Neljä joutsenta lensi 26.11. jälleen etelään

Kotitieteilijä

Kotini yli on monet vuodet lentänyt sekä joutsenet että kurjet etelään ja taas palnneet takaisin. Asun kaupunkilähiössä Tampereella. On ollut muutaman vuoden tauko, jota olen ihmetellyt. Nyt tiistaina satuin olemaan kadulla ja näin joutsenten lennon pitkästä aikaa, 4 joutsenta lensi melko matalalla klo. 11.30. Olen miettinyt reitin vaihdon syytä ja tullut tulokseen, että pari rakennustyömaata , joilla on korkeat nosturit ovat aiheuttaneet reitin muutoksen. Ne lensivät nyt 200m kauempaa kuin aikaisemmin moottoritien yläpuolella. Siellä ei kai ole nostureita. Nyt osaan taas bongata oikeaan suuntaan, kun näyttäisi olevan hyvä muuttoilma.

2

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintutieteilijä

      Moi, sisämaassa muutto on yleensä hajallaan ja seurailee tietyillä lajeilla, kuten laulujoutsenilla, esimerkiksi vesistöjä. Saattaa olla että asuinpaikkasi ei ole millään päämuuttoreitillä, ja silloin on lähinnä sattumaa, että kyseisen lajin huomaa muuttolennossa. Mutta vaikka et ole laulujoutsenia muutamiin vuosiin nähnyt, on niitä 100 % varmasti muuttanut kymmenittäin tänäkin syksynä talosi vierestä. Osa laulujoutsenista muuttaa kaiken lisäksi pimeällä.

    • Kotitieteilijä

      Moi vaan.
      En ajatellutkaan etteikö ne olisi muuttanut edellisinäkin vuosina, mutta sitä olen ihmetellyt kun niin moni muuttoparvi on lentänyt suoraan asuntoni ikkunan yläpuolelta aikaisemmin usean vuoden ajan että miksi aina samaa reittiä ja mikä aiheutti sitten reittimuutoksen pari vuotta sitten. Muuttajat ovat olleet pienehköjä myöhässä lentäviä kurkiparvia enimmäkseen, mutta myös joutsenia, mutta harvemmin. Kurjet tavallisesti niin myöhään, että minua ei oikein ole aina uskottu, kun olen niitä ilmoitellut. Ne ovat tulleet pohjoisesta sivuviistoon, mutta tekevät noin 500m päässä kodistani mutkan ja asuntoni kohdalla lentävät suoraan talon ylitse koilisesta lounaaseen ja samoin takaisin tullessa keväällä eli sama mutka pohjoiseen kääntyessä. Mielestäni keksin nyt syyn siihen, että muuttoreitti on hylätty, ne nosturit läheisellä isolla rakennustyömaalla pelottavat ja pakottavat poikkeamaan tutulta reitiltä. Hienoahan on ollut kun on saanut kotoa bongailla. Kirjoittelen usein kotona tietokoneella ikkunan lähellä ja siksi näen ne muuttajat, vaikka en bongailekkaan. Lintu- ja eläinystävä kylläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe