Kotini yli on monet vuodet lentänyt sekä joutsenet että kurjet etelään ja taas palnneet takaisin. Asun kaupunkilähiössä Tampereella. On ollut muutaman vuoden tauko, jota olen ihmetellyt. Nyt tiistaina satuin olemaan kadulla ja näin joutsenten lennon pitkästä aikaa, 4 joutsenta lensi melko matalalla klo. 11.30. Olen miettinyt reitin vaihdon syytä ja tullut tulokseen, että pari rakennustyömaata , joilla on korkeat nosturit ovat aiheuttaneet reitin muutoksen. Ne lensivät nyt 200m kauempaa kuin aikaisemmin moottoritien yläpuolella. Siellä ei kai ole nostureita. Nyt osaan taas bongata oikeaan suuntaan, kun näyttäisi olevan hyvä muuttoilma.
Neljä joutsenta lensi 26.11. jälleen etelään
2
164
Vastaukset
- Lintutieteilijä
Moi, sisämaassa muutto on yleensä hajallaan ja seurailee tietyillä lajeilla, kuten laulujoutsenilla, esimerkiksi vesistöjä. Saattaa olla että asuinpaikkasi ei ole millään päämuuttoreitillä, ja silloin on lähinnä sattumaa, että kyseisen lajin huomaa muuttolennossa. Mutta vaikka et ole laulujoutsenia muutamiin vuosiin nähnyt, on niitä 100 % varmasti muuttanut kymmenittäin tänäkin syksynä talosi vierestä. Osa laulujoutsenista muuttaa kaiken lisäksi pimeällä.
- Kotitieteilijä
Moi vaan.
En ajatellutkaan etteikö ne olisi muuttanut edellisinäkin vuosina, mutta sitä olen ihmetellyt kun niin moni muuttoparvi on lentänyt suoraan asuntoni ikkunan yläpuolelta aikaisemmin usean vuoden ajan että miksi aina samaa reittiä ja mikä aiheutti sitten reittimuutoksen pari vuotta sitten. Muuttajat ovat olleet pienehköjä myöhässä lentäviä kurkiparvia enimmäkseen, mutta myös joutsenia, mutta harvemmin. Kurjet tavallisesti niin myöhään, että minua ei oikein ole aina uskottu, kun olen niitä ilmoitellut. Ne ovat tulleet pohjoisesta sivuviistoon, mutta tekevät noin 500m päässä kodistani mutkan ja asuntoni kohdalla lentävät suoraan talon ylitse koilisesta lounaaseen ja samoin takaisin tullessa keväällä eli sama mutka pohjoiseen kääntyessä. Mielestäni keksin nyt syyn siihen, että muuttoreitti on hylätty, ne nosturit läheisellä isolla rakennustyömaalla pelottavat ja pakottavat poikkeamaan tutulta reitiltä. Hienoahan on ollut kun on saanut kotoa bongailla. Kirjoittelen usein kotona tietokoneella ikkunan lähellä ja siksi näen ne muuttajat, vaikka en bongailekkaan. Lintu- ja eläinystävä kylläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432121Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151399Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141366Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3701233Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21927Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist161819Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19796Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57716- 75712
Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101665