Jumala ei kiellä harhautuneen tuomitsemista.

Lestadiolaiset mantraavat usein, - emme me tuomisten ketään, ei meitä myöskään saa tuomita, tuomio on yksin Jumalan.’

Tämä on hyvin lapsellista, sekä Jumalan sanan vastaista. Jumala ei Raamatussa kiellä arvioitsemasta toisen ihmisen hengellistä tilaa vaan päinvastoin kehottaa siihen useissa kohdin Raamatussa.

Tämä johtuu useissa lahkoissa siitä, ettei omat jumalattomuudet paljastuisi, ja saisivat jatkaa jumalatonta menoaan.
Johannes Kastaja tuomitsi fariseusten hengellisen tilan, Hän eli väärän uskon paljastamisen vuoksi.
Näin toimivat Jeesus, Pietari ja Paavali sekä monet muut henkilöt Raamatun
lehdillä. Matt 3: 7 Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia* ja saddukeuksia*, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! KUKA TEILLE ON SANONUT, että te voitte välttää tulevan vihan?’
Jatkoa on, kuten 7 luvun, jakeen 14 toteaminen harvoista, jotka porin löytävät.
Yksin Matteuksessa on asia esillä 5 kertaa, Johanneksessa myös luku 8; 43 Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon.
44 Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.
45 Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
Lisää löytyy mm, Apt 5:1-11, 8:17-24, 13:6-12, 2Kor 11:5-
15, Gal 2:4, Fil 3:1, 1Tim 1:18-20, 2Tim 2:16-18, 4:14

Jumalatonta varoitettiin myös Vanahan Liiton aikana, josta otan esimerkin. Hes 3:18 18 Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä VAADIN TILILLE SINUT.
Kun todellisuudessa ajatellaan sitä harhautumista, johon SRK on ajautunut Heikki Saaren jälkeen, vain USKOVAT IHMISET, LIIKKEEN ULKOPUOLELTA on paljastaneet heidän jumalattomuutensa.
Ei SRK itse paljastanut pedofiliaa, ei puimatantereen puhdistuksia, ei paljon muutakaan, vaan kuten Hesekiel sanoi, MUUT uskovat.
Tuo miksi SRK niin voimakkaasti harhauttaa sillä, ettei saa TUOMITA HEITÄ, on pelko pelastua. Niin suuri pelko, että täytyy taistella jo Raamatun sanomaa vastaan, Jumalaa vastaan.
Tämä tie vain on vienyt pois itsekritiikin ja johtaa jumalattomuuteen.
Asialla on myös toinen puoli, ylilyönti. Lestadiolaisuus on alun perin totinen Jumalan ryhmä, ja siellä elää vieläkin se siemen ja se usein arvostelussa jää huomioimalta.
Efe 4:1-4 -opetuslapset toimivat välillä väärän hengen vaikutuksesta. Jeesus sanoi heille: ”te ette tiedä,
mistä hengestä olette” ja Pietaria hän torui ankarasti: ”Mene pois minun edestäni, saatana;
sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on
ihmisten."

12

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuu;

Eli jos toisen hengellisen tilan arviointi olisi syntiä, niin Jeesuskin olisi tehnyt syntiä yhdessä
      apostolien kanssa. Kyse toisen hengellisen tilan arvioimisessa ei ole kuitenkaan synnin
      tekemisestä vaan rakkaudellista opetusta etsiä Tie, tehdä parannus.
      Meidän tulee valvoa toinen toistamme, ettei kukaan synnin pettämänä paatuisi ja joutuisi eroon elävästä Jumalasta. Hebr 3:12-15

Raamatussa ei ole sellaista opetusta kuin VL opettaa; "Älkää kadotustuomiota lausuko".

Raamatussa on sen sijaan kehotus arvioida toisen hengellistä tilaa, nuhdella kurittomia, palauttaa eksyneet suoralle tielle, paljastaa valheveljet ja väärät profeetat sekä varoittaa jumalatonta.

Mikä on sitten raja tuomitsemiselle?
      Jeesus ja pyhät eivät kiellä tuomitsemista MUUTOIN KUN VÄÄRÄN TUOMITSEMISEN.
      Jeesus voisi sanoa: "Älkää tuomitko näön mukaan vaan tuomitkaa oikein!"( Joh 7:24)

Luuk 6:37 niin kuin se alkutekstissä on kirjoitettu: Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää tuomitko syylliseksi, niin ei teitäkään syylliseksi tuomita. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
      "Älkää tuomitko syylliseksi, niin teitäkään ei syylliseksi tuomita" tarkoittaa keskinäisessä
      anteeksiantamuksessa elämistä ja anteeksiantamuksen seurausta, kun ei vaadita toista tilille
      hänen synneistään vaan annetaan "velka anteeksi".
      Totuus on kuitenkin aina kerrottava, totuutena.

Varsinaisen, lopullisen tuomion kuitenkin aina antaa Jeesus, ei kukaan muu.
      Jakeen Luuk 6:37 ensimmäisen osan verbi on kreikaksi `krino, joka tarkoittaa suomeksi
      kaikenlaista tuomitsemista. Sitä käytetään puhuttaessa viimeisestä tuomiosta. Joh 5:30 Sitten
      sitä käytetään oikean päätöksen tekemisestä, kun arvioidaan kahta eri asiaa. Luuk 7:43 Verbi
      voidaan kääntää suomeksi mm. seuraavilla tavoilla: ”arvioida, tuomita, arvostella, erottaa,
      määrätä, päättää, ratkaista, vahvistaa, käydä oikeutta”.

Tuomitseminen tuon ”krinon” antaa todellisen mahdollisuuden parannuksen tekoon synneistään ja väärästä opista.
      Sen voima on saada synnin tunto ja palata takaisin Jeesuksen opetuslapseksi, joka ilman ”arvioivaa tuomiota” ei käytännössä toimi.

Kristityn elämässä on aina yksi pelko, kadotuksen tuomio, josta on hyvä olla perillä.

Kes.

• 8+9

Puolustat siis hoitokokouksia !

• kenen tuomio

Ensinnäkin aloituksesi on liian pitkä. Kokonainen saarna, joka kohdistuu vl:n mustaamiseen.

Kirjoituksessai menevät ristiin käsitykset ihmisten tekemästä tuomiosta ja siitä, miten Sana tuomitsee ihmisen.

Esimerkiksi Raamatun mukainen toteamus, "kaikki olette syntiä tehneet" ----ei ole ihmisen antama tuomio.
      Sitävastoin, "joudut kadotukseen" on ihmisen julistama tuomio".

• Ujo Vl..

Älä nyt.
        Minusta hän kirjoittaa asiaa ja selittää Raamatun Raamatulla.
        Vanhan Testamentin Uudella Testamentilla.

Minusta hän ei juuri hauku meitä, vaan antaa näkemystä.

Pituus on haitta, mutta tuo miten sinä kirjoitat on lyhyt, mutta et selitä sitä Sanalla.

• Kyllä vielä
        Ujo Vl.. kirjoitti:

Älä nyt.
        Minusta hän kirjoittaa asiaa ja selittää Raamatun Raamatulla.
        Vanhan Testamentin Uudella Testamentilla.

Minusta hän ei juuri hauku meitä, vaan antaa näkemystä.

Pituus on haitta, mutta tuo miten sinä kirjoitat on lyhyt, mutta et selitä sitä Sanalla.

"Pituus on haitta, mutta tuo miten sinä kirjoitat on lyhyt, mutta et selitä sitä Sanalla."

Miksi selittäisin? Teksti löytyy suoraan ja suomen kielellä Raamatusta Room. 3:10-12 ja toinen esittämäni asia Matt 7:1.
        "älkää kadotustuomiota lausuko" Löytyy Luuk. 6:37.

"Minusta hän ei juuri hauku meitä, vaan antaa näkemystä"

Just, joo? et halua huomat näitä....

>>Ei SRK itse paljastanut pedofiliaa, ei puimatantereen puhdistuksia, ei paljon muutakaan, vaan kuten Hesekiel sanoi, MUUT uskovat.kenen tuomio

• Hyvällä, ei pahalla

Jos toista ojentaa, se täytyy tehdä aidon rakkaudellisesti ja lempeästi. Siis rakastaen lähimmäistä.

• 15+16

Perinteinen srk-narsisti nauttii toisen kiduttamisesta ja näiden hyeenoitten suu on vaahdossa odottaen kenen kimppuun saisi käydä.

Mikä natsihenkisille armeijataustaisille körmyille olisi mieluisampaa.

• Jotain tolkkua

>Jumala ei Raamatussa kiellä arvioitsemasta toisen ihmisen hengellistä tilaa vaan päinvastoin kehottaa siihen useissa kohdin Raamatussa. Tämä johtuu useissa lahkoissa siitä, ettei omat jumalattomuudet paljastuisi, ja saisivat jatkaa jumalatonta menoaan.

Jaahas, vai näin sitä mennäänkin?

Onko jotain tilastoa siitä, montako prosenttia noista mainitsemistasi tuomioista on vapauttavia?

• tuomitsemisesta

Itse olen kyllä kuullut lestadiolaisten tuomitsevan. Olen kuullut usein, että minäkään en ole oikein uskovainen, vaikka haluan uskoa niin kuin raamattu opettaa, mutta en sano olevani lestadiolainen.

Kyllähän fariseuksetkin tuomitsivat, mutta väärin. Jeesus on Jumalan poika ja näkee ihmisten sydämeen ja näin ollen Hänen arvionsa ihmisestä on oikea. Teoista ja opetuksista ihminen tunnetaan ja jos nämä ovat ristiriidassa Jumalan sanan (raamatun opetusten) kanssa, niin silloin hänet tuomitsee Jumalan sana.

• Kissamies 47...

Me ihmiset emme ole toistemme tuomareita ! Näin ainakin Jeesus Jumalan- poika VUORISAARNASSAAN opettaa ! Tämä oppi , että ,ihmisellä olisi näin suuri valta , on harhaoppia ! Sellainen oppi , että näin olisi , on itsensä ylentäneiden
      "pikkupaavien aivoperua " Ei heillä ole taivaan , eikä helvetin "avaimia" vyöllään, kuten he itse kuvittelevat ! Jos tämä olisi totuus , niin he hän olisivat Jumalan
      yläpuolelle itsesä ylentäneitä ? Eihän silloin viimeistä tuomiota tarvittaisi , josta
      Raamatussa myös kerrotaan ? Jeesushan jäisi silloin " työttömäksi" ,jos jotkut
      ihmiset olisivat hänen ja Jumalan yläpuolella?

• Oletko lukenut vuorisaarnaa, todella.
        Katso mistä se on jatko, ja kenelle se kerrotaan?
        Lisäksi, se on vain yksi yksittäinen paikka Sanassa, mutta minä toin asiat esille, niin, että se vahvistettiin sekä uudessa, että vahassa liitossa.
        Olenko väärässä mielestäni.
        Se on kokonaisuuden idea.
        Kes.

• Keitaskselle pyyntö!
        Kesitas kirjoitti:

Oletko lukenut vuorisaarnaa, todella.
        Katso mistä se on jatko, ja kenelle se kerrotaan?
        Lisäksi, se on vain yksi yksittäinen paikka Sanassa, mutta minä toin asiat esille, niin, että se vahvistettiin sekä uudessa, että vahassa liitossa.
        Olenko väärässä mielestäni.
        Se on kokonaisuuden idea.
        Kes.

Kesitas, voisitko etsiä tänne palstalle Luuk. 6:37 -luvun sisällön?
        Kiitos!

>Kyllä vielä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      7457
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5598
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3132
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2613
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1457
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      326
      1093
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      245
      1058
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      936
    Aihe