Tiedättekö mikä teissä rasittaa

räppänä

Teidän kanssanne tekemisissä ollessaan joutuu koko ajan ounastelemaan että jossain vaiheessa alkaa keskustelu uskonasioista tai suoranainen käännytys. Ajattelette oikeasti minun kanssani puhuessanne, että "tuo ihminen joutuu kadotukseen". Olenko teille vonkale, jota yritätte saada verkkoonne, semminkin kun uskotte että sisimmässäni on "Jumalan muotoinen aukko" ja kaipaus Jumalan yhteyteen tms.?

Minusta ei tunnu vapaalta eikä luontevalta olla uskovaisten ihmisten seurassa, koska pelkään että kohta alkaa myyntipuhe. Tai sitten tulee sellainen vieno hymy ja "saanko rukoilla puolestasi?"

18

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Minusta ei tunnu vapaalta eikä luontevalta olla uskovaisten ihmisten seurassa, koska pelkään että kohta alkaa myyntipuhe. Tai sitten tulee sellainen vieno hymy ja "saanko rukoilla puolestasi?""

Ole huoleti. Vielä tulee aika jolloin etsit uskovaa kristittyä, joka voisi kertoa sinulle miksi Jeesus tuli maailmaan.

• ihmett1

kovin varma olet asiastasi. väitämpä että koskaan ei tule jeesusta takaisin. ja aika idiootti olisi jos etsisi uskovaa ihmistä kertomaan miksi jeesus "tuli" maailmaan. kai sen nyt jokainen tuon myytin tietää. sen kun vain lukee raamattua jos paukahtaa uskoon

• Missä maailmassa ja sisäisyydessä tämä "kaikkitietevä" TT11 oikein elää?

Mikä sinä olet sanomaan toiselle, että "vielä tulee aika jolloin etsit uskovaa kristittyä". Maailmassa on tällä hetkellä noin 5 miljradia ihmisitä, jotka eivät tule etsimään ainuttakaan uskovaa kristittyä koko elämänsä aikana.

Tuo omahyväisyys ja kuvitelema olevansa maailman napa on uskovissa kristityissä ärsyttävä piirre.

• sanan voima

Niin surullisinta siinä lienee se, etteivät tt 11 kaltaiset edes itse ymmärrä näin sulkevansa itsensä pois pelastuksesta sillä joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan ja hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

• henkilö X

"Minusta ei tunnu vapaalta eikä luontevalta olla uskovaisten ihmisten seurassa, koska pelkään että kohta alkaa myyntipuhe. Tai sitten tulee sellainen vieno hymy ja "saanko rukoilla puolestasi?""

Juuri tällaiselta minusta tuntuu toisinaan, joidenkin uskovaisten seurassa. Ei onneksi kaikkien. Olen taustaltani hyvin uskonnollisesta suvusta lähtöisin, ja ihan omiin sukulaisiinkin kuuluu monenlaista hiihtäjää. On muutamia sukulaisia, joiden seurassa en kovin pitkiä aikoja viihdy, sillä se myyntipuhe tulee jossain vaiheessa siitäkin huolimatta, että yritän itse kiertää kaikki uskonnolliset aiheet hyvin kaukaa heidän seurassaan. Toisaalta taas toisten sukulaisten kanssa olen saanut viettää todella ajatuksia antavia hetkiä uskonnosta ja sen puuttumisesta puhuen ilman että kukaan on yrittänyt käännyttää tai pyytänyt saada rukoilla puolestani.

Aikanaan minulla meni sukset vähän ristiin äitini kanssa juurikin näiden uskontoon liittyvien juttujen takia ja nyt hän on yksi niistä (onneksi aika monista) uskovista ihmisistä, jotka minusta kaikkein vilpittömimmin antaa minun olla sellainen kuin olen ja kunnioittaa minun maailmankatsomustani vaikkei samoin ajattelekaan. Äidin kanssa viihdynkin nykyisin tosi hyvin ja olemme alkaneet viettämään aika paljon aikaa yhdessä. Ja suurimmaksi osaksi höpistään kyllä ihan muista aiheista kuin uskontoon liittyvistä, mutta enää ei tarvitse pelätä taikka tietoisesti vältellä niitä uskonnollisiakaan aiheita :)

• Hei nimimerkki räppänä,

ymmärrän mitä tarkoitat. Ennen kuin itse "tulin uskoon", koin ihan samalla tavoin, että joka paikassa tuputetaan ja tungetaan. Missään ei saa olla rauhassa ja siksi kristittyjen ja uskovien kanssa on vaikea olla ja elää.

Se on minun ohjenuoranani, se kokemus. En halua, että minun seurassani se kokemus tulee ihmisille. Vaikka siis olen pappi ja ammattini puolesta uskonnollinen, uskon julistaminen kuuluu työhön, en sotke sitä normaaliin seurusteluun. Jos ihminen tulee etsimään vastauksia hengellisiin kysymyksiin, niin tietenkin silloin, mutta tavallisessa keskustelussa, työpaikkatyössä tai oppilaitoksissa en käännytä tai aloita mitään "myyntipuhetta": Ennen kaikkea haluan osoittaa olemisellani sen, ettei uskovan tarvitse olla mikään käännyttäjä. Ja että minun kanssani voi puhua uskonnosta ja Jumalasta, mutta myös kaikesta muustakin elämän asioista.

Minusta se olisi hyvä pitää kaikkien mielessä kaikkialla. Käännyttämistä parempi on rakastaa ja antaa Jumalan hoitaa loput :).

-KaisaK, pappi

• tt11 kaltaisia pitää olla jotta sitten kun sinä -- kuka tahansa-- löytää jotakin muistaa ja tietää miten itsensä kaltaiselle pitää ilmaista sen mitä on löytänyt.

Ei ole turhaan kukaan joka on. Sellainen kuin on.

• Ajattele positiivisesti. Yksi hihhuli tekee kristinuskon tuhoamiseksi enemmän kuin yksikään ateisti. Et sinä ole ainoa joita nuo hihhuloinnit ärsyttää. Tutkimuksen mukaan suurinta osaa kansaa ne ärsyttää. Räsänen kun hihhuloi, niin aina lähtee kirkosta väkeä, kun ihmiset huomaa miten pihalla hihhulit oikeasti on...

• räppänä

Siinä on sellainen juttu vain, että kun ollaan esim. samassa duunissa, naapurustossa tai ollaan sukulaisia, niin että kanssakäyminen jatkuu väkisinkin sen käännytysyrityksen jälkeen, niin olo on vaivautunut eikä tapahtunutta saa tapahtumattomaksi. Minä vetäydyn kuoreeni ja tämä käännytystä yrittänyt on joko nolo tai sitten kuvittelee mairea hymy naamallaan, että nyt hän on koskettanut tuntoani ja kylvänyt uskonsiemenen taikka herättänyt minussa taivaskaipuun tai jotain yhtä hempeää ja järjetöntä.

Minä en halua olla missään tekemisissä sellaisen olennon kanssa, joka rakentaa piinah*lvetin ja toimittaa sinne ihmisiä ja muita olentoja ikuisuudeksi ylipäänsä mistään syystä. Jokin muu ratkaisu pitäisi löytyä pahuuden ongelmiin kuin ikuinen kiduttaminen. Tätä kiduttajahirmua minulle kaupataan itse Rakkautena ja Oikeudenmukaisuutena. Ei mene minun päähäni. Ainakaan sen muotoista aukkoa ei minun sisimmässäni ole.

• outoa
        räppänä kirjoitti:

Siinä on sellainen juttu vain, että kun ollaan esim. samassa duunissa, naapurustossa tai ollaan sukulaisia, niin että kanssakäyminen jatkuu väkisinkin sen käännytysyrityksen jälkeen, niin olo on vaivautunut eikä tapahtunutta saa tapahtumattomaksi. Minä vetäydyn kuoreeni ja tämä käännytystä yrittänyt on joko nolo tai sitten kuvittelee mairea hymy naamallaan, että nyt hän on koskettanut tuntoani ja kylvänyt uskonsiemenen taikka herättänyt minussa taivaskaipuun tai jotain yhtä hempeää ja järjetöntä.

Minä en halua olla missään tekemisissä sellaisen olennon kanssa, joka rakentaa piinah*lvetin ja toimittaa sinne ihmisiä ja muita olentoja ikuisuudeksi ylipäänsä mistään syystä. Jokin muu ratkaisu pitäisi löytyä pahuuden ongelmiin kuin ikuinen kiduttaminen. Tätä kiduttajahirmua minulle kaupataan itse Rakkautena ja Oikeudenmukaisuutena. Ei mene minun päähäni. Ainakaan sen muotoista aukkoa ei minun sisimmässäni ole.

En minä ymmärrä, mikä uskonnollisessa uskossa on niin mahdottoman arkaa ja kiusallista, tai siis suomalaisille kristinuskossa. Ihan järjetön tuo teidän asennoitumisenne.
        Jos joku olisi yrittänyt käännyttää sinut vaikka poliittiseen vakaumukseensa tai muslimi omaan uskoonsa, tuskin kumpikaan teistä olisi jälkeenpäin vaivaantunut. Mutta annas olla, kun suomalaista yrittää toinen suomalainen käännyttää kristinuskoon, niin jo on hirveä ja arka asia. Eihän tuosta tule mieleen muuta kuin että suomalaiset eivät ole ollenkaan sinut elämänkatsomuksensa kanssa sikäli kuin on kysymys kristinuskosta, tai että he eivät ole sinut itsensä kanssa silloin, kun ovat epävarmoja suhteestaan kristinuskoon.

• räppänä
        outoa kirjoitti:

En minä ymmärrä, mikä uskonnollisessa uskossa on niin mahdottoman arkaa ja kiusallista, tai siis suomalaisille kristinuskossa. Ihan järjetön tuo teidän asennoitumisenne.
        Jos joku olisi yrittänyt käännyttää sinut vaikka poliittiseen vakaumukseensa tai muslimi omaan uskoonsa, tuskin kumpikaan teistä olisi jälkeenpäin vaivaantunut. Mutta annas olla, kun suomalaista yrittää toinen suomalainen käännyttää kristinuskoon, niin jo on hirveä ja arka asia. Eihän tuosta tule mieleen muuta kuin että suomalaiset eivät ole ollenkaan sinut elämänkatsomuksensa kanssa sikäli kuin on kysymys kristinuskosta, tai että he eivät ole sinut itsensä kanssa silloin, kun ovat epävarmoja suhteestaan kristinuskoon.

No sinulle tuosta tuli siis tuollaista mieleen, että "suomalaliset" eivät olisi sinut elämänkatsomuksensa tai itsensä kanssa...? En ihan osaa tähän yhdstää tuollaista, eihän koko kansaa kai voi tähän vetää.

Minusta on kyllä ihan samalla tavalla kiusallista jos joku yrittää käännyttää minua muslimiksi, tosin sellaista ei ole yhtään kertaa tapahtunut. Poliittinen vakaumus taas on asia, josta voidaan puhua realiteetteihin liittyen, esim. talouteen, verotukseen, lainsäädäntöön, oikeudenmukaisuuteen jne. ja jokainen suunta kykenee näihin peilaamaan itsensä ja perustelemaan kantansa ainakin jollain lailla. Mutta uskonnosta puhuttaessa tulee ikään kuin naaman eteen sellainen seikka, että keskustelukumppani pitää mielikuvitusolentoja todellisina ja esimerkiksi uskoo että kuoleman jälkeen tajunta jatkuu ja saattaapa uhata ikuinen tulimeri tai sitten pamahtaa loputon autuus taivaan valtakunassa. Näissä asioissa puhutaan täytenä totena myyteistä, mielikuvista, toiveista, runollisista haaveista joista minä ainakin erkanin murrosiän jälkeen. Siksi se on noloa kun tuntuu että toinen on jäänyt kiinni satukirjoihin ja onnellisiin loppuihin.

• outoa
        räppänä kirjoitti:

No sinulle tuosta tuli siis tuollaista mieleen, että "suomalaliset" eivät olisi sinut elämänkatsomuksensa tai itsensä kanssa...? En ihan osaa tähän yhdstää tuollaista, eihän koko kansaa kai voi tähän vetää.

Minusta on kyllä ihan samalla tavalla kiusallista jos joku yrittää käännyttää minua muslimiksi, tosin sellaista ei ole yhtään kertaa tapahtunut. Poliittinen vakaumus taas on asia, josta voidaan puhua realiteetteihin liittyen, esim. talouteen, verotukseen, lainsäädäntöön, oikeudenmukaisuuteen jne. ja jokainen suunta kykenee näihin peilaamaan itsensä ja perustelemaan kantansa ainakin jollain lailla. Mutta uskonnosta puhuttaessa tulee ikään kuin naaman eteen sellainen seikka, että keskustelukumppani pitää mielikuvitusolentoja todellisina ja esimerkiksi uskoo että kuoleman jälkeen tajunta jatkuu ja saattaapa uhata ikuinen tulimeri tai sitten pamahtaa loputon autuus taivaan valtakunassa. Näissä asioissa puhutaan täytenä totena myyteistä, mielikuvista, toiveista, runollisista haaveista joista minä ainakin erkanin murrosiän jälkeen. Siksi se on noloa kun tuntuu että toinen on jäänyt kiinni satukirjoihin ja onnellisiin loppuihin.

Tuo on sinun elämänkatsomuksesi, mutta sitä tässä ihmettelen että miksi täytyy olla niin riippuvainen TOISEN ihmisen elämänkatsomuksesta, että pelästyy tai vaivaantuu itse tai nolostuu toisen katsomuksesta, jos pitää sitä vääränä. Suomalaisilla on tuollaisessa kauhean heikko itsetunto.

• outoa kirjoitti:

Tuo on sinun elämänkatsomuksesi, mutta sitä tässä ihmettelen että miksi täytyy olla niin riippuvainen TOISEN ihmisen elämänkatsomuksesta, että pelästyy tai vaivaantuu itse tai nolostuu toisen katsomuksesta, jos pitää sitä vääränä. Suomalaisilla on tuollaisessa kauhean heikko itsetunto.

Eiköhän tuossa tarkoitettu, että on hiukan vaikea keskustella vakavasti vaikkapa metsänpeikkoihin, maahisiin ja saunatonttuihin uskovan kanssa varsinkin jos hän tuputtaa uskoaan ainoana mahdollisena oikeana näkemyksenä joka Sinunkin ehdottomasti tulisi omaksua?

Ja jos Jeesus on samalla viivalla näiden olentojen kanssa niin satuilultahan sellainen keskustelu tuntuu? Kärjistys toki, tosielämässä Jeesus uskoviin suhtaudutaan ymmärtäväisemmin mutta sama pohjavire siellä on.

Oma lukunsa ovat sitten yli-innokkaat katuevankelistat joilla ei ole sinulle hiukan kärjistäen oikeastaan muuta sanottavaa kuin, että olet paha ja pas-ka ihminen, huo-ra-puk-ki ja tuo avovaimosikin on huo-ra kun avoliitossa elätte ja sen tissivako näkyy. Siksi palat hel-ve-tin tulessa huo-ra-si kanssa mutta on teille oikein kun ette usko tässä ja nyt mitä teille kerron.

Kauanko kuuntelisit tuolla mentaliteetilla loitsittuja vaalilupauksia poliittisessa vaalitilaisuudessa? Sekunnin? Kaksi?

• outoa
        a-teisti kirjoitti:

Eiköhän tuossa tarkoitettu, että on hiukan vaikea keskustella vakavasti vaikkapa metsänpeikkoihin, maahisiin ja saunatonttuihin uskovan kanssa varsinkin jos hän tuputtaa uskoaan ainoana mahdollisena oikeana näkemyksenä joka Sinunkin ehdottomasti tulisi omaksua?

Ja jos Jeesus on samalla viivalla näiden olentojen kanssa niin satuilultahan sellainen keskustelu tuntuu? Kärjistys toki, tosielämässä Jeesus uskoviin suhtaudutaan ymmärtäväisemmin mutta sama pohjavire siellä on.

Oma lukunsa ovat sitten yli-innokkaat katuevankelistat joilla ei ole sinulle hiukan kärjistäen oikeastaan muuta sanottavaa kuin, että olet paha ja pas-ka ihminen, huo-ra-puk-ki ja tuo avovaimosikin on huo-ra kun avoliitossa elätte ja sen tissivako näkyy. Siksi palat hel-ve-tin tulessa huo-ra-si kanssa mutta on teille oikein kun ette usko tässä ja nyt mitä teille kerron.

Kauanko kuuntelisit tuolla mentaliteetilla loitsittuja vaalilupauksia poliittisessa vaalitilaisuudessa? Sekunnin? Kaksi?

Mutta siitähän tässä on juuri kysymys, että itse voi pitää toisen poliittista vakaumusta lapsellisena hölynpölynä ja irrationaalisiin kuvitelmiin ja satuihin uskomisena. Silti sitä, että hän yrittää käännyttää siihen, ei pidetä ollenkaan niin hirveän kauheana asiana kuin jos joku yrittää käännyttää uskonnolliseen vakaumukseensa, eikä sitä pidetä samalla tavalla nolona.
        Tuossa ei ole mitään mieltä, koska poliittinen irrationaalisuus on vakava ja todella nolo asia, kun taas hengellisen elämän alueelle irrationaalisuus kuuluu, eikä se siinä ole noloa.
        Tuo kertoo vain sen, että suomalaiset ovat enemmän tai vähemmän eksyksissä itsensä kanssa suhteessaan hengellisiin asioihin, ja kun ne ovat arkoja asioita, vapaan puhumisen niistä pitäisi olla tabu, niinkuin se täällä onkin. Tuo on korostuneesti suomalaisten vaiva. Muualla uskosta puhumista ei samalla tavalla säikähdetä. Maailmalla siitä voi puhua yhtä vapaasti kuin arkisista asioista.

Jos vieraat ihmiset tulevat "kaupustelemaan" jotain, henkistä tai aineellista, suhtaudun siihen aina samalla tavalla, kohteliaasti mutta jyrkän torjuvasti. En ala keskustelemaan siitä mitään, oli sitten kysymys puhelinmyyjistä tai uskonsa tarjoajista. Tutut ovat eri asia. Heidän kanssaan voi alkaa puhua asiasta tai sitten ilmaista, ettei ole kiinnostunut, jos ei ole.

• Kui

helsinkijokkeri

"omahyväisyys ja kuvitelema olevansa maailman napa on uskovissa kristityissä ärsyttävä piirre".

Osui napakymppiin siitä mikä ärsyttää eniten kun on kyse, sanotaan se nyt taas 'ainoan oikean' näkemyksen ja totuuden mielestään omaavista.

Jotakin tuollaista olen halunnut monesti ilmaista, mutta en ole löytänyt sopivia sanoja.

Sanottakoon nyt kuitenkin että niitäkin kristittyjä löytyy jotka ovat oikeasti valmiita käymään aitoa dialogia toisen kanssa joka ei (välttämättä) omaa samoja näkemyksiä ja niitä jotka oivaltavat sen että myös toisella tavalla asiaa lähestyvältä tai asiasta ajattevalta ihmiseltä voi jotakin varteenotettavaa oppia.

• *Faith*

Aloituksesta tulee mieleen henkilökohtaisia muistoja ajoilta, jolloin en ollut vielä uskossa. En minäkään käännyttäjistä tykännyt, enkä tykkää edelleenkään esim. oven taakse tunkevista Jehovan todistajista. Lisäksi minua tympäisi uskovien kirjoittajien (esim. kirjailijoiden) teksteissä se, että kirjoittajan usko nousi aina jossain vaiheessa esille. Minulla oli tapana hypätä esim. kirjaa lukiessa sellaisten sivujen yli, joissa puhuttiin uskonasioista.

• voi jysäys

Hyvin kummallinen ketju tämä. Täällä parikin tyyppiä kertoo, että kokee vaikeaksi uskovien kanssa olon ja uskonnolliset jutut.

Miksi he kuitenkin hakeutuvat kirkon palstalle? Luulisi heidän ymmärtävän, että kirkon alueella voi joutua kohtaamaan uskonnollisia viestejä. Riski on vieläpä erittäin suuri ja riskin toteutuminen ennen pitkää mitä todennäköisintä.

Siis älä juokse sinne suden suuhun, ellet halua sinne! Ethän mene urheilukilpailuihinkaan valittamaan, ettet pidä urheilusta. Vai menetkö?

• räppänä

Hyvä Jysäys. Minä toin aloituksen tänne, koska täällä tapaa ihmisiä anonyymisti ja hankalia asioita voi ottaa esille ilman että joutuu tapaamaan keskustelukumppaneita joka päivä naamakkain. Tulen kirkon palstalle ja esitän ajatuksen ja koetan ehkä päästä uskovaisten ihmisten ajatusten taakse ymmärääkseni miksi he toimivat kuten toimivat.

Ei tätä voi rinnastaa urheilukilpailuun. Kukaan urheiluharrastaja ei ole koskaan tullut minulle tuputtamaan urheiluaan eikä maireasti hymyillen väittänyt että jokaisen ihmisen sisimmässä on kilpajuoksijan muotoinen aukko, ja että elämän täyttymyksen voi kokea vain ottamalla sydämeensä oman pikku Usainin. Urheiluharrastajat eivät tule minulle selittämään että kuoltuani joudun ikuiselle jäähypenkille jossa minua kidutetaan enkä pääse pois. Tässä on valtava ero uskonnollisiin tuputtajiin. Olet ihan oikeassa etten mene urheilukilpailuun valittamaan jos en pidä urheilusta, samoin en mene kirkkoonkaan jumalanpalvelukseen marisemaan. En tietenkään.

Sen sijaan keskustelupalsta on sitä varten, että täällä voi keskustella ja kysyä asioita ja kertoa kokemuksistaan. Näytti olevan sinulle liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      356
      4135
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      130
      3652
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      9
      2381
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      9
      2213
    5. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      147
      1845
    6. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      118
      1769
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1748
    8. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1389
    9. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1038
    10. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      915
    Aihe