Joulun tarpeet ovat kovin erillaisia.
Mitä ilman joulu ei tule !
158
1529
Vastaukset
- Se on tärkeätä
Rauhallista hiljentymistä.
- joulun odotus
Jouluun on tullut kaikkea ,samoin se on kaupallistunut.
Mutta minne on jäänyt ihmisiltä se Joulun tärkein asia vapahtajamme Jeesuksen syntymän muistojuhla,Juhla joka on ihmiskunnan tärkeimpiä juhlia?.
Onko tässäkin ihmisen ahneus ja riisto mennyt kaiken edelle..
( en voi sanoa että kaikki olisivat samassa veneessä sillä osa Ihmisiä toki muistaa Joulun Tärkeimmän sanomankin.) - Blondie
joulun odotus kirjoitti:
Jouluun on tullut kaikkea ,samoin se on kaupallistunut.
Mutta minne on jäänyt ihmisiltä se Joulun tärkein asia vapahtajamme Jeesuksen syntymän muistojuhla,Juhla joka on ihmiskunnan tärkeimpiä juhlia?.
Onko tässäkin ihmisen ahneus ja riisto mennyt kaiken edelle..
( en voi sanoa että kaikki olisivat samassa veneessä sillä osa Ihmisiä toki muistaa Joulun Tärkeimmän sanomankin.)Jouluun on toden totta tullut kaikkea, kuten kristillisyys joka ei liittynyt jouluun alun alkaen mitenkään. Joulu on ennen kaikkea pakanallinen juhla josta kirkko väkisin teki Jeesuksen syntymäjuhlan. Ihan niinkuin juhannuksesta on tehty Johannes Kastajan päivä vaikka pakanallisempaa keskikesän juhlaa saa hakea :)
Omaan Jouluuni kuuluu maittava ateria, punaviiniä ja rentoa yhdessäoloa perheen kanssa. Illalla lähdetäänkin sitten kylille pyörimään bestiksen kanssa. Aion kaataa kaupungin isoimman pukin ;) - Pukki ite
Blondie kirjoitti:
Jouluun on toden totta tullut kaikkea, kuten kristillisyys joka ei liittynyt jouluun alun alkaen mitenkään. Joulu on ennen kaikkea pakanallinen juhla josta kirkko väkisin teki Jeesuksen syntymäjuhlan. Ihan niinkuin juhannuksesta on tehty Johannes Kastajan päivä vaikka pakanallisempaa keskikesän juhlaa saa hakea :)
Omaan Jouluuni kuuluu maittava ateria, punaviiniä ja rentoa yhdessäoloa perheen kanssa. Illalla lähdetäänkin sitten kylille pyörimään bestiksen kanssa. Aion kaataa kaupungin isoimman pukin ;)Täällä on kuule pukilla semmonen ryhmysauva ette ole vielä ennen kopassukkaan. Eikun tänne päin niin ei tartte kylillä kylymässä autossa norkoilla. Oottelen käsirautojen kanssa.
http://edition.cnn.com/2013/07/30/showbiz/uk-fifty-shades-emergency-calls/ -Joulurauha
-Joulumieli ja joulurauhan Julistus
-Joulusauna
- Jouluruokaa, kinkkua ja Laatikoita esim Lanttulaatikko.
Tämä kuuluu minun Jouluun ja ei viinaa koska katson ettei Joulu ole Viinajuhla ( käytän kyllä muulloin sopivasti), mutta tällainen Joulu vaikka en kuulukkaan kirkkoon ja kuuluuhan tämä juhla muillekkin kun
"Uskovaisille".- nainen
Pukki ite kirjoitti:
Täällä on kuule pukilla semmonen ryhmysauva ette ole vielä ennen kopassukkaan. Eikun tänne päin niin ei tartte kylillä kylymässä autossa norkoilla. Oottelen käsirautojen kanssa.
http://edition.cnn.com/2013/07/30/showbiz/uk-fifty-shades-emergency-calls/
- k/k
Tulee se, joulu se tulee kutsumatta ja pyytämättä joskus on suorastaan pikku paniikki ehtiä alta pois.
Jos aikoo olla niin täydellinen et tekee joulun sydämeensä se vaatii jo paneutumista asiaan tai sitten tapahtuu se joulun ihme ja aattona huomaa hyräileväänsä ,jo joulu joutui jo pohjolaan.
Voi sitä vannoa ettei reakoi asiaan millään lailla mut kummasti ne lapsuuren muistot kumpuaa esiin.
Olen itse vannonut kaiken olevan ohi ja unohrettu mut koko ajan tunnen piironkin päältä tulevan katseen joka kysyy ,miks sä iskä murjotat.
En minä noista juhannuksista ja muist riekkujaisista välitä mut joulu on jotenkin majesteetillinen juttu.
Ei mitään ihmeellisiä syömisiä ,menneestä kaipaan eniten ilostuvia ilmeitä kun paketteja availtiin.
Tuleva joulu tuo varmaankin kiireettömyyttä ja hiljaista hyväksymistä elämän tuomien vaikeuksien kokemiseen.
Voisin mä haluta et pukki yllättäs ameriikan elukalla.- +++
Sanoit tässä taannoin, että olet päässyt kiinni joidenkin kirjoittajien tyylistä, ja halutessasi voisit imitoida heitä/meitä.
Olisipa konnaa lukea, kuinka hyvin onnistuisit halutessasi hommassa.
Toki tajuan, jos et sitä tee, mutta olisipa se sentään jotain vaihtelua tässä kynttilöiden syttymisen kiihkossa.
Meille joulu joulusta paranee, kun osaa ottaa rauhan kaverikseen. - k/k
+++ kirjoitti:
Sanoit tässä taannoin, että olet päässyt kiinni joidenkin kirjoittajien tyylistä, ja halutessasi voisit imitoida heitä/meitä.
Olisipa konnaa lukea, kuinka hyvin onnistuisit halutessasi hommassa.
Toki tajuan, jos et sitä tee, mutta olisipa se sentään jotain vaihtelua tässä kynttilöiden syttymisen kiihkossa.
Meille joulu joulusta paranee, kun osaa ottaa rauhan kaverikseen.Plussalle
Annetaan ny olla apinoimatta,muutenkin alinomaa pikku sanailua.
Mulle piisaa kun piikkiönä ja kiusattuna silloin tällöin päivää sanon palstalaisille.
Omituisest kaik sanat hyvinny jonnekkin. - ++ ++
k/k kirjoitti:
Plussalle
Annetaan ny olla apinoimatta,muutenkin alinomaa pikku sanailua.
Mulle piisaa kun piikkiönä ja kiusattuna silloin tällöin päivää sanon palstalaisille.
Omituisest kaik sanat hyvinny jonnekkin.Minä näin sieluni silmin ketjun, jonne sinä kirjoittaisit juttuja mielessäsi joku palstaaja.
Sitten muut saisivat arvailla.
Ihan kirjoitin viattomasti. Voisihan se joillekin aiheuttaa nokan nyrpistystä.
Sinulla on tarkka silmä ja herkkä korva, mutteivät parhaat kokit ja taikuritkaan kaikkia salojaan paljasta.
- ...
Aurinko välttämätön maapallon kannalta.
=DW=- nainen
happi,ja vesi
- jakolasku
Lunta maassa olisi kiva juttu.
- lkgd
Punaposkisia omenoita ja uusia suksia rotanloukkusiteillä.
- tiina@
tänä jouluna joulu ei tule ilman hopean väristä kimaltelevaa pääkalloa joulupöydän koristeena.
- kuvottavaa yök!
Yök! yök! yök!
- nastamuumio
kuvottavaa yök! kirjoitti:
Yök! yök! yök!
Mitä yökkimistä siinä on? Talo elää tavallaan, ja jokaisella on jotain, josta muut voi halutessaan yökkiä.
- tiina@
kuvottavaa yök! kirjoitti:
Yök! yök! yök!
rakkaani kuvottavaa yök sun ei tartte istua mun joulupöydässä ja yökkiä sää voit tehdä ihan omanlaises joulupöydän.
- tiina@
nastamuumio kirjoitti:
Mitä yökkimistä siinä on? Talo elää tavallaan, ja jokaisella on jotain, josta muut voi halutessaan yökkiä.
mää niin rakastan pääkalloja ja kun löysin niin hienon kimaltelevan hörhötyksen kirpparilta niin päätin että se on meidän joulupöydän kunkku.
- nastamuumio
tiina@ kirjoitti:
mää niin rakastan pääkalloja ja kun löysin niin hienon kimaltelevan hörhötyksen kirpparilta niin päätin että se on meidän joulupöydän kunkku.
Oli meilläkin kerran muovinen luuranko kaapissa. Tuttavarouva meinasi pökrätä, kun kehoitin katsomaan, onko meillä luurankoja kaapissa.
Minusta kukin saa tehdä kodistaan, minkälaisen haluaa. Eikä kaikkien joulupöydässä tarvi hymyillä omanasuinen sianpää. Laita minitomaatti kallon suuhun? - -----
Fosforoi se kallo.
- tiina@
----- kirjoitti:
Fosforoi se kallo.
se on niin kaunis ilman fosforointiakin :)
- lapin muija
Mie juuri sain myytyä kirpparilla tyttären roosaa kimaltelevan pääkallon..
Ehkä se on tänä jouluna koristeena jossain muussa kodissa.
Häätyy nyt sanoo ihka rehellisesti että olin tosi onnelinen et joku se osti ja jos ei ois ostanu niin en ois kyllä tytölle takasin vienyt.........miekö en saattanu tykätä siitä.......likka kuiteski aikoinaa oli aivan ihastuksissaan siitä
- meille.
Lepoa ja rauhaa.
- tiina@
täytyy myös sanoo että tämä joulu on erillainen kun kahdeksantoista aikaisempaa joulua ei tartte miettiä riittääkö kinkut ja kaikenmaailman laatikot ja rosollit ei tartte miettiä kuinka paljon jää joulumakeisia myymättä tänä jouluna pääsee nauttimaan joulusta ja siitä tunnelmasta mikä on aattoa edeltävinä päivinä tällaista joulua mää oon kaivannut rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto ja perskules se ei oo mun syy jos joku jää ilman kinkkua ihanaaaaaaaa.
- Pirre*
Ajatella että saat nyt touhuta rauhassa oman joulun, uskon että olet fiiliksissä :)
- tiina@
Pirre* kirjoitti:
Ajatella että saat nyt touhuta rauhassa oman joulun, uskon että olet fiiliksissä :)
mää oon jo nyt niin fiiliksissä joka päivä kaivan vintistä kaikenmaailman pukkeja ja pukinmuoreja joita en oo muistanu edes olevan olemassakaan kuusikin on jo tuvan nurkassa valoineen koristeet laitetaan vasta aaton aattona tunnelmaa nyt siitä kerkee nauttimaan.
- reppuriika
Joulusauna, käynti hautuasmaalla ja sitten riisipuuroa ja rusinasoppaa ja sitten kuuntelen illanhämyss "Oi jouluyö, oi autuas sä hetki kun ihmiseks sai Poika Jumalan,...
- tiina@
hautausmaallakin kerkee nyt käymään itse ei tartte laittaa muita asialle savusauna lämpiämään ja pehmeet löylyt kynttilän valossa ja se ihana savun tuoksu iholla vielä seuraavanakin päivänä.
- mataleena69
tiina@ kirjoitti:
hautausmaallakin kerkee nyt käymään itse ei tartte laittaa muita asialle savusauna lämpiämään ja pehmeet löylyt kynttilän valossa ja se ihana savun tuoksu iholla vielä seuraavanakin päivänä.
voi kun kerran elämässä vielä pääsiskin savusaunaan. Tiina kulta, kutsu minut niin puhun sulle nätisti iankaikkiseen.
- tiina@
mataleena69 kirjoitti:
voi kun kerran elämässä vielä pääsiskin savusaunaan. Tiina kulta, kutsu minut niin puhun sulle nätisti iankaikkiseen.
olet tervetullut milloin vaan vaikka jouluaattona meillä on vielä kunnon savusauna joka on siirretty tälle nykyiselle palikalle -37 tiedä koska aikoinaan on rakennettu... ai niin paitsi ei tulevana viikonloppua lähden ancelia viihdyttämään... itse asiassa rentoutumaan sinne siellä on aina niin ihana käydä.
- Pirre*
Ilman joulumieltä, minulle sen synnyttää joulun kaikenlainen laitto, ruoat, lahjat, koristelut...ja joulusauna, nyt mie muistan ostaa sen oikean sauna vastan.
- tiina@
tarkotat varmaan vihtaa ;)
- staka*
tiina@ kirjoitti:
Täällä idän suunnalla se on mieluummin vasta. Ymmärretään kyllä muitakin samaa tarkoittavia sanoja, kielitaitoisia ollaan :-)
- Pirre*
tiina@ kirjoitti:
Juu, tai olisiko pitänyt kirjoittaa saunavasta :), teillä vihdotaan, meilläkin vihdotaan mutta vastalla :)
- tiina@
staka* kirjoitti:
Täällä idän suunnalla se on mieluummin vasta. Ymmärretään kyllä muitakin samaa tarkoittavia sanoja, kielitaitoisia ollaan :-)
näilläkin seuduilla monet vastoo mutta meillä kotona on aina vihdottu harvoin kumminkaan käytän kyseistä kapinetta isä niitä aina aikoinaan teki mutta esim viime kesänä en kertaakaan vihtonu.
- kynämies
Pirre* kirjoitti:
Juu, tai olisiko pitänyt kirjoittaa saunavasta :), teillä vihdotaan, meilläkin vihdotaan mutta vastalla :)
Ensin saunotaan, sitten syödään vasta.
- nainen
kynämies kirjoitti:
Ensin saunotaan, sitten syödään vasta.
- nainen
tiina@ kirjoitti:
saunavasta
- syrjäytynyt
Yhtä huono ja tylsä kuin aina ennenkin.
Jos kuitenkin lattian imuroisi...- tiina@
sun on annettu rauhassa syrjäytyä tuli mieleen se putouksen hahmo joka valitti koko ajan ettei anneta rauhassa syrjäytyä.
- nastamuumio
tiina@ kirjoitti:
sun on annettu rauhassa syrjäytyä tuli mieleen se putouksen hahmo joka valitti koko ajan ettei anneta rauhassa syrjäytyä.
Ei kai aina ihan noinkaan. Minusta kun tuntuu, ettei kaikki ole halustaan syrjäytyneet.
Liian moni on syrjäytetty.
Uskallan sanoa, vaikka kovien mielestä sääli on sairautta.
Minusta Putous oli sieltä, mihin ei aurinko paista, ei kuu kumoita. - tiina@
nastamuumio kirjoitti:
Ei kai aina ihan noinkaan. Minusta kun tuntuu, ettei kaikki ole halustaan syrjäytyneet.
Liian moni on syrjäytetty.
Uskallan sanoa, vaikka kovien mielestä sääli on sairautta.
Minusta Putous oli sieltä, mihin ei aurinko paista, ei kuu kumoita.mutta kyllä varmaan aika paljon syrjäydytään omasta tahdosta kyllä sitä äkkiä tottuu istuskeleen täällä kotosalla ja huomaa ettei kaipaakkaan mitään muuta pakko vaan ponnistella piireihin ettei ihan syrjäydy eikä se mitään ettet sää tykkää putouksesta mutta mää tykkään ihan ykkös huumoria joka iskee muhun sellasta tarpeeks älytöntä ja hervotonta.
- nastamuumio
tiina@ kirjoitti:
mutta kyllä varmaan aika paljon syrjäydytään omasta tahdosta kyllä sitä äkkiä tottuu istuskeleen täällä kotosalla ja huomaa ettei kaipaakkaan mitään muuta pakko vaan ponnistella piireihin ettei ihan syrjäydy eikä se mitään ettet sää tykkää putouksesta mutta mää tykkään ihan ykkös huumoria joka iskee muhun sellasta tarpeeks älytöntä ja hervotonta.
Eipä mitään, kukin tykkää tai on tykkäämättä.
Monenmoisia kohtaloita on immeisillä. Kellä paremmat, kellä kevyemmät voimat taistella maailman taisteluissa. Kenet on helppo laasta maton alle, kellä on kykyä pysyä pinnalla.
Kuvittelen vain, ei ole omakohtaista tietoa. Porskuttelen käsipohjaa. :)) - nainen
- yks tyyli
Joulu ei tunnu missään,silloin lapsena se oli eri juttu,turhaa hössötystä,vältän jopa kauppoihin menemästä ja piiloudun kotiin.
No nyt vanhempana olen mennyt äidin seuraksi,perinteen mukaan.Mut silloin kun perhetilanne oli suvulla ehjempi ja kaikki vielä elossa,pysyin koirani kans omassa kolossani eli tarvinnut mennä teeskentelemään minnekkään.
Kynttilöitä polttelen ja luon oman tunnelmani ilman glittereitä ja kimallusta. - joulurauhaa
Ai tämä oli tiina tonterin aloitus ;-)
Joulu tulee aina, jossain kohtaa sen vain taas huomaa, että tuntuu joululta.- joulu tulee
Hyvä kun ilmaisit,innokkuutta vastailuun ihmettelinkin.Ei mitään lisättävää.
- tiina@
no ei taatusti ollu olin kotonakin illalla vasta seittemän aikaan onks se aina sun mielestä sen aloitus joka siihen sattuu vastaamaan ja jos joku mun kommenttiin vastaa yleensä pyrin vastaamaan jos se kommennti ei oo ihan älytön täällä kohta uskalla kommentoida mihinkään kun se on aina tiina on se hyvää tai huonoo.
Kyllä se tulee, viimeistään silloin, kun Joulurauha julistetaan.
Aikaisempina menneinä vuosina lauloi Sulo Saarits Taas kaikki kauniit muistot, kymmeniä vuosia sitten tuntemani kanttori, jonka ääni kantoi kuuluvana vielä vanhoilla päivillään.- --------
Jouluna ovat ihmiset tärkeitä, että voi tarjota jouluruokaa, ja antaa lahjoja.
Paljon joulu on sitä että pinnistellään kaikkea kuten tunnelmaa, ihmeesti sitä juhlitaan silti vaikka monia ottaa pattiin.
Lapsuuden jouluja ei mikään korvaa, sillisalaatti, syltty ym. Pöytään laitettiin ylimääräiset levyt että siihen kaikki mahtuivat.
Sain salaperäisen nuken, jonka lahjoittajaa en saanut ikinä tietää.
Aikuisena tahdoin itsekin juuri jouluna muistaa yksinäisiä. - Pukki joulunakin
niih... ja kirkonkellot mäikää ja radiossa soittaa Tauno Äikää... sanos Juice.
Meilä ei kalloja harrasteta mut pöydässä on tapettu sika.
- Hei kun keikuskelen
Voisin helposti hypähtää joulun yli. Jotenkin viime vuosina on ollut haikea olo jouluna. Tulee mieleen ajat, kun perhe oli koossa. Silloin oli mukavia jouluja.
En varmaankaan koskaan ikinä pääse viettämään joulua etelään. Yksin en tietenkään menisi ja kaikki tutut tahtovat viettää perinteistä joulua täällä Suomessa.
On aivan mahtavaa, kun nuorin poika tulee mun luo jouluksi. Kovin harvoin käy äiteemuoria katsomassa. Puhutaan usein puhelimessa, rupattelu soljuu moniin asioihin. Mutta eihän se ole sama asia, kuin olisi täällä mun luona.
Aina kun hän tulee, niin saan pukea päälleni "taloon emännän viitan". Semmosen emännän, joka hyöriskelee keittiössä ja hemmottelee jos joillakin herkkuruuilla.
Jouluaatto menee täällä kotona, kävästään mun äidin luona palvelutalossa ja sitten tietysti hautausmaalla. Illalla kaiketi pelataan shakkia tai pelikorteilla. Katsonemme ehkä jonkun elokuvan. Herkuttelemme. Käväsemme lenkillä yhdessä. Että tommosta juttua.
Vanhin poika viettää perheineen aina aatot vuorosiin miniän siskon luona, äitinsä luona tai heillä kotona. Minä en viitsi mennä niin suureen hälinään. Ja miniän lähiomaiset eivät ole minun lähiomaisia, vaikka tosi mukavia ovatkin, mutta en aattoa lähde heidän kanssaan viettämään.
Joulupäivänä menemme sitten pojan luo katsomaan mitä lapset ovat saaneet lahjoiksi.
Vastaan aloittajan kysymykseen "Mitä ilman joulu ei tule" niin Paska-joulu olisi, jos tää mun Hesan poika ei tulisi.- Pirre*
Olen samaa mieltä heikunkeikku, kyllä ne joulut oli ihan muuta kun omat lapset olivat pieniä, tai kun vielä asuivat kotona; nyt tuntuu joskus niin turhalta koko touhu, mutta aina me saadaan kutsu, ainakin joulu päivällisille, ellei jouluaattoa viettämään lasten perheisiin, nuorimmalla on vielä joulupukkiin uskovat pikku höppänät, heidän jännitystä ja iloa on mukavaa katsoa. :)
- Kaupunkilainen
Joulurauhan julistus on varmaan se hetki, jolloin tunnen, että joulu on tullut. Jossain vaiheessa aattoiltaa täytyy kuulla Adamin joululaulu (Oi jouluyö), se on niin hieno.
Meillä on tietyt koristeet, jotka kotona ja mökillä laitetaan esille viimeistään aattona. Nyt olemme jouluna uudessa paikassa, jossa ei ole vielä kaikkia kalusteita, joten koristelupaikkoja on vähemmän kuin tavallisesti. Isoa pellavapöytäliinaa ei tarvitse silittää, kun käytössä on vain pikkuinen ruokapöytä, mutta se on vain helpotus.
Joulussa tärkeintä on hyvä ruoka, lukeminen ja se, että on muutama päivä vapaata.- kurtturuusu
Meän mäessä on syksyn mittaan
kaadettu isoja puita ja
hyviä vasta-aineksia on vaikka kuinka paljon
Männynhavuvasta on aivan ihana kun sen
kuumassa vedessä hauduttaa pehmeäksi
ja se tuoksu..
Ihokin saa pihkahoitoa.
Kun aattoilta pimenee voi lähteä uloskin kävelemään
- jotenkin talven jylhä kauneus lumisine puineen
ja kynttilöineen on jotain vastustamatonta
jonka voi kokea aina uudestaan.
Myös musiikillä sijansa. - 19+19
kurtturuusu kirjoitti:
Meän mäessä on syksyn mittaan
kaadettu isoja puita ja
hyviä vasta-aineksia on vaikka kuinka paljon
Männynhavuvasta on aivan ihana kun sen
kuumassa vedessä hauduttaa pehmeäksi
ja se tuoksu..
Ihokin saa pihkahoitoa.
Kun aattoilta pimenee voi lähteä uloskin kävelemään
- jotenkin talven jylhä kauneus lumisine puineen
ja kynttilöineen on jotain vastustamatonta
jonka voi kokea aina uudestaan.
Myös musiikillä sijansa.Minusta vihtojen haudutus on jotenkin stressaavaa puuhaa. Siksipä en tehnyt yhtään koivuvihtaakaan kevääksi. Tosin hyvät vihtakoivikot ovat kaukana.
Lapsuuaikanani koko Suomi hiljentyi joulunviettoon aattona puolilta päivin. Nykyään joulusta on koko lailla tunnelma poissa. - Maalainen (kesk)
Aika samanlainen Joulu täälläkin.
- virva-tuulia***
Talo siivottu, joulurauha julistettu, juuri paistetut piparit, tortut, pullat ja laatikot tuoksuvat.
Joulusaunassa käyty, joululauluja lauletaan tai kuuluu radiosta.
Perheen kesken ruokailtu, lapsille joulupukki jakanut lahjat.
Silloin tuntuu joululta.
Kaikki se ennen joulua tehty lahjojen osto/tekeminen ym. hyörinä kuuluu joulun odotukseen. Sitten kun kaikki on ohi, on joulukin takana. Joulupäivänä voi levätä, jos on kotonaan, eikä vieraita.- ennen oli
Ennen oli joulukuusen etsiminen metsästä, nykyään kun on yksin ei pajon mitään.
- virva-tuulia***
ennen oli kirjoitti:
Ennen oli joulukuusen etsiminen metsästä, nykyään kun on yksin ei pajon mitään.
Ennen etsittiin joulukuusi ja koristeltiin jouluaattona. Nykyisin on noita allergikkoja, ei voi tuoda kuusta sisälle. Ulkona meillä on kuusi, jossa ajastimella kynttilät.
Etsiä sekin pitää jo ennen joulua valmiiksi ja laittaa lumelle pystyyn. Vähälumisina jouluina saa monenlaisia keinoja käyttää että saisi pystyssä pysymään niin ettei se aamulla olisi rojahtanut kyljelleen. Pakkaspäivinä jäädyttelen sitä veden kanssa.
Oli muuten kiva ilma ulkona lenkkeillä, vaikka pohjoistuuli puhaltelia ja lunta tuiskutti välillä.
Joulutunnelmaan on helppo päästä. Se tulee vaikka ei kauheesti edes haluaisi....muta viimeistään kun koko perhe on koossa ja joulukinkku on jo jääkaapissa ja kaikki nukkuu jouluaamuna ja herään pienten jalkojen tassutteluun käytävällä makuuhuoneeni oven takana ja pienen pojan ääneen joka kuiskaa toiselle "nukkukohan mormor vielä?"
Kauan, kauan sitten, kun maailma ei vielä ollut muuttunut, vaelsimme Jessen kanssa kedoilla.
Kummalliset elukat olivat niille kylväneet ja niitä niittäneen.
Jesse astui yhteen kylvökseen.
Pashat! Tuhahti Jesse, minä sain idean.
Kun sinun esi-isäsi joskus syntyy, niin minä laitankin sen sukuun kirouksen, joka
kantaa sinun päiviisi saakka.
Tulet saamaan nautinnon tallista, koska et katsellut jalkoihini.
Huumori-mies kun Jesse on, minä tietenkin jouduin syntymään uudelleen Joulun, vaan en tuulen alla, syntymäni aikaan oli vielä Lehmiä.
Ja tietty! Ihmiset keksivät laittaa sille päivälle epäilevän Tuomaan nimi-päivän.
Pashat!
Vaan sainpa kostoni, Jesseä harmittaa aina, kun sanon hänelle että eipä ole paljon innokkaita naisia pesemään tuota toista jalkaasi?
Ja siksi, ilman syntymä-päivääni ei Joulua minulle tule.
H.- mitäs siihen
Jos tulee joulu-ukko keppi kädessä
- kaikki muuttuu
mitäs siihen kirjoitti:
Jos tulee joulu-ukko keppi kädessä
Joulu voi tulla kun kaikki valmistelut on tehty ja käyty saunassa, sitten muutakuin joulupöytään syömään.
Ruoka oli pöydässä koko yön ja aamulla krkkoon, näin oli vielä joku vuosi sitten, mutta ei enään.
- lapin muija
Mulla toi joulu on tuolla sydämmessä vaikkei kaikkia niitä entisiä järjestelyitä ei enää ookkaa.
lapset viettävät joulua omien lasten kanssa, niikuin minäkin tei soilloin kun he olivat pieniä.
Aivan hyvällä mielellä olen että haluavat olla oman perheen piirissä rauhassa.
Joulukinkku ja porkkanalaatikko kun on pöydässä niin kaikki on hyvin.
Kynttilän valo ja pehmoset tossu jalassa töpsyttelisin aaton,mutta toi sisko kulta taitaa tulla jakamaan joulurauhaa. .. - RosaLiiin
Jos kuvittelisi,
että riisuisi omasta joulustaan kaiken liian
mitä siihen on vuosien saatossa kerännyt,
perinnettä jos jonkin moista,
niin lopulta kolme koota jäisi jäljelle
kinkku - kuusi - kynttilät
istuisin hiljaa kuusen juurella ja
kuusen oksalla palaisi yksi pieni kynttilä
vanhanaikaisessa kynttilänjalassa
eväänä olisi kinkkua
silloin olisi jo oikea jouluni - Korppis*
Ilman lapsiani en haluaisi viettää joulua. Ex-mieheni on nyt käymässä Korvessa. Emme ole puheväleissä. Katsoin ikkunasta kun hän käveli kuopuksen kanssa autoon.
Hän ei ole ollut mukana jouluissamme seitsemään vuoteen. Mietin miltähän hänestä tuntuu jouluaattona. Kaipaako hän lapsiaan. Samalla olin onnellinen kun saan viettää joulun lasteni kanssa.
Kinkku on myös joulupöydän kunkku.- x-m
Tuliko haikea olo,
- t.l.
Se oli vuosi -90, kun meillä oli remontti menossa ja piti laittaa joulua. No siinä kävi niin, että ja kun minulla oli yksi vapaapäivä niin sekin meni "harakoille", mikä lie ollut syynä. Päätin etten laita joulua ollenkaan. En laittanut. Joulu tuli ja meni. Siihen loppui oma ylirasittunut joulun laittaminen. Nykyään leivon kuten ennenkin, muutama muistojen pöytäliina, hyvä ruoka ja lapset leipomassa lasten leipomispäivänä. Siinäpä se. Kuitenkin, jotakin kaipaan. Tämän tulevan jouluaaton vietän yksin.
- saaressa
Kerran vietin mökillä yksin jouluviikon, mökki oli saaressa ei ollut sähköä, veden joutui ottamaan avannosta.
Jouluruuat oli mukana ja öljylampun valossa vietin erittäin rahallisen viikon 1991. - t.l.
saaressa kirjoitti:
Kerran vietin mökillä yksin jouluviikon, mökki oli saaressa ei ollut sähköä, veden joutui ottamaan avannosta.
Jouluruuat oli mukana ja öljylampun valossa vietin erittäin rahallisen viikon 1991.Onpa ollut ihana joulunaika. Loppujenlopuksi, ei sitä paljoa tarvi olla tärkeintä, että sisimmässä on hyvä ja lämmin mieli yksin tai yhdessä.
Ei tänä vuonna ole mitään erityistä joulua tarkoitus viettää.
Aikoja sitten saanut tarpeekseen sellaisesta...- mitä ilman?
Ei allakalle voi mitään. Se joulu tulee, olit ilman tai et.
- Lusiina
Joulua ei minulle ilman minua tule.
- #;))
Et kyllä minun joulua vie
- hiihtäjä.
#;)) kirjoitti:
Nyt voi huokaista kun saatiin todennäköisesti pysyvä lumi sillä lumeton joulu ei olisi tuntunut miltään.
Ennenkaikkea pääsee kohta hiihtämään raikkaaseen ulkoilmaan. - Lusiina
#;)) kirjoitti:
Voisinpa viedäkkin, mutta mihin sen veisin :)?
- pruts
Ilman joulupukin suorittamaa vierailua ei joulu tunnu joululta. Olen 56,5 vuotias ja uskon edelleen vankkumattomasti joulupukkiin ja lopetan kaikki tuhmuudet jo marraskuun alussa, muidenmuassa vieraissa käynnin, koska tontut nuo pienet vakoilijat kurkkivat jo piiloistaan ja raportoivat säälimättä havaitsemistaan epäkohdista suurelle johtajalleen.
- anne471
Kun lapset ovat jo isoja ,niin Joulusta katosi se jokin.Lasten riemun katseleminen.Nyt kun on ensimmäinen Joulu ilman miestäni,niin enpä paljon odota koko juhlalta.
- Joulumieltä!
Silti, Hyvää Joulua Sinullekin! Yksinäisyys voi olla myös voimavara, ja muistoja ei voi viedä kukaan.
- x-mas
Jjoulupukin kuumalinja tai joku vastaava jouluohjelma päälle, ne siinä päivän mittaan pyörii. Äiti saattanut tehdä joulupuuroa, kinkku ollut uunissa jo yöstä asti. Päivällä käydään äidinäidin haudalla, jos oma äiti vain suostuu ottamaan seuraksi. Illemmalla on sitten ihanat jouluruoat ja juomat! Sen jälkeen yleensä katsellaan yhdessä televisiota ja hiukan myöhemmin vaihdetaan lahjoja. Näin se yleensä mennyt pienestä pitäen, tosin mummoa käytiin kattomassa kun ei ollut vielä mullan alla niin vanhainkodissa.
- Yksinäinen joulu
Itselleni joulu on ahdistavaa aikaa. Kaikkialla on mainoksia kauniista ydinperheistä ja hyvä mieli ja rauha maassa. Kaikki ystävät ja kaverit ovat perheidensä ja sukulaistensa luona.
Yksinäiset joulut ovat todella masentavia kun ei noita sukulaisia juurikaan ole, ja ne ketkä on, eivät ole koskaan olleet läheisiä. Masentavin joulu on yksin kotona kun edes oma äiti ei tahdo nähdä minua.
Vanhemmiten se on muuttunut pakolliseksi "joka päivä eri sukulaisen luona" koska näin "kuuluu" tehdä. Todellisuudessa kaikki on feikkiä, ollaan tekoystävällisiä ja näytellään että kaikki on hyvin edes yhtenä päivänä vuodesta. Kolme-neljä päivää ajellaan äidin luo, viinaan menevän isän luo, anopin luo...
Koristelen kotini muutamilla kauniilla koristeilla ja kynttilöin, mutta siinä se sitten onkin. Odotan vain että joulunaika menee ohi ja kaikki hössötys on ohi.
Jos jotain toivoisin, se olisi aito, ystävällinen ja melko perinteinen perhejuhla. Mutta perhettään ei voi valita. - Vasemman Rannan ukko
Tassa kun kaksin asumme ja kun lapset ja lapsenlapset ovat jo omillaan niin vietamme joulua meren hengessa. Tuosta rannasta lahtee kiulu kohti Hawaii'ia pari viikkoa ennen joulua ja palaa takaisin Tahitin kierrettyaan Tammikuun puolivalissa. Ja sitten onkin taas koulu edessa.
- Jouluton muori
Ihka ensimmäinen joulu, jolloin olen täysin joulusta vapaa. Tein vanhemmalleni mieliksi joulun kotiini yli kymmenen vuotta vain ajatellen, että hän ansaitsi sen. Olihan hän niin monet joulut laittanut minun takiani. Nyt kun tämä vanhempani on nukkunut pois päätin, että joulu saa tulla ja mennä, minun ruokapöydässäni se ei näy. Kotiini ei koristeita, joulukukkia sun muuta tule. Sain seurakseni ikivanhan ystävän, jonka kanssa aiomme viettää aikaa grillaten ja saunoen. Etelään en viitsinyt matkaa varata, kun sillä rahalla saa autettua vähempiosaisiakin.
Vietän taas yksin Joulun ja Joulu ateria on korkeintaan hernnekeittoa. Kun ihmiseltä menee terveys silloin jää yksin ja yhteiskunta antaa muutaman kympin kuukaudelle ruokaan ehkä se se on plkkio siitä kun maksoin suuret verot yli kaksikymmentä vuotta.
- Joulumieltä!
Hyvää Joulua Sinullekin. Tiedän niin hyvin mistä puhut. Meitä on täällä, muutamia...
Sullekin... jos voit, niin laita linnuille jotain syötävää. Istu ikkunan viereen ja pian et ole yksin :-)
- 0lli
ilman kossua ei tule joulua.
Mitä ilman joulu ei tule? Se ei tule ilman kauppiaiden vouhotusta ja ostohysterian luomista. Se on tärkeintä joulussa. Jokainen voi syödä hyvää ruokaa muulloinkin kuin jouluna ja samoin viettää aikaa perheensä kanssa. Nykyään tosin on jotkut paikat auki joulunakin, joten ihmistä ei enää pakoteta pysymään neljän seinän sisällä. Tärkeintä joulussa on piikki itsemurhatilastoissa ja perheriidoissa, kun ihminen on lapsesta asti ehdollistettu tiettyihin jouylukaavoihin, eikä ne sitten aina toimikaan kuten on totuttu. Joulupukki on myös tärkeä, koska ilman sitä lapsia ei saa ehdollistettua jouluun. Pikavipit kuuluvat myös nykyjouluun. Miten köyhä luuserinuorukainen muuten voisi täyttää jouluvelvollisuutensa? Siinä se on. Ilman pikavippejä ei tule joulua!!!!
- Tietäjä
Kirjoitetaan "erilaisia".
Niin kirjoitetaan. Voisi olettaa, että ihminen joka on palkattu laatimaan julkisesti esitettävää tekstiä, osaisi oikeinkirjoituksen alkeet. Noissa etusivun otsikoissa myös alkuperäisen kirjoituksen asiasisältö usein muuttuu. Onko oikein matkustaa pummilla? Alkuperäinen otsikko on "kannattaako matkustaa pummilla?". Aivan eri asia. Etusivun otsikossa oli metron kuva ja kirjoittajan juttu liittyi taksiin. Hyvää Joulua!
- werweerwer
Tärkeintä on, että saan piparia.
- Roskajuhla
Valitettavasti sen kaupallisen roska"juhlan" tuloa ei voi estää eikä oikein karkuunkaan pääse, siitä joutuu vaan kärsimään. Onneksi se on vain kerran vuodessa ja kohta taas ohi tältä vuodelta. Mitään jouluruokasotkuja ei tässä taloudessa syödä eivätkä jouluvieraat ole tervetulleita!
En jaksa koko tyhjänpäivästä touhua. En sitten vähääkään.
- Neiti 22v.
Joulu ei tule ilman glögiä, uusien joulukoristeiden ostoa (ei saa olla kahta samanlaista), lahjojen paketointia ja lunta.
Taitaa huonolla tuurilla jäädä joulu tulematta, koska täällä etelässä ei lunta ainakaan vielä ole. :(
Aiemmin ei joulu tullut ilman äidin tekemää riisipuuroa, mansikkakeittoa, kinkkua, lanttulaatikkoa, SAUNAA (olispa oma sauna!) ja haudoilla käyntiä.
Avomies lähtee jouluna lomalle oman perheensä kanssa lämpimään, mie jään yksin kotiin. No, saan hienostella rauhassa, katsoa telkkarista mitä haluan ja leikkiä pupun kanssa. :)- olisi minullakin....
Neiti 22v.
Huomasitko, että vastasit 60 palstalle? Toivottavasti et saa viha posia tuosta "avomies lähtee lomalle perheensä kanssa"!!!!
Itse aloin muistelemaan omaa 22-v Jouluani. Olin saanut lapsen 9.12, joten oli ensimmäinen Joulu, kun olimme Munkkiniemessä, eikä lapsuus kodissani. Ihania kuvia meidän pikkuisesta joulukuusen vierellä. Siis olimme hankkineet jopa kuusen siihen pieneen yksiöön?
Mutta vuodet vierii ja nyt haluan olla yksin. Olen halunut jo 7-vuotta. Molemmat lapseni ovat lähellä viettämässä Jouluaan, jossa on myös lapsenlapseni. Mieheni asuu kauempana, mutta en mene sinnekään.
Mieti sinä, mitä haluat tulevilta jouluilta ja mieti tarkkaan. Pian tulee mahdollisesti enempi ohjeita, kunhan ikäisemme naiset pääsee moralisoimaan sinua.
- Oyutta
Kynttilöiden valaminen lasten kanssa (edellisten vuosien jämäkynttilöistä).
Jäälyhtyjen tekeminen ja jännittäminen säilyykö ne jouluun asti (eli ehtivätkö sulaa).
Herääminen aattoaamuna joulukinkun tuoksuun, kinkusta ensimaistiaiset.
Itsetehtyjen kynttilöiden polttaminen jäälyhdyissä.
Joulupukin käynti ja myös joulupukkeilu naapurissa.
Hyviä juustoja ja viininlipitystä. Kynttilänvalossa. Vastuullisesti eli vasta kun lapset on saatu nukkumaan =)
Anna lapsellesi raitis joulu.- Lusiina
Anna vanhemmillesi raitis Joulu :)
- nainen
Lusiina kirjoitti:
kelle niistä
- Lusiina
Lusiina kirjoitti:
No sen saat päättää ihan ite.
- perheestä kait
No joulu ei tule tänän vuonna ollenkaan. Normaalisti joulun on teheneet vaimo ja lapset, mutta mustan marraskuun tapaaan sinne menivät.
- Joulumieltä!
Hyvää Joulua Sinulle... jos se yhtään lohduttaa.
Jos voit, laita ulos linnuille rasvapötkö tai auringonkukan siemeniä. Istu ikkunan viereen ja et ole yksin :-)
- jouluttomat
meilläpä ei vietetä mitään joulua, ei niin yhtään joulujuttua...pitkät vapaat on kyllä ihan jees, kerrankin aikaa rietastella vaimon kanssa...häntä ku ei nuo mitkään joulutohinat stressaa, ei ole väsy, ihanaaaaaaaa
- ytsfdfsdfds
Mielestäni jouluun valmistautuminen on hauskin osa joulua. Itse jouluaatto ja varsinkin joulupäivä ovat aika tylsiä. Tottakai jouluna tulee saada myös riisipuuroa ja kinkkua. Ehkä muutaman piparin ja joulutortunkin voisi syödä.
- ilman tätä ei joulua
sitä kun sukulaiset kokoontuu yhteen nahistelemaan jouluglögeissään
- suomalainen tyttö
Haaveenani olisi vielä viettää joulu viettää synnyinmaassa. Aleksin jouluvalot, äiti ovella posket punaisina ja uunista tulisivat ihat kinkun, lanttulooran, tuoksut, rosollit ja sillit..
Isä istumassa keinutuolissa tapailemassa joululauluja ja saisin mennä hänen polvellensa mukaan laulamaan. Sisko ja veli ja sukulaiset tulisivat ja pukki kävisi. Kuusessa olisivat oikeat kynttilät ja seta avaisi Jallu pullon ja kaikki ottaisivat jouluryypyt.
Sitten ne kaikki siitä herkistyneenä alkaisivat itkeä menetettyä Karjalaa ja vanjaa kaatusi hurjasti senjälkeen.....
Viimein tulisi rauha sydämeen ja siihen nukahtaisi , kun laulaisivat Karjalan kunnailla tai Laadokan meren rantamill.. - "Koiramäen emäntä"
Tärkeintä on perheen kanssa yhdessäolo,ihanat jouluruuat jotka tehdään itse myös joululeipä,kinkunpaisto yöllä,aattoaamuna aikaisin saunaan ( 6.00) on jäänyt
perinteeksi silloin kun meillä oli karjaa ja aatto iltapäivällä ei oikein ehtinyt kaikkea tehdä ennen saunaa ja pukintuloa.
Joka aatto seuraan TV:stä Joulupukin kuumalinja ohjelman, kuinka lapset ovat haltioissaan saadessaan jutella joulupukin kanssa,se on sitä joulunsatua mihin lapsillamon oikeus,kunnes se jossain vaiheessa sitten päättyy - Pirre*
Pikkuhiljaa tässä virittyy meikäläinenkin joulun odotukseen, tänään ostin jopa kolme lahjaakin, ja laitoin ledit parvekkeelle, ensi viikolla pitää aloittaa joulu leivonnaisten tekokin.
Niin..että mitäkö ilman, no kinkku pittää ehdottomasti olla..:)- välittävä
Kinkku on kärsineen eläimen lihaa, siinä sinulle joulumieltä. Oletko nähnyt sikaa koskaan suomen luonnossa, pellolla mutaa kaivamassa? Siat elävät koko elämänsä pienissä kopeissaan, eivätkä näe päivänvaloa koskaan.
- Välittää
välittävä kirjoitti:
Kinkku on kärsineen eläimen lihaa, siinä sinulle joulumieltä. Oletko nähnyt sikaa koskaan suomen luonnossa, pellolla mutaa kaivamassa? Siat elävät koko elämänsä pienissä kopeissaan, eivätkä näe päivänvaloa koskaan.
Olen nähnyt,onnellisena kaivamassa multaa ja nukkumassa olkipahnojen peitossa
- läskiä lotiinaa
välittävä kirjoitti:
Kasvaako meillä riisi = riisipuuro.
Uiko meillä sillit = joulusilli.
Kasvaako meillä kahvipapu = kahvikuppi.
Kasvaako meilla kaakaopapu = sulkaakonvehdit.
Oliko oikea suomalainen joulupukki amerikkalaispunavalkoinen rasvamaha? - Mitä valitat
läskiä lotiinaa kirjoitti:
Kasvaako meillä riisi = riisipuuro.
Uiko meillä sillit = joulusilli.
Kasvaako meillä kahvipapu = kahvikuppi.
Kasvaako meilla kaakaopapu = sulkaakonvehdit.
Oliko oikea suomalainen joulupukki amerikkalaispunavalkoinen rasvamaha?Ohrapuuro,jouluhauki,kinkku,joululeipä,laatikot,joulutortut..rosollit,ilman silliä..
Kasvaahan meillä vaikka mikä! - Pirre*
välittävä kirjoitti:
Monenlaisia kasvattajia sioillakin, mutta uskon että, siis haluan uskoa että possu jonka perää syömme on onnellinen possu, ainakin kuoltuaan :)
- nainen
Välittää kirjoitti:
Olen nähnyt,onnellisena kaivamassa multaa ja nukkumassa olkipahnojen peitossa
- peuranpa
Mitä valitat kirjoitti:
Ohrapuuro,jouluhauki,kinkku,joululeipä,laatikot,joulutortut..rosollit,ilman silliä..
Kasvaahan meillä vaikka mikä!Kasvaa, kasvaa, varsinkin mahat.
- Henkinen nauttija
Hiljentyminen, kynttilät, rauhallinen joulumusiikki, rakkaiden läheisten seura.
- urts
Joulussa ei ole yhtään mitään tärkeää joutais jo kaatikselle koko helvetin joulu!
- amelia_earhart
Yksin menee koko joulu, kuten niin moni aiempikin, ilman lahjoja. Kukaan ei välitä.
- puhu pukille,suorana
vaikka olet kuitenkin mies nimimerkistäsi huolimatta, niin kysyn kuitenkin: mitä haluaisit lahjaksi? Jos ei maksa liikaa niin voin ostaa :-)
- Parasta joulussa
on se kun se on ohi. Ei tartte niitä kitinöitä itkuvirsiä kuunnella kokonaiseen 11kk:n. Joka tuutissa kilisee kulkuset ja ihmiset on kuin huumeissa ostamassa kaikkea kiinanpashaa mitä halvalla vaan saa. Ja joulun jälkeen sitten ihmetellän kun rahat mennyt ja monta kuukautta pitää elää makaroonilla ja saariosten pizzalätyillä.
Sais kieltää lailla koko joulun! - väsyämmä
Tullee joulu joka vuosi, ja jos entistä pitää, mennee myös. Ihan ilman mitään.
- gayntures
Itse olen UMPIHOMO joten katson docvneturesia ja runkkaan samalla narsistisekopää tapio suomisen kuville AAAH OLEN HOMOVENTUURA
VITUN HOMO :D- UmpiImpiLahjaLampi
Tulla putkahtihan se kiintiöhomppeli sieltäkin, kikkeliskokkelis ja huihai.
- juhlista jaloin
Suomalainen!
Alkot ovat joulun aikaan taas monta päivää suljettuina. Täydennä siis varastosi ajoissa, pyhinä saattaa tulla vieraitakin! Pitää olla mitä tarjota, johan tunnelma lässähtää pahasti jos tupakka tai juomat pääsevät loppumaan.
Perinteiseen tapaan keittiössä on hyvä pitää jonkun sortin ihmistappoon soveltuva veitsi käden ulottuvilla. Remeli ja mattopiiska on myös oltava saatavilla, etteivät lapset meluamisellaan ja sotkemisellaan pääse turmelemaan rauhan juhlaa. Jos napero tai taapero konttaa pöydällä kakat vaipoissa ja kaataa isin ja äidin pikku joululahjan tähkäviinapullon, niin eikun kunnolla selkään, että oppii kunnioittamaan yhteisiä sääntöjä.
Jos viime Juhannuksena jäi se savusauna polttamatta, niin nyt Jouluna on hyvä hetki ottaa vahinko takaisin. Maha hyllyen vaan hankien läpi vasta munilla sinne saunaan ja siellä sitten kaadetaan raakaa vodkaa suoraan kiukaalle. Jo lähtee makiat löylyt. Lähtiessä pyyhe ja olohuoneen verhot kuivamaan kiukaan päälle.
Pitää muistaa että Joulu on perinteinen suomalainen juhla, jota pitää myös viettää perinteiseen suomalaiseen tapaan.- selvinpäin
Joulu on ja pysyy Jeesuksen syntymä juhlana.Viina on kauhistus jouluna lapset kärsii kännisikojen orvellyksistä antakaa EES lapsille oikea selvä joulu.
- Tietäisivätpä edes
Kysy mieluummin, miksi joulua edes vietetään? Aniharva osaa edes vastata muuta kuin mitä lapset odottavat eli joulupukkia ja lahjoja. Joku ehkä mainitsee ruuat ja koristeet ja kynttilät. Silti ollaan edelleen ihan hukassa, mistä joulussa on kyse.
Minä rakastan varmasti joulua sellaisena kuin se on tarkoitettu, mutta väkisin alkaa kuvottaa joululaulut ja pukit loka-marraskuussa ja kaikki tämä järjetön tavarapaljous ja kerskakulutus. Sitten tullaan hönössä kirkkoon ja ruvetaan ropeltamaan kaiken aikaa kännykkää ja lataamaan selfie duckaface päivityksiä lärvälään ankkanaamastaan kesken messun ym. yhtä fiksua. Voi suorastaan tuntea ympärilläistujien inhon väreet moista tyyppiä kohtaan, vaikka piti olla rakkauden juhla. Onneksi itsellä on ehjä perhe ja rakkautta joka ilmansuunnasta, mitäpä muuta sitä hirveästi ihminen elämässään tarvitsisi, jos vähääkään tarkemmin miettii asioita. Arkussa et sillä uudella iPhonella ja Jollalla mitään tee ja kukaan ei kaipaa enää kuviasi manalan mailta, joten mieti sitä hössötyksessäsi.- €€ro
Muinoin vietettiin talvipäivän seisausta joka muuttui kristinuskon tullessa muotoaan ja nyttemmin se on kaupallistunut.
Talvipäivän seisaus on alkuperäinen juhla jota vietettiin. - Hiljenny miettimään
€€ro kirjoitti:
Muinoin vietettiin talvipäivän seisausta joka muuttui kristinuskon tullessa muotoaan ja nyttemmin se on kaupallistunut.
Talvipäivän seisaus on alkuperäinen juhla jota vietettiin.Talvipäivän seisaus nyt vain sattuu olemaan kyseisenä ajankohta, joulu on ennen kaikkea Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla, joka on jossain vaiheessa päätetty laittaa samaan ajankohtaan. Ei tuo talvipäivän seisaus ole ajanlaskun kannalta yhtään sen kummempi kuin juhannus tai aikanaan vuosituhannen vaihtuminen.
Hirveä haloo ja loppujen lopuksi juuri mitään ei tapahtunut. Tuo nyt on vain rajapylväs, että siitä eteenpäin päivä on kokonaista minuutin pidempi. WAU,IHAN MIELETÖNTÄ!!!!!
Joka tapauksessa uskokoon ken haluaa mihinkin, mutta joulu on ennenkaikkea pysähtymisen ja hiljentymisen juhla, kaikki maallinen hössötys ja tavaranpaljous ja joulun rekvisiitatkin ovat ihan toissijaisia, mitä pitäisi tapahtua ihmisen pään sisällä. Ihan jokaisella olisi hyvä käydä tilintekoa kuluneesta vuodesta ennen kaikkea ihmisenä, ei minään työelämän tms. saavutuksina tai palkankorotuksina.
Ihan sama, onko kristitty, ateisti, muslimi vai buddhalainen tai mikä lie, olisi korkea aika edes hetkeksi hiljentyä ja mennä päänsä sisälle. Tiedän, että monelle on täyttä helvettiä kohdata itsensä peilissä ja sukulaistensa luona nyt ei kestä vuorokauttakaan jne.
- that´s it
Ilman Jeesusta ei joulu tule.
- ###.
Mikä sen estää
- Lea Briitta
Minulle joulu on nimenomaan Jeesuksen syntymäjuhla ja sääli, ettei sitä Suomessa sellaisena vietetä kuten kaikissa Keski- Euroopan maissa tehdään.
Olen asunut Espanjassa ja matkustellut Saksassa. Siellä nimenomaan seimi- asetelmat kuuluvat jouluun. Ei ne välttämättä ole pieniä vaan todella suuria huoneen kokoisia ja toiminnallisia. Kuulin, että sellainen olisi tänä jouluna nähtävänä Turussa. Tämä seimi ja Jeesuslapsi tuovat minulle JOULUN.- uskovainen
Lea Briitta
Suomen pääuskonto on luterilaisuus ja seimiasetelmat kuuluvat katolilaisuuteen,
Joulu ei ole kuvista kiinni enempää kuin rihkamastakaan.
- Joulun rakastaja
Jouluunhan kuuluu hyvä ruoka, lumi, LAHJAT ja perhe se on on parasta joulussa. Niinkuin Saarioisten äidit sanovat mainoksessa. Mutta joo tää kaikki kuuluu jouluun, se on ihan parasta
- joulu ukko.
Vanhapiika voi tila pukin jouluna.
- joteski outoa
KUin osaton oisin
- kuuluuko joulurauhaan kaikki kateuden kieputukset,
kuolevaisuudesta muistuttelut, örvellyksestä ja nimenomaan
"kuinka toisilla on aina jotain parempaa kuin minulla"-kaihoamiset?
- joulunaika pistää aina tunteitakin markkinoiden ohella liikkeelle.- ei yksin
Aina muistan joulun 1986 kun olin eronnut perheestäni, tavallaan pakenin koko prosessia n.1200 km Norjaan, ensimmäinen joulu yksinään vieraassa maassa, silloin tuli suru puseroon, tuntui kuin maailma kaatuisi päälle.No sen jälkeen olen järjestänyt että, yksin en tule olemaan ja näin on käynyt, eikä sen joulun tarvitse olla erikoinen kunhan on ystäviä.
Täytyypä miettiä tarkkaan minne joulun tarpeensa tekee kun tänään vietiin vessanpönttökin...
- //////€
Housuun
- \\\\\£
//////€ kirjoitti:
Housuun
Ei kantsi alkaa hosuun.
- //////€
\\\\\£ kirjoitti:
Ei kantsi alkaa hosuun.
Ei se pahalta tunnu ja talvella lämmittää mukavasti.
- \\\\\£
//////€ kirjoitti:
Ei se pahalta tunnu ja talvella lämmittää mukavasti.
Sammuuta. Mutta odotapa, kun pakkanen panee.
//////€ kirjoitti:
Housuun
Sanoin että täytyypä miettiä tarkkaan jne... tuo ehdotuksesi putosi jo alkukarsinnoissa.
- pipariksi
yohuuhkaja kirjoitti:
Sanoin että täytyypä miettiä tarkkaan jne... tuo ehdotuksesi putosi jo alkukarsinnoissa.
Ilman leipomisia ei näköjään tuu joulu meinaa muija joka tekee mulle ostoslappua, no kyllähän se on niinkin.
- himmeli.
pipariksi kirjoitti:
Ilman leipomisia ei näköjään tuu joulu meinaa muija joka tekee mulle ostoslappua, no kyllähän se on niinkin.
Lapsena rakentelimme himmeleitä siinä meni aika mukasti.Vieläkö himmeli tarpeita saa mistään on monena jouluna tullut mieleen kun katossa oli roikkumassa, vai eikö ihmiset välitä enään niistä.
pipariksi kirjoitti:
Piparia nyt saa muualtakin kuin kaupasta...
Eikä niitä nyt ainakaan syödä kun ei ole sitä pönttöä tässä...himmeli. kirjoitti:
Lapsena rakentelimme himmeleitä siinä meni aika mukasti.Vieläkö himmeli tarpeita saa mistään on monena jouluna tullut mieleen kun katossa oli roikkumassa, vai eikö ihmiset välitä enään niistä.
Olkiukoilla on tarpeet omasta takaa...
- #÷)
yohuuhkaja kirjoitti:
Piparia nyt saa muualtakin kuin kaupasta...
Eikä niitä nyt ainakaan syödä kun ei ole sitä pönttöä tässä...Tee housuun
- Lusiina
himmeli. kirjoitti:
Minä ostin joulumyyjäisistä viime vuonna pienen himmelin. Tosi kiva, tykkään. Tuolla se roikkuu val miina katosta.
#÷) kirjoitti:
Tee housuun
En sentään, kerään tuossa tavaraa pakettiin ja lähetän siulle joululahjan...
- t.l.
Aiemmin vastaessani jäi pois vastaus kysymykseen mitä ilman joulu ei tule. Joulunodotusta. Lapesta saakka joulun odotus on ollut jotakin enemmän kuin joulun vietto. Ehkä se satumaisen lumisen tienoon ja joulumusiikn muistoin on siivittänyt tähän ikään asti.
- millä mielellä
Odotusta, aina sitä on odotettu ja kyllä se on tullut, joulun jälkeen ollaan helpottuneita kun se on ohi ha ha kannattiko odotus..?
- t.l.
millä mielellä kirjoitti:
Odotusta, aina sitä on odotettu ja kyllä se on tullut, joulun jälkeen ollaan helpottuneita kun se on ohi ha ha kannattiko odotus..?
:) Kyllä kannatti. Liian nopeasti menivät vapaat. Ja huomenaamuna työt kutsuu.
- qxq
Lomaa voi pitää ilman tuota keskitalven pakanajuhlaakin. Hyvää lomaa kaikille! :)
Sikälimikäli sitä lomaa sattuu olemaan....- Kaupunkilainen
Niin voikin, mutta onhan se mukavaa, että uhraamalla kuusi lomapäivää saa peräti kahden viikon pituisen vapaan. Jos viikot olisivat tavallisia, lomapäiviä kuluisi 10, joilakin jopa 12.
- €€ro
Kaupunkilainen kirjoitti:
Niin voikin, mutta onhan se mukavaa, että uhraamalla kuusi lomapäivää saa peräti kahden viikon pituisen vapaan. Jos viikot olisivat tavallisia, lomapäiviä kuluisi 10, joilakin jopa 12.
Onko kukaan toivonut et ois joulu ainainen , kyllä mulle passais kun ei enään rasita työt ja onkos tullut kesä joulun keskelle, lauhaa on luvannu taitaa mennä viimeisetkin lumet.
- :-)
Pari tyttöa mua halasi työpaikalla joulun kunniaksi, eipä sitä muuta tarvikaan, :-*
- näin se vaan on
Vastaus alottajalle !
Höpsö kysymys,
katsos --
joulu tulee vaikka et tekisi yhtään mitään, tai vaikka pakenisit ulkomaille viidakkoon,
joulu tulee ja menee aivan omaa tahtiaan ja maailman aikatauluja,
en kaipaa joulua sen enempää kuin juhannustakaan, vain ihanaa ilmastoa kaipaan ja auringon valoa,
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161