Vaunuporariksi

alalle haluava

Missä koulutetaan vaunuporareita? Millasta vaunuporarin työ on? Puhun siis porarin työstä avolouhintatyömailla. Kallionporaus näyttää helpolta puuhalta,mitä oon katsellut. Porari seisoo siinä poran vieressä ja valvoo poraustapahtumaa.

4

1671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reikäääääää

      Taitaa mennä niin että vaunuporariksi pääsee todellisuudessa vain siten että ensin oot apumiehenä louhintatyömailla ja siinä sivussa opettelet porarin homman, kun pääset perille siitä mitä työmaalla oikeesti tapahtuu .. mihin kohtaan reiät tulee, mihin suuntaan jne.

      Monikin työ näyttää siltä että senkun vaan on niin homma tapahtuu, mutta tuo vaunuporarin homma on louhinta-alan vaikein työ .. vaikeampi kun panostustyö.

      Porarin on saatava reikää aikaan, pidettävä kone kunnossa, ja ne reiät on tehtävä oikeaan, kohtaan, oikeaan syvyyteen ja oikeaan kulmaan, sillä jos reiät eivät ole sitä mitä piti, niin louhinta ei oikein onnistu kunnolla .. kiveä lähtee liikaa taikka liian vähän.

      Alalle on vaikea päästä ja vaikuttaa että sinne mennään vain suhteilla.

      Ilmeisesti Outokummussa on joitakin kursseja joilla voi kouluttautua ammattiin tai on ainakin ollut

    • jesse18

      Onkohan kaivinkoneen käyttötaidosta apua porarin hommaan?

      • Pelkkää hyötyä.

        Ei siitä kaivinkoneen käyttötaidosta haittaakaan ole ja onhan nykyään olemassa kaivinkone sovitteisia poralaitteita ( exca dril )

        Ja nykyään on etua jos osaa monta hommaa, eli porarin olisi hyvä osata muutakin kun poraus, vaikkapa kaivinkoneen käyttöä edes sen verran että pystyy siirtämään räjäytyssuoja mattoja koneella.


    • Anonyymi

      Ammattikoulussa koulutetaan vaunuporareita kaivonporaukseen että avolouhintaan. Kaivoporarilla on parempi palkka kuin louhintaporarilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe