Pimeällä on tärkeää näkyä ja nähdä.

vähän vähempi riittä

Mutta minun mielestäni menevät liiallisuuksiin ne tyypit, jotka käyttävät älyttömän kirkkaita otsalamppuja tai polkupyörässään älyttömän kirkkaita ajovaloja.

Tänään oli kävelylenkillä, pimeä ilta ja osa kävelylenkistä kulki rantatietä, jolla ei ole valaistusta, mutta tämä kevyenliikenteen tie on kuitenkin hoidettu, ei oksia tai rojuja tiellä. No, pitkän matkan päästä kulkiessani vielä valaistun tien laidan jalankulkuväylää näin että siellä rantatiellä on joku tosi kirkaalla valolla liikkuva ja hänen vierellään vielä ilmeisesti pyöräilijä jolla myös etuvalo pyörässään päällä, mutta ei ihan niin loistavan häikäisevä kuin sillä toisella. No, se häikäisevä valo alkoi sitten suuntautumaan minuun päin ja tosiaan SE HÄIKÄISEE! Ja siis pitkän matkan päästä - välimatkaa oli siinä vaiheessa varmaan joku 100 m ellei vähän enemmäkin.

No, olin menossa sinne rantatielle ja meninkin, niin siellä sen - anteeksi vaan - idiootin häikäisyvoiman tosiaan tunsi. Sanoin heille tästä, että eikö nyt voisi vähän vähemmällä valolla pärjätä kun tässä toisilla pitää sitten vissiin olla pimeällä aurinkolasit päässä ettei sokaistu, niin sitten vielä alkoivat irvailemaan. Siis sori nyt vaan - kun ilmeisesti nuo huippuvoimakkaat valot otsalampuissa ovat tarkoitettu yösuunnistajille jotka juoksentelevat pilkkopimeässä ryteikössä metsässä tai kaivostyömiehille tai yleensä työskentelyyn tarkoitettuja - mitä helvettiä tuollaisilla tekee normaalissa jalankulussa - ei mitään. Ja siis tosiaan tuntui, että se tyyppi aivan tahallaan jopa sitä valoaan suuntasi minuun päin. Ja kun sitten olin ohittanut heidät, niin otsalampullinen kääntyi ympäri ja se valokeila joka siitä lampusta tuli oli todennäköisest jopa pitempi kuin henkilöauton lyhyistä valoista tuleva valokeila! Että sillai.

ja siis jos tuo liikkuu sitten autoliikenteen keskellä niin tota - eikös toi ole jo vaarallista.

Juu ja mulla itsellä oli kyllä heijastin. Että ei siinä mitään. Ja vaikka jo ikänäöstä kärsinkin, niin kyllä minä ainakin pärjään sillä pimeällä valaisemattomalla jalankulkuväylällä ilman mitään kymmenien metrien valokiiloja otsalampusta lähtevinä.

Idiootteja.

Täysiä idiootteja!

18

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummut pois pimeäst

      Autokoulun perusoppeja on että Älä katso niitä valoja päin ja pientareeseen jos tulee pitkät vastaan!

      Sama se on pyörällä. Tosin lienee nyt kyse jostain silmäsairaasta tapauksesta, kun itse en ole kenelläkään nähnyt pyörässä yli kirkasta valoa. Omasta kokemuksesta sanon että ne ovat aivan liian heikkoja kun ei pyörällä näe edes pariin metriin kunnolla.
      Helppo se on jalankulkijan sanoa, eri asia pyörällä milloin on ilkivaltaisesti heitetty tielle puun oksia tms. Ja pyörän vauhti kuitenkin huitelee helposti yli 20km/h.

      • just just!

        No, näinhän se on kun sinä et ole nähnyt, niin silmäsairashan se on, joka on nähnyt.

        Kuule, jos jalankulkijan otsalampun valokeila on pitempi kuin henkilöauton lyhyistä valoista syntyvä, niin kyllä se nyt niin on, että liian kirkas ja voimakas.
        Ja minkähän takia autoillakin pitää vaihtaa vastaantulevien huomioimiseksi valot lyhyille - varmaan sen takia ettei häikäisty.

        Ja mihin helvettiin sitä ylikirkasta valoa tarvitsee normaalissa maastossa, hoidetuilla aluiella liikkuessa - ei mihinkään ja vielä se, että aivan ilmiselvästi haluaakin häiritä vastaantulevaa. Ketään ei sentään tarvitse sokaista niillä valoilla.
        Ja on kyllä ollut niinkin, että näillä samoilla teillä liikkuessa tässä taannoin ihmettelin kuka mun takana tulee, kun helvetin suuri valo rupesi takaapäin kajastamaan mutta minkäänlaista moottoriajoneuvon ääntä ei kuulunut - no, fillaristihan sieltä tuli. Ja oli siis tosiaan tehokkaat valot.
        Juu, ja eilisestä vielä - tuli sitten myöhemmin skootteripoika vastaan - no, eipä ollut mitään ongelmia kohdata hänen valojaan vastaantulijana - oli ihan kuule normivalot, keltaista valoa vielä eikä minkäänlaista häikäisyä vastaantulevaan kohden. Ja siis skootteri on sentään moottoriajoneuvo, joka liikkuu autojen kanssa samoilla kaistoilla jos näin on pakko tehdä - että siihenkin riittää sitten sellaiset vähän vaatimattomammat valot.

        No, joo - että eräitten sitä pitää niin kuin pelleillä.

        Sinulle itsellesi voin sanoa, että taidat satuilla tosi pahasti, kun kerran ihan ilkivaltaisesti teillä päin niitä oksia teille heitellään - että onko ihan vahvojakin vai vain puista katkenneita risuja ja vauhtiakin sellaiset roimat 20 km tunnissa - no joo. Kyllä ajan itsekin pyörällä - meillä ei tosin ole niitä ilkivaltaisesti heiteltyjä puun oksia teillä. Lasinsiruja kyllä silloin tällöin, mutta en ole näillä hiekkaisilla valaisemattomilla kävelyreiteillä niitä sirpaleita vielä nähnyt, en pyörällä enkä jalan liikkuessa.

        Että jos sinä et ole törmännyt hypersuperkirkkaisiin otsalamppujen valoihin pimeällä liikkuessasi, niin sepä se, sinä olet se mittari!


      • just ja just

        Vai tuliko sinulle ikänäöstä mieleen silmäsairaus - no, kuule ikänäkö ei ole sairaus, vaan kuuluu normaaliin ihmisen kehitykseen - katsos kaikki vähän pikkuhiljaa rappeutuu, jopa sinulla, vaikka nyt vielä todennäköisesti joku toistakymmentä käyvä oletkin.


      • just just.

        Ja kun niillä pyörillä ja myös jalan on liikuttu varmaan vuosikymmeniä, niin mikäs se nyt on kun niin pitää kirkkailla valoilla itsensä koristaa - vähän siis tosiaankin liian kirkkailla - mihin helvattiin normaaleilla kävelyreiteillä liikkuva ihminen tarvitsee kymmenien metrien valokeilan luovan otsalampun, joka vielä niitten samojen kymmenien metrien päästä häikäisee vastaantulevia. Ei mihinkään - ei mihinkään muuhun kuin juuri niiden vastaantulevia kiusaamiseen. Huomionhakuisuutta!


    • Valot ok.

      Pyöräilijän pitää noudattaa liikenteen säädöksiä siinä kuin autoilijoidenkin. Pimeän aikaan pyörässä on oltava valo ja sitä on käytettävä.

      Missään ei sanota millainen valon pitää ominaisuuksiltaan olla. Tieliikennelain mukaan se ei kuitenkaan saa häikäistä. Tätä vaatimusta otsalamppu ei millään voi täyttää, koska siihen on tarkoituksella tehty erittäin laaja valokeila.

      Pyörään tehty ja liikennekäyttöön tarkoitettu valo _ei_ häikäise jos se on oikein asennettu. Kirkas se voi toki olla, pitäähän sillä nähdä kun tiellä ei ole muuta valoa. Jos tällainen valo osoittaa silmiin, se johtuu tien/polun korkeuseroista, ei itse lampusta.

      Autoissa on nykyisin paljon pahemmin häikäiseviä valoja kuin ennen. Kuinka tulette niiden kanssa toimeen jos pyörien kanssa on näin vaikeaa?

      • no, näin on.

        No, jatketaan tätä sotaa vielä - sillä samalla reitillä tuli sitten myös toinen henkilö lenkillään vastaan. Ja juoksulenkillään. No, hän oli varustautunut sitten pelkällä taskulampulla jota kantoi kädessään, ilmeisesti valaistuksen tarkoitus hänellä oli se, ettei astu kuoppaan ja nyrjäytä nilkkaansa. Kun kerran sinne pimeälle jalankulkutielle pitää tulla juoksemaan.

        No, tästä sitten tuli mieleen tuon tyypin, joka sillä hyvin pitkälle valaisevan ja kirkkaalla valolla muita sokaisevan otsalamppunsa kanssa kulkee, no, jos hänen pitää ne kuopat ja risut nähdä kymmenien metrien (!!!!) päähän, niin tuota mites sitten se, jonka hän sillä älyttömällä lampullaan sokaisee, jos tämä astuu kuoppaan kun häikäistyy siitä älyttömästä vastaantulevan valaistuslaitteesta - no, kenen vika?
        Ja kuten sanottu, edes skoottereissa, jotka ovat siis moottorilla kulkevia ja kulkevat jopa autojen kanssa samoilla kaistoilla kun sitä edellytetään, niin niissäkään ei ole moisia pitkälle valaisevia älyttömän kirkkaita valoja, joita sitten taas ilmeisesti jotkut kävelijät kokevat tarvitsevansa tavallisilla kävelyteillä kulkiessaan. Toki, voihan se olla niinkin, että se, jolla on se silmäsairaus, on se jolla on se otsalamppu!
        Olen nähnyt otsalampun kanssa kulkevia ennenkin, mutta tuo eilinen oli kyllä jo aivan liian suuritehoinen - mihin helvettiin se jalankulkija tarvitsee sen superhypertehokkaan kauas valaisevan ja muita häkäisevän valon - ei mihinkään.
        Ehkä nuo ovatkin tarkoitettuja vaikka metsätyöläisille työvaloiksi, jos ei satu olemaan työkonetta ja sen valoja työpaikalle tarjolla.
        Hetkinen, sinulle valot ok, minä nyt olen urputtanut enemmänkin siitä jalankulkijan otsalampusta - sillä joka hänen kanssaan kulki eilen fillarilla, niin siinä nyt ei kyllä niin kirkasta valoa ihan ollut kuin tuolla otsalampun kanssa liikkuvalla. Ja se toinen fillaristi josta jossakin muussa viestissäni sanoin, niin hän tuli siis takaapäin ja kyllä siis valokeila siinäkin oli valtava ja kaukaa jo tuli selän takaa ennen kuin itse urheilullinen pyöräilijä pyyhälsi ohi. Niin kuin sanoin, ajattelin että sieltä tulee vähintään auto selän takaa!

        Juu, pitää näkyä ja nähdä - mutta olisko tosiaan vähän liikaa tehoa! Maastopyöräily tai maastojuoksu metsässä, ehkä siellä ne tehokkaat valot ovat tarpeen.


      • Valonnäkijä

        Aika vanhoja viestejä, mutta kirjoitan silti uuden. Törmäsin vasta nyt tuohon liikavalo-ongelmaan.
        Ajoin autolla tiellä, jolla katuvalot päättyivät. En vaihtanut pitkille valoille koska vastaantulijan valot olivat jo niin lähellä. Ei sieltä kuitenkaan heti ketään tullut. Värisevät kirkkaat valot lähestyivt hitaasti ja luulin sen olevankin traktori. Ei tullut traktoriakaan. Valot olivatkin eri kohdassa kuin ensin näytti. Siellä taisikin olla jokin työkone kauempana, jonka valot heiluvat ja näyttävät miten sattuu. Yht´äkkiä valot ovatkin pomppimassa korkealla edessäni. Toisen valon alta paljastui makkarankuoreen pukeutunut lenkkeilijä, toisen valon kantajaa en ikinä nähnyt. Onneksi en tehnyt mitään äkkinäisiä panikkiväistöliikkeitä, vaikka pelästyinkin suunnattomasti.

        Varmaan sankarit luulivat näkyvänsä selvästi, mutta eivät näkyneet lainkaan. Pimeänäkin olisi ollut parempi. Älkää hyvät ihmiset pelleilkö niitten lamppujen kanssa liikenteessä!


      • ei.sen.enempää

        Ei nykyautojen valot häikäise sen enempää kuin 20 vuotta sitten. Jos näin on, ovat ne väärin suunnattu.

        Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista laista näkee mitä vaaditaan polkupyöyrän valojen ja heijastimien suhteen.


      • sfscsxdsc
        ei.sen.enempää kirjoitti:

        Ei nykyautojen valot häikäise sen enempää kuin 20 vuotta sitten. Jos näin on, ovat ne väärin suunnattu.

        Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista laista näkee mitä vaaditaan polkupyöyrän valojen ja heijastimien suhteen.

        Monet väittävät, että nykyiset auton valot häikäisevät enemmän. Onko ne nyt Xenon vai mikä lie. Voi myös johtua eri värisävystä.


    • laki_määrää

      Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä autokin. Ei saa häikäistä vastaantulijoita. Valokeila pitää olla suunnattu siten ettei se häikäise muita liikenteessä.

      • suunnatkaa--oikein

        Juu ja tämä pätee myös otsalamppuihin ja muihin vastaaviin joita pyöräilijät nykyään käyttävät.


    • Svensson

      Jalankulkijoille tiedoksi.
      Vain lähelle eteen suunnatuilla valoilla ajava pyöräilijä ei näe kävelijää, vaikka kävelijällä olisi heijastimetkin. Heijastimet vaativat nimittäin valoa heijastaakseen.
      Monet koiran ulkoiluttajan pyöräilijä havaitsee vain koirassa olevien heijastimien ansiosata.
      Kävelijän takaa tulevan auton valot huonontavat usein tilannetta.
      Vain hölkkävauhtia etenevä pyöräilijäkin etenee monta metriä sekunnissa, joten yllätyksiä pimeillä teillä riittää.
      Olkaa siis kävelijät kiitollisia sellaisille pyöräilijöille, jotka ovat hankkineet otsalampun teidän turvaksenne.
      Fiksu pyöräilijä (niitähän on paljon) kääntää tietenkin kypärävalokeilan sivuun vastaantulijan kasvoista.

    • TehokasValo

      Näin syksyisin, kun on pimeää ja maa imee kaiken valon, niin tarvitaan tehokasta valoa polkupyörässä.
      On se nyt paljon turvallisempi, että pyörässä on tehokas valo, kuin ei valoa ollenkaan.
      Aina on saanut lukea valituksia valottomista pyöräilijöistä.
      Ei tehokaskaan valo häikäise, kun valon suuntaa alaspäin alueelle, mikä pitää valaista nähdäkseen eteen ja kaikki edessä olevat esteet.
      Kyllä pyöräilijän täytyy nähdä 5-20 metrin osuuden pyörätiestä, eikä vaan 1 metrin päähän.
      Tehokkaita valaisimia käyttävät yleensä vain pyörä friikit eli intohimoisesti pyöräilyä harrastavat, jotka muutenkin satsaavat pyöriin ja varusteisiin.
      Tavalliset sunnuntai pyöräilijät tyytyvät markettien pyöränvaloihin, joilla ei pyöräilijä juuri näe eteensä ja joiden tarkoitus on pelkästään se, että muut näkevät pyöräilijän, mutta niillä tuikuilla pyöräijä näkee tasa yhtä paljon eteensä, kuin ilman valojakin.

      Jos häikäistyy, niin silloinhan on tuijottanut suoraan kirkkaaseen valoon. Jos jalankulkija havaitsee pyöräilijän, jolla on kirkas valo, niin kääntää katseensa sivulle tai laittaa kätensä valon ja silmiensä väliin.
      Kävelijän nopeus on niin pieni, ettei kävelijä ehdi ojaan kävellä siinä ajassa, kun kohtaa pyöräilijän.
      Ei jalankulkijan tarvi pyöräilijää vahdata sen takia, ettei pyöräilijä havaitsisi jalankulkijaa.
      Tehokkaan valon avulla pyöräiljä näkee myös kaikki heijastittomat jalankulkijat, jotka jäisivät näkemättä markettien onenttomilla tuikuilla.

      Monesti aikaisemmin olen meinannut ajaa tällaisten jalankulkijoiden päälle, kun on ollut tuollainen markettien halpa ja vähätehoinen valaisin.
      Nyt on tehokas led valasin ja jokainen jalankulkija näkyy selvästi, vaikka kulkisi mustissa vaatteissa ilman heijastimia, niin selvästi näkyy.
      Moniko heistä jäisikään alle ilman hyvää pyörän valaisinta.

    • 56tr7y4jh4567

      Tärkein on käyttää järkeä, se pallo siinä kaulan jatkeena jossa kai on jonkinlaista verenkiertoa myös toisinaan.

      Tälläiset kelit, pimeää vesisateista että aika huonosti näkee niin autoilija pudota nopeutta erityisesti paikoissa missä on suojatietä eikä kunnolla näe kovin kauaksi havaitakseen jalankulkijoiden teiden ylitys aikeita. Kaikkein tärkein siis, pidä nopeutesi hyvin alhaisena, jää aikaa reakoida yllätyksiin, kurkistele vähän että näet likaisen tuulilasin reunan takaa suojateiden viereen että onko joko lähdössä ylittämään tietä, kyllä te osaatte. Risteyksissä kääntyessä opettele tarkkaan katsomaan oikein ja oikeaan aikaan ettei telo jotain pyöräilijää tai jalankulkijaa kun käännyt.

      Jalankulkijat sun muut:
      Tärkein neuvo, älä mene auton eteen piste.
      Helppo ohje noudattaa, älä mene auton eteen.
      Tarkoitan tätä siis niin että menet suinpäin auton eteen joka ei ole ensi alkuun ainakaan edes huomannut sinua, ei siis ole hiljentänyt vauhtia, auto on lähellä ettei kerkiä reakoida enää sinun yllättävään eteen kävelemiseen.

      Havaitse että onko kuljettaja huomannut sinut vai ei, sinulle siinä käy huonosti ei autolle jos auto päin ajaa. Pidä siis itse huoli siitä että sinun ei käy kuinkaan, sinulle se pitäisi olla tärkein asia, vai. Seuraa oikeaan suuntaan, seuraa oikeita asioita, eli siis ensin pitää päästä vasemmalta tulevan liikenteen edestä joten katse vasemmalle, kumma kun moni tekee tämänkin päinvastoin.. no näitä saa ihmetellä kuin monia muitakin asioita liikenteessä, sitä liikennekäyttäytymistä.

      Liikun minäkin jalkaisin liikenteessä, niin kaikki varmaan, vaikka paljon ajankin.
      Että opi tästä kokeneen sanoista nyt.

      Vanhat viidakonlait pätee edelleen, isompi kameli menee ensin ja pienemmälle käy huonommin, nämä on hyvä muistaa koska mikään laki ei estä ajamasta päin, ne on vain lakeja.

      • laki-velvoittaa

        Muuiden turvallisuus on kiinni myös siitä miten sinä toimit. Esim. Lapset eivät vielä hallitse sääntöjä joten nuo viidakon lait voit työntää sinne minne aurinko ei paista.

        Jos ei kykene noudattamaan omia velvollisuuksia ja sitä mitä laissa lukee, pitää siirtyä pois ajoneuvon kuskin paikalta.


    • taintuukoTolkku

      Eilen joku siperian nero talutti polkupyörää periaatteessa tien keskiviivaa, tuossa ihan keskustassa. Ehkä ajatteli ryhmittyvänsä oikein. No, siinähän oli liikennettä kyllä. Ei ollut moni tyytyväinen pyöräilijän touhuun, selvästi.

      Itselleni kävi aamusta niin, että umpipimeällä pyörällä tuli sivusta yhtäkkiä pyöräilijä eteen, normaalille suojatielle. Oli suuri lykky aaamuliukkailla ja pimeässä, että ehdin pysäyttää. Pyöräilijä jatkoi mistään mitään välittämättä kohti huono-onnisempaa hetkeänsä.

      Onkohan pyöräilyssä joku älyä vähentävä vaikutus?

      • lisää.pukkaa

        Kädettömien määrä on ilmiselvästi kasvussa. Heitä näkee joka ajoneuvon kuljettajien joukossa joten myös pyöräilijöiden joukossa.


    • eläköön.pimeys

      Suurin ongelma on, kun läskit suomalaiset eivät halua näkyä pimeälläkään millään. Mustat vaatteet ilman heijastimia suojaavat heidät muiden tuijotuksilta ja voivotuksilta. Pimeyden suojassa voivat liikkua vapaammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe