T3 arvo yli viitteiden, yhdistelmälääkitys

Rose

Olo hyvä, vihdoin ei enää palella. Mutta ne arvot, tsh mittaamaton (aina), T4 on 19 ja t3 on sitten yli viitteiden eli 7.4 (6.7 yläraja).. Käytössäni on thyroxin ja liothyron. Mitähän tämä meinaa, kun t4 ei kuitenkaan ole yli. Ja liikatoiminnan oireita ei ole mitään..

29

2261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lio+Thyroxin

      Mikä sun annostus on?

    • rose

      En ymmärrä "mitä merkitystä" annoksellani on,kun eri ihmisillä eri annokset eikä kerro vastausta ihmettelyyni.. Mutta hyvin voin ne kertoa, eli thyroxin 2 isoa tabua ja lio oli 2 tabua,mutta nyt puolitettu yhteen.

    • Yht. endoon

      T3 on varsinainen kilpirauhashormoni, T4V varastohormoni.
      Hyvä, että Liothyron-annosta laskettiin, mutta lienee paikallaan vähentää myös Thyroxinia.

      Koska TSH on aina mittaamattomissa, saattaisi olla aivolisäkeperäinen liikatoiminta, ei tavallinen. Ihmetellä täytyy, ettei noilla veriarvoilla tule liikatoiminnan oireita! Pidä yhteyttä endokrinologiin.

    • Lio+Thyroxin

      Kysyessäni annostusta ajoin takaa Lion ja Thyroxinin suhdetta. Vaikuttaa olevan OK. Jos olet ollut tuolla annostuksella 3kk ja voit edelleen hyvin, en olisi huolissani alhaisesta TSH:sta. Minulla on tavallinen autoimmuunityreodiitti ja mun TSH on aina alle 1, aina alle viitteen ja välillä mittaamattoman alhainen. Lion vähennys puoleen voi olla liikaa. Jos vähennät sen kahdesta puoleentoista (40 -> 30ug), voi T3-V pudota viitteisiin. Jotta Lio/Thyroxin-suhde säilyisi, pitäisi Thyroxiniakin alentaa, mutta ehkä 25ug riittäisi. Oliko Lion puolitus ilman Thyroxinin alennusta oma vai lääkärin päätös?

    • rose

      Siis nyt taisi mennä sekaisin.. Vajaatoiminta ollut vuodesta 2007. Siitä asti kun olen thyroxia syönyt ja saanut "arvot kuntoon", tsh on ollut alle 0.02, mittaamaton etc. Nyt Lio tuli kuvioihin, alhaisen t3 arvon vuoksi, jatkuvat vajaatoimintaoireet olivat päällä. Nyt ne hävisivät ja olo oli hyvä, ja arvot nuo.
      Lio kun alkoi, thyroxinin määrään ei koskettu. Aion kokeilla laskea lion pois kokonaan ja katsoa mihin olo menee pelkällä thyroxinilla taas.

    • Lio+Thyroxin

      Miksi ihmeessä jättäisit Lion pois? Jos hyvää hoitotulosta ei sinulla saatu pelkällä Thyroxinilla ennen, ei niin tule käymään vastakaan. Kerrot voivasi hyvin nykyisillä annostuksilla.

      Outoa, että Thyroxiinin annostustasi ei alennettu, kun kun Lio aloitettiin. Niin yleensä aina tehdään. Lio on paljon voimakkaampi hormoni kuin Thyroxin. Ja siihen nähden Lion annos 40ug on suuri. Siksi T3-V-arvosi on yli viitteen. T4-V:n arvosi on hyvä. Useimmat lääkityt voivat hyvin vasta, kun T4-V on viitteiden ylimmässä kolmanneksessa, mutta se on yksilöllistä. Jollakin T4-V pitää olla viitteen puolivälin alapuolella. Thyroxin on. T4-hormonia ja vaikuttaa sekä T4-V:n että T3-V:n arvoon. Lio vaikuttaa tietääkseni vain T3-V:n arvoon.

      Kokeilisin sinuna annostusta Thyroxin 1,5 kpl 0,1mg tablettia = 0,15mg Lio 1,5kpl 20ug = 30ug. Lio jaettuna kahteen erään päivässä, Thyroxin vain aamulla. Näin Lion ja Thyroxinin suhde on hyvä. Vaivana Lion pilkkominen neljään osaan, jotta annostus on tasainen, mutta apteekista saatavalla tabletin puolittajalla se onnistuu.

      Kun olen saanut Lio-reseptin uusinnan yleislääkäriltä, siinä on lukenut anostus kerran pöivässä, mutta Lion puoliintumisaika on niin lyhyt, että se pitää ottaa kahdesti päivässä. Onko lääkärisi yleis- vai erikoislääkäri?

    • Vajaa rouva

      Ei ole aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, jos TSH on mittaamaton lääkityllä. Jos TSH on mittaamaton ennen lääkitystä, niin se viittaa vajatoimintaan. Lääkityllä TSH:lla ei ole väliä, ja jos on Lio mukana, niin TSH:ta ei tarvitse edes mitata.

      Alkuperäinen, minä en myöskään ymmärrä, miksi olisit jättämässä Lion kokonaan pois, kun se kerran auttoi hyvin oireisiisi. T3V oli vain hiukan yli viitteen, ja olo hyvä, joten minä laskisin vain vähän Lioa, en välttämättä tekisi mitään muuta.

    • rose1

      Erikoislääkäri ja hyvin pätevä sellainen. Kertoi kyllä että yleensä thyroxinia lasketaan kun lio aloitetaan,mutta minun tapauksessa päädyttiin että ei lasketa.
      Olen itsekseni miettinyt että mikä muu voisi kropassa olla pielessä, aivan alkuaikoina kun thyroxin alkoi, T3 arvo oli oikein hyvä, jotta mikä se nyt on muuttanut että ei enää muunnukaan?

      • ............

        Ulkopuolelta tuleva T3 vähentää elimistön omaa muuntoa. En tiedä missä määrin yleensä enkä sitä mikä yht'äkkiä muuttaa T3:n tarvetta vuosien käytön jälkeen (itsellä ollut outoa aaltoliikettä viime vuodet - tällä hetkellä en tarvitse yhtään, vaikka muunto ei edelleenkään toimi, vastaanotto ilm. senkin edestä)


    • rose1

      Samalla thyroxin annostuksella heitti arvot vielä vuosienkin jälkeen. Välillä hyvät ja välillä laskevat. Sitten pitkään jatkunut ja pikkuhiljaa pahentuva olo,ja verikokeet paljastivat tuon T3 arvon tippuneen yli kaksi pykälää alas kuin mitä aiemmin oli. Siitä lion käyttöön ja arvo sillä ylös. Nyt mietinnässä että pysyisikö se siellä ylhäällä ilman lioa, thyroxinin voimalla. Kummasti nyt mietityttää että mistä tämä kaikki johtuu, en osaa laittaa vain kilpirauhasen syyksi.

    • Lio+Tyroxin

      Kolpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttaa uaeimmissa tapauksissa autoimmuunityreodiitti. Se tuhoaa pikkuhiljaa kilpirauhasta ja on siten etenevä sairaus. Vuosien ja vuosikymmenienkin aikana annostusta joudutaan säätämään ylöspäin sitä mukaa kuin mitä oma tuotanto hiipuu. Vsikka siis tulit jodkus ebnen toimeen jollain tietyllä annostuksella, se oli silloin ja nyt on nyt. Koska vointisi on hyvä, vähentäisin vain Lio, kuten jo edellä ehdotin.

    • Vajaa rouva

      Minä en myöskään ole päässyt oikein selville, mitä lääkärisi nyt hakee. Sinulla on olo hyvä ja muut arvot ihan lääkitykseen nähden normaalit, mutta T3V oli hieman korkealla. Vain hieman. Se korjaantuisi sillä, että laskisit Lio annostusta vähän.

      En oikein tiedä, miksi nyt Lio ollaan kokonaan lopettamassa ja siirtymässä pelkkään Thyroxiniin, jos nimenomaan juuri Lio auttoi oireisiin.

      • Marjuska

        Mielenkiintoista luettavaa, kiva tietää et on kohtalon tovereita. Itselläni n.5v sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Neljä vuotta juoksin jatkuvasti kokeissa ja aina kokeiltiin eri lääkitys annosta Thyroxinilla ja usein tk:n mielestä kun arvot oli viiterajojen aivan yläpäässä / alapäässä,niin lääkitystä ei muutettu.
        Oireita oli jatkuvasti, ja paheni vaan. Sitten menin endogrinologin juttusille, otettiin kokeita ja sitten menin reilun viikon päästä kuulemaan vastauksia, Thyroxin ei muunnuT4:stä T3, eli minulla oli jokin rT3. dominanssi häiriö, no, en osaa varmaan ihan oikein selittää, mut sit myös S-kortisoli arvot olivat aivan alakantissa, eli lisämunuaiset kävivät vajaalla..sit Lion thyroxin lääkityksellä saatiin lisämunuaisarvot ylös..ja kerra ollaan muutettu lion annostusta....mut taas alan oireilla vaikka lääkitys samana...urheilen paljon,syön terveellisesti, mutta tarvitsen n. 10 h yöunta,hikoilen/palelen.ripuli/ummetus,,Mikä nyt avuksi?


      • 1 ketju
        Marjuska kirjoitti:

        Mielenkiintoista luettavaa, kiva tietää et on kohtalon tovereita. Itselläni n.5v sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Neljä vuotta juoksin jatkuvasti kokeissa ja aina kokeiltiin eri lääkitys annosta Thyroxinilla ja usein tk:n mielestä kun arvot oli viiterajojen aivan yläpäässä / alapäässä,niin lääkitystä ei muutettu.
        Oireita oli jatkuvasti, ja paheni vaan. Sitten menin endogrinologin juttusille, otettiin kokeita ja sitten menin reilun viikon päästä kuulemaan vastauksia, Thyroxin ei muunnuT4:stä T3, eli minulla oli jokin rT3. dominanssi häiriö, no, en osaa varmaan ihan oikein selittää, mut sit myös S-kortisoli arvot olivat aivan alakantissa, eli lisämunuaiset kävivät vajaalla..sit Lion thyroxin lääkityksellä saatiin lisämunuaisarvot ylös..ja kerra ollaan muutettu lion annostusta....mut taas alan oireilla vaikka lääkitys samana...urheilen paljon,syön terveellisesti, mutta tarvitsen n. 10 h yöunta,hikoilen/palelen.ripuli/ummetus,,Mikä nyt avuksi?

        http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=939&hilit=ärrävika

        Tuossa on pitkä ketju rT3-ongelmasta. Samoilla sivuilla (kilpirauhanen.com) löytyy Tietopankista myös lisämunuaisen uupumus.

        Osaksi fyysinen rasitus (kohdallasi runsas urheilu) nostaa kortisolia.


    • Rose1

      No nyt on arvot kohdillaan, ovat niin optimaaliset kuin vain voi, ihan ylärajoilla,mutta viitteissä.Olo on hyvä. Se puolikas lion pienennys tehosi oikein hyvin. Nyt vois sanoa että olo on niin normaali kuin vain voi. Paitsi turvotus joka ei lähde,mutta onko se sitten enää kilpirauhasesta johtuvaa?
      Pienenä mietteenä vielä on s-korsol arvo, oli mielestäni korkeahko vaikka viitteissä, 620, onko tietoa? Lääkärin mukaan oikein hyvä, olen vain jostain lukenut että toisille on sanottu pienemmälläkin arvolla että on korkea ja lisätutkimuksia.

    • Vajaa rouva

      Kiva juttu Rose1 että voit nyt paljon paremmin. S-korsol voisit mittauttaa uudestaan parin kuukauden kuluttua ja katsoa, mihin suuntaan on mennyt.

    • Lio + Thyroxin

      Hienoa, Rose1,

      Turvotus voi johtua siitä, että juot liian vähän vettä. 1,5-2 litraa päivässä on hyvä. Keittojen nesteet on siinä mukana.

    • Rose1

      Aiemmin korsol oli 500 luokkaa, ja nyt tosiaan oli noussut.
      Juon kyllä tarpeeksi :-) 2-3l päivässä, aina, se on tapa! Ja nimenomaan vettä.
      Tähän turvotukseen ei auta juominen, hikoilu, nesteenpoistoakin olen kokeillut kerran, ei mitään tehoa.

    • Rose1

      Tuohon vielä jatkoa, että turvotus tulee ja lähtee ihan miten haluaa. Yhdessä kahdessa päivässä tulee se 6kg ja saattaa olla kaksi viikkoa tai kuukauden yli, ja sitten vain häviää. Ja sen tuntee sekä näkee. Kukaan lääkäri ei ota kantaa tähän.

      • T3 V

        Osaako tähän kukaan ottaa kantaa,
        lämpöä ollut elokuusta lähtien 37,1-37,7 joka päivä. Nyt keskussairaalan lääkäri huomasi että T3 V oli kohollaan (7,4) mutta muut kilpirauhasarvot ok. Seurattu ja edelleen kohollaan. Kaikki muut verikokeet ok. Sydämen tykyttämisen ja hermostuneisuuden lisäksi oireet ennemminkin vajaatoimintaan viittaavat, väsymys, lihominen. Vatsa ultrattu ja siellä kaikki ilmeisesti ok, seuraavaksi viipalekuvaan. Pitäisikö vaatia pääsyä endrokrinologille? Voiko lämpöily johtua tuosta kilpirauhasarvosta joka on kohollaan? Mikä ihme minua vaivaa? Töissä olen käynyt mutta väsyttää niin että ei muuta sitten jaksakaan.


      • Apua löytyy
        T3 V kirjoitti:

        Osaako tähän kukaan ottaa kantaa,
        lämpöä ollut elokuusta lähtien 37,1-37,7 joka päivä. Nyt keskussairaalan lääkäri huomasi että T3 V oli kohollaan (7,4) mutta muut kilpirauhasarvot ok. Seurattu ja edelleen kohollaan. Kaikki muut verikokeet ok. Sydämen tykyttämisen ja hermostuneisuuden lisäksi oireet ennemminkin vajaatoimintaan viittaavat, väsymys, lihominen. Vatsa ultrattu ja siellä kaikki ilmeisesti ok, seuraavaksi viipalekuvaan. Pitäisikö vaatia pääsyä endrokrinologille? Voiko lämpöily johtua tuosta kilpirauhasarvosta joka on kohollaan? Mikä ihme minua vaivaa? Töissä olen käynyt mutta väsyttää niin että ei muuta sitten jaksakaan.

        Lisämunuaisen uupumus/ adrenal fatigue. Nostaa lämmöt. Usein yhteydessä kilpirauhasen (T3r) toimintahäiriöihin. Endokrinologi valitettavasti tuskin osaa auttaa. Suosittelen hakeutumaan funktionaalisen lääkärin vastaanotolle.
        Minä sain sieltä avun.


    • Meisaku

      Nimenomaan tuosta T3 johtuu tuo lämpöily! Se vastaa kehon lämmönsäätelystä.

      • T3 V_2

        Osaatko sanoa tarkemmin miten T3 V vastaa lämmönsäätelystä? Onko kellään muulla kokemusta että kilpirauhasarvoista vain T3 V rajojen ulkopuolella?


    • Anonyymi

      Mulla! Juuri nyt tilanne on tuo: TSH ja T4-v vaatisivat Thyroxinin nostoa, mutta T3-V jatkaa nousuaan ja pienestäkin Thyroxinin lisäämisestä alkavat pahenevat liikatoimintaoireet. Tällä lääkityksellä taas vajaatoimintaoireet palailevat... Ihan käsittämätön yhtälö minulle ja näköjään lääkäreillekin. Huoh!!!

      • Anonyymi

        Siis onko sulla pelkkä tyroksiini vai yhdistelmälääkitys? Olisko mahdollista, että T4 muuntuisi liikaa käänteiseen rT3-muotoon ja siksi yhtälö noin omituinen?


      • Anonyymi

        Eri puolilta kuulee lääkärien selostuksia vaikeista tapauksista, joissa eläinperäinen lääkitys on ratkaissut ongelmat.
        Ei tiedetä, miksi näin tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri puolilta kuulee lääkärien selostuksia vaikeista tapauksista, joissa eläinperäinen lääkitys on ratkaissut ongelmat.
        Ei tiedetä, miksi näin tapahtuu.

        Siis mistä kuulee tuollaisia lääkärien selostuksia? Olen pitkään seurannut nettikeskusteluja ja ensimmäisen kerran luen tuosta.

        Sen sijaan olen lukenut, että tyroksiinin kanssa ongelmia on varsinkin niillä, joilla on aloitettu lievän vajaatoiminnan perusteella koelääkitys, jota ei sitten millään annostuksella saada sopivaksi (tämä tilanne itsellä juuri paraikaa).

        Ja mitä tarkoittaa, että T4 muuntuu liikaa käänteiseen rT3-muotoon?


      • Anonyymi

        Vesa Ilvesmäki vuosia sitten Kilpi-lehdessä kertoi neljäntenä hoitovaihtehtona olevan elänperäinen lääke.
        Samaa tietoa on ThyroidUK:ssa ja jenkkilääkärien nettikirjoituksissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesa Ilvesmäki vuosia sitten Kilpi-lehdessä kertoi neljäntenä hoitovaihtehtona olevan elänperäinen lääke.
        Samaa tietoa on ThyroidUK:ssa ja jenkkilääkärien nettikirjoituksissa

        Löytyi Ilvesmäen kirjoitus ekalla yrittämällä, sivu 5 lopusta alkaen

        https://kilpirauhasliitto.fi/julkaisut/kilpi_2013_3.pdf

        Olikohan Lindner vai kuka USA:sta, joka arvaili elänperäisen ylivoimaisuuden johtuvan T3:n "puskuroitumisesta"pitkään vaikuttavaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe