Pihan läpi kulkeminen

Huolestunut

Meidän taloon tulee kahdelta tieltä ns. pihatiet, toinen on ihan tavallinen pihatie virallisesta liittymästä (jossa postilaatikot ym,) ja toinen on ihan peltotie josta kuljetaan toisen tien varressa olevaan kiinteistöön. Siis ihan meidän itse siihen tekemä. Meidän etupihaa on 150m näiden kahden pienen tien välissä.

Ongelma on nyt siinä, että joku kulkee hevosten kanssa tästä meidän pihan läpi, pihapiiri on vieläpä sellainen että sisältä ei tuohon kunnolla näe ja pihaltakaan ei näe toiseen suuntaan tuleeko sieltä jotain. Meillä on usein koirat pihalla, usein myös irti ja muutenkin touhutaan isojen koneiden yms. kanssa mitä nyt tavallisessa maatalossa ja maatalon pihapiirissä tehdään. Hevoset myös usein paskovat tuohon suoraan etuoven eteen ja pihaan jää ikävät jäljet kavioista.

Pihalla on jo yksi varokaa koiraa- kyltti vieraiden varalta että eivät tule omin nokkineen sisälle, mutta en sitten tiedä ottavatko hevosihmiset sitä mitenkään tosissaan. Yksi koirista on myös usein pihalla kytkettynä siten, että hevosen kanssa kulkevan olisi melkein pakko kulkea siitä ihan vierestä, mutta kun muutakaan paikkaa ei ole jos koiraa haluaa valvotusti siinä pitää.

Jos jotain tapahtuu, niin oletan että vastuu on meillä, vaikka mikä olisi. Ja sekin on ihan yhdentekevää jos jotain vakavaa sattuu. Kerrankin meinasin pimeässä ajaa hevosta päin omalla kotitielläni kun sitä en osannut yhtään odottaa siinä mutkan takana. Harmi kun sillon ei ehtinyt sanoa asiasta..

Miten on, salliiko jokamiehenoikeudet tuota oikeasti? Yksityistiellä ym. kai saa ratsastaa, mutta kun tuo ei ole minkään sortin oikea tie. Kai sitä nyt kuka vaan saa omilla maillaan laittaa tien mihin lystää, mutta se ei silti oikeuta muita kulkemaan siitä? Onko perusteltua kieltää tästä kulkeminen vaikkapa kyltillä yms? Vai pitääkö tuo tie suosiolla katkaista kokonaan, laittaa puomi yms ettei mitään pahaa satu?

2

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Jokamiehenoikeuksiin EI kuulu pihapiirissä ratsastaminen. En ihan hahmota miten tuo sinun piha menee, mutta mikäli kyseessä on tosiaan ihan pihatie, niin ei siinä saa ratsastaa.

Paras olisi, jos pystyisit ihan kasvotusten sanomaan ratsastajalle asiasta. Mikäli ei ole mahdollista, niin kokeilisin alkuun laittaa tien päähän ison ja selkeän lapun, että ratsastaminen kielletty. Alle selvennys, että kielto perustuu siihen että kyseessä on yksityisalue ja koirat usein irti.

Toinen vaihtoehto on käydä (/soittaa) lähitalleille ja sanoa asiasta tallinpitäjille. Mikäli alueella ei ole montaa tallia, suosittelisin soittamaan ja kertomaan tilanteen. Tallinpitäjät voivat näin ohjeistaa ratsastajia.

• Olen samaa mieltä Viivaston kanssa. Jos pihasi läpi ei ole kauttakulkuoikeutta jonkun toisen omistamaan taloon, ei kenelläkään ole oikeutta kulkea pihan poikki noin vain.

Ehdotan samoja menetelmiä: Kyltti jossa lukee selvästi, että kyseessä on yksityisalue ja pääsy kielletty, tai sitten yhteydenotto lähitalleille, ellei ratsatajia tapaa silloin kun he tulevat.

Voi olla, että ratsastajat eivät ole hoksanneet, että se on yksityinen pihatie. Varsinkin maalla näkee useinkin yleisiä teitä, jotka kulkevat talojen pihapiirin poikki. Jos tie jatkuu pihan jälkeen, vaikka vain peltotienäkin, he eivät ehkä tiedä, ettei siitä saa kulkea.

Toivottavasti ongelma ratkeaa! Tuollainen on todella harmillista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2829
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2333
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2228
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2203
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1891
    6. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      29
      1575
    7. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      22
      1453
    8. Haluaisin vielä

Yrittää. Annatko meille enää mahdollisuutta
      Ikävä
      29
      1341
    9. Tiedät että haluan

Sinut vaikka elämäni on nyt tätä. Olen niin pitkään kärsinyt tästä.
      Ikävä
      16
      1294
    10. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      16
      1246
    Aihe