Asia jota en ymmärrä...

Taaspettynyt

Asia jota en ymmärrä ollenkaan on se, miten kiihkeästi Helluntailaiset ja muut seurakunnat puhuvat herätyksestä ja samalla seurakuntiin on todella vaikea päästä mukaan.
On menossa projekteja evankeliomiseksi ja missioita ja muita, mutta kun sitten seurakuntaan tulee uusia ihmisiä niin heitä ei millään jaksettaisi.
On paljon kivempaa seurustella niiden omien kavereiden kanssa, mutta hyii...päästää nyt lähelleen joku vieras seurakuntaan eksynyt huh.

Itselläni kokemus juurikin siitä,että minulle tultiin kadulla evankelioimaan, mutta kun olisin halunnut sitten seurakuntaan niin en ollutkaan enää niin "rakastettu". Tai annettiin paikka jonne mennä, mutta kyseisenä päivänä kun menin ei kumpikaan minua evankelioineista henkilöstä olla paikalla.
Itse seurakunnassa pari äkäistä rouvaa katsoivat pahasti kun oven suusta katselin minne mennä istumaan.
Käännyin pois ja ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen seurakunta jsota jouduin kääntymään.

Onko minussa jokin niin epäsuotava piirre koska en kelpaa seurakuntiin?
Olenko liian puhelias, liian hiljainen, liian jotakin? olenko liian hengellinen, liian maallinen ( pukeutuminen), olenko väärän ikäinen?
Vai onko se näin muutenkin, rukoillaan hallelujaa herätystä ja evankelioidaan, mutta kun joku sitten tulee niin on kiusallista tutustua tulijaan koska missään ei ohjeisteta mitä pitäisi tehdä? Syy saattaa olla, että seurakuntalaiset eivät itse halua riesakseen ketään tulokasta.

Olisi hyvä jos seurakunnan ovella jo olisi lappu jossa määriteltäisiin toivottavat lähimmäiset jotka seurakuntaan saavat tulla, jotta ei turhaan tulisi pettymyksiä.

19

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha ratkaisee

syynä on se että jos olet varaton, tai köyhä, eivät halua varatonta . raha merkitsee paljon, ota tiliote mukaan kun ensikerran menet. tai tuskin enään menetkään

• Kyseenalaistitko helluntaiseurakunnan asioita keskustelutilanteessa? Tai esititkö kysymyksiä, joihin oli vaikea saada vastausta? Tällaiset syyt saattavat olla myös esteenä sille, että helluntailaiset eivät toivo henkilöä seurakuntaansa.

• aloittaja tässä

En esittänyt mielestäni mitään sellaista jyrkkää ja mihinkään oppeihin liittyvää (olen voinut huomaamattani olla vääränlainen).
        Ulkonäöstäni ei voi myöskään päätellä, että olisin hirveän köyhä.

• hillari
        aloittaja tässä kirjoitti:

En esittänyt mielestäni mitään sellaista jyrkkää ja mihinkään oppeihin liittyvää (olen voinut huomaamattani olla vääränlainen).
        Ulkonäöstäni ei voi myöskään päätellä, että olisin hirveän köyhä.

jos olet hiukset auki, se on syy . myös jos sinulla on telkkar, tai jos omistat sirukortin. myös jos seurustelet

• älä petyenää
        hillari kirjoitti:

jos olet hiukset auki, se on syy . myös jos sinulla on telkkar, tai jos omistat sirukortin. myös jos seurustelet

kannattaa myös varoa menemästä nk vanhoillishellareihin, jos sinulla on muodikas kampaus! heillä on nimittäin tarkat säännöt siitä, millaiset hiukset kunnonhellarinaisella tulee olla ja se on nuttura.
        Jos siis kuitenkin haluat heidän ryhmäänsä mennä, kasvata ensi pitkät hiukset ja laita nuttura.Jos taas on kiire mennä, osta peruukkinuttura,
        hellareilla on nim salaiset kategoria luokitttelunsa ja et varmasti läpäise tutkaa, jollet laita nutturaasi aivan aidon näköiseksi

• ohohoh
        älä petyenää kirjoitti:

kannattaa myös varoa menemästä nk vanhoillishellareihin, jos sinulla on muodikas kampaus! heillä on nimittäin tarkat säännöt siitä, millaiset hiukset kunnonhellarinaisella tulee olla ja se on nuttura.
        Jos siis kuitenkin haluat heidän ryhmäänsä mennä, kasvata ensi pitkät hiukset ja laita nuttura.Jos taas on kiire mennä, osta peruukkinuttura,
        hellareilla on nim salaiset kategoria luokitttelunsa ja et varmasti läpäise tutkaa, jollet laita nutturaasi aivan aidon näköiseksi

Vähänpä tiedät! Hellarrinaiset on suurimmalta osaltaan leikkauttanut tukkansa lyhyehköksi ja on usein irrallaan. Nuoret anaiset on pidempitukkiasia, mutta harvoin kiinni, vaan irti ainakin kuorossa olevilla!

• khjkhjkhjkh

..joo, et ole ainoa joka on pettynyt helluntaiseurakuntiin...

• älä pety taas!

Taaspettynyt! Jos menet vielä helluntaiseurakuntaan, niin kysy seuraavat asiat: Missä kohdassa Raamattua kehoitetaan etsimään henkikastetta?
      Miten Raamatun mukaan henkikastetta etsitään?
      Missä kohdassa Raamattu jaottelee henkikasteen saaneet ja henkikastetta saamattomat seurakuntalaiset?
      Minkä Raamatun jakeen mukaan armolahjat tulevat vasta kielilläpuhumisen jälkeen?
      Missä jakeissa kehoitetaan uskovaisia uskomaan uniin, näkyihin, profetioihin, ilmestyksiin yms. uusiin ilmoituksiin.
      Pyydä kaikkiin vastauksiin tarkka Raamatun jae, ettet vain uskoisi Raamatun ulkopuoliseen oppiin! Tutki itse vielä tarkasti annetut Raamatun jakeet, ettei sinua johdeta harhaan. Muista, että Raamatun ulkopuolinen eli epäraamatullinen uskonto on harhaoppi ja voi viedä ihmisen ikuiseen kadotukseen!

• pettynytaloittaja

No itseasiassa minusta tuntuu, että olen liian hengellinen ja uskon yliluonnollisiin asioihin. En oikeasti jaksa sellaista riitelyä ja tarttumista johonkin tulkinta kysymyksiin.
        Tuli mieleeni, että sanoin vahingossa jotain jonka he kokivat juurikin ylihengelliseksi.
        Kun tuloaksta ei tunneta niin helposti voi tulla vääriä tulkintoja puolin ja toisin muutamsita lauseista. Sitä vain kun on se uuis toivoisi enemmän armoa itselleen koska uuteen paikkaan tuleminen on jo tarpeeksi jännittävää. Sitä on yksin ja vastassa tosiensa jo tunteva porukka ja siinä sitten täytyisi jotenkin todistaa kelpaavuutensa ( oikeaoppisuutensa).

Minusta tuo on väärin. Enkä oikeasti ymmärrä miksi seurakunnissa puhutaan niin paljon evankeliomisesta ja silti jos seurakuntaan tulee uusia heitä ei oteta vastaan taikka heille asetetaan heti vaatimuksia, että täytyy olla kuin muut.

• bbb

Aloittajalle: Kyllä ihan luonnollinen syy voi olla esim. se, että ihmiset eivät halua vaikuttaa tungettelevilta, eli eivät halua antaa kuvaa, että sinua painostettaisiin jollain tavalla. Toiset ihmiset kun haluavat, että heitä lähestyttäisiin heti suoraan, toiset haluavat "katsella rauhassa" ympärilleen ensin. Riippuu myös paikkakunnasta, joillakin paikkakunnilla on välittömämpää porukkaa kuin toisilla (kokemusta on). Mielestäni ei pitäisi odottaa seurakuntalaisilta täydellisyyttä, ethän itsekään ole täydellinen, niin kuin ei kukaan muukaan. Voi olla myös tietynlaista arkuutta, pidättyväisyyttä, puolin ja toisin. Mielestäni voisi olla hyvä idea mennä srk:aan toimisto-aikana juttelemaan työntekijöiden kanssa ja puhua suoraan sen mitä juuri kirjoitit, olla avoin. On mahdollista myös pyytää joku työntekijöistä käymään kotonasi, jos haluat jutella.

• Ved.2

Käytyäni helluntaikirpputorilla, kysyin mahdollista yhteistä rukouspiiriä.

• Ved.2
        Ved.2 kirjoitti:

Käytyäni helluntaikirpputorilla, kysyin mahdollista yhteistä rukouspiiriä.

Paikalle sattui vanhemmistoveli, joka kysyi nimen ja lupasi seuraavalla viikolla antaa vastauksensa. Otettuaan taustat selville odotettuaan seuraavalla viikolla, hän vaan mulkaisi tylysti, ei ollut kiinnostunut seurastani ilmeisesti jotkut pahat linnut olivat olleet asialla.
        Päätinkin sitten mennä luterilaisen kirkon Jumalaapalvelukseen ja heti suoraan ehtoolliselle. Jäimme vaimoni kanssa torttukaffeelle, kunnes pappi tuli toivottamaan tervetulleeksi ja tarjosi myös kirkollista palvelutehtävää väärtinä. Mutta jokatapauksessa ohjasi johonkin Raamattupiiriin. Lähdimmekin hyvillä mielin kotiin Jumalan sanasta kylläisenä, huväksyttyinä ja armahdettuina. Seuraavana onkin sitten adventtikirkko ja torttukahvit.
        Olen joskus haaveillut suntion pestistä, jossa huomaamattomana vaihtaisi virret seinälle, lajittelisi virsikirjat seurakuntalaisille, asettelisi uudet liinat alttarille, lukisi ehkä jonkun epistolan ja siirtyisi huomaamattomana sivuun. Lähtiissä sammuttaa kynttilät ja kokoaa kirkollisen rekvisiitan pyhiin varastoihin samalla moikaten keittiöemännille viitaten hyviin torttuihin.Lopuksi tervehtien pappia armollisesta jumalanpalveluksesta ja Jumalan siunauksesta.

• pöljä kansa
        Ved.2 kirjoitti:

Paikalle sattui vanhemmistoveli, joka kysyi nimen ja lupasi seuraavalla viikolla antaa vastauksensa. Otettuaan taustat selville odotettuaan seuraavalla viikolla, hän vaan mulkaisi tylysti, ei ollut kiinnostunut seurastani ilmeisesti jotkut pahat linnut olivat olleet asialla.
        Päätinkin sitten mennä luterilaisen kirkon Jumalaapalvelukseen ja heti suoraan ehtoolliselle. Jäimme vaimoni kanssa torttukaffeelle, kunnes pappi tuli toivottamaan tervetulleeksi ja tarjosi myös kirkollista palvelutehtävää väärtinä. Mutta jokatapauksessa ohjasi johonkin Raamattupiiriin. Lähdimmekin hyvillä mielin kotiin Jumalan sanasta kylläisenä, huväksyttyinä ja armahdettuina. Seuraavana onkin sitten adventtikirkko ja torttukahvit.
        Olen joskus haaveillut suntion pestistä, jossa huomaamattomana vaihtaisi virret seinälle, lajittelisi virsikirjat seurakuntalaisille, asettelisi uudet liinat alttarille, lukisi ehkä jonkun epistolan ja siirtyisi huomaamattomana sivuun. Lähtiissä sammuttaa kynttilät ja kokoaa kirkollisen rekvisiitan pyhiin varastoihin samalla moikaten keittiöemännille viitaten hyviin torttuihin.Lopuksi tervehtien pappia armollisesta jumalanpalveluksesta ja Jumalan siunauksesta.

hehe näitä juttuja !

voi ihmisen sokeutta, mistä se on kotoisin, kun ei mitään ymmärretä Jumalan asioista vaikka maassa on vapaus ja lupa omistaa Raamattu ja lupa lukea sitä vaikka ääneen.

mutta eeeei ei sitä tarvi tutkia kun kaikki tiedetään jo ennestäänkin, vaikka yhtään mitään ei tiedetä todellisuudessa.

• Tapio522eikirj...

Toisen ihmisen halveeraamista ilmenee valitettavan paljon seurakunnissa ja yhteiskunnassamme.
      Jaakob kertoo, kuinka myös sen ajan seurakuntaelämässä ilmeni eri-arvoisuutta.

LÄHIMMÄISENRAKKAUS EI VALIKOI
      Jaakob 2:1-13

2:1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.

2:2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
      2:3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
      2:4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?

Jaakob sanoo tekstissämme, ettei tule katsoa henkilöön (1); lähimmäisenrakkaus ei valikoi. Olkoon rikas tai köyhä, terve tai sairas, kaikki olemme yhtä arvokkaita Jumalan silmissä.

Jaakobin ajan seurakuntakokous oli avoin kaikille. Uusista tulokkaista oltiin tietysti kiinnostuneita ja silloin langettiin helposti henkilöön katsomiseen (2-7).
      Rikas henkilö saattoi tuoda seurakuntaan vaikutusvaltaa ja aineellista tukea ja köyhän aloittelevan seurakunnan oli vaikea kieltäytyä kiusaukselta.
      Tästä on pahat seuraukset.

Jos väheksymme lähimmäistämme, se on samaa kuin pilkkaisimme ”sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu meidän ylitsemme”?
      Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutuu rienattavaksi. Seurakunnan rikkaat käyttäytymisellään häpäisevät köyhän, jolle ei löydy tuomioistuimissakaan puolustajia (6).

Herra, armahda meitä!

• Ved.2

Ei se ole mikään kristillinen seurakunta, mistä puuttuu rakkaus, tarkoitan rakkauden kaksoiskäskyä, mistä riippuu profeetat ym....
        Ns. luterilaiset "muotomenotkin" ovat paremmat, kuin em. seurakunnan tylyttämiset ja evankeliumista irralliset käytösmallit.
        Monet ovat varmaan saattaneet lähteä helluntaiseurakuntaan etsimään pelastusta ja Jumalan rakkautta, mikä pitäisi säteillä Herran omista palvelijoista ylitsevuotavasti.
        Alun esimerkissä näytti siltä, että se ulostulousko ei ollutkaan lähtöisin sydämestä?
        Sillä sydämenuskolla tullaan autuaaksi ja sieltä lähtee myös aito Jumalanrakkaus.

• O.P.

Hei! Minulla on samantapainen kokemus! Tulin aikoinaan uskoon eräässä helluntaiseurakunnassa, mutta lähdin parin vuoden päästä äärikarismaattisuuteen mukaan. Erosin helluntaiseurakunnasta. Olin luopion teillä yli 10 vuotta. Jumala alkoi kuitenkin kutsumaan takaisin, joten yritin paluuta ensimmäiseen seurakuntaani. Kokousten jälkeen jäin aina yksin. Eräs vanha tuttuni oli päässyt vanhimmistoon ja suhtautui minuun vältellen, vaikka olin tehnyt Jumalan edessä parannuksen ja olin palaamassa kotiin tuhlaajapojan tavoin!

Tuhlaajapoikavertaus on tarkoitettu opetukseksi myös sen toisen veljen kaltaisille, jotka suhtautuvat halveksuen kotiin palaavaan tuhlaajapoikaan.

No, paluu jäi puolitiehen sillä kertaa. Koukkasin vielä yhden kierroksen maailmassa, koska olin niin pettynyt ihmisiin. Jumala kuitenkin armossaan vielä kerran veti tykönsä ja johdatti kädestä taluttaen nykyiseen seurakuntaani.

Aloittajalle: kaikki ihmiset ovat pahoja, Jeesus opettaa niin. Mene seurakuntaan kohtaamaan Jeesus, jos uskovat eivät noteeraa sinua, tai katsovat kulmien alta, mene kohtaamaan Jeesus äläkä välitä ihmisistä. Jumala kyllä löytää sinulle kavereita.

• Varmaankin tuo nuiva suhtautuminen johtui siitä, että Sinut tunnettiin seurakunnassa ja olit eronnut pois ko. helluntaiseurakunnasta liittyäksesi tavallaan "kilpailevaan" helluntailais-karismaattiseen seurakuntaan. Luultavasti Sinun ajateltiin tietävän "liikaa" helluntaiseurakunnan asioita ja saatettiin ajatella, että kenties tulevaisuudessakin tulet kyseenalaistamaan heidän oppejaan.

Itse olen huomannut helluntailaisten nuivan suhtautumisen, kun olen joskus lähestynyt helluntaiseurakuntaa jonkunlaisessa "hädässäni". Siellä on pantu merkille menneisyyteni ja tietoni helluntaiseurakunnasta, sen opista sekä myös väärinkäytöksistä. Olen kokenut, että minua pidetään liikkeelle ongelmallisena henkilönä enkä ole saanut helluntaiseurakunnasta minkäänlaista tukea.. Helluntailaisille on kaikista paras pala sellainen henkilö, jolla ei ole minkäänlaisia siteitä mihinkään uskontoon eikä uskovaista taustaa.

• O.P.
        mazdels kirjoitti:

Varmaankin tuo nuiva suhtautuminen johtui siitä, että Sinut tunnettiin seurakunnassa ja olit eronnut pois ko. helluntaiseurakunnasta liittyäksesi tavallaan "kilpailevaan" helluntailais-karismaattiseen seurakuntaan. Luultavasti Sinun ajateltiin tietävän "liikaa" helluntaiseurakunnan asioita ja saatettiin ajatella, että kenties tulevaisuudessakin tulet kyseenalaistamaan heidän oppejaan.

Itse olen huomannut helluntailaisten nuivan suhtautumisen, kun olen joskus lähestynyt helluntaiseurakuntaa jonkunlaisessa "hädässäni". Siellä on pantu merkille menneisyyteni ja tietoni helluntaiseurakunnasta, sen opista sekä myös väärinkäytöksistä. Olen kokenut, että minua pidetään liikkeelle ongelmallisena henkilönä enkä ole saanut helluntaiseurakunnasta minkäänlaista tukea.. Helluntailaisille on kaikista paras pala sellainen henkilö, jolla ei ole minkäänlaisia siteitä mihinkään uskontoon eikä uskovaista taustaa.

No en sentään yleistämään lähtisi. Oma vikani silti, etten jäänyt seurakuntaan ihmisistä huolimatta, kuten aiemmin yritin kertoa. Jumalaahan sinne seurakuntaan mennään kohtaamaan ennen kaikkea. Jumala johdattaa kyllä tarvittaessa.

• O.P. kirjoitti:

No en sentään yleistämään lähtisi. Oma vikani silti, etten jäänyt seurakuntaan ihmisistä huolimatta, kuten aiemmin yritin kertoa. Jumalaahan sinne seurakuntaan mennään kohtaamaan ennen kaikkea. Jumala johdattaa kyllä tarvittaessa.

Ei varmaan tarvitsekaan yleistää, mutta tuota käytäntöä löytynee kuitenkin useammasta helluntaiseurakunnasta. Olisiko kertomallasi vanhimmistoveljellä edellinen seurakunnasta eroamisesi anteeksiantamaton asia Sinua kohtaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      329
      4392
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      334
      2669
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      70
      2311
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      82
      1939
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      442
      1734
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      31
      1489
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      1332
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1309
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1242
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1183
    Aihe