Minkäkokoisia ruukkuja tulee käyttää esim. noin. 30 cm mittaisille greippipuille, limoviikunalle jne? jotkut sanovat, että jos ruukku on pieni, ei varsikaan kasva. Toiset taas sanovat liian isossa ruukussa kasvin vain keskittyvän juurikasvuun. Mistä huomaa, jos kasvi on liian pienessä ruukussa eli reagoiko se siihen jotenkin?
Minkä kokoinen ruukku?
2
1549
Vastaukset
- Ara
Niin, ja onko väliä jos pienehkön, nuoren kasvin laittaa suoraan todella isoon ruukkuun, niin ettei tarvitse käyvä läpi kaikkia kuppikokoja?
- mimmi
kun ruukku on liian pieni, kasvin kasvu alkaa olla vaivalloisempaa, esim. kahvipuuni alkoi kasvattaa pienempiä lehtiä ja uudet oksat olivat lyhyempiä. jotkut kasvit suorastaan nousevat ruukustaan ylös, esim. anopinkieli saattaa halkaista pieneksi käyneen ruukun. monesti kasvi kuivahtaa liian pienessä ruukussa nopeammin, kuin sopivassa, eli sitä täytyy kastella useammin. liian isossa ruukussa jotkut kasvit kasvavat todella hitaasti, herttaköynnösvehkalleni ja huonekumipuulleni on käynyt näin. syynä lienee se, että juuret eivät yllä tarpeeksi hyvin veteen, joka yleensä kerääntyy ruukun reunoille ja pohjalle. -minä laittaisin 30 cm korkean limon n. 20 cm halkaisijaltaan olevaan ruukkuun. itse en käy kaikkia kuppikokoja läpi, vaan siirrän kasvin seuraavaksi (parin vuoden jälkeen) reilusti isompaan n. 40 cm:n ruukkuun. kokeilemalla oppii..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145