Mammuttikoti mammutti city 135 (tuuletusrako)

neitoperhonen2

Onko sinulla tai tutullasi tätä talomallia?
Oletko käynyt talonäytöksessä katsomassa?
Millainen on alakerran hirren ja yläkerran pystylaudoituksen tai- paneloinnin liittymäkohta?
Olisin tosi kiitollinen tiedosta!
Toivottavasti m-häiriköt eivät tunge väliin...

Meillä on Mammutti city 135. Eli alakerta hirttä ja yläkerta pystypaneelia.
Puoltoista kerroksinen talo, yläkerran koristeikkunoin. Pitkulainen perinnetalo sisääntulokuistilla.
Tuuletusrako vain on mielestäni hirren ja pystypaneelin kohdalla liian iso, sillä linnut pesivät siellä ja paskovat kaikki paikat.
Tarkastuksen yhteydessä auki olleesta putkivintin tarkastusluukusta pöllähti talitintti sisälle ja oli menettää henkensä kissamme kynsissä :(
Ulkonäöksellisesti tuuletusrako on ruma, kun sisään mennessä näkyy kuistilta tuulensuojalevyt ja koolauspalkit tms.
Periaattesta en mitään kanaverkkoa laita, kun sellainen ei kaupantekijäisissä ollut puheena! Ja onko se kaunis?
Kovalla sateella ja tuulella vesi kulkeutuu hirren yläosan viistettä pitkin talon sisälle, koska yläpaneeli on leikattu hirren yläviisteen kohdilta poikki.
Talvella sinne menee vaihtelun vuoksi lumituiskut!

Kävimme katsomassa ennen oman kaupan tekoa, toista Mammuttihirren taloa, jossa rakenne oli "kiinteä", tuuletusrakoa ei ollut. Talo oli 8 v. vanha ja vielä asumiskelpoinen.

Lisäksi tuuletusrako on talon pohjoispuolella lähes sellainen kuin sen meidän mielestämme pitäisi olla, mutta kaikki muut talon sivut sisältävät vaihtelevan ja mielestämme liian suuren tuuletusraon.

Eli jos (meidän mielestämme) liian suuri tuuletusrako on oikein, niin talon pohjoispuolen pitkän seinän minimaalinen tuuletusrako on väärin tehty :)
Eli jossain mättää.

MALLIA city 135 ei enää löydy mammuttikodin listoilta. Se on poistettu, viime vuonna?
Laitan omia kuvia, kun se on mahdollista.
Taitaa mulla olla vielä vanha mammutin mainoskuvakin tallella...täytyy tsekata

17

795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jujju

kan någon som har bott i Örebro berätta hur det är.

• Listan laittaja

miksi et pistä listaa siihen rakoon jos on liian suuri.
      Omatoimisuuttakin vois ihmisillä olla.
      Pistä sellainen lista kun sinusta hyvältä tuntuu.
      Voi sitä jotain itsekin tehdä. Sinä aikana kun valittaa voi sen korjata mieleisekseen.

• se on moro

Tää on näitä mammutti-tason ohjeita.
        Heh, heh!
        Huh,huh!
        Keskeneräiset työt ja mahdolliset virheet "ketjutetaan" ASIAKKAALLE.
        Kätevää!
        Liian helppoa rahaa firmalle ja samalla vastuu saadaan siirtymään täysin asiakkaalle.
        Todella kätevää.
        Mutta kuka suostuu??

• ykin kingi

TAASKO SINÄ PASKAPÄÄ VITTUILET MEILLE MEE ITE RAKENTAA TALO JONKA OSTAT JOLTAKI!!! heleppo sun huurlla ku mammuttikoti on paska nii ite joutuu tekkee sen valamiiksi.

• jone

Kyllähän taloissa pitää olla tuuletusrako? En tiedä mistä tuuletusraosta keskustelun aloittaja puhuu kun hirsitalossahan ei ole ulkoseinillä tuuletusrakoja??! Olenko väärässä? tietenkin jos hirret ei mene ylösasti niin kun monilla ilmeisesti on, niin silloinhan pitää olla tuuletusrako.

• neitoperhonen2

Kävin kattelemassa blogi-kuvia mammuttitaloista, joissa yläkerta.
        Esim. Meidän perheen rakennusprojekti.
        Olen tähän päivään asti luullut, että ne ovat ylös asti täyttä hirttä. Mutta ei, yläkerta on tehty niinkuin meilläkin, mutta ilman tuuletusrakoa !!!
        Paneeli on vaan laitettu hirren mukaisesti ylös asti niin, että se näyttää "kokohirsiseltä."
        Eikä tuuletusrakoa välissä!!
        Ja niinkuin jo tossa aikaisemmin totesin, meillä on joka pystypaneeliseinällä ERIkokoinen tuuletusrako, edustan lasikuistilla kuudenmetrin matkalla pahasti toiseenpäähän leveneväkin vielä!
        Kuvani puhuisivat enemmän kuin tuhat sanaa, mutta arvaa miksi niitä ei voi tännekään vielä laittaa..sinänsä hassua, kun kaikki, jotka meillä käy, niin näkee ihan itse todellisuuden ja kertoo ehkä eteenpäin...

• rakennusmies
        neitoperhonen2 kirjoitti:

Kävin kattelemassa blogi-kuvia mammuttitaloista, joissa yläkerta.
        Esim. Meidän perheen rakennusprojekti.
        Olen tähän päivään asti luullut, että ne ovat ylös asti täyttä hirttä. Mutta ei, yläkerta on tehty niinkuin meilläkin, mutta ilman tuuletusrakoa !!!
        Paneeli on vaan laitettu hirren mukaisesti ylös asti niin, että se näyttää "kokohirsiseltä."
        Eikä tuuletusrakoa välissä!!
        Ja niinkuin jo tossa aikaisemmin totesin, meillä on joka pystypaneeliseinällä ERIkokoinen tuuletusrako, edustan lasikuistilla kuudenmetrin matkalla pahasti toiseenpäähän leveneväkin vielä!
        Kuvani puhuisivat enemmän kuin tuhat sanaa, mutta arvaa miksi niitä ei voi tännekään vielä laittaa..sinänsä hassua, kun kaikki, jotka meillä käy, niin näkee ihan itse todellisuuden ja kertoo ehkä eteenpäin...

On hyvä että yläkerta on tehty kehäristikoilla. Paljon murheita jää pois kun yläkerta on painumaton.
        Kyllä sinne paneelin alle kuuluu tuuletusrako-jos sitä ei siellä ole niin se on väärin rakennettu.

• Joku vaan
        rakennusmies kirjoitti:

On hyvä että yläkerta on tehty kehäristikoilla. Paljon murheita jää pois kun yläkerta on painumaton.
        Kyllä sinne paneelin alle kuuluu tuuletusrako-jos sitä ei siellä ole niin se on väärin rakennettu.

Mitkä ne murheet ovat. Liukuraudat päästävät kattotuolit liukymaan kurkihirren laskeutuessa painumisen myötä.
        Omassa suurenpuolisessa mökissäni en ole huomannut mitään ongelmaa siitä että pirtti on koko korkeudeltaan hirrestä.

• Ei hirsitaloa
        Joku vaan kirjoitti:

Mitkä ne murheet ovat. Liukuraudat päästävät kattotuolit liukymaan kurkihirren laskeutuessa painumisen myötä.
        Omassa suurenpuolisessa mökissäni en ole huomannut mitään ongelmaa siitä että pirtti on koko korkeudeltaan hirrestä.

Sellaista hirsitalon asujaa ei ole joka ei hirsitalon tyyppi ongelmia näe, ellei ole sokea. Lämmityslaskussa myös selviää millaisessa harakanpesässä asuu.

• klapierkki
        Ei hirsitaloa kirjoitti:

Sellaista hirsitalon asujaa ei ole joka ei hirsitalon tyyppi ongelmia näe, ellei ole sokea. Lämmityslaskussa myös selviää millaisessa harakanpesässä asuu.

köyhät kitisee...

• tarkka

Tuuletusraon tulisi kuulemma olla 25- 30 mm. Mutta mikä on pienin sallittu tuuletusraon koko?
        Ei se joka talon sivulla voi erikokoinen olla.
        En minä ainakaan olisi ylpeä yli tai n.5 mm heitoista työstämissäni töissä

• 2014
        tarkka kirjoitti:

Tuuletusraon tulisi kuulemma olla 25- 30 mm. Mutta mikä on pienin sallittu tuuletusraon koko?
        Ei se joka talon sivulla voi erikokoinen olla.
        En minä ainakaan olisi ylpeä yli tai n.5 mm heitoista työstämissäni töissä

Taitaa olla se tuuletusraon vähimmäisvaatimus 20 mm, mutta tarkista vielä joltain rehelliseltä rakennus insinööriltä.
        Mitenköhän tuo liian pieneksi tehty tuuletusrako korjataan?

• kasööritär

useimmillahan on vain puoli-hirsitalo, yläkerta tikuista, miksi, rahaa liian vähän?

• omamallikake

Itellä kuusamolainen ja siinä oli ylimmän hirren ja panelin välissä piirretty reunus pelti ns tippapelti ja nostin sen n sentin hirestä irti ja naulain huopanauloila tuoleihin ja kolmioihin kiinni sitten paneeli lähteen siitä n sentin päästä ylöspäin ja on hyvän näkönen ja vinkkaa käy!!!!!!!!! Kaverilla vanhempi hirsitalo missä se on rako on ummessa... mutta sirkkelillä meinattiin ens kesänä ajaa soiro pois siitä paneelista ja teetetään samallaiset pellit kun mulla ja tukitaan sinne väliin ja naulataan päältä kolmosela kiinni. Avot ja hyvä tulee ,pellit makso 100€ ja nauloja meni itellä n. Kourallinen!!!

• omamallikake

I
        I
        I
        /
        /
        I
        I
        I reunus pelti!!!!!!! komia!!!

• pienikevennyspäivään

tekstistä lainattu: "" Talo oli 8 v. vanha ja vielä asumiskelpoinen"".
      Yllättävä tieto näillä sivuilla, mammutin kahdeksan vuotta vanha talo on vielä asumiskelpoinen, onkohan toimittaja oikein?

• Lahkoon_kuulumaton

Mammuttikoti, entinen Mammuttihirsi, kuulostaa olevan varsinainen mammuttiongelma. Onko se mikään ihme, kun kyseessä on erääseen lahkoon kuuluva yritys. Toisaalta olen ymmärtänyt, että kyseisessä lahkossa työnteko ja yrittäminen olisivat suuresti arvostettuja asioita, mutta miksi se ei näy käytännössä. Ilmeisesti on niin, että lahkoon kuuluvia saa sumuttaa mielin määrin ja vieläpä täysin vapaasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe