Siis minä kysyn teiltä, mitä tiedätte katkaisuhoidosta? Hyvin ristiriitaista informaatiota olen saanut esim. ajasta. Joku sanoo, että siellä ollaan korkeintaan vain muutama päivä, mutta Oulun kusenkeltaisessa talossa, A-klinikalla mulle sanottiin, että hoitoni kestäisi 4 viikkoa!
Ja sitten se "mansikkajuoma" vai mikä se nyt oli.. diapamia? Jos saisin päivittäin voimakkaita rauhoittavia, niin voisin ihan aikuisten oikeasti sietää niitä muita potilaita ja näin ollen lähteäkkin katkaisuhoitoon.
Kaikki, mitä tiedät katkaisusta
34
895
Vastaukset
- ----
A-klinikan katkolla olen ollut kolme kertaa.
Suositusaika on viikko, mutta tapauskohtaisesti voidaan pidentääkin.
Neuvottelu- ja maksukysymys, eli antaako paikallinen sossu maksusitoumuksen, vai maksaako asiakas itse.
Mansikkajuomaa, eli nestemäistä diapamia en ole katkolla saanut koskaan, mutta psykiatrisessa sairaalassa antavat kyllästyshoitona psykoottisille potilaille.
Rauhottavat annetaan katkolla pillereinä pari kolme kertaa päivässä.- Örda Ozzi
Mulle A-Klinikan katkolla annettiin mansikka mikstuuraa tarvittaessa, eli kun ahdistus tuli sietämättömän kovaksi. Muuten benzot tuli tabletteina.
- öljn pij9+jobb
Jonkun tantan mielestä olet kuivilla, kun promillet nolla, toinen tajuaa, että polttimkin pitäisi saada kuntoon. Koko asian ratkaisee lekurin lähete, Eli siis sosku maksaa, mitä lekuri on määrännyt. Alkuvuodesta voi olla rahaakin pitempiin hoitoihin, kun uusi budjetti, rahat loppuu pian ja sitten saat vain lyhyen katkon. Asiaa nyt tavallaan ei saisi vaikuttaa potilaan ikä, toimeentulo jne. Mutta tosiasia, jos olet nuori, työtä tekevä, perheellinen jne, olet hyödyllisempi yhteiskunalle, kuin vanha ojanpohjia konttaava maksakirroosipuli. Siis paremmat mahdollisuudet saada pitkä katko.
- juo paljon ja lisää
Mitähän hyötyä on jostain viikon katkosta?
Mikset vaan voi juoda senkin aikaa, kun et ole kuitenkaan lopettamassa. - Korkki kiinni
"Mitähän hyötyä on jostain viikon katkosta?"
Katkaisuhoidon tarkoitus on, niin kuin jo nimestä voi päätellä, katkaista ryyppyputki. Jos et sitä tiennyt, niin olet väärällä palstalla.- Kylmät kädet
Olen oppinut ymmärtämään, että on kahdenlaisia ryyppyputkia.
A) se mistä sinä puhut, josta seuraa yleensä delirium.
B) se, mikä itselläni on ollut jo 4 vuotta putkeen, keskimääräinen kulutus päivää kohden noin 9-11 annosta. Jopa nolla-päiviä välissä, mutta ne ovat nykyään harvinaisia.
Tällaista putkea ei katkaista viikossa. - Sepskukka
Kylmät kädet kirjoitti:
Olen oppinut ymmärtämään, että on kahdenlaisia ryyppyputkia.
A) se mistä sinä puhut, josta seuraa yleensä delirium.
B) se, mikä itselläni on ollut jo 4 vuotta putkeen, keskimääräinen kulutus päivää kohden noin 9-11 annosta. Jopa nolla-päiviä välissä, mutta ne ovat nykyään harvinaisia.
Tällaista putkea ei katkaista viikossa.Hyvää putkea ei kannata katkaista, se on sääntö no1!
- Pirtu Pontikka
Budjettikausi vaihtuu, alkuvuonna voi helpommin päästä pitkälle katkolle. Niettä jos sitä tuumit, voit jopa olla jo myöhässä, ala junailemaan asiaa mahdollisimman pian.
Itsellä ei kokemuksi kuin parista pikakatkosta. Ehkä niistä akuuttia apua joku saakin, itsellä meni käämit kun joku hiton hoitsu, jonka kanssa asioin paasasi vain AA:sta. Kielsin heti alkuunsa puhumasta siitä, mutta kuten kiihkoilijoiden kanssa aina, se salakavalasti koitti kääntää asian kuin asian po. lahkoon. Ei ne sais noin tehdä, mutta uskovaiset aina olleet tuollaisia. Näkeehän sen tältäkin palstalta.- ....
Pascaa
Katkolla ei paasata AA:sta mitään. - Kalja Rekka
.... kirjoitti:
Pascaa
Katkolla ei paasata AA:sta mitään.Kaksi pikakatkoa, hoitsuna "toipuva alkoholisti". Jatkuvaa jankuttamista ja "ovelaa" käännyttämistä. A-klinikalla pitäisi olla tuollainen kiellettyä, mutta kukapa sen todistaa, kun käännytys tapahtuu lestadiolaistyyppisesti suljetussa työhuoneessa.
Koska ei olllut, eikä ole muita vaihtoehtoja täälläpäin kuin umpihullu uskishoitsu, pakko pärjätä itekseen.
Kannataa kai mainita. Muutamia vuosia sitten olin aika pahassa kunnossa. Yllättäen yks epämääräinen vanha tuttu alkoi ottamaan yhteyttä. Se aikanaan pahasti alkoholisoitunut, sitten kääntyi AA.han. Aina kun tavattiin tai juteltiin puhelimessa, se käänsi aina keskustelun omaan lahkoonsa. Ilmoitin toki heti alussa, että uskonto ei kiinnosta. Vaan, se lähestyi niin monta kertaa aiheen tiimoilota, että laitoin sen puhelinnumeron estolistalle. Se oli pelkkää inttämistä sen kanssa. Tokikin hyvä keskustella muiden kanssa, joilla ollut samoja terveysongelmia. Mutta hyvinhän se tälläkin palstalla onnistuu. Oli aloitus aiheesta mistä tahansa, aina paikalla AA jakelemassa viisauksiaan.
Ilmeisimmin markkinastrategian tärkein pointti on hokea lahkon tunnust niin paljon, että ihmiset eivät edes tajua kyseessä olevban amerikasta suomeenkin rantautunut uskonlahko, samalla viivalla kuin mormoonit, adventistit, jehovat scientologit jne. AA:lla ainoastaan täsmällinen kohderyhmä, alkoholiongelista kärsivät ihmiset. Mainiten, nyt muuten luterilainen kirkko kerää rahaa filippiineille, missä oli karmeaa myrskytuthoa, aikovat perustaa sinne lähetyskouluja. Ihan sama metodi, hyökätään niiden kimppuun, joilla suurin hätä.
Niin kauan, kuin se uks uskovainen on paikallisessa A-klinikassa duunissa, mun käsi ei käy sen oven ripaan, vaikka olisi kuinka kehnosti asiat. - -?-
Kalja Rekka kirjoitti:
Kaksi pikakatkoa, hoitsuna "toipuva alkoholisti". Jatkuvaa jankuttamista ja "ovelaa" käännyttämistä. A-klinikalla pitäisi olla tuollainen kiellettyä, mutta kukapa sen todistaa, kun käännytys tapahtuu lestadiolaistyyppisesti suljetussa työhuoneessa.
Koska ei olllut, eikä ole muita vaihtoehtoja täälläpäin kuin umpihullu uskishoitsu, pakko pärjätä itekseen.
Kannataa kai mainita. Muutamia vuosia sitten olin aika pahassa kunnossa. Yllättäen yks epämääräinen vanha tuttu alkoi ottamaan yhteyttä. Se aikanaan pahasti alkoholisoitunut, sitten kääntyi AA.han. Aina kun tavattiin tai juteltiin puhelimessa, se käänsi aina keskustelun omaan lahkoonsa. Ilmoitin toki heti alussa, että uskonto ei kiinnosta. Vaan, se lähestyi niin monta kertaa aiheen tiimoilota, että laitoin sen puhelinnumeron estolistalle. Se oli pelkkää inttämistä sen kanssa. Tokikin hyvä keskustella muiden kanssa, joilla ollut samoja terveysongelmia. Mutta hyvinhän se tälläkin palstalla onnistuu. Oli aloitus aiheesta mistä tahansa, aina paikalla AA jakelemassa viisauksiaan.
Ilmeisimmin markkinastrategian tärkein pointti on hokea lahkon tunnust niin paljon, että ihmiset eivät edes tajua kyseessä olevban amerikasta suomeenkin rantautunut uskonlahko, samalla viivalla kuin mormoonit, adventistit, jehovat scientologit jne. AA:lla ainoastaan täsmällinen kohderyhmä, alkoholiongelista kärsivät ihmiset. Mainiten, nyt muuten luterilainen kirkko kerää rahaa filippiineille, missä oli karmeaa myrskytuthoa, aikovat perustaa sinne lähetyskouluja. Ihan sama metodi, hyökätään niiden kimppuun, joilla suurin hätä.
Niin kauan, kuin se uks uskovainen on paikallisessa A-klinikassa duunissa, mun käsi ei käy sen oven ripaan, vaikka olisi kuinka kehnosti asiat.Olet viesteissäsi katkolla ja A-klinikalla yhtäaikaa.
Miten se on mahdollista?
Et ole koskaan katkolla ollutkaan. - Kylmät kädet
Pirtu Pontikka on PASKAJAAKKO? Ikävä ollut sua ♥
- Pika Juna
-?- kirjoitti:
Olet viesteissäsi katkolla ja A-klinikalla yhtäaikaa.
Miten se on mahdollista?
Et ole koskaan katkolla ollutkaan.Katkolle mennään A-klinikan kautta. Pitääpi läpäsitä seula siellä, että pääsee minnekään. Omalla rahalla voi mennä vaikka jenkkeihin LizTaylorin vieroitusklinikalle, , käytännössä suomessa mennään A-klinikalle ja homma hoituu sen kautta.
Omituinen palsta, asialliset kirjoitukset tehdään riitelyiksi ja loput perinteistä suomi24 huuhaata, taidan jatkossa pysytellä Plinkissä, kuten monet muutkin. - Cuocitellaan
.... kirjoitti:
Pascaa
Katkolla ei paasata AA:sta mitään.Kun olin ensi visiitillä katkolla, kysyi johtajatar että uskaltamisinko lähteä AA kokoukseen? Vastasin että kaikki mikä auttaa, sopii mulle. Oli hyvä kokemus.
- ihme touhua
Vuosia sitten eräässä katkopaikassa piti puolipakolla osallistua aa:n kokouksiin ja jos ei ollut halua osallistua niin uhkana oli kotiinlähtö nopealla aikataululla.
Ei aa:n porukoilla pitäisi olla mitään oikeutta tietää ketä katkolla milloinkin on hoidossa.- Kylmät kädet
Heh, tästä tulee mieleen käänteinen kokemukseni suljetulta osastolta, Oulun Peltolasta. Siellä uhkailtiin sillä, ettet PÄÄSE kotio. Tein kaikkeni, että pääsin.
Miten joku haluaa elää laitoksessa? Extrovertit, ne viihtyvät. Ne ovat yleensä pienikalloisia, kuten Oulun Peltolassa.
- Kylmät kädet
Teidän kanssa tosissaan keskustelu vaatii joka sessio yhä enemmän ja enemmän Nobelaneria, joten olen aidosti hoidon tarpeessa. Nimenomaan sen takia, että ylipäätään keskustelen teidän kanssanne.
- AAmunsäde
AA on ainoa tie raittiuteen, Ensin mahdollisimman lyhyt katkoa, ja sieltä suoraan AA-kokoukseen heti kun pahin hengenhätä on ohi. Ihminen on vastaanottavaisimmillaan kovissa viinantuskissa.
- Neiti Bee
Katkosta en tiedä, olin kerran "avokatkaisussa" eli A-klinikalla puhalsin nollat ja sain bentsoja pienen pussin kotiin. Mutta kyllä 10 annosta päivässä on jollekin paljon.. Ainakin jos on lääkitystäkin tai vaikka hyvin pienikokoinen ihminen.. Laitokset on p*rseestä. Pahinta on joutua olemaan (muiden) hullujen seassa. Karkasin Turun Kupittaalta pakkohoidosta. Nitkun nitkun pleksi-ikkunaruutu irti ja kengällä uloin lasi paskaksi ja hyppäsin pihalle. Ihmisjahtia sitten ja saivat mut seuraavana päivänä kiinni Keski-Suomesta. Pääsin toki pois myöhemmin, ihme kyllä ja nyt olen vältellyt lataamoja kuin ruttoa 10v. Lataamosaa jos missä tulee todella HULLUKSI!
Et Kylmis saa pikkuhiljaa vähennettyä annostasi ja siten omatoimisesti putkesi poikki?- Kylmät kädet
Kokemuksesi on niin tuttua mulle, onneksi Oulussa ei tuhlata resursseja ihmisjahtiin, ellei kyseinen karkailija ole muille vaarallinen.
Saisinkin putkeni omatoimisesti katki, jos saisin bentsoja jostakin. Diapamia ostaisin tosi mielelläni, mutta kun kukaan ei myy. - qxq
Kylmät kädet kirjoitti:
Kokemuksesi on niin tuttua mulle, onneksi Oulussa ei tuhlata resursseja ihmisjahtiin, ellei kyseinen karkailija ole muille vaarallinen.
Saisinkin putkeni omatoimisesti katki, jos saisin bentsoja jostakin. Diapamia ostaisin tosi mielelläni, mutta kun kukaan ei myy.Ihme katkaisut, kun bensoja saa!!! Ei tosiaan mitään toivoo, en saanu edes beetasalpaajia sydämmenjyskytykseen, kun meinas ihan ulos tulla.
Hyvä etten polvillani rukoillu...Ataraxit ei auta vaikka miten niitä vetäis.
Mutta bentsoja ei missään tapauksessa, tää oli tuomio. Pergeleen kivaa oli... - Neiti Bee
qxq kirjoitti:
Ihme katkaisut, kun bensoja saa!!! Ei tosiaan mitään toivoo, en saanu edes beetasalpaajia sydämmenjyskytykseen, kun meinas ihan ulos tulla.
Hyvä etten polvillani rukoillu...Ataraxit ei auta vaikka miten niitä vetäis.
Mutta bentsoja ei missään tapauksessa, tää oli tuomio. Pergeleen kivaa oli...Noh. Bentsoja sain, kun en ollut rekisteröity, eli siis missään jääny kii, niiden väärinkäytöstä. Joka ei kyllä ollut (silloin) pahana. Tästä nyt on aikaa reilusti. Nyt tuskin tippuisi, kun olen ollut B-vieroituksessakin... ;) Siks toisekseen mulla tosiaan on muutama mt-diagnoosikin..
- nothing to do
Katkolla on suurin ongelma tylsyys.
http://www.youtube.com/watch?v=ndtLepcFLiE- feikin feikkikö..
Katkolla ei olekkaan tarkoitus viihtyä viihde mielessä vaan selvittää päätä ja saada kroppaa kuosiin.ns tylsyys pistää ihmisen tekemään töitä henkisellä puolella ja siitähän on raitistumisessa kyse.Elämä ei ole yhtä juhlaa,ei kännissä eikä selvänä.
- feikin feikkikö..
Hyvää ruokaa,lepoa,saunaa,vertaistukea ja lääkitystä tarpeen mukaan.lääkärikin löytyi.rehellinen ja avoin mieli mukaan niin se riittää.taisin itse olla 5 päivää ja onnekseni pääsin suoraan kuntopuolelle noin kuukaudeksi.lääkkeitä tarkoituksellisesti yritetään pitää minimissä ettei kehity uutta tai pahenevaa riippuvuutta.tietyt olot vain on kestettävä,sitä se raitistuminen on.AA:ta ei tyrkytetty vaikka kokouksia pitivät laitoksessa.meitä ihmisiä on joka lähtöön ja on hyvä omata tietty suodatin..mulle jäi vain hyviä kokemuksia.4 vkoa katkaisuun on aina lupaavampi lopputulosta ajatellen.AP,rohkeasti vain menoksi!yksi juttu on silti hyvä ottaa huomioon.vaikka määrärahoja alkuvuonna enempi niin saattaapi jopa olla tunkua.tässä joulu ja uusi vuosi ja usea vetää koko senkin ajan.soita ja yritä varata paikka ajoissa.ehdit henkisestikin valmistautua.ja kaikki tavarasi tutkivat ja tietyissä asioissa ehdottomat säännöt tai muuten ulos.pärjäät kyllä jos on halua toipua.laittavat sut sairaalaan jos heidän hoitonsa ei ole riittävää.
- Kuse!
Ärsyttää kun hoitaja vahtaa vieressä ja huutaa KUSE PERKELE! ja samalla tuijottaa että virtsa tulee oikeasta paikasta.
Ei ihan noilla sanoilla mutta lievää painostusta kuitenkin vaikeaahan se on kun ujo pissa.
Jotkut hoitajat jättää hieman välimatkaa.
Se on normaalijuttu että virtsatestit otetaan usein joten ei mainosta h-palstan juttuja.
AA kokouksia pidettiin kerran viikossa muttei ollut pakollisia.
Lepoa sai mutta kotiasiat painoi mieltä.
feikinfeikki ihan oikeassa kannattaa valmistautua kunnolla. - Ei tuu pissaa
Kuse! kirjoitti:
Ärsyttää kun hoitaja vahtaa vieressä ja huutaa KUSE PERKELE! ja samalla tuijottaa että virtsa tulee oikeasta paikasta.
Ei ihan noilla sanoilla mutta lievää painostusta kuitenkin vaikeaahan se on kun ujo pissa.
Jotkut hoitajat jättää hieman välimatkaa.
Se on normaalijuttu että virtsatestit otetaan usein joten ei mainosta h-palstan juttuja.
AA kokouksia pidettiin kerran viikossa muttei ollut pakollisia.
Lepoa sai mutta kotiasiat painoi mieltä.
feikinfeikki ihan oikeassa kannattaa valmistautua kunnolla.Joo. Ulospäin suuntautuneesta hepusta tuleekin yhtäkkiä "ujo", kun tajuaa jäävänsä kusitesteissä kiinni huumeista.
- Kusi!
Ei tuu pissaa kirjoitti:
Joo. Ulospäin suuntautuneesta hepusta tuleekin yhtäkkiä "ujo", kun tajuaa jäävänsä kusitesteissä kiinni huumeista.
Höpöjä puhut eihän sinne katkolle kannata edes pyrkiä jos tietää jäävänsä jostain kiinni. Turha kai jatkaa tähän ketjuun----tissu herää ruumisarkustaan poistaa ketjun.
Ihan normaalia ujopissa varsinkin kun kytätään. - Ei tuu pissa
Kusi! kirjoitti:
Höpöjä puhut eihän sinne katkolle kannata edes pyrkiä jos tietää jäävänsä jostain kiinni. Turha kai jatkaa tähän ketjuun----tissu herää ruumisarkustaan poistaa ketjun.
Ihan normaalia ujopissa varsinkin kun kytätään.Ei kai tissu ruumisarkustaan pysty nousemaan niin kauan, kun aurinko on horisontin yläpuolella?
- feikin feikkikö..
Ei tuu pissa kirjoitti:
Ei kai tissu ruumisarkustaan pysty nousemaan niin kauan, kun aurinko on horisontin yläpuolella?
Pysytääs katkoasiassa asiallisesti,ok??juu ei pisu lirahda käskystä.entä sitten jos lirusta löytyykin aineita?eikös niihinkin saa apua ihan siinä kuin alkoonkin.Mun katko-ja kuntojaksolla oli kaikenlaisia käyttäjiä,so what!
- Kusi!
feikin feikkikö.. kirjoitti:
Pysytääs katkoasiassa asiallisesti,ok??juu ei pisu lirahda käskystä.entä sitten jos lirusta löytyykin aineita?eikös niihinkin saa apua ihan siinä kuin alkoonkin.Mun katko-ja kuntojaksolla oli kaikenlaisia käyttäjiä,so what!
Ärsyttää ja nolottaa vaan tuollaiset testit.
Kun tietää olevansa vaan pullonkallistaja. - feikin feikkikö..
Kusi! kirjoitti:
Ärsyttää ja nolottaa vaan tuollaiset testit.
Kun tietää olevansa vaan pullonkallistaja."Kusi"tottakai ärsyttää ja nolottaa kusitestit sun muut useaakin.lopputulos silti tärkein.eikä hoitsut tiedä totuutta ilman testejä..eivät voi muuten hoitaa oikein.
- Neiti Bee
Kun vaan raato kestäisi tän elämäntavan. Muita ongelmia en koe omikseni. Juon kotona ja viimeisestä putkakeikastakin on jo useampi vuosi. Rapulat vaan pahenee vanhetessa, harmi sinänsä. En sekoile enää ihmeemmin ja kun rahat on loppu, en juo. Jotenkin tuntuvat niin paljon itseäni hullummilta nuo tiilitalo-2lasta-kaupunkimaasturi-hörhöilijät.
Onnentunteita saan omassa mettäpubissani ja olen taatusti eko, kun liikun lihasvoimin muutaman kilometrin säteellä, enkä lentele thaimaahan rypemään.. Terveydenhoitoakaan en liiemin kuormita, vielä. Katkolle en mene ja lataamoon vielä vähemmän, jos ei raudoissa viedä..- herra cee
Se päivä lähestyy väistämättä, kun rahat loppuu ja juomat. Sitten on käsillä aika kun viedään lanssilla poliisin saattamana sairaalaan ja ensiksi laitetaan vahvoilla hihnoilla punkaan kiinni.
Nimimerkillä silminnäkijä.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803