Olen syönyt tryptofaania 500 -1000 mg - iltaisin vahvaa complex b-vitamiinia.
Ostin nyt 5 HTP -tabletteja 100 mg, koska ovat tehokkaampia.
Otin illalla sellaisen b-vitamiinin. Yöuni oli erittäin rauhaton - näin ahdistavia unia.
Missä vika. Miksi 5 HTP-tablettien vahvuus on paljon alempi?
Onko niin, että tämä 5 HTP -ja tryptofaani elimistössä ovat lopulta samaa ainetta?
5 htp:ta mainostetaan myös painonhallinnan apuna - miksi ei tryptofaania.
Kokemukseni tryptofaanista ovat hyviä, nukun hyvin, jaksan päivällä paremmin, mieliala on tasainen - vaikka ei minulla ole varsinaisesti ollut ongelmia, väsymystä enemmänkin. Niin ja syön vielä L-tyrosiinia aamuisin.
Kertokaa ohjeita /laittakaa kokemuksia.
Neuvoja 5 HTP ja tryptofaani
8
1701
Vastaukset
- Sama kokemus
Kokeilin jossain vaiheessa 5HTP:tä tryptofaanin sijaan. Kokemus oli samantyyppinen, ei ollenkaan samat vaikutukset nukkumiseen kuin tryptofaanilla. En tiedä syytä, mutta "niin se on jos siltä näyttää"...
- Neemmi
Ko. Aine vaikuttaa voimakkaasti keskushermostoon ja välittäjäaineisiin. En koskis tikullakaan!
- Tyytyväinen käyttäjä
5-HTP ei sovellu unilääkkeeksi, koska on askeleen lähempänä serotoniinia kuin tryptofaani. Sen sijaan masennukseen se on erinomainen lääke, ja sitä tuleekin käyttää varoen varsinkin jos on muita lääkityksiä alla.
Itseasiassa 5-HTP on voimakkaampaa kuin kymmenet suomessa kielletyt aineet, mutta ei käytännössä päihdytä samalla tavalla kuin serotoniinia nopeasti aivoissa lisäävät huumeet tekevät. - uupunut
Lisää kokemuksia?
Itselläni tuntuu l-ryptofaani toimivan huonosti nukkumiseen:
-liian eläviä unia ettei virkisty ja herään jo klo 03 vaikka 2 gr annos?!
kun taas solgarin 5-htp valeriaan magne B6 -torkun päivällä kivat tunnin unet?! - Lääketieteen tohtori
Elkää vetäkö purkista noita kamoja. Kyseessä on ravintoasia. Jos haluatte saada enemmän tryptofaania, syökää esim. kurpitsansiemeniä iltaisin kourallinen. Samalla saatte muita hyödyllisiä ravintoaineita ja kokonaisvaikutus on terveellinen.
- JAhman
Olen kokeillut lähes kaikkia ruoka-aineita,joissa runsaasti tryptofaania - ei minkäänlaista vaikutusta, ei masennukseen, ei unettomuuteen.
- avun saanut
melatoniini?
ruokavalio?
kokeile kaikkea
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm - JAhman
Voiko joku sanoa, joka on käyttänyt 5-htp:tä, että onko siinä voimakas vatsaa ärsyttävä maku vai mieto tai neutraali ? Kysyn koska vatsa ei siedä paljon mitään, ei esim tryptofaania.
Kiitän vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723