Neuvoja 5 HTP ja tryptofaani

Terttu

Olen syönyt tryptofaania 500 -1000 mg - iltaisin vahvaa complex b-vitamiinia.
Ostin nyt 5 HTP -tabletteja 100 mg, koska ovat tehokkaampia.
Otin illalla sellaisen b-vitamiinin. Yöuni oli erittäin rauhaton - näin ahdistavia unia.

Missä vika. Miksi 5 HTP-tablettien vahvuus on paljon alempi?
Onko niin, että tämä 5 HTP -ja tryptofaani elimistössä ovat lopulta samaa ainetta?

5 htp:ta mainostetaan myös painonhallinnan apuna - miksi ei tryptofaania.

Kokemukseni tryptofaanista ovat hyviä, nukun hyvin, jaksan päivällä paremmin, mieliala on tasainen - vaikka ei minulla ole varsinaisesti ollut ongelmia, väsymystä enemmänkin. Niin ja syön vielä L-tyrosiinia aamuisin.

Kertokaa ohjeita /laittakaa kokemuksia.

8

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama kokemus

      Kokeilin jossain vaiheessa 5HTP:tä tryptofaanin sijaan. Kokemus oli samantyyppinen, ei ollenkaan samat vaikutukset nukkumiseen kuin tryptofaanilla. En tiedä syytä, mutta "niin se on jos siltä näyttää"...

    • Neemmi

      Ko. Aine vaikuttaa voimakkaasti keskushermostoon ja välittäjäaineisiin. En koskis tikullakaan!

    • Tyytyväinen käyttäjä

      5-HTP ei sovellu unilääkkeeksi, koska on askeleen lähempänä serotoniinia kuin tryptofaani. Sen sijaan masennukseen se on erinomainen lääke, ja sitä tuleekin käyttää varoen varsinkin jos on muita lääkityksiä alla.

      Itseasiassa 5-HTP on voimakkaampaa kuin kymmenet suomessa kielletyt aineet, mutta ei käytännössä päihdytä samalla tavalla kuin serotoniinia nopeasti aivoissa lisäävät huumeet tekevät.

    • uupunut

      Lisää kokemuksia?

      Itselläni tuntuu l-ryptofaani toimivan huonosti nukkumiseen:
      -liian eläviä unia ettei virkisty ja herään jo klo 03 vaikka 2 gr annos?!
      kun taas solgarin 5-htp valeriaan magne B6 -torkun päivällä kivat tunnin unet?!

    • Lääketieteen tohtori

      Elkää vetäkö purkista noita kamoja. Kyseessä on ravintoasia. Jos haluatte saada enemmän tryptofaania, syökää esim. kurpitsansiemeniä iltaisin kourallinen. Samalla saatte muita hyödyllisiä ravintoaineita ja kokonaisvaikutus on terveellinen.

      • JAhman

        Olen kokeillut lähes kaikkia ruoka-aineita,joissa runsaasti tryptofaania - ei minkäänlaista vaikutusta, ei masennukseen, ei unettomuuteen.


    • avun saanut
    • JAhman

      Voiko joku sanoa, joka on käyttänyt 5-htp:tä, että onko siinä voimakas vatsaa ärsyttävä maku vai mieto tai neutraali ? Kysyn koska vatsa ei siedä paljon mitään, ei esim tryptofaania.
      Kiitän vastauksesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe