Olen syönyt tryptofaania 500 -1000 mg - iltaisin vahvaa complex b-vitamiinia.
Ostin nyt 5 HTP -tabletteja 100 mg, koska ovat tehokkaampia.
Otin illalla sellaisen b-vitamiinin. Yöuni oli erittäin rauhaton - näin ahdistavia unia.
Missä vika. Miksi 5 HTP-tablettien vahvuus on paljon alempi?
Onko niin, että tämä 5 HTP -ja tryptofaani elimistössä ovat lopulta samaa ainetta?
5 htp:ta mainostetaan myös painonhallinnan apuna - miksi ei tryptofaania.
Kokemukseni tryptofaanista ovat hyviä, nukun hyvin, jaksan päivällä paremmin, mieliala on tasainen - vaikka ei minulla ole varsinaisesti ollut ongelmia, väsymystä enemmänkin. Niin ja syön vielä L-tyrosiinia aamuisin.
Kertokaa ohjeita /laittakaa kokemuksia.
Neuvoja 5 HTP ja tryptofaani
8
1861
Vastaukset
- Sama kokemus
Kokeilin jossain vaiheessa 5HTP:tä tryptofaanin sijaan. Kokemus oli samantyyppinen, ei ollenkaan samat vaikutukset nukkumiseen kuin tryptofaanilla. En tiedä syytä, mutta "niin se on jos siltä näyttää"...
- Neemmi
Ko. Aine vaikuttaa voimakkaasti keskushermostoon ja välittäjäaineisiin. En koskis tikullakaan!
- Tyytyväinen käyttäjä
5-HTP ei sovellu unilääkkeeksi, koska on askeleen lähempänä serotoniinia kuin tryptofaani. Sen sijaan masennukseen se on erinomainen lääke, ja sitä tuleekin käyttää varoen varsinkin jos on muita lääkityksiä alla.
Itseasiassa 5-HTP on voimakkaampaa kuin kymmenet suomessa kielletyt aineet, mutta ei käytännössä päihdytä samalla tavalla kuin serotoniinia nopeasti aivoissa lisäävät huumeet tekevät. - uupunut
Lisää kokemuksia?
Itselläni tuntuu l-ryptofaani toimivan huonosti nukkumiseen:
-liian eläviä unia ettei virkisty ja herään jo klo 03 vaikka 2 gr annos?!
kun taas solgarin 5-htp valeriaan magne B6 -torkun päivällä kivat tunnin unet?! - Lääketieteen tohtori
Elkää vetäkö purkista noita kamoja. Kyseessä on ravintoasia. Jos haluatte saada enemmän tryptofaania, syökää esim. kurpitsansiemeniä iltaisin kourallinen. Samalla saatte muita hyödyllisiä ravintoaineita ja kokonaisvaikutus on terveellinen.
- JAhman
Olen kokeillut lähes kaikkia ruoka-aineita,joissa runsaasti tryptofaania - ei minkäänlaista vaikutusta, ei masennukseen, ei unettomuuteen.
- avun saanut
melatoniini?
ruokavalio?
kokeile kaikkea
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm - JAhman
Voiko joku sanoa, joka on käyttänyt 5-htp:tä, että onko siinä voimakas vatsaa ärsyttävä maku vai mieto tai neutraali ? Kysyn koska vatsa ei siedä paljon mitään, ei esim tryptofaania.
Kiitän vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986