Epilepsian kirurginen hoito

Patteri

Minulle tehtiin Epilepsian kirurginen leikkaus Töölön sairaalassa v. 2003. Sairastan ohimolohko-peräistä epilepsiaa, mihin lääkehoito ei tuonut toivottua tulosta. Eri lääkkeitä ja yhdistelmiä kokeiltiin monta vuotta. Lopulta suostuin, että selvitetään, onko mahdollista toteuttaa leikkaus. Alkoi suuri selvittely, kokeesta toiseen. Löytyi ohimolohkon sisäpuolelta kohtaus-alue.
Leikkaus sujui hyvin, mutta komplikaatioita tuli. Näköä menetin oikealta puolen, sekä pientä oikeanpuolen voimattomuutta jäi jäljelle. Muisti oli aluksi aika sekavaa, sekä sanoja oli hukassa. Kova kuntoutus, puheterapia ja neuropsykologia paranti kuitenkin näitä. Oma identiteetti sai aikamoisen kolauksen. Samoin tuttu ja turvallinen perhe-elämä muuttui, koska olin kuin eri ihminen. Tärkeintä kuitenkin oli, että kohtaukset loppuivat siihen päivään.
Nyt kun leikkauksesta on kulunut 10-vuotta, haluaisin kuulla muidenkin tarinoita. Asiasta kuitenkin keskustellaan aika vähän.

7

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuopio -92

      Sain Kuopiossa yhtä täydellisen kokemuksen -92. Yhtään epilepsiakohtausta ei ole tullut sen jälkeen. Jo ennen kirurgiaa olin reilun vuoden ilman kohtausta, kiitos Siveniukselle oikeasta lääkityksestä! Vapaalahti ja Sivenius ansaitsevat kiitokseni.

      • Patteri

        Kävin Kuopiossa pari vuotta operaation jälkeen leikatuille järjestetyn sopeutumis kurssin, jonka KELA korvasi. En muista mikä sen kurssin nimi oli, mutta siellä tapasi eri ihmisiä ja eri tarinoita. Tämä kurssi oli tosi tarpeeseen, sillä en ollut ainoa ongelmieni kanssa.
        Siellä sai tietoa epilepsian hoidosta eri neurologeilta sekä alan ihmisiltä missä lääketiede sillä hetkellä on epilepsian hoidon suhteen.
        Kurssipaikka oli vaan surkea, sillä se oli käytöstä poistettu sairaala.
        Todeta sai myös, että Kuopiossa ollaan astetta pidemmällä hoidon suhteen. Täällä Helsingissä tuntuu ettei yhdelle potilaalle heru aikaa, ei sitten millään. Kuntoutuspolilta vaan äkkiä pois ja kaupungin terveysasemalle. Senhän tietää ettei siitä mitään tule.... sanotaan vaan, että on mahdollisuus mennä yksityiselle terveysasemalle!


      • Hyvä Vaajasalo
        Patteri kirjoitti:

        Kävin Kuopiossa pari vuotta operaation jälkeen leikatuille järjestetyn sopeutumis kurssin, jonka KELA korvasi. En muista mikä sen kurssin nimi oli, mutta siellä tapasi eri ihmisiä ja eri tarinoita. Tämä kurssi oli tosi tarpeeseen, sillä en ollut ainoa ongelmieni kanssa.
        Siellä sai tietoa epilepsian hoidosta eri neurologeilta sekä alan ihmisiltä missä lääketiede sillä hetkellä on epilepsian hoidon suhteen.
        Kurssipaikka oli vaan surkea, sillä se oli käytöstä poistettu sairaala.
        Todeta sai myös, että Kuopiossa ollaan astetta pidemmällä hoidon suhteen. Täällä Helsingissä tuntuu ettei yhdelle potilaalle heru aikaa, ei sitten millään. Kuntoutuspolilta vaan äkkiä pois ja kaupungin terveysasemalle. Senhän tietää ettei siitä mitään tule.... sanotaan vaan, että on mahdollisuus mennä yksityiselle terveysasemalle!

        Kuopio on koko euraasian laatan edelläkävijä neurologian osalta.

        Veikkaan, että mainitsemasi käytöstä poistettu sairaala oli entinen Vaajasalon epilepsia- ja kuntoutussairaala. Minulle jäi sieltä kauniit muistot, sillä siellä tehtiin monia tutkimuksia ennen kirurgiaa. Hoitokulttuuri oli aivan toista kuin Satakunnan sairaanhoitopiirissä. Sairaala sijaitsi maaseudulla, joten ulkoilumahdollisuudet olivat paljon paremmat kuin julkisen sektorin sairaaloissa.

        Pitäisi palauttaa Vaajasalo takaisin virkaansa, samoin Hämeen reumasairaala. "Erikoissairaalat" tuottavat parhaan hoitotuloksen.


      • Patteri
        Hyvä Vaajasalo kirjoitti:

        Kuopio on koko euraasian laatan edelläkävijä neurologian osalta.

        Veikkaan, että mainitsemasi käytöstä poistettu sairaala oli entinen Vaajasalon epilepsia- ja kuntoutussairaala. Minulle jäi sieltä kauniit muistot, sillä siellä tehtiin monia tutkimuksia ennen kirurgiaa. Hoitokulttuuri oli aivan toista kuin Satakunnan sairaanhoitopiirissä. Sairaala sijaitsi maaseudulla, joten ulkoilumahdollisuudet olivat paljon paremmat kuin julkisen sektorin sairaaloissa.

        Pitäisi palauttaa Vaajasalo takaisin virkaansa, samoin Hämeen reumasairaala. "Erikoissairaalat" tuottavat parhaan hoitotuloksen.

        Vaajasalo kuulostaa tutulta, oli varmaan juuri tämä paikka. Kun muistelen sitä, niin mieleen tulee sairaala-alueen lähellä oleva saari, johon oli lossi-yhteys. Siellä vieraillessa saimme todeta, että vielä 50-60-luvulla saareen oli siirretty epilepsiaa sairastavat ihmiset pois ihmisten ilmoilta. Siellä epileptikot sitten tekivät puutarhatöitä. Tyhjät puutalot ovat enää muistona siitä. Aika on siis muuttunut...


      • Koulutusyhteiskunta
        Patteri kirjoitti:

        Vaajasalo kuulostaa tutulta, oli varmaan juuri tämä paikka. Kun muistelen sitä, niin mieleen tulee sairaala-alueen lähellä oleva saari, johon oli lossi-yhteys. Siellä vieraillessa saimme todeta, että vielä 50-60-luvulla saareen oli siirretty epilepsiaa sairastavat ihmiset pois ihmisten ilmoilta. Siellä epileptikot sitten tekivät puutarhatöitä. Tyhjät puutalot ovat enää muistona siitä. Aika on siis muuttunut...

        Mainitsemallasi saarella toimivat aikanaan osastot 4 ja 5, mutta osastot 1-3 ja os. 6 olivat parin kilometrin päässä (ulkomuistista). Päivittäin kävin lossiyhteyden lenkillä huvin vuoksi vuorovaikutustaitoisten savolaisten kanssa. Olin os. 3:lla kirurgian kuntoutuksessa sekä ennen kirurgiaa.

        Vielä -80-luvullakin vaikean epilepsian ihmisiä eristettiin yhteiskunnasta, mutta nykyään kuuluu hyväksyä ns. erityisryhmät muiden joukkoon. Silti esiintyy rasismia vielä tässäkin. Vain koulutuspoliittisissa uudistuksissa on edistytty asiassa.

        Amerikan mallissa "erityisryhmät" ja "tavalliset" ovat samassa porukassa sekä koulutuksessa että työelämässä päiväkerhosta alkaen. Suomessa tosiaan tämä näkyy vain korkea-asteen koulutuksessa ja työelämässä, sillä peruskouluissa on erityis- ja tarkkailuluokat sekä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa erityisoppilaitokset ja erityisluokat.


    • kys on hyvä

      ehdottoman hyvä tulos kuopiosta kun olin ruokahaluton leikkauksen jälkeen tilasivat sipsejä ja pizzan kun kysyivän mitä haluaisin syödä.

      siis 9v tuli täyteen ja sinne jäi kohtaukset olin leikkauksen jälkeen vähän depis mutta meni ohi nopeasti muuta eiollut ehkä vähän turvotusta koko kehossa joka muutamassa viikossa meni oli kuulemma kortisoni kerää nestetta kun se purettiin niin painokin laski.

      suosittelen muisti parani ja en ole niin jäyhä kun lääkitys on minimissä.

      parras valossa kuopio ja arto immonen joka leikkasi

    • kiitos Göran

      Töölössä 2012 juhannuksen jälkeen leikattiin, sinne jäi kohtaukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe