Nationalitet

Till ålänningar!

Jag har alltid undrat hur ålänningarna känner sig...deras nationalitet är väl finskt. Känns de sig som finländare eller som ålänningar. När Sverige eller annat land spelar mot Finland, vilket land hejar de på? Firar de Finlands självständighetsdag? Tycker de vårt land är deras nationalsång? Många frågor men lite information att hitta ex på nätet. Det är väldigt få ålänningar som besöker detta diskussionsforum så kanske svårt att få svar på dessa frågor. Men snälla ålänningar, är ni busiga och svara på mina frågor om mondänare besöka forumet? Hälsar sverigefinne från Stockholm

5

248

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ny ålanningen

Nå va ha ja såg, äkta ålanningar är just ålanningar i första hand, den efter finländerna. Jag flyttade till Åland från Ylöjärvi just i samma veckan när Lordi vann Euroviisut (Melodyfestival, 2006), jösses vilken glad ropa började i ö. De va roligt att höra.
      När Suomen Leijonat vann i ishockeys VM, alla bar var fullt glada folk.
      Vårt Land är nr.2, Ålannings Sång är absolut den 1.

Jag tycker att ålänningar är liksom medelfolk, mellan Sverige å Finland å den passar fin för alla. Äkta ålanninger är kosmopolit :)

• Skönt att höra

Men de har Finland i sitt hjärta på ngt sätt iaf känns det som! Det var trevligt att höra. Hur hamnade du på Åland, dunaol kommer från ylöjärvi? Själv flyttade jag till Stockholm från savolax men vi har så mycket släkt här i Stockholmstrakten att det kändes då som att komma hem!

• Ny älanningen

Om jag få hålla min job, kan jag tänka att leva här fortfarande, men Sverige är också möjlighet.
        Drömland är Canada.

• Till den som frågade
      • Kiitos-Tack!!

Tack!! Ni är så härliga ni ålänningar! Tack för infot som betyder mycket för mig som är finskspråkig! Kiitos! Kullanarvoista tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1246
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      977
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      723
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe