Kuivaruoan kieltäminen?

kisut rakastaa

Täällä usein kirjoitetaan siitä, että kissa ei tarvitse kuivaruokaa. Mihin tämä väittämä yleensä perustuu, ja mistä olette sellaisen asian edes kuullut? Meidän eläinlääkäri ei ole koskaan sanonut, että kissa ei tarvitse kuivaruokaa..

42

1386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuivaruoka on hyväks

      Tääästä tulee piiitkä pitkä ketju..
      *Mutta luulisin että kuivaruokien vastustajat ovat sitä mieltä että kuivaraksut sisältävät liikaa viljaa mikä on olevinaan kissalle haitallista tai että kissa ei pysty prosessoimaan viljaa mikä johtaa siihen ja siihen..

      Ei kuivaruoasta ole mitään haittaa kissoille. Sitä voi kyllä huoletta antaa niille.

      • kisut rakastaa

        Mut onhan viljatontakin kuivaruokaa..Meidän toinen kisuli mussuttaa semmosta. Toinen ei huoli muuta ku marketin raksuja. Ei lähde kyllä ruokakupeilta, ennenku on naksut saatu.


    • 1613

      Kuivaraksut kuivattavat elimistöä, ja kissalla ei ole luontaista janontunnetta. Tämä yhtälö voi pahimmillaan johtaa virtsakiviin/kiteisiin.

      • kisut rakastaa

        Miten niin kissalla ei ole janontunnetta? Mites meidän katit ryystää vettä ihan innolla..Tuo oli kyllä ihan uuttaa mulle.


      • aavikkokisssa
        kisut rakastaa kirjoitti:

        Miten niin kissalla ei ole janontunnetta? Mites meidän katit ryystää vettä ihan innolla..Tuo oli kyllä ihan uuttaa mulle.

        Kotikissat ovat evoluution ja jalostuksen myötä kehittyneet aavikkokissoista, joilla lähes kaikki nesteet ovat tulleet ravinnon kautta. Tämän vuoksi kissoilla ei ole luontaista janon tunnetta, eivätkä siis tunne janoa kuten ihmiset.

        Kissat ovat myös luonnossa tottuneet, että vettä ei ole joka päivä tarjolla ja pystyvät siis säätelemään kehonsa nestemääriä, mutta tämä ei missään nimessä tarkoita ettei kissalle tarvitsisi joka päivälle olla raikasta vettä saatavilla!

        Mitä tuo nimim 1613 tuossa sanoi, että raksut kuivattaisivat kissan elimistöä, niin siitäkin voi olla montaa mieltä. Kuivattavat sikäli, ettei raksut tietenkään sisällä nestettä niin paljon kuin kissan luonnollisesti ravinnostaan pitäisi saada. Mutta toisaalta, joihinkin raksuihin on lisättyä janon tunnetta tuovia aineksia, jotka saavat kissan juomaan enemmän. Sitten pitää kuitenkin vielä muistaa, että jokainen kissa on yksilö ja juuri sinun kissallesi optimaalinen ruokavalio ei ole sitä jokaiselle kissalle.

        Kissa voi aivan hyvin elää pitkän ja terveen elämän syömällä marketin raksuja, mutta kaikille sellainen ei vain toimi.


    • On pahasta

      Yleensä raksuja myös annetaan että kissan hampaat pysyy kunnossa. Tosiasiassa raksut eivät edesauta kissan hampaiden terveyttä. Raksu hajoaa heti hampaan kärjessä joten se ei puhdista hampaita tai ienrajoja.
      Jos kissalle syöttää laadukkaita täysravinto märkäruokia ja/tai lihaa niin miksi kissa tarvitsisi kuivaruokaa?

      • kisut rakastaa

        Mutta kuka tai mistä te olette saaneet päähänne sen, etteikö kissa tarvi raksuja?? Onko se oikein joku tutkittu juttu, ja miksei sitten eläinlääkärit kiellä kuivaruokaa?


      • joku keksinyt
        kisut rakastaa kirjoitti:

        Mutta kuka tai mistä te olette saaneet päähänne sen, etteikö kissa tarvi raksuja?? Onko se oikein joku tutkittu juttu, ja miksei sitten eläinlääkärit kiellä kuivaruokaa?

        Ehkä siitä tiedosta, ettei kissa ole ensinnäkään sekasyöjä vaan lihansyöjä siis petoeläin. Sen tarvitsema neste eli vesi luontaisesti tulee sen ravinnosta eli lihasta jossa veden osuus on 70% painosta. Siksi kissoilla ei ole luontaista janontunnetta, koska ne on aavikolta lähtöisin oleva eläinlaji jonka vedensaanti on lähtöisin kosteasta ravinnosta. Aavikolla kun tunnetusti sitä vettä ei ole ollut saatavilla.

        Kuivapapanoiden kuivuus on yksi merkittävä tekijä kissojen virtsakiviongemissa. Toinen on niiden sisältämä vilja joka muuttaa pissan ph:n väärään suuntaan. Lihansyöjän pissan ph:n tulisi olla hapanta joka luontaisesti pitää ne kiteet ja kivet pois. Hampaiden huollossa kuivat papanat eivät ole edes hyviä, koska ne hajoaa hampaan niihin osuessa. Jos on kyseessä ihan siihe tarkoitukseen tehtyjä papanoita, on niiden koostumus ns. pitkäkuituinen johon hammas uppoaa. Saman asian paremmin ajaa raaka liha, jossa on itsessään myöskin mukana neste.

        Eläinlääkärit eivät ole kaikilta osin kissan ruokinnan asiantuntijoita, osa kyllä on. Koska pelkkä raaka lihakaan ei ole optimaalisinta ravintoa, he suosittavat teollista ruokintaa ettei tule esim. kalkinpuutosta joka aiheuttaa yhden pahimmista vaivoista kissoilla (pissavaivojen jälkeen) eli apaperbone syndrooman. Tämä johtuu liian vähäisestä kalkin saannista suhteessa fosforin saantiin. Lihassa, punaisessa varsinkin, on fosforin ja kalkin suhde päin prinkkalaa. Siksi kissalle joka syö paljon raakaa lihaa, tulisi syöttää kalkkia joko luiden muodossa tai pillereinä.

        Eläinlääkärit eivät kiellä mitään ruokia syöttämästä, mutta itse klinikalla työskennelleenä olen kuullut opastusta jättää kuivaruoka pois tai vaihtaa se laadukkaaseen. Eläinlääkärit eivät tunne kaikkia kissoja ja niiden omistajia, joten he näkevät ne vasta kun ongemat on jo käsissä. Eläinlääkärit suosivat optimaalista ruokintaa, mutta koska omistajat eivät osaa sitä kunnolla kotiruokintana, he suosivat teollisen ruokinnan käyttöä ettei tulisi edellä mainittuja vaivoja.

        Ei kissa luonnossakaan söisi kuivanapuja vaan saaliseläimiään. Kuivapapanat on ihmisen keksintö sellaisille omistajille jotka haluaa helpolla ruokkia kissansa.


      • kisut rakastaa
        joku keksinyt kirjoitti:

        Ehkä siitä tiedosta, ettei kissa ole ensinnäkään sekasyöjä vaan lihansyöjä siis petoeläin. Sen tarvitsema neste eli vesi luontaisesti tulee sen ravinnosta eli lihasta jossa veden osuus on 70% painosta. Siksi kissoilla ei ole luontaista janontunnetta, koska ne on aavikolta lähtöisin oleva eläinlaji jonka vedensaanti on lähtöisin kosteasta ravinnosta. Aavikolla kun tunnetusti sitä vettä ei ole ollut saatavilla.

        Kuivapapanoiden kuivuus on yksi merkittävä tekijä kissojen virtsakiviongemissa. Toinen on niiden sisältämä vilja joka muuttaa pissan ph:n väärään suuntaan. Lihansyöjän pissan ph:n tulisi olla hapanta joka luontaisesti pitää ne kiteet ja kivet pois. Hampaiden huollossa kuivat papanat eivät ole edes hyviä, koska ne hajoaa hampaan niihin osuessa. Jos on kyseessä ihan siihe tarkoitukseen tehtyjä papanoita, on niiden koostumus ns. pitkäkuituinen johon hammas uppoaa. Saman asian paremmin ajaa raaka liha, jossa on itsessään myöskin mukana neste.

        Eläinlääkärit eivät ole kaikilta osin kissan ruokinnan asiantuntijoita, osa kyllä on. Koska pelkkä raaka lihakaan ei ole optimaalisinta ravintoa, he suosittavat teollista ruokintaa ettei tule esim. kalkinpuutosta joka aiheuttaa yhden pahimmista vaivoista kissoilla (pissavaivojen jälkeen) eli apaperbone syndrooman. Tämä johtuu liian vähäisestä kalkin saannista suhteessa fosforin saantiin. Lihassa, punaisessa varsinkin, on fosforin ja kalkin suhde päin prinkkalaa. Siksi kissalle joka syö paljon raakaa lihaa, tulisi syöttää kalkkia joko luiden muodossa tai pillereinä.

        Eläinlääkärit eivät kiellä mitään ruokia syöttämästä, mutta itse klinikalla työskennelleenä olen kuullut opastusta jättää kuivaruoka pois tai vaihtaa se laadukkaaseen. Eläinlääkärit eivät tunne kaikkia kissoja ja niiden omistajia, joten he näkevät ne vasta kun ongemat on jo käsissä. Eläinlääkärit suosivat optimaalista ruokintaa, mutta koska omistajat eivät osaa sitä kunnolla kotiruokintana, he suosivat teollisen ruokinnan käyttöä ettei tulisi edellä mainittuja vaivoja.

        Ei kissa luonnossakaan söisi kuivanapuja vaan saaliseläimiään. Kuivapapanat on ihmisen keksintö sellaisille omistajille jotka haluaa helpolla ruokkia kissansa.

        Siinä tulikin nyt kunnon vastaus. Aukesi tämäkin asia.


    • Lopettakaa vouhotus

      mä syötän meidän kissoille pelkästään kitekatin/latzin yms raksuja. Turkit kiiltää ja hyväkuntoisia ovat kisut. Toinen 6v ja toinen 11v. Koskaan ei ole mitään ongelmia ollut minkään suhteen.

      • 163

        "koskaan ei ole ollut..." No ei varmaan, mutta se ei tarkoita että niitä ongelmia ei koskaan tulisi. Miksi kaikki pitää oppia aina kantapään kautta? Miksei vaan voi minimoida riskit ja syöttää kissalle kunnon ruokaa? Ei lihansyöjä elä millään vehnäpapanoilla.


      • kisut rakastaa

        Meillä tuo toinen kisuli syö eläinkaupan viljatonta kuivaraksua, mutta toinen syö vain marketin leikatuille kissoille tarkoitettua kuivaruokaa. Meidän kisuleista nuorempi päälle kolmen vuoden ja vanhempi on 11 ja puol vuotta. :)


      • Lopettakaa vouhotus
        163 kirjoitti:

        "koskaan ei ole ollut..." No ei varmaan, mutta se ei tarkoita että niitä ongelmia ei koskaan tulisi. Miksi kaikki pitää oppia aina kantapään kautta? Miksei vaan voi minimoida riskit ja syöttää kissalle kunnon ruokaa? Ei lihansyöjä elä millään vehnäpapanoilla.

        ....vehnäpapanoilla...just joo..hah sanon minä...Hyvin ovat eläneet tähänkin asti!


      • 612
        Lopettakaa vouhotus kirjoitti:

        ....vehnäpapanoilla...just joo..hah sanon minä...Hyvin ovat eläneet tähänkin asti!

        No katoppa sisällysluetteloa mitä se sisältää. Niin, viljoja. Ja lihaa oli muistaakseni 14%. No miten vaan. Mutta pysytäänpä aiheessa.

        Totta se on että kissat eivät tunne janoa. Vaikka ne joisivatkin kupista vettä. Ne saavat tarvitsemansa nesteen ruuasta. Nykyään kissoilla on tosi paljon virtsakiviongelmia, koska niille syötetään liikaa kuivaa ruokaa.


      • gdeg

      • ....
        163 kirjoitti:

        "koskaan ei ole ollut..." No ei varmaan, mutta se ei tarkoita että niitä ongelmia ei koskaan tulisi. Miksi kaikki pitää oppia aina kantapään kautta? Miksei vaan voi minimoida riskit ja syöttää kissalle kunnon ruokaa? Ei lihansyöjä elä millään vehnäpapanoilla.

        Nimim. 163.
        Minusta kissat ovat eläneet terveenä kauan, en usko että olisivat terveempiä hoidossasi.
        Ostan eläinlääkäriltä raksuja diabeetikko kissalle, niisäkin näkyy olevan viljaa.


      • ehkä sinusta
        .... kirjoitti:

        Nimim. 163.
        Minusta kissat ovat eläneet terveenä kauan, en usko että olisivat terveempiä hoidossasi.
        Ostan eläinlääkäriltä raksuja diabeetikko kissalle, niisäkin näkyy olevan viljaa.

        Mutta ne on muulta osin tasapainotettu diabeetikon vaivaan sopiviksi. Jokaisessa kuivanappulassa on oltava jokin sidosaine, ne ei muuten pysy kasassa. Aina täällä unohdetaan se, että niistä kaikista dieettiruoista on olemassa myös se märkäversio, mutta kun omistaja haluaa syöttää kuivaruokaa, sen helppouden takia.

        Jos kissat söisi optimaalista ruokaa eli saaliitaan, niille ei tulisi diabetesta ollenkaan. Halvemmaksi siis tulisi estää se, eikä hoitaa sitten kun se on kissalle saatu aiheutettua. Ihan kuten se osalla ihmisiäkin on itse aiheutettu elintasosairaus, on se sitä myöskin lemmikkien kohdalla omistajan aiheuttamana.

        Ehkä siis nimim. 163 kissat eivät sitä tautia saisi ja sitä kautta olisivat terveempiä.


      • 163 jne...
        ehkä sinusta kirjoitti:

        Mutta ne on muulta osin tasapainotettu diabeetikon vaivaan sopiviksi. Jokaisessa kuivanappulassa on oltava jokin sidosaine, ne ei muuten pysy kasassa. Aina täällä unohdetaan se, että niistä kaikista dieettiruoista on olemassa myös se märkäversio, mutta kun omistaja haluaa syöttää kuivaruokaa, sen helppouden takia.

        Jos kissat söisi optimaalista ruokaa eli saaliitaan, niille ei tulisi diabetesta ollenkaan. Halvemmaksi siis tulisi estää se, eikä hoitaa sitten kun se on kissalle saatu aiheutettua. Ihan kuten se osalla ihmisiäkin on itse aiheutettu elintasosairaus, on se sitä myöskin lemmikkien kohdalla omistajan aiheuttamana.

        Ehkä siis nimim. 163 kissat eivät sitä tautia saisi ja sitä kautta olisivat terveempiä.

        Äläpä tuomitse kun et tuune taustoja. Hain kissan keväällä löytöeläinpaikasta. Kissa oli surkean näköinen, ajattelin että hyvässä hoidossa toipuu. Vein eläinlääkäriin, muiden vaivojen lisäksi todettiin diabetes.
        Ihmettelen vieläkin kuinka eivät hoitopaikassa huomanneet kissan kuntoa, ottivat maksun.Itse huomasin heti että juo paljon kissaksi.
        Kissa voi nyt hyvin, annan sen syödä mittä haluaa, paitsi raksut ovat diabeetikkokissalle tarkoitettuja, syö se joskus Bilanx raksuja, niistä se tykkäisi eniten.


    • lukeaa ja oppikaa
      • vain elämää

        Tikulla pihalle kaikki "asiantuntijan" hyvät neuvot.

        Olen kasvattanut yli 20 vuotta persialaisia, ja kaikki lemmikkini ovat eläneet liki 20 vuotiaiksi, eikä synnytyksissä ole tarvittu koskaan keisarinleikkausta, eikä yksikään pentu ole kuollut, eikä kukaan ole ollut sairas - eikä tähän ole tarvittu kuin normaalia maalaisjärkeä.

        Ei ole ollut virtsakiviä tai muutakaan, ja ovat syöneet mitä ovat tykänneet. Normaalia elämää, aina puhdasta vettä, ja kuivamuonaa, sen lisäksi raakaa lihaa, jos kissa on halunnut syödä, ja kaksi kertaa päivässä pussi-, purkki- tai vastaava ruoka, kermaa, maitoa tai herkkuja mitä itse kukin tykkää. Tai vaikka kotiruokaa. Eräs tykkäsi yli kaiken kuivatuista aprikooseista.

        Ja vaikka meillä on kisuilla ollutkin pitkä elämä - niin silti, ei se elämän pituus, vaan sen laatu, ja kun vielä jokainen saisi lähteä täältä saappaat jalassa - kuten eräs eläinlääkäri totesi - niin siinä se hyvä elämä.

        Saattelin itse kaksi viikkoa sitten viimeisen persialaiseni 18-vuotiaana viimeiselle matkalle korvan takaa rapsuttaen tytön kehrätessä, enkä voisi kuvitella kauniimpaa viimeistä hetkeä yhdessä erittäin fiksun ja ymmärrätäväisen eläinlääkärin kanssa kuin tuolloin koin.

        Elämä on.


      • 1017
        vain elämää kirjoitti:

        Tikulla pihalle kaikki "asiantuntijan" hyvät neuvot.

        Olen kasvattanut yli 20 vuotta persialaisia, ja kaikki lemmikkini ovat eläneet liki 20 vuotiaiksi, eikä synnytyksissä ole tarvittu koskaan keisarinleikkausta, eikä yksikään pentu ole kuollut, eikä kukaan ole ollut sairas - eikä tähän ole tarvittu kuin normaalia maalaisjärkeä.

        Ei ole ollut virtsakiviä tai muutakaan, ja ovat syöneet mitä ovat tykänneet. Normaalia elämää, aina puhdasta vettä, ja kuivamuonaa, sen lisäksi raakaa lihaa, jos kissa on halunnut syödä, ja kaksi kertaa päivässä pussi-, purkki- tai vastaava ruoka, kermaa, maitoa tai herkkuja mitä itse kukin tykkää. Tai vaikka kotiruokaa. Eräs tykkäsi yli kaiken kuivatuista aprikooseista.

        Ja vaikka meillä on kisuilla ollutkin pitkä elämä - niin silti, ei se elämän pituus, vaan sen laatu, ja kun vielä jokainen saisi lähteä täältä saappaat jalassa - kuten eräs eläinlääkäri totesi - niin siinä se hyvä elämä.

        Saattelin itse kaksi viikkoa sitten viimeisen persialaiseni 18-vuotiaana viimeiselle matkalle korvan takaa rapsuttaen tytön kehrätessä, enkä voisi kuvitella kauniimpaa viimeistä hetkeä yhdessä erittäin fiksun ja ymmärrätäväisen eläinlääkärin kanssa kuin tuolloin koin.

        Elämä on.

        i monen vuoden kokemus kasvattamisesta kerro mitään tietämyksestä. Jos 20v kissoja kasvattanut ihminen ei tiedä kissalla olevan lihansyöjän tarpeet niin huonosti menee.


      • voi pientä
        1017 kirjoitti:

        i monen vuoden kokemus kasvattamisesta kerro mitään tietämyksestä. Jos 20v kissoja kasvattanut ihminen ei tiedä kissalla olevan lihansyöjän tarpeet niin huonosti menee.

        Sinä se jaksat purkaa pahaa oloasi netissä trollaten.


      • kisut rakastaa
        vain elämää kirjoitti:

        Tikulla pihalle kaikki "asiantuntijan" hyvät neuvot.

        Olen kasvattanut yli 20 vuotta persialaisia, ja kaikki lemmikkini ovat eläneet liki 20 vuotiaiksi, eikä synnytyksissä ole tarvittu koskaan keisarinleikkausta, eikä yksikään pentu ole kuollut, eikä kukaan ole ollut sairas - eikä tähän ole tarvittu kuin normaalia maalaisjärkeä.

        Ei ole ollut virtsakiviä tai muutakaan, ja ovat syöneet mitä ovat tykänneet. Normaalia elämää, aina puhdasta vettä, ja kuivamuonaa, sen lisäksi raakaa lihaa, jos kissa on halunnut syödä, ja kaksi kertaa päivässä pussi-, purkki- tai vastaava ruoka, kermaa, maitoa tai herkkuja mitä itse kukin tykkää. Tai vaikka kotiruokaa. Eräs tykkäsi yli kaiken kuivatuista aprikooseista.

        Ja vaikka meillä on kisuilla ollutkin pitkä elämä - niin silti, ei se elämän pituus, vaan sen laatu, ja kun vielä jokainen saisi lähteä täältä saappaat jalassa - kuten eräs eläinlääkäri totesi - niin siinä se hyvä elämä.

        Saattelin itse kaksi viikkoa sitten viimeisen persialaiseni 18-vuotiaana viimeiselle matkalle korvan takaa rapsuttaen tytön kehrätessä, enkä voisi kuvitella kauniimpaa viimeistä hetkeä yhdessä erittäin fiksun ja ymmärrätäväisen eläinlääkärin kanssa kuin tuolloin koin.

        Elämä on.

        Oli todella kaunis lähtö teidän kisulilla. Osanottoni.

        Meilläkin yksi kissoista kuoli 18v. Söi ihan tavallista markettiruokaa. Eipä koskaan sairastellut mitenkään, vaan eli ainan tervettä kisun elämää.


    • luonnollista

      Paras neuvo kissan ruokintaan on se, että kissa syö sitä mitä on hiiressä - karvoineen kaikkineen; tuoretta lihaa, luita vaikkapa kerman, juuston tai vastaavan muodossa, ja sitten ne hiiren roskat ja karvat löytyvät siitä kuivamuonasta. Ei ole sen vaikeampaa.

      • juuri niin

        Ja parasta on, että se kissa saa itse saalistaa ne hiirensä. Ravinto on tuoretta ja kissan mieli pysyy virkeänä kun saa elää oikeaa kissanelämää saalistaen yms.


      • hammaspeeveli
        juuri niin kirjoitti:

        Ja parasta on, että se kissa saa itse saalistaa ne hiirensä. Ravinto on tuoretta ja kissan mieli pysyy virkeänä kun saa elää oikeaa kissanelämää saalistaen yms.

        El oli sitä mieltä, että kissan kannattaisi hampaiden takia syödä jonkin verran raksuja, eli siis ettei purukalusto lähtisi vanhemmiten putoilemaan, jos hampaat ei saa työtä. Lisäksi hyvissä raksuissa on kaikki vitamiinit. Olen ostanut coonilleni isoja hammasraksuja, koska nielee pienet raksut.


      • nomppa
        hammaspeeveli kirjoitti:

        El oli sitä mieltä, että kissan kannattaisi hampaiden takia syödä jonkin verran raksuja, eli siis ettei purukalusto lähtisi vanhemmiten putoilemaan, jos hampaat ei saa työtä. Lisäksi hyvissä raksuissa on kaikki vitamiinit. Olen ostanut coonilleni isoja hammasraksuja, koska nielee pienet raksut.

        Terveellisempää olisi syöttää kokonaisia broilerin kauloja tai siipiä luineen päivineen. niin kuin sanottu, raksu hajoaa heti osuessaan hampaaseen joten ei siitä ole hyötyä kuin ihan pikku hetkeksi.


      • uskon sen.
        nomppa kirjoitti:

        Terveellisempää olisi syöttää kokonaisia broilerin kauloja tai siipiä luineen päivineen. niin kuin sanottu, raksu hajoaa heti osuessaan hampaaseen joten ei siitä ole hyötyä kuin ihan pikku hetkeksi.

        Marketin raksupussissa luki, että ne poistaa kissan syödessä myös hammaskiveä.


      • ÄläUskoKaikkea
        uskon sen. kirjoitti:

        Marketin raksupussissa luki, että ne poistaa kissan syödessä myös hammaskiveä.

        Kyllähän siinä voi lukea mitä vaan..


      • 612
        uskon sen. kirjoitti:

        Marketin raksupussissa luki, että ne poistaa kissan syödessä myös hammaskiveä.

        Höpöhöpö ne mitään poista. Ajatteleppa ihan järjellä. Jos itse syöt vaikka näkkileipää niin poistaako se hammaskiveä? Ei, koska se hajoaa heti osuessaan hampaaseen.

        Kyllähän niissä ruuissa lukee vaikka mitä, se on mainostamista ja keino on saada ihmiset ostamaan tuotteita. Ruuat mainostavat esim korkeaa lihapitoisuutta. Pah, 20% ole korkeaa nähnytkään...


      • grrhth
        612 kirjoitti:

        Höpöhöpö ne mitään poista. Ajatteleppa ihan järjellä. Jos itse syöt vaikka näkkileipää niin poistaako se hammaskiveä? Ei, koska se hajoaa heti osuessaan hampaaseen.

        Kyllähän niissä ruuissa lukee vaikka mitä, se on mainostamista ja keino on saada ihmiset ostamaan tuotteita. Ruuat mainostavat esim korkeaa lihapitoisuutta. Pah, 20% ole korkeaa nähnytkään...

        Täällä sinä taas provoilet tietämättä asioista mitään. Markkinoinnille on luotu pelisäännöt ja harhaanjohtava markkinointi on kiellettyä. Lisää voit lukea täältä:

        http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajakasvatus/mainonta-ja-kaupallinen-media/tietoa-mainonnasta/harhaanjohtava-markkinointi/


      • 612

    • terve kissa vieläkin

      Minulla kissa 18 v ja koko ikänsä syönyt enimmäkseen kuivamuonaa, joskus marketin kosteaa ruokaa, kissallani terveet valkoiset hampaat joita lääkäri kehuu aina, joskus poistettu hammaskiveä, ei reikiintyneitä eikä poistettu yhtään hammasta.

      • NäinpäOn

        Poikkeus vahvistaa säännön.


    • picsno

      Olen niin samaa mieltä! Olen jo 9:n vuoden ajan ostanut eläviä hiiriä/rottia/kaninpoikasia ja undulaatteja meille tänne kotiin! Kahta päivää kauempaa en mitään niistä nää, mutta kissan turkki kiiltää ja terveys on huippuluokkaa!

    • 5astunut

      Meidän kissa söi 'laadukasta' ja kallista eläinkaupan raksuja 14 vuotta, uloste oli usein löysää, limaista ja veristä. Sitten aloin perehtyä ruokintaan paremmin ja luin ihan perusjuttuja netistä, lopetin kuiva ruuan syöttämisen ja veri-lima ulostus loppui siihen paikkaan. Että olin vihainen itselleni, olin kiusaanut kissaanin puolitoista vuosikymmentä paska ruualla, pidän itseäni kuspäisenän mulkuna, koska en perehtynyt luotettavimman ystäväni hoitoon niinkuin olisi pitänyt. Toiste en samaa virhettä tee, vaan nykyisin kissamme syövät oikeasti hyvää ja kissoille sopivaa ruokaa.

      Ainiin tuo påska ksumerkki oli Royal Canin Fit 32

      • 216

        Totta turiset. Kun vähän vilkuilee Royal canin-ruokien sisältöä niin ei ihme, jos kissalla on vatsa sekaisin. Mihinpä se lihansyöjä maissia tarvitsee..?


      • Vitun hipit!

        "Meidän kissa söi 'laadukasta' ja kallista eläinkaupan raksuja 14 vuotta, uloste oli usein löysää, limaista ja veristä."

        --->Meidän kissat ovat syöneet AINA pelkkää kuivamunaa(Latzia yms.) ja jokainen kissoista ovat yli 10v,hyvin voivia, turkit hyvässä kunnossa, terveitä kaikin puolin.

        Kyllä se on niin että jokainen kasvattakoot kissansa miten parhaaksi näkevät ja kokevat.

        Kissoissa on eroja niinkuin ihmisissäkin., Toisille sopii toinen ruoka, toisille ei, ja toiset ovat nirsoja toiset eivät. Joillakin on sairauksia toisilla ei.

        Ruuan sopivuudesta kissalle ei voi kuin kiistellä ja jokainen todeta omalla kohdallaan, osa kissoista sairastuu syömällä pelkkää kuivaruokaa ja toisten kissat voivat parhaiten pelkällä kuivaruualla.

        Parastahan olisi ainakin minun mielestäni, että kissa saisi syödä pelkästään pieneläimiä(hiiriä yms) mutta onhan sekin aika raakaa että ostettaisiin eläinkaupasta hiiriä,päästettäisiin ne lattialle pitkin kämppää juoksemaan, ja kissa saisi siitä sitten saalistaa miten haluaa ja elää mahd. "normaalia" kissan elämää..

        Niin että.

        Meidän kissat voivat hyvin pelkällä kuivamuonalla. Juovat kyllä vettäkin paljon.


      • Kuivamuona!
        Vitun hipit! kirjoitti:

        "Meidän kissa söi 'laadukasta' ja kallista eläinkaupan raksuja 14 vuotta, uloste oli usein löysää, limaista ja veristä."

        --->Meidän kissat ovat syöneet AINA pelkkää kuivamunaa(Latzia yms.) ja jokainen kissoista ovat yli 10v,hyvin voivia, turkit hyvässä kunnossa, terveitä kaikin puolin.

        Kyllä se on niin että jokainen kasvattakoot kissansa miten parhaaksi näkevät ja kokevat.

        Kissoissa on eroja niinkuin ihmisissäkin., Toisille sopii toinen ruoka, toisille ei, ja toiset ovat nirsoja toiset eivät. Joillakin on sairauksia toisilla ei.

        Ruuan sopivuudesta kissalle ei voi kuin kiistellä ja jokainen todeta omalla kohdallaan, osa kissoista sairastuu syömällä pelkkää kuivaruokaa ja toisten kissat voivat parhaiten pelkällä kuivaruualla.

        Parastahan olisi ainakin minun mielestäni, että kissa saisi syödä pelkästään pieneläimiä(hiiriä yms) mutta onhan sekin aika raakaa että ostettaisiin eläinkaupasta hiiriä,päästettäisiin ne lattialle pitkin kämppää juoksemaan, ja kissa saisi siitä sitten saalistaa miten haluaa ja elää mahd. "normaalia" kissan elämää..

        Niin että.

        Meidän kissat voivat hyvin pelkällä kuivamuonalla. Juovat kyllä vettäkin paljon.

        Meidän kissa kanssa eläny pelkällä kuivamuonalla plus vedellä ja hyvin voivat.


    • 312

      En halua ottaa sitä riskiä, että kissani sairastuu huonosta ruuasta. Siksi syötän sille luonnollista ruokaa, eli lihaa. Miksi pitää aina odottaa että jotain pahaa tapahtuu? Onko se vain ihmisten laiskuutta syöttää lähikaupan papanoita?

    • ViljaIlona

      10 vuotias kissa nyt ei ole villä vanha (jos sattusivat just sairastumaan). -eihän tupakoijakaan sairastu kun vasta 50-60 vuotiaina, mutta loppueälämä onkin sitten per seestä. Sama voi olla kissalla, sitten kun munuaiset on finiitto, ne on, mitään ei tehtävissä. Ei tietenkää kuiva muona aiheuta akuuttia myrkytystä kissalle, mutta varmasti iäkäs kissa on terveempi vanhana kun saa kunnon ruokaa eikä mitään viljapasgaa kuivina nappuloina.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      611
      16586
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14978
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      389
      9344
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      47
      5582
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4639
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3255
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1925
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1379
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      96
      1315
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe