salakuvaaminen

jhohöu

Saako luhtitalon rappukäytävään asentaa kameran kuvaamaan selvittääkseen rikosta? Onko poliisilla lupa tällaiseen asentaa kamera?

17

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa ja ei

      Jos oma talo niin saa laittaa vaikka 100 kameraa kämppään.Tietysti pitää olla pari lappua jotta kameravalvonta esim sisällä uloskäynnin luona ja vaikka pihatien päässä niin kaikki lakipykälät kunnossa.Kamerat voi olla piilotettuan niin ettei niitä kukaan näe kylläkin.Jos taasen joku muu paikka ei voi laittaa ilman isännöitsijän lupaa kameroita mihinkään.

    • Ei saa.

      Ei saa. Ei ole. Isännöitsijä ei voi antaa lupaa. Pitää saada lupa kaikilta, joiden on kuljettava kotiinsa kyseisen kameran vaikutusalueen läpi. Ketään asiallisesti luvallisesti oleskelevaa yksityishenkilöä ei saa kuvata kotirauhan suojaamalla alueella (jollaiseksi rappukäytäväkin oikeuskäytönnön mukaan katsotaan, ennakkotapaus on olemassa) ilman lupaa. Lapuilla ei voi kiertää asiaa, ne koskevat julkisia tiloja, joihin ei päde kotirauhan suojaamaan alueen säännöt. Onko kamera piilotettu tai ei, ei ole asiassa merkitystä. Lain mukaan kukaan luvallisesti oleskeleva yksityishenkilö ei saa kotirauhan suojaamalla alueella vastoin tahtoaan joutua kuvatuksi. Kotirauhan suojaa nauttiakseen ei tarvitse olla omassa kotonaan, vaan sitä voi nauttia luvallisesti oleskelemalla myös toisen kotona. Myös esim. autossa, teltassa tai kesämökillä pätee kotirauhan suoja, vaikkeivat ne ole kenenkään koti. Yksityisyysrauhansuoja olisi parempi ilmaisu. Myöskään kuvien julkaisemisella ei ole asiassa merkitystä. Virkatehtävässä oleva poliisi ei nautirauhansuojaa edellämainituissakaan paikoissa, joten virkatehtävässä olevaa poliisia saa aina kuvata ellei muutoin läsnäolemalla (esim. liian läheltä seuraamalla, suuta soittamalla yms.) häiritse poliisin virkatehtävän suoritusta, mutta lähtökohtaisesti itse poliisin kuvaamista ei voi kieltää (tästä on ennakkotapaus, kuten myös lehtijuttuja samasta asiasta ajalta, jolloin oikeus ei vielä ollut ratkaissut asiaa).

      • rikosta saa kuvata

        Älä taas viitsi naurattaa näillä typerillä väitteilläsi. Kyllä kameroita saa asettaa, jos on lupa, vaikka sata kappaletta. Villakoiran ydin on siinä, saako sillä kuvata.
        Rikosta saa aina kuvata, salaakin missä tahansa. Jos luhtitalon rappukäytävässä tapahtuu esimerkiksi tappo, tai murha niin sen kun kuvaat ja annat nauhan poliisille tapon, tai murhan todisteena, se on täysin laillista.


      • Änkyrä änkyrä...
        rikosta saa kuvata kirjoitti:

        Älä taas viitsi naurattaa näillä typerillä väitteilläsi. Kyllä kameroita saa asettaa, jos on lupa, vaikka sata kappaletta. Villakoiran ydin on siinä, saako sillä kuvata.
        Rikosta saa aina kuvata, salaakin missä tahansa. Jos luhtitalon rappukäytävässä tapahtuu esimerkiksi tappo, tai murha niin sen kun kuvaat ja annat nauhan poliisille tapon, tai murhan todisteena, se on täysin laillista.

        Hei! Suomen laki ei edelleenkään muutu yhden tai edes sadan Suomi24-juntin änkyröinnillä. Enemmän sinun omiin mielipiteisiisi ja änkyröintiin perustuva jankutuksesi naurattaa kuin minun lakiin perustuvat tietoni. Mutta voi tosiaan ihan rauhassa uskoa noihin omiin satuihisi, ei ole minulta pois. Tuo "rikosta saa kuvata"kin on ihan omaa keksintöäsi.

        Mistä muuten tiedät etukäteen kameroita luvattomasti kotirauhan suojaamalla alueelle asennellessasi, että kamera tulee kuvaamaan rikosta?

        "Joo asennanpa kameran tässä kotirauhan suojaamalla alueelle, se on laillista, koska täällä tulee huomenna tapahtumaan murha." Näinkö?


      • 20+600
        Änkyrä änkyrä... kirjoitti:

        Hei! Suomen laki ei edelleenkään muutu yhden tai edes sadan Suomi24-juntin änkyröinnillä. Enemmän sinun omiin mielipiteisiisi ja änkyröintiin perustuva jankutuksesi naurattaa kuin minun lakiin perustuvat tietoni. Mutta voi tosiaan ihan rauhassa uskoa noihin omiin satuihisi, ei ole minulta pois. Tuo "rikosta saa kuvata"kin on ihan omaa keksintöäsi.

        Mistä muuten tiedät etukäteen kameroita luvattomasti kotirauhan suojaamalla alueelle asennellessasi, että kamera tulee kuvaamaan rikosta?

        "Joo asennanpa kameran tässä kotirauhan suojaamalla alueelle, se on laillista, koska täällä tulee huomenna tapahtumaan murha." Näinkö?

        Jos et ole koskaan ennen kameraa nähnyt, niin kerronpa. Siinä on -on asento, jolloin se kuvaa ja -off asento jolloin se ei kuvaa. Siitä ollaan erimielisiä, saako kameralla kuvata muuta, kuin rikosta. Kamera, joka ei ketään kuvaa on taatusti sallittu, oli se missä tahansa, poislukien ehkä museot, joihin jo sen vieminen on museoitten omien sääntöjen mukaan kielletty. Pelkän kameran hallussapito ja omistaminen ei ainakaan vielä ole Suomessa kiellettyä..
        Selvästi näkee, että ainakaan mitään oikeustieteen opintoja ei ole tullut harrastettua, kunhan änkyröit.
        Kun pykälä alkaa sanoilla, joka oikeudettomasti, niin rikoksen kuvaaminen ei ole koskaan oikeudetonta tapahtui se missä tahansa, vaikka luhtitalon rappukäytävässä.

        6 § (9.6.2000/531)
        Salakatselu

        Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa.....


      • Täältä tähän...
        20+600 kirjoitti:

        Jos et ole koskaan ennen kameraa nähnyt, niin kerronpa. Siinä on -on asento, jolloin se kuvaa ja -off asento jolloin se ei kuvaa. Siitä ollaan erimielisiä, saako kameralla kuvata muuta, kuin rikosta. Kamera, joka ei ketään kuvaa on taatusti sallittu, oli se missä tahansa, poislukien ehkä museot, joihin jo sen vieminen on museoitten omien sääntöjen mukaan kielletty. Pelkän kameran hallussapito ja omistaminen ei ainakaan vielä ole Suomessa kiellettyä..
        Selvästi näkee, että ainakaan mitään oikeustieteen opintoja ei ole tullut harrastettua, kunhan änkyröit.
        Kun pykälä alkaa sanoilla, joka oikeudettomasti, niin rikoksen kuvaaminen ei ole koskaan oikeudetonta tapahtui se missä tahansa, vaikka luhtitalon rappukäytävässä.

        6 § (9.6.2000/531)
        Salakatselu

        Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa.....

        Että rinnastat sitten taskupokkarin tallentavaan kameravalvontaan. No ei mitään uutta että sinulla on puurot ja vellit asiassa sekaisin. Eiköhän tämä keskustelu ollut tässä.


      • 16+2000+10
        Täältä tähän... kirjoitti:

        Että rinnastat sitten taskupokkarin tallentavaan kameravalvontaan. No ei mitään uutta että sinulla on puurot ja vellit asiassa sekaisin. Eiköhän tämä keskustelu ollut tässä.

        Jollain on tosiaan vellit ja puurot sekaisin. Ketjun aloittaja ei ole missään maininnut, että hän asettaisi rappukäytävään tallentavan kameravalvonnan. On niitä sellaisiakin kameroita, jotka eivät tallenna ja kuvaavat vain silloin, kun ne ovat päällä.
        Harrastat täällä analogiatulkintaa, joka on Suomen oikeusjärjestelmässä kielletty, mutta sitähän sinä et ole koskaan kuullutkaan.


      • -Poliisi
        20+600 kirjoitti:

        Jos et ole koskaan ennen kameraa nähnyt, niin kerronpa. Siinä on -on asento, jolloin se kuvaa ja -off asento jolloin se ei kuvaa. Siitä ollaan erimielisiä, saako kameralla kuvata muuta, kuin rikosta. Kamera, joka ei ketään kuvaa on taatusti sallittu, oli se missä tahansa, poislukien ehkä museot, joihin jo sen vieminen on museoitten omien sääntöjen mukaan kielletty. Pelkän kameran hallussapito ja omistaminen ei ainakaan vielä ole Suomessa kiellettyä..
        Selvästi näkee, että ainakaan mitään oikeustieteen opintoja ei ole tullut harrastettua, kunhan änkyröit.
        Kun pykälä alkaa sanoilla, joka oikeudettomasti, niin rikoksen kuvaaminen ei ole koskaan oikeudetonta tapahtui se missä tahansa, vaikka luhtitalon rappukäytävässä.

        6 § (9.6.2000/531)
        Salakatselu

        Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa.....

        Kameran sijoittaminen siten, että sillä kuvaaminen saattaa loukata kotirauhaa on kielletty ja rangaistava teko salakatselun valmisteluna.

        Rikoslain 24 luku 7 §
        Joka sijoittaa 5 tai 6 §:ssä tarkoitetun laitteen salakuuntelussa tai -katselussa käytettäväksi, on tuomittava salakuuntelun valmistelusta tai salakatselun valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


      • Änkyrä ei ymmärrä.
        -Poliisi kirjoitti:

        Kameran sijoittaminen siten, että sillä kuvaaminen saattaa loukata kotirauhaa on kielletty ja rangaistava teko salakatselun valmisteluna.

        Rikoslain 24 luku 7 §
        Joka sijoittaa 5 tai 6 §:ssä tarkoitetun laitteen salakuuntelussa tai -katselussa käytettäväksi, on tuomittava salakuuntelun valmistelusta tai salakatselun valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

        Yritä sitä änkyrälle selittää kun ei se aiemminkaan tajunnut. On päättänyt että asia on kuin oma pää sanoo niin ei auta pykälät ja poliisit.


      • 15+12
        Änkyrä ei ymmärrä. kirjoitti:

        Yritä sitä änkyrälle selittää kun ei se aiemminkaan tajunnut. On päättänyt että asia on kuin oma pää sanoo niin ei auta pykälät ja poliisit.

        Hoh, hoijaa. Miten luhtitalon rapppukäytätään sijoitettu kamera loukkaa kenenkään kotirauhaa ?
        Jos joku yrittää sellaista väittää, niin joka ikinen kameran omistaja pystyy kertomaan, ettei hänen tarkoitus ole ollut salakatsella ketään.
        Kyseisen pykälän salakatselun valmistelu toteutuu todennäköisesti vain silloin, jos hotellihuoneesta, tai makuukamarista löytyykin nauhoitukseen, tai katselemiseen soveltuva kamera.
        Analogiatulkinta on edelleenkin Suomessa kielletty. Tätä ei palstan änkyrä näköjään ymmärrä, tai edes tiedä, mitä se on.


      • -Poliisi
        15+12 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Miten luhtitalon rapppukäytätään sijoitettu kamera loukkaa kenenkään kotirauhaa ?
        Jos joku yrittää sellaista väittää, niin joka ikinen kameran omistaja pystyy kertomaan, ettei hänen tarkoitus ole ollut salakatsella ketään.
        Kyseisen pykälän salakatselun valmistelu toteutuu todennäköisesti vain silloin, jos hotellihuoneesta, tai makuukamarista löytyykin nauhoitukseen, tai katselemiseen soveltuva kamera.
        Analogiatulkinta on edelleenkin Suomessa kielletty. Tätä ei palstan änkyrä näköjään ymmärrä, tai edes tiedä, mitä se on.

        Haukotus joo.

        Rikoslain 24 luvun 11 §:ssä löytyy ihan määritelmä kotirauhan suojaamalle paikalle.

        Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.

        Rappukäytävään sijoitettu kamera loukkaa niiden naapurien kotirauhaa, jotka kulkevat samaa portaikkoa käyttäen kotiinsa.


      • 3+19
        -Poliisi kirjoitti:

        Haukotus joo.

        Rikoslain 24 luvun 11 §:ssä löytyy ihan määritelmä kotirauhan suojaamalle paikalle.

        Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.

        Rappukäytävään sijoitettu kamera loukkaa niiden naapurien kotirauhaa, jotka kulkevat samaa portaikkoa käyttäen kotiinsa.

        Joo, vastaava esimerkkihän oli iltapäivälehdissä Ylläkseltä vähän ennen joulua.
        Siinä poliisi oli laittanut kameran talonsa ikkunaan kuvaamaan yleistä parkkialuetta.
        Naapurit närkästyivät ja väittivät, että kamera loukkaa heidän kotirauhaansa, kun he pysäköivät autonsa samalle parkkialueelle ja menevät koteihinsa. Että, sillä lailla. Saa nähdä, kuinka käy.
        Kaupungeissahan noita kotiinsa menijöitä riittää. Kamerathan siellä kuvaavat katuja ja parkkipaikkoja.


      • Änkyrä änkyrää...
        15+12 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Miten luhtitalon rapppukäytätään sijoitettu kamera loukkaa kenenkään kotirauhaa ?
        Jos joku yrittää sellaista väittää, niin joka ikinen kameran omistaja pystyy kertomaan, ettei hänen tarkoitus ole ollut salakatsella ketään.
        Kyseisen pykälän salakatselun valmistelu toteutuu todennäköisesti vain silloin, jos hotellihuoneesta, tai makuukamarista löytyykin nauhoitukseen, tai katselemiseen soveltuva kamera.
        Analogiatulkinta on edelleenkin Suomessa kielletty. Tätä ei palstan änkyrä näköjään ymmärrä, tai edes tiedä, mitä se on.

        Ilmiselvästi et ole haka lain tulkinnassa. Taidat olla muutenkin kohtuu vajaa. Lätiset ihan omiasi. Yhä naurettavammaksi menee nuo sinun pelleilyt Kyllähän se rikkoo ilmiselvästi kotirauhan suojaa jos kotiinsa kulkeakseen joutuu kotirauhan suojaamalla alueella kuvaavan kameran kuvaamaksi. Kuka muutenkaan haluaa asentaa valvontakameran jolla ei ole tarkoitus kuvata mitään/ketään. Asennan kameran ja laitan sen päälle juuri ennen kuin tapahtuu rikos, niin en riko kenenkään kotirauhan suojaa, itse keksimäni säännön mukaan että rikosta saa aina kuvata. Hehheh.


      • ahhahhahhaa
        Änkyrä änkyrää... kirjoitti:

        Ilmiselvästi et ole haka lain tulkinnassa. Taidat olla muutenkin kohtuu vajaa. Lätiset ihan omiasi. Yhä naurettavammaksi menee nuo sinun pelleilyt Kyllähän se rikkoo ilmiselvästi kotirauhan suojaa jos kotiinsa kulkeakseen joutuu kotirauhan suojaamalla alueella kuvaavan kameran kuvaamaksi. Kuka muutenkaan haluaa asentaa valvontakameran jolla ei ole tarkoitus kuvata mitään/ketään. Asennan kameran ja laitan sen päälle juuri ennen kuin tapahtuu rikos, niin en riko kenenkään kotirauhan suojaa, itse keksimäni säännön mukaan että rikosta saa aina kuvata. Hehheh.

        laitat päälle kameran juuri ennen kuin tapahtuu rikos?????? siis valvotko kameraa 24/7???? =D =D. voi elämä... pelkkä salaktselun yrityskin on jo rangaistavaa, joten kuvaaminen se vasta rikos onkin. Ja lisäksi asianomistaja jota kuvattu ilman lupaa ja otettu mahdollisesti kuvia, niin tulee varmasti vaatimaan oikeudessa aikamoiset korvaukset. asianajaja tietää nämä asiat. Ei taida änkyrä olla tämän päivän lakipykälistä ym. asioista ihan perillä. itse keksimäsi säännön??? ei taida lakipykälät tuntea tällaista sääntöä.


      • Änkyrä änkyrää...
        ahhahhahhaa kirjoitti:

        laitat päälle kameran juuri ennen kuin tapahtuu rikos?????? siis valvotko kameraa 24/7???? =D =D. voi elämä... pelkkä salaktselun yrityskin on jo rangaistavaa, joten kuvaaminen se vasta rikos onkin. Ja lisäksi asianomistaja jota kuvattu ilman lupaa ja otettu mahdollisesti kuvia, niin tulee varmasti vaatimaan oikeudessa aikamoiset korvaukset. asianajaja tietää nämä asiat. Ei taida änkyrä olla tämän päivän lakipykälistä ym. asioista ihan perillä. itse keksimäsi säännön??? ei taida lakipykälät tuntea tällaista sääntöä.

        Niin se oli siis tuo edellinen änkyrä jonka kanssa asiaa on tässä väännetty, joka on keksinyt että "rikosta saa aina kuvata" jonka perusteella kotirauhan suojaamalle alueelle saa laittaa kameran jos aikoo kuvata rikosta. Pari viimeistä lausetta oli vähän niin kuin sitaatti, ymmärsitkö? Änkyrä oli se joka ei tunnu lakia ymmärtävän ja keksii näitä omia "rikosta saa kuvata" ja muita sääntöjään, en minä.


      • 05890490
        Änkyrä änkyrää... kirjoitti:

        Niin se oli siis tuo edellinen änkyrä jonka kanssa asiaa on tässä väännetty, joka on keksinyt että "rikosta saa aina kuvata" jonka perusteella kotirauhan suojaamalle alueelle saa laittaa kameran jos aikoo kuvata rikosta. Pari viimeistä lausetta oli vähän niin kuin sitaatti, ymmärsitkö? Änkyrä oli se joka ei tunnu lakia ymmärtävän ja keksii näitä omia "rikosta saa kuvata" ja muita sääntöjään, en minä.

        Riistakamera on kuulema oiva keksintö naapurien kyttäämiseen, sillähän nimenomaan kuvataan "riistaa" =D


      • 0909090909
        05890490 kirjoitti:

        Riistakamera on kuulema oiva keksintö naapurien kyttäämiseen, sillähän nimenomaan kuvataan "riistaa" =D

        Kuvistahan saa todella hyvät korvaukset jos naama näkyy selvästi kuvissa. useampi tonni, riippuen miten paljon kuvattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe