puutuminen

puutunutakka

odotan parhaillaan neurologin tutkimuksiin aikaa. tewrveyskeskuslääkäri oli aivan huuli pyöreänä oireistani, ei kukaan tiedä mikä minua vaivaa.
eli minulla on nyt ollut kuukauden verran kämmenet, pääasiassa rystysistä eteenpäin sormet puutuneen tuntuiset.
viikko siitä kun huomasin nuo kädet, huomasin myös koko vatsanalueen olevan samanlainen. rinta vatsa ja kyljet. sekä alaselkä.
pari viikkoa oireiden alkamisesta alkoi sormenpäiden palelu. sormeni tuntuivat samalta kuin ne olisivat olleet pakastimessa!
kaikki muut oireet pysyneet muuttumattomina, vain tuo sormenpäiden palelu on muuttuvaa ja voimistuu usein iltaa kohden, mutta on myös muulloin.
muut on olleet tasaisen puutuneet koko ajan, ei loppunut hetkeksikään!

muutama viikko ennen kuin näitä puutumisia alkoi tulla, kihelmöi tai pisteli myöös suun ympäriltä, ikäänkuin tuolta huulien sisäpinnoilta. tavallaan puutumisilta tuntui nekin, vaan oli aika lyhytkestoisia ja ohimeneviä. en tiedä liittyykö tähän samaan asiaan. mutta kuitenkin.

perus verikokokeet otettu, ei mitään. samoin lääkäri tutkinut hermopinteet, ei mitään. refleksit toimii ja käsissä on voimaa puutumisesta huolimatta.

tunto on, mutta se on toki vähän hämärä kun pinta puutuneen tuntuinen. vaikeaa esim kirjoittaa.

puutuminen on symmetristä molemmin puolin samanlailla.

neurologille olen nyt tovin aikaa odottanut kun lääkäri sinne lähetteen laittoi, ei tietoa minä jouluna sinnekin sitten pääsee jos silloinkaan.... alkaa pelottamaan että jääkö tämä nyt pysyväksi? palaako tunto normaaliksi enää koskaan? mistä voisi olla kyse?

lähisuvussa ei neurologisia sairauksia ole tietääkseni esiintynyt, kuten parkinsonia tai ms-tautia. lääkäri kysyi nämä myös.

sen sijaan syöpä kasvaimia on todella paljon ollut, voiko minulla olla nyt jokin aivokasvain???? tms. ??? pelottaa.....

tai voisikohan johtua selästä, kun vuonna -06 ajoin mopolla kolarin jonka jälkeen ollut selkäsärkyjä (kävion näistä lääkärissä -09, mutta lääkäri väheksyi tilaani ja kipuni vähän niinkuin sivuutettiin mutta se onkin jo toinen tarina se..)
tuossa kolarissani siis ajoin mopolla pysähtyneen auton perään ja minulta murtui molemmat ranteet sekä reisiluu meni poikki.
reiteen laitettiin ydinnaula, jokan sittemmin poistettiin, mutta tuntuu että joudun siksi kävelemään jotenkin vinossa tms. joka aiheuttaisi särkyjä selkään? tai sitten selkäkin on saanut tärskyssä vain osansa? ei sitä sen kummemmin tutkittukaan, kun ei uskottu käsienkään kipeät olevan vaan ihan vain estoistani huolimatta otettiin ranteista kiinni ja nosteltiin paareille.. myöhemmin vasta pitkän valitukseni jälkeen kädet kuvattiin ja murtuneethan ne.
,meinaan nyt vain sitä, että on hyvinkin voinut jäädä jotain oleellista tutkimatta tai hoitamatta kun laatu on ollut tuollaista luokkaa..

olen nyt vasta 23 vuotias nuori nainen, ja pelottaa mikä minua nyt vaivaa ja paranenko tästä milloinkaan?
en enää aamulla herätessäni jaksa tutkia itseäni, käsiäni ja vatsanseutua, en enää usko puutumisen ainakaan parempaan suuntaan muuttuvan.

kiitos jos joku viitsii vastata! :)

3

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutunutakka

      eikö kukaan osaa sanoa mitään :( ?? neurologin aikaa ei vieläkään ole tullut.. kauankohan näissä jonot yleensä?

      • kyl se siitä

        Pääsin aivojen magneettikuviin ja selkäydinnäytteenottoon n.viikon kuluttua lähetteestä. Puutumiset voivat hyvinkin johtua selästä esim.välilevynpullistumasta, yleensä on kyllä kipujakin.


    • puutunutakka

      noniin nyt on käyty neurologilla, eipähän paljoo auttanut, tuntu et oli hieman ammattitaidoton tms. kopautteli pari kertaa kumi vasarallaan jonka jälkeen totesi että 98% varmuudella minua ei vaivaa mikään!
      MITEN VOI SANOA NOIN? kun olen kuitenkin kohta 2kk ollut 24h/7 puutunut!
      noh, kun intin vastaan että jokin nyt on oltava eikä tämä ole mielestäni TODELLAKAAN mitään normaalia, sain lähetteen pään magneettikuvaukseen.

      MITÄ MIELTÄ OOTTE?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      256
      2332
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2075
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1780
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1619
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1029
    8. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1026
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      114
      1024
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1023
    Aihe