Aito ja oikea kuusi vai muovikuusi?

Joulupuu^^

Minun mielestä oikea kuusi on parempi :-)

80

3032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikee oikee

      meillä toinen kissa syö muovikuusen neulaset, joten täytyy olla oikea. tosin se sitten käy lipittelemässä ahneesti jalasta vettä, mutta lienee pienempi paha kuin ne muovineulaset suolistossa... Onhan se oikea aina oikea, tuoksuu joululle, mutta ymmärrän, mikäli allergian vuoksi jonkun täytyy valita se muovinen.

      • tekokuusi4me

        meillä on sama vaan että toisinpäin: kissa on aina syönyt mummolassa vierailujen aikana aidon kuusen neulaset. Moni sanoo että aidon kuusen haju on tärkeintä joulussa; itse en ole koskaan muistaakseni edes haistanut kyseistä hajua... On siinä ihmettelemistä kun anoppi on aina nenä kiinni aidossa kuusessa ''ah mikä haju''. Omaan jouluuni on ainakin aina kuulunut tekokuusen kokoaminen, eikä minun jouluni ala ilman sitä. lisäksi tekokuusta voi pitää koko joulun ajan, kun taas oikeaa vain viikon. tekokuusesta ei myöskään tipu neulasia jotka sitten myöhemmin pistelevät. Elikä itse pidän selkeästi enemmän tekokuusista; mutta jokainen omalla tavallaan :) Hyvää Joulun odotusta!


      • tekokuusi4me
        tekokuusi4me kirjoitti:

        meillä on sama vaan että toisinpäin: kissa on aina syönyt mummolassa vierailujen aikana aidon kuusen neulaset. Moni sanoo että aidon kuusen haju on tärkeintä joulussa; itse en ole koskaan muistaakseni edes haistanut kyseistä hajua... On siinä ihmettelemistä kun anoppi on aina nenä kiinni aidossa kuusessa ''ah mikä haju''. Omaan jouluuni on ainakin aina kuulunut tekokuusen kokoaminen, eikä minun jouluni ala ilman sitä. lisäksi tekokuusta voi pitää koko joulun ajan, kun taas oikeaa vain viikon. tekokuusesta ei myöskään tipu neulasia jotka sitten myöhemmin pistelevät. Elikä itse pidän selkeästi enemmän tekokuusista; mutta jokainen omalla tavallaan :) Hyvää Joulun odotusta!

        korjauksena tekokuusta voi siis pitää koko joulukuun ajan!


      • Old School
        tekokuusi4me kirjoitti:

        meillä on sama vaan että toisinpäin: kissa on aina syönyt mummolassa vierailujen aikana aidon kuusen neulaset. Moni sanoo että aidon kuusen haju on tärkeintä joulussa; itse en ole koskaan muistaakseni edes haistanut kyseistä hajua... On siinä ihmettelemistä kun anoppi on aina nenä kiinni aidossa kuusessa ''ah mikä haju''. Omaan jouluuni on ainakin aina kuulunut tekokuusen kokoaminen, eikä minun jouluni ala ilman sitä. lisäksi tekokuusta voi pitää koko joulun ajan, kun taas oikeaa vain viikon. tekokuusesta ei myöskään tipu neulasia jotka sitten myöhemmin pistelevät. Elikä itse pidän selkeästi enemmän tekokuusista; mutta jokainen omalla tavallaan :) Hyvää Joulun odotusta!

        Hauskaa, ettei nykyään tehdä mitään eroa sanojen "haju" ja "tuoksu" välille. Ennen piti sanoa, että joku aisee pahalle, mutta tuoksuu hyvälle.


    • Kaik on mahdollista

      Olen tässä jo muutaman vuoden odotellut, koska keksivät muovisen joulukinkun, sen aidon tilalle.Onhan meillä jo joulusähkökynttilät, muovsetjouluikuuset.

      • puotila ylis

        niin ja muoviset omenat.. narsistimutsi piti kirkkaan värisiä omenoita pöydällä ja kun lapsena halusin syödä omenan niin antoi kaapista vanhan kulahtaneen omenan.en halunnut vanhaa vaikka otti kuoretkin pois,jäi omena syömättä..


    • Aito feikki

      Aitous on vanhanaikaista.Siirtykäämme korvaaviin tuotteisiin.

    • Koivun vihdat.

      Mitä väliä?
      Se joulun henki, sisäinen ja ulkoinen tunnelma on kaikkein tärkein, sama millä killuttimella ja rilluttimella sen saa aikaan, tai ihan ilman mitään teennäistä.
      Joulutunnelma pystyy syntyä jo joulun lauluista.
      Mutta jos Joulupukkiakin tai Enkeli taivaita kuuntelee väärällä asenteella, stressissä, vitutuksessa, puutteessa, huolet päällä, niin kyllä siinä äkkiä tahtoo heittää kinkku kaakeleihin ja sanoa antaa p a s kan olla :)

    • Aika aikaa kutakin..

      Viimejouluna se tuli tai ihan itse ostin. Suoristin oksat koristelin ....ja en tunsin vaan suuren tyhjyyden. Ostin meinaan tekokuusen, jos joku olisi vaikka 5 vuotta sitten sanonut että ostan sellaisen, olisin tyrmännyt heti sanomalla ettei koskaan mulle tekokuusta....Siinä se seisoi kuolleena, hajuttomana ja tylsänä. En pidä siitä vaikka se onkin ihan kaunis sinänsä, tuuhea ja sopivankokoinen. Mutta saa kelvata, aidon kuusen aika on mun kotonani auttamattomasti ohi. En jaksa sitä rumpaa, raahata se kotiin ja sahata ja suoristaa jalkaan juottaa kunnolla, sillä minä olen ollut pedantti kuusen hoidossa ja mulla onkin ollut usein kasvannaisia kuusessa. Se hetki kun olet sen saanut jalkaan juottanut ja annat sulaa ennen koristelua kun sen tuoksu leviää huoneeseen se on ollut se viimeinen ihana niitti, että saa joulutunnelman vaikka se olisi ollutkin hieman kateissa, se on tuonut joulun tullessaan. Nyt se on poissa ei se muovikuusi tuoksu...se ei elä ja se näkyy ja tuntuu....mutta vintiltä sen haen ensiviikolla ja saa ajaa kuusenvirkaa tänäkin jouluna, onhan se ihan kaunis koristeissaan ja valoissaan, ilman kuustakaan en vosi olla...mutta silti silmät hakeutuvat kuusimyyjien kuusirivistöihin kaivaten....ainoa hyväpuoli on se että kun sitten loppiaisena sen riisut ei tarvi tuntea surua siitä luopumisesta ja kerrostaloasukkina huolta siitä mihin sen viet.....

    • Oi kuusipuu

      Eihän muovikuusi sinänsä sen kummempi ole, kuin esim.silkkikasvit ja muut tekokukat.Ne on hieno keksintö ja helpottaa monien sisustusta.
      Nykyään niistä tehdään yhä aidomman näköisiä.Muutaman kerran on pitänyt oikein tunnustelemalla varmistaa, onko kyseessä aito vai silkkikasvi, tai tekokukka.
      Kuusista kyllä näkee aika pian, onko aito vai muovinen.Jotenkin sitä neulasta ei muovista saada millään niin aidonnäköiseksi.Mutta kaiketi kuusistakin koetetaan tehdä yhä aidomman näköisiä.

      Jotain kuusentuoksusumutteita niihin on ehkä jo saatavilla.Sellaisetkaan ei ehkä sovi, niille, jotka hankkivat muovikuusen allergiasyistä.
      Itse olen myös niitä ihmisiä, joka hankkii aidon kuusen joka ikinen joulu.
      Pääsen joulutunnelmaan mm. juuri tämän ihanan aidon kuusentuoksun myötä.Se on kyllä kieltämättä totta, että aito kuusi on työläs alusta loppuun.Ei ole aina niin helppoa, se sopivan puun hankkiminen ja sitten jalkaan sovittelu ja sen säännöllinen juottaminen(aina kuumalla vedellä)Siitäkin huolimatta, joulunpyhinä kuusi varistelee kuitenkin aina neulasiaan.
      Hieman ennen työlästä kuusen poistamista(Pätkimällä paikallaan muovisäkkiin)
      Uudenvuoden puolella, tai loppiaisena, kun riisuu kuusta koristeista.Neulaset varisee jo lähes henkäyksestäkin.

      Mutta, kun aito kuusi on jouluna viimein tuotu sisään ja seisoo siinä tuoksuvana jalassaan.On se vaan joka vuosi kohokohta koristella joulupuu, tutuin, perinteisin, tai uusin koristein. Joulumusiikin soidessa taustalla.Joulu on tullut, kun viimein sytyttää sen sähkökynttilät ja rojahtaa sohvaan ihailemaan jouluista kotia ja joulupuuta juhla-asussaan, kinkuntuoksuisen aatonaaton yön kääntyessä jo aaton puolelle.
      Herttaista on herätä aattoaamuun ja joulunviettoon ja nähdä ensimmäisenä unisin silmin tuo joulun keskeisin koriste.

      Hyvää joulua kaikille, kuusesta riippumatta.Joulumieli on kuitenkin enemmän todellakin sisäinen asia.Kuten joulumaa laulussakin lauletaan.
      Joulumaa on... ihmismielen rauhan valtakunta.

    • muovinen

      Muovikuusi. Ei ole vaihtoehtoja näin allergisen ja astmaatikon perheessä. Onneksi saa ihan oikeasti mahdollisimman aidon näköisiä muovikuuseja. Enkä tarkoita markettien sinnepäin näyttävältä muovikuusihökätyksiä.

    • Aika aikaa kutakin..

      Muovikuusta etsiessä onkin tarkkaa sen ulkonäkö. Enkä minäkään löytänyt marketista sopivan näköistä kuusta. Etolassa oli aidon näköinen ja sopivankokoinen ja tuuhea en halua että että se ruipelorunko näkyy. Tossa aiemmin kirjoitin ehkä liian melankolisesti aidosta kuusesta luopumisesta. Kyllähän sitä tietyn surutyön teki, mutta kyllä tekokuusi on vaan niin helppo kaikin puolin ja ihan nautinto sitäkin on katsella kun sen omin pikku kätösin koristellut. Tyttäreni mielestä olisimme voineet siirtyä muoviseen jo ajat sitten. Hyvää joulun odotusta, aidon, muovisen tai ilman kuusta, kaikille jonkinlaisen joulun viettäjille....

    • Oi kuusipuu

      Parvekkeella oleva kuusi muovia. Se on hyvä sinne :)
      Sähköiset kynttilät siinä ulko- ja sisäkäytöön. Koristeet tietenkin kuusessa.
      Lasitettu parveke niin oikein hyvä ratkaisu!
      Sisällä kuusen tuoksu kuitenkin ihana!

      • Oi kuusipuu

        Ohoh. Huomasin että oli hyväksytty sama nimimerkki joka oli ollut 12.12.2013
        Eri henkilö kuitenkin kirjoitteli.
        Oikein Hyvää Joulua jokaiselle!


    • luomu

      Aito muovikuusi on paras!

    • Aitoa joulua

      Näin on. Vain oikeasta kuusesta lähtee joulun tuoksu.
      Minun kotona muutenkin uskotaan oikeaan jouluun. Kuusessa on oikeat kynttilät (ne kiinnikkeet löydettiin mummolan vintiltä), oikeita pikku omenia ja oikeita pipareita.

    • 15+19

      Ei ole kuusta ollenkaan a) tilanpuutteen takia b) alta vuoden vanha riiviö kissanpentu. Oikeastaan en sitä joulupuuta osaa edes kaivata, koska se ei vain jostain syystä ole muodostunut ns. perinteeksi omassa perheessä. Jos olisi lapsi/lapsia, niin sitten varmaankin olisi se kuusikin.

      • Kuusi ja kissa

        Silloin kun vielä rakas kissamme vietti kanssamme joulua.
        Muistan miten se himoitsi aina jouluisin syödä kuusenkoristeena käytettävää ns.lametta, sitä ohutta hopealankaa. lisäksi myös kuusen neulasia.
        Sitten se oksenteli sellaisia nauhamöykkyjä ja neulaskasoja kyökkien.Porukalla aina hätistimme kattia kuusen kimpusta ja loppuaikoina, emme käyttäneet lainkaan enää lamenauhaa kuusessa.Joten sitten se söi vaan neulasia.Ihan kun sen mielestä kuusen alla olisi ollut maailman jännittävin paikka majailla.Välillä huitaista jokunen pallokin alaoksilta alas.Kytätä siellä piilossa perheen touhuja silmät kiiluen.
        Mutta eipä näyttänyt sairastuvan sopimattomasta ruoasta koskaan.
        Se tykkäsi muutenkin kissanruoan lisänä järsiä, sille kasvatettua kissanruohoa ja persilijaa, tuorekurkkusilppua yms.
        Kissa puhdistaa näin kuulemma suolistoaan karvoista, joita sinne kertyy kun se pesee itseään.


    • km,3

      Tyhmää kaataa koko kuusi yhden joulun takia! Tosi itsekästä sellanen. Muovikuusi on parempi kierrätyksen kannalta. Jos haluaa sitä joulun hajua kotiin, niin voi käydä katkomassa havuoksia ettei koko rungon tartte kaatua. Miedän kotiin ei tule kuusta eikä krääsää. Kynttilät on ja jouluvalot joita en aina jaksa laittaa päälle. Sähkö maksaa.

      • timmerman

        Kuusen kaataminen on metsänhoitoa. Ja vakavaraisen yhtiön metsässä suorastaan ekoteko, kun muille puille jää enemmän tilaa kasvaa.


      • Ei_säästä_luontoa

        Ei tuo muovikuusi sen parempi vaihtoehto ole luonnon kannalta, pikemminkin huonompi. Sen verran valtavasti energiaa ja öljyä muovikuusen tekemiseen menee, että kuvitelma luonnon säästämisestä muovikuusen avulla on yleensä humpuukia. Jos muovikuusta käyttää 40-50 vuotta, sitten luontoa voi ehkä säästääkin, mutta harva niistä niin kauan kestää. Nimittäin ainakin nykyisin lähes kaikki muovi tehdään öljystä, vaikka monet varmaan kuvittelevat muovin vain ilmestyvän tehtaasta. Oikea kuusihan on helppo vain kaataa metsästä jopa pelkällä kirveellä ja puitahan on Suomi täynnä ja Suomessa puita kaadetaan jopa paljon vähemmän kuin niiden määrä lisääntyy (muualla maailmassa tilanne on toisin, mutta näin Suomessa).


    • Tupilas

      Aito, jos se on terve =)

      Meillä yhtenä vuonna kuusi alkoi sisälle tuotua heti haisemaan, jossa haisu oli kuivuneen heinän, kissan kusen ja saunavihdan hajuyhdistelmä. Oli kait otettu alueelta, jossa kuusensuopursuruostetta =) Tuota hajua ei vielä tule ulkona...

    • muovia meille

      Meillä on ollut yli 20 vuotta muovi kuusi, kuusen tuoksua saa havunoksista. En jaksaisi siivota niitä varisevia neulasia, muovikuusen saa varastoon joulun jälkeen jne.

      • taas neulasia

        Kymmen vuotta olen yrittänyt valita muovikuusen, mutta aina häviän äänestyksen oikealle kuuselle 2-1 äänin.


    • SAUNATAKKI

      Aito kuusi sen olla pitää ja se tuoksu, kun ei ole astmaa/allergiaakaan niin aito. Mikä sen mukavampaa, kun vielä juhannuksenakin löytää neulasia

    • kaupunkilaismuori

      Mie haen tänä vuonna omasta metsästäni ukon kanssa kuusen. Kuusenhakureissusta pääsee ehtaan joulutunnelmaan. Ensi vuonna kuusi etsitään ukon metsästä.

      • gutaahan se

        Köyrittekö kuusenhakureissulla perinteisesti


    • Fff5

      Otan ja pidän mieluummin muovisesta, aidosta tulee sotkua, se haisee ja siitä tulee stressiä. Toisaalta en laita kuusta pystyyn enään jouluisin.

    • minä

      Ottakaas selvää aidon kuusen asukeista. Kun se tuodaan sisälle sen asukit herää ja se kuhisee elämää. Pitäs teidän pullamössöt se tietää kun joka vuosi siitä lehdissä puhutään. Niin että mukavaa joulua kuusiystävien kanssa.

    • Eläke timpuri

      Muovi kuusi ollut jo 25-vuotta eikä ole miksikään mennyt. Kerrostalossa asutaan pääsee vähemmällä vaivalla eikä tarvitse niitä neulasia keräillä viikkotolkulla. Jos asuisin maaseudulla omakotitalossa niin tuvassa olisi aito joulukuusi.

    • oi kuusipuu

      Minulla on pieni pöydällä pidettävä kuusi. Kokonsa vuoksi se mahtuu mihin vaan ja on helppo pystyttää. Sen kanssa ei tarvitse painia tuntikausia.

    • Hajut kuusen

      Kyllä kaupunkiin tuodut kuuset on huuhdotteva vedellä ennen kun tuodaan sisälle.Jos niitä säilytetään yksikin yö jossakin missä kaupunkin uusavuttomat koiranulkoiluttajat kulkee lemmikkiensä kanssa on pestävä.Aito kuusen olla pitää tai sitten ilman.

    • hippipiiperö

      Itse tykkään muovisesta kun olen siihen lapsesta saakka tottunut. Tuntuu jotenkin pahalta kaataa kuusi vain sen takia, että hetken on jouluna aito kuolemassa nurkassa.

      • urts

        Sama vika rahikaisella. Kyllästyin siihen että kaikki joulut itkin kuusen kärsimystä ja sitä että tunteekohan se kipua kun sitä sahataan ja kirveellä hakataan. Olihan silmät sitten punaisena joulun jälkeen monta päivää itkemisestä....


      • :_:_:

        Aito kuusi sen pitää olla, eikä mene "hukkaan" kun sen voi käyttää saunan lämmittämisessä tai leivinuunin.


    • Mun mielestä muovinen on parempi koska muistan ku meillä oli kerran aito joulukuusi ja sen jäkeen siinä aidossa joulukuusessa olikin punkkeja. Asuttiin Espanjassa silloin ku meillä oli aito joulukuusi, eli siks tuli punkkeja.

      • urts

        Vieläks sun puutarha vilisee niitä punkkeja? Mullakin oli niitä kerran mutta lääkäri kutsui niitä satiaisiksi ja sanoi ettei ne liity joulukuuseen mitenkään.


    • jp1976

      aito ehdottomasti tai sit ei olenkaan mikä on kuusi joka ei tuoksu ja parashan on naapurin metsästä haettu :D

    • Näin meillä

      Olen luopunut aidosta kuusesta nykyään neulaset eivät pysy.Ennen sai aidon kuusen jossa neulalset eivät varisseet.Tästä syystä olen siirtynyt muovikuuseen olen ollut tyytyväinen.Ostan männyn oskis ja koristelen näyttävän asetelman.Näillä mennään.

    • Omassa lapsuuden kodissani on yleensä AITO kuusi parvekkeella, sähkökynttilöin valaistuna. Aviomieheni lapsuuden kodissa on puolestaan kaunis, hämmästyttävästi aitoa kuusta muistuttava, muovikuusi sisällä. OMASSA KODISSAMME ei ole kuusta laisinkaan, muita joulukoristeita kylläkin. Katsomme, ettemme tarvitse pienen kotimme täytteeksi joulukuusta, kun ei ole lapsiakaan.

    • Jouluihminen

      Onhan se muovikuusikin aito kuusi. Useimmat kai tarkoittavat; luonnon kuusi. " Se oli sillon mutta nyt". Silloin oli vain luonnon kuusia, silloin ei ollut sähkökynttilöitä, ei muovikoristeita. Jos laittaa kotiin luonnon kuusen, pitää laittaa myös ne elävät kynttilät ja omenia, pipareita ja namusia riipustettu ompi kuusen oksilla. Luonnon kuusi tuodaan sisään vasta aattoaamuna, muuten vuodenvaihteen jälkeen ei ole jäljellä kuin kuusen ranka. Jouluihminen tuo muovikuusen sisään ensimmäisenä adventtina ja nauttii sen välkkeestä ja lumosta koko joulun ajan! Halutessa voi suihkaista muovikuusta vaikka männynhavuspreillä, kiva metsän haju. Jälkiselvitys puhdasta. Luonnon kuusen mukana tulee vuodeksi uudet bakteerit, voi kun kaikki näkisi mikroskoopilla, millaisia ötököitä puu vilisee, olisi se varmaan viimeinen luonnonpuu sisätiloissa. Oikein Rauhaisaa ja Lämpöistä Joulua kaikille!

      • :DDD

        Mitä sitte?


      • Ei_ole_aito

        Muovikuusi ei ole aito kuusi aivan kuten muovimänty ei olisi aito mänty. Jos puhutaan pelkästään kuusesta se tarkoittaa aina luonnon kuusta, ei ikinä muovikuusta. Muovikuusi on pelkkä kopio oikeasta kuusesta, aito se ei ole eikä ikinä tule olemaankaan. Sinun logiikallasi 5-vuotiaan lapsen tekemä kopio Picasson maalauksesta on aito Picasso. Kyseessä on täsmälleen identtinen asia.


    • urts

      Muovikuusi parempi. Aperiittapullon kumarassa se näyttää aidolta eikä haise kissanpissalle niinkuin joskus tekee luonnonkuusi. Eikä neulaset karise lattialle ja muovikuusta voi käyttää taas ensi jouluna uudelleen ja seuraavana ja seuraavana ja seuraavana jne.

    • Kaunokainen4

      Meillä on aikanaan ostettu samistamon muovikuusi,joka oli yhtenä jouluna tavaratalon ikkunassa, ihastuin siihen. Soitin aaton aattona tavarataloon ja kysyin voiko kuusen ostaa,sain somistamon numeron ja niinhän se kuusi saatiin samaksi jouluksi meidän pirttiä komistamaan. Kuusi on tosi kaunis! Ei ole ollut meillä pitkään aikaan enää luonnonkuusta.
      Se on sellaista sotkua niiden neulasten kanssa. Koirat kun innostuu joskus leikkimään sisällä ja pyörähtävät kuusen luona,siinä ne sitten neulaset lentelee pitkin huushollia.

      • Kaunokainen4

        ... korjaan edelliseen... siis Somistamon muovikuusi...


      • Sananparsi 4
        Kaunokainen4 kirjoitti:

        ... korjaan edelliseen... siis Somistamon muovikuusi...

        " Tuomitaan ja tapetaan,kuoltuansa koristellan,heitetään pois hautaamatta"
        Siinä luonnonkuusen kohtalo jouluna....


    • töpsistä

      Meillä on noin 50 cm muovikuusi. Siinä on jouluvalot jo valmiina. Joulu tulee kun laittaa pistokkeen tepseliin!

    • fdjjhisejnbk

      Aito vai muovinen kuusi? Molemmat. Toinen ulkona ja toinen sisällä. Vuosikausien perinne ja toimii.

    • angel4

      Valkoinen muovikuusi, niin tyylikäs ja ihana :)

    • tonttupoika

      Haapa,mänty,kataja,tammi ,koivu miksei näitä miksi aina kuusi..En laita kumpaakaan tyhjän kanssa koko joulu .Riemukasta joulua teille silti ja Uutta parempaa vuotta

    • Oikea kuusi

      ja koristellaan aattoaamuna yhdessä lasten kanssa.

    • Tuhlausta

      Eikö kukaan ota ekologista kantaa esille?

      • Kun koko vuoden ottaa asioihin ekologisen kannan, lajittelee jätteet, huuhtelee maito-, piimä- ja jugurttipurkit ennen kuin vie ne keräysastiaan, tulee mieleen, että kuinkahan ekologista on huuhtelutouhu, jos vertaa sitä käytettyyn vesimäärään?

        Olen ehdottomasti aidon kuusen kannattaja. Muoviroskaa on maailma täynnä, enkä ymmärrä, miksi muovikuusi olisi luonnon kuusta ekologisempi vaihtoehto.
        Onhan siinä se hyvä puoli, että ihmiset saavat muovitehtaissa töitä. Tosin suurelta osin joissakin itäisissä maissa riistopalkalla.

        Kotimaassamme monet hankkivat elantonsa kasvattamalla ja myymällä joulukuusia. Monin paikoin on mahdollista itse valita kasvava kuusi ja itse kaataa se. Varsinkin lapsiperheet voivat kokea joululaulun tunnelman, kun taatto lähtee innoissaan joulukuusen hankintaan ja ottaa jälkikasvun mukaansa.
        Ja ihan hyvällä omallatunnolla! "Sepän metsään" ei ole tarvis
        mennä isäntää tai poliisia peläten.

        Aito kotimainen kuusi tuo kotiin raikkaan joulun tuoksun, ja joulun jälkeen ainakin omakotitaloissa ja rivareissa asuvat voivat hyödyntää havut rappujen edessä.
        Eikä kuusen rankakaan jää käyttöä vaille: sen voi sahata pätkiksi ja polttaa ne vaikka juhannuskokossa.

        Oikein nostalgista joulua kaikille -- toivottavasti valkoista!


      • kuusi84

        Työnnä sinä se egologisuus sinne missä ei päivä paista ääliö.


    • Itkuiikka

      Aidosta muoviseen vaihdossa oli tunteet kyseessä ei ekologia. Elän tunne pohjalta elämääni ja valitettasti ekologia ei siinä näyttele mitään osaa......

    • Parempi näin

      Ostin muovikuusen nyt, aiemmin olin vastaan. Yllätyin positiivisesti. Neulaset ei karise, on siisti ja helppo. Joulun jälkeen pakettiin ja varastoon. Menee käytössä varmasti sen vuosikymmenen.
      Miinuksena vie tilaa ja muutossa muutettava, mutta mahtuu pieneen lootaan.

      Mielestäni ekologisempaa on ostaa kerralla kuusi ja käyttää sitä monta kertaa, kuin sen sijaan aina katkotaan uusia puita ja sitten heitetään ne roskiin. Joulukuusen hakuunkin saa menemään auton bensaa.

    • muovikuusi jees

      Muovikuusi best! kolmas muovinen jo menossa 20 vuoden aikana ja entisistä rikkimenneiden oksista on tehty koristekransseja ulkokäyttöön!
      Suosittelen muovikuusta, niin jää kuusivarkaudet vähemmälle ja taimikot rauhaan!

    • muovikuusi jees

      Muovikuusi best! kolmas muovinen jo menossa 20 vuoden aikana ja entisistä rikkimenneiden oksista on tehty koristekransseja ulkokäyttöön!
      Suosittelen muovikuusta, niin jää kuusivarkaudet vähemmälle ja taimikot rauhaan!

    • Tonttu Toljanteri

      Muovinen. Se säästää luontoa, kun ei tarvi kaadella eläviä kuusia, eikä roskita.

      • Muovi sekä aito

        Vuokrakämppä yksiöön muovi kusen hommaan ja sitten orukoitten luokse kotipaikalle hommataan oikee kuusi.


    • Suomalainen mies

      No muovikuusi on ikuinen ja tosi hyvännäköinen. En ikinä osta oikeaa närettä varisemaan. Sellaista ei tue kuinain roskaa. Juhannuksena joutuu viimeist havun neulaset imuroimaan.

    • Joululaulu uusiks

      Taatto, taatto läksi innoissaan, varastoon tekojoulukuusen, kuusen, kuusen hankintaan.Latva saapi tähtösen, oksat kaikki, tiedät sen, paljon ledkynttilöitä.
      Kun on valmis tekokuusi muovinen.Rynnistääpi lapset huoneeseen.
      Ken on tuonne tullutkaan, joululahjat pussissaan, känninen tilausjoulupukki.
      Lapset kaikki huutaa...voi-voi-voi!Kohta valitusvirsi soi, soi, soi.Siellä väärä pleikka veikan on, uusi telkku, mut liian halpa siskon verraton.Päättyy joulu, vaikka aiemminkin jo sen sois, sois, sois
      Tekokuusi viedään varastoon laatikossaan pois, pois, pois.Ei jaksa enää kiinnostaa ketään.

    • JOULUOMPITUASEN

      OIKEA!!!! MIKSI EDES KYSYT? SE NÄYTTÄÄ PAREMMALTA JA ENNENKAIKKEA TUOKSUU!!!!!! AITOA TUNNELMAA!!! :))))

    • ;))

      Huvikseni ;)

    • Christmas tree

      Oikea :) Mutta ottakoot kaikki minkä haluaa =)

      • joulupuu1

        joulukuusi, oli se sitten aito havukuusi tai muovikuusi. Molemmat luovat saman tunnelman, kunhan kuusi koristellaan koristein ja sähkökynttilöin.


    • Pinkki on miehekästä

      Pinkki muovikuusi led valoilla

    • Joulukuusi13

      Onko muilla sama ongelma?
      Kävimme ti kaatamassa joulukuusen metsästä ja jo to toin kuusen sisälle ja illalla koristelin kuusen.
      Ti oli lämpöasteita muutama ja to pientä pakkasta.
      Kuusi ei tuoksu meillä millekkään.
      Se on siis täysin hajuton.
      Mistä tämä voi johtua?
      Kissakin on käynyt sitä haistelemassa ja ihmetellyt.

      • hdfhdhdh

        Hajuaisti menny? ;) ;) :)


      • laho kuusi1
        hdfhdhdh kirjoitti:

        Hajuaisti menny? ;) ;) :)

        Olisiko kuusi laho, pystyyn kuollut. Vailla elämää, vaikka neulaset ovat vihreitä.


    • Meillä on

      Kotona ollut muovikuusi ainakin sen 17 vuodenajan.

    • kuusivarastaja

      Aito kuusi tietenkin! Asun metsän laidassa ja kuusen hankinta on tärkein joulutoimi. Valitsen aina metsänhoidollisen tapauksen, eli sellaisen, joka pitäisi kaataa kuitenkin pois risusavotassa. sillä ei ole väliä, vaikka kuusi onkinn sitten yleensä hieman kiero ja muotopuoli, on vaan hauskaa, kun on persoonallinen kuusi, sitten voi myöhemmin muistella, millaisia hassuja kuusia minäkin vuonna on ollut. Ja kuusen "varastaminen" on jo tapa, naapureilta on pysyvä lupa hakea metsästä kuuset, saunavastatarpeet, koristeoksat ym. mitä nyt vaan milloinkin tarvitsee.

    • riittää minulle

      En hanki kumpaistakaan. Ei ikinä ole ollut kuusta omassa huushollissani. Ihailen kyllä toisien koristamia kuusia.

    • Kuusi kaupanpäälle

      Kymmenen vuotta sitten hankin perikunnan myymän talon. Perilliset olivat keränneet talosta arvokkaammat tavarat pois, mutta varastosta löytyi aivan kelvollinen muovikuusi. Siihen asti olin aina hankkinut aidon kuusen ja kiroillut joulunpyhät irtoavia neulasia ja puusta herääviä mönkiäisiä, jotka luulivat kevään koittaneen. En myöskään ikinä saanut kuusesta nenääni sitä ihanaa joulun tuoksua jota monet ylistivät. Tämä kuusi koristaa tupaani loppiaiseen saakka kymmenettä vuotta (ja koska lie alkuperäinen omistaja sen hankkikaan, mutta hyvät kuusikaupat on tehnyt).

    • joulupuu1

      Sanoohan se järkikin, varastettu joulukuusi ei tunnu aidolta joulukuuselta.

    • vajava pää

      Pahoitin mieleneni syvällisellä tasolla ainakin kemin poliisivoimaan.Minut vietiin putkaan kellon ollessa neljä.Miksi mozart soi isolla,sitä ei kysytty.vaan rautoihin ja koppiin
      Sieltä kopista päästyäni tämä tunteenton kalansilmä totesi-haluatko ulos tai takaisin-siis koppiin.Olin vain sukat jalassa.Matkaa asuntoon yli 30km.Valitsin vapauden.Kymmenen asteen pakkasessa varpaita kipristellen selviydyin.
      Siinä kävellessä pulpahti ajatus miieleen että onha näitä Hitlereitä kemikin täynnä.

    • movin asentelu
      • lisää asettelua

      • ........

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe