Opintotuen asumislisä jos koulussa asuntolamahdollisuus?

sussi

Oletteko omillanne asuvat amislaiset saaneet opintotuen asumislisää omaan kämppään jos koulunne tarjoaa asuntolamahdollisuutta? Olen 25v., ei hirveästi huvittaisi asua 15v. kämppiksen kanssa teinien keskellä :)
Miten teillä aikuiset amisopiskelijat?

4

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghkjlk

      Olen itse miettinyt tätä aivan samaa. Olen 21 vuotias ja hain yo-pohjaiselle linjalle ammattikouluun, jonne on ilmainen asuntola. Suunnitelmissa kuitenkin muuttaa lähikaupunkiin ja käydä sieltä käsin koulua. Pikkasen kyllä ketuttaa, jos asumislisä evätään tämän takia.. Kirjoituksestasi onkin jo aikaa, selvisikö asia?

      • tulevaamis

        Onko asia vielä ratkennut?

        Hain myös vanhuksena amikseen tammikuussa alkavaan koulutukseen, ja ei kiinnostaisi asua joidenkin tenavien kanssa saati muutenkaan muuttaa, kun asun opiskelupaikan lähellä jo valmiiksi. Lueskelinkin jostain kelan sivuilta, että asumislisä voidaan myöntää tietyin ehdoin, vaikka olisi mahdollisuus ilmaiseen asuntolaan. En nyt muista enkä jaksa hakea näitä, mutta mieleeni jäi sellainen kohta, että jos on mahdollisuus kulkea koululle jotenkin miten se nyt muotoiltiin... Silleen, että ei nyt tyyliin Helsingistä Karigasniemelle joka päivä niin tällä perusteella voitaisiin myöntää.

        No, kokeilin sitten tietenkin kelan laskuria, niin eihän ne mitään ainakaan alustavasti myöntäny :D Kai se pitää jotenkin erikseen sitten rustailla niille, että pölö pölö kyllä voin hyvin asua kotonani ja käydä koulussa :)


    • juupadaapa

      Mä ainakin sain ihan normaalisti asumislisän kun asuin omassa kämpässä vaikka koululla oli asuntola. Eihän kaikki sinne asuntolaan edes mahdu, niin ei ne voi sen pelkän mahdollisuuden perusteella sitä kieltää?

    • Kelan sivuilla lukee että jos koululla on tarjota maksuton asuntola, niin asumislisää ei myönnetä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      132
      1308
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      147
      798
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      736
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      723
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      698
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      551
    Aihe