suomen puolustusvoimat hylkäsi jenkkituotteen

survival instinct

Suomen puolustusvoimat ovat laittaneet Leathermanit pois palveluksesta ja käyttöön on otettu Victorinox swisstool. Jenkkivalmistaja kompastui laadun kanssa ja huoltovarmuudessa.

Olen itsekin jättämässä Leathermanin vyöltäni pois ja ottamassa tilalle swisstoolin. Voittaa nimittäin laadussa kirkkaasti nykyiset halparoska Leathermanit. Valintani on Swisstool spirit tai sen armeijavariantti. Käyn ostamassa swisstoolin huomenna, eli tämä ilta on Leathermanin viimeinen palveluksessani.

Valitettavaa, että Leatherman alkoi tuottaa halpaa romua liian pehmeästä metallista tehtynä.

32

2673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sa-int

      Onks linkkiä?

    • tuossa

      http://www.partioaitta.fi/Victorinox_SwissTool_Suomen_Puolustusvoimat

      Victorinox SwissTool Suomen Puolustusvoimat - Mustaksi oksidoitu Puolustusvoimien käyttämä versio SwissToolista nailon-vyökotelossa. Kestävin ja monipuolisin monitoimityökalu.

      Pohjana toiminut metallinvärinen SwissTool X on mm. Retki 2/2001 ja 1/2006 testivoittaja
      Suomen Puolustusvoimien monitoimityökaluvalinta
      Pituus suljettuna 115mm
      Toimintoja
      1. Pihdit, joissa nallipuristin (nallipihdit)
      2. Sivuleikkuri 40 HRC kovuuteen
      3. Lankaleikkuri 53 HRC kovuuteen
      4. Johtoliittimen puristin
      5. Puukonterä
      6. Sahateräpuukko
      7. Phillips-ruuvain (1 2)
      8. Purasin / näverrin
      9. Tölkinavaaja
      10. Ruuvitaltta 3 mm
      11. Kruunukorkinavaaja
      12. Ruuvitaltta 5 mm
      13. Johdontaivuttaja
      14. Ruuvitaltta 2 mm
      15. Ruuvitaltta / väännin 7,5 mm
      16. Puutaltta
      17. Johdonkuorija /-leikkuri U
      18. Johdonkuorija V
      19. Puusaha
      20. Metalliviila
      21. Metallisaha
      22. Viivoitin / mitta 23 cm / 9 tuumaa
      23. Terien salpalukitus
      24. Suorakulma
      25. Lukituksen vapauttimet
      26. Kiinnitysreiät vaijerille / korkkiruuville

    • survival instinct

      Puolustusvoimissa oli käytössä aikaisemmin Leatherman PST ja sen jälkeen Supertool-sarjalaisia. Nykyisistä Leathermanin variaatioista mikään ei kelpaa puolustusvoimille koska Leatherman käyttää heikkolaatuista metallia, joka ei kestä edes siviilin käsissä kauaa, saati, että työkalun pitää kestää pitkä palveluaika armeijassa, eli vuosikymmeniä.

      Euroopan muut armeijat ovat aina käyttäneet Wengerin tai Victorinoxin tuotteita, kysessä on nykyisin sama pulju.

      • USA mätänee

        Jenkeillä ei mene kovaa. Windowsit hylätään, EU-armeijat hylkäsivät Leathermanin tuotteet, kaupungit autioituvat, kunnallinen infastruktuuri mätänee pystyyn, työttömyys on jotain käsittämätöntä USA:ssa. Koko järjestelmä on tuhoutumassa yltiökapitalismin takia.

        USA mätänee sisältä käsin. USA ei pysty pitämään yllä yhteiskuntaa nykymenolla, joten ainoa ratkaisu on pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, myös kapitalisti punaniska jenkeille.


      • 1+15
        USA mätänee kirjoitti:

        Jenkeillä ei mene kovaa. Windowsit hylätään, EU-armeijat hylkäsivät Leathermanin tuotteet, kaupungit autioituvat, kunnallinen infastruktuuri mätänee pystyyn, työttömyys on jotain käsittämätöntä USA:ssa. Koko järjestelmä on tuhoutumassa yltiökapitalismin takia.

        USA mätänee sisältä käsin. USA ei pysty pitämään yllä yhteiskuntaa nykymenolla, joten ainoa ratkaisu on pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, myös kapitalisti punaniska jenkeille.

        Yhdysvallat ei valtiona tuota monitoimityökaluja, mutta jälkisuomettuneille suomikommareille tämä ei tunnu menevän kaaliin! Jatkuvasti jauhetaan kuinka Yhdysvallat sitä ja tätä....

        Leatherman ja Victorinox kiittävät suomalaista asiakasta joka osti nyt yhden sijasta molempien tuotteen. Näin ne voitot kääritään tuplana hyväuskoisilta hölmöiltä!


    • survival instinct

      Mainittakoon vielä, että käytän yleistyökalua rankasti töissä ja vapaa-aikana ja kaikessa elämässäni. Käytän sitä sekä työhön johon se on tarkoitettu että töihin joihin sitä ei koskaan edes ajateltu. Yliraskaassa käytössä, jopa hätävaravasarana käytettynä vanhat Leathermanit kestivät aina. Blast ei kestänyt edes normaalia käyttöä. Leatherman Blast hajosi tilanteessa, jossa avasin säilyketölkkiä. Hieman voimankäyttöä ja työkalu levisi siihen. Pihdit sain kieroksi oikaisemalla vääntynyttä pyörän avainta.


      Victorinoxin tavallista linkkuveitseä en ole saanut hajalle, sekin kertoo jotakin laatueroista nyky Leathermanien ja Victorinoxin laadun välillä. Victorinoxin linkkari on metsässä kaikki mitä työkalujen suhteen tarvitsee, kirveen lisäksi.

      • Vaippahousulle

        Taitaa se sinun "rankka käyttö" olla oikeasti hyvin kevyttä puuhastelua. Oikeasti kovassa käytössä se Victorinoxin lelu ei kestä mitään, koko lelu oli solmussa ensimmäisen viikonlopun käytön aikana ja osa teristä poikki.

        Tietysti vaippahousuluuserilla se Victorinoxkin saattaa kestää jotain.


    • Entäs FIskarsin tuote?

      • survival instinct

        onko Fiskarsilla Leathermaniin tai SwissTooliin verrattavaa yleistyökalua? Minä en sellaiseen ole törmännyt.


      • Tampiolle
        survival instinct kirjoitti:

        onko Fiskarsilla Leathermaniin tai SwissTooliin verrattavaa yleistyökalua? Minä en sellaiseen ole törmännyt.

        Eipä noilla tusinalelujen valmistajilla millään ole oikeasti laadukkaita ja kovaa käyttöä kestäviä työkaluja.


      • survival instinct
        Tampiolle kirjoitti:

        Eipä noilla tusinalelujen valmistajilla millään ole oikeasti laadukkaita ja kovaa käyttöä kestäviä työkaluja.

        Ihmiset jotka kantavat yleistyökalua mukanaan tekevät valinnan tasan Leathermanin, Victorinoxin, Gerberin ja SOG:n väliltä. Näistä Victorinox on laatua, Gerber on silkkaa roskaa ja Leatherman alkaa olla saman tason roskaa. SOG:ia en ole itse kokeillut.

        Joka ainoa army-kauppa, partioliike ja kaikki työvälineitä myyvät liikkeet pitävät valikoimassa joko Leathermania tai Victorinoxia tai molempia.

        Minä kannan EDC:nä aina yleistyökalun ja varsinaisen veitsen, yleensä joko eräpuukko tai sitten ns. survival-veitsi.

        Victorinox on tunnettu pitkästä yhteistyöstä Euroopan armeijoiden kanssa, joten se tuottaa sotilaslaadukasta kamaa, eikä romua. En tosiaan ole koskaan saanut Victorinoxia hajalle, mutta Leathermanin hajotin kahdesti ihan tavallisessa käyttötilanteessa. Ja minä käytän yleistyökalua myös rankasti väärin, eli jopa vasarana ja työpaikalla asioihin, joihin sitä ei tosiaan koskaan tarkoitettu, samoin metsässä.

        Victorinox on yleisestikin huippua multitool-kentällä, on ylivoimaisesti paljon parempi kuin Leatherman.

        Suomen armeija poisti Leathermanit huonon laadun takia ja ne korvattiin NATO-maiden muutenkin valitsemalla SwissToolilla. Jenkeille se on tappio kun EU-armeijat eivät osta mitään Leathermanilta vaan ostavat kotimarkkinoiltaan Victorinoxin tuotteita.

        Tiedän itse Leathermanin pitkäaikaisena käyttäjänä ja nyt SwissToolin kantajana sen, että näistä kahdesta SwissTool on perkeleesti parempi jo tuntumaltaankin heti kättelyssä. Leatherman lentää roskiin, en vie enää sitä edes korjattavaksi.

        Jos Blast ei kestä edes säilykepurkin avaamista saati avaimen oikaisemista voimakeinoilla niin silloin se Leatherman Blast on roskaa. Totta kai työkalun pitää kestää käyttö erilaisissa työvaiheissa, vaikka työkalua käytettäisiin hyvinkin voimallisesti väärin ja vastoin sen suunniteltua kestoa. Hyvä työkalu kestää, Leatherman ei ole sellainen.

        Blast on myös työkaluistani ainoa koskaan, jonka kanssa olen saanut "lukittuneen" terän sormilleni kun terän lukko ei toimikaan oikein. Tapahtui töissä ollessa ja tuotti reissun terveyskeskukseen. Sen jälkeen en käyttänyt Blastia enää töissä vaan otin käyttöön moran työpuukkona. Metsässäkään en uskaltaisi Blastia käyttää missään, vaan kannan metsään vyölläni eräpuukon jonka käsityöläisseppä takoi.

        Miten huono Leatherman on kun sen terät laukeavat sormille lukituksistaan? Todella huono. En tosiaan suosittele Leathermanin nykymalleja kenellekään.


      • Tampiolle
        survival instinct kirjoitti:

        Ihmiset jotka kantavat yleistyökalua mukanaan tekevät valinnan tasan Leathermanin, Victorinoxin, Gerberin ja SOG:n väliltä. Näistä Victorinox on laatua, Gerber on silkkaa roskaa ja Leatherman alkaa olla saman tason roskaa. SOG:ia en ole itse kokeillut.

        Joka ainoa army-kauppa, partioliike ja kaikki työvälineitä myyvät liikkeet pitävät valikoimassa joko Leathermania tai Victorinoxia tai molempia.

        Minä kannan EDC:nä aina yleistyökalun ja varsinaisen veitsen, yleensä joko eräpuukko tai sitten ns. survival-veitsi.

        Victorinox on tunnettu pitkästä yhteistyöstä Euroopan armeijoiden kanssa, joten se tuottaa sotilaslaadukasta kamaa, eikä romua. En tosiaan ole koskaan saanut Victorinoxia hajalle, mutta Leathermanin hajotin kahdesti ihan tavallisessa käyttötilanteessa. Ja minä käytän yleistyökalua myös rankasti väärin, eli jopa vasarana ja työpaikalla asioihin, joihin sitä ei tosiaan koskaan tarkoitettu, samoin metsässä.

        Victorinox on yleisestikin huippua multitool-kentällä, on ylivoimaisesti paljon parempi kuin Leatherman.

        Suomen armeija poisti Leathermanit huonon laadun takia ja ne korvattiin NATO-maiden muutenkin valitsemalla SwissToolilla. Jenkeille se on tappio kun EU-armeijat eivät osta mitään Leathermanilta vaan ostavat kotimarkkinoiltaan Victorinoxin tuotteita.

        Tiedän itse Leathermanin pitkäaikaisena käyttäjänä ja nyt SwissToolin kantajana sen, että näistä kahdesta SwissTool on perkeleesti parempi jo tuntumaltaankin heti kättelyssä. Leatherman lentää roskiin, en vie enää sitä edes korjattavaksi.

        Jos Blast ei kestä edes säilykepurkin avaamista saati avaimen oikaisemista voimakeinoilla niin silloin se Leatherman Blast on roskaa. Totta kai työkalun pitää kestää käyttö erilaisissa työvaiheissa, vaikka työkalua käytettäisiin hyvinkin voimallisesti väärin ja vastoin sen suunniteltua kestoa. Hyvä työkalu kestää, Leatherman ei ole sellainen.

        Blast on myös työkaluistani ainoa koskaan, jonka kanssa olen saanut "lukittuneen" terän sormilleni kun terän lukko ei toimikaan oikein. Tapahtui töissä ollessa ja tuotti reissun terveyskeskukseen. Sen jälkeen en käyttänyt Blastia enää töissä vaan otin käyttöön moran työpuukkona. Metsässäkään en uskaltaisi Blastia käyttää missään, vaan kannan metsään vyölläni eräpuukon jonka käsityöläisseppä takoi.

        Miten huono Leatherman on kun sen terät laukeavat sormille lukituksistaan? Todella huono. En tosiaan suosittele Leathermanin nykymalleja kenellekään.

        "Ihmiset jotka kantavat yleistyökalua mukanaan tekevät valinnan tasan Leathermanin, Victorinoxin, Gerberin ja SOG:n väliltä."

        Siis ne kaltaisesi luuserit jotka ostavat halpoja tusinaleluja eivätkä tiedä että on saatavilla oikeasti kestäviä vaihtoehtoja. Noiden listaamiesi merkkien "suosio" johtuu siitä että ne ovat helposti saatavilla noista tusinamarketeista ja siksi kaikki tampiot ostelevat niitä.

        Oikeasti kestävien merkkien kohdalla yleistymistä vähentää se että niitä ei myydä jokaisessa rojukaupassa vaan asiakkaan pitää tietää mistä niitä saa, toinen rajoittava tekijä on hinta (saat tuplata sen Victorinox-lelusi hinnan ennenkuin saat edes välttävän työkalun).


      • survival instinct
        Tampiolle kirjoitti:

        "Ihmiset jotka kantavat yleistyökalua mukanaan tekevät valinnan tasan Leathermanin, Victorinoxin, Gerberin ja SOG:n väliltä."

        Siis ne kaltaisesi luuserit jotka ostavat halpoja tusinaleluja eivätkä tiedä että on saatavilla oikeasti kestäviä vaihtoehtoja. Noiden listaamiesi merkkien "suosio" johtuu siitä että ne ovat helposti saatavilla noista tusinamarketeista ja siksi kaikki tampiot ostelevat niitä.

        Oikeasti kestävien merkkien kohdalla yleistymistä vähentää se että niitä ei myydä jokaisessa rojukaupassa vaan asiakkaan pitää tietää mistä niitä saa, toinen rajoittava tekijä on hinta (saat tuplata sen Victorinox-lelusi hinnan ennenkuin saat edes välttävän työkalun).

        Vanha Leatherman spertool 200, jota kannoin mukanani heti siitä lähtien kun se ilmestyi markkinoille on edelleen ehjä ja täydessä käyttökunnossa vaikka se oli yli 10 vuotta mukanani joka päivä ja käytössä. Ei siis mikää tusinalelu.

        Leatherman on alkuperäinen markkinoille multitoolin tuonut firma muuten, sen työkalun kun keksi alunperin Tim Leatherman, joka halusi sveitsin armeijan linkkuveitseä monipuolisemman työkalun.

        Sinä et tiedä mistä puhut siis.

        Ei ole olemassa muita hyviä yleistyökaluja kuin Leatherman ja Victorinox, ei mitään muita, eikä mitään muita myydä missään liikkeessä, eikä tarvitse myydä.

        Ja se luuseri olet sinä. Minä selviän elossa kriisin tullessa, sinä kuolet kun et kerran varastoi vettä, ruokaa ja muita tarpeita kotiisi, eikä sinulla ole bug out-suunnitelmaa harjoiteltuna, minulla on.

        Olen survivalistina samalla viivalla kaikkien muiden survivalistien kanssa, toisin kun valmistautumattomat ihmiset, joille tulee lievänkin kriisin aikana kuolema.


      • survival instinct
        Tampiolle kirjoitti:

        "Ihmiset jotka kantavat yleistyökalua mukanaan tekevät valinnan tasan Leathermanin, Victorinoxin, Gerberin ja SOG:n väliltä."

        Siis ne kaltaisesi luuserit jotka ostavat halpoja tusinaleluja eivätkä tiedä että on saatavilla oikeasti kestäviä vaihtoehtoja. Noiden listaamiesi merkkien "suosio" johtuu siitä että ne ovat helposti saatavilla noista tusinamarketeista ja siksi kaikki tampiot ostelevat niitä.

        Oikeasti kestävien merkkien kohdalla yleistymistä vähentää se että niitä ei myydä jokaisessa rojukaupassa vaan asiakkaan pitää tietää mistä niitä saa, toinen rajoittava tekijä on hinta (saat tuplata sen Victorinox-lelusi hinnan ennenkuin saat edes välttävän työkalun).

        Sinulla on tietysti oikeus pitää minua luuserina vaikka et tunne minua etkä todella tiedä mitä kaikkea harjoittelen taitojen puolella ja miten valmistaudiun. Vakuutan sinulle, etten ole mikään luuseri vaan täysimittainen survivalisti sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Teen sen minkä muutkin survivalistit tekevät, eli valmistaudun kaikin keinoin selviytymään ilman yhteiskuntaa tarpeen vaatiessa. Kerään ruoka-, ja vesivarastoa, wc-paperia, hygieniatarpeita, polttoainetta ja muita päivittäistarpeita kotivarastoon. Kahden vuoden varasto ilman yhteiskuntaa on työni lopullinen päämäärä.

        Harjoittelen ja pidän yllä ensiaputaitoja, erätaitoja, kamppailutaitoja, selvitytymistaitoja, kotisäilönnän taitoa ja paljon, paljon muuta. Olen todella elämäntapani puolesta täysin survivalisti.

        Survivalismi vaan on asia, joka pelottaa monia ihmisiä kuten sinua. Sinä tiedät kuolevasi kriisin aikana, siksi pelkäät sitä, että minä olen koko ajan valmistautunut selviytymään ja tiedän selviytyväni missä tahansa tilanteessa.

        Te tavalliset tallaajat pelkäätte survivalisteja siksikin, että me kannamme mukanamme monitoimityökaluja joissa tunnetusti on teräase mukana veitsen terän muodossa. Tavalliselle ihmiselle se on kauhistus kun joku rikkoo lakia kantamalla teräaseita. Entäpä jos sen teräaseen kantaminen työkaluna ja turvana onkin tarpeellinen asia? Tunnen lain kyllä, mutta pakotan lain väistämään kun kannan tarpeeni mukaan teräasetta, eli survivalistien yleisen tavan mukaan en noudata tässä kohtaa missään määrin järjestyslakia.

        Survivalismi on muutenkin kokonaisuutena epäluottamuslause hallitukselle. Survivalisti ei siis luota, että hallitus pitää kriisin aikana huolta kansalaisista, vaan survivalisti ottaa huolehtiakseen itse omasta selviytymisestään. Niin teen minäkin survivalistina. Kotivarastoni ja pakenemissuunnitelmani on tarkoitettu pelastamaan oman perseeni, ei ketään muuta.

        Määrittelen oman elämäni aina ensin survivalismin näkökulmasta ja sen edellyttämien tarpeiden näkökulmasta, vasta sitten mistään muusta näkökulmasta. Jokainen ostokseni on osa survivalismia. Jokainen päivittäinen preppaukseni on osa survivalismia. Jokainen valintani on survivalismia. Oma selviytymiseni ensin, muilla ihmisillä ei ole mitään merkitystä.

        Odotan naapurieni kuolevan pois kun yhteiskunta romahtaa ja kriisi syvenee nopeasti. Minä tulen selviytymään ja kerään sitten kuolleiden naapurien asunnoista mahtavan perinnön kun on aika kaivautua takaisin esiin ja alkaa tehdä tutkimusretkiä hiljentyneeseen maailmaan ulkopuolella. Naapurit kuolevat siksi, että 99% ihmisistä ei valmistaudu millään tavalla varmaan kriisiin, ei edes 2 viikon peruskotivaralla. Minulle naapurien kuolema merkitsee aarreaittaa, rajatonta lisävarastoa kaikkea mahdollista. Siksi en tule auttamaan ketään kriisin aikana vaan jemmailen kotonani linnottautuneena ja odotan lähiympäristön ihmisten kuolevan pois.

        Survivalismi on itsekäs ratkaisu, oman selviytymisen oikeuttaminen ja siihen valmistautuminen. Muiden tarpeista en välitä.


      • Survival-pellelle
        survival instinct kirjoitti:

        Sinulla on tietysti oikeus pitää minua luuserina vaikka et tunne minua etkä todella tiedä mitä kaikkea harjoittelen taitojen puolella ja miten valmistaudiun. Vakuutan sinulle, etten ole mikään luuseri vaan täysimittainen survivalisti sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Teen sen minkä muutkin survivalistit tekevät, eli valmistaudun kaikin keinoin selviytymään ilman yhteiskuntaa tarpeen vaatiessa. Kerään ruoka-, ja vesivarastoa, wc-paperia, hygieniatarpeita, polttoainetta ja muita päivittäistarpeita kotivarastoon. Kahden vuoden varasto ilman yhteiskuntaa on työni lopullinen päämäärä.

        Harjoittelen ja pidän yllä ensiaputaitoja, erätaitoja, kamppailutaitoja, selvitytymistaitoja, kotisäilönnän taitoa ja paljon, paljon muuta. Olen todella elämäntapani puolesta täysin survivalisti.

        Survivalismi vaan on asia, joka pelottaa monia ihmisiä kuten sinua. Sinä tiedät kuolevasi kriisin aikana, siksi pelkäät sitä, että minä olen koko ajan valmistautunut selviytymään ja tiedän selviytyväni missä tahansa tilanteessa.

        Te tavalliset tallaajat pelkäätte survivalisteja siksikin, että me kannamme mukanamme monitoimityökaluja joissa tunnetusti on teräase mukana veitsen terän muodossa. Tavalliselle ihmiselle se on kauhistus kun joku rikkoo lakia kantamalla teräaseita. Entäpä jos sen teräaseen kantaminen työkaluna ja turvana onkin tarpeellinen asia? Tunnen lain kyllä, mutta pakotan lain väistämään kun kannan tarpeeni mukaan teräasetta, eli survivalistien yleisen tavan mukaan en noudata tässä kohtaa missään määrin järjestyslakia.

        Survivalismi on muutenkin kokonaisuutena epäluottamuslause hallitukselle. Survivalisti ei siis luota, että hallitus pitää kriisin aikana huolta kansalaisista, vaan survivalisti ottaa huolehtiakseen itse omasta selviytymisestään. Niin teen minäkin survivalistina. Kotivarastoni ja pakenemissuunnitelmani on tarkoitettu pelastamaan oman perseeni, ei ketään muuta.

        Määrittelen oman elämäni aina ensin survivalismin näkökulmasta ja sen edellyttämien tarpeiden näkökulmasta, vasta sitten mistään muusta näkökulmasta. Jokainen ostokseni on osa survivalismia. Jokainen päivittäinen preppaukseni on osa survivalismia. Jokainen valintani on survivalismia. Oma selviytymiseni ensin, muilla ihmisillä ei ole mitään merkitystä.

        Odotan naapurieni kuolevan pois kun yhteiskunta romahtaa ja kriisi syvenee nopeasti. Minä tulen selviytymään ja kerään sitten kuolleiden naapurien asunnoista mahtavan perinnön kun on aika kaivautua takaisin esiin ja alkaa tehdä tutkimusretkiä hiljentyneeseen maailmaan ulkopuolella. Naapurit kuolevat siksi, että 99% ihmisistä ei valmistaudu millään tavalla varmaan kriisiin, ei edes 2 viikon peruskotivaralla. Minulle naapurien kuolema merkitsee aarreaittaa, rajatonta lisävarastoa kaikkea mahdollista. Siksi en tule auttamaan ketään kriisin aikana vaan jemmailen kotonani linnottautuneena ja odotan lähiympäristön ihmisten kuolevan pois.

        Survivalismi on itsekäs ratkaisu, oman selviytymisen oikeuttaminen ja siihen valmistautuminen. Muiden tarpeista en välitä.

        Kirjoituksesi osoittavat selvästi että et ole mikään survivalisti vaan harhainen mielenterveyspotilas joka on pulassa pienenkin katastrofintapaisen tultua.

        "Leatherman on alkuperäinen markkinoille multitoolin tuonut firma muuten, "

        Tiedän, tosin jossainmäärin vastaavia oli markkinoilla jo ennen Leathermania, tosin ei kuluttajamarkkinoilla joita kaltaisesi luuserit seuraavat.

        "Ei ole olemassa muita hyviä yleistyökaluja kuin Leatherman ja Victorinox, ei mitään muita, eikä mitään muita myydä missään liikkeessä, eikä tarvitse myydä."

        On muutamia muitakin, niitä ei vain myydä missään tusinamarketeissa joten ei ihme etteivät kaltaisesi luuserit tunne niitä. Niitä valmistetaan ja myydään niitä henkilöitä varten jotka tarvitsevat oikeasti kestäviä työkaluja eikä mitään tusinaleluja. Myös niiden hinta rajoittaa tehokkaasti niiden hankkimista kaltaistesi luusereiden osalta (ja paljolti myös yleisempään käyttöön esim. armeijoilla, niitä hankitaan armeijoille vain pienille rajatuille ryhmille).


      • survival instinct
        Survival-pellelle kirjoitti:

        Kirjoituksesi osoittavat selvästi että et ole mikään survivalisti vaan harhainen mielenterveyspotilas joka on pulassa pienenkin katastrofintapaisen tultua.

        "Leatherman on alkuperäinen markkinoille multitoolin tuonut firma muuten, "

        Tiedän, tosin jossainmäärin vastaavia oli markkinoilla jo ennen Leathermania, tosin ei kuluttajamarkkinoilla joita kaltaisesi luuserit seuraavat.

        "Ei ole olemassa muita hyviä yleistyökaluja kuin Leatherman ja Victorinox, ei mitään muita, eikä mitään muita myydä missään liikkeessä, eikä tarvitse myydä."

        On muutamia muitakin, niitä ei vain myydä missään tusinamarketeissa joten ei ihme etteivät kaltaisesi luuserit tunne niitä. Niitä valmistetaan ja myydään niitä henkilöitä varten jotka tarvitsevat oikeasti kestäviä työkaluja eikä mitään tusinaleluja. Myös niiden hinta rajoittaa tehokkaasti niiden hankkimista kaltaistesi luusereiden osalta (ja paljolti myös yleisempään käyttöön esim. armeijoilla, niitä hankitaan armeijoille vain pienille rajatuille ryhmille).

        Mutta totuus on se, että olen survivalisti sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Sinun idiootin kanssa en siitä neuvottele. Tämä keskustelu päättyy tähän ja sinä hävisit koko keskustelun täysin. Mielentetveydessäni ei ole vikaa, rasistiksi tunnustaudun ylpeästi ja avoimesti.


      • Survival-pellelle
        survival instinct kirjoitti:

        Mutta totuus on se, että olen survivalisti sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Sinun idiootin kanssa en siitä neuvottele. Tämä keskustelu päättyy tähän ja sinä hävisit koko keskustelun täysin. Mielentetveydessäni ei ole vikaa, rasistiksi tunnustaudun ylpeästi ja avoimesti.

        Olet korkeintaan survivalismista haaveileva pelle, teksteilläsi olet toistuvasti osoittanut selkeästi että et osaa mitään eivätkä olemattomat tietosi ja taitosi riitä mihinkään selviytymiseen. Kaltaisesi pellet ovat vitsi ja suuri naurunaihe oikeiden survivalistien keskuudessa.

        Jatka vaan sitä haaveiluasi, ensimmäisen vähänkin suuremman katastrofin tullessa kohtaat karun totuuden kun joudut toteamaan taitojesi ja tietojesi riittämättömyyden tositilanteessa. Minua ei tule häiritsemään yhtään joutumisesi eläinten rehuksi luonnon kiertokulkuun.


      • karpaasi.
        survival instinct kirjoitti:

        Mutta totuus on se, että olen survivalisti sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Sinun idiootin kanssa en siitä neuvottele. Tämä keskustelu päättyy tähän ja sinä hävisit koko keskustelun täysin. Mielentetveydessäni ei ole vikaa, rasistiksi tunnustaudun ylpeästi ja avoimesti.

        Mitään kuvittelemaasi katastrofia ei ole näköpiirissä tuommoinen varustautuminen ei ole kyllä tervettä touhua.


    • Voi,voi pojat...

      No juu ei ole PV hylännyt Leathermania vaan on ottanut VIcronixin vaan mukaan valikoimaan ja vain ja ainoastaan nallipihtien ja hintakilpailutuksen jälkeen halvempana. Joten se siitä,herätkää pahvit. Itse kannan Letukkaa joka päivä työssä ja myös käytän sitä,ja jos joku joskus hajoaa (näin on käynyt kahdesti 13 vuoden aikana) takuu toimii mallikkaasti.

      • pv jätti letukat

        Kyllä pv nimenomaan hylkäsi Leathermanin ja vaihtoi sopimuksen Victorinoxille. Leatherman ei tee enää PST:tä, eikä sitä ole korvattu millään yhtä kestävällä ja hyvällä mallilla, joten Puolustusvoimat kilpailutti multitool-sopimuksensa uudelleen, Sveitsiläinen pulju vei voiton.

        Leatherman PST on kauan sitten tuotannosta poistunut Leathermanin malli, jolle ei saa edes enää vaihtoteriä mistään. Puolustusvoimien viimeiset Leatherman PST:t poistuvat sitä mukaa kun hajoavat ja löystyvät. Ovat varmaan nykyisin jo muutenkin vedettynä pois jakotavarana jaettavasta materiaalista ja ruostuvat jossain ylijäämäromun hyllyssä.

        Nykyiset Leathermanin tuotantomallit ovat halpaa taiwanissa tuotettua metallijätettä, Victorinox tekee tuotteensa Sveitsissä edelleen ja parhaasta mahdollisesta A-luokan veitsiteräksestä.


    • Ei kuulu

      "Suomen puolustusvoimat ovat laittaneet Leathermanit pois palveluksesta "

      Millä porukalla sitten normaalivarustuksen eli varusvarastolta jaettavaan jakomateriaaliin kuuluu mukamas Leathermanit?

      • jaa tiedä häntä

        Kai ne on joillekin rajajääkäreille tai pioneereille jaettu aikanaan. SwissTool kai tulee kaikille asevelvollisille jaettavaksi ja kantahenkilökunnalle.


    • Suomalaista paskaa!

      Gerber on Fiskarsin tytäryhtiö!

      Tiesitkö että suomalainen "korkea" laatu monissa tuotteissa arvostetaan maailmalla vain keskinkertaiseksi.

      On lottovoitto syntyä suoleen... jne on enimmäkseen vain aivopesua ja mitään tarkoittamaton mantra.

      Samoin kuin sanonta "korkea maanpuolustustahto" jota täytyy ylläpitää pakolla ja vankeusrangaistuksen uhalla. Katsotaan sitten uudestaan kun pakko poistuu.

      • jepsjeenoprkl

        Näytin tahtoni ja erosin.


    • vkfmmoepvmmvvkfmfk
    • ResK

      Tuo Tommi-puukko soveltuu myös vihollisen kanssa käytyyn neuvotteluun!

      Mietin tuossa juuri mihin kaikkeen tuollaista monitoimityökalua voi sotilas tarvita, listatkaapa sellaisia tilanteita ja tehtäviä missä tarvitaan monitoimityökalua mistä ei pelkällä puukolla selviä.

    • kobolts

      Sotilas ei tarvitse muuta kuin puukon/pistimen, lankaleikkurin ja ehkä ruuvitaltan tyyppisen kärjen ja sen virkaa voi hoitaa pistimen kärki tai rynkkyyn muu osa joka hoitaa ruuvarin virkaa, ristipää/talttapää, kaikki muut on turhia leluja.

      Sotilaan varustuksessa myös otettava huomioon myös paino, kaikesta hyvä tinkiä.

      • h2o 6

        kyllä vesipullo on tarpeen.


    • pioyutfighjk

      millon tommoset on olleet edes palveluksessa? ei ollu ainakaan 2008 ja jos jollain oli niin ite oli ostaneet.

    • sa 15

      ja tämäkö on tuote joka vaarantaa puolustuksen kyllä on ihme linkkuveitsi.

    • kobolts

      Ehkä ei vaaranna mutta muutama 100 grammaa turhaa painoa sotilaan kannettavaksi.

    • ViktorX

      Itsellä oli kaksi Leathermania. Supertool sekä joku pienempi. Molemmat hajosivat. Kaverilla oli uusi wave joka oli jatkuvasti rikki. Aloin etsiä parempaa työkalua parikymmentä vuotta sitten ja koska olin todella tyytyväinen Victorinoxin linkkuveitsen laatuun, ostin Swistool X:n. Myöhemmin Retki-lehdessä testattiin monitoimityökaluja ja mm. taivutuskokeessa muiden työkalujen veitset vääntyivät tai katkesivat, mutta swisstoolin ei. Katkaisukokeessa mm. Leathermanin sivuleikkurit vaurioituivat kun Victorinoxin ei samanpaksuisen rautalangan leikkauksessa. Victorinox karkaisee jokaisen terän eri lujuuteen riippuen sen käyttötarkoituksesta. Kevein se ei ole, mutta jos keveys tarkoittaa sitä että työkalu rikkoutuu juuri silloin kun sitä eniten tarvitsee, niin kannan mukanani mieluummin enemmän painoa.
      Leatherman on vähän kuin Maglite. Alkuun loistava tuote, mutta jämähdetään omaan erinomaisuuteen ja kohta muut valmistajat menee molemmilta puolilta ohi niin ominaisuuksissa kuin laadussakin.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe