Isompien matkaveneiden toivoton hinnoittelu Suomessa

ostan muualta

Olen ostamassa isohkoa käytettyä matkavenettä ja helpompaahan olisi sellainen ostaa Suomesta, mutta täysin epärealistinen ja ylioptimistinen käytettyjen veneiden hinnoittelu tekee hankinnan kotimaasta käytännössä mahdottomaksi.

Ostan tulevan veneeni, varmaankin monen muun isomman käytetyn ostajan tavoin ulkomailta, mutta haluan avata keskustelun aiheesta, sillä on surullista nähdä iäkkäitä epätoivoisia myyjiä, jotka yhä kuvittelevat veneensä voivan olla kymmeniä prosentteja tai jopa tuplasti arvokkaampi kuin vastaava Suomen ulkopuolella myynnissä oleva (usein paremmin varusteltu) vene.

Useita suomessa myynnissä olevia kiinnostavia veneitä olen yrittänyt ostaa, mutta kohteliaasti perusteltuun osto- ja hintatarjoukseen on pahimmillaan tullut yksityiseltä myyjältä rumia sanoja ja luurin lyönti kiinni ja välittäjältä useampi ivallinen toteamus tyyliin; "tuollaista en tule edes myyjälle esittämään". No pitäköön tunkkinsa, kuten sanonta kuuluu.

Ylihinnoittelu-ilmiöhän ei ole sinänsä uusi. Jo vuosia on voinut nähdä veneitä olevan myynnissä tyyliin; "laitetaan myyntiiin ja myyn jos joku suostuu huiman hinnan maksamaan". Samalla mielikuva veneiden hintatasosta on häiriytynyt, koska on luultu veneiden myös menevän kaupaksi huimilla pyynnöillä. Saman aikaisesti yhä useampi on tosiasiassa hakenut varsinkin isomman käytetyn veneensä Ruotsista tai Keski-Euroopasta, jossa laaja tarjonta sekä uusien veneiden jatkuva kauppa on huolehtinut käytettyjenkin veneiden markkinan toimivuudesta. Eräässä brittivenelehdessä jopa hiljattain todettiin parhaiden käytettyjen valuvan sieltä pohjoismaisille ostajille, paikallisten käytettyjen veneiden ostajien ylioptimistisesti vielä odotellessa hintojen yhä laskevan!

Nyt tilanne on mielestäni muuttunut ylihinnoiteltujen veneiden myyjien kannalta täysin toivottomaksi, sillä ns. suurten ikäluokkien, eli nyt noin 70-kymppisten luopuessa 10 - 15 vuotta sitten ostamasta suuresta veneestä tulee näitä myyntiin sellaisia määriä, että luulisi olevan ostajan markkinat. Vaan ei ole, sillä jokainen myyjä luulee saavansa veneestään hinnan, jota kukaan ei tule maksamaan. Eräs venealan asiantuntija totesi yksistään pohjoismaissa nyt olevan myynnissä yli 4.000 isohkoa matkavenettä, joissa liki kaikissa yhteisenä tekijänä on veneilystä luopuva noin 70-kymppinen omistaja.

Käsittämättömintä on se, että jopa venevälittäjät ylläpitävät luuloa huimasta hintatasosta. Voihan se olla mukavaa, kun saa listoillle paljon veneitä, vaikka niistä vain aniharva menee kaupaksi. Epärealistisella hinnalla myynttiin laitettava vene ei ole omistajalleen kuin karhunpalvelus sillä vene jää myymättä.

Kysynnän ja tarjonnan laki ei siis toimi ja yhä useampi täysin epärealistisesti hinnoiteltu vene tulee jäämään halliin odottamaan ostajaa tai perillisiä, jotka ehkä sitten yrittävät sen realisoida myöhemmin, jolloin tarjontaa on entistäkin enemmän ja myös veneilijöitäkin jatkossa vähemmän.

Myös myytti vuosikymmeniä vanhoista, mutta uuden veroisista käytetyistä Suomi-veneistä on aika lailla harhaa. Toki hyvin pidetty vene Suomessa, varsinkin, jos se on viettänyt talvet todistettavasti lämpimässä hallissa on usein hyväkuntoisempi kuin etelämässä ulkona aikansa viettänyt saman ikäinen. Tosiasia on kuitenkin se, että suurin osa veneistä Suomessa on viettänyt talvensa ulkona pakkasessa ja suurin osa veneistä Suomessa on huonommin varusteltuja ja pienemmillä moottoreilla, kuin vastaavat veneet muualla Euroopassa. Kun suomi-veneessä on usein minimitehoinen moottori/moottorit, on vastaavassa veneessä Keski-Euroopasssa vähintäänkin riittävän kokoiset koneet, ja nekin saattavat olla jo kerran uusitut. Ja esimerkiksi Hollanissa on suuri osa laitureistakin halleissa!

Välimerellä olevat auringon ja suolan kuluttamat veneet ovat tietysti ihan oma tarinansa, ne eivät ole vertailukelpoisia hintavertailussa ja niitä ei poikkeustapauksia lukuun ottamatta edes pääosin kannata ostajan harkitakkaan.

Periaatteessa kansainvälisesti tunnettuja merkkejä kuten Princess, Storebro, Nimbus jne. voisi Suomestakin myydä muualle Eurooppaan, mutta hintatason pitäisi olla maamme maantieteellisen sijainnin takia vähintään hieman alle Keski-Euroopan hintojen. Tosiasia vain on se, että vaikka kuinka kehuisi veneen siistiä kuntoa, ei Suomessa myynnissä olevaa ylihinnoiteltua venettä kukaan tule tänne Keski-Euroopasta asti katsomaan, koska tarjontaa löytyy lähempäääkin.

Jokainen voi itse todeta tilanteen katsomalla vaikkapa esim. nettiveneestä isompia dieseleillä varustettuja matkaveneitä ja sitten katsoa vastaavien hintoja båtbörsenissä, boatshop24:ssä tai yachtworldissä.

37

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alphons

      Mitä täällä kitiset veneiden hinnoista!! Osta ihmeessä vene ulkomailta jos saat halvemmalla.

      Monet ovat ostaneet. Osa on pettynyt kauppaansa, osa ei. Minulla on Saksasta ostettu vene.Sain se edullisemmin, kuin olisin saanut vastaavan suomesta. Hintaero sitten kapeni aikalailla, kun varustelin sen suomen oloihin sopivaksi: Lämmityslaite, jääkaappi kompressorimalliseen, veden lämmitys myös moottrikierrolla toimivaksi ym. pientä korjausta. Ei tainnut tulla aivan viittäkääntuhatta euroa maksamaan nämät pikkulaitot, mutta rahaa se on sekin.

      Ostitpa veneen mistä tahansa ja kirjoitetaan nyt muutamien kymmenientuhansien eurojen hankinnasta, niin kyllä ainakin koeajo ja vähän syvällisempi perehtyminen ostettavaan veneeseen on paikallaan. Jo joku mootorien peruskorjaus ja verhoilujen uusiminen voi tulla maksamaan enemmän kuin itse vene. Mutta onnea sinulle veneen hankintaan!

    • Mace66

      Normaalit hinnanmuodostuksen mekanismit ei siinä mielessä toimi että iso osa noista veneistä on siellä tavallaan vain näyteikkunassa, sillä toiveella että joku pöljä ne ostaa pyyntihinnalla. Jos ei mene kaupaksi niin sitten ei myydä. Hintoja saisi alas jos suomalaisilla nettisaiteilla joku välittäjä alkaisi ilmoitella ulkomaisista veneistä vaikka Suomeen toimitettuna. Näin se pappakin näkisi että omassa hintapyynnössä on hieman ilmaa.

      • kuusamox

        Onhan kaikki tuotteet ovat esillä ostettavana hintalapun kera. Ostaja päättää, minkä hinnan haluaa maksaa ja myyjä millä luopuu.

        Erot hinnoissa osoittaa, että markkina toimii. Jos kaikilla olisi sama hinta, se herättäisi epäilyksiä. Kun kauppa syntyy, hinta on oikea myyjälle ja ostajalle. Muillehan se ei kuulu millään tavalla.

        Muutenkin on outoa kauhistella hintaa. Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä, jos ei osta tuotetta - ja pakkohan ei ole. Kyse ei ole välttämättömyshyödykkeestä ja valikoimaa riittää joka hintaluokassa.

        Tuosta valitamisesta tulee mieleen joku ressu, joka haluaisi juuri tietyn venee, mutta rahat riittää vain huonompaan. Säälittävää.


    • T.Umputtaja

      Ihmeellistä kitinää !! hakekaa nyt ihmeessä ne veneenne sieltä ulkomailta, jos kerran ovat niin halpoja. Kyllä markkinat täällä kotosuomessakin ne hinnat määrittävät. Jos joku on oikeasti venettään myymässä /vaihtamassa , niin kyllä se hinta silloin muokkautuu oikeaksi. Suomessakin tehdään joka vuosi useita venekauppoja, ei kait ne toteutuneiden kauppojen hinnat voi olla vääriä, jos kerran ostaja ja myyjä ovat tyytyväisiä ??

    • 14+12

      Senkun ostat. Jos hinta on veneesi ainut kriteeri, kuten kuntien töiden kilpailutuksessa, osta ihmeessä. Itse olen ollut valmis hiukan maksamaan jopa entisen omistajan tuntemisesta eli tietynlaisesta palvelusta. Minusta tärkeintä on laskea hinta veneelle vasta sitten, kun se on ollut vähintään kaksi vuotta omassa käytössä. Siis myös kaikki lisäykset, jotta vene on lopulta täyttänyt omat vaatimukseni sekä kaikkeen hankintaan käytetty oma aika, jolle on myös pakko laskea jokin hinta, koska voin ajankuluksi myös hankkia rahaa. Ei muuta kuin taulukoimaan koko hankinta Exelillä ja laskemaan erilaisia vaihtoehtoja.

    • Ostan muualta

      Ylihinnoiteltujen myymättömien veneiden ongelma ei ole minun ongelma, se on niiden, jotka kuvittelevat arvon olevan jotain mitä se ei ole, tilanteessa, jossa veneestä alkaa olla pakko luopua. Yksi venekauppias sanoi hiljattain, ettei ota venettä välitykseen jos asiakkaalla on epärealistinen hintakäsitys. Toiset ottavat.

      Samanaikaisesti on laitettu mökki saaressa myyntiin, kun ei jakseta enää siellä käydä ja lapsilla on jo omat mökit muualla. Vaan ei ole tullut kahdessa vuodessa yhtään kyselyä. Välittäjääkin on vaihdettu jo kaksi kertaa. Kyllä siitä pitää puoli miljoonaa vähintään saada.....

      Voi olla perillisillekkin aika hankala tilanne kun pesässä on mökkiä ja venettä, mitä ei saa kaupaksi ja se omakotitalokin Oulussa, missä on satoja muitakin myynnissä...

      No onneksi näyttää esim. Nettiveneessäkin yhä useamman veneen hinta olevan laskussa. Toivottavasti löytyy ostajia.

      Ja kyllä niitä täysin varusteltuja veneitä löytyy Keski-Euroopastakin, lämmityslaitetta ja septitankkia myöten löytyy systeemit, niin ja generaattorikin.....

      • T.Umputtaja

        Ja höpö, höpö !! kaikki menee kaupaksi, kunhan tuote ja hinta vastaavat kysyntää. Kyllä kait ihmiset aika äkkiä oikean hintatason myytäville tavaroilleen löytävät, jos niistä oikeasti eroon haluavat päästä, kuten mainitsemissasi perintötapauksissa.


      • MikeP

        Tuo on toiveajattelua.


      • Mike ÖÖh
        MikeP kirjoitti:

        Tuo on toiveajattelua.

        Mike P. taitaa olla viimeisiä kommunisteja, kun ei ymmärrä, että Suomessa eletään markkinataloudessa !!


      • Ihme höpötystä
        Mike ÖÖh kirjoitti:

        Mike P. taitaa olla viimeisiä kommunisteja, kun ei ymmärrä, että Suomessa eletään markkinataloudessa !!

        suomi ja markkinatalous ovat yhtä suurta pilaa, täällä ei markkinataloutta ole edes nähty, saati siitä jotain oikeasti tiedettäisiin. Kyllä tämä on edelleen eräänlainen suojattu sääntelytalous - eikä taatusti mikään oikea markkinatalous !!


    • Simon poika

      Venekerhossa kaverini pähkäili samaa keväällä ja sai omasta lasikuituvenheestään kohtuullisen hyvän hinnan kuusi vuotta käytettynä. Haetutti kiireellä Hollannista teräksisen "perusveneen" kuten aluksi sitä nimitti.
      Perusvene tarkoitti alusta, jossa ei ollut lämmitystä. Pentryn hella oli kilon kaasupulloilla käyvä vemputin. Septistankki vain 80 litraa vetävä. Plyysiverhoilut meni uusiksi patjojen kera ja moottori/vaihteisto piti tarkastaa ja huoltaa kunnolla. Tuontikustannukset olivat vajaa 4 000, verhoilut yli 2 000, moottorihuolto 900, hella petrolikäyttöiseksi 1 200 ja Wallas 2 000. Se "edullisuus" putoaa vielä ensikeväänä runko puhallukseen ja maalaukseen n. 3 000.
      Aluksi se näytti tosiaan 15 000 edullisemmalta keikalta haetuttaa Hollnnikas, mutta nyt raha alkaa olla miinuksella. Saman pituista ja varusteltua oli silloin tarjolla mm. Samiaan vesistöstä ja Päijänteeltä alle 80 000 euroa. Nyt on kuitenkin kaverin vene suolamerivedessä ollut 7 vuotias, jossa luultavasti alkaa kohta akselivaivat ja ohjauksen huoltokin peräisimeen.
      Nyt näyttää olevan keskimäärin teräsvenettä myynnissä pituusluokassa 11-14 m ikähaarukassa 5 - 9 vuotta kymmenin alle 80 000 euroa.

    • swed3

      Ruotsista haettavia kuormittaa vahva kruunu..hinnat on yllättävän korkleita, kun ne euroiksi muuttaa

      • Oliargi

        Ostaminen on sekin, taitolaji. Tavikset innoissaan helposti töpeksivät. Kuitenkin tosiasia on, että suomessa hinnoittelu lähes kaikessa pielessä - myös veneiden.


      • ostan muualta
        Oliargi kirjoitti:

        Ostaminen on sekin, taitolaji. Tavikset innoissaan helposti töpeksivät. Kuitenkin tosiasia on, että suomessa hinnoittelu lähes kaikessa pielessä - myös veneiden.

        Jos ei itse osaa ostaa, käyttää sitten ammattilaista apuna.

        Ammattiostajia/välittäjiä löytyy meiltäkin ja he tuntevat markkinat ja välittäjät. Kun ammattilaiset asioivat keskenään on tilanne ja faktat usein aivan eri kuin matti meikäläisen soitellessa toiseen maahan veneen perään. Venetarkastus Briteissä tai Keski-Euroopassa maksaa /- 500€ plus reilu satanen öljyn analysoinnista. Jos on ostamassa vaikka 50 - 100 T€ venettä niin tuo on pikkuraha suhteessa kokonaishintaan ja siihen, että huomaisi käsissä olevan miinan tai ostaneen vneen, joka ei ollutkaan myyjän oma!

        Halpa ja hyvähän ei ole sama vene. Silti valitettavan usein kuulee järjen sumentuneen tai jääneen kotiin, kun etelästä lähdetään hakemaan sitä uskomatonta tarjousta, joka sattui juuri minun kohdalle, siis se vene jonka omistaja oli juuri kuollut ja leski myy tai nuorenparin perinnöksi saama ja nyt on kaksoset tulossa ja pitääkin ostaa isompi asunto. Ja kiire on tehdä kauppaa...

        Yhdessä surullisessa tapauksessa monista ei kuumana käyvä suomi-ostaja ollut edes huomannut veneen kuvissa selvästi näkyvää vuokraamon merkkiä. Koeajon ajaksi siihen oli siihen kai laitettu joku muu tarra päälle, nimittäin kun etelään oli lennetty venettä katsomaan ja koeajamaan. Mukava myyjä oli hakenut kentältä ja auringossa risteilty välimerta kuohuviiniä unohtamatta. Ilallinenkin oli tarjottu kaupanteon yhteydessä. Iso käsiraha maksettiin tietysti käteisellä samoin veneen kuljetusmaksu, sillä kuljetuksenkin oli tuttunsa kautta myyjä saanut järjestettyä edullisesti. Seuraavana päivänä kun onnellinen ostaja lähti krapulassa satamaan katsomaan "veneen lastausta" oli siellä kyllä vene, mutta veneessä jo seuraava vuokraaja ja vuokraamon edustaja! Ei ollut löytynyt sympatiaa Suomalaista veneen vaatijaa kohtaan, ei edes santarmeilta, joka oli pitänyt ottaa paikalle tilannetta rauhoittamaan.

        Tunnetut välitysliikkeet lähtökohtaisesti tarkistavat ja takaavat veneen omistussuhteet ja maksut maksetaan pankin asiakasvara/sulkutilille. Riippumattomia tarkastajia löytyy joka maasta. Useimmat vakuutusyhtiöt myös vakuuttavat ostetun veneen heti kaupanteosta lähtien, kunhan vene on tarkastettu ja asiasta ennakkoon vakuutusyhtiön kanssa sovittu. Lähes kaikki ongelmat voi siis ulkomailtakin ostaja välttää, jos vain älyää ja haluaa.


      • FrankZane
        ostan muualta kirjoitti:

        Jos ei itse osaa ostaa, käyttää sitten ammattilaista apuna.

        Ammattiostajia/välittäjiä löytyy meiltäkin ja he tuntevat markkinat ja välittäjät. Kun ammattilaiset asioivat keskenään on tilanne ja faktat usein aivan eri kuin matti meikäläisen soitellessa toiseen maahan veneen perään. Venetarkastus Briteissä tai Keski-Euroopassa maksaa /- 500€ plus reilu satanen öljyn analysoinnista. Jos on ostamassa vaikka 50 - 100 T€ venettä niin tuo on pikkuraha suhteessa kokonaishintaan ja siihen, että huomaisi käsissä olevan miinan tai ostaneen vneen, joka ei ollutkaan myyjän oma!

        Halpa ja hyvähän ei ole sama vene. Silti valitettavan usein kuulee järjen sumentuneen tai jääneen kotiin, kun etelästä lähdetään hakemaan sitä uskomatonta tarjousta, joka sattui juuri minun kohdalle, siis se vene jonka omistaja oli juuri kuollut ja leski myy tai nuorenparin perinnöksi saama ja nyt on kaksoset tulossa ja pitääkin ostaa isompi asunto. Ja kiire on tehdä kauppaa...

        Yhdessä surullisessa tapauksessa monista ei kuumana käyvä suomi-ostaja ollut edes huomannut veneen kuvissa selvästi näkyvää vuokraamon merkkiä. Koeajon ajaksi siihen oli siihen kai laitettu joku muu tarra päälle, nimittäin kun etelään oli lennetty venettä katsomaan ja koeajamaan. Mukava myyjä oli hakenut kentältä ja auringossa risteilty välimerta kuohuviiniä unohtamatta. Ilallinenkin oli tarjottu kaupanteon yhteydessä. Iso käsiraha maksettiin tietysti käteisellä samoin veneen kuljetusmaksu, sillä kuljetuksenkin oli tuttunsa kautta myyjä saanut järjestettyä edullisesti. Seuraavana päivänä kun onnellinen ostaja lähti krapulassa satamaan katsomaan "veneen lastausta" oli siellä kyllä vene, mutta veneessä jo seuraava vuokraaja ja vuokraamon edustaja! Ei ollut löytynyt sympatiaa Suomalaista veneen vaatijaa kohtaan, ei edes santarmeilta, joka oli pitänyt ottaa paikalle tilannetta rauhoittamaan.

        Tunnetut välitysliikkeet lähtökohtaisesti tarkistavat ja takaavat veneen omistussuhteet ja maksut maksetaan pankin asiakasvara/sulkutilille. Riippumattomia tarkastajia löytyy joka maasta. Useimmat vakuutusyhtiöt myös vakuuttavat ostetun veneen heti kaupanteosta lähtien, kunhan vene on tarkastettu ja asiasta ennakkoon vakuutusyhtiön kanssa sovittu. Lähes kaikki ongelmat voi siis ulkomailtakin ostaja välttää, jos vain älyää ja haluaa.

        Hyvä esimerkki, mihin toi omatoiminen halpistuonti, pahimmillaan johtaa. Ei liene harvinaista. Harvapa nitä epäonnistuneita veneenhaku reissuja mainostaa!! Yleensä olaan hiljaa, ja nuollaan haavoja!!!!


      • Anonyymi

        Ruotsin kruunu on tällä hetkellä suht halpa, mikä tekee sieltä hankkimisen mielekkäämmäksi.


    • R K-S

      Olipa pitkä purkaus. No jokainen voi tehdä niinkuin haluaa. Pari asiaa on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
      1. Suomessa on nyt käytettyjen veneiden hinnat laskeneet selvästi. Tämä näkyi syksyn Venetorilla NJK:lla.
      2. Ulkomailta ostetun veneen takuu ei käytännössä toimi. Tästä on useita esimerkkejä. Saksasta ostetun veneen kone hajoaa ja myyjää on mahdoton saada vastuuseen.

      • Oliargi

        Aivan yhtä toivotonta on saada täälläkään yksityistä myyjää vastaamaan rikkoutuneesta moottorista, ja muuten - onnistuu kyllä useammin ulkolaisen myyjän kanssa asioista sopiminen kuin Suomi-tollon kanssa!


    • HIMOhinnat

      Eipä siinä mitään takuuta ole, jos ostat veneen yksityiseltä. Jos haet Saksasta tai Suomesta käytettyä, tilanne on sama, mutta Saksasta saa kyllä käytetyn huomattavasti edullisemmin.

      Aloittajahan oli hankkimassa käytettyä paattia ja on siinä oikeassa, että hinnat ovat Suomessa täysin metsässä.

    • Westwinfanny

      Aloittaja "Ostan muualta" tuntuu olevan melkoinen skitso kirjoituksissaan. Hän on tätä mieltä että ja tuota mieltä että ja sitä mieltä että ja kakki onkin sitten hyvin ja välittäjä sen hoitaakin ja itse se ostaakin ja.. ja.. ja .... melkein luulisin Välittäjä:LKV:ksi.

      Hyvän veneen voi saada Saksa, Hollanti, Tanska tai Norja halvallakin juuri nyt, mutta huhtikuussa ei enää. Puheet siitä ettei halpa voisi olla hyvä on sontaa, mutta puheet siitä, että suomalainen myyjä vastaisi jotakin on vielä enemmän sontaa! Näistähän riittä esimerkkiä kymmenin.

      Haimme Tanskasta veljelleni Westwinfannin veneen 12x3,90 m, Ford diesel 6,2, kaikki herkut ja käytetty 9 vuotta, mutta noin 100 tuntia vuodessa. Hintaa 59 900 ja ajamalla Ruotsin rannikkoa Saaristomerta tuotiin Poriin. Käytännössä vain öljyt suotimet on vaihdettu ja ajettu jo kahtena kautena 638 tuntia! Vastaavaa täällä katseltiin 75 000 ja 115 tuhannen väliltä! Se siitä.....

      • 2x41

        Omakohtainen kokemus siitä ettei ulkomailta tuotu vene jää paljoakaan halvemmaksi Suomen hinnoista (ainakaan minun tapauksessa):
        Englannissa 34 jalkainen, euroiksi muutettuna 64500. Rahdin ja perusparannusten (keula-peräpotkurit-septi-lämmitin-jne) jälkeen n.74500€. Nettiveneessä vastaavia veneitä samoilla varustuksilla pyyntihinnat luokkaa 75000...80000. Minä perustelin ulkomailta haun sillä, että on tarjolla enemmän mistä valita ko vene merkkiä ja mallia.


      • Mikäs siihen sitten

        Miksi huhtikuussa ei enää voi tuoda "halvalla"?


      • Näinhän se menee
        2x41 kirjoitti:

        Omakohtainen kokemus siitä ettei ulkomailta tuotu vene jää paljoakaan halvemmaksi Suomen hinnoista (ainakaan minun tapauksessa):
        Englannissa 34 jalkainen, euroiksi muutettuna 64500. Rahdin ja perusparannusten (keula-peräpotkurit-septi-lämmitin-jne) jälkeen n.74500€. Nettiveneessä vastaavia veneitä samoilla varustuksilla pyyntihinnat luokkaa 75000...80000. Minä perustelin ulkomailta haun sillä, että on tarjolla enemmän mistä valita ko vene merkkiä ja mallia.

        Ongelmasi oli siis tavallaan osaamattomuus, toisaalta, sinulla ei kertomasi mukaan ollutkaan hinta pääkriteerinä veneenhaku reissullesi.


      • 2x41
        Näinhän se menee kirjoitti:

        Ongelmasi oli siis tavallaan osaamattomuus, toisaalta, sinulla ei kertomasi mukaan ollutkaan hinta pääkriteerinä veneenhaku reissullesi.

        Ei minulla ollut hankkeessa ongelmaa tai osaamattomuutta, päinvastoin, osto kuviot menivät kaikiltaosin suunnitelmien mukaisesti. Mistä moinen näkemys?

        Pointtini oli kommentoida esimerkillä keskustelun aloittajalle, ettei Suomessa myynnissä olevien isojen veneiden hinnoittelu ole aina välttämättä epärealistinen ja ylioptimistinen.


      • ujymukio,liok,.
        Mikäs siihen sitten kirjoitti:

        Miksi huhtikuussa ei enää voi tuoda "halvalla"?

        tuoda halvalla ja
        ostaa halvalla
        ovat kaksi erilaista asiaa tarkoittavaa verbiä -etkö tiennyt?


      • Näinhän se menee
        2x41 kirjoitti:

        Ei minulla ollut hankkeessa ongelmaa tai osaamattomuutta, päinvastoin, osto kuviot menivät kaikiltaosin suunnitelmien mukaisesti. Mistä moinen näkemys?

        Pointtini oli kommentoida esimerkillä keskustelun aloittajalle, ettei Suomessa myynnissä olevien isojen veneiden hinnoittelu ole aina välttämättä epärealistinen ja ylioptimistinen.

        Luitko sen kirjoitukseni? Ehkä, mutta et tainnut ymmärtää.

        Eihän Suomessa tosiaankaan aina ole veneiden hinnoittelu pielessä 98,5 % vain. ;)


      • proiksjdbbsjd..oosjs
        ujymukio,liok,. kirjoitti:

        tuoda halvalla ja
        ostaa halvalla
        ovat kaksi erilaista asiaa tarkoittavaa verbiä -etkö tiennyt?

        Vau miten nerokasta ja taitavaa, leikittelyä,
        sääli vain, ettei tuolla ollut kumpaakaan noista, ainosataan "saamisesta" kyse ;) eli meni vähän hukkaan ja pieleen "älykkyytesi".


      • 2x41
        Näinhän se menee kirjoitti:

        Luitko sen kirjoitukseni? Ehkä, mutta et tainnut ymmärtää.

        Eihän Suomessa tosiaankaan aina ole veneiden hinnoittelu pielessä 98,5 % vain. ;)

        Tietynlainen arvon anto toisen mielipiteelle sekä kirjoituksen ymmärtäminen on taito. Sinulla sitä ei näytä olevan vähääkään. Edelliset kommenttisi leimaa sinut narsistiksi, valitettavasti.

        Erittäin hyvä ja mielenkiitoinen aihe vaihtaa mielipiteitä, mutta mahdoton jatkaa....


      • 2x41 kirjoitti:

        Tietynlainen arvon anto toisen mielipiteelle sekä kirjoituksen ymmärtäminen on taito. Sinulla sitä ei näytä olevan vähääkään. Edelliset kommenttisi leimaa sinut narsistiksi, valitettavasti.

        Erittäin hyvä ja mielenkiitoinen aihe vaihtaa mielipiteitä, mutta mahdoton jatkaa....

        Luitko noita "Näinhän se menee" kirjoituksia ?

        Miksi et vain kysynyt, tai sanonut ettet ymmärtänyt ?

        Nyt olet kuin pikkulapsi, joka suuttui kun hänelle naurettiin, mutta ihan miten vaan.

        Näitä loukaantujia on näköjään joka palstalla.


    • Azimut46

      Suomesta EI ole mitään järkeä ostaa isoa venettä, pahimmillaan on tupla hinnat kun kun puhutaan isoista veneistä. Eikä niissä isoissa maailman luokan veneissä ole mitään "Suomi" varustuksia erikseen...samanlaisia ne on Ruotsissa ja Saksassa ja Englannissa ja Espanjassa.

      Vene tuontiin sopii sama kaava kuin Saksan auto tuontiin, Corollaa ei kannata tuoda, Cayanen kannattaa.


      On ihan turha kuvitella että Suomessa olisi jotenkin parempia veneitä sillä Suomessa ei edes tehdä merelle sopivia veneitä, ja ainoat veneet jota arvostetaan ja tunnetaan maailmalla on Swan ja Baltic...joista 99% menee ulkomaille ja isolle merelle.

      Muista merkeistä ei ole kukaan ikinä edes kuullutkaan. Tämä ei johdu osaamisesta vaan että tuotanto on Suomen järvi ja itämeri käyttöön tehtyä joka ei ole Norjalaisten tai Brittien tai Välimeren tai USA:n mielestä edes merta nähnytkään. 90% Suomen vene myynnistä/tuotannosta on alta 6m ja tehty järvelle/lähi rannikolle, ei merelle.

      Iso vene oli se sitten Sunseeker tai Princess tai Azimut kannattaa tuoda ulkomailta, ja jos asuu pääkaupunki seudulla kannattaa vene pitää Virossa kirjoilla.

      Oma mielipide on että isoa venettä ei kannatta edes tuoda Suomeen vaan se kannattaa ostaa pitää Välimerellä, Kreikassa. Kreikka on täynnä saaria ja satamat on halpoja.

      About 50 jalkanen Azimut maksaa Kreikassa 150ke, siinä on pienen asunnon verran tilaa ja en siirtäisi sitä peräpohjolaan mistään hinnasta.

      • Mace66

        Höpö höpö. Suomalaiset veneet Buster, Bella yms. ovat hyvin tunnettuja ja arvostettuja ulkomailla ja myös monien viranomaisten käytössä, mm. Norjan meripelastus.


      • näin se nyt vaan on
        Mace66 kirjoitti:

        Höpö höpö. Suomalaiset veneet Buster, Bella yms. ovat hyvin tunnettuja ja arvostettuja ulkomailla ja myös monien viranomaisten käytössä, mm. Norjan meripelastus.

        Ammattilaisen tuntema, ei ole sama kuin yleisesti tunnettu, ja suomalaiset veneet eivät todellakaan ole tunnettuja suuressa maailmassa. Swania ja Baltcia lukuunottamatta.


    • realismia

      Ei kukaan voi tosissaan valittaa veneiden hinnoista. Matkavene syö kymppitonnin vuodessa, jos pitää purnata ostohinnsata, ei ole varaa venettä käyttääkään

      • halavallaaah

        Näin on. Otsikko on sikäli oikea että toivottomia ovat hinnat, nimittäin myyjän näkökulmasta. Vähän yli 8m dieselivene tippuu noin puoleen ja vähän alle kuudessa vuodessa, mikä tekee 10 -15 tonnia pelkkää arvon alenemaa vuodessa. Samassa ajassa joku 35ft pikkuflaikkari joka on monelle pienin mahdollinen matkavene, tippuu jo 300 > 150 tai alle. Eli arvon alenemaa 25 -30 tonnia per vuosi. Näihin sitten kaikki käyttökulut päälle.

        Kuibnka paljon enemmän aloittajan mielestä veneen arvonpudotus pitää olla vuodessa? 1. vuonna puoleen ja 2. vuonna nolliin?


    • Evm1

      Tämähän on oikeastaan positiivinen uutinen. Markkinatalous toimii. Ei tartte venettä hankkivan kitistä EU: sta. Jos emme olisi ko yhteenliittymässä, maksaisimme maahantuodessa Alvit ja tullit. Matkalla voi vielä tuoda lastillisen viinaa, jota muuten saisi tuoda vain litran tms. Saa vähän veneilijä Kreikan tukijaisille vastinetta

      • alvikyttä

        ALV'in suhteen kannattaa olla varovainen kun tuo venettä EU'sta tai mistä tahansa muualtakin, saattaa tulla yllätyksiä! Jos itse onnistuu rekisteröimään ALV'ittoman veneen, joka on mahdollista kun viranomaiset ovat laista vieläkin hieman pihalla, niin myydessä saattaa tulla ongelmia.


    • sfdsfsafasd

      Tätäkö tarkoitit ?
      22.12.2013 12:10
      1
      Sulje
      Tästä oli kyse
      29.10.2013 20:21
      0
      Sulje
      Täälä ei kai kukaan ole eds vihjaissut että männäntapissa ei olisi laakerointia.

      Ote viestistä :
      " Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
      Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole."
      Tämä oli se punainen vaate, joka oli niin vieras että asiasta piti ruveta inttämään.
      jokainen kai ymmärtää että liukupinnan on oltava männässä kun se ei ole kerran kangessa, ja jos joku haluaa nimittää laakeriksi mäntään loneistettua liukupintaa, niin kaikin mokomin.

      Ketjun "vänkääjä" aloitti haukkumalla kaikki muut reilu päivä sen jälkeen kun koko ketju ja sen toimet oli jo pulkassa.
      Sekosi sitten tuohon uhoonsa 50000 moottorista jossa ei ole kiertokangessa puslaa, vetäytyi smuiden nikkien taakse kun huomasi ns. hänen " pojuiksi " nimittämät kirjoittajat vetivät maton alta niin että hulmusi.
      Kaiken lisäksi häpeissään poistatti toistakymmentä viestiä, jotka osoittivat uhoilun nolon tilan, ei ollut miestä seisomassa sanojensa takana, yrittipä availla uusia viestejä väittäen että täällä olisi esitelty muka mäntäänkin kiinnitettyä tappia jne.

      Käytös ei todellakaan vaikutttanut aikuismaiselta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe