Monet 60+ ovat täysin avuttomia nykytekniikan kanssa

Hantti kantti

Monet vähän yli kuusikymppiset ovat täysin peukalo keskellä kämmentä uudem-
man tekniikan kanssa ei osata edes katsoa tekstaria kännykästä puhumattakaan
että kirjoittaisivat tekstiviestin ja lähettäisivät sen, sama koskee telkkarin tekstisi-
vujen käyttöä ei kertakaikkiaan osata/uskalleta edes kokeilla sen käyttöä.

Hädin tuskin osataan jotenkuten maksaa laskut tietokoneella, tosin löytyy myös
niitä jotka eivät osaa käyttää edes pankkiautomaattia tai nostavat monta kertaa
20e sensijaan että näppäilisi muu summa, myös maksupäätteen käyttö tökkii.

Ja pistetään hanttiin jos joku yrittää vähän opastaa laitteiden käytössä.

23

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa siis hommata perä-kammariin poika.
      Muuten eivät joulu-laulut raikaa.
      Tulee tunne että en selviä tästä Joulusta ilman.

H.

• nätti ja fiksu

Kyllä aloittajan asia pitää paikkanasa. Mutta ei koske kaikkia. Itse olen 60 nainen opastan tietokoneen käyttöä yli 10v nuoremmille, mutta vain tutuille. Miehet eivät siedä että nainen osaa enemmän, joten on oltava hienotunteinen.

• Hei hantti kantti! Tietoneella kirjotettaessa ei tarvii laittaa väliviivaa jos sana katkee kesken lauseen.

Se kone osaa sen ite

:D

• Pata ässä

Mikä se Tietoneella on,häh?

• valivalitan.

On sulla osaamaton lähiympäristö.

• Kaupunkilainen

Juttuhan on kyllä niin päin, että tekniikka on ihmistä varten eikä päinvastoin. Sovellusten suunnittelijat ovat nuoria, nopeanäppisiä ja tarkkasilmäisiä nörttejä eivätkä osaa ajatella isovanhempiensa ikäisiä käyttäjiä. Jos meitä ei kiinnosta kauheasti opetella tekniikkaa, se johtuu ennen kaikkea siitä, että sovellussuunnittelijat eivät ole ajatelleet loppukäyttäjää, vaan tekevät ohjelmia toisilleen.

Avainsana on KÄYTETTÄVYYS, tuntuu olevan kirosana järjestelmien suunnittelijoille.

Minä en ainakaan yhtään häpeä tunnustaa, että tekniikka sinänsä, uusi tai vanha, ei kiinnosta minua tippaakaan, ja haluan oppia sitä vain sen verran kuin on pakko. Minkä ihmeen takia kaikkien pitäisi olla kiinnostuneita joistakin härpäkkeistä?

• --------

Minun mielestäni kaikki on ajateltu näin että tietokoneet ovat mahdollisimman helppoja käyttää.
        Olettaen että puhuit siitä..
        Nyt on aika opetella, peruskäyttökin on hakusessa monilla, paljon juuri meidän ikäisen elämää helpottaa.

• mimmimummi*

Lukiolaiset eivät luota opettajien kykyihin tietotekniikassa...ja opettajat voivat ollakin jo lähellä meidän ikäisiä.... huolestuttavaa kun yo-kirjoitukset ovat osittan sähköiset...vuonna 2016..siis näillä jotka aloittivat lukion tänä syksynä...

Onhan meissä sellaisia jotka eivät edes halua alkaa käyttää mitään uusia laitteita....
      Eikä edes halua ottaa seinästä rahaa.....

• haloooooooo

kyllä aika monet vanhemmat ihmiset pitää kynsin hampain kiini vanhoista luureista joita on opittu joskus käyttämään,kunnes joku fiksu alkaa järjestää kursseja uudempien puhelimien käytöstä,oikeasti !

• haikeus4

oi niitä aikoja, kun lankapuhelin pirahti...

• Prrrrr

Löytyy se lankapuhelimen kilinä yhä soittoäänenä vanhemmista kännyköistä!

• bronto, bronto

Mulla pirahtelee vieläkin lankapuhelin. On myös kännykkä. Noin kymmenen henkilön kanssa soitellaan vielä lankapuhelimella. Heillä myös kännykät.
        Lankapuhelimessa saman suuntanumeron alueella halvempi puhua kuin
        kännykällä EIKÄ TARVI LAITTAA VÄLILLÄ LATAUKSEEN !

• mummo vaan

Jotkut ovat taitavia aseen käsittelijöitä ja ampujia ja toisia aseet eivät lainkaan kiinnosta. Kädentaidoissa monet ovat mestareita, mutta joillekin matematiikka ja fysiikka ovat suuri kiinnostuksen ja osaamisen kohde.
      Puhutaan kielipäistä ja musiikin ihmelapsista, joten ihmiskunnasta löytyy monenlaisia.
      Kaikista ei tule astronautteja, eikä kaikista tule miilunpolttajiakaan.

Onko se, mistä ITSE on kiinnostunut se ainoa oikea taito????

• Emmää ainakaan mitään osaa, mutta teen vaan...

• Et kertonut ikääsi mut olettaisin sun olevan nöösipoikia jutuista päätellen.
      Ajatteles hetki millasen myllytyksen me ollaan läpäisty.
      Ensin me koettiin telkkarin tulo ja sit sen muuttuminen värikuvaksi.
      Kun siit oltiin selvitty niin lankapuhelinta ruvettiin orottelemaan,sen saatuamme aloimme touhuumaan lankattomien lankapuhelinten kanssa.
      Unohtamatta kommorore 64 se se vasta ihme vempele oli kun Super mario siel pomppi.
      On muuten komerossa koko setti kaikkine kasettiasemineen,joskus se maksaa ittensä takasin.
      Sit tuli nauhottavat kasetti nauhurit ,kyllä otettiin monta ohjelmaa talteen.
      Niis oli monen laista puolinopeutta ja ominaisuutta.
      Jossain välissä oli kannettavat puhelimet ,koko auton tavaratila oli yhtä puhelinta.
      Tiiliskiven kokoinen oli jo huippujuttu,aina vaan ne pieneni ja näytöt suureni.
      Jos me nyt pikkusen henkee veretään ja opetellaan netin käyttöä niin anna armon käyrä oikeures.
      Mä lupaan sen paussin jälkeen olla entist reippaampi oppilas.

• katalainen

Aloittajalle:
      Älä luule kaikkia kaltaisiksesi.

• 19+19

minua työpaikallani pyytävät nuoret akateemiset apuun kun tulee ongelmia erikoistietokoneen kanssa. Opiskellessani 70-luvun alussa alkoi olla jonkinlaisia tietokoneita, mutta enimmäkseen itsekseni olen tietoneiden salat opetellut.
      Nykyään on helppoa, kun ei tarvitse kikkailla perus- ja jatkomuistien ym. kanssa.

Provohan juttusi on, mutta vastasin kuitenkin.

• Taavetti Rytkönen

Aivan nolla olen tuksin osaisin matkustaa junalla tänään, samoin lentokoneella kun kaikki pitää tehdä itse (liput ja selvitykset)

Tosin rahaa koneella kotona se on sitten helppoa nyt on tullut miinusta ei vielä omista pois.

Eläkerahat varmoilla sain 21% koron tälle vuodelle. Ei ollut Talvivaaraa--Pekka on viisas mies niitä Suomen parhaita tehnyt varmaan satoja miljoonia omaan kassaan ei muuta kuin onnellista jatkoa hänelle.

• Taavetti Rytkönen

Puhelinta en myös osaa käyttää.

Lomalla siellä Suomessa siskon mies näytti puhelinta ja sanoin, uskotko puhelin ymmärtää puhetta- kysyi sano jotain- sanoin sano isäni nimi, hän katsoi vähän kysyvästi- niin tuli esille kuvien kanssa, siis puhelin toimi äänellä.

Ostan uuden Pappa-mallin.

• lapin muija

Ja monet -30 uusavuttomia kotitöissä ja ruuanlaitossa..............

• Taavetti Rytkönen

Positiivinen asia vanhoilla naisilla ei koskaan sex asiat häipyneet, miehet ovat nollia tai--- on kai toisinkin päin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      46
      3199
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      38
      2694
    3. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2624
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      115
      2440
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      51
      2193
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      351
      1961
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1594
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1475
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1298
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      32
      1235
    Aihe