Olen kuullut/lukenut vähän ristiriitaista tietoa. Voiko kesäkuukausilta nostaa opintotukea, jos saa keskimäärin lukuvuoden aikana 5op/kuukausi. Eli toisin sanoen, jos saan yli 60op syyskuu-toukokuu -välillä kerättyä, voinko nostaa myös kesältä tukea huoletta? Virallisestihan noiden 15op tulee kertyä kesäkuukausilta, mutta ainakin kaveri sanoi riittävän, että 60op on tullut täyteen. Opintopisteitä kuulemma seurataan lukuvuositasolla. Onko täällä faktoja/kokemuksia?
Kesäopintotuesta
2
238
Vastaukset
- kesälläselviytyjä
En nyt oleta, että Suomi24-palstalta tulisi kovin luotettavia vastauksia, mutta olisi kiva, jos jonkun linkin voisi heittää vaikka näkemyksensä tueksi.
- ---
Jos haluaa nostaa kesältä tukea kuitenkaan opiskelematta, pitää täyttää kaksi ehtoa:
1. Lukuvuoden kokonaispistemäärän pitää riittää tukien nostamiseen (vähintään 60op)
ja
2. Kelalle pitää voida ilmoittaa opiskelevansa sellaisia opintoja, jotka kuuluvat tutkintoosi (vaikka sitten vapaa-valintaisina opintoina).
Et voi nostaa tukea pelkästään sillä, että olet syksyn, talven ja kevään aikana opiskellut tarpeeksi. Kela pyytää kirjallisen selvityksen siitä, mitä aiot kesällä opiskella.
Kela ei siis kuitenkaan tee seurantaa yksittäisten kuukausien osalta. Jos sinulle myönnetään tuki, kukaan ei tule Kelalta selvittelemään oletko sinä oikeasti opiskellut sen, mitä olet heille ilmoittanut.
Itse nostin opiskeluaikana tukea parina kesänä. Yhtenä kesänä taisin nostaa vain yhdeltä kuukaudelta, koska silloin oli mahdollista suorittaa yksi iso tentti, toisena vuonna "tein gradua", joka ei edistynyt jännästi kesän aikana ollenkaan. Aiemmin kerätys opintopisteet riittivät oikein hyvin.
Voit toki lukea Kelan sivuilta asiasta:
http://www.kela.fi/opintotuki_mihin-opintoihin-tukea#kesaopinnot
Kukaan ei voi kuitenkaan linkittää sinulle mitään sellaista, missä tämä asia kerrottaisiin jonkun virallisen tahon suulla. Eihän Kelakaan voi julkaista keinoja naruttaa heitä. Faktaa tämä silti on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341728- 401648
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091144Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771097- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888