Tyrmistynyt suomalainen Koplissa

Tyrmistynyt

Kävin eilen Tallinassa, ja elämäni ensimmäistä kertaa nyt myös Koplissa. Olen yhä kulttuurisokissa joka on varmasti on yksi elämäni suurimmista. Miten yksinkertaisesti on mahdollista, että 80 kilometrin päässä Suomesta ja 1 kilometrin päässä Tallinan keskustastasta on
paikka jossa eletään kuin kolmanessa maailmassa!? Miksi Viro on jättänyt kokonaisen kaupunginosan heitteille? En usko, että edes Romanian mustalaisslummeissa eletään huonommin.

12

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksu suomalainen

      Höpöhöpö, tässä oli taas rasistinen turistin näkemys :D

      Kaupunki on aloittanut jo muutokset etenkin A-terminaalin suunnasta kohti Kalamajaa, joka on jo varsin kauniisti saatettu historiallisen kauniiksi. Merimuseon alue on tehty ja siellä on yksi Euroopan parhaista Merimuseoista.

      Koplissa on vanhaa teollisuusrakennuskantaa ja vakituisia asukkaita n. 50000.

      Koplissa on krs-taloja, joissa on saatu jo aikaiseksi yhtiömuodot samaan tapaan kuin Suomessa, ja pikkuhiljaa on saanut nähdä kuinka yhtiöt ovat remontteeranneet taloja ja pihoja.
      Lisäksi siellä on vanhaa neukkuaikaisia teollisuusrakennuskaata, joissa monissa toimitaan yhä ja siirto uusiin asianmukaisiin paikkoihin on hakusessa. Ongelma on siellä sama kuin Suomessa: kaikki firmat haluavat olla lähellä hyviä merenkulkuyhteyksiä ja toistensa lähellä, joten pk-seutu sielläkin asettaa rajoituksia kun maa ei vaan riitä (Suomessa Hki on saanut Sipoosta suuria alueita, nyt on käynnissä kuntayhdistäminen Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kanssa).

      Asukkaat niin Kalamajassa, Koplissa ja ylipäätään koko Põhja-Tallinnassa ovat luonnollisesti huolissaan asuinympäristönsä muutoksista, ettei siitä tule niin kallista että pienituloiset joutuvat muuttamaan gryndereiden tieltä. Tämä on tapahtumassa myös Hgissä.

      Jos lähestyt Koplia Mustamäen suunnasta, käännypä pääväylä Sõleen ja tutkaile kaikki pikkukadut sen molemmilta reunoilta niin näet paljon kauniita asuintaloja ja hyvin muotoiltuja puistoalueita.

      Koplissa sijaitseva satama-alue on hyvin toimivan telakkansa ansiosta jatkuvassa käytössä, mm. suomalaistenkin paljon käyttämiä matkustajalaivoja remonteerataan siellä. Tätä teollisuushaaraa ei voi siirtää sisämaahan.

      Hki luovutti kymmenien vuosien väännöllä Vuosaaren telakka-alueeksi ja se huomattiin jo valmistuttuaan pieneksi. Kirkkonummen Kantvikissa ei riitä kuulemma syväys (korjatkoon joku jos on vanhaa tietoa).
      Ei Koplinkaan telakkaa voi Virossa siirtää ihan minne vaan, vaikka rantaviivaa riittäisikin.

      Põhja-Tallinnaan on mm. taiteilijat asettuneet ja muutamiin vanhoihin entisiin teollisuusrakennuksiin on tehty aivan mahtavia loft-tyyppisiä gallerioita, ravintoloita ja asuntojakin.

      Mutta, jos ilkeilevä kirjoituksesi oli vain parin tunnin risteilyn takia hätäistä läpiajoa kun hait halpaa viinaa, et tietenkään ehtinyt ottaa yhteyttä Turisti-infoon.

    • Tyrmistynyt

      Minusta se miten Kopli on jätetty ilman huomiota on rasistista. Käy itse katsomassa Lihasaalin torilla miltä, niin olet varmasti eri mieltä. Mummot myyvät kylmässä muutamaa omenaa ja suolakurkkua.

      • Fiksu suomalainen

        Olet naurettava :D

        Jossain torilla käyminen ei tee kenestäkään ison kaupunginosan asiantuntijaa.
        Olen työni puolesta asunut Tallinnassa 5v, pois muutin 2012 joten eiköhän minun tietoni ole tarkemmat kuin sinun, joka tänne tahallisen rasistisesti kirjoittelet osoittaaksesi kuinka huonosti asiat on siellä tai tuolla. Nytkin väännät tuota omaa tyrmistystäsi (joka pitää siis lukea Rasismi) väittämällä vastaan että Kopli on jätetty huomiotta vaikka kerroin mitä kaikkea on tehty. Ja sanani voit varmistaa käymällä itse paikalla. Tori ei ole Kopli. Siinä näit vasta kyltin, joka kertoi mistä pääsee Kopliin.

        Rasismisi ei ole piilossa, se näkyy vaikka yrität mitä. Miksi kenelläkään olisi tarve muutoin tulla palstalle tuomaan jatkuvasti kaikkea negatiivista Virosta ja virolaisista, jollei ko. kirjoittaja ole rasistinen? Tai sitten kateellinen?
        Rauhoitu jo.

        Menepä sinä vaikka suomalaiseen syrjäkylään elelemään joksikin aikaa niin saat tyrmistyä siellä ihan samalla tavalla. Rappio alkaa näkyä kun potentiaaliset veronmaksajat ovat muualle muuttaneet työn perässä. Surullista Suomelle mutta totta, eikä se ole virolaisten syy.

        Hyvät viikonloput ja Itsenäisyyspäivää sulle, joka tapauksessa. Ollaan onnellisia ettei oltu miehitettynä kuten Baltian maat.


      • Tyrmistynyt
        Fiksu suomalainen kirjoitti:

        Olet naurettava :D

        Jossain torilla käyminen ei tee kenestäkään ison kaupunginosan asiantuntijaa.
        Olen työni puolesta asunut Tallinnassa 5v, pois muutin 2012 joten eiköhän minun tietoni ole tarkemmat kuin sinun, joka tänne tahallisen rasistisesti kirjoittelet osoittaaksesi kuinka huonosti asiat on siellä tai tuolla. Nytkin väännät tuota omaa tyrmistystäsi (joka pitää siis lukea Rasismi) väittämällä vastaan että Kopli on jätetty huomiotta vaikka kerroin mitä kaikkea on tehty. Ja sanani voit varmistaa käymällä itse paikalla. Tori ei ole Kopli. Siinä näit vasta kyltin, joka kertoi mistä pääsee Kopliin.

        Rasismisi ei ole piilossa, se näkyy vaikka yrität mitä. Miksi kenelläkään olisi tarve muutoin tulla palstalle tuomaan jatkuvasti kaikkea negatiivista Virosta ja virolaisista, jollei ko. kirjoittaja ole rasistinen? Tai sitten kateellinen?
        Rauhoitu jo.

        Menepä sinä vaikka suomalaiseen syrjäkylään elelemään joksikin aikaa niin saat tyrmistyä siellä ihan samalla tavalla. Rappio alkaa näkyä kun potentiaaliset veronmaksajat ovat muualle muuttaneet työn perässä. Surullista Suomelle mutta totta, eikä se ole virolaisten syy.

        Hyvät viikonloput ja Itsenäisyyspäivää sulle, joka tapauksessa. Ollaan onnellisia ettei oltu miehitettynä kuten Baltian maat.

        Rasistista on ainoastaan se miten Tallinna ja Viro näköjään kohtelee venäjänkielisiä vanhuksia. Mene itse sinne Lihasaalin taakse torille niin näät. Missänä suomalaisessa syrjäkylässä on tuskin koskaan ollut mitään vastaavaa. Talot eivät ole puoliksi palaneita hökkeleitä niinkun tämän Koplin raitiotielinjan vieressä. Varmasti siellä on myös parempia taloja, mutta itse kuljin vaan tätä pääväylää pitkin.
        Asiaa ei valitettavasti muuta se mihinkään, että sinä olet asunut Tallinnassa 5 vuotta. Ja en väittänyt olevani asiantuntija, kerroin vain mitä minä näin ja sen perusteella koin. Uskon, että suurin osa suomalaista ainakin ensimmäistä kertaa
        kyseisen alueen nähdessään kokee aivan samoin.


      • Gjfdjvfk fkvvbv
        Tyrmistynyt kirjoitti:

        Rasistista on ainoastaan se miten Tallinna ja Viro näköjään kohtelee venäjänkielisiä vanhuksia. Mene itse sinne Lihasaalin taakse torille niin näät. Missänä suomalaisessa syrjäkylässä on tuskin koskaan ollut mitään vastaavaa. Talot eivät ole puoliksi palaneita hökkeleitä niinkun tämän Koplin raitiotielinjan vieressä. Varmasti siellä on myös parempia taloja, mutta itse kuljin vaan tätä pääväylää pitkin.
        Asiaa ei valitettavasti muuta se mihinkään, että sinä olet asunut Tallinnassa 5 vuotta. Ja en väittänyt olevani asiantuntija, kerroin vain mitä minä näin ja sen perusteella koin. Uskon, että suurin osa suomalaista ainakin ensimmäistä kertaa
        kyseisen alueen nähdessään kokee aivan samoin.

        No nyt täytyy minun sanoa myös ettet mitään tiedä, oletat vaan.

        Tori on armenialaisten tori, Baltijaama turg, asiakkaina paljon venäläisiä ja jonkin verran virolaisia. Yhteinen kieli on venäjä, siks varmaan luulit venäläisiksi. Ne päättää omista asioistaan. Jos ne on tyytyväisiä torin omistajaan, ei ole syytä puuttua. Poliisi tarkistelee aina välillä ettei turisteja vaani lompakkovarkaat mut oikeasti armenialaiset itse vahtii paremmin koska niille on tärkeää ett turistit tulee, ja ett kaupungin virkamiehet antaa olla rauhassa.
        Ehkä niil ei olis enää totakaa elinkeinoo jos ne häädettäis pois. Mustamäen tori purettiin ku suomalaiset osti tontin ja rakensi Prisman. Se vei monelta työpaikan.

        Sä oot kävelly Toom Puiesteel ja nähny ne pari palanutta rakennusta.
        Tonttien omistajat on velvoitettu siivoon uhkasakoilla mut ne ei oo siivonnu.
        Põhja Tallinna Sõnumid (paikallinen lehti) on kertonut usein ett Kalamajan vanhempien yhdistys on huolissaan ettei lapset menis niihin. Kaupunki ei voi puuttua yksityisomistukseen noin vaan, ei Suomessakaan voi kuin uhkasakkoja antaa. Jos vie oikeuteen, se vie kans aikaa. En tiiä missä vaiheessa asia on kun en asu siellä enää vaan Õismäen suunnassa.
        Kyllä se kuitenkin niin on ettei kaikkee kannata tyrmistyneenkään tolla sävyllä kirjoittaa. Asioista voi kysyä neutraalimminkin.


      • Tyrmistynyt
        Gjfdjvfk fkvvbv kirjoitti:

        No nyt täytyy minun sanoa myös ettet mitään tiedä, oletat vaan.

        Tori on armenialaisten tori, Baltijaama turg, asiakkaina paljon venäläisiä ja jonkin verran virolaisia. Yhteinen kieli on venäjä, siks varmaan luulit venäläisiksi. Ne päättää omista asioistaan. Jos ne on tyytyväisiä torin omistajaan, ei ole syytä puuttua. Poliisi tarkistelee aina välillä ettei turisteja vaani lompakkovarkaat mut oikeasti armenialaiset itse vahtii paremmin koska niille on tärkeää ett turistit tulee, ja ett kaupungin virkamiehet antaa olla rauhassa.
        Ehkä niil ei olis enää totakaa elinkeinoo jos ne häädettäis pois. Mustamäen tori purettiin ku suomalaiset osti tontin ja rakensi Prisman. Se vei monelta työpaikan.

        Sä oot kävelly Toom Puiesteel ja nähny ne pari palanutta rakennusta.
        Tonttien omistajat on velvoitettu siivoon uhkasakoilla mut ne ei oo siivonnu.
        Põhja Tallinna Sõnumid (paikallinen lehti) on kertonut usein ett Kalamajan vanhempien yhdistys on huolissaan ettei lapset menis niihin. Kaupunki ei voi puuttua yksityisomistukseen noin vaan, ei Suomessakaan voi kuin uhkasakkoja antaa. Jos vie oikeuteen, se vie kans aikaa. En tiiä missä vaiheessa asia on kun en asu siellä enää vaan Õismäen suunnassa.
        Kyllä se kuitenkin niin on ettei kaikkee kannata tyrmistyneenkään tolla sävyllä kirjoittaa. Asioista voi kysyä neutraalimminkin.

        Kiitokset selvityksestä! Olin vaan aidosti tyrmistynyt paikasta koska en ole koskaan nähnyt vastaavanlaista muualla. Oli todellakin kulttuurishokki eikä sille voi
        mitään miten tuntee kun kohtaa jotain ennennäkemätöntä.


      • Noita höpöhöpöjä

        Et sä missään Koplissa ollu jos kerta Baltijaaman torilla kävit. Siitähän on vielä matkaa varsinaiseen Kopliin.
        Ootsä varma edes maasta missä kävit?


      • hehe he he hhehe
        Gjfdjvfk fkvvbv kirjoitti:

        No nyt täytyy minun sanoa myös ettet mitään tiedä, oletat vaan.

        Tori on armenialaisten tori, Baltijaama turg, asiakkaina paljon venäläisiä ja jonkin verran virolaisia. Yhteinen kieli on venäjä, siks varmaan luulit venäläisiksi. Ne päättää omista asioistaan. Jos ne on tyytyväisiä torin omistajaan, ei ole syytä puuttua. Poliisi tarkistelee aina välillä ettei turisteja vaani lompakkovarkaat mut oikeasti armenialaiset itse vahtii paremmin koska niille on tärkeää ett turistit tulee, ja ett kaupungin virkamiehet antaa olla rauhassa.
        Ehkä niil ei olis enää totakaa elinkeinoo jos ne häädettäis pois. Mustamäen tori purettiin ku suomalaiset osti tontin ja rakensi Prisman. Se vei monelta työpaikan.

        Sä oot kävelly Toom Puiesteel ja nähny ne pari palanutta rakennusta.
        Tonttien omistajat on velvoitettu siivoon uhkasakoilla mut ne ei oo siivonnu.
        Põhja Tallinna Sõnumid (paikallinen lehti) on kertonut usein ett Kalamajan vanhempien yhdistys on huolissaan ettei lapset menis niihin. Kaupunki ei voi puuttua yksityisomistukseen noin vaan, ei Suomessakaan voi kuin uhkasakkoja antaa. Jos vie oikeuteen, se vie kans aikaa. En tiiä missä vaiheessa asia on kun en asu siellä enää vaan Õismäen suunnassa.
        Kyllä se kuitenkin niin on ettei kaikkee kannata tyrmistyneenkään tolla sävyllä kirjoittaa. Asioista voi kysyä neutraalimminkin.

        Aina venäläisten vika vai. Milloin te paskat opitte ottamaan itsenäisen kansan tavoin vastuuta maastanne.


      • Kirjoitanko tyhmälle
        hehe he he hhehe kirjoitti:

        Aina venäläisten vika vai. Milloin te paskat opitte ottamaan itsenäisen kansan tavoin vastuuta maastanne.

        Kirjoittelet suomalaisten kanssa. Virolaiset ovat poistuneet täältä tuollaisten rasistien takia. Et näytä tuntevan edes suomalaisten sanontatapoja?


    • Kyläilijä

      Minä olen 15 vuotta käynyt kyläilemässä tuttavaperheessä Koplissa. Usein eksyn ja harhailen, mutta mitään surkeaa aluetta en ole nähnyt. Vanhojahan ne omakoti-ym talot ovat mutta ei mitenkään huonoja esim. Taime-kadulla.

    • siinä syy

      Enemmistö EU rahoista menee ahneiden poliitikkojen taskuun.

    • pappa1

      Heh..sinä, hyvä mies, et vielä tyrmistynyt!
      uskallapas käydä muissa viron kaupungeissa siellä vasta tulee kunnon kulttuurisokki!

      Ehdotan tutustua Narvaan, Sillamäeen, Kohtla-järvi jne..

      Tässä viron paratiisissa on nälkä, lapset ja vanhukset asuvat kaatopaikoilla aivan samalla tavalla kuin Viipurissa.

      Viro propaganda nimittä näitä ihmisiä miehittäjiksi(okupantit), vaikka todellisuudessa tarpeeksi suuri osa näitä ihmisiä oli pakkosiirretty Narvaan vuonna 1945...1949, niistä oli suuri osa poliittisia vankeja, sorrettuja ihmisiä niiden etnisyyden takia(suomalaiset, inkerikot , isuurit, ukrainalaiset, puolalaiset, jne..) tai kulakkeja..
      Viro luokittelee niitä maan viholliseksi aivan samalla tavalla kuin suuri Stalin.
      Viro on Stalinin paras oppilas ja elää niin kuin opetti suuri Stalin.

      ps.
      saatte pyyhkiä tämänkin kommenttiini vaikka tämä on totta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1679
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1568
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1169
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1124
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1102
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1012
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      971
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      965
    10. 6
      960
    Aihe