Miksi?

tyhmiä?

koneella ja purjeilla yhtäaikaan ajavat eivät käytä vaadittavia merkkejä?

25

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+13

suurin syy on se, että he ovat öykkäreitä, jotka haluavat väärinkäyttää purjeveneille (perusteettomasti) myönnettyä etuoikeutta.

• Vielä tyhmempiä?

Miksi moottoriveneilijät eivät käytä väylän läheisyydessa ankurissa ollessaan vaadittuja merkkejä eivätkä noudata merkein osoitettuja nopeusrajoituksia saatikka aaltojentekokieltoa.

• äimän käki

miksi kävelin eilen punaisia pain suojatiellä?!?

• vidddduu

aivan sama

• dopdopdopaaa

Hei.
      Myönnän syyllisyyteni.Olen muutamia kertoja kesässä käynnistänyt moottorin kapean salmen ,vastaantulevan liikenten ,tms syyn seurauksena minutiksi tai kahdeksi turvallisuuden vuoksi.Muuten toki liikun 95%purjeilla.

• polliissi

toivottavastii saat sakot tai linnaa lainvastaisesta = rikollisesta toiminnastasi!

• jaksetaan nipottaa

Käytän kyllä, jos koneajo ei ole hetkellinen (tyyntä saaren suojassa tai salmessa). Silti pidän mustan kartion nostamista ainoastaan byrokratiana, josta jaksetaan nipottaa. Mitään muuta merkitystä tällä purjelaiva-aikojen historiallisella jäänteellä ei enää ole.

Toivon, että Suomen sisäisten kulkuvesien säännöt vihdoin yhtenäistettäisiin vaikkapa Ruotsin sääntöjen mukaisiksi, jolloin alle 12-metriset veneet vapautuisivat päivämerkkien käytöstä (musta pallo ja kartio). Suomessa rikotaan mustan ankkurointipallon käyttöpakkoa vielä enemmän kuin mustan kartion käyttöä.

• höpötihööö

no paikallan oleva paatti ei ketään häiritse toisin kuin rikollisesti liikkuva

• pata kattilaa soimaa
        höpötihööö kirjoitti:

no paikallan oleva paatti ei ketään häiritse toisin kuin rikollisesti liikkuva

Kysymys oli sääntörikkomuksesta. Jos jätät ankkurointia osoittavan mustan pallon nostamatta ankkuroidessasi olet iyse aivan yhtä suuri rikollinen!

• 9+14

Se todellinen purjelaiva-aikojen historiallinen jäänne, joka pitäisi säännöistä poistaa, on purjealusten etuajo-oikeus. Jos kerran valitsee mielestään huonommin manöveroitavan liikevoiman, pitää vastata tekemisistään ja olla menemättä muiden tielle.

• Plaanaa

Miksi täällä palstalla ihmisten päätä puristaa noin mitättömät asiat?
      700-1000 mpk viimeistet 10 kesää liikkeellä ja kertaakaan ei ole häirinnyt purjehtijoiden kartiot tai niiden poissaolot, eikä ankkurimerkkien puutteet . Ei kai toi oikeasti kenellekkään voi olla ongelma kun ollaan oikeasti merellä?

• mites Ruotsissa?

Oikeasti ainoa ongelma on säännöistä nipottajat. Ei minullekaan ole tuottanut vaikeutta päätellä liikkuuko joku saaristoväylällä tuulen voimalla vai konevoimalla. Miksi se on joillekin muka vaikeata?
        Ruotsalaisille se ei ole ollut vaikeata ja päivämerkkipakko onkin poistettu heidän vesiensä säännöistä.

• sama täällä

Minulla on monta kertaa pidempi historia takana sekä vuosina että maileina ilman yhtä ainotta tilannetta, jossa jonkun kartion käytöllä tai käyttämättömyydellä olisi ollut minulle hyötyä tai haittaa. Kitisijät tuntuvat suhtautuvan asiaan jotenkin olettaen, että se kartiota käyttävä väistää heitä aina, eikä vain normaalien sääntöjen vaatimusten mukaan. Muille kuin kitisijöille asia on merkityksetön, kuten edelliselle ja minulle. Ja minua sentään purjehtijana ne kartiolliset todella väistäisivät poikkeuksetta.

• sama täällä kirjoitti:

Minulla on monta kertaa pidempi historia takana sekä vuosina että maileina ilman yhtä ainotta tilannetta, jossa jonkun kartion käytöllä tai käyttämättömyydellä olisi ollut minulle hyötyä tai haittaa. Kitisijät tuntuvat suhtautuvan asiaan jotenkin olettaen, että se kartiota käyttävä väistää heitä aina, eikä vain normaalien sääntöjen vaatimusten mukaan. Muille kuin kitisijöille asia on merkityksetön, kuten edelliselle ja minulle. Ja minua sentään purjehtijana ne kartiolliset todella väistäisivät poikkeuksetta.

Alkuun ajattelin, että onpas typerä keskustelunaihe ja, että en varmaan osallistu. Mutta ei olekaan. Asiasta on oikein hyvä puhua ääneen, vaikka onkin kestojankkausaihe.

Päivämerkkien käyttövelvoite tulee poistumaan ennemmin tai myöhemmin ja on erittäin hyvä, että käydään keskustelua etukäteen siitä miksi poistuu. Tässä ketjussa on muutama hyvä kommentti jossa asia kiteytyy: päivämerkeillä on merkitystä enää sääntöpoliiseille, nipottajille ja nettipurjehtijoille. Merellä oikeasti purjehtivalle niiden merkitys on olematon.

• 20+14
        spkoo kirjoitti:

Alkuun ajattelin, että onpas typerä keskustelunaihe ja, että en varmaan osallistu. Mutta ei olekaan. Asiasta on oikein hyvä puhua ääneen, vaikka onkin kestojankkausaihe.

Päivämerkkien käyttövelvoite tulee poistumaan ennemmin tai myöhemmin ja on erittäin hyvä, että käydään keskustelua etukäteen siitä miksi poistuu. Tässä ketjussa on muutama hyvä kommentti jossa asia kiteytyy: päivämerkeillä on merkitystä enää sääntöpoliiseille, nipottajille ja nettipurjehtijoille. Merellä oikeasti purjehtivalle niiden merkitys on olematon.

Perustelepa oletuksesi, että päivämerkkien käyttövelvoite tulisi koskaan poistumaan? En usko, että Trafilla tai LVM:llä on itsellään mitään motivaatiota siihen suuntaan liikkua. Ja purjeveneilijöitä on niin vähän, ettei heidän "painostusvoimansa" ole merkityksellinen.

Itse(kin) purjeveneilijänä totean, että kartiottomuuden ongelma ei yleensä olekaan siinä, etteikö näkisi koneen olevan päällä vaan siinä, ettei ilman kartiota koneella purjeet ylhäällä ajavaan voi luottaa. Ei voi tietää, noudattaako tämä väistämissääntöjä eli toimii konealuksen tavoin vai ei. Koko vesiliikenteen (kuten maaliikenteenkin) sääntöjen perustarkoitushan on juuri siinä, että ne luovat kaikille kulkijoille yhteisen toimintamallin, jonka avulla muiden alusten liikkeet voi ennakoida.

• koska...
        20+14 kirjoitti:

Perustelepa oletuksesi, että päivämerkkien käyttövelvoite tulisi koskaan poistumaan? En usko, että Trafilla tai LVM:llä on itsellään mitään motivaatiota siihen suuntaan liikkua. Ja purjeveneilijöitä on niin vähän, ettei heidän "painostusvoimansa" ole merkityksellinen.

Itse(kin) purjeveneilijänä totean, että kartiottomuuden ongelma ei yleensä olekaan siinä, etteikö näkisi koneen olevan päällä vaan siinä, ettei ilman kartiota koneella purjeet ylhäällä ajavaan voi luottaa. Ei voi tietää, noudattaako tämä väistämissääntöjä eli toimii konealuksen tavoin vai ei. Koko vesiliikenteen (kuten maaliikenteenkin) sääntöjen perustarkoitushan on juuri siinä, että ne luovat kaikille kulkijoille yhteisen toimintamallin, jonka avulla muiden alusten liikkeet voi ennakoida.

Aivan yksi lysti, koska koko ikänsä voi liikkua vesillä asian aiheuttamatta päänvaivaa, minkäänlaisista vaaratilanteista puhumattakaan. Se riittää jo yksin hyvin perusteluksi.

• Folggari

Mulla on perämoottori. Näkee siitä ilman kartiotakin, onko koneajossa vai ei.

• älämölön perussyy

Siitä että helposti näkee ilman kartiotakin, milloin ajat folkkariasi perämoottorilla, ei ollutkaan kysymys.

Perusjuttu tässä mustan kartion älämölässä on se, että suomalaiset rakastavat kaikkien sääntöjen pikkutarkkaa noudattamista ja byrokratiaa - mutta ainoastaan silloin, kun huomaavat jonkun toisen rikkovan sääntöjä.

• Valas

Ei yksinkertaisesti kiinnosta.

• sss

Eivät vaa osaa (EVO)

• rutiruti

Miten toimit toisin jos näitä merkkejä näkisit?

Turhaa vinkumista.

• tyhmiä nekin

Miksi karilla olevat laivat eivät soita rivakasti laivakelloa vaatimusten mukaan?

• miksi miksi miksi

Ja miksi pysyvällä tukipurjeella varustettu kalastustroolari ei osoita mustalla kartiolla, että se ajaa koneella?
        Miksi monet kalastusalukset pitävät kahta kärjittäin olevaa kartiota tai koria kiinteästi asennettuina silloinkin, kun eivät harjoita kalastusta?
        Miksi sumussa olevat kone- ja purjealukset eivät anna sääntöjen mukaisia äänimerkkejä?
        Miksi jokaisessa vähintään 12 m aluksessa ei ole sääntöjen mukaista laivakelloa ja vihellintä?

Onko niin, että veneilijöiden sääntötuntemus rajoittuu mustaan kartioon? Vai mistä johtuu vimmattu halu ryhtyä kyttäämään onko musta kartio nostettu vai ei?
        Miksi moottoriveneilijän piti ajaa veneeni vierelle huutelemaan kartion puuttumisesta, kun purjehdin hiljaista vauhtia Kytön selällä viime elokuun lopulla pelkällä isopurjeella (kone ei ollut käynnissä, olin valmistautumassa spinnun nostoon)?

• Qwerty

Ollaan me kyllä välillä todella pikkumaista kansaa:D onnea vain silti itsenäiselle Suomella.

• kuusamox

Kartiosta voisi ihan hyvin luopua ainakin ahtaissa väylissä
      Ymmärrän hyvin, ettei sitä viitsi nostaa ylös muutaman minuutin ajaksi.

Ahtaissa väylissä pätee muutenkin oikean puoleista liikennettä koskevat säännöt eikä pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

Myöskään ahdasta kulkuväylää ei saa ylittää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Tämäkin koskee purjetta, moottoria tai molempia eikä kartiolla ole vaikutusta.

Käytännössä säännöt ovat tiukat ja selkeät riippumatta siitä mennäänkö moottorilla vai purjeella. Jokainen valitkoot itse turvalliseksi kokemansa tavan kunhan pystyy noudattamaan lakia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9275
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2859
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      33
      2639
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1945
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1816
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1351
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe