Miten olette saaneet vauvalle päivärytmin?

Ensimmäisen äippä

Meillä 5kk tytöllä on sellainen rytmi, että heräilee yleensä 8.30-9 aikaan. Valvoo ehkä reilun tunnin, jonka jälkeen nukkuu pikku-unet (alle tunnin). Klo 13-14 laitan hänet ulos nukkumaan, jossa nukkuu yleensä 2,5-3h. Illalla neiti sitten saattaa ottaa sisällä tai vaunulenkillä vielä yhdet tai kahdet pienemmät, noin tunnin unet. Illalla häntä ei sitten kovin aikaisin nukkumaan saadakaan eli joskus 22 aikaan yleensä nukahtaa. Öisin herää vielä vaihtelevasti, mutta syö vähintään sen kolme kertaa (01, 04, 07), joskus useamminkin.

Olen miettinyt, että pitäisikö tytsyä ruveta aamulla herättelemään aikaisemmin. Ja sitäkin olen nyt kokeillut, että laitan sen jo heti ekoilla päikyilla ulos nukkumaan, jos nukkuisi siellä pidempään eli saisi niitä pitkiä päikkyjä aikaistettua ja siten tuota yöunille menoa myös. Mun mielestä sopiva olisi joskus 20.30 aikaan viimeistään! 22 on ihan liian myöhään!

Soseita ollaan jo aloiteltu ja säännöllisiä ruoka-aikojakin pitäisi alkaa etsiä. Miten olette ruoka-ajat ajoittaneet?

18

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4x äippä

      Vauvat on yksilölllisiä et tuon ikäselle saa tehtyä vielä mitään lukujärjestystä.Se tulee sitten myöhemmin kun nukkuu yöt heräämättä ja riittää ne yhdet päiväunet.Silloin voit alkaa tekee rytmiä.Kotonahan sä olet ota rennosti äläkä kitise turhista.

      • Mietin vain...

        Olen ihan samaa mieltä tuosta, ettei viisikuisen kanssa kannata stressata aikatauluista, mutta miten tuo öiden heräämättä nukkuminen liittyy päivärytmiin? Meidän puolitoistavuotias taapero esimerkiksi heräilee vielä 2-3 kertaa yössä, mutta kyllä meillä on aivan selkeä päivärytmi ollut jo pitkään. Oli jo silloinkin, kun heräili vielä enemmän.


      • rytmi, mikä se on?
        Mietin vain... kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä tuosta, ettei viisikuisen kanssa kannata stressata aikatauluista, mutta miten tuo öiden heräämättä nukkuminen liittyy päivärytmiin? Meidän puolitoistavuotias taapero esimerkiksi heräilee vielä 2-3 kertaa yössä, mutta kyllä meillä on aivan selkeä päivärytmi ollut jo pitkään. Oli jo silloinkin, kun heräili vielä enemmän.

        meillä päivärytmi se minkä neiti (4kk ja risat) millonkin päättää, eli sitä ei ole, mutta yöt nukutaan lähes aina heräämättä, eli ei se päivärytmi öihin vaikuta.


      • Ywondo
        rytmi, mikä se on? kirjoitti:

        meillä päivärytmi se minkä neiti (4kk ja risat) millonkin päättää, eli sitä ei ole, mutta yöt nukutaan lähes aina heräämättä, eli ei se päivärytmi öihin vaikuta.

        Meilläkin 5kk vanhalla tytöllä yöt ovat rytmissä, nukahtaa 20.30 ja herää 6 aikaan. Nukkuu heräämättä. Päivät menee vaihdellen, ei juurikaan päivällä unia ota kuin sylissä parit vartin "päikkärit"..


    • jhg.lj

      Jos tuo ilta-valvominen häiritsee niin älä anna nukkua kuin yhdet pikku-unet illalla. Tosin voit varautua heräämään yöllä tai viimestään aamulla aikaisin :D Muuten tuon ikäinen vauva on se joka määrää sen rytmin, ei sitä vielä paljoa auta pakottaa suuntaan jos toiseen.. Ja 3 unet on hyvä nukkua päivällä tuossa iässä!

    • Ensimmäisen äippä

      Ei tässä mitään kitistä. Ihmettelen vaan, kun monet sanoo, että "kyllä se rytmi itsekseen muodostuu" ... MITEN? Alkaako se lapsi vaan yht'äkkiä nukahtaa kasin aikaan illalla ja nukkua aamuun asti??? Eikös sitä nyt siinä vaiheessa, kun muksu alkaa syödä päivisin soseita, ala tuo yösyötön osuus vähenemään (enkä tietenkään tarkoita, että sen tarvii heti kokonaan loppua, mutta vähentyä kyllä!). Tiedän kyllä, että on niitä marttyyriäitejä, jotka heräilee muksun kanssa öisin, vaikka se olisi jo yli vuodenkin ikäinen. Mun mielestä siinä vaiheessa pitää nukkua yöt läpeensä ja jos ei nukuta niin sitten siihen opetetaan!

      Ja miksi nyt kyselen... olen monilta tutuilta kuullut, että puolivuotiaana alkaa jo selkeä rytmi löytyä lapselle.

      • Herää jos herää

        Voi hyvänen aika... :) Alle kaksivuotiaalle (ja vähän vanhemmallekin) on vielä ihan normaalia herätä öisin. Osa posottaa nukkumatta läpi yön, mutta osa ei. Haluaisinpa vaan tietää, että MITEN sinä opetat sen taaperon nukkumaan yöt läpeensä, jos se vaan herää joka yö esimerkiksi sen kerran tai kaksi yössä? Ei ole kaikille mitään sellaista naps vaan -unikoulua, joka "opettaisi" nukkumaan. Se pitää vain hyväksyä. Mutta kyllä kaikki lapset rupeavat nukkumaan katkeamattomia yöunia jossain vaiheessa. On vain täysin absurdia olettaa, että se jokaisella tapahtuisi jo yksivuotiaana.


      • rytmi?

        Meillä se rytmi yöhön tuli itsestään, onneksi. Joskus olen yrittänyt iltaa venyttää myöhemmäksi, ei onnistu (meillä juurikin tuo kasilta nukkuun ja kuudelta ylös) mulle sopis paremmin vähän myöhäsempi, sais aamulla nukkua, mutta pakko mennä neidin mukaan =) ja päivisin ei siis mitään säännöllistä rytmiä. Ja ne yö syömiset jäi itsestään n 1kk, sitten, nyt ikää 4kk ja risat.
        Kaverin lapsi nukkunut yöt kokonaan syntymästä asti ja toisen kaverin heräilee vieläkin (ei syömään) ja ikää kohta 4v. Eli taitaa olla ihan vauvasta kiinni.


    • Ensimmäisen äippä

      *huokaus* .. tää on just tällaista täällä 24-palstalla, että kun yrittää jotain asiallisesti kysyä niin vastaukset on just tätä luokkaa, että "älä typeriä kysele siinä". En kai mä niin urpo ole, että oletan lasten automaattisesti nukkuvan yöt läpeensä edes unikoulun myötä. Mutta varmasti siitä apua on siinä vaiheessa, jos vauva silkasta tottumuksesta herää tissille kymmenen kertaa yössä.

      Eipä tarvi tänne tulla enää kyselemään yhtään mitään ja taidanpa jättää koko foorumin.
      Ei mulla muuta.. moro!!!

      • Herää jos herää

        No jos täällä haukkuu marttyyriäideiksi sellaiset, joiden lapset heräilevät öisin vielä taaperoiässäkin ja olettaa, että se johtuu vain siitä, etteivät vanhemmat ole osanneet opettaa lasta nukkumaan, niin saattaa siihen joku vastata vähän eriävällä mielipiteellä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, turha sen takia on suutahtaa. :) Ja tämä nyt on sellainen palsta, että ne täysin epäasialliset vastaukset (joita myös voi tulla) kannattaa vain suodattaa pois ja jättää huomiotta. Yleensä joku vastaa fiksustikin.


      • Taaperon mamma

        Hei.
        Minulla on taaperoikäinen lapsi, 1v ja 3kk. Yösyötöt loppui 2-3kk iässä jolloin alkoi nukkua noin 8 tuntia yössä. Lapseni alkoi heräilemään uudestaan 6-7kk iässä kun oppi nousemaan seisomaan ja kävelemään, alkuun saatettiin valvoa pari-3tuntia yössä 4-5 osassa. Meillä herätään edelleen 1-2 kertaa yössä mutta en ole kertaakaan antanut tissiä/pulloa sen 2-3kk jälkeen vaan olen laittanut tutin lapselle suuhun johon on nukahtanut. Iltapuuhat hoidetaan pääsääntöisesti samalla aikataululla ja lapsi menee nukkuu noin klo 20 ja herää aamulla yöstä (heräilyistä) riippuen 6.30-7.30. Sama rytmi on ollut 5-6kk ikäisestä jolloin lopetin myöhäisen imetyksen.

        Jos sinua häiritsee lapsesi ilta valvominen niin koita estää lasta nukkumasta tietyn kelloajan jälkeen (vaikka klo 18 jälkeen pidetään hereillä vähintään 20-20.30) jolloin lapsi menee iltaunille. Meillä toimi tuo nukkumaanmenon aikaistaminen tuollatavalla kun lopetin iltaimetyksen. Tosin se voi aiheuttaa sen että lapsi herää aamulla aikaisin niinkuin joku tuolla oli jo maininnut.

        Päivärytmien muodostumisesta sen verran että yleensä siinävaiheessa kun aletaan kiinteitä antamaan olisi hyvä alkaa muodostamaan ruoka-aikoja, eli annetaan soseita suunnilleen samoina aikoina päivässä. Lapsi oppii siitä että on olemassa ruoka-ajat, en itse odottanut että lapsi huusi ruokaa vaan annoin kellon mukaan ja vieläkään meillä ei olla huutonälässä enne ruokaa mutta syödään kuitenkin kunnolla kun ruoka tarjoillaan. Meillä oli sen verran helppo lapsi että ennen soseita imetyksetkin ajoittui 3 tunnin välein tapahtuvaksi joten soseet aloin antamaan imetys aikoina (aamupala 8, lounas 11, välipala 14, päivällinen 17ja iltapala 20), alkuun imetin vielä sen yhdenkerran iltapalan jälkeen (noin 21-21.30) mutta sekin jäi lapsentahtoisesti pois.

        Toivottavasti teidän päivärytmille alkaa selkiytymään ja toivottavasti sait jotain helppiä tästä vastauksesta :)


    • äippäli

      Meiän neiti 6kuukautta vanha menee illalla nukkumaan seitsemän maissa ja sitä ennen syö puuron ja maitoa päälle.Yöllä ei enää herätä syömään vaan yösyöminen on jäänyt pois.Mutta yö aikaan heräillään useaan kertaan ja tuttia joudun laittamaan suuhun.Aamulla heräillään puoli seitsemän jolloin syödään puuroa ja maitoa päälle.Puoli kymmenen jälkeen liha,kala,kana tai kasvis sosetta yksi purkillinen ja maitoa päälle.Puoli kahen maissa hedelmä tai marjasosetta yksi purkillinen ja maitoa päälle.Neljän tai puoli viiden maissa liha,kala,kana tai kasvis sosetta yksi purkillinen ja maitoa päälle.Hyvin on neiti kasvanut...

    • alpir

      moikka

      kyllä rytmi voi hyvin muotoutua jo ennen kuin lapsi nukkuu vaan yhdet päiväunet! meillä muistaakseni oli aika selkeä päivärytmi jo 5kk iässä, tosin lapsi oli kyllä sen itse päättänyt ja kun tajusin, että näihin aikoihin hän nukahtaa, aloin myös tietoisesti laittamaan unille aina samaan aikaan. ei syöty vielä kiinteitä tuossa vaiheessa. vauva on nyt kohta 10kk ja aikalailla sama rytmi on säilynyt viimeiset 5kk, sillä erotuksella että unia on enää kahdet. mutta tosiaan jos jo tarjoat kiinteitä, koita tarjota samaan aikaan ja nukkumaankin voi laittaa samaan aikaan päivällä, jos vaikuttaa siltä, että lapsella o joku rytmi muotoutunut.

      meillä ei ole missään vaiheessa ollut eroa aamupäikkäireiden ja iltapäiväpäikkäreiden kestossa, molemmat on olleet suunnileen sen 80 minuuttia. silloin kun oli kolmet päikyt, illan päikyt oli 40 min. eli ei minusta ole tarvetta yrittää venyttää toisia päikkyjä pitkiksi. vielä nykyäänkin lapsen aamu- ja iltapäikyt on samanpituiset.

      illalla ei varmaan kantsi ottaa kaksiä päikkyjä, jos päivällä on kahdet otettu. ja koita olla laittamatta liian myöhään viimeisille päiväunille, muuten yöunille meno auttamatta viivästyy. meillä rytmi oli tuolloin niin että n. 07 herättiin, 09 päiväunille, 14 toisille päiväunille ja vikat päikyt oli 18, mikä on kyllä aika myöhään, mutta meillä mentiin silti klo 21 nukkumaan. nyt kun kolmannet päikyt on jääneet pois jo aikaa sitten, nukkumaameno on aikaistunut, eli klo 20 menee nykyään unille. muistan itsekin, että halusin aikaistaa nukkumaanmenoa kesällä, mutta ei kyllä oikein onnistunut, lapsi määrää tuossa vaiheessa vielä rytmin, mutta kyllä rytmin muodostumista voi tukea.

      tsemppiä!

    • mikä ongelma

      Meillä mentiin suunnilleen samalla rytmillä tuossa iässä. yöunet n. 22-08 ja kolmet päiväunet n10-11, 13.30-15 pisimmät unet ja vielä torkut 17-18. Yöllä söi tuohon aikaan kahdesti... jos nukutte kolmet unet ja heräätte 8 jälkeen niin et kyllä millään saa aiemmin yöunille- koska hän on liian virkeä. :) meillä aikaistui yönille meno siten ihan itsestään kun siirryttiin kaksiin päiväuniin. olisko ollut n. 8kk silloin

    • Kati791

      Onko mitään vinkkiä, millä saisi 3 kk pojun aloittamaan yöunet edes vähän aikaisemmin? Meillä nukahdetaan yöllä kahden-kolmen välillä.Poika syö aamulla kuuden-seitsemän välillä ja herää aamupäivällä kymmenen-yhdentoista aikaan. Seuraavat unet iltapäivällä noin yhdestä kolmeen. Pitkin iltaa pieniä torkkuja, vaikka kuinka yritettäisiin pitää hereillä kuudesta eteenpäin. Yleensä nukahtaa nätisti illalla yhdentoista aikaan ja nukkuu tunnin verran, minkä jälkeen herää kiukkuisena. Ja sitten vavotaankin pitkälle yöhön... Poika nukkuu siis periaatteessa ihan hyvin, mutta rytmiä pitäisi saada aikaistettua pari tuntia. Tiedän, että näin pienelle ei voi vielä tehdä kovin ihmeitä, mutta oma jaksaminen alkaa olla loppu, kun joka yö menee sinne kahteen. Ja siinä vaiheessa on jo itse niin yliväsynyt, että uni ei tule, vaikka vauva nukkuisikin.

      • 12+8

        Teidän tilanteessanne alkaisin varmaan herättää vauvaa aamulla aiemmin. Noin viikon tuntuvat vauvoilla kestävän nämä rytminmuutoksiin tottumiset, siihen asti on enemmän kitinää ja sählinkiä. Tsemppiä!


    • Näin meillä

      Me vaan ruvettiin herättämään 6kk tyttö aamulla kahdeksalta ja laitettiin nukkumaan (vaunuihin) aina samaan aikaan.Toisilta unilta herätetään viideltä eikä anneta sen jälkeen nukkua vasta kuin illalla.Eikä yöllä herätessä annettua heti pulloa,laitettiin tutti suuhun aina kun heräsi ja se riitti,vauva nukahti uudelleen.Tätä kesti n.1viikko ja lapsi heräili itse oikeaan aikaan ja alkoi myös väsymään tiettyyn aikaan eikä herännyt yöllä ollenkaan.Vaikeinta meillä oli pitää lasta hereillä ensimmäisten ja toisten unien välissä.Nyt tyttö on reipas 1,2v muksu ja selkeä rytmi on ollut tuosta 6kk iästä asti.

    • ensimmäinen myös

      varmasti lapsesta ja tavoista kiinni :) meillä alkoi 3kk iässä olemaan hyvä rytmi ja ollut tähän saakka..nyt 9kk :) alkuun neiti yritti valvottaa 2-3asti yöllä mutta alotettiin tekemään kellon tarkkuudella kaikki päivällä ja ei lipsuttu niistä että neiti tottui. aamulla noustiin 7aikaan, tiettyihin aikoihin aina syömistä ja paljon tekemistä päivälle ja paljon ulkoilua. iltaa kohden rauhotuttiin pikku hiljaa ja käytiin iltakylvyssä. iltakylvyn (klo17.30)jälkeen yökkäri päälle ja iltapalaa ja pullollinen maitoa.sylittelyä siihen samaan ja sitten sänkyyn. kuukaus pari meni että neiti tottui ja alkoi itsekin päättämään siihen väliin milloin halusi nukkua päikkärit. iltatoimet tietyssä aikataulussa ja aamuherätys 7aikaa auttoi kummasti meillä. Neiti päätti itselleen päivärytmin automaattisesti siihen väliin. :) nytkin mennään klo 19-20 unten maille. nyt uskaltaa jo höllätä puolella tunnilla aikataulua :) kannattaa yrittää rytmittää ja kokeilla pikku hiljaa uusia tapoja jos vanhat ei toimi.. kyllä se siitä ajan mittaan menee raiteilleen. niin ja meillä nukuttu jo läpi yön klo 19-07 3kk iässä (tietenkin tuttia täytyy joskus viedä kun reppanalta on karkuun päässyt :D ) ja 6kk iässä laitettiin omaan huoneeseen nukkumaan :) kaikki on niin erilaisia yksilöitä että kokeilemaan vaan kaikkia niksejä :) meilläkin ensimmäinen muksu ja kokeillen vaan :) ruuan kanssa joutunut sumplimaan neidin kanssa ja itse on hyvin ilmoittanut suunnilleen samoihin aikoihin nälkänsä :) ensin meni tiuhempaan n.parin kolmen tunnin välein ja sitten näin myöhemmin mennyt kolmeen neljään tuntiin väit :) aamupala, ruoka, välipala, ruoka/välipala ja puuro ja puuron päälle pullo maitoo :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      424
      4714
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2349
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1750
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      326
      1467
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      81
      1141
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1105
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1025
    Aihe