Kuluessaan nastarengas menettää pitoetunsa

TM 17 2010

2010 Tekniikan Maailma teki sellaisen poikkeuksen että ottivat testiin mukaan myös käytettyjä renkaita ja jopa julkaisivat testitulokset.

Käytetty nastarengas ei pidä lainkaan käytetty kitkarengasta paremmin. Ja meidän autoissahan on alla vain käytettyjä renkaita....

http://aijaa.com/CsmrxL

130

2822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silti

      Mutta silti se kuitenkin on sata kertaa parempi kuin lepuuttaja. Silti.

      • mikä pelle

        Olet vaippahousu!


      • autoilija3

        Näin se on!!! Nastapellet laittaa nastarenkaat alle jo lokakuussa ja ajaa nastoilla maanteitä vaarallisen urille kuluttaen aina ensi liukkaisiin tammikuulle ja silloin on nastoista mennyt jo 50% vaikutuksesta pois. Eli on jo kitkojen luokkaa ellei jopa kitkoissa ole silloin jo parempi pito.


    • SINÄHÄN OLET VIISAS!

      Kuluessaan kitkarengas menettää pitonsa.

      • voi pelle

        Kitkarenkaan lamelli pohjaan asti. Pito säilyy loppuunasti. Poislentävät nastatko pitää tyhmeliini?


      • kevytlevite seppo
        voi pelle kirjoitti:

        Kitkarenkaan lamelli pohjaan asti. Pito säilyy loppuunasti. Poislentävät nastatko pitää tyhmeliini?

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.


      • Kitkoja kaikki...
        voi pelle kirjoitti:

        Kitkarenkaan lamelli pohjaan asti. Pito säilyy loppuunasti. Poislentävät nastatko pitää tyhmeliini?

        Nastat pysyy pääosin kiinni, jos ratin ja penkin välissä on joku tolkku ajamistyylissä.
        Ja lamellit on nastarenkaissakin ja pohjaan asti, kumiseos ei välttämättä ole sitä kiteitä sisältävää. Jos autossa on vielä 70-luvun hakkiskuviolliset alla niin niissä ei imukupin syvyys ollut montaa milliä.

        Käytäntö on osoittanut, että ne kitkat pitää olla liki uudenveroiset, jos niillä meinaa pärjätä, jos on ajettava kelissä kuin kelissä, eikä siirry metron käytöön, kun hieman talvi näyttäytyy.


      • parasta ennen pvm
        kevytlevite seppo kirjoitti:

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Trollaatko? Juuri tuosta renkaasta Autoliitto varoitti


      • voi poju
        Kitkoja kaikki... kirjoitti:

        Nastat pysyy pääosin kiinni, jos ratin ja penkin välissä on joku tolkku ajamistyylissä.
        Ja lamellit on nastarenkaissakin ja pohjaan asti, kumiseos ei välttämättä ole sitä kiteitä sisältävää. Jos autossa on vielä 70-luvun hakkiskuviolliset alla niin niissä ei imukupin syvyys ollut montaa milliä.

        Käytäntö on osoittanut, että ne kitkat pitää olla liki uudenveroiset, jos niillä meinaa pärjätä, jos on ajettava kelissä kuin kelissä, eikä siirry metron käytöön, kun hieman talvi näyttäytyy.

        Ajoin kolme talvea kitkoilla. Ja myin auton. Kitkat uutta vastaavat. Kitkarengas säilyttää pitonsa, mutta nasta ei. Tiedoksi tollolle!

        Oli nasta kiekotkin.. Pari talvee ja yli puolet nastoisa lentänyt toisten tuulilasiin. Itkemällä sain katsastuksesta läpi..


      • siis täysin
        kevytlevite seppo kirjoitti:

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.

        "onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet."

        Nyt täytyy sanoa ettei ymmärrä, mitkähän ne hyvät ominaisuudet ovat, nyt alkoi remmi luistamaan.
        Täysin utopistinen ajatus, siis täysin.


      • HKPL2
        siis täysin kirjoitti:

        "onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet."

        Nyt täytyy sanoa ettei ymmärrä, mitkähän ne hyvät ominaisuudet ovat, nyt alkoi remmi luistamaan.
        Täysin utopistinen ajatus, siis täysin.

        http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=10340832

        Siinä se on selvästi sanottu. Nokian renkaiden kaikkien aikojen paras rengas. Niin sanottu kitkanastarengas.


      • eipä ihme
        voi poju kirjoitti:

        Ajoin kolme talvea kitkoilla. Ja myin auton. Kitkat uutta vastaavat. Kitkarengas säilyttää pitonsa, mutta nasta ei. Tiedoksi tollolle!

        Oli nasta kiekotkin.. Pari talvee ja yli puolet nastoisa lentänyt toisten tuulilasiin. Itkemällä sain katsastuksesta läpi..

        Melkoisen agressiivinen ajotyyli pitää olla, jos nastat saa irtoamaan renkaasta. Minä en ole havaiinut koskaan yhtään nastaa irronneen omista nastarenkaistani.
        Ei ihme, jos tyylilläsi ajaen nastarenkaidenkin pito heikkenee kitkojen tasolle, nastarenkaan paras talviominaisuushan on juuri nastat, ne tekevät nastarenkaasta ylivoimaisen talvirenkaan. Jos tämä ylivoimaisuustekijä poistetaan, niin toki tilanne muuttuu.


      • väistämätöntä
        eipä ihme kirjoitti:

        Melkoisen agressiivinen ajotyyli pitää olla, jos nastat saa irtoamaan renkaasta. Minä en ole havaiinut koskaan yhtään nastaa irronneen omista nastarenkaistani.
        Ei ihme, jos tyylilläsi ajaen nastarenkaidenkin pito heikkenee kitkojen tasolle, nastarenkaan paras talviominaisuushan on juuri nastat, ne tekevät nastarenkaasta ylivoimaisen talvirenkaan. Jos tämä ylivoimaisuustekijä poistetaan, niin toki tilanne muuttuu.

        Kyllä se riittää että nastat vain kuluu ja pyöristyy kulmistaan ja se taphatuu nopeasti kun ajetaan asfaltilla.


      • eipä ihme
        väistämätöntä kirjoitti:

        Kyllä se riittää että nastat vain kuluu ja pyöristyy kulmistaan ja se taphatuu nopeasti kun ajetaan asfaltilla.

        On väistämätöntä, että nastarengaskin kuluu. Nastat myös. Näin on. Nopeasti on suhteellinen käsite. Minä ajan samoilla nastarenkailla yleensä kolme talvea. Sinä aikana havaittavaa kulumista tai nastojen 'pyöristymistä' ei ole tapahtunut.


      • Nastat ja aina
        voi poju kirjoitti:

        Ajoin kolme talvea kitkoilla. Ja myin auton. Kitkat uutta vastaavat. Kitkarengas säilyttää pitonsa, mutta nasta ei. Tiedoksi tollolle!

        Oli nasta kiekotkin.. Pari talvee ja yli puolet nastoisa lentänyt toisten tuulilasiin. Itkemällä sain katsastuksesta läpi..

        Taidat itse olla tollo poikanen....
        Nykyautossa nyt kolme talvea ajetut nastarenkaat, puuttuu yhteensä 5 kpl nastoja ja pintaa on 6,5 mm eli pari milliä kulunut 40 tkm (talvi)ajolla. Ja ajan näillä vielä seuraavankin talven, jolloin auto menee keväällä vaihtoon.
        Sitä edellinen autossa kolmen talven jälkeen puuttui yksi nasta renkaista ja pintaakin oli n. 6mm n. 45 tkm (talvi)ajoa.
        Sitä edellisessä autossa oli 2 kk kitkat alla ja muutaman pahan läheltä piti tilanteen jälkeen loput 9 talvea menikin kahdella sarjaa nastarenkaita (n. 100tkm talvirenkaat alla), joista ei nastoja montaa hävinnyt. Sitä ennen vuosikausia pinnoitetuilla ja tavallisilla nastarenkailla, eikä niistäkään paljon nastat hävinnyt.


      • kevytlevite seppo kirjoitti:

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.

        Onneksi olkoon. Ainoat renkaat, jotka ovat minulla meinanneet aiheuttaa onnettomuuden. Auto ei siis pysynyt paikallaan edes loivassa mäessä pysähtyessäni, vaikka neljä pyörää olivat lukossa. Lähti valumaan kiihtyvällä vauhdilla alaspäin... Onneksi ei tullut ketään takaa, niin saatoin peruutella alas ja hakea pidemmän vauhdin ylöspääsemiseksi.

        Hauska viesti kaiken kaikkiaan. Eivät varmaan ihan kaikki havainneet huumoria.


      • eipä ihme kirjoitti:

        On väistämätöntä, että nastarengaskin kuluu. Nastat myös. Näin on. Nopeasti on suhteellinen käsite. Minä ajan samoilla nastarenkailla yleensä kolme talvea. Sinä aikana havaittavaa kulumista tai nastojen 'pyöristymistä' ei ole tapahtunut.

        Eivät ne talvet, vaan niinä ajetut kilometrit.

        Minä ajan noin 35 000 kilsaa vuodessa. Kitkoilla tulee ajettua kaksi talvea ja yleensä yksi kesä päälle. Nastoilla tulisi ajettua kaksi talvea. Loppupäässä kitkojen pito vesisateessa heikkenee. Jäällä ja lumella toimivat varsin hyvin edelleen. Kuivalla asfaltilla melkein paremmin kuin uutena.

        Nastojakin tuli kokeiltua. Kyllähän niilläkin pärjää, mutta ensimmäisen vuoden jälkeen ne ovat aika vaarallisen liukkaa.


      • väärin,kumiseoksen kovetessa ja kulumisen...


      • SINÄHÄN OLET VIISAS!
        voi pelle kirjoitti:

        Kitkarenkaan lamelli pohjaan asti. Pito säilyy loppuunasti. Poislentävät nastatko pitää tyhmeliini?

        Lamelli pohjaan asti kitkarenkaan. säilyy loppuunasti on. Pito pois lentävät nastaa pitääko tyhmeliini mamut?


      • OOT VAAN PIHI
        kevytlevite seppo kirjoitti:

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.

        mulla oli autossa juuri nuo hakka 2. kaikki nastat tallella jä väh 6mm pintaa. eivät todellakaan enään pitäneet. kankaalle heitin kesällä. nyt alla misukka kitka ja paremmin pitää ja on mukavat!


      • tepoo
        kevytlevite seppo kirjoitti:

        Mulla on corollassa syksyllä 2001 ostamani Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joissa on edelleen kaikki nastat tallella. Hyvin rouhivat jäätä edelleen ja rengasmalliin on onnistuttu ottamaan mukaan kaikki kitkarenkaiden hyvät pito-ominaisuudet. Kilometrejä ei tule kuin 3000 talvessa, joten eiköhän niillä vielä kymmenkunta vuotta ajele, jos auto vaan kestää.

        Kierrätykseen aivan romut renkaat jo-


      • yhtä hyvä kuin kitka
        Nastat ja aina kirjoitti:

        Taidat itse olla tollo poikanen....
        Nykyautossa nyt kolme talvea ajetut nastarenkaat, puuttuu yhteensä 5 kpl nastoja ja pintaa on 6,5 mm eli pari milliä kulunut 40 tkm (talvi)ajolla. Ja ajan näillä vielä seuraavankin talven, jolloin auto menee keväällä vaihtoon.
        Sitä edellinen autossa kolmen talven jälkeen puuttui yksi nasta renkaista ja pintaakin oli n. 6mm n. 45 tkm (talvi)ajoa.
        Sitä edellisessä autossa oli 2 kk kitkat alla ja muutaman pahan läheltä piti tilanteen jälkeen loput 9 talvea menikin kahdella sarjaa nastarenkaita (n. 100tkm talvirenkaat alla), joista ei nastoja montaa hävinnyt. Sitä ennen vuosikausia pinnoitetuilla ja tavallisilla nastarenkailla, eikä niistäkään paljon nastat hävinnyt.

        Hyvin pitää vai mitä? Tasan yhtä hyvin kuin vastaavasti kulunut kitkarengas.


    • tieto olisi oleellinen

      Tarkentava kysymys: Montako talvea noilla 6 n ja 3:n millin nastarenkaiila oli ajettu? Ja vastaavasti kitkoilla?
      Löytyisikö tieto?

      • turvaväli = fiksu

        Nastarengas 6 mm oli neljävuotias
        Kitka 6 mm oli kaksivuotias

        Nastarengas 3 mm oli yhdeksänvuotias
        Kitka 3 mm oli kymmenvuotias

        Aina voi saivarella noista yksilörenkaiden vuosista, mutta mielenkiintoista todeta että juuri "turvajarrutuksessa" sileällä jäällä tuo 6 mm nastarengas jarrutti huonommin kuin 6 mm kitkarengas. Ja huonommin kuin yhtä lukuunottamatta (tähdetön Kenda, 85 metriä) kaikki uudet kitkarenkaat. Molemmat huonommin kuin muut tähdettömäksi jätetyt kitkat Yokohama ja Dunlop.

        Kulunut nasta 3 mm jarrutti 47 metriä pidempään kuin 50 metrin kohdalle pysähtynyt Hakkapeliitta 7.

        Nastarenkaissa ilman tähtiä jäivät Insa ja Cordiant.

        Testien tulkitseminen vaatii vaivaa, minulla kesti kauan huomata että isot erot eivät ole lumella tai asflaltilla, vaan ne korostuvat jäällä. Ja ne jäätulokset mitataan nopeuksilla 20 -5 km/h, eli ne ovat laskukoneella tehtyjä tuloksia.

        Minulle riittää käytetyn renkaan suorituskyky, eli en osta sitä parasta nastarengasta niiden haittojen vuoksi, vaan ajan turvallisesti kitkarenkaalla.


      • Täyttä sontaa
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        Nastarengas 6 mm oli neljävuotias
        Kitka 6 mm oli kaksivuotias

        Nastarengas 3 mm oli yhdeksänvuotias
        Kitka 3 mm oli kymmenvuotias

        Aina voi saivarella noista yksilörenkaiden vuosista, mutta mielenkiintoista todeta että juuri "turvajarrutuksessa" sileällä jäällä tuo 6 mm nastarengas jarrutti huonommin kuin 6 mm kitkarengas. Ja huonommin kuin yhtä lukuunottamatta (tähdetön Kenda, 85 metriä) kaikki uudet kitkarenkaat. Molemmat huonommin kuin muut tähdettömäksi jätetyt kitkat Yokohama ja Dunlop.

        Kulunut nasta 3 mm jarrutti 47 metriä pidempään kuin 50 metrin kohdalle pysähtynyt Hakkapeliitta 7.

        Nastarenkaissa ilman tähtiä jäivät Insa ja Cordiant.

        Testien tulkitseminen vaatii vaivaa, minulla kesti kauan huomata että isot erot eivät ole lumella tai asflaltilla, vaan ne korostuvat jäällä. Ja ne jäätulokset mitataan nopeuksilla 20 -5 km/h, eli ne ovat laskukoneella tehtyjä tuloksia.

        Minulle riittää käytetyn renkaan suorituskyky, eli en osta sitä parasta nastarengasta niiden haittojen vuoksi, vaan ajan turvallisesti kitkarenkaalla.

        Minulla meni aika pahasti usko TM:n testeihin kun selailin vanhoja talvirengastestejä, niissä jarrutusmatkat olivat paljon lyhempiä, sillä ne perustuivat todellisiin kokeisiin, eikä tosiaan mihinkään laskennallisiin hidastuvuuksiin. Todellsuudessahan nastarenkaat ja varsinkin kitkarenkaat ovat paljon paempia kuin 10 vuotta sitten.

        TM kalkuloi testinsä siten että saa oikeat tulokset.

        Eipä silti, minun puolesta ajotaidottomat saavat käyttää vaikka apurenkaita tai ajaa julkisilla, mutta minä pärjäsin hienosti kitkoilla jo vuonna 2000 ja näillä nykyisillä vielä paljon helpommalla, niin paljon ne ovat parantuneet.


      • tsägätuuri
        Täyttä sontaa kirjoitti:

        Minulla meni aika pahasti usko TM:n testeihin kun selailin vanhoja talvirengastestejä, niissä jarrutusmatkat olivat paljon lyhempiä, sillä ne perustuivat todellisiin kokeisiin, eikä tosiaan mihinkään laskennallisiin hidastuvuuksiin. Todellsuudessahan nastarenkaat ja varsinkin kitkarenkaat ovat paljon paempia kuin 10 vuotta sitten.

        TM kalkuloi testinsä siten että saa oikeat tulokset.

        Eipä silti, minun puolesta ajotaidottomat saavat käyttää vaikka apurenkaita tai ajaa julkisilla, mutta minä pärjäsin hienosti kitkoilla jo vuonna 2000 ja näillä nykyisillä vielä paljon helpommalla, niin paljon ne ovat parantuneet.

        Hommasin joskus 90-luvulla testivoittajakitkat, Nokian Q:t. Ei mennyt montaa viikkoa ensimmäiseen tieltäsuistumiseen. Muutama päivä myöhemmin olin taas lapiohommissa. Samana päivänä palasin takaisin nastarenkaisiin ja sen jälkeen en ole talvisin muita käyttänytkään. Autokin on pysynyt tiellä, joten kuskista ei ainakaan ole ollut kyse.


      • tsägätuuri
        Täyttä sontaa kirjoitti:

        Minulla meni aika pahasti usko TM:n testeihin kun selailin vanhoja talvirengastestejä, niissä jarrutusmatkat olivat paljon lyhempiä, sillä ne perustuivat todellisiin kokeisiin, eikä tosiaan mihinkään laskennallisiin hidastuvuuksiin. Todellsuudessahan nastarenkaat ja varsinkin kitkarenkaat ovat paljon paempia kuin 10 vuotta sitten.

        TM kalkuloi testinsä siten että saa oikeat tulokset.

        Eipä silti, minun puolesta ajotaidottomat saavat käyttää vaikka apurenkaita tai ajaa julkisilla, mutta minä pärjäsin hienosti kitkoilla jo vuonna 2000 ja näillä nykyisillä vielä paljon helpommalla, niin paljon ne ovat parantuneet.

        Hommasin joskus 90-luvulla testivoittajakitkat, Nokian Q:t. Ei mennyt montaa viikkoa ensimmäiseen tieltäsuistumiseen. Muutama päivä myöhemmin olin taas lapiohommissa. Samana päivänä palasin takaisin nastarenkaisiin ja sen jälkeen en ole talvisin muita käyttänytkään. Autokin on pysynyt tiellä, joten kuskista ei ainakaan ole ollut kyse.


      • oppi meni perille
        tsägätuuri kirjoitti:

        Hommasin joskus 90-luvulla testivoittajakitkat, Nokian Q:t. Ei mennyt montaa viikkoa ensimmäiseen tieltäsuistumiseen. Muutama päivä myöhemmin olin taas lapiohommissa. Samana päivänä palasin takaisin nastarenkaisiin ja sen jälkeen en ole talvisin muita käyttänytkään. Autokin on pysynyt tiellä, joten kuskista ei ainakaan ole ollut kyse.

        Tuskin se renkaista oli kiinni, sinä opit jotain.


      • tieto olisi oleellinen
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        Nastarengas 6 mm oli neljävuotias
        Kitka 6 mm oli kaksivuotias

        Nastarengas 3 mm oli yhdeksänvuotias
        Kitka 3 mm oli kymmenvuotias

        Aina voi saivarella noista yksilörenkaiden vuosista, mutta mielenkiintoista todeta että juuri "turvajarrutuksessa" sileällä jäällä tuo 6 mm nastarengas jarrutti huonommin kuin 6 mm kitkarengas. Ja huonommin kuin yhtä lukuunottamatta (tähdetön Kenda, 85 metriä) kaikki uudet kitkarenkaat. Molemmat huonommin kuin muut tähdettömäksi jätetyt kitkat Yokohama ja Dunlop.

        Kulunut nasta 3 mm jarrutti 47 metriä pidempään kuin 50 metrin kohdalle pysähtynyt Hakkapeliitta 7.

        Nastarenkaissa ilman tähtiä jäivät Insa ja Cordiant.

        Testien tulkitseminen vaatii vaivaa, minulla kesti kauan huomata että isot erot eivät ole lumella tai asflaltilla, vaan ne korostuvat jäällä. Ja ne jäätulokset mitataan nopeuksilla 20 -5 km/h, eli ne ovat laskukoneella tehtyjä tuloksia.

        Minulle riittää käytetyn renkaan suorituskyky, eli en osta sitä parasta nastarengasta niiden haittojen vuoksi, vaan ajan turvallisesti kitkarenkaalla.

        Siis nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi noissa 6- millisissä? Miksiköhän ei verrattu samanikäisiä? Sehän olisi ollut käytännön elämää ajatellen järkevämpää.
        Moni kitkarengaspuoltaja on täällä epäillyt testien järkevyyttä tarkoitushakuisuutta. Taitaa niissä olla sittenkin jotain perääkin... Tässähän voisi olla yksi selkeä esimerkki.


      • turvaväli = fiksu
        tieto olisi oleellinen kirjoitti:

        Siis nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi noissa 6- millisissä? Miksiköhän ei verrattu samanikäisiä? Sehän olisi ollut käytännön elämää ajatellen järkevämpää.
        Moni kitkarengaspuoltaja on täällä epäillyt testien järkevyyttä tarkoitushakuisuutta. Taitaa niissä olla sittenkin jotain perääkin... Tässähän voisi olla yksi selkeä esimerkki.

        >"Siis nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi noissa 6- millisissä?"

        Kyllä, kitkarengas oli 2 vuotta vanha ja nastarengas oli 4 vuotta vanha. Moniko uusii renkaansa neljän vuoden välein tai vaikkapa jo 7 mm kohdalla? Jotkut tosin laittavat koko auton vaihtoon, mutta toiset eivät osta eläessään uutta autoa.

        Talvirenkaalle sallittu urasyvyys on 3 mm, eli ihan hyvä vertailu kun rengas ei ollut vielä lähellekään loppunajettua.

        Saisihan noita testejä tehdä enemmänkin, mutta ainakin tuo oli minulle tarpeen koska kaikki eivät uusi renkaitaan kovin usein.


      • tieto olisi oleellin
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >"Siis nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi noissa 6- millisissä?"

        Kyllä, kitkarengas oli 2 vuotta vanha ja nastarengas oli 4 vuotta vanha. Moniko uusii renkaansa neljän vuoden välein tai vaikkapa jo 7 mm kohdalla? Jotkut tosin laittavat koko auton vaihtoon, mutta toiset eivät osta eläessään uutta autoa.

        Talvirenkaalle sallittu urasyvyys on 3 mm, eli ihan hyvä vertailu kun rengas ei ollut vielä lähellekään loppunajettua.

        Saisihan noita testejä tehdä enemmänkin, mutta ainakin tuo oli minulle tarpeen koska kaikki eivät uusi renkaitaan kovin usein.

        Niin, ehkei monikaan uusi renkaitaan neljän vuoden välein, jos pitää autoaan vaikkapa 5 - 10 vuotta. Se on totta. Useimmat kuitenkin ostavat renkaansa uusina, joten melkein 4 vuotta saa ajaa paremmilla renkailla. Minusta tätäkään ei kannata väheksyä, kun kerran tämmöisiä vertailukeskusteluja halutaan käydä. Tämä on juuri se pointtini, miksi ihmettelin ettei testiin valittu samanikäisiä renkaita. Minusta 9-10 vuotta vanhat renkaat ovat jo lähes kelvottomat, vaikkei niillä olisi ajettu metriäkään, jo pelkästään kumin ominaisuuksien heikkenemisen myötä.
        Hyvä kysymys siten uusien renkaiden ostajalle, miksi ei ostaisi parempia, kun hintaerokaan ei ole merkittävä.

        Toinen pointti on tietysti renkaiden kuluminen. Tuosta kai voi vetää johtopäätöksen, että kitkarenkaat kuluvat selvästi nopeammin kuin nastarenkaat, ainakin alkuvaiheessa. Ei ihan merkityksetöntä sekään.

        Noissa vanhojen renlaiden testeissä on tietty se hyvä pointti, että niistä näkee vanhojen renkaiden ominaisuuksien heikkeneminen selvästi. Jos tämä auttaa ajattelemaan renkaiden vaihtoa ajoissa, niin sen kannalta hyvä. Ja tämä koskee sekä kitkoja että nastoja. Oleellista ei ole ne muutamat sekunnit kiihdytyksessä lainkaan. Jarrutuksen osalta tosin metrikin voi olla kohtalokas.

        Se, että monet autoilijat ajavat liian vanhoilla ja liian kuluneilla talvirenkailla, ei muuta renkaiden talviominaisuuksia. Kuten ei myöskään talvikelien ajotaito


    • niitä olette

      Lopettakaa jo lepuuttajapellet, olette tuhoontuomittu vähäinen joukko valittajia.

      • ripulipele

        Sontakasassa monta kärpästä.Kukissa kitkaliset!


      • Olet tosi hauska kaveri!
        ripulipele kirjoitti:

        Sontakasassa monta kärpästä.Kukissa kitkaliset!

        Penis.


      • Vaipat&ripulit
        ripulipele kirjoitti:

        Sontakasassa monta kärpästä.Kukissa kitkaliset!

        Unohdit mainita vaipat! Miksi?


      • Redneck Baboons
        Olet tosi hauska kaveri! kirjoitti:

        Penis.

        Sinänsä asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen mitenkään.


    • niinpä..

      Aikamoisia tuloksia kun harvoin pääsee ajamaan kovin lumisella tiellä ja
      siellä missä sellaisia teitä on niin ei ole juurikaan muuta liikennettä.
      Tiet on jäisiä, siihen tarvii nastarenkaita ja kitkoissa tuolla tuloksissa on
      todella huonoja tuloksia, liikennevaloista ei päästä liikkeelle kitkoilla eikä
      kyetä väistämään kun ei ole pitoa eikä jarruttamaan tehokkaasti.

      • kitkoilla jätän

        Jatkuvasti nastapellejä kuopimaan. SE törppö pidosta!


      • ei vaan tajua....

        Taisit missata pointin aika pahasti. Käytetty nastarengas ei ole yhtään kulunutta kitkaa pitävämpi ja häiviää kaikessa uudelle kitkarenkaalle.


    • wqesdxcwqeaqqqq

      Ei kannata siis tuudittautua siihen että perään ei voisi kukaan ajaa,
      kannattaa siis roikkua lähellä edellä olevaa ja kun jono hidastaakin
      äkisti niin joudut myös jarruttamaan äkisti niin takana tuleva ei ehkä kerkiäkkään pysähtyä ajoissa kun jarrutusmatkan ero voi olla "70 metriä".

      Ei siis vain että hanki hyvät renkaat, muista miten ajat koska eihän
      se ole vain muiden tekemiset miksi kolariin joudutaan vaan omat myös.

    • nastat on parhaat

      Nastarengas oli sitten mikä tahansa, on aina parempi vaihtoehto lepuuttajille, paitsi veneilijöille.

      Siksi laitan autooni aina oikeat talvirenkaat, nastarenkaat. Siis eihän muita talvirenkaita ole. Tämä on todistettu kaikissa testeissä ja tutkimuksissa, sekä myös käytännössä.

      • Muumit laaksossa?

        Kieliasukin kertoo, että tällä kaverilla ei ole aivan kaikki muumit laaksossa.


    • sadddddddd

      en tiennytkään että nastat kuluu ajaessa, en olekaan siis laittanut uusia talvirenkaita vuosien saatossa turhaan, kiitos.

      • turvaväli = fiksu

        http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga-dubbar-for-hart-slitna_114205.svd

        "Enligt en undersökningen som VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet har gjort, är en tredjedel av alla dubbdäck för hårt slitna.
        - De får ett väggrepp som om de inte har dubbar, säger Gudrun Öberg, forskningsledare på VTI."

        Kun hakee vastauksia niin valitettavasti tämäkin on vuodelta 2003, eli 10 vuotta vanhaa tietoa. 1/3 nastarenkailijoista kuvittelevat ajavansa turvarenkailla.


      • tieto olisi oleellin
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga-dubbar-for-hart-slitna_114205.svd

        "Enligt en undersökningen som VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet har gjort, är en tredjedel av alla dubbdäck för hårt slitna.
        - De får ett väggrepp som om de inte har dubbar, säger Gudrun Öberg, forskningsledare på VTI."

        Kun hakee vastauksia niin valitettavasti tämäkin on vuodelta 2003, eli 10 vuotta vanhaa tietoa. 1/3 nastarenkailijoista kuvittelevat ajavansa turvarenkailla.

        Vanhojen eri maiden ihmisten mielipiteiden muistelu jatkuu... Mahtaako nuo vanhat ulkomaiset jututkaan olla sen luotettavampia kuin nekään, joita täällä jatkuvasti kyseenalaistetaan puolueellisina tai tarkoitushakuisina? Miksi olisivat?

        Miten tuo liittyy renkaiden talviominaisuuksien hyvyteen? Ei mitenkään, sehän on asenneongelma. Turvavarusteilla ei yleensäkään asenneongelmaa ratkaista. Hyvä kysymys onkin, käykö päinvastoin. Jos näin kävisikin, niin olisiko sitten hyvä ratkaisu muka heikentää turvavarusteita?

        Uskotko, että noin asennoituneista parantaisi tapansa, jos ajaisivat kitkoilla? Minä en usko.

        Minusta on parempi, jos kaahailijat ajaisivat nastarenkailla ja nimenomaan uusilla tai uudehkoilla. Ajattelepa kaahailijaa kitkoilla jääpintaisella tiellä mun liikenteen joukossa. Niitä on nytkin jo ihan senkin perusteella mitä täällä saa lukea, mutta yhtään lisää ei tarvita.


      • turvaväli = fiksu
        tieto olisi oleellin kirjoitti:

        Vanhojen eri maiden ihmisten mielipiteiden muistelu jatkuu... Mahtaako nuo vanhat ulkomaiset jututkaan olla sen luotettavampia kuin nekään, joita täällä jatkuvasti kyseenalaistetaan puolueellisina tai tarkoitushakuisina? Miksi olisivat?

        Miten tuo liittyy renkaiden talviominaisuuksien hyvyteen? Ei mitenkään, sehän on asenneongelma. Turvavarusteilla ei yleensäkään asenneongelmaa ratkaista. Hyvä kysymys onkin, käykö päinvastoin. Jos näin kävisikin, niin olisiko sitten hyvä ratkaisu muka heikentää turvavarusteita?

        Uskotko, että noin asennoituneista parantaisi tapansa, jos ajaisivat kitkoilla? Minä en usko.

        Minusta on parempi, jos kaahailijat ajaisivat nastarenkailla ja nimenomaan uusilla tai uudehkoilla. Ajattelepa kaahailijaa kitkoilla jääpintaisella tiellä mun liikenteen joukossa. Niitä on nytkin jo ihan senkin perusteella mitä täällä saa lukea, mutta yhtään lisää ei tarvita.

        >>>Miten tuo liittyy renkaiden talviominaisuuksien hyvyteen?

        Se liittyy siihen että nastarenkaiden uskotaan olevan turvallisia. Silti joka kolmas "turvarenkailla" ajava ei huomaa että sitä turvaa ei olekaan. Mutta jos heiltä kysytään kitkarenkaista niin uskon että vastaavat että he eivät uskalla ottaa riskiä.

        Ruotsalaiset olosuhteet eivät poikkea mitenkään erityisen paljon suomalaisista, eli on hyvä tietää mitä muualla tapahtuu.

        Sama juttu kaahajien suhteen, tunnistavatko kaikki sellaiset olevansa kaahajia? Pelkkä kova ylinopeus ei ole kaahamista. Se voi myös olla takapuskurissa roikkumista, eli törmäysriskin aiheuttamista.

        En tiedä miten tärkeää on että kaahajilla olisi uudet nastarenkaat. Joskus ajatus tuntuu turvallisuutta lisäävältä, joskus se tuntuu siltä että ei kannata antaa ladattua asetta sellaiselle joka ei tajua sen käyttöä. Itse opettelin ajamaan sellaisilla renkailla että minusta ei tullut kaahaajaa, vaan hyvinkin ennakoiva.

        Toisaalta liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos siinä missä pahoinpitely tai ns. tuhotyö, eli kolarin aiheuttamisesta (tahallaan tai huolimattomuudesta) on rikoslaissa olemassa seuraamukset.


      • tieto olisi oleellin
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >>>Miten tuo liittyy renkaiden talviominaisuuksien hyvyteen?

        Se liittyy siihen että nastarenkaiden uskotaan olevan turvallisia. Silti joka kolmas "turvarenkailla" ajava ei huomaa että sitä turvaa ei olekaan. Mutta jos heiltä kysytään kitkarenkaista niin uskon että vastaavat että he eivät uskalla ottaa riskiä.

        Ruotsalaiset olosuhteet eivät poikkea mitenkään erityisen paljon suomalaisista, eli on hyvä tietää mitä muualla tapahtuu.

        Sama juttu kaahajien suhteen, tunnistavatko kaikki sellaiset olevansa kaahajia? Pelkkä kova ylinopeus ei ole kaahamista. Se voi myös olla takapuskurissa roikkumista, eli törmäysriskin aiheuttamista.

        En tiedä miten tärkeää on että kaahajilla olisi uudet nastarenkaat. Joskus ajatus tuntuu turvallisuutta lisäävältä, joskus se tuntuu siltä että ei kannata antaa ladattua asetta sellaiselle joka ei tajua sen käyttöä. Itse opettelin ajamaan sellaisilla renkailla että minusta ei tullut kaahaajaa, vaan hyvinkin ennakoiva.

        Toisaalta liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos siinä missä pahoinpitely tai ns. tuhotyö, eli kolarin aiheuttamisesta (tahallaan tai huolimattomuudesta) on rikoslaissa olemassa seuraamukset.

        Toistan täällä jo monessa kirjoituksessa olleen toteamuksen: Talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole riippuvaisia kuljettajan ajotaidosta tai asenteesta eikä päinvastoin.

        Nastarenkailla ajavat eivät ole kaahareita eikä kitkoilla ajavat rauhallisia kuljettajia. Mahdolliset erot tässä eivät riipu talvirenkaiden ominaisuuksista.

        Sen uskon, että fiksut epävarmemmat ja kokemattomammat kuljettajat hankkivat varmastikin nastarenkaat autoonsa useammin kuin kitkarenkaat ihan luonnollisista syistä johtuen. Syitä ei tarvinne selittää kenellekään.
        Se ei tarkoita sitä, etteikö nastarenkaista olisi hyötyä myös nk tavallista paremmille kuljettajille, joiksi näiden kirjoitusten perusteella hyvin monet kitkarenkailla ajavat usein itsensä uskovat olevan. Sinunkin kirjoituksessasi se näkyy ja henkii...


      • tieto olisi oleellin kirjoitti:

        Toistan täällä jo monessa kirjoituksessa olleen toteamuksen: Talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole riippuvaisia kuljettajan ajotaidosta tai asenteesta eikä päinvastoin.

        Nastarenkailla ajavat eivät ole kaahareita eikä kitkoilla ajavat rauhallisia kuljettajia. Mahdolliset erot tässä eivät riipu talvirenkaiden ominaisuuksista.

        Sen uskon, että fiksut epävarmemmat ja kokemattomammat kuljettajat hankkivat varmastikin nastarenkaat autoonsa useammin kuin kitkarenkaat ihan luonnollisista syistä johtuen. Syitä ei tarvinne selittää kenellekään.
        Se ei tarkoita sitä, etteikö nastarenkaista olisi hyötyä myös nk tavallista paremmille kuljettajille, joiksi näiden kirjoitusten perusteella hyvin monet kitkarenkailla ajavat usein itsensä uskovat olevan. Sinunkin kirjoituksessasi se näkyy ja henkii...

        > Talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole riippuvaisia kuljettajan
        > ajotaidosta tai asenteesta eikä päinvastoin.

        Vaikka tuo teknisesti pitääkin paikkansa, niin kuljettajan ajo*tapaan* vaikuttaa merkittävästi rengasvalinta. Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. Käytännössä eron huomaa, kun ajaa liukkaan näköisellä, mutta hyvin pitävällä tiellä, tai liukkaalla, mutta kuivan näköisellä tiellä. Tällöin nopeuserot nastarengaskuskeihin muuttuvat merkittävästi (ensimmäisessä tapauksessa nastakuskit ajavat ylivarovaisesti, jälkimmäisessä holtittomasti).

        > Sen uskon, että fiksut epävarmemmat ja kokemattomammat
        > kuljettajat hankkivat varmastikin nastarenkaat autoonsa
        > useammin kuin kitkarenkaat ihan luonnollisista syistä johtuen.
        > Syitä ei tarvinne selittää kenellekään.

        Luultavasti tarvinnee selittää. Kokemattomien kuskien ykkössyy hankkia nastarenkaat on se, että sellaiset ovat aina olleet autossa. Ei vuoden -82 corollaa taida kukaan myydä kitkarenkailla. Jotkut loppuunajetut nastat siinä alla tulee, kun sen nettiautosta ostaa.

        > Se ei tarkoita sitä, etteikö nastarenkaista olisi hyötyä myös
        > nk tavallista paremmille kuljettajille, joiksi näiden kirjoitusten
        > perusteella hyvin monet kitkarenkailla ajavat usein itsensä
        > uskovat olevan.

        Joissain keleissä nastarenkaista on hyötyä, useimmiten niistä on haittaa. Koskaan niitä ei tarvitse, mikäli on nk. tavallista parempi kuljettaja. Jollaisia kitkarenkailla ajavat tilastojen mukaan ovat, elleivät kitkarenkaat sitten ole vain ominaisuuksiltaan merkittävästi nastarenkaita parempia. Tilastot eivät kerro, kummasta on kyse.


      • hakkapeliitta q:t
        The_Rat kirjoitti:

        > Talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole riippuvaisia kuljettajan
        > ajotaidosta tai asenteesta eikä päinvastoin.

        Vaikka tuo teknisesti pitääkin paikkansa, niin kuljettajan ajo*tapaan* vaikuttaa merkittävästi rengasvalinta. Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. Käytännössä eron huomaa, kun ajaa liukkaan näköisellä, mutta hyvin pitävällä tiellä, tai liukkaalla, mutta kuivan näköisellä tiellä. Tällöin nopeuserot nastarengaskuskeihin muuttuvat merkittävästi (ensimmäisessä tapauksessa nastakuskit ajavat ylivarovaisesti, jälkimmäisessä holtittomasti).

        > Sen uskon, että fiksut epävarmemmat ja kokemattomammat
        > kuljettajat hankkivat varmastikin nastarenkaat autoonsa
        > useammin kuin kitkarenkaat ihan luonnollisista syistä johtuen.
        > Syitä ei tarvinne selittää kenellekään.

        Luultavasti tarvinnee selittää. Kokemattomien kuskien ykkössyy hankkia nastarenkaat on se, että sellaiset ovat aina olleet autossa. Ei vuoden -82 corollaa taida kukaan myydä kitkarenkailla. Jotkut loppuunajetut nastat siinä alla tulee, kun sen nettiautosta ostaa.

        > Se ei tarkoita sitä, etteikö nastarenkaista olisi hyötyä myös
        > nk tavallista paremmille kuljettajille, joiksi näiden kirjoitusten
        > perusteella hyvin monet kitkarenkailla ajavat usein itsensä
        > uskovat olevan.

        Joissain keleissä nastarenkaista on hyötyä, useimmiten niistä on haittaa. Koskaan niitä ei tarvitse, mikäli on nk. tavallista parempi kuljettaja. Jollaisia kitkarenkailla ajavat tilastojen mukaan ovat, elleivät kitkarenkaat sitten ole vain ominaisuuksiltaan merkittävästi nastarenkaita parempia. Tilastot eivät kerro, kummasta on kyse.

        "Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. "

        En kyllä kitkarenkaita kokeillessani kuullut niiden kertovan yhtään mitään. Olivat hiljaiset. Kuski oli sitäkin *#!tuuntuneempi, kun pari kertaa lapioin autoa penkasta irti.

        Ei niillä oppinut ajamaan jääpolanteisilla sivuteillä, koska eivät varoittaneet liukkaudesta millään tavalla.

        Nastarenkaiden paras puoli (jääpidon lisäksi tietenkin) on se, että pidon heikkenemisen kuulee luiston alkaessa heti nastojen tienpinnan raapimisesta johtuvasta rahinasta.

        Kehäkolmosen sisäpuolen suolatuilla teillä kitkarenkaat ovat varmaan ihan ok.


      • tieto olisi oleelli
        The_Rat kirjoitti:

        > Talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole riippuvaisia kuljettajan
        > ajotaidosta tai asenteesta eikä päinvastoin.

        Vaikka tuo teknisesti pitääkin paikkansa, niin kuljettajan ajo*tapaan* vaikuttaa merkittävästi rengasvalinta. Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. Käytännössä eron huomaa, kun ajaa liukkaan näköisellä, mutta hyvin pitävällä tiellä, tai liukkaalla, mutta kuivan näköisellä tiellä. Tällöin nopeuserot nastarengaskuskeihin muuttuvat merkittävästi (ensimmäisessä tapauksessa nastakuskit ajavat ylivarovaisesti, jälkimmäisessä holtittomasti).

        > Sen uskon, että fiksut epävarmemmat ja kokemattomammat
        > kuljettajat hankkivat varmastikin nastarenkaat autoonsa
        > useammin kuin kitkarenkaat ihan luonnollisista syistä johtuen.
        > Syitä ei tarvinne selittää kenellekään.

        Luultavasti tarvinnee selittää. Kokemattomien kuskien ykkössyy hankkia nastarenkaat on se, että sellaiset ovat aina olleet autossa. Ei vuoden -82 corollaa taida kukaan myydä kitkarenkailla. Jotkut loppuunajetut nastat siinä alla tulee, kun sen nettiautosta ostaa.

        > Se ei tarkoita sitä, etteikö nastarenkaista olisi hyötyä myös
        > nk tavallista paremmille kuljettajille, joiksi näiden kirjoitusten
        > perusteella hyvin monet kitkarenkailla ajavat usein itsensä
        > uskovat olevan.

        Joissain keleissä nastarenkaista on hyötyä, useimmiten niistä on haittaa. Koskaan niitä ei tarvitse, mikäli on nk. tavallista parempi kuljettaja. Jollaisia kitkarenkailla ajavat tilastojen mukaan ovat, elleivät kitkarenkaat sitten ole vain ominaisuuksiltaan merkittävästi nastarenkaita parempia. Tilastot eivät kerro, kummasta on kyse.

        "Vaikka tuo teknisesti pitääkin paikkansa, niin kuljettajan ajo*tapaan* vaikuttaa merkittävästi rengasvalinta. Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. "

        Totta on, että kitkarengas 'kertoo' kuljettajalle tien liukkaudesta paremmin kuin pitävämmän nastarenkaan. Sen huomaa selvästi. Sitten ajoatidon merkitys kasvaa kyvyn reagoida siihen myötä. Kokemattomilla kuskeilla tätä ei välttämättä ole.

        "Kokemattomien kuskien ykkössyy hankkia nastarenkaat on se, että sellaiset ovat aina olleet autossa. Ei vuoden -82 corollaa taida kukaan myydä kitkarenkailla. Jotkut loppuunajetut nastat siinä alla tulee, kun sen nettiautosta ostaa."

        Kokematon ei ole synonyymi uudelle kuljettajalle, vähävaraiselle kuljettajalle tai turvallisuudesta/renkaista hälläväliä kuljettajalle. Kokematon voi olla jopa hyvinkin fiksu ja turvallisuudesta huolehtiva kuljettaja. Useimmat ovatkin.

        "Joissain keleissä nastarenkaista on hyötyä, useimmiten niistä on haittaa. Koskaan niitä ei tarvitse, mikäli on nk. tavallista parempi kuljettaja. Jollaisia kitkarenkailla ajavat tilastojen mukaan ovat, elleivät kitkarenkaat sitten ole vain ominaisuuksiltaan merkittävästi nastarenkaita parempia."

        Missä olosuhteissa nastoista on varsinaisesti haittaa? Eikä sellaisia tilanteita ole tullut vielä vastaan.
        Tyypillinen näkemyshän onkin, että 'tavallista parempi kuljettaja' ei joudu tilanteisiin, jossa hyviä turvavarusteita tarvittaisiin. Siksihän he ovatkin 'tavallista parempia' kuskeja. Meidän tavallisten kuskien kuitenkin kannatta huomioida nuokin tilanteet. Niitä voi aiheuttaa muutkin kuin me itse. Esim hirvikin varmaan osaa valita sellaisen auton, johon aikoo törmätä, jossa ei ole nk 'tavallista parempi kuski'. Jalankulkijat, lapset yms luonnollisesti tämän osaavat. Myös kanssaautoilijat.
        Olisi hienoa, kun joku keksisi keinon, jolla kaikista autoilijoista saataisiin 'tavallista parempia kuskeja'. Ehkä asia pitäisi päättää EU:ssa, kun Suomen eduskunta ei tällaista lakia ole saanut aikaiseksi.

        Se tiedetään, että nastarenkaiden talviominaisuudet ovat paremmat kuin kitkojen, joten tilasto, johon viittaat (mikähän lienee, olisiko linkki?) näyttää sitten sen, että fiksut ja talviliikenteessä itsensä epävarmoiksi tuntevat ja heikomman ajotaidon omaavat valitsevat selvästi useammin nastarenkaat kuin kitkarenkaat.

        Nämä on näistä samoja iänikuisen vanhoja asioita, joita on jauhettu kuukausitolkulla, mutta aina näyttää jollekin tulevan uusina ja yllättävinäkin. No ei se mitään, helppohan näitä on toistella ja kuluttaa vapaa-aikaansa jos parempaa tekemistä ei keksi. Ei nämä silti miksikään muutu toistuvalla jauhamisella.


      • tieto olisi oleelli kirjoitti:

        "Vaikka tuo teknisesti pitääkin paikkansa, niin kuljettajan ajo*tapaan* vaikuttaa merkittävästi rengasvalinta. Renkaan pitää olla sellainen, että se kertoo kuljettajalle tien liukkaudesta selvästi. Ktikarengas tekee tämän. "

        Totta on, että kitkarengas 'kertoo' kuljettajalle tien liukkaudesta paremmin kuin pitävämmän nastarenkaan. Sen huomaa selvästi. Sitten ajoatidon merkitys kasvaa kyvyn reagoida siihen myötä. Kokemattomilla kuskeilla tätä ei välttämättä ole.

        "Kokemattomien kuskien ykkössyy hankkia nastarenkaat on se, että sellaiset ovat aina olleet autossa. Ei vuoden -82 corollaa taida kukaan myydä kitkarenkailla. Jotkut loppuunajetut nastat siinä alla tulee, kun sen nettiautosta ostaa."

        Kokematon ei ole synonyymi uudelle kuljettajalle, vähävaraiselle kuljettajalle tai turvallisuudesta/renkaista hälläväliä kuljettajalle. Kokematon voi olla jopa hyvinkin fiksu ja turvallisuudesta huolehtiva kuljettaja. Useimmat ovatkin.

        "Joissain keleissä nastarenkaista on hyötyä, useimmiten niistä on haittaa. Koskaan niitä ei tarvitse, mikäli on nk. tavallista parempi kuljettaja. Jollaisia kitkarenkailla ajavat tilastojen mukaan ovat, elleivät kitkarenkaat sitten ole vain ominaisuuksiltaan merkittävästi nastarenkaita parempia."

        Missä olosuhteissa nastoista on varsinaisesti haittaa? Eikä sellaisia tilanteita ole tullut vielä vastaan.
        Tyypillinen näkemyshän onkin, että 'tavallista parempi kuljettaja' ei joudu tilanteisiin, jossa hyviä turvavarusteita tarvittaisiin. Siksihän he ovatkin 'tavallista parempia' kuskeja. Meidän tavallisten kuskien kuitenkin kannatta huomioida nuokin tilanteet. Niitä voi aiheuttaa muutkin kuin me itse. Esim hirvikin varmaan osaa valita sellaisen auton, johon aikoo törmätä, jossa ei ole nk 'tavallista parempi kuski'. Jalankulkijat, lapset yms luonnollisesti tämän osaavat. Myös kanssaautoilijat.
        Olisi hienoa, kun joku keksisi keinon, jolla kaikista autoilijoista saataisiin 'tavallista parempia kuskeja'. Ehkä asia pitäisi päättää EU:ssa, kun Suomen eduskunta ei tällaista lakia ole saanut aikaiseksi.

        Se tiedetään, että nastarenkaiden talviominaisuudet ovat paremmat kuin kitkojen, joten tilasto, johon viittaat (mikähän lienee, olisiko linkki?) näyttää sitten sen, että fiksut ja talviliikenteessä itsensä epävarmoiksi tuntevat ja heikomman ajotaidon omaavat valitsevat selvästi useammin nastarenkaat kuin kitkarenkaat.

        Nämä on näistä samoja iänikuisen vanhoja asioita, joita on jauhettu kuukausitolkulla, mutta aina näyttää jollekin tulevan uusina ja yllättävinäkin. No ei se mitään, helppohan näitä on toistella ja kuluttaa vapaa-aikaansa jos parempaa tekemistä ei keksi. Ei nämä silti miksikään muutu toistuvalla jauhamisella.

        > Se tiedetään, että nastarenkaiden talviominaisuudet ovat paremmat kuin kitkojen

        Pito tietyissä tilanteissa. Ei suinkaan kata kaikkia ominaisuuksia. Minusta tuo tieto liukkaudesta on jopa täkeämpi, koska silloin oma ajotyyli voidaan sovittaa kelin mukaisesti helpommin.

        > joten tilasto, johon viittaat

        En nyt töissä ehdi etsimään. Muistaakseni joku nastarengasfanaatikkojen lainaama tutkimus, josta havaitsee, että talviaikaan kitkarengaskuskit ovat osuuttaan useammin kolareissa syyttömänä osapuolena (nasta- ja varsinkin kesärengaskuskit taas useammin syyllisinä). Siinä siis onnettomuuksien määrät, rengastukset ja syyllisyys samassa tutkimuksessa.

        > Kokematon ei ole synonyymi uudelle kuljettajalle

        Kaikki uudet kuljettajat ovat kokemattomia. Voisi sanoa, että kaikki kokemattomat ovat uusia, koska kuljettajana vanhuutta ei raktaise ajokortin ikä, vaan ajokokemus. Joten kyllä se itse asiassa on.

        > Kokematon voi olla jopa hyvinkin fiksu ja
        > turvallisuudesta huolehtiva kuljettaja. Useimmat ovatkin.

        Varmaan ovatkin. Mutta kun kokemus puuttuu, niin rengasvalinta tehdään sen mukaan, mitä muut kertovat. Ja tässä maassa melkein kaikki kertovat, että nastarenkaat ovat paremmat. Käytännössä syy tähän on se, että niillä on aina ennekin ajettu. Ja voittavathan ne TM:n testitkin...

        > Missä olosuhteissa nastoista on varsinaisesti haittaa?

        Kaikissa niissä, joissa tienpinta on paljaana. Nykyään tilanne on kyllä parantunut ABS-jarrujen ja vetoluistonestojen ansiosta, mutta 10-15 vuotta sitten tilanne oli vielä huonompi - nastat pyöristyivät parissa kuukaudessa, jonka jälkeen niistä oli selkeää haittaa myös jäisellä tieosuudella (luistinefekti).

        Hyöty ja haitta ovat monimutkaisempia asioita kuin pelkkä pito. Tätä nastarengasuskovaiset eivät suostu ymmärtämään, eikä TM:n testi tätä mitenkään tuo esille. Kyllä. Tietyissä olosuteissa nasta pitää paremmin kuin kitka ja kaikissa muissa erot ovat merkityksettömiä. Mutta melkein aina nasta on silti huonompi valinta. Jossa jääralllissa nasta (tai oikeastaan piikki) on paras valinta.


      • tieto olisi oleellin
        The_Rat kirjoitti:

        > Se tiedetään, että nastarenkaiden talviominaisuudet ovat paremmat kuin kitkojen

        Pito tietyissä tilanteissa. Ei suinkaan kata kaikkia ominaisuuksia. Minusta tuo tieto liukkaudesta on jopa täkeämpi, koska silloin oma ajotyyli voidaan sovittaa kelin mukaisesti helpommin.

        > joten tilasto, johon viittaat

        En nyt töissä ehdi etsimään. Muistaakseni joku nastarengasfanaatikkojen lainaama tutkimus, josta havaitsee, että talviaikaan kitkarengaskuskit ovat osuuttaan useammin kolareissa syyttömänä osapuolena (nasta- ja varsinkin kesärengaskuskit taas useammin syyllisinä). Siinä siis onnettomuuksien määrät, rengastukset ja syyllisyys samassa tutkimuksessa.

        > Kokematon ei ole synonyymi uudelle kuljettajalle

        Kaikki uudet kuljettajat ovat kokemattomia. Voisi sanoa, että kaikki kokemattomat ovat uusia, koska kuljettajana vanhuutta ei raktaise ajokortin ikä, vaan ajokokemus. Joten kyllä se itse asiassa on.

        > Kokematon voi olla jopa hyvinkin fiksu ja
        > turvallisuudesta huolehtiva kuljettaja. Useimmat ovatkin.

        Varmaan ovatkin. Mutta kun kokemus puuttuu, niin rengasvalinta tehdään sen mukaan, mitä muut kertovat. Ja tässä maassa melkein kaikki kertovat, että nastarenkaat ovat paremmat. Käytännössä syy tähän on se, että niillä on aina ennekin ajettu. Ja voittavathan ne TM:n testitkin...

        > Missä olosuhteissa nastoista on varsinaisesti haittaa?

        Kaikissa niissä, joissa tienpinta on paljaana. Nykyään tilanne on kyllä parantunut ABS-jarrujen ja vetoluistonestojen ansiosta, mutta 10-15 vuotta sitten tilanne oli vielä huonompi - nastat pyöristyivät parissa kuukaudessa, jonka jälkeen niistä oli selkeää haittaa myös jäisellä tieosuudella (luistinefekti).

        Hyöty ja haitta ovat monimutkaisempia asioita kuin pelkkä pito. Tätä nastarengasuskovaiset eivät suostu ymmärtämään, eikä TM:n testi tätä mitenkään tuo esille. Kyllä. Tietyissä olosuteissa nasta pitää paremmin kuin kitka ja kaikissa muissa erot ovat merkityksettömiä. Mutta melkein aina nasta on silti huonompi valinta. Jossa jääralllissa nasta (tai oikeastaan piikki) on paras valinta.

        "Mutta kun kokemus puuttuu, niin rengasvalinta tehdään sen mukaan, mitä muut kertovat. Ja tässä maassa melkein kaikki kertovat, että nastarenkaat ovat paremmat. Käytännössä syy tähän on se, että niillä on aina ennekin ajettu. Ja voittavathan ne TM:n testitkin..."

        No juuri näin. Mikä sitten olisi parempi kriteeri kokemattomalle kuin monet talvirengastestit, kuunnella kokeneempia, jne? Eli hankkia tietoa useammasta lähteestä.

        "Kaikissa niissä, joissa tienpinta on paljaana. Nykyään tilanne on kyllä parantunut ABS-jarrujen ja vetoluistonestojen ansiosta, mutta 10-15 vuotta sitten tilanne oli vielä huonompi - nastat pyöristyivät parissa kuukaudessa, jonka jälkeen niistä oli selkeää haittaa myös jäisellä tieosuudella (luistinefekti)."

        Historia ja viitaukset entisaikoihin, kun silloin ennenvanhaan 10 - 15 vuotta sitten yms, on tietysti mielenkiintoista. Eipä ne kitkatkaan tuolloin kummoisia olleet. Elämme kuitenkin tätä päivää ja hankimme harvoin tuon ikäisiä renkaita, jos koskaan, harvoin myös autojakaan.

        Nastat voivat vuosien mittaa pyöristyä, mutta ei varmasti parissa kuukaudessa niin, että sillä olisi merkitystä. En ole huomannut kolmen talven jälkeenkään silmämääräisesti katsoen muutoksia enkä ajossakaan. No minulla on aina ollut hyvälaatuiset nastarenkaat. Voihan jossain kaukoidän nastarenkaissa noin käydäkin, siitä minulla ei ole kokemusta. Paljaalla tienpinnalla nastat eivät ole huonommat kuin kitkat, siis pohjoismaiset kitkat. Toki heikommat kuin pääasiassa sulille teille tarkoitetut keski-eurooppalaiset, jotka taasen talviolosuhteissa ovat jopa kelvottomat.

        "Hyöty ja haitta ovat monimutkaisempia asioita kuin pelkkä pito. Tätä nastarengasuskovaiset eivät suostu ymmärtämään, eikä TM:n testi tätä mitenkään tuo esille. Kyllä. Tietyissä olosuteissa nasta pitää paremmin kuin kitka ja kaikissa muissa erot ovat merkityksettömiä. Mutta melkein aina nasta on silti huonompi valinta. "

        Tuossa on puhtaasti vain sinun mielipiteistäsi, joista olen oikeastaan jokaisesta eri mieltä. Ja nimenomaan siten, että nasta on lähes jokaisessa tilanteessa parempi valinta. Nastarenkaiden pito on selvästi todettu paremmaksi joka ainoassa talvirengastestissä, kuten tiedät. Mikään kitkarenkaan ominaisuus ei ole missään testissä talviolosuhteiden osalta todettu paremmaksi.
        Toki turvallisuus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin renkaista, mutta renkaiden ominaisuuksistahan tässä keskustellaankin. Ajotaito, auto, asenne yms jutut ovat tärkeämpiäkin, mutta ne ovat eri asia kuin renkaan talviominaisuudet eikä niillä ole keskinäistä riippuvuutta.
        Äkkiseltään en edes itsekään keksi, missä pohjoismainen kitka olisi selvästi parempi siinä tarkoituksessa, jota varten talvirenkaat hankitaan. Keski-eurooppalaisia kitkarenkaita ei talvisiin olosuhteisiin ole edes tarkoitettu, joten niitä en huomioikaan. Niiden ominaisuudet ovat toki parempia niissä olosuhteissa, joihin ne ovat tarkoitettu eli hyvin suliksi suolatuilla ja märillä pinnoilla ja kuivilla asfalttipinnoilla.

        Taidan jäädä odottelemaan jotain uutta.
        Noiden vanhojen juttujen jatkuva toisteleminen on turhauttavaa.. En yritä käännyttää sinua uskossasi, vaikka mielestäni selvästi lähes jokainen tutkittu/testattu faktatieto tukeekin näkemyksiäni, mutta silti muunlaisiakin näkemyksiä on hyvä olla. Tunteellahan usein päätökset tehdään, myös turvallisuuteen liittyvät.

        Jos siis jotain uutta kitka-rengas -vertailuihin löytyy, niin palaan asiaan. Tässä keskustelussamme ei sellaista ole vielä näkynyt.


      • tieto olisi oleellin kirjoitti:

        "Mutta kun kokemus puuttuu, niin rengasvalinta tehdään sen mukaan, mitä muut kertovat. Ja tässä maassa melkein kaikki kertovat, että nastarenkaat ovat paremmat. Käytännössä syy tähän on se, että niillä on aina ennekin ajettu. Ja voittavathan ne TM:n testitkin..."

        No juuri näin. Mikä sitten olisi parempi kriteeri kokemattomalle kuin monet talvirengastestit, kuunnella kokeneempia, jne? Eli hankkia tietoa useammasta lähteestä.

        "Kaikissa niissä, joissa tienpinta on paljaana. Nykyään tilanne on kyllä parantunut ABS-jarrujen ja vetoluistonestojen ansiosta, mutta 10-15 vuotta sitten tilanne oli vielä huonompi - nastat pyöristyivät parissa kuukaudessa, jonka jälkeen niistä oli selkeää haittaa myös jäisellä tieosuudella (luistinefekti)."

        Historia ja viitaukset entisaikoihin, kun silloin ennenvanhaan 10 - 15 vuotta sitten yms, on tietysti mielenkiintoista. Eipä ne kitkatkaan tuolloin kummoisia olleet. Elämme kuitenkin tätä päivää ja hankimme harvoin tuon ikäisiä renkaita, jos koskaan, harvoin myös autojakaan.

        Nastat voivat vuosien mittaa pyöristyä, mutta ei varmasti parissa kuukaudessa niin, että sillä olisi merkitystä. En ole huomannut kolmen talven jälkeenkään silmämääräisesti katsoen muutoksia enkä ajossakaan. No minulla on aina ollut hyvälaatuiset nastarenkaat. Voihan jossain kaukoidän nastarenkaissa noin käydäkin, siitä minulla ei ole kokemusta. Paljaalla tienpinnalla nastat eivät ole huonommat kuin kitkat, siis pohjoismaiset kitkat. Toki heikommat kuin pääasiassa sulille teille tarkoitetut keski-eurooppalaiset, jotka taasen talviolosuhteissa ovat jopa kelvottomat.

        "Hyöty ja haitta ovat monimutkaisempia asioita kuin pelkkä pito. Tätä nastarengasuskovaiset eivät suostu ymmärtämään, eikä TM:n testi tätä mitenkään tuo esille. Kyllä. Tietyissä olosuteissa nasta pitää paremmin kuin kitka ja kaikissa muissa erot ovat merkityksettömiä. Mutta melkein aina nasta on silti huonompi valinta. "

        Tuossa on puhtaasti vain sinun mielipiteistäsi, joista olen oikeastaan jokaisesta eri mieltä. Ja nimenomaan siten, että nasta on lähes jokaisessa tilanteessa parempi valinta. Nastarenkaiden pito on selvästi todettu paremmaksi joka ainoassa talvirengastestissä, kuten tiedät. Mikään kitkarenkaan ominaisuus ei ole missään testissä talviolosuhteiden osalta todettu paremmaksi.
        Toki turvallisuus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin renkaista, mutta renkaiden ominaisuuksistahan tässä keskustellaankin. Ajotaito, auto, asenne yms jutut ovat tärkeämpiäkin, mutta ne ovat eri asia kuin renkaan talviominaisuudet eikä niillä ole keskinäistä riippuvuutta.
        Äkkiseltään en edes itsekään keksi, missä pohjoismainen kitka olisi selvästi parempi siinä tarkoituksessa, jota varten talvirenkaat hankitaan. Keski-eurooppalaisia kitkarenkaita ei talvisiin olosuhteisiin ole edes tarkoitettu, joten niitä en huomioikaan. Niiden ominaisuudet ovat toki parempia niissä olosuhteissa, joihin ne ovat tarkoitettu eli hyvin suliksi suolatuilla ja märillä pinnoilla ja kuivilla asfalttipinnoilla.

        Taidan jäädä odottelemaan jotain uutta.
        Noiden vanhojen juttujen jatkuva toisteleminen on turhauttavaa.. En yritä käännyttää sinua uskossasi, vaikka mielestäni selvästi lähes jokainen tutkittu/testattu faktatieto tukeekin näkemyksiäni, mutta silti muunlaisiakin näkemyksiä on hyvä olla. Tunteellahan usein päätökset tehdään, myös turvallisuuteen liittyvät.

        Jos siis jotain uutta kitka-rengas -vertailuihin löytyy, niin palaan asiaan. Tässä keskustelussamme ei sellaista ole vielä näkynyt.

        > Noiden vanhojen juttujen jatkuva toisteleminen on
        > turhauttavaa.. En yritä käännyttää sinua uskossasi,
        > vaikka mielestäni selvästi lähes jokainen tutkittu/testattu
        > faktatieto tukeekin näkemyksiäni

        Onkin mielenkiintoista, että tässä keskustelussa yritettiin puuttua edes yhteen uuteen asiaan aluksi. Mielenkiintoista onkin miettiä, *miksi* TM ei enää testaa käytettyjä renkaita.

        Testit kertovat miten testit pärjäävät testiolosuhteissa testatuissa asioissa. Siinä ne ovat hyviä. Jos testatut asiat ovat riittäviä ja testiolosuhteet vastaavat todellisuutta, testi on hyvä. TM:n testit ovat vitsi. Valitettavasti kukaan muukaan ei pahemmin testejä tee.

        Siksi on hyvä tuoda esiin myös niitä "virallisesta totuudesta" poikkeavia kokemuksia, joita minulle ja tuhansille muille kokeneille (useat minua paljon kokeneempia) kuskeille on kitka- ja nastarenkaista kertynyt.

        Toki kokemuspohjainen vertailu on tietyssä mielessä hankalaa. Kun itse ensimmäisen kerran kokeilin kitkoja vuonna 2006, ei paluuta nastoihin enää ollut. Tosin taisi olla juuri silloin siirtymä Nokian Hakkapelitta 4:stä suoraan Continentalin kitkoihin, mikä sekin voi selittää tuota hankkuutta vaihtaa tyyppiä. Yksittäisinä käyttäjinä meillä ei voi olla kattavaa kokemusta, mutta massana huomattavaa käytännön kokemusta.

        Näkisin, että mitä käytännön kokemukseen tulee, vain sellaisten kuskien kannattaisi ylipäätänsä aiheesta keskustella, jotka ovat kokeilleet ajaa ainakin muutaman talven sekä nastoilla, että kitkoilla. Tähän mennessä valitettavasti tunnen vain yhden henkilön, joka olisi vaihtanut kitkoista takaisin nastoihin. Hänen ajomääränsä kitkoilla oli noin viisi kilometriä. Täältä netistä takaisin nastoihin palanneita löytyy tietysti enemmän, mutta luotettavuus on jokaisen kohdalla arvioitava erikseen.

        Minä väitän edelleen, että renkaan turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pito, ja yleiseen paremmuuteen moni muukin asia kuin turvallisuus. Jos tätä väitettä et hyväksy, on tätä keskustelua todellakin turha jatkaa.


      • turvaväli = fiksu
        The_Rat kirjoitti:

        > Noiden vanhojen juttujen jatkuva toisteleminen on
        > turhauttavaa.. En yritä käännyttää sinua uskossasi,
        > vaikka mielestäni selvästi lähes jokainen tutkittu/testattu
        > faktatieto tukeekin näkemyksiäni

        Onkin mielenkiintoista, että tässä keskustelussa yritettiin puuttua edes yhteen uuteen asiaan aluksi. Mielenkiintoista onkin miettiä, *miksi* TM ei enää testaa käytettyjä renkaita.

        Testit kertovat miten testit pärjäävät testiolosuhteissa testatuissa asioissa. Siinä ne ovat hyviä. Jos testatut asiat ovat riittäviä ja testiolosuhteet vastaavat todellisuutta, testi on hyvä. TM:n testit ovat vitsi. Valitettavasti kukaan muukaan ei pahemmin testejä tee.

        Siksi on hyvä tuoda esiin myös niitä "virallisesta totuudesta" poikkeavia kokemuksia, joita minulle ja tuhansille muille kokeneille (useat minua paljon kokeneempia) kuskeille on kitka- ja nastarenkaista kertynyt.

        Toki kokemuspohjainen vertailu on tietyssä mielessä hankalaa. Kun itse ensimmäisen kerran kokeilin kitkoja vuonna 2006, ei paluuta nastoihin enää ollut. Tosin taisi olla juuri silloin siirtymä Nokian Hakkapelitta 4:stä suoraan Continentalin kitkoihin, mikä sekin voi selittää tuota hankkuutta vaihtaa tyyppiä. Yksittäisinä käyttäjinä meillä ei voi olla kattavaa kokemusta, mutta massana huomattavaa käytännön kokemusta.

        Näkisin, että mitä käytännön kokemukseen tulee, vain sellaisten kuskien kannattaisi ylipäätänsä aiheesta keskustella, jotka ovat kokeilleet ajaa ainakin muutaman talven sekä nastoilla, että kitkoilla. Tähän mennessä valitettavasti tunnen vain yhden henkilön, joka olisi vaihtanut kitkoista takaisin nastoihin. Hänen ajomääränsä kitkoilla oli noin viisi kilometriä. Täältä netistä takaisin nastoihin palanneita löytyy tietysti enemmän, mutta luotettavuus on jokaisen kohdalla arvioitava erikseen.

        Minä väitän edelleen, että renkaan turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pito, ja yleiseen paremmuuteen moni muukin asia kuin turvallisuus. Jos tätä väitettä et hyväksy, on tätä keskustelua todellakin turha jatkaa.

        " Vid testerna på is är det just det dubbade däcket som har tappat mest prestanda – så mycket att ett begagnat nordiskt dubbfritt däck fungerar minst lika bra.

        Testresultaten pekar på att just dubben är en färskvara i långt högre utsträckning än vad som tidigare varit känt. Men det handlar inte bara om hur själva dubben slits, utan hur infästningen i däcket håller för tidens tand och hur många dubbar som däcket tappar vid normal körning."

        http://www.vibilagare.se/video/vi-testar-nya-mot-slitna-vinterdack-34314

        Pelkästään nasta ei kulu, vaan sen myös sen kiinnitys veltostuu. En minäkään arvannut että nastat on tuoretavaraa, mutta se teki niistä luopumisen helpoksi.

        Onneksi joku (Teknikens Värld) testaa vähän käytettyäkin tavaraa, tosin TM testaa kyllä esimerkiksi autojen 60 tkm ajokilometrin kestävyyttä.


      • turvaväli = fiksu
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        " Vid testerna på is är det just det dubbade däcket som har tappat mest prestanda – så mycket att ett begagnat nordiskt dubbfritt däck fungerar minst lika bra.

        Testresultaten pekar på att just dubben är en färskvara i långt högre utsträckning än vad som tidigare varit känt. Men det handlar inte bara om hur själva dubben slits, utan hur infästningen i däcket håller för tidens tand och hur många dubbar som däcket tappar vid normal körning."

        http://www.vibilagare.se/video/vi-testar-nya-mot-slitna-vinterdack-34314

        Pelkästään nasta ei kulu, vaan sen myös sen kiinnitys veltostuu. En minäkään arvannut että nastat on tuoretavaraa, mutta se teki niistä luopumisen helpoksi.

        Onneksi joku (Teknikens Värld) testaa vähän käytettyäkin tavaraa, tosin TM testaa kyllä esimerkiksi autojen 60 tkm ajokilometrin kestävyyttä.

        http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

        Väärä linkki, tässä siihen lainaukseen.


      • tieto olisi oleellin
        The_Rat kirjoitti:

        > Noiden vanhojen juttujen jatkuva toisteleminen on
        > turhauttavaa.. En yritä käännyttää sinua uskossasi,
        > vaikka mielestäni selvästi lähes jokainen tutkittu/testattu
        > faktatieto tukeekin näkemyksiäni

        Onkin mielenkiintoista, että tässä keskustelussa yritettiin puuttua edes yhteen uuteen asiaan aluksi. Mielenkiintoista onkin miettiä, *miksi* TM ei enää testaa käytettyjä renkaita.

        Testit kertovat miten testit pärjäävät testiolosuhteissa testatuissa asioissa. Siinä ne ovat hyviä. Jos testatut asiat ovat riittäviä ja testiolosuhteet vastaavat todellisuutta, testi on hyvä. TM:n testit ovat vitsi. Valitettavasti kukaan muukaan ei pahemmin testejä tee.

        Siksi on hyvä tuoda esiin myös niitä "virallisesta totuudesta" poikkeavia kokemuksia, joita minulle ja tuhansille muille kokeneille (useat minua paljon kokeneempia) kuskeille on kitka- ja nastarenkaista kertynyt.

        Toki kokemuspohjainen vertailu on tietyssä mielessä hankalaa. Kun itse ensimmäisen kerran kokeilin kitkoja vuonna 2006, ei paluuta nastoihin enää ollut. Tosin taisi olla juuri silloin siirtymä Nokian Hakkapelitta 4:stä suoraan Continentalin kitkoihin, mikä sekin voi selittää tuota hankkuutta vaihtaa tyyppiä. Yksittäisinä käyttäjinä meillä ei voi olla kattavaa kokemusta, mutta massana huomattavaa käytännön kokemusta.

        Näkisin, että mitä käytännön kokemukseen tulee, vain sellaisten kuskien kannattaisi ylipäätänsä aiheesta keskustella, jotka ovat kokeilleet ajaa ainakin muutaman talven sekä nastoilla, että kitkoilla. Tähän mennessä valitettavasti tunnen vain yhden henkilön, joka olisi vaihtanut kitkoista takaisin nastoihin. Hänen ajomääränsä kitkoilla oli noin viisi kilometriä. Täältä netistä takaisin nastoihin palanneita löytyy tietysti enemmän, mutta luotettavuus on jokaisen kohdalla arvioitava erikseen.

        Minä väitän edelleen, että renkaan turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pito, ja yleiseen paremmuuteen moni muukin asia kuin turvallisuus. Jos tätä väitettä et hyväksy, on tätä keskustelua todellakin turha jatkaa.

        Vielä kerran, kun tuli jälleen niin selkeä ja yksinkertainen esimerkki keskustelun turhuudesta taas kerran...

        "Minä väitän edelleen, että renkaan turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pito, ja yleiseen paremmuuteen moni muukin asia kuin turvallisuus. Jos tätä väitettä et hyväksy, on tätä keskustelua todellakin turha jatkaa. "

        Tuohon väitteeseesi minulla oli jo selkeä vastaus edellisessä kirjoituksessani:

        "Toki turvallisuus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin renkaista, mutta renkaiden ominaisuuksistahan tässä keskustellaankin. Ajotaito, auto, asenne yms jutut ovat tärkeämpiäkin, mutta ne ovat eri asia kuin renkaan talviominaisuudet eikä niillä ole keskinäistä riippuvuutta."

        Mikähän tuossa tekstissäni oli se kohta, jota et ymmärtänyt? Aika selkeästi sanottu, joten et ollut ilmeisesti edes vaivautunut lukemaan...

        Tämä oli vain yksi lukuisista vastaavista esimerkeistä, joten turha on jatkaa keskustelua, kun et edes jaksa lukea kirjoituksiani/vastineitani ja tuot samoja jo monesti kuitattuja juttuja taas muka uutena asiana.
        Sehän menee samojen juttujen toistoksi, eikä millään silti mene perille. Mitä järkeä tällaisen keskustelun jatkamisessa olisi, ei mitään. Kyse on sama kuin pinttyneelle uskovaiselle yrittäisi selittää muutakin näkemystä, kuin se mihin on hurahtanut uskossaan.. Kaikki uskoon 'ei-sopivat' asiat menee ohi silmien ja korvien


      • tieto olisi oleellin kirjoitti:

        Vielä kerran, kun tuli jälleen niin selkeä ja yksinkertainen esimerkki keskustelun turhuudesta taas kerran...

        "Minä väitän edelleen, että renkaan turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pito, ja yleiseen paremmuuteen moni muukin asia kuin turvallisuus. Jos tätä väitettä et hyväksy, on tätä keskustelua todellakin turha jatkaa. "

        Tuohon väitteeseesi minulla oli jo selkeä vastaus edellisessä kirjoituksessani:

        "Toki turvallisuus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin renkaista, mutta renkaiden ominaisuuksistahan tässä keskustellaankin. Ajotaito, auto, asenne yms jutut ovat tärkeämpiäkin, mutta ne ovat eri asia kuin renkaan talviominaisuudet eikä niillä ole keskinäistä riippuvuutta."

        Mikähän tuossa tekstissäni oli se kohta, jota et ymmärtänyt? Aika selkeästi sanottu, joten et ollut ilmeisesti edes vaivautunut lukemaan...

        Tämä oli vain yksi lukuisista vastaavista esimerkeistä, joten turha on jatkaa keskustelua, kun et edes jaksa lukea kirjoituksiani/vastineitani ja tuot samoja jo monesti kuitattuja juttuja taas muka uutena asiana.
        Sehän menee samojen juttujen toistoksi, eikä millään silti mene perille. Mitä järkeä tällaisen keskustelun jatkamisessa olisi, ei mitään. Kyse on sama kuin pinttyneelle uskovaiselle yrittäisi selittää muutakin näkemystä, kuin se mihin on hurahtanut uskossaan.. Kaikki uskoon 'ei-sopivat' asiat menee ohi silmien ja korvien

        Yritä ymmärtää, mitä eroa on seuraavilla ilmauksilla.

        Ensin minun viestistäni:
        > renkaan turvallisuuteen vaikuttaa [...]

        Ja sitten sinun:
        > turvallisuus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin renkaista [...]

        Olemme samaa mieltä sinun väitteestäsi, kyse on siitä, olemmeko samaa mieltä minun väitteestäni. Sinun "vastauksesi" ei vastannut tuohon kohtaan millään tavalla.

        Ilmeisesti sinä olet kuitenkin tässä se, joka ei kykene ymmärtämään lukemaansa. Jos haluat ottaa kantaa esittämääni väitteeseen, niin ota. Jos haluat olla ottamatta, älä ota. Jälkimmäisessä tapauksessa keskustelun jatkaminen on todellakin turhaa.


    • Aina pitoa

      Kaikki käytetyt renkaat menettävät jossain vaiheessa pidon. Renkaat ovat tuoretavaraa jossa on "parasta ennen" päiväys. 5-6 vuotta vanhempia renkaita ei pitäisi käyttää laisinkaan. Itse vaihdan vähintään 4 vuoden jälkeen.

      • enintään 6 vuotta

        Puhut asiaa.

        "Renkaan käyttöikä = renkaan ikä käyttöönotosta; renkaalle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta, mutta yleensä renkaat kuluvat loppuun huomattavasti sitä nopeammin."

        Lähde: http://www.rengasvalmistajat.fi/20


    • Näin se vain on

      Renkaat alkavat kovettua käyttökelvottomiksi ja vaarallisiksi jossain vaiheessa. Tuore gummi pitää mutta kovettunut ei.

      • Niin on

        Joo autokin on vanha, kun sen ajaa kauppiaan liikkeestä ekan kerran kadulle.


    • Renkaiden kehitys :(

      Mun vanhat Nokian kitkat oli paremmat lumella ja jäällä, kuin uudet nastalliset Hakka7:t. Hakka 7:t on ihan holtittomat ja harakiri renkaat. Autoni leijuu tiellä sen pinnassa. Varsinkin jäällä auto menee täysin ohjaamattomaksi. Rengaspaineiden muutos auttoi vähän, mutta 70-80km/ tunnissa on maksimi noille renkaille. Renkaat ulkoisesti komeat, n 2v vanhat.
      Vanhat Nokialaiset olivat IHAN eri juttu, ne oli vielä renkaita.

      JOS NE UUSIMMAT ON TESTEISSÄ PARHAAT, NIIN MITEN NIILLÄ MUILLA PYSYY TIELLÄ OLLENKAAN?!?!?

      En osta enää ainuitakaan Nokialaisia. En tajua miten noin testit on tehty.

      Viimeisimmät kesärenkaat oli Hankookin renkaat ja ei voisi olla parempia. Sopii tuohon autoon ja sen ominaisuuksiin todella hyvin. Katsotaan miten ne kestävät talven säilytyksen kylmässä varastossa vai hajoaako kumi pakkasessa?

      Seuraavat renkaat valitsen yhtä huolellisesti. Kotimaisuus eikä varsinkaan noi testitulokset ole enää apuna valinnassa. Olen pysynyt kaikilla muilla merkeillä paremmin SUOMEN oloissa tiellä. On niitä huonompiakin, sitä en sano, mutta olkaas kansalaiset kriittisempiä laadun suhteen.

      • > Vanhat Nokialaiset olivat IHAN eri juttu, ne oli vielä renkaita.

        Huonoimmat talvirenkaat, jotka minulla on ikinä ollut (jokaiset ostettu uutena). Huonoimmasta vähemmän huonoon päin:
        - Nokian Hakkapelitta 2
        - Nokian Hakkapelitta 4
        - Jotkut Green Diamondit (oli mielenkiintoinen konsepti ja halpa rengas)

        Kakkahakkosia lukuunottamatta jokaisella pärjäsi. Tähän mennessä parhaat olivat ehkä Continentalin kitkat (en muista mallia ulkoa, jotain 8 vuotta sitten ostettu). Nyt on alla uudet Kumhot, ja vaikka eivät olekaan vielä täyteen iskuun kuluneet, niin uskallan väittää, etteivät ole Contin veroiset, mutta jonnekin kolmen kärkeen päätyvät käyttämistäni talvirenkaista.


      • hakkapeliitta q:t
        The_Rat kirjoitti:

        > Vanhat Nokialaiset olivat IHAN eri juttu, ne oli vielä renkaita.

        Huonoimmat talvirenkaat, jotka minulla on ikinä ollut (jokaiset ostettu uutena). Huonoimmasta vähemmän huonoon päin:
        - Nokian Hakkapelitta 2
        - Nokian Hakkapelitta 4
        - Jotkut Green Diamondit (oli mielenkiintoinen konsepti ja halpa rengas)

        Kakkahakkosia lukuunottamatta jokaisella pärjäsi. Tähän mennessä parhaat olivat ehkä Continentalin kitkat (en muista mallia ulkoa, jotain 8 vuotta sitten ostettu). Nyt on alla uudet Kumhot, ja vaikka eivät olekaan vielä täyteen iskuun kuluneet, niin uskallan väittää, etteivät ole Contin veroiset, mutta jonnekin kolmen kärkeen päätyvät käyttämistäni talvirenkaista.

        Erikoista tuo pärjääminen. Minulla on nimittäin q-renkaiden jälkeen ollut alla nimenomaan nuo Hakkapeliitta 2:t. Dot muistaakseni vuodelta 2004, eli eivät kuitenkaan vielä ihan 10-vuotiaat. Pito niissä on kuitenkin edelleenkin ihan hyvä, koska nastoja ei puutu juuri lainkaan.


      • hakkapeliitta q:t kirjoitti:

        Erikoista tuo pärjääminen. Minulla on nimittäin q-renkaiden jälkeen ollut alla nimenomaan nuo Hakkapeliitta 2:t. Dot muistaakseni vuodelta 2004, eli eivät kuitenkaan vielä ihan 10-vuotiaat. Pito niissä on kuitenkin edelleenkin ihan hyvä, koska nastoja ei puutu juuri lainkaan.

        Ainoat renkaat, joilla auto ei ole pysynyt paikallaan loivassa mäessä...


      • hakkapeliitta q:t
        The_Rat kirjoitti:

        Ainoat renkaat, joilla auto ei ole pysynyt paikallaan loivassa mäessä...

        Komenttisi tuoksuu rölliltä.. ajan 90-lukulaisella etuvetoautolla päivittäin Pispalassa ja hyvin menee jyrkemmätkin nousut vanhoilla hakkiskakkosilla.

        Järkeenkäyvin selitys olisi tuohon kokemaasi kauhuhetkeen, että sinulla on samanaikaisesti hajonneet kaikki jarrut ja sitten vieläpä kytkimestäkin lentänyt niitit, jolloin moottorin ja vaihdelaatikon välinen yhteys on katkennut. Eli moottorijarrutus ja kiihdyttäminen ei onnistunut. Kunpa olisi vaan pyöränlaakerit leikanneet kiinni, niin auto olisi seisahtunut siihen paikkaan.

        Johtuisikohan muuten kitkarenkaiden voimakkaasta imukuppiefektistä, että niillä ei aina pääse liukkalla edes liikkeelle, koska rengas tarrautuu niin tiukasti tiehen kiinni?

        BTW, jossain kirjoittelit kitkarenkaiden hyvästä tarinankertomistaidosta. Millä tavalla se käytännössä ilmenee? Liittyykö juuri tuohon liikkeellelähtöongelmaan? Nimittäin silloinhan ei joudu reisussakaan vaikeasti hallittaviin tilanteisiin, jos ei pääse edes matkaan..


    • ei kai? voi vitun urpot

    • väinöksi

      Minulla pyörii alla -89 mallin bmw:ssä hakkapeliitta 10 nastarenkaat, Mihinkään nuo eivät kulu ja nastat pysyvät kiinni vaikka kuinka runtaa mutta kumiseos on jo kovettunut aikapäiviä sitten, ovat kuitenkin 20 vuotta vanhat.

      Pito ei ole tosiaan enään parhaimmillaan ja tuo kolmosbemari on hyvin kevyt perästään missä vetävät pyörät sijaitsevat. Tämä ei kuitenkaan vaadi kuin oikeanlaisen ajotavan ja talvesta selvitään hienosti. Ääritilanteet ovat sitten asia erikseen.

    • vanteilla-ajava

      kitkarengaspellet joutais asentamaan autonsa katolle eteen päin näkyvän varoitusvalon, jotta edellä ajava osaisi varoa erittäin todennäköistä potentiaalista peräänajajaa jos joutuu nopeasti jarruttamaan. Varoitusvalon peilistä nähdessään voisi ainakin hieman kiihdyttää ja ottaa välimatkaa ohjauskelvottomaan torpedoon...

    • kolmella autolla

      Miellä on kolme autoa,yhdessä kesä renkaat toisessa kitkat,kolmannessa nastarenkaat,autoilla ajetaan sää tilan mukaan ei mitään ongelmia,eikä tarvitse vaihdella renkaita,

    • mitä sitten

      Kitkarengas menettää sen huomattavasti nopeammin. Ajapa joskus kokeeksi 10 vuotta vanhoilla kitkoilla. Nastarenkailla ei ole ongelmaa.

    • ^^^^^^^^

      Autossani on nastarenkaat, joita myydään myös kitkarenkaana, ilman nastoja.
      Kuinka tämä rengas voi muuttua huonommaksi kuluneena nastoitettuna, kuin sama rengas kuluneena, mutta kokonaan ilman nastoja?

      • kerro merkki

        => Autossani on nastarenkaat, joita myydään myös kitkarenkaana, ilman nastoja.

        Ovatko "amerikasta" ostetut? Eli kuvio on sama mutta siinä ei ole reikiä nastoja varten?

        Nastoittamaton nastarengas ei ole kitkarengas. Se vaan on "nastoittamaton nastarengas"


      • m+s
        kerro merkki kirjoitti:

        => Autossani on nastarenkaat, joita myydään myös kitkarenkaana, ilman nastoja.

        Ovatko "amerikasta" ostetut? Eli kuvio on sama mutta siinä ei ole reikiä nastoja varten?

        Nastoittamaton nastarengas ei ole kitkarengas. Se vaan on "nastoittamaton nastarengas"

        Se on paremminkin nastoittamaton talvirengas!! Talvirenkaaksi hyväksytään M S-merkinnällä varustettu rengas.


    • No laadukas nasta/kitkarenkaan yhdistelmä rengas toimii lähes moitteetta sen 4-6 vuotta. Sen jälkeen kumiseos alkaa olemaan aika kovaa talvikelillä eikä edes lumessa tahdo olla pitoa ja nastatkin alkavat olla silloin finaalissa. Halvasta vastaavasta renkaasta saat puolittaa eliniän puoleen tuosta.

      Ja vielä... kaikkeen tuohon kestävyyteen vaikuttaa myös ajotavat ja juuri 100km/h kovempaa ei nastoilla kannata ajella, varsinkaan paljaalla asfaltilla.

      • TTlastu

        Itse ajelen kelin mukaan joskus jopa 140-150 KM/H, ja koskaan ei ole nastat irronneet 2000-luvun renkaista. Ne vanhanajan piikkirenkaat oli erikseen, niistä saattoi nastoja irtoilla huomattavasti vähemmälläkin. Nykyajankin nastarenkaat kannattaa sen sijaan ajaa sisään, muutama sata kilometriä hyvin rauhallisesti.


    • Ostin.

      Uudet nastarenkaat(merkkirenkaat) on kuin yöllä ja päivällä eroa vanhoihin 4 nokialaisiin, tai kitkarenkaisiin. Pitoa on uusissa aivan uskomattomasti enemmän, eiväkä ulise ajaessa. Huomaa että muutamassa vuodessa nastarenkaiden kehitys on mennyt eteenpäin huikeasti. On joutavan päiväistä väittää, että kitkat olisivat jäisillä teillä paremmat, jo pelkästään jarrutusmatkat pitenevät kymmenillä metreillä. Mutta jos kriteeriksi riittää hiljaisuus ja tyytyy renkaisiin joiden pito heikkenee huomattavasti jäisillä teillä, silloin valinta on kitkarengas.

    • gwgw

      Kitkat on aivan perseestä, itsellä sellaiset alla kun tulivat auton mukana suht uusina, vähänkin jäässä niin eihän noi mitään pidä verrattuna nastoihin.

    • mä vaan

      Itsellä ollut sekä nasta- että kitkarenkaita.
      Kitkoissa viehättää eniten hiljaisuus.
      Pitoa on kyllä molemmissa, mutta kitkoilla on joskus jääty esim. ylämäessä oleviin
      liikennevaloihin paikoilleen josta "mahdollisesti" olisi nastoilla päässyt.
      Suosittelen pitämään takakontissa mukana hieman hiekoitushiekkaa, jonka avulla pääsee monesta paikkaa.
      Itsellä hiekat vanhassa tuulilasinpesuainepurkissa.
      Nastoista sen verran että kyllähän se on talvirengas ilmankin niitä nastoja, eikä menetä kaikkia ominaisuuksia niiden kuluessa.
      Kaikki märkäpidot ja ajo-ominaisuudethan tulee renkaasta eikä niistä nastoista.

    • faktamanni

      Peli on täysin selvä. Vanha nastarengas pitää paljon paremmin kuin vanha kitkarengas. Meitin pihaan ei vanhoilla kitkoilla pääse, mutta vanha nastis pelittää hyvin. Turvallisuusero on suuri. Kitkoilla tulee helposti kolareita, uhreja etc. Suomeen ei kitkat sovi lainkaan jos ajattelemme terveyttä ja turvallisuutta. Tosin kaikki renkaat kuluvat. Jo vuoden vanhat kitkat ovat turvallisuusriki teillämme. Kitkoilla ei vuotta enemppää saisi ajaa. Niin kelvottomia ne jäisillä teillä todellisuudessa ovat. Voidaan syystä puhua jo kitkojen hengenvaarallisuudesta. Viisivuotialla nastarenkaalla pääsee edelleen hyvin pihaan ja niiden jarrutusominaisuudet ovat kohtuulliset, vaikka tietysti ero uusiin on jo havaittavissa. TM on ollut jo pitkään pelkkä kauppamiesten(huijareiden)hallinnoima mainosjulkaisu, jonka juttuihin ei ole voinut oikeasti luottaa.

      • testissä jonkun piha

        "Kitkoilla ei vuotta enemppää saisi ajaa. "

        Löydätkö helposti muistiinpanot kaikista eri kitkarenkaista joilla olet ajanut, ja miten tulokset muuttuivat vuosien myötä? Entä onko samoja kokemuksia nastarenkaista, ja ovatko ne nastapyörät kaikki tasalaatuisia? Olisi hyvä listata ne tulokset jotta voisi keskusteluissa viitata faktamannin tuloksiin.


    • töissä3662
    • KALLIIKSI TULETTE..

      Täälä nämä eteläsuomalaiset väittelee "talvirenkaistaan" , ainut oikea rengastyyppi on norm.karkeakuvioitu nastarengas , joka sopii parhaiten talveen , kitkarenkaat voi jättää vaikkapa kesäkäyttöön . Seuraav.kerran kun ajelette niitä satoja ketjukolareita talvisin , niin voipi katsella renkaita yms. ..? Me muut TAAS maksellaankin niitä kalliita vak.maksuja teidänkin takia joka talvi .

      • Äly hoi

        Renkaatko ne niitä ketjukolareita ajavat? vai ajaisivatkohan ne autot niitä yksinään? voi äly ja väläys taas tuota järkeä.

        Vai olisiko vika peräti kuskissa, renkaista riippumatta?

        Helppo se on vittuilla niinkuin ei olisi alaleukaa ollenkaan.


    • Hyvää joulua vaan

      17 vuotta ja puoli miljoonaa kilometriä ajettu kitkoilla kesät ja talvet.
      Mielessäkään ei ole käynyt, että miksi pitäisi olla nastat. Niin, eikä ole tarvinnut ruttuja oikoa eikä oenkkoja pölytellä.

      Eivät rallata, niinkuin nastat tekevät ja hyvät kesälläkin.

    • Ostin viime syksynä quatron jossa oli misukan kitkat joissa oli pintaa 6-7mm mutta olivat neljä vuotta vanhat.Talvella alko ärsyttään kun vajaavetoisetkin pakeni nastoilla liikennevaloista huomattavasti paremmin joten olihan se pakko ostaa kunnon nastat.

      • KÄVIKÖ NYT NIIN

        Että vajaavetoiset pakeni vajaaälyiseltä, olisiko tullut halvemmaksi mennä luonteenkasvatuskurssille.


    • kitkoilla 2002 &2012

      Etelä suomessa varmaan noilla kitkarenkaillakin pärjää talviajossa. Mutta monesti todettu ja jopa itsekin kokenut että nastarengas on se parempi vaihtoehto myös näille huonoimmille teille.

    • ...

      Ei tässä maassa kukaan täysjärkinen aja kitkarenkailla. Syyn siihen näkee jokaisesta TM:n talvirengasvertailusta. Kitkojen jääominaisuudet ovat aivan ala-arvoiset, lumella pärjää joo, mutta miten usein pääteillä on lunta? Kyllä siellä yleensä jäätä on.
      Se on sitten varmaan hienoa tömäyttää päin hirveä ja siinä jarrutellessaan ennen väistämätöntä törmäystä ajatella, että kyllähän se nastoilla olisi jo pysähtynyt ja törmäys vältetty. Se on siinävaiheessa pikkaisen myöhäistä tuudittautua siihen, että kitkoilla maailma pelastuu!!

      • helppo vastaus

        Penis.


      • ÄrÄsIi

        Kummaa porukkaa täällä! Intetään kuin pikkupennut hiekkalaatikolla että kitkapas ja nastapas. Huomioikaa myös väitteissänne se että onko kyseessä leveä vai kapea rengas ja iso vai pieni auto. Myös renkaiden ilmanpaineet vaikuttaa pito ominaisuuksiin.
        Itse olen joutunut ajamaan kelillä kuin kelillä erittäin mäkisessä maastossa olevia pikkuteitä ja myös polanteisia teitä isompien teiden lisäksi.
        Se mitä olen havainnut omien kokemusten pohjalta niin kapea kitkarengas pienessä ja kevyemmässä autossa, jossa on lyhyt akseliväli, on huono yhdistelmä.
        Eli siinä tapauksessa nastarengas on parempi
        Sitten kun on kyseessä isompi ja painavampi auto pitemmällä akselivälillä niin leveämpi kitkarengas toimii vallan mainiosti jopa jäisellä tiellä.
        Lisäksi nykyiset kitkarenkaat vaativat korkeamman ilmanpaineen mitä ehkä takavuosina on totuttu.


      • O. Saa

        Ne vetää kitkoilla jotka osaa.


      • TurvaKoppelo
        helppo vastaus kirjoitti:

        Penis.

        Sinänsä asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen mitenkään.


    • ex-kitka

      Ennen aina nastoilla, nyt kolmas talvi kitkoilla ja nastoihin en enää palaa.
      Kota 40 vuotta olen autolla ajanut ja kilometrejä varmaan lähelle pari miljoonaa.. Kitkoilla tuntuu pärjäävän niin etelä-, kuin pohjois-suomessakin.

      Harmi vaan, kun kitkarenkaiksi voidaan näköjään kutsua melkein mitä vaan kumeja. Keski-Euroopan "kitkarenkaat" eivät sovellu ainakaan Suomen talveen.

    • sekarengastus

      Miksi ei muka kitkarenkaisiin voisi lyödä nastoja? Vai onko sellainen sallittua?

      • 15+14

        Nehän muuttuvat sitten nastarenkaiksi.


      • Haluaisin nähdä sen!

        Yritäpä niihin kitkarenkaan lamelleihin porata nastalle paikkaa. Kerro miten onnistuit?!


    • etsillaitaas

      Kitkarenkailla ajavat ovat aina teiden tukkeena kun on pikkasenkin jääkeli.

    • Suti*

      Eli käytetty nastarengas vastaa uutta kitkarengasta. Huh. Käytetty kitkarengas täytyy olla sitten todella vaarallinen.

      • turvaväli = fiksu

        Ei vastaa.

        TM:n numerossa 6 mm pintaan kulunut 4-vuotias nastarengas turvajarruttaa sileällä jäällä 80,3 metriä, 2- vuotias yhtä kulunut kitkarengas jarruttaa 77,5 metriä.

        Uudet kitkat Michelin ja Continental jarruttivat 68 metriä, Nokian 72 metriä.
        Paras uusi nastarengas jarrutti 50,5 metriä.

        No, vuoden 2006 renkaat eivät suinkaan olleet huonoja.
        Paras nasta jarrutti 48,5 metriä (Nokian), parhaat 5 kitkaa 65-66,5 metriä.

        Kun 7 parasta jarruttivat 48,5-55,0 metriä voi helposti todeta että kovin isoa eroa ei ollut testeissä. Vuoden 2006 testissä jarrutettiin 50-0 km/h, vuoden 2010 testissä 20-5 km/h ja laskettiin tulos vastaamaan 50-0 km/h.

        Vuonna 2008 (eli se v. 2010 testattu käytetty kitkarengas) viiden parhaan kitkarenkaan jarrutusmatkat (ei laskukonetulos) ovat 61-62 metriä, parhaat 7 nastarengasta jarruttivat 51-53 metriä.

        Lopputuloksena voi todeta että testivoittajarenkaan voitto perustuu tavallaan dopingiin jos se huononee 30 metriä. Huononee kitkarenkaankin tulos, mutta ei metreissä yhtä paljon ja se on yllättäen parempi kuin turvarenkaan tulos...

        Vuoden 2008 testissä oli Goodriden M S (merkinnästä huolimatta kesärengas) joka jarrutti 190 metriä - eli kesärengas ei toimi jääkelillä.


    • SE OLI HYVÄ TUO

      Aloitusotsikko, KULUESSAAN KITKARENKAAT MENETTÄVÄT SEN VÄHÄISENKIN PITONSA. Käynnissä on taas tuo jokatalvinen lässytys kitka vai nastarengas, kuinkas muuten. innokkaimmat kitkafanaatikot tulee tietenkin eteläsuomesta kuten aina, ja siinä piilee iso riski liikenneturvallisuudelle. eteläsuomalaisten heikko ajotaito yhdistettynä surkeisiin kitkarenkaisiin on kertakaikkiaan hengenvaarallinen yhdistelmä. Ei tarvita kuin 1 kunnon pyrypäivä etelään ja 100-200 peltikolaria on lopputulos ja jokakerta, vuodesta toiseen. Siellä on sitten kitkarengaspellet rähmällään pitkin pientareita ja vakuutusmaksut nousee.

      • turvaväli = fiksu

        => 1 kunnon pyrypäivä etelään

        Meinaat että nastarenkaiden pito olisi parempi lumimyräkässä? Autolehtien testien mukaan lumella kitka ja nasta ovat yhtä hyviä tai yhtä huonoja.

        Vielä ei Helsingin seudulla ole ollut yhtään nastrengaspäivää vaikka nastoja on käytetty jo 60 päivän ajan. Itse en vaan kehtaisi ajaa nastoilla kun näkee miten asfalttilian peitossa autot ovat, eli "tieto lisää tuskaa".


      • NYT OTTI OHRALEIPÄ
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        => 1 kunnon pyrypäivä etelään

        Meinaat että nastarenkaiden pito olisi parempi lumimyräkässä? Autolehtien testien mukaan lumella kitka ja nasta ovat yhtä hyviä tai yhtä huonoja.

        Vielä ei Helsingin seudulla ole ollut yhtään nastrengaspäivää vaikka nastoja on käytetty jo 60 päivän ajan. Itse en vaan kehtaisi ajaa nastoilla kun näkee miten asfalttilian peitossa autot ovat, eli "tieto lisää tuskaa".

        Nyt perjantaina on joulun menoliikenteen vilkkain päivä ja räntää sataa taivaan täydeltä, eli saas nähdä miten hesalaisten käy tuolla muiden seassa. Kun tuollainen 100 metrin pätkissä tapahtuvaan kaupunkiajoon tottunut lauma rynnistää maantielle ja alla on surkeat kitkarenkaat, ei kolareilta voitane välttyä. Siis tänäkään vuonna.


      • turvaväli = fiksu
        NYT OTTI OHRALEIPÄ kirjoitti:

        Nyt perjantaina on joulun menoliikenteen vilkkain päivä ja räntää sataa taivaan täydeltä, eli saas nähdä miten hesalaisten käy tuolla muiden seassa. Kun tuollainen 100 metrin pätkissä tapahtuvaan kaupunkiajoon tottunut lauma rynnistää maantielle ja alla on surkeat kitkarenkaat, ei kolareilta voitane välttyä. Siis tänäkään vuonna.

        => räntää sataa taivaan täydeltä

        Jos luet rengastestejä voit huomata että merkittävin ero rengastyyppien välillä on sileällä jäällä, tyyliin järvenjää tai luistinrata. Märän kelin ajettavuudessa Nokian Hakkapeliitta 8:n arvosana on TM:ssä 6, Michelinin kitkalla se on 8.

        Mutta muutoin olet oikeassa, maantiellä turvavälin pitää olla pidempi kuin taajamassa. Luulisi että maalaisjärki ja itsesuojeluvaisto kertoisi sen, mutta kilpailuvietti käskee ottamaan riskejä vaikka "kilpailijat" ovat tuntemattomia eikä palkintoja ole tulossa.

        Itse luen testit ajatuksella, eli en hae niinkään voittajaa, vaan tietoa. Vielä ei ole Helsingissä ollut nastarengaskeliä tänä talvena, eli hyöty nastoista jäänee siihen kolmeen päivään minkä joku on laskenut.


    • TUOSSA ON IDEAA

      Jos kaikki autoilijat pysyttelisi joulun sisätiloissa ja lukisi tuulilasin sekä tekniikan mailman talvirengastestejä, ei myöskään tulisi kolareita. Ehdottomasti kokeilun arvoinen juttu ja lupaan olla mukana, jos tuo toteutuisi vaikkapa ensi jouluna.

      • skördä

        Joko hesan runk ka rit on vaihtanu kitkat kesäkumeihin?. Ja syksyllä taas kun ekat peltikolarit ajetaan hesassa, niin hesan runk ka rit aloittaa jokatalvisen väittelyn kitkat vai nastat. VAI MITÄ APINAT


    • HEH HEH

      Pääkaupunkiseudulla on tullut muutama milli lunta, ja siellähän hesan ajotaidottomat pellet on taas ojanpohjalla, ja alla surkeat kitkarenkaat. HEH HEH

    • skördä

      Helsingissä sattui perjantaina paljon liikenneonnettomuuksia, vaikka ajokeli oli hyvä. Hesan vätykset taas autoilleet päin per cettä, niinkuin tuollaiset p@skapäät aina.

      • tietullit pystyyn

        Kyllä on hyvä pito kuivaasfaltti ja alla kitka lölleröt nastoilla, oli maalaisilla kiire viikonlopun viettoon takahikiälle omaan tupaan!


      • HEH HEH
        tietullit pystyyn kirjoitti:

        Kyllä on hyvä pito kuivaasfaltti ja alla kitka lölleröt nastoilla, oli maalaisilla kiire viikonlopun viettoon takahikiälle omaan tupaan!

        Eipä tullut taaskaan yllätyksenä kolarisuma pääkaupunkiseudulla. Sentti tai pari kun tulee lunta, on hesan ääliöt aivan pihalla kitka ja kesärenkaineen. HEH HEH


      • HAH HAH
        HEH HEH kirjoitti:

        Eipä tullut taaskaan yllätyksenä kolarisuma pääkaupunkiseudulla. Sentti tai pari kun tulee lunta, on hesan ääliöt aivan pihalla kitka ja kesärenkaineen. HEH HEH

        Jouluaatoksi luvattiin etelään pyryä, eli taas hesalaiset koheltaa kitkarenkailla pitkin ojanpohjia tänäkin jouluna. HAH HAH


      • kolme pelleä
        HAH HAH kirjoitti:

        Jouluaatoksi luvattiin etelään pyryä, eli taas hesalaiset koheltaa kitkarenkailla pitkin ojanpohjia tänäkin jouluna. HAH HAH

        Ikävä kyllä sellaisia vajakkeja löytyy, tällä palstallakin on niitä lepuuttajavajakkeja.


      • Mee meneen...
        kolme pelleä kirjoitti:

        Ikävä kyllä sellaisia vajakkeja löytyy, tällä palstallakin on niitä lepuuttajavajakkeja.

        Painu vttuun palstan päävajakki.


      • kolme pelleä
        Mee meneen... kirjoitti:

        Painu vttuun palstan päävajakki.

        Älähän apina minulle soita suutasi


      • Mee meneen
        kolme pelleä kirjoitti:

        Älähän apina minulle soita suutasi

        Painu vttuun palstan pää-ääliö.


      • kolme pelleä
        Mee meneen kirjoitti:

        Painu vttuun palstan pää-ääliö.

        Älähän apina minulle soita suutasi


    • kovakankinen

      Helsinki-Tampere-moottoritiellä on tapahtunut useita onnettomuuksia tunnin sisällä, pelastuslaitokselta kerrotaan. Ja asialla tietysti taas ajotaidottomat hesalaiset kitkarenkaineen. Taas nähtiin kuinka vaarallinen yhdistelmä on heikko ajotaito ja kuluneet kitkarenkaat

      • höpsistä

        Keksit päästäsi. Nastapellet siellä taas luotti renkaaseen kuin raamattuun, mutta ei pitänyt.


      • kovakankinen
        höpsistä kirjoitti:

        Keksit päästäsi. Nastapellet siellä taas luotti renkaaseen kuin raamattuun, mutta ei pitänyt.

        En muuten keksi, jouluaattona klo.14 jälkeen ainakin 5 kolaria oli hämeenlinnan paikkeilla ja hieman etelään päin motarilla. Eihän siinä muuta tarvita kuin 1 nastarenkailla ajava hieman alentaa nopeuttaan huonon näkyvyyden vuoksi, niin takaa tulevat kitkarengastouhot aiheuttavat massiivisen ketjukolarin. Tietoa aaton säästä ja noista kolareista löytää netistä ( edellyttäen että osaat googlettaa )


      • sokea jyrsijä
        kovakankinen kirjoitti:

        En muuten keksi, jouluaattona klo.14 jälkeen ainakin 5 kolaria oli hämeenlinnan paikkeilla ja hieman etelään päin motarilla. Eihän siinä muuta tarvita kuin 1 nastarenkailla ajava hieman alentaa nopeuttaan huonon näkyvyyden vuoksi, niin takaa tulevat kitkarengastouhot aiheuttavat massiivisen ketjukolarin. Tietoa aaton säästä ja noista kolareista löytää netistä ( edellyttäen että osaat googlettaa )

        Tilastojen mukaan peräänajo on jyrsijäiden yleisin onnettomuustyyppi.

        Liekö jyrsimet aiheuttaa sokeutta - eihän muutoin voi olla mahdollista, että jyrsijä kolauttaa toista päin kun niissä jyrsimissä on aina niin ylivertainen pito!


      • HEH HEH
        sokea jyrsijä kirjoitti:

        Tilastojen mukaan peräänajo on jyrsijäiden yleisin onnettomuustyyppi.

        Liekö jyrsimet aiheuttaa sokeutta - eihän muutoin voi olla mahdollista, että jyrsijä kolauttaa toista päin kun niissä jyrsimissä on aina niin ylivertainen pito!

        Mikä on jyrsijäiden.? HEH HEH


    • tm on satulehti

      Manse laiset on tunareita liikenteessä, hitaita hämyläisiä, eiks siellä kylvetä suolaa kunnolla jotta auton romut mätänis kässiin! Onneksi sattu pyhiksi tuo myräkkä olis siinä taas mononen saanu hommii! Saa duunarit virkata villasukkia pyhät!

      • Ufow

        Onneksi Rovaniemeltä ei ole motaria hesaan, niin ei tarvitse mussuttaa rovaniemeläisten ajotaidoista kun hesalaiset kolaroi eteläsuomessa. Vai mitä APINA !!


      • Jon Snuhhhh
        Ufow kirjoitti:

        Onneksi Rovaniemeltä ei ole motaria hesaan, niin ei tarvitse mussuttaa rovaniemeläisten ajotaidoista kun hesalaiset kolaroi eteläsuomessa. Vai mitä APINA !!

        Suistumisia ja peltikolareita on tapahtunut monin paikoin, muun muassa Ykköstiellä, Nelostiellä ja Tuusulanväylällä. Hesan kitkarengaspellet taas vauhdissa. MISSÄ YLLÄTYS ?


      • Jon Snuhhhh kirjoitti:

        Suistumisia ja peltikolareita on tapahtunut monin paikoin, muun muassa Ykköstiellä, Nelostiellä ja Tuusulanväylällä. Hesan kitkarengaspellet taas vauhdissa. MISSÄ YLLÄTYS ?

        Ei yllätystä. Maaltatulevat nastarengaskuskit kasaantuvat teidenreunoilla ja stadilaiset kitkarengaskuljettajat sen kun jatkavat ajoaan.

        Ei ollut huono keli tänään aamulla. Siis kitkoilla. Nastoista en tiedä, ehkä niillä oli...


      • .kannyman.
        The_Rat kirjoitti:

        Ei yllätystä. Maaltatulevat nastarengaskuskit kasaantuvat teidenreunoilla ja stadilaiset kitkarengaskuljettajat sen kun jatkavat ajoaan.

        Ei ollut huono keli tänään aamulla. Siis kitkoilla. Nastoista en tiedä, ehkä niillä oli...

        Ei yllätä, kitkarengaspellet jatkaa aina matkaa joko ambulanssilla tai poliisiautolla. ellei peräti kokomustalla autolla jossa on verhot ikkunoissa


      • Doc Martin
        .kannyman. kirjoitti:

        Ei yllätä, kitkarengaspellet jatkaa aina matkaa joko ambulanssilla tai poliisiautolla. ellei peräti kokomustalla autolla jossa on verhot ikkunoissa

        Olisin saanut kyläkoulun naisopettajalta pil lu a, mutta kun huomautin pahanhajuisesta hengityksestä, pisti ämmä reidet yhteen ja potki minut ulos taksista. Kyllä muuten vi tut ti


    • Pöpelikössä_suhisee

      Taas on tappelu nasta/kitka renkaiden käyttäjien välillä ! Typerää touhua,olen ajellut kummallakin ja nastalla on parempi pito puhtaalla jäällä,piste ! Sitäpaitsi se tärkein ominaisuus on edelleenkin siellä ratin ja penkin välissä eikä auton alla.70 luvulla pörhellettiin kesärenkailla kesät ja talvet ,silti ihmiset pärjäsivät tien päällä.Toiset meni pöpelikköön ja toiset pysyi tiellä,ihan niinkuin nykyäänkin.Oli allasi mitkä vain mutta jos ajotaito puuttuu niin varaudu metsikkö reissuihin.

      • Päätit sitten kaivaa esiin viestin historian hämäristä ja valittaa kun taas tapellaan aiheesta? :)


    • Anonyymi

      Kitka sopii sporttisesti ajavalle nelivetoisen kuskille, nasta aralle tumpelolle...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe