Foobar vai Fedora ?

barium

Meillä on töissä Foobar palvelimissa ja tuotekehitysporukan läppäreissä.
Foobar on kuulema taustaltaan Fedora-Linux.

Olen ajatellut laittaa työkoneen sileäksi. Samalla ehkä vaihdan siihen Fedoran.

1. Mitä haittaa vaihdosta on?
2. Mitä hyötyä vaihdosta on?

Kun luen foobarin kotisivuja http://foobar.fi/linux/ , niin näen, että se on varmaan oikein hyvä valinta palvelimeen.
Mutta mitä iloa sen erikoisominaisuuksista on omassa läppärissä?

19

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhokusti

      jaa... vähän kehno postaus mainokseksi.

      • Ei se ollut mainos ja ihmettelen miksi pidät sitä mainoksena. Olen ihan kypsä Foobariin läppärissä, eli nyt myös hakun sitä. Esim. Foobarissa ei toimi suomenkielen oikoluku ja muutama muu härpäke. Jos Fedorassa on samat ongelmat, niin vaihtoon ei ole syytä.
        Ubuntuakin voisi harkita, mutta se on monessa suhteessa aika erilainen kuin se mitä olen tottunut käyttämään.


      • hmmmmm
        barium kirjoitti:

        Ei se ollut mainos ja ihmettelen miksi pidät sitä mainoksena. Olen ihan kypsä Foobariin läppärissä, eli nyt myös hakun sitä. Esim. Foobarissa ei toimi suomenkielen oikoluku ja muutama muu härpäke. Jos Fedorassa on samat ongelmat, niin vaihtoon ei ole syytä.
        Ubuntuakin voisi harkita, mutta se on monessa suhteessa aika erilainen kuin se mitä olen tottunut käyttämään.

        Kerro ny meillekin "millä tavalla erilainen" ?
        onko eri taustakuva ?


      • hmmmmm kirjoitti:

        Kerro ny meillekin "millä tavalla erilainen" ?
        onko eri taustakuva ?

        Niiden eroja en tiedä, siksi kysyn.
        Asia joka sinun oli pitänyt ymmärtää jo aiemmista postaukista.


      • hmmmmm
        barium kirjoitti:

        Niiden eroja en tiedä, siksi kysyn.
        Asia joka sinun oli pitänyt ymmärtää jo aiemmista postaukista.

        eipä noi "distrot" paljoo eroo (samat ohjelmat / kernelit) pyörii kaikissa ?
        näkyvin ero on kuinka helppokäyttönen = "raskas" työpöytä ympäristö ?
        xorg pimeeks ja ne on kaikki samanlaisii ?


      • barium.
        hmmmmm kirjoitti:

        eipä noi "distrot" paljoo eroo (samat ohjelmat / kernelit) pyörii kaikissa ?
        näkyvin ero on kuinka helppokäyttönen = "raskas" työpöytä ympäristö ?
        xorg pimeeks ja ne on kaikki samanlaisii ?

        Sinäkin siirryit vastaajasta kysyjäksi.
        Distroissa on paljonkin eroja. Muitakin kuin työpöytäympäristö.
        Yhdessä distrossa saattaa olla tuki koneesi langattoman verkon ajurille tai muistikortin lukijalle, toisessa ei. Jos ei, niin vaatii paljon työtä ja osaamista saada kyseinen laite toimimaan.
        Sisältyykö Fedoran distroon suomen kielen oikoluku? Näköjään kukaan ei osaa vastata.


      • minä ite
        barium. kirjoitti:

        Sinäkin siirryit vastaajasta kysyjäksi.
        Distroissa on paljonkin eroja. Muitakin kuin työpöytäympäristö.
        Yhdessä distrossa saattaa olla tuki koneesi langattoman verkon ajurille tai muistikortin lukijalle, toisessa ei. Jos ei, niin vaatii paljon työtä ja osaamista saada kyseinen laite toimimaan.
        Sisältyykö Fedoran distroon suomen kielen oikoluku? Näköjään kukaan ei osaa vastata.

        muistaakseni ei sisälly, mutta en ole varma.


      • Kotoistaminen
        minä ite kirjoitti:

        muistaakseni ei sisälly, mutta en ole varma.

        "muistaakseni ei sisälly, mutta en ole varma."

        Muistitko ottaa muistilääkkeesi? Fedorassa oikoluku toimii siinä missä muissakin kotoistetuissa jakeluissa.


      • Kotoistaminen kirjoitti:

        "muistaakseni ei sisälly, mutta en ole varma."

        Muistitko ottaa muistilääkkeesi? Fedorassa oikoluku toimii siinä missä muissakin kotoistetuissa jakeluissa.

        "Fedorassa oikoluku toimii siinä missä muissakin kotoistetuissa jakeluissa."

        Kiitos tiedosta. Nykyisessä työkoneessani se ei toimi. Eli tässä olisi yksi hyvä syy vaihtoon.


      • Kotoistaminen
        barium kirjoitti:

        "Fedorassa oikoluku toimii siinä missä muissakin kotoistetuissa jakeluissa."

        Kiitos tiedosta. Nykyisessä työkoneessani se ei toimi. Eli tässä olisi yksi hyvä syy vaihtoon.

        >>Nykyisessä työkoneessani se ei toimi


      • Kotoistaminen kirjoitti:

        >>Nykyisessä työkoneessani se ei toimi

        Minä nyt vaan kyselin Fedora palstalta Fedora asiaa. Jos minulla on puhtaasti Foobar kysymys, niin kysyn sitä Foobarilta. Foobarilta on varmaan turha kysellä mitä hyödyn siitä jos luovun Foobarista. Foobar lienee varsinaisesti optimoitu palvelimia varten, mutta se on myös pöytäkoneessani historiallisista syistä.
        Foobar tarjoaa myös tukea kuukausimaksua vastaan - mutta se on jo toinen juttu.
        Tässä ei ollut kyse pelkästä oikoluvusta, vaan paljosta muustakin. Oikoluku oli vain yksi esimerkki.
        En ole myöskään "konsultoimassa asiaa suomi24 palstalla saadakseni oikoluvun toimimaan." Se että kiitin yhtä vastaaja tästä sirpaletidosta, ei ollut asian ydin.

        Ei pikkufirmoissa ole erillistä "ylläpitoa", joka määrittelee mitä käyttöjärjestelmää pitää käyttää. Talossamme työkoneissa suurimalla osalla on Windows, ja siitäkin lienee erilaisia versioita. (Voisihan sitä Windows koneillakin ylläpitää Linux palvelimia.)
        Mitä tarkoittaa "työnantaja"? Minut palkanneet ihmiset eivät ole tietotekniikkaexperttejä, eikä meillä ole '"ATK-tukea". Paitsi minä joskus, kun neuvon muita.


    • kokki3

      eikö oikoluvut sisälly ohjelmiin kuten
      openoffice / libreoffice .....jne ?
      ja se että saa jonkun laitteen toimimaan linuksissa
      = kernelin kääntäminen = edellytys jos linuxii käyttää ?
      vai meinaatko ostan uuden laitteen kokeilen distroi kunnes tärppää ?
      ja siinä jokin vanha laite ei taas toimikkaan ?
      ubuntussa useimmat laitteet tuettuja = 99% turhaa skeidaa kernelissä

      • kernel-kääntäjä

        >>ja se että saa jonkun laitteen toimimaan linuksissa
        = kernelin kääntäminen = edellytys jos linuxii käyttää ?


      • kokki3
        kernel-kääntäjä kirjoitti:

        >>ja se että saa jonkun laitteen toimimaan linuksissa
        = kernelin kääntäminen = edellytys jos linuxii käyttää ?

        useimmat jakelut tukevat "valtavaa" määrää "laitteita" oli niitä tai ei
        ja jos sulla kernelissä ei tukee jollekin laitteelle niin ?
        kokeilet joitain muita jakeluja ?
        joka ei sitten tuekkaan jotain muuta käyttämääsi laitetta ....
        käännät kernelin = (sama asia kun jos asennat ajurin vimppaan) ?


    • ope

      Oikukoluku on usein erillinen palvelu jota sovelluohjelmat käyttää. Esim Soikko & Voikko.

      • kokki3

        Ja mihin linuxsiin ei soikkoo / voikkoo voi asentaa ?


    • munvalinta

      Minä valitsen Kororan - fedora varustettuna valmiiksi kaikilla tarvittavilla hiluilla.

      • *****

        Tuosta en ollut kuullutkaan. Tutustumisen arvoinen asia.


      • 6+11
        ***** kirjoitti:

        Tuosta en ollut kuullutkaan. Tutustumisen arvoinen asia.

        Kororaa ilmestyy aika viiveellä virallisen Fedoran julkaisemisen jälkeen. Lisäpakettien asennus ei ole lainkaan vaikeaa asentaa viralliseen Fedora-jakeluun. Ohjeistusta löytyy...
        Kororan tämänhetkinen versio 20 on beta-versio.
        https://kororaproject.org/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe