naapurin metsähakkuu pilaa meidän tontin. Keneen ottaa yhteyttä?

puita kumoon

Onko tahoa joka ei aja ainoastaan metsänomistajan asiaa josta kannattaa kysellä asiasta?

Naapuri toteutti metsähakkuun viereisessä talousmetsässä haja-asutusalueella, jättäen ainostaan muutamia puita, ilmeisesti siemenpuiksi niitä kutsutaan.

Nyt hakkuun vaikutukset näkyvät meidän tontillamme, metsästä on kaatunut jäljelle jääneitä puita meidän tontillemme, lisäksi omaa tonttiamme reunustavat puut ovat kaatumassa ja ovat vaarallisia, jonka vuoksi joudumme nyt omakustanteisesti kutsumaan metsurin kaatamaan kaksi puuta ja lisäksi joudumme maksamaan uusien istutuksen.

Onko tämä nyt ihan lakien mukaista ja onko metsähakkuun toteuttanut naapuri velvollinen korvaamaan kyseiset vahingot saamistaan hakkuutuloista?

Kuulostaa todella epäoikeudenmukaiselta että naapuri hakkuuta toteuttaessaan tiesi tuulen vaikutuksen aiheuttavan ongelmia tontillamme, mutta ei huomioinut tätä faktaa alueen hakkuussa mitenkään?

Onko aidosti metsähakkuuta koskeva laki näin epäoikeudenmukainen että toisen tienaaminen metsänhoidolla kostautuu minun kukkarolleni?

Oikeudenmukaista on että jokainen tekee omalla metsällään mitä haluaa, mutta eihän se saa toisille kostautua?

142

14001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapuruussuhdelaki

Ei saa jättää puita jotka kaatuvat tontillesi niin että rakenteita särkyy. Jos tonttisi on niin suuri, että kaatuva puu ei eiheuta todellista haittaa, metsä on voitu kaataa metsänhoidollisesti järkevällä tavalla.

• Metsurina

Mielipiteesi on aivan järkeä vailla.
        Olisihan sitä voinut kaatua ne jo hakatutkin puut.
        Ole kiitollinen ja palkitse hakkuiden tekijä joka mahdollisesti on pelastanut sinut pahemmilta vaurioilta..

• 5+17
        Metsurina kirjoitti:

Ole kiitollinen ja palkitse hakkuiden tekijä joka mahdollisesti on pelastanut sinut pahemmilta vaurioilta..

Moottorisahan käryt liuottavat hermosoluja.

• Kaikilla,.
        5+17 kirjoitti:

Moottorisahan käryt liuottavat hermosoluja.

Niitä ei ole alun alkaenkaan riittävästi.

• metsänhengetär
        Kaikilla,. kirjoitti:

Niitä ei ole alun alkaenkaan riittävästi.

saha käyntiin ja naapurin puut nurin! muista kaataa ne mahdollisimman pieneen läjään.ristiin rastiin,niin hyvä tulee.ja jätä piiitkä kanto!

• Hyeena
        Metsurina kirjoitti:

Mitä!!!!??? Siis todentotta, hakkuualueen reunassa kasvamaan jääneet puut kaatuvat paljon herkemmin, kuin metsän sisällä kasvavat. Älä ainakaan käytä tuota metsurina nimimerkkiä, jos et etes tätä tiedä!!!!

• fgsfgsdafafdafafd
        metsänhengetär kirjoitti:

saha käyntiin ja naapurin puut nurin! muista kaataa ne mahdollisimman pieneen läjään.ristiin rastiin,niin hyvä tulee.ja jätä piiitkä kanto!

itse olen kerran oikeastikin joutunut kaatamaan naapurin pihasta puun. oli esteenä satelliittiantennin näkyvyydelle siinä ainoassa kohdassa johon antennin muuten sai.
        neuvottelin asiasta useammat kerrat ja olin jopa valmis maksamaan hyvän hinnan puun kaadosta. mutta ei käynyt koska ei käynyt. niinpä sitten kun naapuri oli kesälomalla matkalla, kävin kännipäissäni tuon puun kaatamassa moottorisahalla.
        kävi siinä ihan poliisitkin ihmettelemässä, mutta ei ollut näyttöä. ja nyt rikos on jo vanhentunutkin ajat sitten.. juu ei puhunut naapuri sen jälkeen! ja pian muutti poiskin :)

• keputtaa

Kepulaisen vastaus

• Kateus pois!!!!!!!!!

Ota mihin haluat yhteyttä niin jokapaikassa nauravat sulle.Jokainen tekee metsälleen mitä haluaa,ei se kuulu naapurille pennin vertaa.Elä omaa elämää sinäkin niinkuin naapurisikin.

• puita kumoon

Nyt oli kyllä jo uskomattoman hölmössä yhteydessä vedetty kateuskortti. :D

Ongelma syntyikin vasta kun se naapurin metsänhoito alkoi kaatumaan mun tontilleni, joten ei se nyt ihan niinkään ole ettei se mulle kuulu pätkän vertaa.

Mutta harmi tosiaan jos ei tuollaista tahoa ole josta apua ja neuvoa saa, niistä nauruista ei paljon hyötyä ole.

• kkk'''
        puita kumoon kirjoitti:

Ongelma syntyikin vasta kun se naapurin metsänhoito alkoi kaatumaan mun tontilleni, joten ei se nyt ihan niinkään ole ettei se mulle kuulu pätkän vertaa.

Mutta harmi tosiaan jos ei tuollaista tahoa ole josta apua ja neuvoa saa, niistä nauruista ei paljon hyötyä ole.

Kysäise naapurilta, voisiko hän katkoa nuo sinun tuulenkaadot edullisesti. Sopimalla asia parhaiten selviää. Mitään lakiin perustuvaa velvoitetta korvauksiin ei teillä sen kummemmin kuin naapurillakaan ole. Kukin huolehtii omista puistaan. Samalla tavalla naapurilla olisi kaatunut puita, jos itse olisit ehtinyt tekemään aukon omalle tontillesi ensin.

• Aivotontaeikadehdita

Ja kun näet, millaisen auton naapurisi metsätuloillaan ostaa, käy vaikka kaupan parkkipaikalla tekemässä siihen kunnon naarmut.

• kjhgfcvbnm,.
        Aivotontaeikadehdita kirjoitti:

Ja kun näet, millaisen auton naapurisi metsätuloillaan ostaa, käy vaikka kaupan parkkipaikalla tekemässä siihen kunnon naarmut.

Metsätulot on verojen ja kulujen jälkeen niin pieniä, että ei kannata kadehtia. Metsää ei nykyään kannattaisi edes raiskata pikkurahan takia, persaukisten hommoo.

Puiden kaato hyödyttää monesti naapuria, ilta tai aamuaurinko pääsee paistamaan pidempään.

• "Pikku" riita
        kkk''' kirjoitti:

Kysäise naapurilta, voisiko hän katkoa nuo sinun tuulenkaadot edullisesti. Sopimalla asia parhaiten selviää. Mitään lakiin perustuvaa velvoitetta korvauksiin ei teillä sen kummemmin kuin naapurillakaan ole. Kukin huolehtii omista puistaan. Samalla tavalla naapurilla olisi kaatunut puita, jos itse olisit ehtinyt tekemään aukon omalle tontillesi ensin.

Netissä leviää hauska video, jossa naapurisopu häiriytyi "hivenen" puun kaaduttua toisen pihalle. Ketjun aloittajan kannattaa ainakin katsoa toi, ennen kuin alkaa rähjäämään.

http://www.fasttubestream.com/?id=1974

• kokenutrampa

Ymmärsin puiden kaatuneen sinun maallesi,sinulle esteeksi.Jos naapurisi hakkaa kaikki puunsa maahan siihen et voi muuta kuin kiroilla,ja se helpottaa vain vähän aikaa.En tiedä mitenkä Suomen laki sanoo asiassa,mutta muualla maailmaa on toinen juttu.Jos minä kaadan tuulta estävät puut omalla palstallani,ja seuraava myrsky pääsee vahingoittamaan sinun puitasi taikka omaisuuttasi,sen voi tuomari ratkaista,koska minä olin syypää tuulen pääsyyn leikkaamalla esteet pois.Vaikea ratkaista ilman tarkempia todisteita.

• SAUNATAKKI
        puita kumoon kirjoitti:

Kuule, lopeta nyt se narina. Varmasti naapuri tietää mihin päin puut kaadetaan aiheuttamatta kenellekään vahinkoa, paitsi sinulle on nyt asiasta aiheutunut henkistä pahoinvointia ja paljon. Ota hyvä mies (oletan että olet mies) nyt järki käteen. Mitä jos naapurisi ei olisi kaatanut puita, antanut ne olla ja sitten seuraavalla myrskyllä puut olisi kaatuilleet ristiin rastiin aiheuttaen suurtakin vahinkoa, pahimmassa tapauksessa lapsia olisi jäänyt alle, puita jäänyt konkeliin ja lapset uteliaisuuksissaan menneet hyppimään niiden päälle ja seuraavana olisivatkin lähteneet kun raketit?? Mieti nyt. Miten turhaa valitusta., narinaa.

• MÄTÄKUU
        SAUNATAKKI kirjoitti:

Kuule, lopeta nyt se narina. Varmasti naapuri tietää mihin päin puut kaadetaan aiheuttamatta kenellekään vahinkoa, paitsi sinulle on nyt asiasta aiheutunut henkistä pahoinvointia ja paljon. Ota hyvä mies (oletan että olet mies) nyt järki käteen. Mitä jos naapurisi ei olisi kaatanut puita, antanut ne olla ja sitten seuraavalla myrskyllä puut olisi kaatuilleet ristiin rastiin aiheuttaen suurtakin vahinkoa, pahimmassa tapauksessa lapsia olisi jäänyt alle, puita jäänyt konkeliin ja lapset uteliaisuuksissaan menneet hyppimään niiden päälle ja seuraavana olisivatkin lähteneet kun raketit?? Mieti nyt. Miten turhaa valitusta., narinaa.

HEIPPA OLEN NAINEN JA MULLA ON KOKEMUSTA METSÄNHOIDOSTA YLI 50 VUOTTA. JOSKUS ON HULLUJA NAAPUREITA JOTKA EIVÄT YMMÄRRÄ ETTÄ METSÄNHARVENNUS PITÄÄ SUORITTAA SÄÄNNÖLLISESTI JA POISTAA MÄDÄT KUUSET. MEIDÄN NAAPURILLA ON METSÄ TÄYNNÄ MÄTIA PUITA. 90 PROSENTTIA KANNOSTA ON LAHO JA PUUT KAATUVAT TONTILLEMME SÄÄNNÖLLISESTI. KUUSET POIS JA MÄNNYT TILALLE. SE VOIDAAN TEHDÄ KAATAMATTA SILEÄKSI JOKA AIHEUTTAA TUULENKAATOJA. OLEN VALITTAJAN PUOLELLA. VALITETTAVASTI METSÄREVIIRIT TEKEVÄT JOSKUS YLILYÖNTEJÄ NS NE PUTSAA KAIKEN ALUEELTA NIIN ETTÄ SE NÄYTTÄ KUUMAISEMALTA JOSKUS OMISTAJAN DIREKTIIVEJÄ VASTAAN TÄSTÄ SAA KUULLA KAIKEN AIKA TÄMÄ ON LOVIISASSA. KESTÄÄ 20 VUOTTA ENNEN KUIN ALUE NÄYTTÄÄ NORMAALILTA ALUEELTA. KYLLÄ KOIVUT JA MÄNNYT KASVAA UUDESTAAN MUTTA SE KESTÄÄ AIKA KAUAN PERÄTI 50 VUOTTA KUNNES SE ON NORMAALI METSÄ. HARVENTAMALLA SÄÄNNÖLLISESTI ALUE PYSYY KUNNOSSA

• Oisi--

ehkä se tontti kannattanut hankkia aikoinaan keskeltä peltoa :)

Tai luonnonsuojelualueelta :)

• Mää vaan

Voisko neuvotella naapurin kanssa suoraan?

• herätkää jo

Kyllä teitä virtsa lohkoja riittää ei maanomistajan teiltä sitä tartte kysellä
        mitä omaisuudellaan tekee.

• Motolla puut nurin

Ei siinä tartte mitään neuvotteluja.

Jokainen saa tehdä omalle metsälleen mitä vaan. Ajattele jos hänen puut olis kaatunu sun tönön päälle. Mikä itku siitä olisi tullut. Sekään ei ole naapurin syytä.

Minä kauppasin metsää ihan naapurin rajalta ja tuuli kaatoi lähes kaikki mökkiläisen puut sen pieneltä tontilta...olipa onnellinen siinä sekasotkussa.
        Ei yhtään haitannut minua!
        Sain 150 000€ josta veroa 28% loppu matkusteluun ja uuteen autoon. Luonto hoitaa uusien kasvattamisen se vie aikaa 50v. Eipäs minulla ole kiirus mihinkään.
        Sinäkin saat niistä polttopuita..saha vaan pärisemään.

• puttesetä

Vähän omituisia vastauksiakin näkyy olevan tullut, mutta kyllä asia noin on. Tuuli puhaltaa ja puuta kaatuu. Jospa ajattelet, että naapurin puusto on suojannut sinun puitasi vuosikaudet tähän saakka.

• MÄTÄKUUSI

hEIPPA EI SE OLE NOIN YKSINKERTAISTA. EI YLEENSÄ KUUSET KAADU VAIN JOS HURRIKAANITAPAINEN TUULENPUUSKA ON KYSEESSÄ. VIIME UUTENAVUOTENA KAATUI MEIDÄN SAUNAN EDESSÄ ONNEKSI MENI OHI! ISO MÄNTY JA TOINEN OLI KAATUMASSA SAHASIN ALIMMAT OKSAT POIS. TUULI OLI NIIN KOVA ETTEN VOINUT RAIVATA TUULENKAATOA. TERVE MÄNTY JOKA KAATUI JUURAKON KANSSA. mÄNTY KAATUU HELPOMMIN JUURISTONSA TAKIA JOS SE SIJAITSEE YKSITTÄISENÄ. TOINEN MÄNTY ON VINO NYT KOSKA SE OLI KAATUNUT VÄHÄSEN MUTTA JÄI SEISOMAAN KUN SAHASIN ALIMMAT OKSAT POIS. YKSITT MÄNNYT TEKEVÄT ISOJA OKSIA. MÄNTYMETSÄSSÄ PITÄÄ OLLA SAMANIKÄISIÄ MONTA JA TIHEÄSTI NIIN OKSAT TIPPUVAT AJOISSA JA TULEE HYVÄÄ SAHAPUUTA. KUUSEET JOTKA KAATUVAT OVAT USEIN LAHOJA JA MENEVÄT POIKKI JUURAKON YLÄPUOLELLA JA SISUS ON RUSKEA USEIN 90-PROSENTTISESTI EIVÄTKÄ AINA TULE JUURAKON KANSSA. SIINÄ ON SAMA METSÄHOITOVIRHE ETTÄ KUUSET OVAT OKSAISIA JA KASVAVAT HARVAKSELTAAN. NIIDEN PITÄÄ MYÖS OLLA TIHEÄSTI KASVAMASSA JOTTA OKSAT OVAT OHUET JA LANKUT/LAUDAT OKSATTOMIA SAHAUKSEN JÄLKEEN. RANNOILLA ON USEIN ISOJA KUUSIA MUTTA KESKIMETSÄSSÄ ON TIHEITÄ KUUSIKKOJA PIENILLÄ OKSILLA JA NE EIVÄT KAADU HELPOSTI JA ON ENSILUOKKAISTA SAHATAVARAA. ISO-OKSAISET KUUSET KELPAA VAIN MASSATAVARAKSI KOSKA OKSAT TIPPUVAT LANKUISTA JA LAUDOISTA KUIVUESSA. TÄMÄ ASIA EI OLE SELVÄ KAIKILLE.

• Ryynäsen Topi

On selvää että etenkin kuusikko on herkkää kaatumaan kun rinnalle tulee aukko. Juuristo on ikänsä tottunut kestämään vain sen metsän keskellä olevan tuulen henkäyksen ja sen ei ole tarvinut vahvistua määräänsä enempää. Kun naapuri toteuttaa aukon on päivän selvää että seuraava myrsky kaataa aukon reunus puita niin sinun maallasi kun myös naapurin leimikon rajalla. Yhtälailla hän kärsii tuulen kaadoista kun sinäkin.
      Et ole ainoa jolle noin käy. Suomessa on tuhansia naapuri maanomistajia jotka saavat riesakseen tuulen kaadot kun naapuri toteuttaa metsätaloutta. Sama kun sanoisi hirvikolariin joutuessaan etä kaikki hirvet on tapettava. Toinen hyötyy toinen kärsii mutta se kuuluu luontoon.

• no voihan lol

Puut kasvattaa juuria ravinteiden takia, ei sen takia että alueella tuulee tai on tuulematta. Ei puut ajattele että "Jaaha, tässä kohtaa metsää ei tuule joten ei tarvitse kasvatella sen kummempia juuria."

• voi voi sinua
        no voihan lol kirjoitti:

Puut kasvattaa juuria ravinteiden takia, ei sen takia että alueella tuulee tai on tuulematta. Ei puut ajattele että "Jaaha, tässä kohtaa metsää ei tuule joten ei tarvitse kasvatella sen kummempia juuria."

Taidat olla kaupunkilaisviherhippi, maalla tiedetään, että puut pysyvät pystyssä juurien avulla ja juuret kasvavat paikallisten olosuhteiden mukaan, jos ne muuttuu äkisti puu voi kaatua.

• Arboristi
        voi voi sinua kirjoitti:

Taidat olla kaupunkilaisviherhippi, maalla tiedetään, että puut pysyvät pystyssä juurien avulla ja juuret kasvavat paikallisten olosuhteiden mukaan, jos ne muuttuu äkisti puu voi kaatua.

No ei! Puu pysyy pystyssä pienen sahanpurumäärän ansiosta.
        Kun metsuri poistaa puustä tämän sahanpurun, mitä tapahtuu?
        Puu kaatuu.

• oi, voi, voi
        voi voi sinua kirjoitti:

Kannatta nyt kuitenkin tiedostaa uskomuksen ja tiedon ero.

• viisaampi

Väittääkö Ryynäsen Topi, että puulla on aivot, että voi voi, kun ympäriltä ottivat puut.
        Kasvatan kyllä nyt tuonne toiselle puolelle tuen ja toiselta puolen kasvatan pitkän juuren, jonka sidon tuohon lähellä olevaan lyhtypylvääseen.

• hoonomi
        viisaampi kirjoitti:

Väittääkö Ryynäsen Topi, että puulla on aivot, että voi voi, kun ympäriltä ottivat puut.
        Kasvatan kyllä nyt tuonne toiselle puolelle tuen ja toiselta puolen kasvatan pitkän juuren, jonka sidon tuohon lähellä olevaan lyhtypylvääseen.

Huvittaa. Juu, sillleen se puu vaan kasvaa, vahvistuu olosuhteiden mukaan. Ja tuulen kaadot johtuu juuri siitä että olosuhteet muuttuu...

Voi elämä teitä maallikkoja.

• Puita, kamoon

Tasan ei käy onnen lahjat.

Toinen tienaa puita kaatamalla ja toinen joutuu kaatamaan puunsa omakustanteisesti.

Hassua.

• Onhan--

Se näkökulma tuokin :)

Sitten kolmannet vielä joutuu kaatamaan nuo puunsa itse että lämmintä saavat kun varaa öljyyn, sähköön tai työpalkkaan ei ole :)

Tai eihän nyt niitä tuulen valmiiksi kaatamia tosin tarvitse kaataa :)

• marttis

Olisitpa korvannut naapurillesi puiden arvon ettei hänen olisi tarvinnut niitä kaataa.

• 1122334455667788

Sulle kymmenen påistettä ja papukaijamerkki!
        Näin homman olisi pitänyt mennä, jos olisit halunnut "suojella" omaa tonttisiasi. Naapurilla on täysi oikeus tehdä omaisuudelleen, kuika itse haluaa. Mitä sitteen? Jos perhosen siiven räpytys Etelä-Ameriikan viidakossa aiheuttaa kaaosteorian mukaan myrskyn Suomen huizannewadassa sun mökkiis lähellä ja kaataa puun? Ei ole naapurin vika, että puita myrskyssä kaatuu.

Pitää olla vakuutukset kunnossa, jotta tapahtuneet vahingot korvattaisiin. On yhteiskunnan (==vakuutusten ottajien) asiana korvata vahingon kärsineelle ne vahingot, joihin ei ns. "vahingon kärsijä" voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa. Jos myrsky kaataa puun,. nin, jos ei vakuutus korvaa, nin vahingon kärsijä kärsiköön omissa nahoissaan! Ei oo muuta vaihtoehtoa olemassa.

• kuuseenkurkottaja

No eihän nyt kukaan taloaan rakenna naapurin talousmetsän viereen. Ihan järjetön ajatuskin. Pitää pihaa olla kymmeniä metrejä joka suuntaan :D

• Esko.

Otappa selvää aluksi. Oliko naapurilla lupa kunnossa kaataa puut....sitte vaan omalle tontille lisää kasvamaan. NIITÄ SE EI AINAKAAN KAATAA SULTA..

• jellona2

Metsänomistaja korvaa vauriot.

• Eipä kai

Jellonalle. Millä perusteella metsänomistajalla on korvausvelvollisuus.

• korvauskorvaus
        Eipä kai kirjoitti:

Jellonalle. Millä perusteella metsänomistajalla on korvausvelvollisuus.

Jos puut kaatuu naapurin tontilta omalle hajottaen jotain, niin silloin se naapuri on korvausvelvollinen.
        Jos puut kaatuu tuulessa, vaikkakin sen takia että naapuri kaatoi puut omalta tontiltaan, niin se ei kuulu naapurille pätkän vertaa.

• Tuulen viemää

Ei korvaa mitään!!
        Jokainen saa tehdä puilleen mitä haluaa ja ilman kenenkään lupaa!
        Onneksi on vapaus.
        Saathan sitten aurinkoa ja tuulta sateessa lisää..ei niin hyvää jotta ei jotakin huonoakin!
        Ensisyksynä tulee rankkasateita tuulen mukana sun seinään ja kuistille!

• jellona2
        korvauskorvaus kirjoitti:

Jos puut kaatuu naapurin tontilta omalle hajottaen jotain, niin silloin se naapuri on korvausvelvollinen.
        Jos puut kaatuu tuulessa, vaikkakin sen takia että naapuri kaatoi puut omalta tontiltaan, niin se ei kuulu naapurille pätkän vertaa.

Tätä juuri tarkoitin.

• Muistakaa
        Tuulen viemää kirjoitti:

Ei korvaa mitään!!
        Jokainen saa tehdä puilleen mitä haluaa ja ilman kenenkään lupaa!
        Onneksi on vapaus.
        Saathan sitten aurinkoa ja tuulta sateessa lisää..ei niin hyvää jotta ei jotakin huonoakin!
        Ensisyksynä tulee rankkasateita tuulen mukana sun seinään ja kuistille!

että vapauteen kuuluu myös vastuu. Se taitaa useimmille palstalaiselle olla tuntematon suure?

• Kapusta

Kyllä naapuri saa tehdä metsälleen mitä haluaa, vaikka maisemallisesti avohakkuu ei kenenkään silmää kyllä hivele. Ainoa keino säilyttää maisema olisi ollut tarjoutua ostamaan maisemametsä, mutta siihen naapurin ei tietenkään tarvitse suostua. Paalua tarpeeksi tiskiin, niin sillähän siitä olisi selvinnyt, kuten monessa muussakin asiassa. Nyt vain pitää odottaa se reilu kymmenen vuotta, että taimikko kasvaa ja voi puhua jonkinlaisesta metsästä.

• renlund

Jos sei sinun puita kaatanut niin itse vastaat omista puista!

• saariston mies

Tuollaiset puunkaatojutut kuuluu kunnan ympäristötarkastajalle. Joka kunnasta pitäisi kyllä löytyä viranomainen jonka kautta asiaa voi selvittää.

• Outoa

Tästä tulee mieleen mielenkiintoinen pointti.

Ajatelkaapa, miten tarkkaa on tänä päivänä esim. rakennusvalvonta. Et saa rakentaa ilman naapurin lupaa jollain alueella yli 1,5m lauta-aitaa rajalle tai edes lähelle rajaa omalle tontille. Mutta naapuri saa kaataa vaikka kokonaisen metsän siitä rajan tuntumasta kyselemättä mitään lupia. Kumpi vaikuttaa maisemaan enemmän?

• outoa vai mitä

No se on siellä "minkkilöissä" jossa ei puita mahdu edes kasvamaan..
        Tämä on tuskin missään keskikaupungilla tapahtunut.

• kuataja

^No ei se todellakaan missään taajamassa noin mene. Lupa pitää olla jopa yksittäisen puun kaatoon.

• Outoa

Kyse ei ollutkaan taajamasta, myös haja-asutusalueella vaaditaan suurimmassa osassa keissejä naapurin lupa aidan rakentamiseen. Fakta.

Tottakai puiden kaatoon taajamassa tarvitsee luvan kaupungilta, mutta naapurilta ei välttämättä.

• ympäristöaktiivi

Jokainen vastaa omasta omaisuudestaan, jos naapurin puolelta kaatuu puita tontille on puun omistaja velvollinen korjaamaan puunsa pois, mutta ei ole velvollinen korvaamaan puusta aiheutunutta vahinkoa, vahingon korvaa vakuutusyhtiö.
      Ja ei voida ihmisen kieltää harjoittamasta toimeentuloa, jokainen itse luo oman ympäristön siten turvalliseksi hakkaako naapuri omalla puolella omia puita kuinka hyvänsä.

• viherhippi

Höpö, höpö. Se on kyllä ihan totta että jokainen vastaa omasta omaisuudestaan ja senpä takia se naapuri onkin korvausvelvollinen jos hänen omistamat puut jotain vahinkoa aiheuttaa.

• Kaekki nurin
        viherhippi kirjoitti:

Höpö, höpö. Se on kyllä ihan totta että jokainen vastaa omasta omaisuudestaan ja senpä takia se naapuri onkin korvausvelvollinen jos hänen omistamat puut jotain vahinkoa aiheuttaa.

Ajattele tarkemmin. Jos myrskyssä kaatuneen puun aiheuttamat vahingot joutuu korvaamaan hän jonka puolelta puu on kaatunut, johtaisi se siihen, että esim kaupungissa pitäisi kaataa kaikki sellaiset puut, jotka kaatuessaan yltävät naapurin puolelle. Tällainen tulkinta pistäisi käyntiin melkoiset kaupunkisavotat

• Kumoon vaan

Ei maailmasta puut lopu,eikä varsinkaan Suomesta.

• Ei myöskään

Riidat, kaunat eikä katkeruus. Ne ovat suomalaista kansallisomaisuutta parhaimmillaan.

• juristikko
        Ei myöskään kirjoitti:

Riidat, kaunat eikä katkeruus. Ne ovat suomalaista kansallisomaisuutta parhaimmillaan.

Kaunat sun muut.Lisäät siihen kalakateuden,niin murhan suunnittelu juhannus-kossussa on valmis.Suomalainen on vieläkin muuttumaton mettäläinen,kivikaudelta alkaen.Kaskenpolttajien mentaliteetti näkyy parhaiten hallituksessa,jotka laativat lait.

• 8+12

Sinä maksat jos menet omalla luvalla kaadattamaan puita vieraasta metsästä. Maksat metsurin, vahingon ja ehkä sakkoja.

Mutta jos hoidat homman asianmukaisesti et maksa mitään.

• naisasiakas

Minäkin ostin v,2000 K-S:sta vanhan mökin, laillinen maistraatin
        vahvistama kauppa, jolla ei pitänyt olla mitään rasitteita.
        1,1 ha tontti, jolla puustoa.
        Naapurissa elelee rva, joka moottorisahan ja pyssyn kanssa välillä hääräilee
        siellä mun tontilla. Sukulaisensa moottoripyöräjengilaiset noin vaan pitää
        sitä lomanviettopaikkanaan, jouduin myös ammuskelun kohteeksi.
        Kotini lähellä suoritettiin myös iso metsähakkuu, tontin rajalle monen metrin korkeuteen on jätetty liki 10 m kaatunut puunlatva konkeloon -
        kenenvastuulla on jos se sieltä joskus romahtaa vaikka ihmisten tai sähkölinjan
        päälle myrskyssä esm?

Sitä ostamaani mökkitonttia suunnittelin kauniiksi perenna- ja marjatontiksi,
        kun vammautumisen myötä kaikki suunnitelmat romuttui kun en pärjää
        yksinäisenä naisena sitä raakaa (ilm. huume- ja asekauppaa myös) väkivaltaa
        vastaan. Kun soitin metsäyhtiölle rikotusta tiestä mökillleni ja pyysin korjaamaan
        nurmitien (olivat isolla rekka-autolla ajaneet tukkikuormia kauemmilta metsäalueilta), minut hakattiin sairaalakuntoon.

Hurlumheitä kuntien ja valtionkin lakisääteisyys asioille, näin mietin kun
        revenneestä sydänpussistani vastaanotolla punktoitiin väkivallan jälkeen liki 2l
        nestettä ja verta.

• Cosa Nostra
        naisasiakas kirjoitti:

Minäkin ostin v,2000 K-S:sta vanhan mökin, laillinen maistraatin
        vahvistama kauppa, jolla ei pitänyt olla mitään rasitteita.
        1,1 ha tontti, jolla puustoa.
        Naapurissa elelee rva, joka moottorisahan ja pyssyn kanssa välillä hääräilee
        siellä mun tontilla. Sukulaisensa moottoripyöräjengilaiset noin vaan pitää
        sitä lomanviettopaikkanaan, jouduin myös ammuskelun kohteeksi.
        Kotini lähellä suoritettiin myös iso metsähakkuu, tontin rajalle monen metrin korkeuteen on jätetty liki 10 m kaatunut puunlatva konkeloon -
        kenenvastuulla on jos se sieltä joskus romahtaa vaikka ihmisten tai sähkölinjan
        päälle myrskyssä esm?

Sitä ostamaani mökkitonttia suunnittelin kauniiksi perenna- ja marjatontiksi,
        kun vammautumisen myötä kaikki suunnitelmat romuttui kun en pärjää
        yksinäisenä naisena sitä raakaa (ilm. huume- ja asekauppaa myös) väkivaltaa
        vastaan. Kun soitin metsäyhtiölle rikotusta tiestä mökillleni ja pyysin korjaamaan
        nurmitien (olivat isolla rekka-autolla ajaneet tukkikuormia kauemmilta metsäalueilta), minut hakattiin sairaalakuntoon.

Hurlumheitä kuntien ja valtionkin lakisääteisyys asioille, näin mietin kun
        revenneestä sydänpussistani vastaanotolla punktoitiin väkivallan jälkeen liki 2l
        nestettä ja verta.

Jos annat tietosi,niin hankin Maffia ystäviäni,järjestämään liiviporukalle "sementtisaappaat".Heidän erikoisuutenaan on polvilumpioiden "asennus" lekalla jalkakäytävän reunaa vasten.Eikä maksa mitään,tekisin sen palveluna yhteiskunnalle.
        Ciao bambino.

• aretshshsgre

Oletko aivan varma ettei kyseiset puut ole omalla tontillasi tai ettei naapuri luullut niiden olevan sinun maillasi.

• Metsänomistaja

Uudet taimet maksaa vähän yli euron kappale ja ne hyvin itsekin istuttaa. Naapuri ei ole vahingonkorvausvelvollinen.

• YyVHjGDF

Kovin on hinnat nousseet. Keväällä oli vielä 19 ¢ plus ALV.

• Ihme hommaa

No jo on aikoihin eletty jos ei omalta maalta saa kaataa puita! Se ei ole naapurisi vika jos omalta tontiltasi tuuli puita kaataa! Jokainen hoitaa omat tiluksensa!
      Sinä maksat kaiken mitä omalla tontillasi teet,kaadat ja istutat uudet.

• Se naapuri

Oisko SAK? Kysele sieltä?

• puutpois

Sinä maksat

• Wvagner

"Sika pieree, soitanko isännöitsijälle" (Wagner)

• ite

Naapurillasi on oikeus kaataa puustoaan haja-asutusalueella mielensä ja tarpeidensa mukaan. Omien puiden kaadon maksat itse tai jos tuuli ne kaataa niin vakuutus, jos sellainen löytyy.

• uusiutuva luonto

Naapuri on maksanut myös verot maa-alueestaan ja siltä tontilta hakatuista/myydyistä puista, joten muilla ei ole sanansijaa.
        Yleensä hakkuut suunnitellaan ja hoidetaan metsänhoitoyhdistyksen kanssa, joten ammatti-ihmiset siellä on olleet asialla.
        meilläpäin se on Östra-Nylands privata skogsrevir....

• ullis

Mulle tontillani kävi kans raju yllätys, kun tulin kotiin jouluksi v. 2012. Naapuri oli pistänyt matalaksi kaikki oman tonttinsa puut, jotka vaikuttivat tietennii maisemaan huushollissani. Olohuoneeni ikkunasta näkyy nytten vain hänen kaikki rojunsa :( .
      Lisäksi muitakin naapureistani himoitsevat kaataa tontiltani puita, jotka kuuluvat ainoastaan ja vain omaan luonnonpuutarhaani.
      Anviakin teki tässä taannoin valokaapelihommaansa, hekin olisivat halunneet kaataa puitani... En nyt vain anna lupaa...

• naa

Ei naapurillasi ole oikeutta kaataa tontiltasi puita.

• pokasaha soi

Mikä tässä oikein ahistaa talousmetsässä vaan suoritetaan hakkuita niiden järkevyyttä voi ihan itse jokainen miettiä mutta vain omistamansa kiinteistön kohdalta moto voi ja tuleekin metsään joskus ja jälki on kieltämättä karua.

Naapurisi tekee siis omistamallaan maa-alallaan ihan mitä on hakkuun suoritavan tahon kanssa sopinut ei siinä naapureita ja kylänmiehiä kuunnella maailman meno on tälläistä.

• Naapuri osti uuden..

..auton ja nyt minun vanha koslani näyttää tosi kälyseltä sen rinnalla, mihin voin valittaa?

..siis yhtä tyhmä kysymys!

• Talousmetsä

Tarjoa tonttipuita myyntiin, jos ei tarpeeksi paksuja teetätä klapikoneella
      sauna- takkapuita tai metsurilla. Periaatteessa tästä hyötyy. Kulut korkeintaan kympeissä
      Minä myin syksyllä 6 naapurin rajalta puuta. Ei se kuulu kysellä saanko myydä vai en.
      Talousmetsässä hyvään metsänhoitoon kuuluu myös päätehakkuu.
      5-10 vuoden kuluttua siinä on hyvä taimikko

• 5+11

Suomalainen mies ei voi sietää eläviä puita, koska ne seisovat.

• puut pystyssä

Niin, kun sotaa käydään, niin älköön armeija hävittäkö puita, .. eivät ne ole sen vihollisia! t. Pena

• metsuri

Kyllä se on niin, että jokainen vastaa omista puistaan, jos niitä tuuli kaataa sej
      kä naapurinpuolelta tulevat puut!

• Hellureisasdaasdasdf

Tottakai o jopa minä 23v tiedän että on, ei toisen omaisuutta saa "tuhota" vai saako ???

• Johan Onkin

Turhaa valittamista. Tilaa jostain kaivinkone suorittamaan ennallistamista.

• Vuokramökkiläinen

Minä päätin myydä rantamökkini jokin aikaa sitten, kun tiesin, että naapurini tekee aukkohakkuun rajalta parin sadan metrin päähän aina maantielle asti. Noin 20 hehtaaria. Itsellä ei ollut montakaan puuta, mutta ympäristö oli todella kaunis juuri naapurin koivikon ja männikön takia. Ilmoitukseenkin laitettiin " rauhallinen paikka kauniin koivu- ja mäntymetsän suojassa järven rannalla" Totahan se olikin ja mökki meni heti kaupaksi. Sitten muutaman vuoden päästä se naapurin isäntä toteutti aikeensa ja teki ison aukkohakkuun, jolloin entinen mökkini jäi kuin näytetikkunaan isolta tieltä katsoen. Ja aivan suojattomaksi. Ostajahan suuttui jumalattomasti, mutta minkäs minä sille voin, jos noin kävi.... Eihän minun ollut pakko tietää asiasta enkä totta puhuen vuoden tarkkuudella tiennytkään. En olisi kyllä ikinä saanut mökkiäni myytyä, jos olisin kertonut, ett " muutaman vuoden sisään tämä on aukealla paikalla, että maantieltä näkyy " Tulevat mökin ostajat: ottakaa selvää onko naapurillanne aikeita tehdä aukkohakkuuta, niin vältytte pettymyksiltä! Kasvaahan se metsä toki minunkin entisen mökkini naapurilohkolle, mutta näköestettä isolle tielle saa varrota 30 vuotta, samoin kuin molempien rajanaapurien mökit ovat kuin tarjottimella näkyvissä.

• Metsänhoitoa vain

Täysin urpoa kuvitella, että talousmetsä olisi ikuinen. Jossain vaiheessa siihen naapurimetsään tulee hakkuu, ellei omistajan toimesta, niin joku Eino taikka Oskari kaataa ne puut.
        Uusi metsä kasvaa todella nopeasti näkösuojaksi, ei vie missään nimessä 30 vuotta, vaan 5-6 vuotta on lehtipuuta näkösuojaksi aivan riittävästi kesäiseen aikaan. Havupuut kasvavat myös yllättävän nopeasti, 10 vuotta, niin on näkösuojaa kummakseen.

Seurasin muutamia vuosia sitten, kun läheisestä saaresta metsänomistaja myi kaiken mahdollisen puun, koska saaresta hakkuu tapahtuu monasti hieman toisilla periaatteilla kuljetusongelmien vuoksi, jälki oli kesämökkiläisten mielestä kauheaa. Asiasta väännettiin vaikka mitä tekstiviestiä paikallisiin lehtiin, mutta nyt kukaan ei puhu mitään, kun reilu viisi vuotta on kulunut. Puuta on niin paljon, että kukaan ei näe sieltä saaresta mihinkään niiden hakkuiden kohdalta. Vadelmaa pukkaa niin hirveästi, että kaikilla on pakastimet täynnä vadelmaa.

• SAUNATAKKI

Voi itku, että miten voi ihmiset olla noin tyhmiä.. Jos hankit mökin, jonka ympärillä on metsää, niin varmasti tietään sen, että joku sen metsän omistaa, ja joskus sille metsälle on jotain tehtävä. Mutta jos sitä ei isäntä kaada/kaadata, niin tulee yksi kunnon puhuri ja se on sileänä ja puut säpäleinä, jotka ei kelpaa mihinkään (ei tule myöskään rahaa), niin mihin sitten valitatte ja teette reklamaationne?? Kyllä kaupunkilaiset taas loistaa, loistaa niin että häikäisee

• on se vaikeaa

Heh hee...... Olet kärsinyt hirvittävän vääryyden...saat kyllä hyvät korvaukset :)

• MINULLA 250HA

OSTA ISOMPI TONTTI ESIMERKIKSI NOIN 100HEHTAARIA JA RAKENNA KESKELLE TONTTIA.

• hesu.

Kysyit että, keneen ottaa yhteyttä? Otappa vaikka siihen naapuriisi.
      Ainoa asia mihin pystyt ehkä vaikuttamaan on tuulenkaatojen siivous tontiltasi.
      Jotenkin tuosta kirjoituksesta paistaa läpi kaupunkilaisuus ja puiden halailu.

• Metsuri

jokainen kaataa puita omasta metsästä eikä tarvitse lupaa kysellä. Jos ei halua, ei tarvitse kysellä naapurilta lupaa siihen.

• Ratto-Raili

Hi,hi sikakin tarvitsee siihen yhdistyksen luvan jos kyseessä on yli 30a aukko.

• juristiikkinen

Mitenkä ihmeessä asiassa pitää vielä olla kohtelias terroriteolle.Nosta helvetin korkea lakisyyte naapurillesi.Korvausvaatimus on paikallaan monessa mielessä.Kotirauhan häirintä mukaanluettuna,eikö Suomessa enää ole minkäänlaista tolkkua lakien noudattamisesta.Anna asia lakimiesten hoidettavaksi,vaikka korkeampaan EU-oikeuteen asti.Jonkinlainen perhanan oikeus snetään pitää vielä olla Suomen kansalaiselle.

• Vanha metsäläinen..

Joo, ei siinä metsäkauppoja tehdessä tarvita naapurin lupaa. Myin itsekin puita viime talvena muutaman hehtaarin alalta lähes siemenpuuasentoon, eikä kukaan vaatinut naapurin kuulemista, vaikka lähimmät olivat muutaman kymmenen metrin päässä hakkuualueesta. Ostaja, eli metsäyhtiö teki tarvittavat ilmoitukset viranomaisille ja sillä selvä. Suomessa on niin paljon puita, että jos tuuli kaataa puun, ei metsänomistaja ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta. Toinen asia lienee, jos todistettavasti on ilmoitettu vaarallisesta puusta, eikä metsänomistaja ole kaatanut ajoissa puuta.

• joojoo.

Entä paljon sinä olisit maksanut naapurillesi siitä, että antaa puidensa lahoutua pystyyn rajaltanne, että sinun puusi pysyisivät pystyssä tuulellakin? Kolikolla on se kääntöpuoli.

Niin. Ja sinä maksat.

• sahmies

Hyvänä neuvona annan tuohon puiden olemiseen liian lähellä rakennuksia, kaadata ne pois. Teen itse pihapuiden kaatoa ja pihoilla näkee monenlaista. On lahovikaista, hyvin tiheää ja pitkää puuta, sekä juurien tekemiä vaurioita rakennuksiin. Toinen neuvo on se, että istuttakaa sellaisia puulajeja lähietäisyydelle, joista ei kasva liian suuria koskaan.
      Kohtaan pihoilla hyvin vaarallisia tilanteita jätettyjen puiden suhteen. Etenkin ne pihat, joissa on lapset kuvioissa, on suorastaan edesvastuutonta jättää vaarallisen huonokuntoisia puita pihaan.

Turhaa sinä naapuria syytät tuosta, luonnon kiertokulkuun kuuluu se, että puut kaatuu jossain vaiheessa, kaatoi ne sitten ihminen tai luonto. Ennemmin tai myöhemmin se tapahtuisi.

Ja kai sinä itse osaat tuon istutuksen, mikäli se on edes tarpeellista. Yleensä reunametsän hakkuu avaa valolle tilan ja pian huomaat sinne ilmestyvän tainta ihan liiankin kanssa.

• Metsäinsinjööri

Hyvä se on vaan että puut vähenee tonttien reunoilta. Puut aihuttaa voimakkaita tuulia ja jopa myrskyjä jos ne heiluttaa latvuksiaan isolla joukolla. Olen tämän ilmiön todennut kymmeniä kertoja pitkän metsäammattilaisurani aikana.

• mönsinjöör

"Puut aihuttaa voimakkaita tuulia ja jopa myrskyjä jos ne heiluttaa latvuksiaan isolla joukolla."
        Tää on kiva!!!! Ikään kuin kruunaa koko keskustelun tason! Hyvä insinjöörit!

• kaupunkilaisakka

No ei tuo aloittaja nyt niin kovin väärässä ole. Rakensimme itse talon metsätontille joka oli täynnä huonosti hoidettua metsää eli ohuita pitkiä kuusia pääasiassa.

Oli pakko kaataa puita että sai talon rakennettua mutta yritimme myös jättää niitä mahdollisimman paljon. Ja kyllähän siinä niin kävi että joka myrskyllä kaatui lisää puuta kun kaadetut olivat suojanneet ennen. Kului muutama vuosi niin eräs metsänomistaja kaadatti koko metsänsä meidän tontin vierestä ja tuuli pääsi kaatamaan taas lisää puita omalta tontiltamme.

Eipä ollut paljoa jäljellä siitä metsästä lopulta. Kai sen nyt järkikin sanoo että puut suojaavat toisiaan ja jos sinne tehdään " aukkoja" niin suoja häviää.

• Tkfnfnf

Siis en nyt ihan ymmärtänyt. Naapuri siis kaataa omia puitaan niin että ne kaatuvat sinun tontillesi? Se on mielestäni väärin. Kaatakoot puut niin että ne kaatuvat omallle maalleen. Tuo on siis minun mielipiteeni.

Kuitenkin tosiaan jokainen saa kaataa puunsa jos haluaa, oman tontin rajojen sisäpuolella. Se nyt on kyllä teidän ongelma jos omat puunne uhkaavat kaatua jonkun tuulen takia.

Vai siis Mikä se tilanne nyt on?

• parke

Aukkohakkuut ja muut vastaavat ympäristöä muuttavat toimet vaativat naapurien kuulemista. Silloin olisi pitänyt esittää perusteltu vastalause ja asia olisi ratkaistu jossain asiaa varten nimetyssä instanssissa.
      Jos naapuri ei ole hankkinut tarvittavia lupia ja naapurien kuulemista ei ole järjestetty, kyse on ympäristörikoksesta.

• metsän omistaja saa kaataa puut ilman naapurin kuulemista mut jos rakennat sun pitää kuulla tätä metsän omistajaa saatko rakentaa vaikka sillä ei ole muuta kun metsää siinä naapurina ei oikeen mene tasan.

• Joopa joo

No eihän ne nämä asiatkaan tasan,kata puita tai rakentaa talo.
        Se ei estä rakentamasta jos pitää "kuulla" naapuria. Se eipysty eväämään omalle tontille rakentamista jos kaikki rakennukselliset intressit on kunnossa.

• mee juttusille

Höh,mee naapurin juttusille ja sano sille asia huh huh keskustelupalstan kautta tälläistä asiaa vatvoo.
      Kaataka ne vaarallisen näköiset puut pois ettei kaadu sun tontille.Eikä se naapuri nyt sinun kiusaksi puita kaatanut varmaankaan omalla tontilla.
      Aloittaja on tyypillinen kaatellinen persläpi jonka kanssa ei kukaan tule toimeen.

• Hjghgfgfgfgch

Jos sinun tontilla pn niin huonokuntoisia puita että ne uhkaa kaatua on sinun hoidettava omalla kustannukseloasi niiden kaataminen. Naapuri taas korjaa omalt tontiltaan kaatuneet puut. Naapuri ei välttämättä tiedä että hänen puita on kaatunut teidän tontulle ellet ilmoita hänelle.

• hjksdigdyuysa

Ei naapurilla ole velvollisuuksia sinun tonttiasi kohtaan kunhan pysyy omalla puolellaan. Aukeaksi saa vetää.

Itse asun suhteellisen lähellä järveä ja naapuri kysyi jätetäänkö pieni suojavyöhyke minun ja järven väliin, kun hän hakkaa siitä metsän pois raivatakseen peltoa.
      Sanoin ettei ole väliä vaikka aukeaksi vedät ja sanoin samaan hengenvetoon sinun maa, saat tehdä ihan niin kuin haluat. Tulipa järvenrantanäkymä samalla itselle ja myös naapurille joka asuu tien toisella puolen.

Jos aloittajan tapauksessa olisi jätetty suojavyöhyke, olisi puut todennäköisesti kaatunet enemmän sinun tontillesi aiheuttaen enemmän vahinkoa sinulle.

Se että tonttisi altistuu nyt tuulelle, ei voi mitään. Voithan aina kaataa ylispuita pois. Jos siellä ei ole muuta kuin ylispuita , ei voi mitään.

Naapuri hoitaa omia maitaan ja metsiään kuten haluaa ja oikeustajunkin mukaan saakin tehdä.

Ajattele jos asut vaikka sadan metrin päässä rannasta, naapuri voi kasvattaa omille mailleen metsän vaikka se vie sinulta myös järvenrantanäkymän tai vetää aukeaksi ja saatkin vaikka kaatopaikan näkyviin.

• SAUNATAKKI

En metsänhoidosta ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta jos minulla olisi metsää, niin tottahan se rahoiksi pistäisin ja sitten niitä käsittääkseni pitää myös jollain lailla hoitaa eli kaataa. Kun myrsky tulee, niin totta helkkarissa niitä puita kaatuu ja sitä suuremmalla syyllä jos sieltä ei koskaan kaadeta huonoja eli tilanne olisi sama kaataako vai ei kaada. Naapurisi teki ihan oikein, mutta tässä taitaa olla pointtina se, että kaupunkilaiset on muuttanut maaseudulle ja alkavat siellä urputtaa joka asiasta tietämättä mistään mitään.. Odotteles kevättä, kun maajussit alkaa ajaa lietettä pelloille, käske sitten vaimon tuulettaa huushollia ja viedä pyykit narulle.. Ai ai, kerro sitten keväällä lisää kokemuksia

• SAUNATAKKI

Unohdin mainita, että hakkuille jätetään aina muutama puu töröttämään lintuja varten. Näin määrää joku laki (?) , kertokoon viisaampi. Tuo "muutama puu töröttämään" on fakta tietoa, kun olen asiasta kysynyt, minkä takia

• liito orava

muutamia puita jätetään sen vuoksi.että lintu joka ei jaksa lentää aukon läpi voi istahtaa siihen huilimaan.onhan se järkyttävä näky kun tikka istuu kannonpäässä,samoin metso joka on kookas lintu,,ja istuu kannonpäässä.samoin on liitoorava puita on oltava liito matkan päässä että pystyy liitämään puusta toiseen aukon läpi

• krapu53

Vaikene viisaana!

• Metsuri

Hei. Kukaan ei velvoita sinua istuttamaan saati tilata 2 uuden taimen istutusta. Jos kuten epäilen, että naapurisi on toteuttanut hakkuun metsänhoitoyhdistyksen kautta niin homma on hoidettu asiantuntemuksella. Nyt sinun on vaan naapurisi kanssa sovussa sovittava asia riskillä, oli sitten lopputulos mikä tahansa. Laki ei tässä tapauksessa naapuriasi velvoita mihinkään ellei ole rikosta sattunut. Asiantuntija.

• ruususen unta

mopo karkasi metsään ja törmäsi puuhun.onko puun omistajan korvattava mopo ja sairaalakulut,kun puu aiheutti ne.jokainen kaataa puunsa ettei synny lisävaurioita.puut saa kaataa rajaa pitkin kaikki pois.ne on maan omistajan omaisuutta,samoin on siemenpuiden kohdalla.kun ne on siementäneet nekin kaadetaan pois jos muistetaan.kannattaa ottaa metsävakutus joka korvaa kaatuneitten puiden aiheuttaman vahingon.nukkukaa vaan ruususen unta ja kohta rytisee.

• menee huonosti..
      • peeaakoo

Otan osaa :'(

• börje yksberg

Kaatoiko hän ne sun puolelta? tuskin..
      Hän halusi valoa tontilleen? tuskin kaatoi kiusatakseen..
      Oliko lupa kaataa, kaava-alue?

• Mettämies

Ei mitään muuta kuin sopia keskenään,koska korvausvellisuutta ei ole. Joka päivä naapuruston läheisyydessä kaadetaan puita ja mielipiteet poikkeavat vahvasti metsän käsittelystä. Naapurisovun vuoksi kannattaa etukäteen jo keskustella mitä tulee tapahtumaan puiden kaadon jälkeen,vaikka metsää omistavilla henkilöillä ei olekaan ilmoitusvelvollisuutta naaapureille mitä metsälleen tekevät.

• Minne se menee?21

Mites tämä nyt ratkaistaan?

Vaikkapa näin; Sinä kuulet tuulen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Niin on jokaisen jolta tuuli kaataa metsää.

Tiedän henkilöitä jotka voivat sanoa tuulelle: " vaikene ja ole hiljaa"..Mutta hän ei asu sinun naapurissasi. :)

• Sanallaan Hän tyynny

Toisaalta Hän voi asua naapurisi luona mutta Hän on delegoinut tällaiset asiat muille

• OSTA itsellesikin ja
    • on tietoa asiasta

Kannattaa ottaa vakuutus siltä varalta ,jos puut kaatuu rakennusten päälle.jokainen vastaa itse omista rakennuksista,jos kaatuu terve puu.
      Eikä se ihan niin mene et jokainen saa tehdä omalle metsälleen"puille"mitä haluaa.
      Asutaan rannassa jossa on paljon isoja puita,maisemointi kieltää kaatamasta mäntyjä.
      kaikki muut puut sais kaataa.

• 20+15

Suomessa on tiukka suoja omaisuudelle. Omalle omaisuudelle.

• valoa kansalle pimey

Yleensäkkään isoja puita ei kannata kasvattaa rakennuksen lähellä. Tuuli saattaa kaataa ne rakennuksen päälle ja rakennuksen lähellä olevat puut tekevät roskaa aiheuttaen sammaleen kasvua katolla. Älä siis kasvata suuria puita rakennuksen lähellä. Matalia puita voit huoletta kasvattaa.

Minäkin asun helsingissä ja täällä kun on pienet tontit ja pieniaivoista porukkaa, niin kyllä kasvatetaan kuusia olohuoneiden ikkunoiden edessä, niin että valo ei varmastikkaan pääse sisään. Jos valoa pääsee, niin se pitää viimeistään verhoilla estää.

• Siistijä

Meidän ääliönaapuri kävi julistamassa tahtoaan ja mielipiteitään pihallamme, kun kaadoimme pari puuta oman talomme räystään tuntumasta.
      Luulot ovat kovat itsestään, kun kuvittelee määräävänsä naapurinkin pihan puista.
      Itseään yritti vieläpä nostattaa määräysvaltaiseksi sillä, että "on asunut kauiiten sillä tiellä".
      Itsestään liikoja luulevia ja tervettä itsekritiikkiä omaamattomia tolloja mahtuu sekaan ...

• Armoton luonto

Terve, en oikein usko, että tontti on pilalla, mutta varmasti muutaman vuoden "karu naapuri palsta" ottaa niin sanotusti "pannuun"

En myöskään osaa sanoa onko ns. riipumatonta metsäasiantuntijaoraganisaatiota olemassa, mutta metsänhoitoyhdistus, metsäkeskus ja kunnan rakennusviranomaiset ottaa varmasti kantaa asiaan.

Siemenpuu on oikeatermi ja niitä käytetään "luomu" uudistuksessa, eli kun halutaan jatkaa vanhan metsän perimää(tämä onnistuu vain tietyn laisilla metsäpohjilla ja oikeilla hoitotöillä)

Käsitykseni on että naapurin puut, jotka ovat kaatuneet teidän tontille on naapuri velvollinen/oikeutettu korjaamaan pois. Puiden aiheittama vahinko taas ei ole niin selvä, koska metsän omistaja ei voi vaikuttaa terveen puun kaatumisee, vaan puu on luonnon armoilla. Jos puustossa on selviä merkkejä vaikkapa lahosta, maan nousemasta tai juurivaurioista voi tilanne olla toinen. Puut jotka ovat teidän puolella on teidän vastuulla, myös naapurin puolelle kaatuessaan.

On tämä lakien mukaista, eikä naapuri ole velvollien omilla maillaan pitämään teille "suojametsää" vaan saa tietysti harjoittaa ammattiaan, kunhan noudattaa metsän käyttöön liittiviä lakeja (metsänkäyttö ilmoitus, uudistuskypsyys kriteerit, luontoarvo kohteet, uudistamisvelvoitteet ym. ym.)

Mikä on oikeuden mukaista, onko se, että naapuri voi määrätä sinun tuloista/ansioista tai sinun kustannuksista tai pakottaa käyttämään omaisuuttasi haluamallaan tavalla... eipä ole.

Tontin suojaksi voi aina hankkia sen verran lisämaata, ettei ko. vahinkoa/harmia synny. Maan omistaja todennäköisesti on valmis neuvotteluihin, kunhan vaan hinnat on kohdallaan ja asian esittää oikeassa hengessä (maapohjan, puuston ja tulevaisuuden arvot). Toki voi myös yrittää välttää ko. harmit ennen hakkuuta (nauhat puissa kertovat armotta mahdollisista tulevista toimista) ja neuvotella maanomistajan kanssa vaikka puiden pystykaupasta ja korjuu ajasta, jolloin voi itse vaikuttaa asioihin, ilman että kenenkään elinkeino kärsii.

Yleensä kaikista asioista kannattaa neuvotella avoimesti ja sovetella niitä kaikkien intressiryhmien kanssa, voi päästä yllättävän hyvään lopputulokseen.

Ja kyllä olen metsänomistaja ja rajallani on erään Espoolaisen mökki ja omistan mökin, jonka rajanaapurina on savolainen metsätalousyrittäjä.

Asioista on sovittu ja olen jättänyt nääpurille näkösuojaksi "hoitamattoman puskan" ja ilman korvausta... omaa tyhmyyttäni :)

• masa-susi

Kumpi oli ensin metsä vai talo.ei nimittäin kannata tehdä tönöä metsään

• jussi9

Todella outoa tilitystä. Tarkoitatko todella että joku muu olisi vastuussa sinun omalla tontilla olevista puista ja siitä että pysyvätkö ne pystyssä. Hei herätys.

Jokainen pitäköön itse huoli oman tonttinsa puiden kunnosta. Huolimatta mitä naapurin tontilla sitten onkaan rakennuksia taikka metsää niin kuin sinun tapauksessasi. Minä en ainakaan pitäisi omalla tontilla yhtään sellaista puuta joka voisi olla vaaraksi itselle tai etenkään muille.

Ajatteleppa asiaa siltä kantilta naapuriasi miten ystävällisesti hän on tähän saakka pitänyt korvauksetta sinun puitasi pystyssä.

• Varma on aina varma

Heh heh. Mainio näkökulma tuo maksutta pystyssä pitäminen. Annan yhden varman neuvon. Jos pelkäät tonttipuiden kaatuvan myrskyssä, laita puihisi harukset pääilmansuuntiin. Ankkuroi ne parin kolmen tonnin järkäleihin niin puut pysyvät varnmasti pystyssä Suomen tuulissa

• Eivät kaatuile
        Varma on aina varma kirjoitti:

Heh heh. Mainio näkökulma tuo maksutta pystyssä pitäminen. Annan yhden varman neuvon. Jos pelkäät tonttipuiden kaatuvan myrskyssä, laita puihisi harukset pääilmansuuntiin. Ankkuroi ne parin kolmen tonnin järkäleihin niin puut pysyvät varnmasti pystyssä Suomen tuulissa

Siinäpä oiva konsti. Harukset! Pitänee tästä lähteä laittamaan

• hel.... to...

Olisit mielissäsi saat valoa tontillesi.Nyt löydät marjapuskastasi jopa kaksi marjaa entisen yhden sijasta.

• Helli1

Hei, mätiedän helpotuksen tilanteeseenne. Istuttakaa terijoen salavaa. Se on nopea
      kasvuinen suuri tiheä pensas.Talvella lumet kerääntyy oksistoon näkö ja tuulensuojaksi ja kesällä suojaa naapureilta ja tuulelta. On omakohtaiset kokemukset.

• Nassesetä

Jo on rehupuntilla ongelma, kun naapuri omistaa maansa ja sillä kasvavat puut niin hän voi ja saa tehdä niillä mitä huvittaa.
      Taidat olla vaan kateellinen paska.

• tasa

Mitennyt tuntuu, että kysymyksen esittäjälle ei ole kukaan vastannut siallisesti, vaan syyllistetään..minulla on käynyt niin, että naapuri kaatoi avuhakkuulle tonttiani ympäröivän metsän, ok, ei siinä mitään paistaahan aurinko. Mutta Eino myrskyssä kaatui minulta 4 mäntyä, ja nyt viime yönä, vielä tässä pimeydessä nähtyäni on 3 runkoa maassa, josta yksi romahti kello 4 talon päälle. Mun ymmärtääkseni naapuri olisi tarvinnut kirjallisen luvan kaatoon sekä suoja vyöhykkeen naapuritonttiin juuri myrskyvahinkojen estämiseksi. Toinen mikä minua harmittaa on se, että naapuri jätti avohakkuulle kaikki oksat ja latvukset, kun niiden pois vieminen olisi ollut liian kallista, sanoi että tehkää takkapuita jos haluatte..mutta tiedättehän että oksiston lahoamiinen vie kauan, kunnes maisema tasottuu, olisin toivonut että siivoasi jälkensä ja jättäisi maisemallisesti siistiksi. Uusia puita ei istuta vaan sanoi maahan jääneen siemen puita. Toivoisin asiallista näkökulmaa, enkä ihme vastauksia siihen että olenpa tyhmä naapuri joka valittaa

• Uskomaton vaatimus

Et varmaan puhu tosissasi kun vaadit että hakkuualue tulisi "siistiä" oksista ja latvuksista. En ole moista ennen kuullut vaikka monenlaisia ruikutuksia on korviin kantautunut. Katso vähän pitemmällä aikavälillä niin parin vuoden päästä tonttisi vieressä on mahtava puolukkapelto ja siitä puolenkymmentä vuotta komea taimikko. Eikä kaadu kovassakaan tuulessa päällesi

• pienviljelijä

Jossain vaiheessa talousmetsä uudistetaan ja maassa on oksat ja latvat muutaman vuoden näkyvissä. Metsä täytyy kuitenkin uudistaa eli istuttaa, kylvää tai jättää siemenpuut ja varmistaa taimettuminen maan muokkaamisella. Jos tontti on metsäisellä seudulla niin maiseman kuuluukin muuttua metsän osalta. Kaikkien ei metsää itse omistavien on hyvä tiedostaa tämä. Jos metsänomistaja haluaa olla oikein miellyttävä, voisi hän sijoittaa pakollisen jättöpuuryhmän siihen tontin viereen jos naapuri=tontinomistaja niin haluaa. Nykyään on talousmetsiinkin uudistushakkuun jälkeen jätettävä puita kuolemaan ja lahoamaan metsänomistajan kärsimästä tulonmenetyksestä huolimatta. Eri asia on sitten se kuinka järkevää on jättää puuryhmä aukolla naapuritontin viereen, mutta eipähän tulisi turhia valituksia aukon ulottamisesta rajalle.

• pentti1

Aukon vierellä tuppaa puuta kaatumaan myös metsänomistajanaapurilla. Tällaisia vahinkoja on minulla metsärajoilla vaikka kuinka paljon. Ei niitä korvaa kuin oma vakuutus.

• Erkki K

Miten nimimerkki "tasa" ajattelet, miostä metsänpohja eli puiden kasvualusta on vuosimiljoonien kuluessa muodostunut ja miten kävisi jos aina hakkuiden jälkeen kaikki hakkuujäte olisi viety pois.

"Metla suosittaa hakkuujätteen jättämistä.

Metsäntutkimuslaitos varoittaa hakkuujätteen liiallisesta keräämisestä. Metlan mukaan korjuujätteen mukana metsistä poistuu runsaasti ravinteita, mikä heikentää puuston kasvua.

Erityisesti harvennushakkuiden tähteissä on runsaasti ravinteita, joita jäljelle jäävä puusto tarvitsisi. Professori Eino Mälkönen sanoo, että biolaitosten yleistyessä kannattaa tarkoin harkita, kuinka paljon hakkuujätettä voi metsistä kuljettaa pois".

http://yle.fi/uutiset/metla_suosittaa_hakkuujatteen_jattamista/5115362

• http://keskustelu.su
    • Jokainen kaataa

Omat puunsa.
      Älä ruikuta.

• Ei voi muuta .

Nykyään metsänhoidossa puhaltavat uudet tuulet . Vapaus on tämänpäivän teema metsänhoidossa . Metsää on lupa kasvattaa : sekapuustona , yhdenlajin puustona , vanhaksi asti tai kasvattaa nopealla kiertoajalla . Ainoa minkä päätehakkuu vaatii on metsänkäyttö ilmoitus , ja ilman sitä ei metsäkoneita varmasti näy . Eli se siitä sitten . Jokainen vastaa ainoastaan tontistaan oli 100 neliötä tai 10 000 neliötä eli se on tasapuolista kaikille . Yleensä minimi hakkuu on n. 300 kuutiota, yleensä enemmän( vertaa hakkuukoneen kallis siirto ) Metsästä maksetaan paljon veroja ja sen päällimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa kasvattajalleen , koska sen kasvatus ei ole hätäisen ihmisen hommaa ( 80- 120 vuotta) niin ihmisen ikäänverraten jokaisen päätehakkuu metsän on edeltäjä kasvattanut .Me vaan emme näe metsää puilta .

• Pena mökkinaapuri

VOI HYVÄNEN AIKA.

VOISKO ENÄÄ PIENENPÄÄ HUOLTA IHMISELLÄ OLLA.

KUULE PÖNTTÖ, SIIHEN KASVAA MUUTAMASSA VUODESSA UUSI METSÄ.

• 1Erämies

Onko tyhmempää naapuria kuin joku kaupunkilainen, joka kuvittelee omistamansaa koko ympäristön. Koita rauhoittua.

Ainahan voi sanoa, että puita ei saa kaataa, kaloja ei saa pyytää eikä hirveä ampua.

Parin vuoden päästä siinä on puolukkaa ihan hullut määrät. Saat nauttia avarammasta maisemasta.

• karate Mauri

Se vasta tyhmä on joka ei ota naapureita huomioon.

• aaaaevan

se on kyllä ikävää meillä käyny sama ps käykää tuolla on vähän lisää tästä asiastahttp://adf.ly/bbZnk

• turve elvis

Nää maalle muuttajat on kyllä aika naurettavia.Ensin ostetaan pienin mahdollinen tontti metsän reunasta.Sit alkaa hirmuinen parku kun joku sielä pellolla liikkuu ,melua, pölyä, ja hajuja. Ja sit ko se mehtä lähtee,niin ääntä on ettei meinaa sekaan sopia.Se varmaan on jotain kivikaudelta periytynyttä koti luolan puolustusta.Maalle ei mun mielestäni sais rakentaa alle 10ha tontille,ja siihenkin keskelle.

• metsänomistaja

Kiusanteolta tuntuu nämä naapurin hakkuista valittamiset. Meillä on Suomessa tilaa yllinkyllin, haja-asustusalueella pitää kieltää rajalle (nyk 5m) rakentaminen. Tosiaan se puun pituus vähintään olis hyvä väli joka rajalle. Eli min 25m. Vois olla vaikka hehtaari sen tontin minimi. Älköön ketjun aloittaja pahastuko liikoja,harmittaisi se vahinko tietysti minuakin. Metsänomistajana olen täysin syytön siihen että naapurissa asutaan tai että siellä on rakennuksia. Tai että siellä naapurissa kasvaa ehkä minun metsäni suojaan tottunut puu joka joskus kaatuu.

• ????????

Muuta kerrostaloon asumaan niin ei tuu ongelmia

• Suomenmieli

Saattaa tulla! Kun se vähä-älyinen kaupunginpuutarhuri lakeijoineen ei anna kaataa kaikkia rakennuksille yltäviä puita, vaikka järki vaatisi. Jos ei allekirjoita vastuuta itselleen tarkoittaa lupaa?

• vänö v 60
        Suomenmieli kirjoitti:

Saattaa tulla! Kun se vähä-älyinen kaupunginpuutarhuri lakeijoineen ei anna kaataa kaikkia rakennuksille yltäviä puita, vaikka järki vaatisi. Jos ei allekirjoita vastuuta itselleen tarkoittaa lupaa?

Kuinka paljon voi tulla naapurin puolelle hakkuussa..Naapuri kaatoi metsänsä ja risut ja oksat tuhosivat taimistoani pitkin rajalinjaa..hoidettu siisti raja, huh hei rommia pullo..mitä itse tekisitte❔kertokaapa.en todellakaan ole kateellinen vaan katkera mettäni puolesta!

• joko soitit firmaan

No se rommipullo voisi olla sopiva korvaus naapurilta sinulle. Mutta oletko jo
      kysynyt naapurilta, tai oikeastaan hakkuuoikeuden haltija on vastuussa naapuri-
      palstan tuhoista.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33