Vieraat??

Just me

Mua on häirinnyt tosi pitkään se, että mua ei kutsuttu hyvän ystäväni lapsen ristiäisiin. Paikkakunnalla ei ole juuri muita kavereita, sukulaisia lukuunottamatta. Luulin saavani kutsun mutta kuulin jälkeenpäin että lapsi oli kastettu. Ketä ristiäisiin yleensä kutsutaan??

11

6662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odottaja

      Ristiäisiin kutsutaan yleensä vain kaikkein lähimmät omaiset, eli isovanhemmat ja kummit mahdollisesti setiä ja tätejä. Ei mikään tietty estä pitämästä isompia juhlia ja kutsumasta kavereita ja vaikka naapureitakin, mutta perinteiset ristiäiset on sananmukaisesti perhejuhlat. Ja ainakin oman vauvani ristiäiset olen tarkoituksella suunnitellut mahdollisimman pieniksi ja yksinkertaisiksi, en todellakaan kaipaa synnytyksen jälkeen yhtään ylimääräistä tohinaa eikä ristiäisten ideakaan oo juhlia isosti vaan vauvan liittäminen seurakuntaan.

      Ja vielä on pakko kommentoida tän palstan muita keskusteluja: ev.lut kirkossa on kaks sakramenttia, kaste ja ehtoollinen. Eikö kasteen pyhyys yksinään oo riittävä vai onko sen merkitys vaan unohtunut, kun ristiäisiin on pakko hommata muuta ohjelmaa sen varsinaisen kasteen lisäksi? Jokainen tietysti taaplaa tyylillään myös näissä uskon asioissa ja nimenantojuhlaanhan voi hyvin sopiakin vapaamuotoisempi ohjelma.

      • ¨¨¨¨

        Sehän siinä varmaan onkin että ristiäiset ovat yleensä niin pienimuotoisia juhlia, koska ne vietetään noin 2 kk synnytyksen jälkeen. Silloin voi olla vielä rytmit hakusessa ja jos vielä se äiti joutuu kaiken organisoimaan niin mahd. vähällä sitä varmaan yrittää päästä.

        Ja tosiaan jos pitää ristiäiset niin ei siihen minusta mitkään pellet ym kauheat krääsät kuulu. Nimiäiset voivat olla sitten omannäköiset juhlat mutta että ristiäiset olisivat kuin suoraan jenkkileffan lastenkutsut niin ei kuulosta hyvältä.

        Itse juuri miettimässä nimiäisiä ja koska asunto jossa asumme on aika pieni niin ei sitä mitään hirveää määrää pysty kutsumaan. Olisihan se kiva viettää isommatkin suku/ystävä kekkerit mutta enpä usko että jaksan mitään hirveää vilinää. Saahan ne kutsun ulkopuolelle jääneet sitten tulla muuten vaan kahvelle ja ihastelemaan vaavia :)


      • marina
        ¨¨¨¨ kirjoitti:

        Sehän siinä varmaan onkin että ristiäiset ovat yleensä niin pienimuotoisia juhlia, koska ne vietetään noin 2 kk synnytyksen jälkeen. Silloin voi olla vielä rytmit hakusessa ja jos vielä se äiti joutuu kaiken organisoimaan niin mahd. vähällä sitä varmaan yrittää päästä.

        Ja tosiaan jos pitää ristiäiset niin ei siihen minusta mitkään pellet ym kauheat krääsät kuulu. Nimiäiset voivat olla sitten omannäköiset juhlat mutta että ristiäiset olisivat kuin suoraan jenkkileffan lastenkutsut niin ei kuulosta hyvältä.

        Itse juuri miettimässä nimiäisiä ja koska asunto jossa asumme on aika pieni niin ei sitä mitään hirveää määrää pysty kutsumaan. Olisihan se kiva viettää isommatkin suku/ystävä kekkerit mutta enpä usko että jaksan mitään hirveää vilinää. Saahan ne kutsun ulkopuolelle jääneet sitten tulla muuten vaan kahvelle ja ihastelemaan vaavia :)

        aivan, kuten edellisetkin sanoivat, meilläkin paikalle kutsuttiin vain isovanhemmat, iso-isovanhemmat ja vanhempien sisarukset. ei mitään sirkusta, ei kavereita, vain kaikkein lähimmät siunaamassa pienen lapsen elämä alkuun.


    • Just me

      Joo mä ymmärrän et se on perhe juhla, mut oon ollu raskauden aikana tukemassa sen minkä pystyn ja silloin puhuttiin nimistä ja ristiäisistä ym.ja en ollut ajatellut kutsua silloin niinkään, mutta ystaväni sanoi silloin että tuut sitte kans ristiäisiin jne.(antoi ymmärtää että kutsu tulee sitten) se on vähän kaivellut että ei sitä kutsua sitte tullutkaan.

      Muutenkin se raskauden jälkeen välimme hieman etääntyi. tiedän että kaikki on ihan uutta kun on lapsi talossa ja sen hoitamisessa kuluu 24h/vrk jne. Tulee väsymystä ja stressiä,mutta estääkö se lähtemästä jaloittelemaan vauvan kanssa (vaunuja työnnellessä ja raitista ilmaa vähän keuhkoihin) ja kyläileminenkin on hieman takkuista siis mun puolelta. Jos kysyy et voisko tulla piipahtamaan sillai ohimennen vaikka niin aina on jotain muuta menoa.. siis käydään siellä ja täällä muttei koskaan mun luona? hm.. ehkä mä en sitten hänen mielestään olekaan niin hyvä ystävä. Mä olen kyllä luullut toisin. Emmä nyt siis niistä ristiäisistä niin loukkaantunut ole :) mutta välillä vaan ihmetyttää kaikki jutut..

      • ***

        Voihan se olla ihan vaan sitä että se sun kaveri haluaa ensin itse tutustua siihen kääröönsä ja saada itseluottamusta sen hoitamisesta. Jos vaikka pelkää ettei osaa hoitaa ja sitten pelkää kommentteja siitä. Odottelet nyt vaan ja voithan sä mainita että miltä susta tuntuu, jos vaikka sillälailla saisitte asiat selviksi :) Onhan se kurjaa jos ei tiedä mistä kenkä puristaa ja sitten sitä alkaa paisuttelemaan asiaa mielessään ja asiat vääristyvät.


    • Meme

      johon kutsutaan tätejä ja setiä, serkkuja ja ystäviä.

    • Anni

      Ristiäisiin ainakin meillä kutsutaan kummit, sedät, tädit ja isovanhemmat, ja tietty lapsen muut sisarukset.. Ei mitään kavereita eikä naapureita, mutta jotkuthan pitävät oikein ISOT ristiäiset..

    • äiti-83

      meillä oli ristiäiset vasta ku vauva oli 3kk..
      me kutsuttiin perheemme ja perheemme kuuluu, isovanhemmat ja isoisovanhemmat,lähiystävät ja omat sisaruksemme..
      eli meillä oli noin 30ihmistä ristiäisissä...
      ihmettelen myös kuinka sua ei oltu kutsuttu.. ehkä oli jokin väärinkäsitys? oletko kysynyt ystävältäsi tästä?
      jospa se on pelkkä väärin käsitys, mutta aikoja ei saa siirrettyä takaisin... itsekin olin mokannut meidän juhlissa... en muistanut että olin pyytänyt yhtä lapsuuden ystävääni kummiksi(pyysin häntä raskauden alkupuolella) eikä me olla liiemmin puhuttu asiasta...tosin hän ei kutsunu tminua häihinsä(jotka olivat ennen ristiäisiä)sitä ihmettelin myös suureesti...
      pitää minunkin ottaa itseä niskasta kiini ja mennä ystäväni juttusille...asutaan vaan niin kaukana toisistamme,on vaikeaa jutella kun ei nähdä kasvotusten...
      mutta oleppa minua parempi ja juttele ystäväsi kanssa..

      • Milla

        Eikö kummiksi yleensä pyydetä vasta syntymän jälkeen? Kummiksi pyytäminen on tärkeä tilanne - ihmettelen suuresti, että olet unohtanut, että olet pyytänyt jotakuta kummiksi.
        No, kukin taplaa tyylillään :)


    • ...........

      No yleensähän ystäviä ei kutsuta ristiäisiin. Lähisukulaiset ja kummit.

    • äiti minäkin...

      onko isovanhemmat pakko kutsua ristiäisiin vain siksi että ne on tulleet isovanhemmiksi? Meillä ei ole appivanhemmat pitäneet häidemme jälkeen yhteyttä kun suutuivat meidän naimisiin menosta niin tuntuu hullulle kutsua taas ristiäisetkin pilaamaan. Häät saivat jo pilattua ja kaikille pahan mielen aiheutettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe