matkapuhelinten vienti

Nandela

Saako Gambiaan viedä lahjaksi pari kännykkää? Jotkut vieneet läppärinkin?

18

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vie vain-

      Kyllä saa, ainakin ystäväni vei-

    • tiina0712

      säännöt rajoittavat matkapuhelinten määrän kahteen ja ne pitää olla tarkoitettu omaan käyttöön. Periaatteessa sinun pitäisi mennä tullitarkastusjonon oikealla puolella olevaan koppiin ilmoittamaan ylimääräiset kännykät tulliin. Näin siis periaatteessa.

      Mikäli läpivalaisulinjan hoitaja haluaa huomauttaa ylimääräisistä kännyköistä, on se aika usein tarkoitettu vinkiksi keskustelun avaamiseksi.

      Gambia on korruptoituneiden maiden kärkipäässä. Toki Gambiassa on tunnollisiakin virkamiehiä, jotka eivät lahjusta ota vastaan ja periväåt kännyköistäsi lakimääräisen arvonlisäveron, noin 150-450 dalasia. Tarkka summa määräytyy vasta verottamistilaisuudessa.

    • paska systeemi

      Hölmöläisiä ne voi tullissa vedättää.
      Afrikassa on harvoja niin vittumaisia paikkoja kuin Gambia.
      Mulle riitti kun tappoivat yhden pikku paskan rannalle viran omaisten puolesta.
      Turistien katsellessa , olin itse soittamassa turisti poliisia hakemaa vapisevan
      nuoren miehen pois kun luulin narkkariksi.Meinasin vielä potkasta ruumista kun
      luulin olleen hyytynyt yli annostukseen.
      Espanjalaiselta lyötiin samalla rannalla käsi irti kun ei antanut kameraa.
      Ehkä pikku paskan tappo oli kaikkien etu.
      No kolme vuotta afrikassa kolmessakymmenessä vuodessa ja kahdessa kymmenessä maassa, maan osa on hyvä ja ihmiset vielä parempia.Se oli huippu kun paikallinen poliisi kidnappasi suomalaisia
      peräkammarin poikia jotka oli yksin liikenteessä.Siis g ssä
      Siis kuusi kertaa g , minulla ei mitää hätää ikinä tosin vieti aikaa Sierla Leonilaisten kanssa ja ginien kanssa.

      Mummot saa kylla velttoa airia.

    • Waaw

      Olen vienyt yleensä noin 6 kännykkää. Paikallinen ystäväni on neuvotellut hinnan jo valmiiksi, viimeksi 20 euroa. Näin ei minulle koidu mitään ongelmaa, vaan saan marssia lahjoitetut kännykät laukussani viemään niitä ystäville. Sama läppäreiden kanssa. Vein 2.

      • tiina1012

        Jos minulla vain olisi valtaa kieltäisin kaiken käytetyn elektroniikan tuomisen Gambiaan. Heillä ei ole keinoja huolehtia elektroniikkaromusta ympäristöstä huolehtien sillä tavalla kuin täällä olemme tottuneet; elektroniikkaromun vieminen kehitysmaihin ei täälläkään ole hyväksyttävää jätehuoltoa.


    • 28x...

      Jumantsukka tiina1012 on älyihminen! Nimim. Waaw iloitsi siitä että saa rahaa romunviennistä kehitysmaahan! Toteaa vielä että näin ei hänelle koidu mitään ongelmaa!!! Voihan jysäys! En koskaan ole ollut mikään viherpiipertäjä mutta kyllä nyt sen verran täytyisi ympäristöstään huolta kantaa ettei romujaan vie Gambiaan!!
      Sen takia ei hienossa jokisuistossaan elä enää yhtäkään eläintä johtuen juuri kaiken jätepas*an viennistä sinne. Kun lakkaavat toimimasta niin heittävät jokeen.

      En oikein tiedä mitä sanoa. Harvoin jään sanattomaksi.

    • Waaw

      Oletteko siis sitä mieltä että Gambiassa ei tarvita elektoniikkaa? Ja kuka on kertonut että romukännyköitä sinne vien? En todellakaan rahtaa romua mukanani, vaan useimmat kännykät on täysin uusia, käyttämättömiä tai sitten max vuoden vanhoja, täysin hyväkuntoisia ja pitkäikäisiä! Ja miten niin saan rahaa siitä? Mistä minä sitä rahaa saan? Kännykät on minulle lahjoitettu vietäväksi tai sitten olen itse ostanut ne ja minä maksan siitä parikymppiä tullia.Vaikuttaa siltä että 28x... että ymmärryksessäsi on jotain outoa.
      Saan helposti kuulumisia ystävistäni ja heidän perheistään kun älykännykällä pääsee skypeen ja faceen. Nyt on plakkarissa jälleen 5 kännykkää menossa pikapuoliin, 3 täysin uutta ja 2 vähän käytettyä älypuhelinta, mitäs siitä nyt sitten sanotte?

      • matkustelija1

        Mihin pakkaat kännykät? Matkalaukkuun vai käsimatkatavaroihin?Milloinka olet menossa ?
        Olisi noita puhelimia kyllä sinne annettavaksi.
        Hyvää joulun aikaa.


      • Waaw
        matkustelija1 kirjoitti:

        Mihin pakkaat kännykät? Matkalaukkuun vai käsimatkatavaroihin?Milloinka olet menossa ?
        Olisi noita puhelimia kyllä sinne annettavaksi.
        Hyvää joulun aikaa.

        Olen lähdössä tammikuun loppupuolella, mutta nyt jo kännykkäkiintiö täynnä, yhden uuden aion vielä ostaa mukaan. Pakkaan kännykät matkalaukkuun, ilmoitan jo etukäteen kuinka monta vien ja maksan siitä määräytyvän tullin. Parilla kympillä olen selvinnyt ennen ainakin. Mutta jos sinulla on hyviä kännyköitä, älä ihmeessä hukkaa niitä. Menisi sitten vaikka seuraavassa satsissa. Hyvää vuodenloppua myös sinulle!


      • nani

        Sama juttu! Uusia kännyköitä ajattelin viedä lahjaksi.


    • 28x...

      Hyvä Waaw, etkö ymmärrä että olet kansainvälisessä tarkkailussa koska viet tietotekniikkaa muslimeille? Jokainen liikkeesi Afrikassa taltioidaan jos näin olet ennen toiminut. Aivan sama vaikka tarkoitusperäsi ovat olleet humanitääriset.
      Te elätte vielä jossain Vili Vonka- maailmassa. Nykytodellisuus on aika raadollista, sitä eivät mumelot tajua. Jokainen kännykkä paikallistetaan GPS:n avulla ja kaikki punamunasilmävarkaat jäävät kiinni. Hra Presidentti pitää huolen siitä että varkaat saavat riittävät tuomiot. Ne taitavat vaihdella näin lievissä terroristiepäilytapauksissa
      15-30-50 vuotta vankeutta ruoskinnat päälle elinkautinen pään irroitus sekä sen ripustaminen seipäännokkaan kylän torille.
      Niitä voi mennä seuraamaan ihan turistitkin, kunhan vain sattuvat oikeina päivinä paikalle. Voin lähteä paikallisoppaaksi ilman palkkioita jos matkani sekä kuluni maksetaan. Mennään ja pidetään kivaa; mikään ei ole hauskempaa kuin pään irroitus torilla....

      • Waaw

        Waaw, älä tuhlaa aikaasi kommentoimalla kirjoituksiani, Minä en kärsi paranoidisuudesta, enkä näin ollen jaksa edes kirjoituksiasi lukea!


      • Waaw
        Waaw kirjoitti:

        Waaw, älä tuhlaa aikaasi kommentoimalla kirjoituksiani, Minä en kärsi paranoidisuudesta, enkä näin ollen jaksa edes kirjoituksiasi lukea!

        Siis tarkoitin ed. viestin tietenkin 28x... llle.


    • Jussipussi

      Minä vein joulukuun 19 pv muutaman kännykän ( hyväkuntoisia ja käyttökelpoisia )
      Gambiaan. Ostin niitä Tori.fi ja sain kutakuinkin omani takaisin. Vein ne matkatavaroisssa ja Gambian tullissa ei näkynyt edes yhtään tullivirkailijaa. Gambiaan voi viedä ihan vapaasti niin paljon kännyköitä kuin lentoyhtiön painorajoitukset sallivat. Viekää myös laturit ja akut olisi hyvä olla suht.uusia. Paikallisilla ei ainakaan kaikilla ole varaa ostaa latureita. Kännykät möin suurimmaksi osaksi hotellin porttilla vartialle ja poliisi oli vieressä katsomassa. Gambiassa mukavia poliiseja, niiden kanssa on kiva heittää "läpää". Kännyköissä pitää olla kamerat, kamerattomia ei kannata viedä.

      • Waaw

        Uusimman tiedon mukaan tällä hetkellä ei periaatteessa tarvitse maksaa tullia ylimääräisistä kännyköistä. Presidentti on jokin aika sitten tuohtunut ajatuksesta että joku tekee sillä bisnestä. Elikkä tällä kertaa en aio maksaa yhtään ylimääräisistä puhelimista, vaan vetona presidentin lausuntoon jos joku jotain pyytää. Tämä tieto on tullut paikallisista, useammaltakin taholta.


    • 28x...

      Kun arvoisan hra presidentti Jammehin nimi jossakin mainitaan niin havahdun.
      Kaikkiin sanomisiinsa mitä tuo hirmuhallitsija on mölissyt täytyy suhtautua äärimmäisellä varovaisuudella. Eikä ole mitään takeita siitä että mitä on tänään höperehtinyt huomenna sitä enää muistaisi tai tunnustaisi.
      Muistakaamme että presidentti Jammeh kuuluu maailman vaarallisimpien hullujen joukkoon juuri saavuttamansa rajattoman mielivallan ansioista. Ilman sitä Jammeh olisi vain tavallinen hullu jonka voisi syöttää villieläimille. Mutta Gambiassa ei ole enää niitäkään koska ne on syöty nälkäisen kansan toimesta.
      Jos turisti haluaa nähdä muita eläimiä kuin lintuja hänen on matkustettava maasta pois. Onneksi niitä on vielä jäljellä naapurimaassa.....

      • 28xxxxx

        Kumpi on vaarallisempi hullu, 28x vai Jammehin?


    • 28x...

      Onpas mielenkiintoinen pohdinta tämä. Nimimerkki 28xxxxx heitti tosi pahan.
      Silloin kuin ihmiselle annetaan ehdoton ja rajaton käsky- ja määräysvalta toisiin ihmisiin tapahtuukin kummia.
      Kaikki inhimillisyys katoaa pikku hiljaa ja diktaattori muodostaa ympärilleen saippuakuplan jonka vartijoita vaihtaa määrävälein. Kuulostaa paranoidiselta mutta näistä löytyy tutkimustietoa jos muutaman minuutin jaksaa Googlea tonkia.
      On siis hyvinkin mahdollista että olisin vaarallisempi hullu kuin pr. Jammeh koskaan. Nyt kun ryhdyn kaivamaan mustaa minääni niin sieltä putkahtaa niin sairaita mielitekoja ettei mitään rajaa.
      Olisikin aika jännää jos eräänä päivänä saisi luvan toteuttaa kaikki fantasiansa.
      Pistäkääs tekin nyt ajatukset hieman liikkumaan mitä haluaisitte tehdä? Hirttää jonkun? Onnistuu. Tilata pizza ja 50 kg rahaa himaan. Onnistuu. Nämä ovat niitä elämää suurempia kysymyksiä ja vastauksia joita on kiva pohtia silloin tällöin kunhan ei nyt sentään päätään sekoita.
      Tämä pohdintani on nyt hieman sekavahkoa koska samanaikaisesti pelaan nettishakkia ja katson telkkaria. Onneksi ei ole ketään naista imuttamassa.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe