Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Asennetta on muutettava.

avin2

Olen yli kolmekymppinen ja sairastanut jo kaksi burnoutia. Tai voisi kai sanoa että yhden jonka aikana jaksoin taas kuntoutua täysipäiväisesti työtä tekeväksi puolen vuoden ajaksi, jonka jälkeen romahdin taas.

En halua kertoilla turhanpäiten millainen tuo ajanjakso oli, mutta enemmänkin analysoisin MIKSI sairastuin. Mitä pitää muuttaa jotta minusta tulisi taas yhteiskunnan osallistuva jäsen työelämässä.

Kotoa tullut malli oli aina että ole onnellinen jos saat edes jotain työtä! Jos et työtä tee, ei sinun syömänkään pidä! Työttömiä ja sosiaalituin eläviä halveksuttiin. Vanhempani olivat "peräsuoli pitkällä" raatavia duunariammatin ihmisiä, jotka menivät töihin vaikka pää kainalossa ja ylitöissä monesti. Tokihan tällainen asenne tarttui.

Nuorena yritin aina ja kaikkeni olla omatoiminen, oma-aloitteinen, ahkera, täsmällinen, iloinen. Kaikki pienetkin hommat kelpasi minulle. Olin aina se joka oli vapaaehtoinen hommiin mihin muut eivät halunneet. Tämän koin oikeana asenteena.

Myöhemmällä iällä vakiduunin saaneena olin aina se, joka sopi lomansa viimeiseksi kun muut olivat sovittaneet viisi viikkoaan heinä-elokuulle. Minä olin sitten se joka otti lomansa kahden viikon pätkissä, toisen syyskuussa. Syynähän oli se,että sijaisia oli vaikea saada, piti pärjätä omalla porukalla, vastuuntunto oli liiallinen enkä halunnut jättää työpariani pulaan.

Viiden vuoden päästä sama duuni alkoi kyllästyttää ja työpaikan negatiivinen ilmapiiri alkoi purra minuunkin normi-iloiseen ihmiseen. Sinnittelin kuitenkin vielä kaksi vuotta enkä kuunnellut sisäisiä yllykkeitä.

Aloin opiskelemaan uuden ammatin täysipäiväisen työni ohella. Uusi ammatti oli väärä valinta, hakeuduin alalle siksi koska isäni mielestä en olisi koskaan pärjännyt siinä. Liekö siis hieman väärät motiivit..

Uudessa ammatissa jaksoin puoli vuotta, jolloin huomasin että olen yrittänyt vain korjata ulkoisia puitteita enkä omia asenteitani.

Nyt olen kasannut palasiani ja olenkin ihan hyvällä tolalla pikku hiljaa pari vuotta työstettyäni itseäni urakalla.
Tiedän vaan sen että en voi ikinä palata vanhoihin työasenteisiini tai putoan taas samaan kuoppaan.

Virhe nro 1. Vaadin liikaa itseltäni. Olen tehnyt ylitöitä reippaasti, oman hyvinvointini unohtaen. "Homma on saatava pakettiin", on pakko, nyt pitää puristaa.. yritän olla hyvä työntekijä. Yritän saada ahkeruudellani arvostusta. "Ahkeruus on hyve" .. onhan se työnantajalle hyvä että saa sinusta kaikki mehut irti. Ei hän ole sinun paras kaverisi, hän haluaa sinusta hyödyn irti.

Virhe nro 2. Yritän tehdä liian hyvää lopputulosta. Kun teet koko ajan parastasi, niin siitä tulee uusi normi. Vähän ajan päästä sekään ei riitä. Sitten työkaverisi alkavat kritisoimaan sinua että saat heidätkin näyttämään huonoilta (eivät ehkä sano suoraa mutta antavat ymmärtää..)

Virhe nro 3. Menet mukaan työpaikan juorukerhoon tai negatiiviseen ilmapiiriin, alat uskoa että tämä on todellakin paska paikka, jossa tieto ei kulje jne. pomot ovat typeriä, palkkaus on eriarvoista.. Pian alat nähdä vaan negatiivisuutta joka paikassa ja kerran hyvältä tuntunut työpaikka onkin nyt täynnä epäkohtia.

Virhe nro 4. Tämähän on vakityö! Kestät samassa työpaikassasi vaikka et saa enää henkisesti siltä mitään ja työ on muuttunut ilottomaksi puurtamiseksi. Kuitenkin sinulle sanotaan että saat kiittää onneasi että sinulla ylipäätään on työ, ja vielä vakipaikka! Etkö tiedä miten onnekas olet? Yrität jaksaa ja "muistaa onnekkuutesi" vaikka siltä ei ole tuntunut enää ainakaan vuoteen.. Ja onhan nyt asuntolaina saatava maksettua eikös juu! Vaikka siihen meneekin vielä 15 vuotta mutta..

Virhe nro 5. Itsearvostuksen puute. Et hae kun raskaisiin ammatteihin tai kouluttaudut alalle jolla on työvoimapula. Yrität järkeillä ammatinvalintasi vaikka sisimmässäsi tiedät että haluaisit tehdä ihan jotain muuta.

Virhe nro 6. Rahan takiahan minä tätä työtä teen. Raha on loppupeleissä aika heikko motivaatio jos kulutat työssä 8 tuntia ja pari tuntia työmatkoihin. Mihin sinulle sitten jää sitä vapaa-aikaa kuluttaa rahasi? Saman oravanpyörän pyörittämiseen se raha menee.. Kolmasosa päivästä epämieluisan työn tekemiseen pelkän rahan takia on liikaa. Enhän minä mikään "huora" ole.

.. nämä on minun tekemiäni virheitä. Aika antaa perspektiiviä. En ala uhraamaan enää omaa hyvinvointiani. Minulla ei ole siihen kerta kaikkiaan enää varaa, sen verran kovan koulun käynyt.. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

63

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järjetöntä elämää

      " Myöhemmällä iällä vakiduunin saaneena olin aina se, joka sopi lomansa viimeiseksi kun muut olivat sovittaneet viisi viikkoaan heinä-elokuulle. Minä olin sitten se joka otti lomansa kahden viikon pätkissä, toisen syyskuussa. Syynähän oli se,että sijaisia oli vaikea saada, piti pärjätä omalla porukalla, vastuuntunto oli liiallinen enkä halunnut jättää työpariani pulaan. "

      Oli just kuin meikäläisen elämästä.
      Pitkästä lomasta haaveiltu vuosikausia, aina tulee jotain
      projekti, muiden lomat, koulutuksia ja niin edelleen..

      Ennen sentään toivuin viikonlopussa uuteen rynnistykseen, nyt ei edes kolmessa päivässä saa itseään työkuntoon, menen kokoajan rajoitinta vasten ja
      kaikki omat asiat jää hoitamatta kun ei vaan jaksa.
      Koskaan aikaisemmin ei ole tarvinnut päiväunia nukkua, nyt vapaat menee
      aivan nollat taulussa. Aamulla ylös, melkein perään päiväunet ja sitten hetki
      jolloin vielä jotain saa aikaan, sitten nukkumaan yö 2-3h pätkissä.
      Työviikolla univelkaa kertyy joka päivä.

    • Ei hyvä missään

      Hienosti avattu keskustelu "avin2". Itse olen jo yli nelikymppinen enkä ole ollenkaan varma mihin päin olen menossa. Tuo kirjoittamasi teksti oli sinänsä jopa "vapauttava" etten enää itse tunne olevani aivan niin pohjamudissa, vaikka moni kohta osuu ja myös upottaa. Burnoutin olen toisaiseksi onnistunut välttämään, mutta kuinka kauan se onnistuu, en tiedä.

      Kaiken kaikkiaan viesti lienee melkoisen selvä. Maailma ei palkitse oikeasti vaikka kuinka yrittäisit olla vaatimusten mukainen. Lärviin voi tulla siltikin, ja jossain vaiheessa myös tulee. Tämä oli ehkä se yksi merkikttävin kohta kirjoituksestasi johon olen nähnyt muutaman kolleegan jopa ehkä langenneen:

      "Kun teet koko ajan parastasi, niin siitä tulee uusi normi. Vähän ajan päästä sekään ei riitä."

      Voi olla, että olen itsekin omassa työssäni ylittänyt tuon pisteen jo ajat sitten. Nyt täytyisi "normittaa" kaikki uudelle tasolle, mutta se ei ole kovin helppoa ilman oikeanlaista innostavaa ympäristöä. Liian kauan yhdessä paikassa, ja ennen kaikkea samassa seurassa, lienee tehnyt tehtävänsä kohdallani.

      Sen olen päättänyt etten koskaan lähde mihinkään hommaan muuten kuin itseni vuoksi. Nyt olen jo sen verran opetellut tuota tapaa, ettei tulisi mieleenkään opiskella mitään esimerkiksi isäni mieliksi. Mutta en ole keksinyt mitään sellaista alaa tai aihetta, joka edes kiinnostaisi. Tai ehkä olen, mutta sillä alalla työllistyminen on aivan tuurin kauppaa.

      Oli miten oli, toivon että saat haavasi nuoltua, ja sitä myöten itsesi takaisin kasaan, jotta voit taas pää pystyssä mennä...... ihan minne vain mieli saattuu tekemään.

    • 9+19

      Kuulostaa tutulta. Onneksi niistä on selvitty.
      "The best is yet to come."

      Tsemppiä sinullekin :)

    • Hajotkaa babyloniin!
    • duunari1

      Kyllä itseään pitää kuunnella. Ja kaikista paras jos pystyy tekeen työtä joka ei tunnu työltä.

      • viuhtiniksi*

        Totta! Find a job you love and never work again! (:


    • Pelasta itsesi

      Voi jeesus, joku muukin on samassa pisteessä.

      Todellakin, kuten edellä sanottiin "The best is yet to come."

      Hyppäsin tuosta pois, mutta vasta sitten kun selkä hajosi.
      Oli pakko ajatella. Kipu piti paikallaan ja kun tajusi, ettei vaikka kuntoutuisi, ruumis ei kestä enää samaa rääkkiä. Eikä mielikään enää tahtonut.

      Perustin firman ja se pyöri kohtalaisesti pari vuotta. Tein töitä silloin kun jaksoin ja opettelin säätelemään jaksamistani. Hyväksyy sen tunteen, että on väsynyt.

      Aloitin ohessa osa-aika duunin ja lepäsin. Nautin apaa-ajasta, vaikka sen tekeminen on työlästä. Senkin oppii.

      Olen ollut tässä pari vuotta vajaalla tehoilla ja nyt alkaa kirkastua.
      Sitä ennen en jaksanut edes ajatella mitään alan vaihtoa.
      Firmakin pyöri vanhoilla taidoilla, vasurilla.

      Opiskelen nyt uutta ammattia, olen opetellut omien voimien kuulostelua ja terveempää elämäntapaa. Olen aina urheillut, mutta ei se tee vielä tervettä. Ihminen ei saa olla liian kiltti, oman terveyden kustannuksella.

      Kaksi vuotta, melkein kolme. Sen se otti.
      Relatkaa ajoissa, älkää ajako itseänne loppuun. Toiset tokenee siitä toiset ei. Olihan se kokemus, mutta olisimpa tajunnut tämän tien vähemmällä kivulla.

      Ilo ja viihtyminen ovat asioita joita saa ja pitää tavoitella.

    • 24jaKyllästynyt

      3,4, ja 6 varsinkin osui päin naamaa niin kovaa, että piti hetken kasata itseä ja lukea uudestaan.

      Aloitin työelämän heti ammattikoulusta päästyäni ja pääsin heti töihin. Työpaikalla sitten sattui ja tapahtui ja olin mukana "erottamassa" erästä todella "osaavaa" esimiestä, josta sitten tästä esimiehestä pitävät työntekijät vetivät herneensä nenään. Nykyään nämä henkilöt pitävät ilmeisesti tärkeimpänä tehtävänään töissä tehdä minulle paska työpäivä ja olen tässä kohta 2v miettinyt, mitä helvettiä oikein täällä teen, ehdinkö lähteä alta pois vai lähdenkö burn outin tullessa? Tämähän on vakiduuni (mitä miehenikin jaksaa minulle muistuttaa) eikä tästä kannata lähteä.

      Kirjoituksesi pisti vain ajattelemaan, onko kaikki sen arvoista, että kotiin tullessa en jaksa mennä harrastuksiin ja perusiloinen fiilis on vaihtunut negatiiviseen - tai ainakin passiiviseen ajatteluun. Kaikki on p*seestä tai ihan sama.

      Tuntuu vain omalla tavallaan hyvältä, että on muitakin, joilla samat asiat pyörii mielessä - ja ainakin vastausten perusteella vieläa vanhemmillakin ihmisillä. Kiitos siis avautumisesta!

    • Balanssiin

      Työskennellessäni IT - alalla suorittavaa työtä tekevänä, että teen vaan juuri sen pituisen työpäivän kuin kuuluukin tehdä. Kirjaan liukumani tarkkaan ylös, etten tee firmalleni ilmaista työtä. Olen myös päättänyt, etten vatvo työasioita enää töistä lähdettyäni vapaa-ajalla. En myöskään ole firman sähköpostia puhelimeeni, ettei tarvi iltaisin ja viikonloppuisin muistaa työtään. Silti olen hyvin töissä pärjännyt ja hyvät arvosanat aina arvosteluissa saanut.

      Pitää vaan pitää mielessä, että YT neuvotteluiden tullessa, että vaikka olisit kuinka lojaali ja antaisit kaikki selkänahastasi irti firmallesi, niin se ei takaa, että firma olisi yhtä lojaali sinulle ja säästyisit potkuilta. Sen tähden kannattaa vaan reilusti pitää kiinni oikeuksistaan ja oikeasti erottaa oma työ-ja vapaa-aika.

    • työmäärä

      Itselläkin rupesi yhteen aikaan pinna kiristymään töissä kun jatkuvasti työmäärä oli aivan ylivoimainen, ylitöitä todella usein niin elämä rupesi tuntumaan pelkältä töissä raatamiselta ja kotona vain käydä nukkumassa.
      Sitten kertakaikkiaan kieltäydyin ylitöistä, ainakin niin että niitä oli harvemmin, ylityöhönhän ei ole pakko suostua. Työnantaja palkkasi lisää henkilökuntaa ja taantuma vähensi muutenkin töitä joten työkuorma alkoi helpottamaan sitä kautta.
      Nyt kun työmäärä on kohtuullinen niin töissäkäynti maistuu paljon paremmin vaikka työpaikka ja työpiste on sama kuin ennenkin. Saan enemmän aikaan ja parempaa jälkeä kun en ole niin uupunut ja pinna kireällä.
      Ennen jos tuli mitään ylimääräisiä ongelmia työssä niin se tuntui melkein ylivoimaiselta ja pinna oli katketa raivokohtaukseen saakka, nyt sellaisista luovii yli paljon kevyemmällä mielellä tavallaan vaan ottamalla vastaan mitä eteen tulee ja ratkomalla ne pois tieltä.

    • 1 esimies

      En ole itse kokenut burnouttia, joten en osaa sen sisällöstä tarkemmin arvioida. Mutta olen joskus minäkin käynyt lähellä, kun työ alkoi tökkiä. Onneksi pääsin sieltä pois!

      Mutta tuon tähän nyt esimiehen näkökulmaa. Olen rekrytoinut ihmisiä yli kymmenen vuoden ajan omaan ryhmääni ja joskus ollut muitakin auttamassa. Minulla on aina peri kysymystä, jotka esitän jollakint avalla haastateltavalle:

      - Tunnistatko stressin? Miten silloin käyttäydyt?
      - Miten purat stressiä/paineita? Miten selvität hankalan asiakkaan aiheuttamasta paineesta?

      Pahinta on, jos näihin ei ole mitään vastausta. Silloin on iso uhka burnoutista jossakin vaiheessa. Ja henkilö todennäköisesti jää palkkaamatta!

      Kovin hyvä vastaus stressin purkamiseen ei myöskään ole että "viinalla". Mutta sekin on parempi kuin ei mitään ja varsinkin, jos niin ei tapahdu joka viikko.

      Näitä asioita kannattaa harkita myös ihan oman jaksamisen kannalta. Vaikka ei olisikaan työhaastattelussa!

      Kolmas tärkeä asia on, että aina olen muistuttanut oman tiimini jäsenille, että tulkaa kertomaan minulle mahdollisista liiallisista paineista! Paineita voi syntyä niin töistä kuin siviilielämästä (mm. läheisen kuolema tai vakava sairastuminen, avioero, autokolari tai muu onnettomuus). Ainakin asiantuntijaorganisaatioissa, joissa itse työskentelen, kannattaa pitää hyvistä työntekijöistä kiinni. Ja myös heidän hyvinvoinnistaan! Jos esimies ei tiedä paineista tai ongelmista, hän ei voi ottaa niitä myöskään huomioon. Ja asioista on voitava kertoa esimiehelle luottamuksella.

      Toki on olemassa toisenlaisiakin esimiehiä ja aloja, jossa työntekijä on helppo korvata toisella. Ja esimiehillä on omat paineensa omilta esimiehiltään. Mutta kannattaa ainakin kokeilla jonkun hankalan asian nostamista esiin. Sellaisen, joka ei ole liian vakava, mutta jonka voi ajatella aiheuttavan paineita. Jos esimies toimii hyvin, voi uskaltaa kertoa seuraavallakin kerralla ja vakavammistakin asioista. Jos taas huonosti, niin silloin jaksaa vielä purra hammasta ja selvitä tilanteesta, mutta sitten voi alkaa etsiä parempaa työpaikkaa. Vaikka ihan samalta alalta, jos tarjontaa on!

      Jaksamista kaikille! Ja muistakaa: ette voi auttaa toisia, ellette pidä huolta siitä, että olette itse toimintakunnossa!

      • oh9768yh

        "Pahinta on, jos näihin ei ole mitään vastausta. Silloin on iso uhka burnoutista jossakin vaiheessa."

        Tuo on kyllä niin totta.. Ei se välttämättä ole se työmäärä joka pidemmän päälle eniten rasittaa. Yksi tärkeimmistä asioista on se, että elämässä täytyy olla muutakin. On todella hyvä jos osaa arvostaa työtään ja kokee sen mielekkäänä. Mutta vaikka miten tykkäisi työstään, niin se ei saa olla koko elämän ainoa sisältö. Silloin koko elämä tosiaan on sen työn varassa ja siitä tekee itselleen kohtuuttoman riskin. Huonoa ja epäkiitollistakin työtä sietää paljon paremmin, kun sen voi tosiaan jättää kotioven ulkopuolelle.


    • NautinElämästä

      Tutulta kuullostaa.. Olen myös itse ajanut itseni loppuun samalla tavalla.. Eroavaisuutena oli kuitenkin narsistinen pomo, joka ei todellakaan arvostanut työpanostani pätkääkään, vaan koki sen ilmeisesti uhkana itselleen

      Kaikki tämä paska vaikutti silloin tietenkin myös henkilökohtaisiin asioihin ja pian olimme ajautumassa myös mieheni kanssa eroon. Olimme ollut aina ns "unelmapari" ja luulimme ettei meitä voi erottaa mikään..
      Onneksi tajusin monen vuoden takkuamisen jälkeen heittää hanskat tiskiin ja siirtyä muualle töihin. Jos en olisi näin toiminut, en tiedä olisinko tänään tässä.

      Nyt olen vihdoin oivaltanut että sillä työmäärällä ja kiittämättömyydellä ammun itseäni jalkaan!

      Tällä hetkellä teen töitä vain 4 pv/vk ja 6 tunnin päiviä, enkä voisi tyytyväisempi olla!
      Raha on minulle täysin toisarvoista. Riittää että saan laskuni maksettua ja ruokaa pöytään. Läheiset ihmiset, omat harrastukset ja kaikki muu menee nyt työn edelle!

      Mielestäni jokaisen tulisi elää aina ensisijaisesti itselleen ja rakkaimmilleen , eikä vasta kuusikymppisenä "kun on aikaa". Eikös?

    • Suojatyötäkö?

      Kirjoitit aivan kuin minun elämästä paitsi, että itse olen ollut viimeiset 15 vuotta työpaikassa missä ei ole ollut koko aikana riittävästi tekemistä ja työtehtäviä työpäivän ajaksi, eikä näytä tulevankaan. Mutta pääasia että on työpaikka ja vakituinen sellainen, niinhän kaikki ajattelee. Kun ei tunnu löytyvän töitä 50 vuotiaalle on pakko roikkua tässä työpaikassa vaikka kuin masentaisi. Tympii lähteä joka aamu töihin kun tietää että päivän työt on tehty ensimmäisen tunnin aikana. Pyynnöistäni huolimatta lisää työtä ei ole järjestetty vaan työnantajani sanoo, että älä tee töitäsi niin nopeasti. No tämän hitaammin en olemattomia töitäni pysty tekemään. Yritän jaksaa vaikka välillä käy ahdistamaan tämä toimettomuus.
      Kyllä työtä tulisi olla riittävästi työpäivän ajaksi, mutta liika on tietysti liikaa. Ihmiset jotka ovat tottuneet aina tekemään työtä ja joilla on korkea työmoraali kokevat varmaan sellaisen työpaikan ahdistavana jossa 8tunnin työpäivänä töitä on max. 1-3 tuntia. Asiaa ei itselläni ainakaan auta se, että työnantaja asiasta mainittuani tuumii näin, ei kannata työn takia terveyttään menettää ja jättää asian siihen.

      • en usko

        Kiinnostaa millä alalla on tuollainen päivärytmi töissä, kunnalla tai valtiolla nyt ainakin, mutta onko yrityselämässä mahdollista?


      • taxpayer
        en usko kirjoitti:

        Kiinnostaa millä alalla on tuollainen päivärytmi töissä, kunnalla tai valtiolla nyt ainakin, mutta onko yrityselämässä mahdollista?

        Veronmaksajana olen sitä mieltä että tuollaiset työt mitkä tekee tunnissa voisi aivan hyvin siirtää jollekin toiselle henkilölle lisäksi eikä pitää palkkalistoilla henkilöä jonka ainut homma on tuo tunnin työ. Ei ihme että mitkään veronkorotukset eivät riitä pitämään Suomea yllä jos tuollaisia tunnin töitä varten on henkilön oltava 8 tuntia työpaikalla ja saa palkkaa 8 tunnilta. Tämähän on kuin kreikassa tai neuvostoliitossa.
        Tuollaisen työn työajan voisi edes puolittaa, osa-aikaisena 4 tunnin työpäivällä ja 4 tunnin palkalla.


      • prosessit
        taxpayer kirjoitti:

        Veronmaksajana olen sitä mieltä että tuollaiset työt mitkä tekee tunnissa voisi aivan hyvin siirtää jollekin toiselle henkilölle lisäksi eikä pitää palkkalistoilla henkilöä jonka ainut homma on tuo tunnin työ. Ei ihme että mitkään veronkorotukset eivät riitä pitämään Suomea yllä jos tuollaisia tunnin töitä varten on henkilön oltava 8 tuntia työpaikalla ja saa palkkaa 8 tunnilta. Tämähän on kuin kreikassa tai neuvostoliitossa.
        Tuollaisen työn työajan voisi edes puolittaa, osa-aikaisena 4 tunnin työpäivällä ja 4 tunnin palkalla.

        No jossakin prosessiteollisuudessa voi hyvinkin olla tuollainen työ. Kun kaikki menee hyvin ei ole kiireitä, mutta kun tulee ongelmia kaikki ovat tarpeellisia. Oikeastaan miehitys on liian pieni.


      • Suojatyötäkö
        en usko kirjoitti:

        Kiinnostaa millä alalla on tuollainen päivärytmi töissä, kunnalla tai valtiolla nyt ainakin, mutta onko yrityselämässä mahdollista?

        Yrityselämässä ja yksityisellä.


    • työtyötyötyö

      Hyvin olit listannut nuo yleisimmät virheet. Varmaan tosi moni voi allekirjoittaa niistä vähintään muutaman.

      Organisaatiossa johtaminen ja esimiestyöskentely vaikuttavat pitkällä tähtäimellä erittäin paljon työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Se on jopa tuurista kiinni, että kuinka huonon esimiehen tai johtamiskulttuurin saa moneksi vuodeksi.

      Burnoutiin ei vaikuta suoraan se, että kuinka monta tuntia teet päivässä töitä. Enemmän siihen vaikutta, että kuinka paljon saat itse vaikuttaa työtapoihin, työn sisältöön, tavoitteisiin, tulokseen, kulttuuriin, ympäristöön jne. Jos vaikka töitä on todella paljon huonossa ilmapiirissä, et pääse pahemmin vaikuttamaan työn sisältöön ja työtapaan, ja silti lopulta joku muu korjaa potin tai työsi tuloksia muuten vähätellään, niin burnout on todennäköisempi.

      Sinulla olisi voinut sopia hyvin yrittäjyys. Siinä pärjää hyvin ahkeruudella. Voit toimitusjohtajana täysin päättää kaikesta. Lisäksi onnistuessa korjaat potin. Jos sen sijaan toimit rivityöntekijänä yhtä tunnollisesti ja ahkerasti kuin yrittäjä, niin saat vain yrittäjän stressin ilman riittävää valtaa ja palkintoa. Eli korjaat yrittäjyydestä vain sen huonoimman puolen.

      Tuo raha on jännä juttu. Moni ihminen vaihtaa uudempaan autoon, käy vuosittain etelässä ja viikonloppuisin kauppakeskuksessa vain sen takia, että saa ostettua itselleen jotain niillä stressaavasti kerätyillä palkkarahoilla, ettei tuntisi, että paiskii jollekkin firmalle tai omistajalle turhaan. Koko ajan pakko ostaa siis uutta (ja turhaa), että kokee, että tästä skeidasta työnteosta on muka jotain hyötyä.

      Saman ja paljon paremman tyydytyksen saa kuitenkin ihminen, joka tekee pääosin sellaisia asioita josta tykkää. Rahaa ja sen tuomaa materiaa ei tule niin paljon, mutta juuri siitä syystä oppinut nauttimaan muista asioista paremmin ja kestävämmin.

    • 14 + 5

      Aivan kuin mun tarina. :-( Nyt sitä ollaan työkyvyttömyyseläkkeellä 5-kymppisenä.

    • Nauramisiin.

      Mikä teitä räkänokkia vaivaa? (Kaikki alle 40 vuotiaat ovat räkänokkia, kesyjä pullamössöjä meikän katsannossa).

      Itse olen 65 ikäinen 13 vuotiaasta alkaen töitä tehnyt, uskaltaisin väittää rautainen mies. Töitä paiskin niin yksityisillä sektorilla kuin välillä yrittäjänäkin. Pääasiassa raskaita todella fyysisiä töitä. Oli aikoja ettei ollut lomia 5 - 8 vuoteen lukuunottamatta pieniä vapaita. Työajat olivat monesti tuplia unohtamatta viikonloppuja ja juhlapyhiä.

      Krempoista on turha puhuakaan. Räkänokat järkyttyisi ja eivät osaa unelmoidakaan sellaisista vammoista mitä meillä fyysisesti töitä tehneillä on. Räkänokkien pahin tauti on ikuisesti henkisesti vammainen. Olisi hauska tietää mistä moiset juontuu.

      Eukkoni teki myös 45 vuoden raskaan työuran. Siihen sisältyi koti, lasten kasvatus ja työelämä.

      Omituisinta kaikessa, me emme (eikä yleensäkään vanhempi sukupolvi) tunne outoa sanaa "raskaus, stressi, burn out, burn in, bulimia, näivettyminen..." jummalautta sanon minä.

      Nyt eläkkeellä on mukava naureskella tällä paperi ja bitti sukupolvelle millaisia surkimuksia he ovat niin henkisiltä kuin fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Omia aikuisia lapsiakin on joutunut pistämään ruotuun ja palauttamaan maan pinnalle, mitä on todellinen elämä.

      Kuinka perkeleessä nuo kaikki henkiset "heikkoudet" pulpahtivat olemaan pysyviä jostain 90 luvulta alkaen. Siitä tuli muotia. Et ole mitään, ellet ole "romahtanut" vähintään kerran, et ole katu-uskottava, ellet syö psyykelääkkeitä ja käy terapiassa ja ole ollut hoidossa vähintään kerran.

      Tuollaiset surkimukset pitäisi sulkea oikeasti mielisairaalaan vuodeksi ja kysyä sitten "oletko sairas vielä, tätäkö etsit elämältäsi". Taitaisi alkaa seinät ahdistamaan jo viikon kuluttua ja tapahtuisi "ihmeparanemisia".

      • avaaSilmät?

        Sinun suuressa ikäluokassa on kahdenlaisia ihmisiä. Kuulut siihen ryhmään, jotka eivät edes halua ymmärtää nykyaikaa ja nykyisiä nuoria aikuisia. Aina puhe kääntyy siihen, kuinka ennen wanhaa kaikki oli niin paljon raskaampaa, kouluun hiihdettiin 20 km metsien läpi jne. Ajattelet, että olet paljon ahkerampi ja parempi ihmisenä kuin suurin osa nykyisistä nuorista aikuisista.

        Onko tullut mieleen, että maailma saattaa olla nyt aika erilainen paikka kuin silloin??

        Voisin yhtä hyvin väittää, että helppohan sinun on ollut fyysisen työn jälkeen käydä sänkyyn nukkumaan hyvää unta tietäen, että seuraavanakin päivänä pääsee taas hommiin. Verrattuna vaikka kolmekymppiseen jo viidet YT:t lyhyessä ajassa kokenut ylitöitä taas paiskinut tietotyöläinen, jonka töitä ollaan taas ulkoistamassa Intiaan.

        Voisiko kuitenkin olla, että ihmisinä olemme lopulta aika samanlaisia?? Voisiko olla, että syynä olisikin muutos meidän ympäristössä, maailmassa, yrityksissä? Ihmisen on niin vaikea ymmärtää sellaista, mitä ei itse koe. Ellei avaa silmiä vähän isommin. Ellei oikeasti seuraa maailman tapahtumia ja kuuntele kaikenlaisia ihmisiä.

        Burnout ei johdu tehdyistä työtunneista. Se ei johdu siitä kuinka painavaa betonia nostelet päivästä toiseen. Oikeastaan päinvastoin. Nykyisin työsuhde on lähes aina epävarmalla pohjalla. Joudut jatkuvasti kilpailemaan muita kohtaan ettei sinua potkia seuraavissa YT-neuvotteluissa. Tai, että sinun määräaikaiset työsopimukset lopulta muutettaisiin vakinaisiksi. Ja vaikka kuinka ahkeroisit, miellyttäisit, tekisit ylitöitä, niin lopulta kuitenkin voidaan irtisanoa kun tässä uudessa globaalissa maailmassa tilaus meneekin jollekin Ukrainalaiselle firmalle, tai työsi ulkoistetaan Intiaan.

        Tuota rumbaa kun tapahtuu useita kertoja lyhyessä ajassa, niin se vaikuttaa kenen tahansa mieleen. Voimia ei siis vie itse työ, vaan jatkuva epävarmuus, pettymykset, turhautumiset, työpaikan vaihtaminen, alan vaihtaminen, kilpaileminen, miellyttäminen (seuraavia YT:tä varten), firmojen nykykulttuuri.


      • bittisukupolvi

        "Omituisinta kaikessa, me emme (eikä yleensäkään vanhempi sukupolvi) tunne.."

        "Räkänokat järkyttyisi ja eivät osaa unelmoidakaan sellaisista vammoista mitä meillä fyysisesti töitä tehneillä on."

        Niinpä.. Viestisi sisältää jo vastauksen, ja löydät sen jos vain vaivaudut ajattelemaan. Sinun sukupolvesi tuntee kyllä fyysisestä työstä johtuvat vaivat, mutta itsekin sanot ettet tiedä mitään henkisen työn rasituksista. Että onko se ihmekään, jos ihmisten vaivat ovat siirtyneet nivelistä päähän, samoihin aikoihin kun työ on muuttunut fyysisestä henkiseksi?

        Itse tiedän jotain kummastakin. Ja itse olen sitä mieltä että haluan tehdä kumpaakin. Se on kuule välillä soran lapiointi kuin lomaa vain. Sinun sukupolvesi tuskin olisi osannut arvatakaan, että jonain päivänä joku saattaisi ihan huvikseen nappasta liiteristä 50-luvun työvälineet ja suunnata lähimetsään puita kaatamaan. Tokihan siinä sivussa syntyy vaikka polttopuita ja hirsilato, mutta ei meidän sukupolvi sellaisia tarvitse, ne ovat pelkkiä huvituksia.


      • elea40

        Olet sukupolvea, jolle omat vanhemmat eivtä ole asettaneet järjettömiä paineita kaikessa onnistumisessa. Ap:n onglema on juuri se, että paineet on ladattu kotoa: elintaso on ollut sen verran hyvä, että lapsilta edellytetään usein täydellistä onnistumista: "Kun olemme antaneet sinulle näin hyvät aineelliset eväät, sinun on vastattava siihen onnistumisella, mutten olet surkimus".

        Tämä on on suurimpia eroja kahden sukupolven välillä (30 v. versus 60 v. / 40 v. versus 70 v.). Et ole tainnut koskaan tulla ajatelleeksi tällaista asiaa, kun niin ehdottomasti pidät omaa sukupolveasi parempana.


      • Muutosvastarinta

        Isäni on saman ikäinen, rankkaa duunia elämänsä tehnyt mies, joka ei jaksa kitinöitä kuunnella. Henkinen taakka ei ole sillä koskaan painanut. Ja varmaan on totta ettei tässä oikeasta työstä ole meikäläisellä hajuakaan mutta on olemassa toinenkin puoli asiasta.

        Suurilla ikäluokilla ei koulutus paljon merkinnyt, mitään koulutusta et tarvinnu ja silti pääsit aina johonkin hommaan. Omassa ikäluokassani asioiden loputon tietäminen on pääomaa, jota lähes joka alalla odotetaan löytyvän, vaikka normaalijärkinen ei syytä siihen aina ymmärrä.

        Nykyinen työelämä vaatii ammatillisen perustutkinnon elintarvikealalta, että saat heittää makkarapaketin hihnalta laatikkoon, puhdistuspalvelualalta, että saat jynssätä marketin lattiaa, kiinteistönhoidosta, että voit ilmata patterin ja luoda lunta jne. Meillä pitää olla luovuutta, draivia, tietoteknistä osaamista, kielistä vähintään hyvä englanti ja valmiudet kouluttautua lisää, lisää, lisää. Korkeakoulutetut on vielä enemmän lirissä, vaatimukset on tosi korkealla ja työpaikkoihin on tunkua.

        Raakaa työtä, jossa käyt vain toimeentulon eteen ja pääset sitten kotiin, ei enää ole. Aina on oltava valmis osallistumaan, tietämään lisää, muuttumaan, kehittymään. Tästä ei meinaa millään päästä irti päivän päätteeksi, sillä jos et vaatimuksia täytä niin joku täyttää. Uutta paikkaa saa sitten etsiä niska limassa taas.

        Tätä sontaa sitten jaksaa tai ei.


      • psyykkinen raskasta.

        Olin aikaisemmin nuorempana myyntityössä muutaman vuoden ja koko-ajan olin kärjessä myyntimäärissä mutta pomolle ei mikään riittänyt joten otin loparit ja siirryin rakennusalalle. Fyysinen työ on siitä helppoa että ei tarvitse vapaa-ajalla miettiä työ-asioita ja raskaan päivän jälkeen nukkuu hyvin.


      • ääliö,idioottiootkyl

        ääliö,idiootti.


    • missäOnni?

      Niinpä ! Itsekin kuvittelin, että ehdottomasti täytyy opiskella itselleen erittäin hyvä ammatti, ja sitä kautta OK-palkkaisen varman vakituisen työpaikan. No nyt olen tiimin esimiehenä, ja tavoitteet, stressi, ylityöt, jaksaminen ovat kovat. Päivisin puurtaa hullun lailla, että lopulta pääsee hiihtolomalla nukkumaan jonnekkin Kanarian lomalle perheen kanssa.

      Hyvä ystäväni sen sijaan tekee työkseen valokuvausta freelancerina. Valitsi aikoinaan sellaisen alan, joka aidosti kiinnoostaa välittämättä työtilanteesta tai palkkauksesta. Hänellä ei ole kovin paljon rahaa, mutta ei toisaalta kovin paljon menojakaan kun ei ole isoa asuntolainaa, autolainaa, tarvetta ostaa hienoja toimistovaatteita, tarvetta pitää yhtään mitään kulissia.

      Ystäväni vaikuttaa paljon onnellisemmalta, vapaammalta, terveemmältä kuin minä. Miten se on mahdollista vaikka minulla parempi koulutus, ammatti ja palkkaus? Koen elämän usein merkityksettömäksi ja onnettomaksi istuessani hienossa lasitalossa toimistöpöydän äärellä kun pomo esittelee seuraavan vuoden tulostavoitetta kalvolta. Mikään ei riitä tässä työelämässä ja sitä kautta omassa elämässä. Onnea oppinut saamaan lähinnä materiasta, joka ei kuitenkaan tuo onnea pitkäksi aikaan.

      • onnellinenmies

        kuulostaa niin tutulta.mulla oli vakituinen työ,se vei kaiken ajan.lomallakaan ei päässyt irti.rahaa oli ja uusi auto ja muuta romua.silti elämästä puutui sisältö.oli tietysti lapset,mutta muuten oli tyhjää.sitte vain jätin työt.nyt oon työtön ja vapaa,köyhä mutta hyvin pärjään.kaikki fyysiset vaivat katosi.kasvatan kotieläimiä ni ruoka riittää.järvestä ja metsästä saan lisää.työtovereita käyn joskus kahtomassa,kun siellä oottavat eläkepäiviä.useimmat näyttää ruumisauto hakevan,ennen ku siihen ikään pääsevät.onnittelen itseäni kun lähin sieltä


      • 13+11
        onnellinenmies kirjoitti:

        kuulostaa niin tutulta.mulla oli vakituinen työ,se vei kaiken ajan.lomallakaan ei päässyt irti.rahaa oli ja uusi auto ja muuta romua.silti elämästä puutui sisältö.oli tietysti lapset,mutta muuten oli tyhjää.sitte vain jätin työt.nyt oon työtön ja vapaa,köyhä mutta hyvin pärjään.kaikki fyysiset vaivat katosi.kasvatan kotieläimiä ni ruoka riittää.järvestä ja metsästä saan lisää.työtovereita käyn joskus kahtomassa,kun siellä oottavat eläkepäiviä.useimmat näyttää ruumisauto hakevan,ennen ku siihen ikään pääsevät.onnittelen itseäni kun lähin sieltä

        Olet tajunnut jotain hyvin tärkeää, onnenpekka.


    • jokuvaan..

      Itse olen vähän sitä mieltä, ettei se pitkä loma paljoa pelasta, jos työ ei ole mielekästä.

      Minulla meni pahimmillaan pari vuotta että ei ollut edes kaikki viikonloput vapaana. Ei siinä välillä paljon ollut käsitystä mistään ajasta, aikalailla sama oliko joulu vai juhannus. Hyvä kun jotenkin erotti yön päivästä. Että överiksi meni juu, nyt olen huomattavasti tyytyväisempi kun saan edes välillä vähän taukoa.

      Silti, se tärkeämpi juttu on siinä että saa ajatuksensa katkaistua välillä. Valitettavasti minun piti vetää oma juttuni niin pitkälle että piti hajota aikalailla totaalisesti ennenkuin myönsin itselleni että työ ei ole kaikki. Sitten kun se tapahtui, ihan ensiksi päätin laittaa ihmissuhdeasiat kuntoon.. Valitettavasti vaan se on aika kova tavoite toteutettavaksi, ei siinä välttämättä heti onnistu. Muutama vuosi on nyt mennyt yrittäessä, lopputulosta en tiedä.. Mutta uskoa löytyy.

      Uskon myös palaavani ihan hyvään työrytmiin kunhan saan vähän sitä omaakin elämää kasailtua. Pelkästään firman puolesta ei tosiaan kannata elää, ei vaikka itse omistaisi koko puljun.

    • yhteiskunnanviholli

      yritäppä hakea sairaana eläkettä niin varmasti olet kohta enemmän sairas ja haudot itsemurhaa ,siihen lääkärit ja eläkeyhtiöt yrittävät että suomessa ei ihmiset pääse eläkkeelle vaan kaikki poistuisivat hautaan.
      Minä olen jo vuoden yrittänyt ja nyt tulee loppu ,vedän itseni kiikkuun sillä ei näitä kipuja ja särkyjä kukaan jaksa. Ja mun pitää muka vielä yrittää kuntoutua ja kouluun mennä ja mitä paskaa kaikkea. Kaikki suomalaiset jotka hakee eläkettä niin isänmaallinen teko ja itsemurha vaan ehkä silloin pääsee sankarihautaan .Kyllä hallitus ja porhot kiittää. Ja lisää rahaa vaan mamuille säästyy.

      • ei helppoa

        Olen jo eläkkeellä. Minua rassasi työelämässä eniten ne muutamat ihmiset jotka suhtautuivat minuun loukkaavasti. Vaikka pyrin aina käyttäytymään hyvin ja oikein riippumatta miten minua kohtaan suhtauduttiin. Muiden kanssa he keskustelivat normaalisti, mutta minä koin henkisen syrjinnän. Onneksi suurin osa suhtautui kaverillisesti.


    • onnellinenmies

      ei se työ saa olla itseisarvo.ite painoin 32 vuotta.yhteiskunnan palvelukses.mulle ei koitunut siitä mitää iloa,muuta kun se rahapalkka.sitte vain otin lopputilin.hulluna pitivät.että joku voi pyyhkiä kaikki saavutetut edut noin vain.en ole katunut.en koe menettäneeni mitään.vuosia olin aina lähtövalmiina,ja kaikkeni annoin.no tuli ne lapset kasvatettua siinä ohessa.kun työhön lähtö aamuisin alkaa jatkuvasti tuntua vastenmieliseltä,ni on parempi jättää se homma niille jotka viihtyy siinä.

    • eleni

      Hyvin analysoit tilannettasi. Sanoisin, että opettele sanomaan EI, ja heitä turha syyllisyys romukoppaan. Kuuntele sisinsäsi ja kehoasi tarkalla korvalla. Tsemppiä eteenpäin.

    • 13+19

      Ap, kuka vaatii, oletko se oikeasti sinä itse? Sanoisin, että ympäristön odotukset, ajatukset ja mielipiteet ovat useimpien kohdalla ainoa kannustin, eli ei oma tahto. Se unohtuu matkan varrella ja se kannattaisi siis löytää jälleen. Käy tutustumassa Alkuajatukseen, siitä saat hyvää näkökulmaa asiaan. Kotisivulta voit myös ladata maksutta hyvän kirjan. Googlaa ja käy katsomassa.

    • oili onnellinen

      olen ollut eläkkeellä jo muutaman vuoden ja yksin huoltajana 30vuotta kunnes viimenen muutti kotoa pois,olen alottanut työ uran jo 15v kunnes jäin eläkkeelle ennen 63v ikää ,paikat ei enää kestänyt enää ,olen saanut kotona tehdä töitä,,,,, pumppu sanoitui irti 47vuotiaana ,,,saan eläkettä 1300ekeä kuussa ja sillä pärjään hyvin ,lapset ammateissa ja töissä olen onnellinen eläkeläinen ,,,,,,niin sanotusti voiko elämältä muuta vaatia kun jumalakin on kanssani ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      • ihme kai tuokin

        Ai. Tänne onkin siis tarkoitus vastata näihin avunpyyntöihin ja murheisiin kertomalla kuinka hyvin itsellä menee... Arvaahan tuon, Jumalan lapsi asialla.


    • Pomojen POMO

      Suostumalla aina ylitöihin ja muihin saa vaan maineen helppona ja hyväksikäytettävänä orjana. Suostuminen kaikkeen ei tosiaan takaa mitään suosiota tai ylenemispolkuja vaan pikemminkin päin vastoin!

      http://1i.fi/elamani

    • 37v

      Täällä 37 vuotta täyttävä nainen jolla täysin samoja oireita. Erona vielä että opiskelin 2 tutkintoa ja olen aina ollut minipalkatuissa töissä. Kaikki kehuu lahjakkaaksi, älykkääksi, taitavaksi ym. ja minulla on ollut kova tarve todistaa tämä ja tehdä enemmän, kovemmin ja paremmin.

      Mielenterveys meni toiminimellä hommia tehdessä. En osannut rajata työtä vaan tein kokoajan ihan turhaa työtä. Viimeisimmästä paikasta sain potkut 1,5kk jälkeen. En enää pystynyt tekemään vastuullisia hommia. Nyt työitsetunto on romuna ja en luota/usko itseeni enää. Surullista.

      • sad true

        Voi. Aivan samalla taustalla menen minäkin. Elämä tuntuu loputtomalta siirapissa juoksulta, mutta muut elää siinä uskossa että menestyn, vaikken vielä 4-kymppisenä voi maksaa edes omaa asuntoa. Töitä pätkissä ja toiminimellä siinä sivussa. Tuntuu ettei koskaan nappaa se mikä koko lähipiirillä on, eli vakituinen, rauhallinen normiaikainen työsuhde, jossa voi edetä.


    • n.m kokemusta on

      Työssä ei kannata turhia pingotella. Kukaan ei jää kaipaamaan jos ajat itsesi loppuun ja sen vuoksi menetät työpaikkasi. On se nyky työelämä vaan niin säälimätöntä. Lähinnä muut on salaa ollaan ettei arpa osunut.

      Itse olin juuri tuollainen puurtaja joka teki hommat viimeisen päälle ja oli aina valmis ylitöihin jne. Monen asian summana eikä vähäisimpänä työ, tuli sitten paha burnout ja pitkä sairausloma. Se taas johti myöhemmin potkuihin joissa ei aiemmat "meriitit ja kehut" merkinneet enää mitään. Että sellainen palkinto vuosikymmenien pyyteettömästä urakoinnista.

      Eli kannattaa vain tehdä välttämätön ja sekin hitaaaasti. Näin tekemällä ehkä töitä tulevaisuudessa riittää useammalle.

    • uuno

      HUH, että kuulostaa tutulta. Kaikki kohdat voin allekirjoittaa. Sillä erotuksella että olen sen 10 vuotta vanhempi ja taas sadatta kertaa työtön, ja ollut ns. vakitöissä vain kerran. Silloinkin tein itseni niin yli, että molemmat kädet meni kuukauden vuodelepoon. Vakipaikka meni vihdoin yhteisneuvotteluissa kun työnantaja tajusi ettei kannata pitää tuollaista joka ei huolehdi terveydestään..

      Viimeisessä pätkätyössä muut työntekijät epäilivät minun olevan töissä yrittäjänä, koska olin kuulemma niin yli- sitoutunut työhöni. Tämä on se sairas työmoraali mitä on itse oppinut!

      Ainoa tavoite elämässäni ja opiskeluissani on ollut saada hyvä, vakituinen työ. TYÖ..TYÖ..TYÖ -se on ainoa ajatuksissa koko ajan. Nyt epäilen voinko sellaista edes saada tällä sairaalla työotteella.

    • 10+10

      Niin tuttua, niin tuttua, voi jumaLAUTA.

      Ei ihme että tässä maassa ovat masennus ja itsemurhat huipussaan.

    • Niinpä niin

      Nuo mainisemasi asiat eivät ole sellaisia mitä normaali ihmiselle tapahtuu
      ei kukaan revi kropasta enempää irti kun lähtee.
      Lapsena aina opetettiin, ettei vastatuuleen saa pisssata mutta kertomasi perusteella kuulut kategoriaan joka kokeilee sitäkin (Minäkin kokeilin)
      Burnout ei ole edes virallinen sairaus...(Tästä sopii tapella)

      Pakko?..Pakko ei ole kuin köyhän kuolema, kun lähden duunista klo:21 tai 18
      en mieti enää niitä duuni asioita. 12 Tunnin sykleissä kun tekee työtä
      niin eipä kuule kauheesti viitsi enään kotona miettiä. Jos se tarkoittaa etten saa uusinta iphonea niin sitten se on voi voi.

      Viitos kohdaasta olen täysin samaa mieltä, mielumin työttömänä kun tekee jotain sellaista mikä et ole sinä..Se osaa repiä kappaleiksi ja sellaista ei tietenkään jaksakkaan selvinpäin/absolutistina, mutta työ ja vapaaaika kannattaa erottaa,, Ja unohtaa se koti ja vanhemmat..Jopa minulla on rajoitukseni. Nykyään en esim mene duuniin vatsataudissa tai keuhkokuumeessa olen jäänyt kotiin kerran jopa 38,5 asteen kuumeessa, vaika normaalisti 40 on rajani.

      Kaippa itseään oppii sitten arvostamaan myöhemmin. Mitä vanhempiin tulee niin näki sen mukulana ja ymmärsi mitä se oli ja kuinka raskasta. Kaljaa 24 pulloa illassa en nähnyt siinä silloin järkeä, enkä näe vieläkään.
      Jos jokainen duunimatkalainen psyäytettäisiin olisi työmaat sulki.

      • ole hyvä

        Burnout ei ole edes virallinen sairaus...(Tästä sopii tapella)

        Näille murjaisijoille ei voi kun toivoa samaa. Joten langetkoon tämä kokemus vielä päällesi tai lähipiiriin, niin tajuat että burnautin olemassaolo ei tarvitse virallisuutta ollakseen vakavasti otettava sairastuminen.

        En itsekään vähättele enää ADD:tä tai puoli vuotta kestävää flunssaa, kun itse on joutunut osalliseksi kokemaan nämä.


      • Niinpä niin
        ole hyvä kirjoitti:

        Burnout ei ole edes virallinen sairaus...(Tästä sopii tapella)

        Näille murjaisijoille ei voi kun toivoa samaa. Joten langetkoon tämä kokemus vielä päällesi tai lähipiiriin, niin tajuat että burnautin olemassaolo ei tarvitse virallisuutta ollakseen vakavasti otettava sairastuminen.

        En itsekään vähättele enää ADD:tä tai puoli vuotta kestävää flunssaa, kun itse on joutunut osalliseksi kokemaan nämä.

        Lopeta tupakointi niin loppuu se flunssa.

        Voi sinua, kokemukseni ovat enemmän kuin sinun pyllysi kestäisi koskaan.. Aika sairasta tällaista sairauksia ja shaipaa mitä on kokenut en toivoisi edes viholliselle saati tuntemattomalle..Taidat snadisti pentu =D
        No se on sitä kakaroitten löysä perseisyyttä. Ymmärrät sit aikuisena..
        No Siperia opettaa =D =D


      • ei äitikään
        Niinpä niin kirjoitti:

        Lopeta tupakointi niin loppuu se flunssa.

        Voi sinua, kokemukseni ovat enemmän kuin sinun pyllysi kestäisi koskaan.. Aika sairasta tällaista sairauksia ja shaipaa mitä on kokenut en toivoisi edes viholliselle saati tuntemattomalle..Taidat snadisti pentu =D
        No se on sitä kakaroitten löysä perseisyyttä. Ymmärrät sit aikuisena..
        No Siperia opettaa =D =D

        En tupakoi. Siperia on jo opettanut sen 30 vuotta. Älä vähättele muiden tuskaa niin tajuat omaasikin sitten joskus...


    • Nuorityöntekijä

      Tuttu tarinaa. Olen jo poissa töistä burnoutin takia viime kuusta lähtien, en kestänyt enää. Nyt inhoan työtäni sekä elämäni. Elämässäni oli vain työtä aamusta iltaan ei mitään muuta. Kotonakin mietin töitä, en voinut saada työ ajatukset irti myös lomallakin.
      Nyt yritän itse oppia mun virheistä, miettiä tehdä jotain muuta. Uskon että elämässä ei ole tarkoitus vain tehdä työtä mutta muutakin.
      Yritän itse etsiä keinoja miten ihminen voi jaksaa tehdä töitä ja samalla elää normaalisti. Kysymyksiä on valitettavasti paljon ja vastaukset puuttuvat.

      • zippo3

        Juokse 20 km aamulenkki ja toinen illalla niin kyllä sitä jaksaa,
        muista kans D-vitamiinia reilusti näin talvella.


      • Twelve points
        zippo3 kirjoitti:

        Juokse 20 km aamulenkki ja toinen illalla niin kyllä sitä jaksaa,
        muista kans D-vitamiinia reilusti näin talvella.

        Yeap: perusjutut, ruumiin rasittaminen ja ravitseminen.


    • liian tunnollinen

      Kuulostaa niin tutulta! Edellisestä työpaikasta irtisanouduin kun muuta ulospääsyä ei tuntunut olevan siis lopullista, mitä se sairasloma olisi auttanut pidemmän päälle. Nyt käydään lähellä sitä, mutta olen onneksi oppinut jo sen, että raha ei ole tärkeintä vaan pitää osata kuunnella myös itseään.

    • 1+2=4

      Ei mitään uutta taivaan alla. Eikä myöskään hätää. Hienoa että tunnistat "virheesi" oikeasti nuohan eivät ole virheitä vaan etappeja kehitykseen. Jos et tunnistaisi asioita niin niitä voisi oll hyvin vaikea muuttaa. Mutta persoonassasi vaikuttaa olevan vaativuuden piirteitä, vaativa persoonallisuus, tuo saattaa osittain vaikuttaa. Ennen kaikkea olet vaativa itseäsi kohtaan. Mikäli iso tekijä asiassa niin menee häiriön puolelle. Tarvitset siihen ulkopuolista apua. Toinen on kämppä myyntiin ja velka maksuun, kivi putoaa harteilta ja annat itsellesi mahdollisuuden olla toisinaan myös heikompi ja ottaa omaan tahtiin asioita eikä lainat ja pankki puske iholle ja mieliin koko ajan. Jos sulla oli pitkää saikkua asian tiimoilta ja jonkin sorti lääkärikäyntejä niin voisit alkaa miettiä uudelleen kouluttautumista toiselle alalle missä vahvuutesi pääsevät esiin. Työn kuorma putoaa helposti puoleen kun teet työtä jonka tarpeet vastaavat juuri sinun kykyjä ja ominaisuuksia ja lahjoja. Menet siis uudelleen koulutukseen kuntoutus nimikkeellä, ja hillot tuohon lystiin saat joko, vakuutus \ eläkepuolelta tai sitten te-toimiston siipien alla.

    • Pöperömaija

      Mulla kaksi veljeä teki itsemurhan työuupumuksen mukanaan tuoman masennuksen ja ahdistuksen takia. Niin jotta ei kenenkään kannata itseään työllä sairastuttaa ja sitten kitua pois.

    • ipekod

      olen kuullut saman ja en jaksanut lukea.

    • Mistä uusi duuni

      Mitä pidemmälle luin tuota listaa, niin oikeastaan säihkähdin kuinka osuvasti se kuvasi itseäni...

      Olen edelleen siellä vakipaikassa, ja masentunut...
      Kaikki vaan tuntuu turhalta...
      Täysin sama mitä ehdottaa, niin narsisti päällikkö tyrmää sen välittömästi, niin että itselle tulee tunne että olisi jotenkin tyhmä kun sellaista menee edes ehdottamaan, vaikka kaikki muut ymmärtää miksi ehdottamani asia olisi järkevää ottaa käyttöön, kun olen asiaa heiltäkin kysynyt.
      Ei vain enää jaksa ymmärtää miksi aina pitää mennä perse edellä puuhun, ja tulla pää edellä alas... Kyllä on motivaatio hukassa näiden uunojen kans...

      Ihminen masentuu kun ymmärtää todellisuuden jossa on paljon epäkohtia, haluaisi korjata niitä, mutta on siinä asemassa että ei pysty tekemään asialle mitään...

    • Järki ja tunteet

      "Ihmiset väsyvät, koska juuri mikään mitä he tekevät ei ruoki heitä emotionaalisesti. Emootiot - tunteet - ovat meidän voimanlähteemme." (Eeva Kilpi: Naisen päiväkirja)

    • teppo1

      ai oikeesti ja haukutte maajusseja jotka tekee 7 päivä viikossa yli 16 tuntii päivässä noin 360 päivää vuodessa aikas outoo

      • Lähimpänä luontoa

        "Teppo1"-kulta, maajussi kuuluukin juuri sellaiseen ammattiryhmään, joka tekee tunteella, lähempänä äitimaata kuin kukaan muu. Uskoen, luottaen ja toivoen, että maa ja Luoja antaa sadon kuin aina.


      • ammatin..valinta

        16 tuntia päivässä.... joopa joo, siis keväästä syksyyn, talvet nuo näyttää melkein loisivan..

        Oman tilan töissä nyt havemmin tulee burnoutia. Kukaan ei oleta ja vaadi sinulta muut kuin itse.


      • Täällä vielä yksi
        ammatin..valinta kirjoitti:

        16 tuntia päivässä.... joopa joo, siis keväästä syksyyn, talvet nuo näyttää melkein loisivan..

        Oman tilan töissä nyt havemmin tulee burnoutia. Kukaan ei oleta ja vaadi sinulta muut kuin itse.

        Lohduttavaa jotenkin, mutta myös surullista, etten ole ainut. Loppuunpalaminen ja vakava sairastuminen narsistipomon alaisuudessa. Olen liian perfektionisti, teen liikaa ja liian hyvin. Siitä ei kukaan tykkää, pomo ja työkaverit tuntee olonsa uhatuiksi. On ihmeelliseksi mennyt tää. Nyt melkein vuoden sairasloman jälkeen uutta burn outtia hakemassa. En taatusti selviä töissä eläkeikään saakka. Olen vasta 35. Saisikin tehdä jotaib raskasta fyysistä työtä eikä tarvitsisi olla just tossa ikuisessa kilpailussa, kiusaamisessa ja riittämättömyyden pyörässä toimistossa. Kaikki vaan siksi, että yhtiö tekisi enemmän rahaa. Elämä on synkkää ja ihmiset inhottavia...


    • evp.metallimies 51v.

      10 vuotta sairastanut selkäsairautta.2 kertaa hakenut työkyvyttömyyseläkettä lääkärin suosituksella.Molemmilla kerroilla työeläkevakuutusyhtiö hylännyt hakemuksen.Ikä 51v.Alkaa jo närästää tää juttu kun ei saa oikeutta asiaan.Nyt pitäs 3 kerran täyttää hakemus ja ystävällisesti pyydän josko joku tietäisi mistä saisin apua/konsultaatioapua hakemuksen täyttämiseen?Itse en väsymyksen ja sietämättömien kipujen takia saa hakemuseen tekstiä.Jos joku tietää niin iso Kiitos etukäteen.T.22vuotta raskasta metallityötä tehnyt 51v.mies ja selkä sökö.Ps.Kelasta ei apua.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe