Mitä sanoisitte, jos teini-ikäinen lapsenne...

huolestunut

Niin, miten te siihen reagoisitte, jos kuulisitte teini-ikäisen lapsenne suusta, että hän on vahvasti Hitlerin kannalla? Siis että lapsenne olisi natsi.

28

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oulu on lestakylä

      No tässä lestojen Suomessa sen ymmärtää.

    • Äksyn äiti

      Jos vain sanoo, niin ehkä vain haluaa ärsyttää sinua. Jos on muita konkreettista viittausta, esim. kokoontumisia muiden juorten kanssa asian tiimoilta, niin sitten huolestumisesi on ymmärrettävää.
      Voisiko yrittää jutella, aloittaa kysymällä perusteluja hänen mielipiteillensä, milloin on näin alkanut ajatella, mistä syystä, onko joku toinen kertonut, miten aikoo vaikuttaa Hitler-myönteisyyden leviämiseen...

      Nuorelle ei ole ihan helppo puhua, äkkiä polttaa päreensä, mutta voi ainakin yrittää. Tuomita ei kannata yhtään, ei edes väittää vastaan. Ei vähekysyä, eikä pitää mielipiteitä typerinä, ennemmin kannustaa, että on hyvä kun kertoo ajatuksiansa. Sitten jos saa jotain irti, niin voisi vaikka jutella jonkun osaavan ihmisen kanssa, miten pitäisi suhtautua että paha suuntaus unohtuisi. Rauhallisesti ja kärsivällisesti eteenpäin. Toivon onnistumista!

      • huolestunut

        Lapseni on todella varma asiasta, enkä tiedä, että pitäisikö minun yrittää kääntää hänen päätään vai mitä tehdä. Itse olen aina ollut Hitleriä vastustava, mutta kun kuulee, että tyttäreni on erimieltä, niin en saanut sanoja suusta enää.

        Minkäänlaisia kokoontumisia ei ole, sillä tyttäreni on enemmänkin yksikseen viihtyvä. Hänellä on tarkat perustelut, minkä takia hän on natsiaatteen kannalla, eikä sitä vastaan.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua vai hyväksyä lapseni päätös? Entä onko tämä periaatteessa vakavaa?


      • hepsankeikka
        huolestunut kirjoitti:

        Lapseni on todella varma asiasta, enkä tiedä, että pitäisikö minun yrittää kääntää hänen päätään vai mitä tehdä. Itse olen aina ollut Hitleriä vastustava, mutta kun kuulee, että tyttäreni on erimieltä, niin en saanut sanoja suusta enää.

        Minkäänlaisia kokoontumisia ei ole, sillä tyttäreni on enemmänkin yksikseen viihtyvä. Hänellä on tarkat perustelut, minkä takia hän on natsiaatteen kannalla, eikä sitä vastaan.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua vai hyväksyä lapseni päätös? Entä onko tämä periaatteessa vakavaa?

        En olisi niinkään aatteesta huolissani, mutta tyttärestä kyllä. Jos hän viihtyy yksinään ja mielipiteet ovat tuota luokkaa, niin kuvittelisin, ettei kavereita hirvittäviä määriä ole muualla kuin netissä. Ja sieltä niitä natsiystäviä kyllä löytyy.
        Missään nimessä en hyväksyisi lapsen päätöstä, vaan miettisin, mistä saan apua lapselle. Psykologi kehiin ennen kuin mitään peruuttamatonta ehtii tapahtua.
        Oletko seurannut tyttären tietokoneen käyttöä, millä sivustoilla käy? Jostainhan hänen on saatava kimmoken moiseen aatteeseen. Jos sinä et ole sitä antanut, niin netti on aika hyvä auttaja.


      • huolestunut
        hepsankeikka kirjoitti:

        En olisi niinkään aatteesta huolissani, mutta tyttärestä kyllä. Jos hän viihtyy yksinään ja mielipiteet ovat tuota luokkaa, niin kuvittelisin, ettei kavereita hirvittäviä määriä ole muualla kuin netissä. Ja sieltä niitä natsiystäviä kyllä löytyy.
        Missään nimessä en hyväksyisi lapsen päätöstä, vaan miettisin, mistä saan apua lapselle. Psykologi kehiin ennen kuin mitään peruuttamatonta ehtii tapahtua.
        Oletko seurannut tyttären tietokoneen käyttöä, millä sivustoilla käy? Jostainhan hänen on saatava kimmoken moiseen aatteeseen. Jos sinä et ole sitä antanut, niin netti on aika hyvä auttaja.

        Olen kyllä vähän seuraillut, missä nettisivuilla hän käy. Nämä nuorten suosikkisivut ovat hänelläkin käytössä, mutta ei hän vietä aikaansa kauheasti netissä. Enemmänkin hän lukee kirjoja ja urheilee, joten netin käyttö on varain vähäistä.


    • laita miettimään

      Tajuaako tyttäresi mitä Hitler sai aikaan?

      • huolestunut

        Hänen puheistaan päätellen hän tietää, mitä Hitler teki. Aina, kun kysyn, että minkä vuoksi hän on Hitlerin kannalla, hän kertoo perustelut ja lisää joka kerta, että tietää varsin hyvin mitä Hitler teki.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua tästä vai yrittää kääntää tyttäreni pää?


      • ....
        huolestunut kirjoitti:

        Hänen puheistaan päätellen hän tietää, mitä Hitler teki. Aina, kun kysyn, että minkä vuoksi hän on Hitlerin kannalla, hän kertoo perustelut ja lisää joka kerta, että tietää varsin hyvin mitä Hitler teki.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua tästä vai yrittää kääntää tyttäreni pää?

        Mässäile yksityiskohdilla hitlerin hallinnosta. Vauvat kaasukammiossa ym tyyliin.
        Kannattaa ottaa selvää myös "hullusta tohtorista" Mengelistä. Hänellähän oli Hitlerin siunaus töilleen.


      • ...
        huolestunut kirjoitti:

        Hänen puheistaan päätellen hän tietää, mitä Hitler teki. Aina, kun kysyn, että minkä vuoksi hän on Hitlerin kannalla, hän kertoo perustelut ja lisää joka kerta, että tietää varsin hyvin mitä Hitler teki.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua tästä vai yrittää kääntää tyttäreni pää?

        Mä miettisin sitä, että Hitleristä tuli mitä tuli, koska hän toteutti vanhempiensa hänelle määräämää uravalintaa. Poika itse halusi tulla taiteilijaksi, vanhemmat halusivat hänestä sotilaan. Miten paljon parempi paikka maailma olisikaan jos vanhemmat olisivat tukenet poikaa...

        Eli älä yritä käännyttää, vaan ohjaa ja tue hänen valitsemallaan polulla. Hän on ilmeisen kiinnostunut maailmanhistoriasta ja poliittisesti myös suuntautunut. Nyt hänellä on vain kapeakatseinen näkökulma. Ohjaa häntä näkemään, että tämä maailmanhistoria sisältää myös toisen näkökulman asiaan, eli sorrettujen näkökulman. Jos ja kun hän ihailee Hitleriä, kerro myös, että sinustakin Hitlerin teoissa oli jotain hyvää, se oli tietenkin se, että ensimmäistä kertaa maailmassa herättiin siihen todellisuuteen, että maailmaan tarvitaan kaikki kattavat ihmisoikeudet. Koska ihmisoikeudet ovat Hitlerin saavutuksista suurin pyydä tytärtäsi tutustumaan myös niihin ja keskustele niistä; mitä mieltä hän niistä on.

        Haasta tyttäresi keskusteluihin, joissa asioissa on kaksi näkökulmaa, mutta ihmiset eivät riitele. Kun hän lukee mielellään, tee vaihtari; laita hänet lukemaan jokin klassikkoteos juutalaisvainoista (Chindlerin lista, Anne Frankin päiväkirjat, poika raidallisessa pyjamassa...) ja lue itse main kamp ja keskustelkaa kokemuksistanne kirjan luettua.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Mä miettisin sitä, että Hitleristä tuli mitä tuli, koska hän toteutti vanhempiensa hänelle määräämää uravalintaa. Poika itse halusi tulla taiteilijaksi, vanhemmat halusivat hänestä sotilaan. Miten paljon parempi paikka maailma olisikaan jos vanhemmat olisivat tukenet poikaa...

        Eli älä yritä käännyttää, vaan ohjaa ja tue hänen valitsemallaan polulla. Hän on ilmeisen kiinnostunut maailmanhistoriasta ja poliittisesti myös suuntautunut. Nyt hänellä on vain kapeakatseinen näkökulma. Ohjaa häntä näkemään, että tämä maailmanhistoria sisältää myös toisen näkökulman asiaan, eli sorrettujen näkökulman. Jos ja kun hän ihailee Hitleriä, kerro myös, että sinustakin Hitlerin teoissa oli jotain hyvää, se oli tietenkin se, että ensimmäistä kertaa maailmassa herättiin siihen todellisuuteen, että maailmaan tarvitaan kaikki kattavat ihmisoikeudet. Koska ihmisoikeudet ovat Hitlerin saavutuksista suurin pyydä tytärtäsi tutustumaan myös niihin ja keskustele niistä; mitä mieltä hän niistä on.

        Haasta tyttäresi keskusteluihin, joissa asioissa on kaksi näkökulmaa, mutta ihmiset eivät riitele. Kun hän lukee mielellään, tee vaihtari; laita hänet lukemaan jokin klassikkoteos juutalaisvainoista (Chindlerin lista, Anne Frankin päiväkirjat, poika raidallisessa pyjamassa...) ja lue itse main kamp ja keskustelkaa kokemuksistanne kirjan luettua.

        Ja vielä tuo lievä asperger, jonka luin jälkijättöisesti.

        Tyttäreltäsi siis puuttuu kyky empatiaan, eli hän tarvitsee tunteiden nimeämistä sinne. Niin Hitler jalosti täydellistä valkoista rotua ja se tuntui siihen rotuun kuulumattomista täysin paskalta hommalta. Aiheutti heille kärsimystä, surua ja pelkoa.
        Ja jos oikein tiukille menee, niin ammu alas kerrasta sanoilla; autimsin kirjoon kuuluvana sinä olisit kaasukammioissa, mikäli Hitler olisi tässä valintaa tekemässä. Tätä et tietenkään voi mitenkään tehdä, jos et ole jo tarpeeksi iskostanut lapsesi päähän, että nykyisin ja varsinkaan teidän perheessä ei ihannoida valkoista täydellistä arjalaista rotua, vaan kaikki erilaisuus suvaitaan täysin ehdoitta.


      • jaa-a
        ... kirjoitti:

        Ja vielä tuo lievä asperger, jonka luin jälkijättöisesti.

        Tyttäreltäsi siis puuttuu kyky empatiaan, eli hän tarvitsee tunteiden nimeämistä sinne. Niin Hitler jalosti täydellistä valkoista rotua ja se tuntui siihen rotuun kuulumattomista täysin paskalta hommalta. Aiheutti heille kärsimystä, surua ja pelkoa.
        Ja jos oikein tiukille menee, niin ammu alas kerrasta sanoilla; autimsin kirjoon kuuluvana sinä olisit kaasukammioissa, mikäli Hitler olisi tässä valintaa tekemässä. Tätä et tietenkään voi mitenkään tehdä, jos et ole jo tarpeeksi iskostanut lapsesi päähän, että nykyisin ja varsinkaan teidän perheessä ei ihannoida valkoista täydellistä arjalaista rotua, vaan kaikki erilaisuus suvaitaan täysin ehdoitta.

        Ei asperger ihmisiltä puutu kyky empatiaan. Heistä ei vain näe tunteita, kun ilmehdintä on vähäistä. He kykenevät myötäelämään ja auttamaan siinä missä muutkin.


      • ...
        jaa-a kirjoitti:

        Ei asperger ihmisiltä puutu kyky empatiaan. Heistä ei vain näe tunteita, kun ilmehdintä on vähäistä. He kykenevät myötäelämään ja auttamaan siinä missä muutkin.

        Oho, olipas tuo outo vai liekö ihan uusi näkökulma. En ole itse koskaan vielä tuollaiseen törmännyt, vaikka vuosia autisminkirjoa opiskellut.

        Kuka tahansa kykenee auttamaan ja myötäelämään, neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivät vain eivät myötäsyntyisesti, vaan opetettuina/mallitettuina. Ilmeetöntä autisminkirjon henkilöä en ole tavannut koskaan, mutta tiedän, että tunteita he eivät osaa tunnistaa, eivätkä koe niitä myöskään merkityksellisiksi ja tästä syystä juuri eivät koskaan mieti sitä miltä toisista tuntuu, koska omatkaan tunteet eivät juuri mitään merkitse.


      • jaa-a
        ... kirjoitti:

        Oho, olipas tuo outo vai liekö ihan uusi näkökulma. En ole itse koskaan vielä tuollaiseen törmännyt, vaikka vuosia autisminkirjoa opiskellut.

        Kuka tahansa kykenee auttamaan ja myötäelämään, neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivät vain eivät myötäsyntyisesti, vaan opetettuina/mallitettuina. Ilmeetöntä autisminkirjon henkilöä en ole tavannut koskaan, mutta tiedän, että tunteita he eivät osaa tunnistaa, eivätkä koe niitä myöskään merkityksellisiksi ja tästä syystä juuri eivät koskaan mieti sitä miltä toisista tuntuu, koska omatkaan tunteet eivät juuri mitään merkitse.

        Olet väärässä. Opiskelusi on selvästi mennyt hukkaan.


      • Anonyymi
        huolestunut kirjoitti:

        Hänen puheistaan päätellen hän tietää, mitä Hitler teki. Aina, kun kysyn, että minkä vuoksi hän on Hitlerin kannalla, hän kertoo perustelut ja lisää joka kerta, että tietää varsin hyvin mitä Hitler teki.

        Pitäisikö minun tosiaan huolestua tästä vai yrittää kääntää tyttäreni pää?

        Älä missään nimessä kääntyä häntä hän tajuaa itse sen itsekkin lapsena tein samaa minusta homous oli rangaistavaa samoin juutalaisuus mutta tajuu


    • erikoisen äiti

      Onkohan tyttärellläsi mahdollisesti asbergerin syndrooma? Saattaa olla niin erikoinen mielenkiinnnonkohde että vaikuttaa hieman siltä-tosin ei ole yksi totuus. Oletko keskustellut että miksi kannattaa-mikä oli niin hyvää miljoonien viattomien tappamisessa? Vai onko ihannoiva lähinnä systeemien toimivuudesta..siilloin asian näkökulma on erilainen.Tosin on nuorikin vielä..aika näyttää.Voi olla että on ohimenevä ihastus..

      • huolestunut

        Kyllä hänelle on todettu lievää aspergeria. Nyt kun sen mainitsit, niin tajusin itsekin, että kyse voi nimenomaan olla siitä. Täytyy nyt vähän seurailla, miten tyttäreni suuntaus asiaan etenee. Kiitos kaikille!


    • Kolmen äippä

      Reagoisin siten että tajuaisin, lapseni olevan joko äärimmäisen tyhmä tai sairas. Yrittäisin saada hänelle apua, jollei hän muuttaisi mielipiteitään ajan myötä kasvaessaan ja toivottavasti viisastuessaan.

      • vai niin

        Ääriajattelu on tyypillistä kehittymättömille ihmisille, kuten nuorille. Aikuiseen sopisivat määritelmäsi, mutta nuori ei osaa vielä ajatella monelta kantilta asioita. Nuori siis ei ole sairas eikä tyhmä, vaan nuorien tavoin kehittymätön.


      • Kolmen äippä
        vai niin kirjoitti:

        Ääriajattelu on tyypillistä kehittymättömille ihmisille, kuten nuorille. Aikuiseen sopisivat määritelmäsi, mutta nuori ei osaa vielä ajatella monelta kantilta asioita. Nuori siis ei ole sairas eikä tyhmä, vaan nuorien tavoin kehittymätön.

        Kyllä teini-ikäisen pitäisi jo tajuta oikean ja väärän eron. Pääasiassa ajattelisin kyllä, että onpa minulla tyhmä lapsi, mutta ei pyskiatrisista ja/tai neurologisista tutkimuksistakaan olisi hänelle yhtään haitaksi.
        Kuten jo kirjoitin, yrittäisin saada hänelle apua, jollei hän ajan myötä hiukan viisastuttuaan muuttaisi mielipiteitään.


    • Tynnyrissä kasvanut

      Astu peilin ääreen ja mieti, mitä olet jättänyt tekemättä lapsesi kasvatuksessa.

      • huolestunut

        Omasta (ja muidenkin) mielestä olen kyllä ihan onnistunut lapsen kasvattamisessa. En ainakaan usko, että kasvatus määrittää sen, mitä lapsi tulee aikuisena ajattelemaan.


      • Voi voi teitä
        huolestunut kirjoitti:

        Omasta (ja muidenkin) mielestä olen kyllä ihan onnistunut lapsen kasvattamisessa. En ainakaan usko, että kasvatus määrittää sen, mitä lapsi tulee aikuisena ajattelemaan.

        Nimenomaan vanhempien vakaumus määrittää pitkälle myös lasten asenteet.
        Harvinainen poikkeus on, jos humaanista ja tasa-arvoon pyrkineestä kodista lähtee natsismia ihannoiva lapsi.

        Millainen on hyvin kasvatettu natsi?
        Pukeutuuko tyttäresi maastopukuun, vai kelpaako vielä normaalit vaatteet ja oma hiusten väri?
        Millaiset lävistykset ja tatuoinnit hän on ehtinyt ottaa tämän poliittisen kääntymyksensä jälkeen?

        Mitä käsityksiä tyttärelläsi on sionismista?


      • Olisitko yhtä
        huolestunut kirjoitti:

        Omasta (ja muidenkin) mielestä olen kyllä ihan onnistunut lapsen kasvattamisessa. En ainakaan usko, että kasvatus määrittää sen, mitä lapsi tulee aikuisena ajattelemaan.

        jos tyttäresi ilmoittaisi olevansa Stalinin tai Maon kannattaja ? Kukahan on ottanut eniten ihmisiä hengiltä...


    • Kehheh

      Onko hän siis rotuvihaaja? Vaiko äärioikeisto kannalla?

    • quukkeli

      Minun teiniltäni se olisi vain yritys ärsyttää. Provokaatiota. Hyvät ja syvät keskustelut lyttäämättä toisen mielipidettä (-> luottamuksen menetys) seuraisivat. Tätä se meidän teini ei olekaan vielä keksinyt, jään odottelemaan.

      En olisi ihan kauhean huolissani. Olen itsekin ollut ja olen edelleenkin kiinnostunut monista maailman asioista, mm. politiikasta. Teini-iän jyrkkyys kyllä karisee matkan varrella.

      • quuk

        Kyseessä on siis tytär....minä teini-iässä oli jo ihan periaatteesta kaikesta täysin eri mieltä kuin äitini ja samaa näyttää omakin tyttäreni tekevän. Ne rajat, joissa olet tiukin (vahvat mielipiteet) ovat eniten koeteltuja. Kai se on jotain napanuoran katkaisua, mene ja tiedä. Äidit saavat ryöpytystä isiä enemmän.


    • fgdsa

      Kyllähän tässä murkun äitinä on kuullut kaikenlaista. Yleensä ohimeneviä vihan puuskia ja halua ärsyttää. Jos lapsen koulu sujuu ja ei liitele iltaisin missään ei niin paljon syytä huoleen. Tosin se netissä tuntikausia viettäminen ja sieltä mallien ottaminen on myös mahdollista. Mutta niin kauan kun ei käy missään eikä kaveripiiri näytä "natseilta" ei syytä huoleen. Nuori ei välttämättä tiedä/ymmärrä mitä kaikkea se natsismi pitää sisällään, vaikka niin väittääkin. Eikä todellakaan tarvi missään nimessä hyväksyä hänen "päätöstään".Pitää vaan osittaa olevansa aikuinen ja sanoa mitä siitä aatteesta ajattelee, välittämättä murkun uhosta. Minä palauttelen omaani maanpinnalle aina kun on mahdollista, jos hänen ajatusmaailmansa käy liian lennokkaaksi. Tuen asioissa joissa tarvii tukea ja autan, tuomitsen jos asia sitä vaatii....

    • valoja mammat

      Juu no mietittekös te äitylit nyt lainkaan siltä tyttären kannalta ? Ehkä hän on ihan täysjärkinen ja tajuaa oman kantansa. Ehkä hän on rasistin eikä tykkää maahanmuuttajista eikä myöskään juutalaista. Hitler teki ehkä väärin, mutta tajuatteko että eikös niitä ihmisiä pidä vähän täältä maaapallolta hävittääkkin ennenkuin happi loppuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe