HANKEN?

tiedoton

Moi, haluisin tietää:
Kuinka monta % Hankenissa opiskelee suomenkielisiä?
Kuinka vaikeat ovat kielikokeet?
Kuinka suuri osa opetuksesta/tenteistä on ruotsiksi/englanniksi?
Pidetäänkö yhtä tasokkaana kun HKKK:a?
Millainen ilmapiiri, millaista porukkaa?
Millaisia kokemuksia?
Haluisin vertailukohtia ennen kun päätän kumpaan pyrin:). Kiitoksia kaikille!

6

2866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VVV

"Pidetäänkö yhtä tasokkaana kun HKKK:a?"

No ei helvetissä.

• ÅA:ssa opiskeleva

Hankenissa on suomenkielisiä opiskelijoita n. 15%, ruotsinkielisiä 80%. Osa on tietysti kaksikielisiä, ja suuri osa ruotsinkielisistä puhuu ainakin tyydyttävää suomea. Prosenttiluvut on suunnilleen samat kuin Åbo Akademissa, joten eiköhän siellä pärjää vähän heikommallakin kielitaidolla. Ainakin ÅA:ssa löytyy aina joku, joka osaa selittää tarvittavat asiat suomeksi.

Muuta en osaa sanoa Hankenista, mutta tietääkseni Åbo Akademista valmistuneet työllistyy tilastojen mukaan paremmin kuin mistään muusta Suomen yliopistosta valmistuneet. Vaikka muistini pettäisikin, ÅA on varmasti työllistymistilastojen kärkipäässä. Vaikka ruotsinvastustajat koittaakin muuta väittää, sisäänpääsyn helppous ei todellakaan korreloi suoritetun tutkinnon arvostuksen kanssa.

Suosittelen kyllä harkitsemaan Hankenia. Jos vaan kielikokeesta selviät, opiskelujen ei pitäisi kielen puolesta olla mitenkään ylivoimaista. Alku on kyllä rankkaa kaikille suomenkielisille, mutta muutaman viikon jälkeen alkaa jo pysyä kärryillä luennoilla ja kyllä se kaikki siitä ajan mittaan alkaa sujua.

Itse olen ainakin todella tyytyväinen siihen, että valitsin ÅA:n. Saan arvostettujen papereiden lisäksi hyvän kielitaidon, ja myös elämänkoulun kannalta opiskelu on ollut todella antoisaa. Saa kokea ihan omakohtaisesti, millaista on olla kielellisessä vähemmistössä kielivähemmistön keskellä. Yksin ei täytynyt jäädä missään vaiheessa. Ruotsinkieliset otti tosi lämpimästi vastaan, vaikka aluksi ruotsini oli aikamoista takeltelua tyyliin "jag hatar... ei ku siis... hetar... ääh, heter..." Suomenkielisenkään juttuseuran löytäminen ei ole ollut vaikeaa, ja yhteiset kielivaikeudet lähentää kummasti. Näin mutu-tuntumalta luulen, ettei Hankenissa ole asiat ainakaan paljon huonommin kuin täällä ÅA:ssa, jossa ilmapiiri on mitä parhain. :)

• tiedoton

Kiitos, hankenin vaihtoehto vaan varmistui, olen tosin luultavasti menossa ensiksi Ruotsiin hankkimaan työkokemusta ja parantamaan kielitaitoa:).

• hmm...

Kai ymmärrät ettei ruotsinkielisten työllistyminen liity paskan vertaa käytyyn kouluun. Tai liitty sen verran, että pappa sanoo minne mennä, jotta pappa hoitaa duunin valmistumisen jälkeen. Opetuksen taso ei vaikuta asiaan paskan vertaa.

• danjus
        hmm... kirjoitti:

Kai ymmärrät ettei ruotsinkielisten työllistyminen liity paskan vertaa käytyyn kouluun. Tai liitty sen verran, että pappa sanoo minne mennä, jotta pappa hoitaa duunin valmistumisen jälkeen. Opetuksen taso ei vaikuta asiaan paskan vertaa.

mitä h******ii sinä luulet tietäväs prkl. älä puhu paskaa ku et tiedä asiast yhtään mitään!

• gulis-04

Hei tiedoton! Aloitin itse nyt syksyllä Hankenissa ja olen 100% suomenkielinen, meitä aloittaa vuosittain noin 6 ( - 2) kpl. Sveffi (ruotsia suomenkielisille) ryhmässä on noin 20, mutta virallisesti suomenkielisesti Hankenissa lasketaan kaikki, jotka ovat käyneet lukion suomeksi, vaikka olisi kirjoittanut molemmat kotimaiset yo-kirjoituksissa äidinkielenä ja on kaksikielisestä perheestä. Kielikoe on vaikea ja harva siitä pelkällä kouluruotsilla selviää. Kannattaa harjoitella kääntämistä ja lukea HBL:ia. Koko opetus on ruotsiksi, samoin kaikki tentit. Myös engalanniksi on kursseja, mutta ne taitavat kaikki olla sitten 3. vuoden ja siitä ylöspäin kursseja. Kurssikirjallisuus on useinmiten englanniksi, mikä voi sekoittaa aluksi jos pitää samaan aikaan miettiä kahdella vieraalla kielellä.

Itse en ole ollut Ruotsissa kieltä harjoittelemassa. Saman asian ajaa ruotsinkielinen kansanopisto tai vaikka AMK. Itse kokeilin molempia :) Pelkkiä hyviä kokemuksia Hankenista näin 1kk opiskelun jälkeen, mukavaa porukkaa ja hyvät bileet! Käy vilkaisemassa www.shsweb.fi

Tasokkuudesta vielä: "År 2000 erhöll Hanken den europeiska Equis –kvalitetsstämpeln som en garanti att högskolan uppfyller höga kvalitetskrav och grad av internationalisering."

Jos on lisää kysyttävää niin vastailen mielellään! Nyt pitää lähteä luennolle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4467
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1197
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      913
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      847
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe