Ilmeisesti tuulettajan hihna pitää vikinää. Alkuun se vinkui käynnistettäessä ja hävisi moottorin lämmetessä, nyt vinkuu jatkuvasti.
Pitääkö vaihtaa heti eli mitä voipi hajoittaa jos ei heti vaihda ?
hihna vinkuu, haitttaakse ?
13
36815
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
Kiristä se hihna oikeaan tiukkuuteen. Jos ei auta, on hihna kulunut ja se pitää uusia. Jos ei auta, on hihnapyörä(t) kulunut ja siihenhän ei auta kuin uusinta.
Jos viitsit vinkunaa kuunnella niin kuuntele. Joskus se akku tyhjenee jos lataus ei toimi riittävästi. - löysä
Morjens,jos autossasi on automaattikiristin hihnalle ja se toimii niin hihna ei ole löysällä vaan todennäköisesti se on "lasittunut",vaihda hihna.
- dfhbdfh
Kitisee siis koska hihna luistaa ja luistaminenhan meinaa lämpöä. Voi hihna pian napsahtaa kesken ajon, hihnarulla kuumeta ja laakeri mennä piloille leikata kiinni tai muuten vaan mennä ne rullien urat piloille. Kannattaa selvittää vielä kun vähällä ehkä pääsee.
- fdbvdfb
Katsokaa vaikka youtubesta eric the car guyn jaksoja niin samat sekin selitti moniurahihnaa käsittelevässä jaksossaan. Ei se ainakaan kommenttia miinustelemalla parane. Tarpeeks kauan kun kitkaremmi luistaessaan hiestää metallirullia niin ei se hyvää tee.
- Possu
Mina ei haittaa. Sinua saattaa pian haitata.
- 19+46
ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri. hihnavetoisia apulaitteita ovat generaattori, kompressori, vesipumppu, hydraulipumppu ajoneuvosta riippuen.
käynnistyksen jälkeen generaattori tuottaa suurta latausvirtaa koska akku ottaa latausvirtaa vastaan käynnistyksen kuluttaman virran takia, dieselmoottorin jälkihehkutus on toiminnassa, kylmällä säällä pidetään takalasin ja perseenlämmittimiä päällä, lämmityslaitteessa voi olla apuvastus jne...
silloin kun generaattori tuottaa suurta virtaa, tarvitsee se paljon voimaa hihnavedosta. silloin hihna luistaa helpommin. hihnan luistaminen saattaa aiheuttaa ongelmia mikäli generaattorin pyörimisnopeus laskee tarpeeksi niin sen kyky tuottaa latausvirtaa heikkenee.
sitten latausjännite lähtee laskemaan ja auton ohjausjärjestelmät alkaa pudottamaan sähkölaitteita pois päältä, ensimmäisenä lähtee lämmityslaitteen apuvastus, sitten takalasinlämmitin jne...
moniurahihna on nykyään käytössä koska kiilahihna ei pysty siirtämään tarpeellista tehoa kaikille apulaitteille mitkä hihnavedolla pyörivät. hihnassa on myös automaattinen kiristys yleensä eli jos hihna luistaa niin pitäisi viedä korjaamolle.
kovat pakkaset on tulossa kannattaa nyt korjata hihna kuntoon. sähköä tarvitaan pakkasella runsaasti ja latausjännite pitää pysyä korkealla että akku lataantuisi. jos hihna luistaa ja generaattori ei kehitä tarpeeksi virtaa, saattaa jännite olla liian alhainen ja akku ei lataannu.
sitten joku aamu moottori ei lähde käyntiin koska akun varaustaso on heikentynyt alhaisen latausjännitteen johdosta. uusi akkukin menee tyhjäksi ennenpitkää jos hihna luistaa liikaa.- Näin on.
Olet melko pätevä kun voit näillä tiedoilla sanoa, "ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri". Jos tuntisit hieman vanhempia autoja, niin tietäisit monissa autoissa olleen tuuletinsiivet juurikin vesipumpunhihnapyörässä kiinni.
- 19+46
Näin on. kirjoitti:
Olet melko pätevä kun voit näillä tiedoilla sanoa, "ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri". Jos tuntisit hieman vanhempia autoja, niin tietäisit monissa autoissa olleen tuuletinsiivet juurikin vesipumpunhihnapyörässä kiinni.
kyllä se tuuletin viimeiset 10-20 vuotta on pyörinyt ihan sähköllä eikä hihnavetoisena.
- as2
19+46 kirjoitti:
kyllä se tuuletin viimeiset 10-20 vuotta on pyörinyt ihan sähköllä eikä hihnavetoisena.
Ihan tarkkaan en nyt muista mutta onpa noita vajaa 10 vuotta vanhoja mersuja/bemareita/volkkareita missä nimenomaan visco kytkimellä on tuo tuuletin kytketty moniurahihnaan.
- Anonyymi
Hihna kulunut ja vaihto uuteen. Kysyivät, että mikä vinkuu jatkuvaan jakopään puoleisessa moottorin päädyssä. Jakopään hihna ei voi vinkua, koska hihna on hammastettu. Vinkuminen tulee laturin hihnasta ja laturin laakereista = rikki. Vaihtolaturi esim. Motonet on vaivaan hyvä ratkaisu.
- Anonyymi
Tyypillinen palstanhäirikön vastaus, jota noudattamalla tulee todella kalliiksi eikä auta varsinaiseen vikaan.
Vielä parempi konsti on hihnan kiristys. Jos ei auta, niin uusi hihna.
Lienee aloittaja jo vian löytänytkin reilussa 10 vuodessa. - Anonyymi
Kyllä voi vinkua jakohihna jos selältä painavat ohjainpyörän tai kiristäjän rullan laakerit meinaa jumia/hirttää. Tämmösiä tapauksia on tullut monia vastaan vuosien varrella. Se selviää kun ottaa apulaite hihnat pelistä pois ja käyntiin jos vielä vinkuu syy jakopään remmissä
- Anonyymi
Toyoosta vinkuu jakopäässä iso kissa mootoris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663