Ilmeisesti tuulettajan hihna pitää vikinää. Alkuun se vinkui käynnistettäessä ja hävisi moottorin lämmetessä, nyt vinkuu jatkuvasti.
Pitääkö vaihtaa heti eli mitä voipi hajoittaa jos ei heti vaihda ?
hihna vinkuu, haitttaakse ?
13
33621
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
Kiristä se hihna oikeaan tiukkuuteen. Jos ei auta, on hihna kulunut ja se pitää uusia. Jos ei auta, on hihnapyörä(t) kulunut ja siihenhän ei auta kuin uusinta.
Jos viitsit vinkunaa kuunnella niin kuuntele. Joskus se akku tyhjenee jos lataus ei toimi riittävästi. - löysä
Morjens,jos autossasi on automaattikiristin hihnalle ja se toimii niin hihna ei ole löysällä vaan todennäköisesti se on "lasittunut",vaihda hihna.
- dfhbdfh
Kitisee siis koska hihna luistaa ja luistaminenhan meinaa lämpöä. Voi hihna pian napsahtaa kesken ajon, hihnarulla kuumeta ja laakeri mennä piloille leikata kiinni tai muuten vaan mennä ne rullien urat piloille. Kannattaa selvittää vielä kun vähällä ehkä pääsee.
- fdbvdfb
Katsokaa vaikka youtubesta eric the car guyn jaksoja niin samat sekin selitti moniurahihnaa käsittelevässä jaksossaan. Ei se ainakaan kommenttia miinustelemalla parane. Tarpeeks kauan kun kitkaremmi luistaessaan hiestää metallirullia niin ei se hyvää tee.
- Possu
Mina ei haittaa. Sinua saattaa pian haitata.
- 19+46
ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri. hihnavetoisia apulaitteita ovat generaattori, kompressori, vesipumppu, hydraulipumppu ajoneuvosta riippuen.
käynnistyksen jälkeen generaattori tuottaa suurta latausvirtaa koska akku ottaa latausvirtaa vastaan käynnistyksen kuluttaman virran takia, dieselmoottorin jälkihehkutus on toiminnassa, kylmällä säällä pidetään takalasin ja perseenlämmittimiä päällä, lämmityslaitteessa voi olla apuvastus jne...
silloin kun generaattori tuottaa suurta virtaa, tarvitsee se paljon voimaa hihnavedosta. silloin hihna luistaa helpommin. hihnan luistaminen saattaa aiheuttaa ongelmia mikäli generaattorin pyörimisnopeus laskee tarpeeksi niin sen kyky tuottaa latausvirtaa heikkenee.
sitten latausjännite lähtee laskemaan ja auton ohjausjärjestelmät alkaa pudottamaan sähkölaitteita pois päältä, ensimmäisenä lähtee lämmityslaitteen apuvastus, sitten takalasinlämmitin jne...
moniurahihna on nykyään käytössä koska kiilahihna ei pysty siirtämään tarpeellista tehoa kaikille apulaitteille mitkä hihnavedolla pyörivät. hihnassa on myös automaattinen kiristys yleensä eli jos hihna luistaa niin pitäisi viedä korjaamolle.
kovat pakkaset on tulossa kannattaa nyt korjata hihna kuntoon. sähköä tarvitaan pakkasella runsaasti ja latausjännite pitää pysyä korkealla että akku lataantuisi. jos hihna luistaa ja generaattori ei kehitä tarpeeksi virtaa, saattaa jännite olla liian alhainen ja akku ei lataannu.
sitten joku aamu moottori ei lähde käyntiin koska akun varaustaso on heikentynyt alhaisen latausjännitteen johdosta. uusi akkukin menee tyhjäksi ennenpitkää jos hihna luistaa liikaa.- Näin on.
Olet melko pätevä kun voit näillä tiedoilla sanoa, "ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri". Jos tuntisit hieman vanhempia autoja, niin tietäisit monissa autoissa olleen tuuletinsiivet juurikin vesipumpunhihnapyörässä kiinni.
- 19+46
Näin on. kirjoitti:
Olet melko pätevä kun voit näillä tiedoilla sanoa, "ei siellä mikään tuuletin hihnalla pyöri". Jos tuntisit hieman vanhempia autoja, niin tietäisit monissa autoissa olleen tuuletinsiivet juurikin vesipumpunhihnapyörässä kiinni.
kyllä se tuuletin viimeiset 10-20 vuotta on pyörinyt ihan sähköllä eikä hihnavetoisena.
- as2
19+46 kirjoitti:
kyllä se tuuletin viimeiset 10-20 vuotta on pyörinyt ihan sähköllä eikä hihnavetoisena.
Ihan tarkkaan en nyt muista mutta onpa noita vajaa 10 vuotta vanhoja mersuja/bemareita/volkkareita missä nimenomaan visco kytkimellä on tuo tuuletin kytketty moniurahihnaan.
- Anonyymi
Hihna kulunut ja vaihto uuteen. Kysyivät, että mikä vinkuu jatkuvaan jakopään puoleisessa moottorin päädyssä. Jakopään hihna ei voi vinkua, koska hihna on hammastettu. Vinkuminen tulee laturin hihnasta ja laturin laakereista = rikki. Vaihtolaturi esim. Motonet on vaivaan hyvä ratkaisu.
- Anonyymi
Tyypillinen palstanhäirikön vastaus, jota noudattamalla tulee todella kalliiksi eikä auta varsinaiseen vikaan.
Vielä parempi konsti on hihnan kiristys. Jos ei auta, niin uusi hihna.
Lienee aloittaja jo vian löytänytkin reilussa 10 vuodessa. - Anonyymi
Kyllä voi vinkua jakohihna jos selältä painavat ohjainpyörän tai kiristäjän rullan laakerit meinaa jumia/hirttää. Tämmösiä tapauksia on tullut monia vastaan vuosien varrella. Se selviää kun ottaa apulaite hihnat pelistä pois ja käyntiin jos vielä vinkuu syy jakopään remmissä
- Anonyymi
Toyoosta vinkuu jakopäässä iso kissa mootoris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663115
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262203Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681829Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251667Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161381- 281351
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281220Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101167Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631127