Mhin perustuu tuo, että voivat tarjota niinkin halvalla usein lentoja? Mistä ottavat sen halvalla myydyn lipun loppuosan? Ei ainakaan oheismyynneistä. Yleensä halpojen lentojen kyttääjät eivät mistään muustakaan maksa.
Halpojen lentojen hinnoittelulogiikka
12
330
Vastaukset
- Onko taikatemppu?
Vai voisiko olla niin, ettei avaaja tiedä ihan kaikkea. Ei Ryanair taida mikään kriisiyhtiö olla?
- Esim näin
Halpalentojen perusideologiaan kuuluu mahdollisimman lyhyitä lentoja, kone täynnä ja mahdollisimman monta kertaa päivässä / kone. Tämä onnistuu esim Keski-Euroopan suurten kaupunkien välillä.
Sitten sekundaarikeinot lisäksi, eli vaaditaan lähes olemattomia kenttämaksuja, tai ei suostuta lentämään ja ollaan vailla ainakin pienemmiltä marginaalikohdekentiltä ns markkinointitukia, jotka ovat satoja tuhansia / reitti / kohde. Kun markkinointitukien maksaminen lopetetaan, loppuu samaan aikaan myös ko reitti ja sen lentäminen.
Myöskin lentäjät ja matkustamohenilökunta nautii riistomeiningistä ja eniten varmaan lentäjät, jotka torpparin ominaisuudessa pakotetaan lentämään paljon ja sairaana ym ym.
Näillä keinoilla päästään jo pitkälle halpalentotiminnassa ja varmasti löytyy lisää kivoja tapoja ja kohteita, joilla maksattaa halpojen lippujen puuttuvat rahamäärät. - 14+10
Tukia saavat legacy-yhtiötkin nykyään (esim finnair/flybe ja airBaltic Suomessa) - mutta
- täydet koneet
- uudet koneet - pienempi kulutus
- lyhyet vaihtoajat --> enemmän lentoja/kone/päivä
- halvempi polttoaine kuin monella pienemmällä yhtiöllä
- kakkoskentät/terminaalit
- vaativat vähemmän maapalveluita (esim lentoemännät siivoavat koneet)
- matala organisaatio
- alempi palkkataso kuin legacy-yhtiöillä (esim finnair tai SAS)
- maksulliset lisäpalvelut
Kaikki tietysti ei päde kaikkiin yhtiöihin.
Pääsääntöisesti halpalentoyhtiöiltä puuttuu vanhojen legacyjen pöhöttyneet kustannusrakenteet ja yli-ikäinen konekanta, mikä helpottaa kummasti. - toimii se
Monet ihmiset kuluttavat mielellään lentokoneen palveluja ja monet ihmiset myös ottavat matkatavaroita mukaan, joista he maksavat lisämaksun.
Halpalentoyhtilö luottaa siihen, että ihmiset tarvitsevat laukkujaan ja tavaroitaan joka tapauksessa ja he ovat siinä ihan oikeassa.
Halvoilla hinnoilla saadaan korkeampi täyttöaste, jonka avulla se pieni voitto sitten saadaan aikaiseksi. Se on tarkkaa matematiikkaa ja todennäköisyyksiä. - Miettinyt
Väitän, että ns "halpalentoyhtiöt" saavat lentoa kohden/asiakas lähes saman, kuin nämä ns eihalpalentoyhtiötkin.
Ymmärtääkseni halpalentoyhtiö laittaa ensin tyrkylle pilkkahinnan, millä voi mainostaa lentojaan ja saa suuren huomion. Ensimmäiset varaajat saavatkin lippunsa lähes ilman. Kuitenkin seuraava ja seuraavan varaajan kohdalla hinta nousee muutaman prosentin. Kun koneen täyttöaste on 50% niin sillä kohdalla joutuukin jo maksamaan lähes normaalihinnan. Siitä eteenpäin varatessa lippu käy aina vaan kalliimmaksi ja viimeiset paikat myydään sikahinnalla. Siis loppupään varaajat maksavat ylihinnallaan alkupään varaajien lipuista (suuren) osan.
Mihinkään oheismyyntikatteisiin ei halvat hinnat perustu, kuin vaan pieneltä osin. Kuka nyt satasilla syö ja juo lennon aikana, minkä antamalla katteella lentoyhtiö voisi paikata (vaikkapa 59e Barcelonaan) alihinnoitellun lipun aiheuttamat menetykset.
Tietenkin huokeahkot hinnat perutuvat myös tehokkuuteen ym. mitä aikaisemmissa viesteissä on jo lueteltu. - bytheway
Oletkohan ollut näillä halvoilla lennoilla koskaan? Kuulostaa tuo kommenttisi enemmän "mututiedolta" kuin kokemukselta. Olen lentänyt niin Finskillä, Raikulla kuin muillakin operaattoreilla. Kaikissa on ihan samanlaista oheismyyntiä ja ostamista.
Minä henk. koht. ostan lennoilla mitä huvittää ja milloin huvittaa olipa lentoyhtiö mikä tahansa. - 14+15
Ainakaan Ryanairin hinnoittelumekanismi ei toimi 'miettineen' mallin mukaisesti. Muiden yhtiöiden hinnoittelua en ole seurannut.
- Miettinyt
Seurasin miten hinta hyppäsi heti 40 e ylös, kun olin ostanut Norskilta lipun Espanjaan.
- 14+12
Jos hinta nousi ylös, ei se tarkoita sitä, että samaan koneeseen ei voisi myydä enää halvempia lippuja. Hintoja hinataan ylös ja alas koko ajan, ehkäpä viikon päästä päätetään myydä vaikkapa 10 paikkaa taas halvemmalla tuohon koneeseen, johon menit liput ostamaan. Halpisyhtiöiltä lipun ostaminen on kuin uhkapeliä pelaisi, saatat voittaa tai sitten hävitä...
- 15+3
Noin se on. Mahdollisimman aikaisin ostettu lippu ei välttämättä ole halvin. Erot eivät ehkä ole suhteessa yhtä isoja kuin esimerkiksi VR:llä, mutta jos matka on pidemmän ajan päässä kannattaa ehkä seurata hintakehitystä hetken aikaa - useammallakin lentoyhtiöllä.
Itse laitoin esimerkiksi kesäkuun lennot skyscannerin seurantaan, ja ostin, kun hinta putosi menopaluulipulla 132,- --> 81,- Tänään näköjään vielä saman hintaiset. - 2+1
Yllä jo oli mainittu paljon hyviä syitä.
- Lisäksi voisi mainita sen, ettei lentolippuja myydä "vaihdolla" eli lennot ovat paikasta paikkaan ja myöhästyessäsi toiselta lennolta ei sinulle järjestetä lippuja seuraavalle lennolle tai majoituksia tms.
- Henkilökunnan etuuksiin ei pysty esim. Finnair paljon vaikuttamaan, kun henkilökunta pitää kiinni vanhoista eduistaan. On melkoinen etu, kun pystyt ottamaan työhön matkustamohenkilökunnan, joka siivoaa ja hoitaa koneen bordingin
- Ja matkatavaroiden käsittely maksaa aivan varmasti eli kustannusten siirtäminen niille, joilla on laukkuja on mielestäni oikein.
- Tuet, huonot lentoajat, halvat terminaalit ja kentät jne. kuuluvat konseptiin.
Ja yhtiöt pitävät yllä "edullista" mainettaan, vaikka lentolippujen keskihinta ei olekaan niin paljon edullisempi perinteisiin verrattuna kuin kuvitellaan. Joku
maksaa lipuista enemmän koneessa
Ja huomioiko kaikki, että yölento voi tulla yöpymisineen kalliimmaksi kuin perinteisen lentoyhtiön aamulla lähtö-illalla paluu matka-aikataulu. - 3+13
Viime vuosipuoliskolla Ryanairin keskimääräinen lippu on maksanut 52€ (sis pakolliset kulut laukut keskimäärin). On tuo selvästi halvempaa kuin legacyillä.
Koneet lentävät koko päivän aikaisesta aamusta myöhään iltaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821369Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661164Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1991154Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2111151Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍128871Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755