Pian 17 ja raskaana!

16 ja raskaana

Eli, Oon 16 vuotias muutaman kuukauden päästä 17v tyttö ja viimeviikolla tein testin kuukautisten poisjäännin takia ja testi näytti positiivista.Poikaystävä ja minä ei todellakaan tätä suunniteltu mutta päätimme kuitenkin pitää lapsen. Molemmat ovat vanhemmille kertonut ja alkujärkytyksen jälkeen omat vanhemmat sanoivat tukevansa mua mitä tahansa mä päätänkin. Omien laskujen mukaan raskaus on viel ihan alussa noin. 7 tai 8 viikkoa. Tiedän, ettei kaikki kommentit tule olemaan tukevia, positiivisia mutta toivon myös että, saisin täältä neuvoa ja juttuja miten oma elämä on menny niillä jotka on kanssa nuorena saanut lapsen.

44

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan oikeasti

      Noniin, sillälailla. Taas uusi teiniperhe veronmaksajien elätettäväksi.

      Miten näitä teiniraskauksia tulee joka tuutista, vaikka nykyään ehkäisyvalistus aloitetaan jo todella varhain ja jatketaan koko yläasteen. Lisäksi ehkäisyvälineitä on joka lähtöön.

      Välinpitämättömyyttä,kö?

    • Tätä mieltä

      Nuoret vanhemmat voivat olla yhtä hyviä vanhempia kun varttuneemmatkin ihmiset. Itse uskon, että ketjusn aloittaja pärjää kyllä kun on hyvä tukiverkosto apuna ja poikaystävä. Pärjäätte varmasti hyvin :) Onnea!

    • toinen 16.w.

      Kyllä sen lapsen kanssa pärjää!:) Onko sulla mitään blogia? ois tosi mukava kuulla kuulumiset ja mitä raskaus tuo tullessaan :)

    • 16 ja raskaana

      Ei mulla blogia ole mutta oon kyllä halunnut sellasta alkaa kirjottamaan :) En oo nyt vaan oikeen saanu aikaseksi! Sitten kun saan aikaiseks voin laittaa linkin niin pääset lukemaan :) Voin jo sulle sanoa, että pientä pahoinvointia on ollut mut ei mitään kamalaa :)

    • vastailuja

      Hyvä ettei sen enempää!:) Ois tosi mukava kuulla jonkun nuoren tulevan äidin kuulumisia, kun ei tuttava piirissä sellaisia ole.

    • 16 ja raskaana

      Yritin itseasiassa tossa äsken katella noitaa blogeja mutta huomasinpa sitten kuitenkin etten sitä osannu luoda :D En oikeen tajunnu yhtä kohtaa, täytyy kysyä huomenna et miten se nyt sit oikeen toimii :D Mutta siis mielelläni kirjottelen mitä kuuluu ja miten raskaus etenee. Ihanaa kun saa myönteisiäkin viestejä :)

    • lisäystä blogista :)

      Tästä ainakin saa blogin luotua :) monella ystävälläni on blogspotin blogi ja pitävät siitä!:) http://www.blogspot.fi/ Oikeassa yläkulmassa kohta mistä blogin saa luotua :)

    • 16 ja raskaana

      Okei kiitos :) Katotaas jos nyt ois vähän helpompaa :D

    • 16 ja raskaana

      En vaan osaa :D Yritän huomenna saada luoduksi oman blogin :)

    • 1997

      okei, blogia odotellessa :)

    • 16 ja raskaana

      Jos haluat nyt niin voit kysellä multa jotain :) En oo viel mihkään menossa :)

    • kyselyy

      Miten ystävät ja perhe suhtautui raskauteen? Onko jokin asia mikä hirvittää äidiksi tulossa?:) En itse henkilökohtasesti tajua miks useat näilläkin palstoilla suhtautuvat niin negatiivisesti raskauteen. Jotkin nuoret voivat olla jopa parempia äitejä nuorempina, kuin vanhempina, ja voivat ymmärtää lasta paremmin sellaisessa iässä, kun lapsi kasvaa :D

    • 16 ja raskaana

      Ystävät on sanonu olevansa iloisia asiasta ja sanonu tukevansa mua mitä tahansa päätänkin. Vanhemmat oli järkyttyneitä mutta ei vihaisia mikä helpotti paljon omaakin oloa :) Vanhemmat lupasivat auttaa ja tukea mua mikä tuntui ihanalle koska sitä pelkäsin kaikista eniten. Äidiksi tulossa ei oikeastaan mikään muu ku se hirvitä, että tuleeko musta hyvä äiti vaikka olenki aika nuori. Oon kuitenki todella vastuuntuntoinen nuoresta iästä huolimatta. Synnytystä nyt jo jännitän aika paljon mut siihen on vielä onneks aikaa :)

    • mariaaaa

      Hyvä sitte että on ihmisiä jotka tukee ! :) Ootteko muuten sun poikaystävän kanssa samassa kämpässä vai asutkos vielä vanhempien luona?:) millon se laskettuaika on?:) kannattaa keskittyy vaan positiivisiin asioihin ja murehtia synnytystä sitten myöhemmin :)

    • 16 ja raskaana

      Asun vielä vanhempien luona. Jos nyt omat laskut on oikeassa niin lasketunajan pitäisi olla ens kesänä kesä tai heinäkuussa. On tässä tän alku järkytyksen jälkeen tullut semmonen todella onnellinen fiilis

    • Olennaisin kysymys..

      Millä meinasitte elää?

      • 16 ja raskaana

        Mä käyn töissä koulun ulkopuolella, samoin mun poikakaveri!


      • Entäs..
        16 ja raskaana kirjoitti:

        Mä käyn töissä koulun ulkopuolella, samoin mun poikakaveri!

        Kun kyse on 16-vuotiaasta, niin ihan mielenkiinnosta kyselen, minkälaiset tulot teillä on noista töistä?


      • 16 ja raskaana
        Entäs.. kirjoitti:

        Kun kyse on 16-vuotiaasta, niin ihan mielenkiinnosta kyselen, minkälaiset tulot teillä on noista töistä?

        Käyn tutulla töissä neljä kertaa viikossa joskus viisi kertaa ja saan kahesta päivästä 50e. Ihan vain tiedoksi, että emme todellakaan pistä oman lapsen elätuystä meidän vanhempien vaastuulle!!! Ihan itse aiomme pitää huolta lapsestamme, vanhemmat ovat luvanneet auttaa mutta me ei todellakaan suunnitella niitä kasvattamaan meidän lasta!!!
        Pitääkö nykyään olla yli 30 ollakseen hyvä ja vastuuntuntoinen vanhempi? Vaikka molemmat ollaankin vielä aika nuoria me rakastetaan meidän lasta!


      • Juuh...
        16 ja raskaana kirjoitti:

        Käyn tutulla töissä neljä kertaa viikossa joskus viisi kertaa ja saan kahesta päivästä 50e. Ihan vain tiedoksi, että emme todellakaan pistä oman lapsen elätuystä meidän vanhempien vaastuulle!!! Ihan itse aiomme pitää huolta lapsestamme, vanhemmat ovat luvanneet auttaa mutta me ei todellakaan suunnitella niitä kasvattamaan meidän lasta!!!
        Pitääkö nykyään olla yli 30 ollakseen hyvä ja vastuuntuntoinen vanhempi? Vaikka molemmat ollaankin vielä aika nuoria me rakastetaan meidän lasta!

        Eli neljän päivän työviikoilla sun kuukausipalkkasi olisi 384€.
        Viiden päivän viikoilla 500€.

        Etkä kertonut, onko kyse brutto- vai nettotuloista, eli onko tuo kahdelma päivältä 50€ käteen jäävä osuus, vai lähteekö siitäkin vielä pakolliset menot.

        Hyvää taskurahaahan tuo teinille on, mutta ei tuolla perhettä elätetä.


      • 16 ja raskaana
        Juuh... kirjoitti:

        Eli neljän päivän työviikoilla sun kuukausipalkkasi olisi 384€.
        Viiden päivän viikoilla 500€.

        Etkä kertonut, onko kyse brutto- vai nettotuloista, eli onko tuo kahdelma päivältä 50€ käteen jäävä osuus, vai lähteekö siitäkin vielä pakolliset menot.

        Hyvää taskurahaahan tuo teinille on, mutta ei tuolla perhettä elätetä.

        Me saadaan apua meidän molempien perheiltä, mutta se ei tarkota sitä, että me pistetään meidän lapsen kasvattaminen niiden vastuulle. Me ollaan kiitollisia kaikesta avusta mitä me tullaan saamaan, mutta meidän tarkotus ei ole saada lasta ja sysätä kaikki vastuu omille vanhemmille!


      • Juuh..
        16 ja raskaana kirjoitti:

        Me saadaan apua meidän molempien perheiltä, mutta se ei tarkota sitä, että me pistetään meidän lapsen kasvattaminen niiden vastuulle. Me ollaan kiitollisia kaikesta avusta mitä me tullaan saamaan, mutta meidän tarkotus ei ole saada lasta ja sysätä kaikki vastuu omille vanhemmille!

        Niin se on helppo suunnitella aluksi, todellisuus voi sitten olla jotain ihan muuta...


      • 16 ja raskaana
        Juuh.. kirjoitti:

        Niin se on helppo suunnitella aluksi, todellisuus voi sitten olla jotain ihan muuta...

        Voin sanoa varmaks sen, et vaik ollaankin viel aika nuoria niin me pärjätään kyllä, molemmat ollaan 17 ku lapsi syntyy. Vieläkin nuoria ja tiedän sen mut se ei estä meit olemasta hyviä vanhempia. En väitä, et elämä tulee olemaan helppoa mut me pärjätään kyllä!


      • ensinaikuisiksi
        Juuh... kirjoitti:

        Eli neljän päivän työviikoilla sun kuukausipalkkasi olisi 384€.
        Viiden päivän viikoilla 500€.

        Etkä kertonut, onko kyse brutto- vai nettotuloista, eli onko tuo kahdelma päivältä 50€ käteen jäävä osuus, vai lähteekö siitäkin vielä pakolliset menot.

        Hyvää taskurahaahan tuo teinille on, mutta ei tuolla perhettä elätetä.

        Tämä palkka ei riitä edes vuokraan,saati muihin menoihin.Ruokaa pitäs kans ostaa,vai meinaatteko elää rakkauden hedelmillä.Kyllä lapsia saa tehdä,mutta on ne myös pystyttävä elättämään.Mistä nyky nuoriso on saanut sen kuvan,että omien vanhempien pitäs vielä ne lapsenkin lapset elättää.Voi teitä järki tuarikoita,kasvakaa ensin aikuisiksi sitten vasta nämä kotileikit.


      • kommenttia
        ensinaikuisiksi kirjoitti:

        Tämä palkka ei riitä edes vuokraan,saati muihin menoihin.Ruokaa pitäs kans ostaa,vai meinaatteko elää rakkauden hedelmillä.Kyllä lapsia saa tehdä,mutta on ne myös pystyttävä elättämään.Mistä nyky nuoriso on saanut sen kuvan,että omien vanhempien pitäs vielä ne lapsenkin lapset elättää.Voi teitä järki tuarikoita,kasvakaa ensin aikuisiksi sitten vasta nämä kotileikit.

        Kaikki perheet saavat lapsilisän, se on tarkoitettu lapsen parhaaksi, pienituloiset saavat asumistuen ja äiti saa äitiyspäivärahaa. Sitäkin saa kaikki äidit. Nämä siis palkan lisäksi. Sitten myöhemmin opintotuki sitäkin saavat kaikki jotka tarvitsevat ja täyttävät ehdot opintolaina. Myös ei teiniäidit elävät opiskellessaan näillä etuuksilla. Miten lapsi tekee tuilla eläjästä niin kovin syntisen? Lähes kaikki opiskelijat elävät osittain etuuksilla. Vanhuksista osa elää etuuksilla (kansaneläke), vammaiset elävät etuuksilla, vakavasti sairaista osa elää tuilla ym.ym.

        Missä luki että vanhempien pitää elättää?


      • ...
        kommenttia kirjoitti:

        Kaikki perheet saavat lapsilisän, se on tarkoitettu lapsen parhaaksi, pienituloiset saavat asumistuen ja äiti saa äitiyspäivärahaa. Sitäkin saa kaikki äidit. Nämä siis palkan lisäksi. Sitten myöhemmin opintotuki sitäkin saavat kaikki jotka tarvitsevat ja täyttävät ehdot opintolaina. Myös ei teiniäidit elävät opiskellessaan näillä etuuksilla. Miten lapsi tekee tuilla eläjästä niin kovin syntisen? Lähes kaikki opiskelijat elävät osittain etuuksilla. Vanhuksista osa elää etuuksilla (kansaneläke), vammaiset elävät etuuksilla, vakavasti sairaista osa elää tuilla ym.ym.

        Missä luki että vanhempien pitää elättää?

        Tuolla ylempänähän se luki.


    • asiat järjestyyy

      Eiköhän ne asiat järjesty tavalla tai toisella! :)

    • kunnolla kanssa

      mitäs jos muuttaisitte sen poikakaverin kanssa asumaan yhteiseen kämppään ja elättäisitte sitten ihan ite sen lapsenne, sen sijaan että nyt varmaan suunnittelette että molempien äidit ja isit hoitavat teidän hommanne teidän puolestanne..

      jos perheen aiotte perustaa niin perustakaa sitten kunnolla ja kantakaa se vastuunnekin!

      • ei kai niin lukenut

        Missä ne niin suunnitteli?


      • ...
        ei kai niin lukenut kirjoitti:

        Missä ne niin suunnitteli?

        Luki, luki.


    • nonniii

      heeei nyt loppuu toi negatiivisuus! Lapsi on ihana asia ja kyllä kaikki järjestyy!:) tsempiä!

      • Just..

        Niin että sen takia mitään ei kannata ajatella realistisesti ja järkevästi? Kun vauvat nyt vaan on niin söpöjä ja ihQuja, niin sellainen pitää saada?


      • siis niinkuin
        Just.. kirjoitti:

        Niin että sen takia mitään ei kannata ajatella realistisesti ja järkevästi? Kun vauvat nyt vaan on niin söpöjä ja ihQuja, niin sellainen pitää saada?

        Eikö järkevämpää ole suunnitella tulevaa ja yrittää ajatella positiivisesti, kuin jossitella mennyttä. Aloittajahan on raskaana.


    • Äitiys ei katso ikää

      Hei! Kyllä 17 vuotias voi olla yhtä hyvä äiti kuin 30. 30 vuotiaalla on elämän kokemusta ja taloudellisesti kaikki hyvin, mutta mitä sitten? Se on ainoa ero siinä. Ehkä voi olla paremmat taloudelliset olot, entä sitten? Ei se raha ja elämänkokemus vaikuta millainen äiti on!:) Ja kyllä sitä opiskella voi samalla ja siirtää opintoja vähän. Onneks olkoo!:) Missäs blogi viipyy?:) Rakkautta ei sitä lasta kohtaan voi mikään raha korvata

    • 16 ja raskaana

      Kiitos teille jotka lähettelette lämpimiä ja positiivisia viestejä :)

      • liisa88

        Moi :) Täällä yksi 16 vuotiaana raskaaksi tullut, 17 vuotiaana synnyttänyt. Nyt 20 vuotias, naimisissa oleva kahden ihanan lapsen äiti! Kun minä kerroin vanhemmilleni olevani raskaana, äitini sanoi, että: tottakai me isäsi kanssa toivotaan, että haluatte pitää lapsen! Myös miehen vanhemmat olivat oikein iloisia :) Empä voi muuta kuin olla ihan hirveän kiitollinen, että minun lapset on saanu niin uskomattoman ihanat isovanhemmat,niitä ilman ei teinit pärjää pienen vauvan kans, valitettavasti. Siinä ei ole mitään pahaa, että asuu vielä kotona, päinvastoin! Kunhan vaan itse maksatte omat menot ja hoidatte lapsenne, enkä ollenkaan epäile, että ettekö näin tekisi :) Turhaa on kuunnella paskanjauhantaa siitä, että elätte vanhempienne rahoilla ja ne hoitaa teidän lapsen, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ;) Teiniäiti voi olla hyvä äiti, mutta ei täydellinen.Ei kannata yrittää liikaa.Kun tekee kaikkensa, että lapsi voi hyvin niin se tekee sinusta hyvän äidin. Ottakaa kaikki tuki vastaan mitä saatte,anna vanhempiesi auttaa ja neuvoa, säästäkää rahaa niin kauan kuin mahdollista, vähemmälläkin pärjää. Ja sitten kun jompikumpi on valmistunut ja on töitä, teillä on parempi alkaa elämään keskenään :) Nimim. Kantapään kautta oppinut ;)


      • lahja
        liisa88 kirjoitti:

        Moi :) Täällä yksi 16 vuotiaana raskaaksi tullut, 17 vuotiaana synnyttänyt. Nyt 20 vuotias, naimisissa oleva kahden ihanan lapsen äiti! Kun minä kerroin vanhemmilleni olevani raskaana, äitini sanoi, että: tottakai me isäsi kanssa toivotaan, että haluatte pitää lapsen! Myös miehen vanhemmat olivat oikein iloisia :) Empä voi muuta kuin olla ihan hirveän kiitollinen, että minun lapset on saanu niin uskomattoman ihanat isovanhemmat,niitä ilman ei teinit pärjää pienen vauvan kans, valitettavasti. Siinä ei ole mitään pahaa, että asuu vielä kotona, päinvastoin! Kunhan vaan itse maksatte omat menot ja hoidatte lapsenne, enkä ollenkaan epäile, että ettekö näin tekisi :) Turhaa on kuunnella paskanjauhantaa siitä, että elätte vanhempienne rahoilla ja ne hoitaa teidän lapsen, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ;) Teiniäiti voi olla hyvä äiti, mutta ei täydellinen.Ei kannata yrittää liikaa.Kun tekee kaikkensa, että lapsi voi hyvin niin se tekee sinusta hyvän äidin. Ottakaa kaikki tuki vastaan mitä saatte,anna vanhempiesi auttaa ja neuvoa, säästäkää rahaa niin kauan kuin mahdollista, vähemmälläkin pärjää. Ja sitten kun jompikumpi on valmistunut ja on töitä, teillä on parempi alkaa elämään keskenään :) Nimim. Kantapään kautta oppinut ;)

        Yhdyn edeltäjään itse tulin myös raskaaksi 16 vuotiaana ja olen tällähetkellä 21v onnellinen 4v tytön ja toukokuussaa uuden tulokkaan onnellinen äiti, kyllä kaikki asiat saat varmasti kuntoon jne jos sullakin on apua tarvitaessa antava tuki verkosto :) onnea teille suuresti♡


      • juuh...
        liisa88 kirjoitti:

        Moi :) Täällä yksi 16 vuotiaana raskaaksi tullut, 17 vuotiaana synnyttänyt. Nyt 20 vuotias, naimisissa oleva kahden ihanan lapsen äiti! Kun minä kerroin vanhemmilleni olevani raskaana, äitini sanoi, että: tottakai me isäsi kanssa toivotaan, että haluatte pitää lapsen! Myös miehen vanhemmat olivat oikein iloisia :) Empä voi muuta kuin olla ihan hirveän kiitollinen, että minun lapset on saanu niin uskomattoman ihanat isovanhemmat,niitä ilman ei teinit pärjää pienen vauvan kans, valitettavasti. Siinä ei ole mitään pahaa, että asuu vielä kotona, päinvastoin! Kunhan vaan itse maksatte omat menot ja hoidatte lapsenne, enkä ollenkaan epäile, että ettekö näin tekisi :) Turhaa on kuunnella paskanjauhantaa siitä, että elätte vanhempienne rahoilla ja ne hoitaa teidän lapsen, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ;) Teiniäiti voi olla hyvä äiti, mutta ei täydellinen.Ei kannata yrittää liikaa.Kun tekee kaikkensa, että lapsi voi hyvin niin se tekee sinusta hyvän äidin. Ottakaa kaikki tuki vastaan mitä saatte,anna vanhempiesi auttaa ja neuvoa, säästäkää rahaa niin kauan kuin mahdollista, vähemmälläkin pärjää. Ja sitten kun jompikumpi on valmistunut ja on töitä, teillä on parempi alkaa elämään keskenään :) Nimim. Kantapään kautta oppinut ;)

        Mikäli -88 on syntymävuotesi, niin suosittelen kertaamaan alkeismatematiikan.


      • liisa88
        juuh... kirjoitti:

        Mikäli -88 on syntymävuotesi, niin suosittelen kertaamaan alkeismatematiikan.

        Juu, ei ole ;)


    • hdkctyvk

      Nuo negatiiviset ihmiset ovat luultavasti 35-55 v kärttyisiä yksin eläjia ja siksi valittavat! Itselläni kamala vauvakuume ja olen kohta 14 v ! Onnea ja uskon että pärjäätte hyvin

    • blogianodottava

      blogi?:)

    • 16 ja raskaana

      Joo tiedän, etten ole sitä vieläkään saanu aikaseks,SORI! Oon kauheessa flunssassa eikä pahemmin ole voimia ollut. Lupaan, että teen sen niin nopeesti kun vaan jaksan. En ole unohtanut ja teen sen kyllä teille luettavaksi :)

    • 16 ja raskaana

      Ei ole, mutta täällä voin kyllä vastailla kaikkiin kysymyksiin mitä haluat kysellä :)

    • blogiiii

      Missä blogi?:D

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe