Kamppailulajin aloittaminen

qwerty

Moikka! Olen Jyväskylän alueelta etsimässä itselleni kamppailulajia harrastukseksi. En ole koskaan harrastanut kamppailulajeja, ja aika vaikealta tuntuu ottaa noista selvää, millaista mikäkin laji on oikeasti. Kamppailulajit.net sivustolta lueskelin muutamien lajien kuvauksia mutta vaikeaksi menee valita umpimähkään. Siksipä kyselen, jos täällä olisi henkilöitä joilla on kokemuksia Jyväskylän kamppailulajitarjonnasta tai ihan kokemusta lajeista ylipäätään.

Olen pyrkinyt rajaamaan asioita, joiden takia haluaisin harrastaa kamppailulajeja ja mitkä ovat niissä kiinnostavia ja mitkä asiat taas ei. Tärkeimpinä asioina koen kuntoilemisen. Mielenkiintoista olisi myös jotkin asetekniikat. Maassa kamppailemista kuten paini, lukot ja kuristukset eivät kiinnosta melkein ollenkaan. Hienoa olisi myös että laji olisi ns. käytännöllinen ilman hienoja mutta turhia liikkeitä. Lajiin liittyvät kilpailut voisi myös olla ehkä hyvä juttu, jos laji alkaa tuntumaan hyvältä ja kiinnostavalta. Samaten erilaiset tasot (vyöt?) jolla pystyisi omaa osaamistaan ja kehittymistään sitten havainnoimaan.

Tässä kohtaa on varmaan hyvä vähän kertoa itsestäni, että olen 23 vuotias mies ja paino on siellä 65 kilon paikkeilla. Yleiskunto on huono/kohtalainen eikä minulta löydy käsistä voimaa. Minulla on ns. narut käsien tilalla. Tämän takia lajin tulisi olla mahdollisimman aloittelijaystävällinen, mutta joka tarjoaa kuitenkin haastetta kun pidemmälle kehittyy eikä vaatisi liiaksi raakaa voimaa.

Muutamia lajeja onnistuin mielestäni karsimaan vaihtoehdoiksi. Näitä ovat han moo do (hmd), bujinkan budo taijutsu (bbt) ja hapkido sin moo. Näissä kaikissa taitaa olla aseiden käyttöä (miekat, kepit yms). Hmd näyttäisi sisältävän paljon kilpailuja ja bbt ei Jyväskylän seuran sivujen perusteella taas yhtään. Noissa kaikissa kolmessa lajissa tosin taitaa olla näitä maassa käytettäviä tekniikoita. Kuinka paljon kussakin lajissa joutuu tekemään lukkoja ja kuristuksia? Olisi hienoa saada noiden lajien harrastajilta mielipiteitä, mikä noista olisi ns. parhain ja mukavin laji. Saa myös ehdottaa jotain muutakin lajia kuin noita kolmea, sillä kuten sanoin, itselläni ei ole mitään käsitystä tai aiempaa kokemusta kamppailulajeista.

En tiedä miksi lukot ja kuristukset tuntuvat itselle epämieluisilta, mutta jotenkin koen että pystyasennossa suoritettava kuntoilu/ottelu on se mitä itse haen.

Todella suuret kiitokset niille jotka tuon pienen esseen jaksavat lukea ja asiallisesti jakaa neuvojaan ja mielipiteitä asiaan liittyen.

6

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikidoka

      Aikikenissä harjoitellaan Nishio-tyylin aikidoa, joka poikkeaa selvästi valtavirta-aikidosta. Tekniikoissa panostetaan toimivuuteen ja myös asetekniikat on omanlaisia. Kilpailu puuttuu, mutta muuten laji sopii hyvin siihen mitä kerroit toivovasi, jos pystyssä tehtävät lukot ei haittaa. Lisää tietoja löytyy täältä: http://www.aikiken.fi/aikido/

    • lkfgösdfhg

      Kamppailu on sitä että kamppaillaan ja toinen voittaa. Esimerkiksi vapaaottelu, nyrkkeily, judo ja jopa shakki ovat kamppailua. Itsepuolustustekniikoiden treenaaminen ei ole välttämättä kamppailua vaikka sitä sellaiseksi jotkut sanovat.

      Sanoit että haluat kuntoilla/otella. Ole tarkkana että valitset lajin jossa painopiste on otteluissa (kilpalaji) ja siinä otellaan kunnollisia harjoitusotteluita, sillä todella monessa lajissa perustekniikka on jotain ihan muuta kuin se mitä otteluissa käytetään (ensin treenataan tekniikkaharjoituksissa ihme temppuja ja sitten sparrataan ottamalla huonoa potkunyrkkeilyä tai huonoa judoa).

      Asejutut ja kunnollinen ottelutekniikan harjoitteleminen eivät kuulu samaan lajiin. Unohda sapelit ja morat ja kokeile thainyrkkeilyä. Tai ole mies ja mene judon alkeiskurssille. Saat otella paljon pystyssä ja kasvat eroon lukko ja kuristuskammosta.

      Tullakseen kamppailijaksi pitää tulla toimeen myös epämieluisien asioden kanssa ja ajan oloon niistä voi tulla oikein mieluisia.

    • qwerty2

      Joitain videoita ja keskusteluja katsoin tuosta aikidosta ja vaikuttaa aika mielenkiintoiselta ja jopa hauskalta lajilta. Samoin judosta katsoin mitä netistä löytää ja sekin aika kiinnostavan näköinen, joskin tuo aikido vaikuttaa mukavammalta. Thainyrkkeily ei niin kiinnostaisi.

      Vähän epäilyttää aikidon ja bujinken budo taijutsun erot. Käsittääkseni molemmissa on samoja piirteitä aika paljon ja ero menee vissiin lajin filosofiselle puolelle? Bbt kai pyrkii vähän enemmän vahingoittamaan vastustajaa kuin aikido ja on aggressiivisempaa?

      Mukavaa olisi myös kuulla kokemuksia bbt:stä ja han moo do:sta.

      • Judo on totta

        Judo on kamppailua jossa opit ja opit tietämään mitä osaat. Aikido ja bujinkan ovat enemmän roolipelejä.


    • Mene jujutsuun

      Hokuto ryu jujutsu noista realistisin ja toimiva itsepuolustus, Jyväskylän Jigotaissa sitä treenataan, toinen olisi Krav maga, joka ehkä selkein ip-järjestelmä, mutta sitä ei Jyväskylässä ole.

    • Hapkidon harrastaja

      Itse olen viihtynyt Hapkidon parissa mainiosti. Arvostan monipuolisuutta joten kyllästymään ei pääse. Tuolta seuran sivuilta on linkki Youtube-videoon josta saa jonkinlaista kuvaa lajista. Tärkeää harrastamisen kannalta on myös hyvä porukka ja mukava meininki seuran toimminnassa.

      Seuraava peruskurssi alkaa tammikuussa, tervetuloa tutustumaan.

      http://www.jklhapkido.org

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9656
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2827
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      165
      2597
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1806
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1633
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      12
      1493
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe