Heippa, kyselisin teiltä hieman apuja. Olen noin 20-vuotias nuori nainen ja kärsin oireista, jotka ovat saaneet minut ja äitini epäilemään että minulla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Kävin kesällä yksityisellä lääkärillä, mutta tämä nauroi minut pihalle sieltä. Vinkumisen jälkeen hän suostui ottamaan verikokeet. STH oli minulla 2.0 ja T4V oli 11. Lääkäri kuitenkin sanoi että ne ovat normaalit ja hyvät. Kuitenkin pienen tausta tutkimuksen jälkeen olen saanut selville että T4V olisi hieman alhainen. Joten olisiko täällä joitakin kokeneita, joilla on todettu vajaatoiminta VAIKKA viitearvot ovat olleet "normaalit"
Jotta nyt en kuullostaisi tyhmältä voisin listata hieman oireita joita minulla sattuu olemaan :
uupumus
nihkeät ja kylmät kädet ja jalat
paino on noussut
kuumeilua tai sitten alilämpöä
hiukset lähtee päästä, sellaisia tuppoja ihan
väsymys ja "laiskuus" ei jaksa tehdä mitään vaikka olen hyvin liikunnallinen ollut aina ja urheillut hyvin.
ärtyisyys
rintakipu
kuiva iho
palelu
tuossa nyt muutamia oireita mitkä ovat tulleet ja ovat sellaisia mitä ei ennen ole ollut.
Olen kuullut että olisi mahdollista kokeilla lääkkeitä ja jos oireet helpottuvat niin se olisi sitten vajaatoiminta ja jos ei niin pystyttäisiin sulkemaan se vahtoehto pois.
mitä mieltä te olette?
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
7
461
Vastaukset
- Vajis täti
Tuo T4-V on niin alhainen, että sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Yleislääkärit eivät yleensä anna Thyroxinin kokeiluun reseptiä ennen kuin arvot ovat viitteiden ulkopuolella. Mene yksityiselle enfokrinologille muutaman kuukauden kuluttua. Ehkä arvot ovat siihen mennessä huonontuneet.
Tutustu Kilpirauhasliiton tai Kilpirauhasfoorumin sivustolla kilpparin vajiksen moninaisiin oireisiin, niin tiedät listata potemiasi lääkärille. Kerto myös, jos lähisuvussasi on kilpirauhassairaita, sillä vajiksella on suvullinen alttius.
Voit mitata aamuisin ennen ylösnousua lämmön ja ottaa lepopulssin. Vajiksessa matala pulssi ja peruslämpö. Lämmön heilahtelut ylös alas voivat olla merkki subakuutista kilpparin tulehduksesta (?). - Korjaus
edelliseen: ei enfo- vaan endokrinologi
- seura-nta
kyllä t4 matalalla. vajaatoiminnassa TSH nousee ja T4 laskee, mutta järjestys voi olla kummin tahansa päin. olis kuulunut kyl laittaa seurantaan. ottaa vaikka 6 kk kuluttua uudet labrat.
- 143onnellinen
Lue Vaaralliset viljat -kirjasta miten nuo oireet tulevat gluteiiniviljoista, jotka eivät sula kunnolla ja päästävät vääriä aineita suolistosta verenkiertoon haittaamaan mm. kilpirauhasen toimintaa rajusti.
Kokeile sitten kokata oma ruokasi 2-3 viikon ajan perus-raaka-aineista, niin että et vahingossakaan syö hitustakaan vehnää, ohraa, kauraa, em. viljoista tehtyä tärkkelystä, tärkkelyssiirappia, ym noista tehtyjä teollisia aineita.
Varmista ettei vitamiineissa ym joita ehkä otat, ole sideaineena tärkkelystä tai vehnää.
Kun et mistään vahingossakaan saa yhtään gluteiinia, alkaa kilpirauhanen parantua, ja oireet häipyä. Ei tarvitse alkaa ottamaan loppuelämän ajan kilpirauhashormonilääkettä.
Minä paranin - ihanaa kun ei ole jatkuva väsymys, eikä enää koskaan palele sillä kamalalla herkällä epäluonnollisella kipuilevalla tavalla. Ei enää palelua. Ei kylmiä kädenpuristuksia tai villasukkia jaloissa. Iho voi hyvin. Jne. Niin moni asia muuttui, etten edes enää muista kaikkia oireita.
Ja gluteeniton ruoka on helppoa kun ei korvaa gluteiinia millään. En syö enää leipää kuin harvoin (tattari-maissi-riisi-jauhoseoksista) mutta syön kunnolla juureksia, vihanneksia, voita, juustoa, lihaa, kalaa - tuoreista raaka-aineista herkulliseksi ruuaksi laitettuna.
Kun ei osta valmisruokia juuri lainkaan, riittää raha hyvin ennen kalliilta kuulostaneisiin ruokiin. Ja siis ihanaa kun ei ole noita vaivoja enää - eikä tullut lääkitystäkään.
Lääkäri Antti Heikkilän kirjoista ja netistä löydät lisää: www.anttiheikkila.com ja www.rasalas.fi (kirjakauppa)
Maksoin tuon jäsenmaksunkin, ei ollut paha hinta kun katson mitä sillä sain - terveyteni takaisin. En tarvitse enää lääkärikäyntejä, eikä ole pitkää listaa kummallisia oireita, joihin ei kukaan uskonut kuitenkaan.
Onnea matkaan, usko omia havaintojasi!!! - Vajis täti
Onko äidilläsi tai muilla lähisuvussa kilpirauhas- tai muu autoimmuunisairaus. Etenkin silloin, mutta muutenkin, vaadi lähete kilpirauhasen vasta-ainekokeeseen TPOAb, jolla selvitetään autoimmunitulehdusta.
Suurin osa kilpirauhasen vajaatoiminnasta aiheutuu sen autoimmuunitulehduksesta. Siihen ei ole parantavaa hoitoa, vain oireet poistava tai helpottava hormonikorvaushoito, yleensä Thyroxin. Tämä on hoitokäytäntö kaikkialla maailmassa. Ruokavaliolla ei ko. sairautta voi parantaa.
Väliaikaisiakin kilpirauhastulehduksia esim. viruksen aiheuttamia ja siitä aiheutuvia vajaatoimintoja on olemassa, mutta ne ovat harvinaisempia. 143onnellisella lienee ollut sellainen ja parantuminen tuskin on johtunut ruokavaliosta vaan olisi parantunut muutenkin. - Pyydä kokeilul.
Veikkaan, että lääkärisi ei ollut endokrinologi. T4V on aivan alarajalla, vaikka terveellä se on ylimmässä kolmanneksessa (vähintään 16). TSH on normaali. Tuntuu, että lääkärisi tuijotti vain TSH:ta. Sain endokrinologilta Thyroxinin koelääkityksen (josta tuli päivittäinen), kun T4V oli 12, siis parempi kuin sinulla.
Pyydä koelääkitys. Tarvittaessa vaihda endokrinologiin, kuten toinenkin on maininnut. Samoin mainitut vasta-aineet kannattaa pyytää. - rytty
vastaan nyt sen vuoks, et oot noin nuori ja sulla noita oireita.
Itse jo nuorena oireillu,kylläkin varmaan liikatoiminnan puolel 25v.
Taistellu oon koko ikäni nätisti et jotain häikkää vaan lekurit ei paljon oo korviaan lotkauttaneet, koska verikokeet ollu mulla ns. normaalit, mitkä ei kyl aina todel anna oikeeta tietoo ,tietäähän ihminen kuitenki oman olonsa
no nyt multa on operoitu molemmat kilpparit kokonaan pois ja lääkitys hakuses,
ei ihan leikillä vaan oo menty tasapainoon, et sulle sanon ÄLÄ ANNA PERIKS jos itse tiedät et on olo huono, koska tää kilpparijuttu on niin persoonallinen et jokaisel aiheuttaa ihan omat jutut. sitä ei nää lekuritkaan oo viäkää hyväksyny
Sinnikkyyt tää vaatii pitää puoliansa, valitettavasti
Käy kimppuun vaan, älä tunne et olet vaivaks,saahan lääkärit palkkansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670