AMK Matikka ja fysiikka

Ehkä inssiks?

Morjensta.

Kaipailisin tietoa AMK:n matikan ja fysiikan tasosta, tai pikemminkin mikä on vaadittava lähtötaso. Oma tilanteeni kun on se, että olen tällä hetkellä ammattikoulussa metallipuolella, mutta ura sorvarina ei kuulosta hirveän houkuttelevalta. Matikassa ja fysiikassa putosin kärryiltä jo yläasteella, trigonometria ja geometria kyllä hoituu ihan ok mutta muusta ei oikein olekkaan muistikuvia. Joten auttakaa nuorta melkein-sorvaria ja kertokaa mitä amk:ssa vaaditaan, ja mistä aloittaa uudellen matikan ja fysiikan opiskelu. Kiitän!

7

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan koneistaja

      Ja mistäs tuleva herra inssi kuvittelee töitä löytävänsä metalli alalta?

      • selkeä työnjako

        Amis = kappaleenvaihtaja
        Inssi = Suunnittelija/ohjelmoija

        Kumpaa sinä mielummin haluaisit tehdä loppuikäsi?


    • Edelleenkin ehkä

      Otan vastaan myös ehdotuksia paremmista uravalinnoista... ;)

    • yuipiugö

      AMK:ssa lähtötaso on, että osaa derivoida ja integroida, koska heti ensimmäisenä vuonna ruvetaan ratkomaan differentiaaliyhtälöitä. Siksi lukiotausta ja pitkä matematiikka on melkein välttämätön, koska muuten matematiikka (etenkin fysiikka ja piiriteoria) käyvät todella raskaiksi.

      Suosittelen siis vaikka iltalukion käymistä ensin. Inssit metallialalla todellakin pääsevät paljon helpommin parempiin hommiin kuin vain perustutkinnon suorittaneet, etenkin jos omaa vielä ammattitutkinnon.

      • amispohjalta inssiksi

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että toki lukion pitkä matikka olisi helpottanut amk konepuolen inssin opintoja, muttei se ole mielestäni mitenkään välttämätön olla käytynä. Itse opiskelin ammattikoulun jälkeen myös koneinssiksi (muutaman vuoden hitsarin hommia kerkesin välissä tehdä) ja eniten minulle tuotti vaikeuksia kemia, matikka meni kohtalaisesti, fysiikka kiitettävästi ja lujarit ym. myös oikein mallikkaasti. Fysiikassa ja lujarissa mitkä eniten tulevat työelämässä oikeasti vastaan on eniten normaalista maalaisjärjestä apua, matikkaa siinä muodossa kuin se amk tasollakin opetetaan on loppujen lopuksi hyvin vähän käyttöä työelämässä, ei siellä tarvita derivointi tai integrointi taitoja kuin ehkä joissain tutkimustason työtehtävissä. Rohkeasti kouluun vain, kyllä ne siellä kaiken tarvittavan opettaa ja kun ajatuksella on mukana eikä pelkästään opiskelijabileissä heilu niin kyllä siellä pärjää. Ammattiaineissahan amispohjalta ponkaiseva, sillä edellytyksellä että se on kunnolla käyty, on huimasti edellä näitä pitkän matikan lukijoita ja totta on myös se että amispohjan omaava amk inssi pääsee todella paljon nopeammin parempiin tai vaativampiin ja sitä kautta palkkatasoltaankin parempiin töihin kuin lukion käynyt, näin ainakin oman vuosikurssin jäsenistön tuntevana pystyn sanomaan.


    • airngåanvae

      Mene Metropolian aikuislinjalle. Siellä on toooooooosi hyvä fysiikan opettaja. Kaverilla ei ole mitään tajua opettamisesta ja tämä karsii opiskeluhalut heti kättelyssä

    • Matikkaan

      Lähtötaso ei ole kovin korkea. Pääsykokeissa on aika vaikeitakin tehtäviä, mutta itse opetus aloitetaan perusteista lähtien. Vauhti on tosin aika nopeaa ja varsinkin eka vuonna lasketaan tosi paljon matematiikassa, fysiikassa ja statiikassa (mekaniikkaa). Kaikkia kolmea ainetta voi olla samanakin päivänä. Jos trigonometria on joten kuten hallussa, niin se on iso etu. Kaikkien kolmen aineen laskut pyörii paljolti trigonometrian ympärillä, mutta ne myös opetetaan siellä koulussa. Matematiikassa olisi hyvä osata yhtälöiden pyörittelyä jonkin verran. Jos läksyt tekee kunnolla niin ei tule mitään ongelmia. Itse opettelin tammertekniikan "pääsykoe insinöörikoulutukseen" kirjalla vanhoja pääsykoetehtäviä ja siitä oli tosi iso hyöty. Kokeeseen valmistautuessa kannattaa panostaa matematiikkaan ja toissijaisesti FY tai KE. Kokeessahan voi valita FY tai KE tehtävien väliltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe