DBS Stimulaattori

DeeBeeÄs

Onkos täällä kellään kokemuksia DBS hoidosta, jossa aivoihin asennetaan stimulaattori Parkinsonin oireita lievittämään ? Avopuolisoni on pääsemässä huomenna sairaalasta ko. leikkauksen jälkeen kotiin, ja miltei koko hänen sairaalassaolo aikansa perusolemus on ollut hiukan sekava, puhe sammaltavaa ja muutenkin aivan kuin levodopan ylimäärän aiheuttamissa oireissa. Alkaa hiukan huolestuttaa kotona pärjääminen, vaikka henkilökohtainen avustaja onkin paikalla. Ehkä odotukset tuloksesta on olleet hiukan liian korkealla, muiden vastaavan hoidon saaneen kommenteista, mutta toisaalta hiukan pelottaakin.

10

569

Vastaukset

• Menee oma aika kun leikkauksen aiheuttama turvotus laskee. Sitten vielä tulee säätöjä.

eli ei kannata huolestua vielä, kuukausi ja tilanne on toinen

• Vaimolle laitettiin vuosia sitten,oireet helpotti reilusti kun säädöt oli kohdallaan. Lääkkeitä vähennettiin ym. Vähän puhuttu huono asia on henkisten kykyjen väheneminen. Stimulaattori poistettiin myöhemmin kun johdin tulehtui. Nykyään ollaan yhä ilman laitetta. Vaimo sanoo jotta jos olis tiennyt kuinka paljon se vaikutti henkisiin kykyihin niin olis mieluummin kestänyt parkkisoireet kuin persoonallisuuden muutokset. Ajan myötä kyvyt on pikkuhiljaa palaamassa mutta hyvin hitaasti.

• Eipä ole mainittu missään, onkohan harvinaista. Onko vaimo iäkäs

• dbs miettivä kirjoitti:

Eipä ole mainittu missään, onkohan harvinaista. Onko vaimo iäkäs

Ei ole iäkäs kun ei noita iäkkäille edes laiteta, ainoastaan sellaisille joiden elämänlaatuun voidaan vielä vaikuttaa. Sen verran kallis veronmaksajille, ettei niitä turhaan laiteta.

No olethan itsekin jo huomannut vaikutuksen puheeseen. Monesti jää lause kesken kun sana ei tule ulos suusta. Harhaisuus ja varsinkin ahdistuneisuus lisääntyy dbs:ää käytettäessä. Kun laite poistettiin lakkasi ahdistus siihen. Muistiongelmat, keskittymiskykyä ei ole, tällaisia "pikkujuttuja", huomaat kyllä ajan kanssa kun avopuoliso ei ole enää se sama henkilö kuin aiemmin. Palautuminen kyllä on käynnissä muttei varmaan koskaan tule sitä samaa ihmistä kuin ennen.

• omsihoitaja kirjoitti:

Ei ole iäkäs kun ei noita iäkkäille edes laiteta, ainoastaan sellaisille joiden elämänlaatuun voidaan vielä vaikuttaa. Sen verran kallis veronmaksajille, ettei niitä turhaan laiteta.

No olethan itsekin jo huomannut vaikutuksen puheeseen. Monesti jää lause kesken kun sana ei tule ulos suusta. Harhaisuus ja varsinkin ahdistuneisuus lisääntyy dbs:ää käytettäessä. Kun laite poistettiin lakkasi ahdistus siihen. Muistiongelmat, keskittymiskykyä ei ole, tällaisia "pikkujuttuja", huomaat kyllä ajan kanssa kun avopuoliso ei ole enää se sama henkilö kuin aiemmin. Palautuminen kyllä on käynnissä muttei varmaan koskaan tule sitä samaa ihmistä kuin ennen.

Ikävä kuulla että dbs huononsi elämänlaatua, mutta annoit kiitos ajattelemisen aihetta. Omalla psolla 10v sairastumisen jälkeen asennettiin stimu ja fyysiset oireet eli jäykkyys helpotti mutta näistä henkisen puolen vaikutuksista ei ole ollut vaivaa ennen kuin nyt kun taas dekadi on kulunut. Ahdistus ja harhat jne ovat arkipäivää mutta aiheuttaako niitä stimu vai lääkkeet, kenpä tietää... valitettavasti ei myöskään lääkärit. Näitä elettyjä hyviä dbs-vuosia ei kuitenkaan kumpikaan meistä vaihtaisi pois.

• NO JOO , mulle tehtiin tuo dbs. lokakuussa 2017 ja laitetta on säädetty muutaman kerran, viimeksi tammikuussa. Tulin mielestäni loistokuntoon, lähdin "lentoon" niinkuin TAYSIN ja varmaan koko maailman paras laitteen "säätäjä" MIKA KOSKINEN sanoi . Mutta tuossa lennossa meinasi mennä henki ja vaimo. Kuulin, että 27 avioparista 19 erosi . Kun on vuosia ollut vaimon autettavana mm. yöllä kusin sorsaan , VAIMO laittoi nukkumaan käänsi sängyssä kun en pystynyt itse. VAIMO auttoi, mutta asialla tuppaa olemaan toinenkin puoli . Tottakai joskus HÄN väsyi . Minulla oli olo kuin nuorena , Kopeloin naapurin vaimon tissejä minua panetti koko ajan . Onneksi ei kukaan tarjonnut itseään olisin varmasti pannut! Romutin tehokkaan auton.Nyt ymmärrän.mitä kaikkea vaimo joutui kokemaan. Tässä on iso ongelma, kun mkies tulee "liian " hyvään kuntoon . Teidän täytyy varautua tällaiseen, kun tämä stimulaatio onnistuu . Minä kaadoin puita, Rakensin vierasmajan katkaisin kylkiluun,.Olin mielestäni terve Muiden mielestä en .EN TODELLAKAAN OLLIUT!!!Juttelen mielelläni SINUN kanssasi, kun olet menossa, tai puolisosi on tuohon toimenpiteeseen p.0415021035

• Moikka, olen 64. v parkinsonintautipotilas minulle tehtiin syväaivostimulaatio 7.10 .2017. Luulin. että nyt se elämä muuttuu kerralla paremmaksi. Väärässä olin. Vaimoni käänsi mjnua sängyssä, kun en kyennyt edes kylkeä kääntämään, kusin sorsaan olin liikuntakyvytön. Jos talo olisi syttynyt olisin jäänyt liekkeihin. Kävin tammikuussa sairaalassa, siellä säädettiin sähkön ja lääkkeiden määrää, eipä tuntunut auttavan. Minulle oli kerrottu , että kestää jonkin aikaa aivojen "toipua" tästä leikkauksesta, niinpä niin....Olin huonommassa kuin ennen leikkausta. Nyt kävin uudestaan sairaalassa kolme päivää 16.-18 4. JA IHME TAPAHTUI MIKA KOSKINEN TUO NEUROLOGIGURU sääteli sähköjä ja lopetti levodoban ( jota olin syönyt 500 mg päivässä ennen leikkausta). Heräsin aamulla, 18.4 .EN EDES HUOMANNUT MITENKÄ OLIN NOUSUT SÄNGYSTÄ , kävelin vessaan normaalisti, tajusin , että olin TERVE. EI MINKÄÄNLAISIA TAUTIOIREITA. SILLOIN TULI ITKU JA NAURU JA ITKU JA NAURU::::::_::HALASIN HOITAJIA ITKIN ILOSTA iTKEN NYTKIN tätä kirjoittaessa. Ja pelkästään riemusta. En ole uskovainen, en lähetä kiitosta yläkertaan. KIITÄN KIRURGI TÄHTISTÄ LEHTIMÄKEÄ JA MIKA KOSKISTA. Tiesin , että tämä leikkaus auttaa, mutten uskonut näin totaaliseen muutokseen. Kiitos myös Z talon hoitajille. Tämähän on kuin Jussigaalassa, pelkkää kiittelyä, mitä sitten ? olen vain niin onnellinen.....!

• JATKOA EDELLISEEN.Tuostahan saa sen vaikutelman , että olin koko ajan liikuntakyvyton , en ollut kuin yöllä, kun levodopan vaikutus loppui. päivisin liikuin kyllä jotenkin , välillä jalat "liimaantuivat" lattiaan jne ,minua sai kiskoa ylös tuolista , Kerran vaimo haki minut pilkkiavannolta kun en päässyt itse ylös pilkkipallilta, onneksi vaimo kuuli huutoni jo puolen tunnin kuluttua, olihan minulla toki kännykkä mukana ,mutta se oli takin liepeen alla , jouduin repimään vetoketjun rikki että sain puhelimen esiin, mutta ilma oli liian kirkas, en nähnyt näyttöä joten HUUSIN ,että rannat raikuivat....

• jatkoa edellieen, voit soittaa minulle jos on kysyttävää 0415021035

• Tauti ilmeni 42v vasemman käden vapinana, siitä on jo 19v, levodopaa söin 650mg ja stimu laitettiin 2016 levodopa lopettetiin ja on vieläkin pois,,,joten voin olla kiitollinen joka päivästä tuon stimun laiton jälkeen. joten kannatan operaatioita heti vaan kun paasee siihen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maisa menee naimisiin

Seiska julkaisi että Maisa menee sittenkin naimisiin. Maisalla olisi nyt vauva ja olisi Jm kanssa naimisissa jos ei keskenmenoa olisi tullut . Olisiko
    175
    7408
  2. Toni Nieminen rakastui 7 lapsen yksinhuoltajaan

ja muutti tämän taloon. https://www.seiska.fi/Uutiset/Jatti-tylysti-ex-vaimonsa-Toni-Nieminen-iski-seitseman-lapsen-yh-aidin-paparazzikuvat
    103
    6150
  3. KORONAVIRUS: 11 milj. asukkaan Wuhan eristetty!

Kiina on keskeyttänyt Wuhanin kaupungista lähtevän liikenteen. Wuhanin epäillään olevan uuden tappavan koroaviruksen alkulähde. WHO:n mukaan 11 miljo
    Maailman menoa
    175
    3419
  4. Koronavirus saapunut Suomeen

Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    194
    2469
  5. Zoo aloittaa yt't

Huonolta näyttää.N.20 työntekijää liikaa.Kylmää on kyyti.
    Ähtäri
    36
    666