Proosarunon yritelmä, johon aiheen antoi varsin erikoisella tavalla karismaattinen Jack Nicolson.
Mies ja ääni
Hämärtyi jo huoneen ilta.
Mies laski kirjan
ja sytytti tulen kynttilään
jääden hämyyn istumaan.
Ei hän liekkiin katso,
vaikka siltä näyttää.
Lempeästi käy katse
sydämessään asuvaan kuvaan.
”Tiedätkö?” Mies kysyy.
Tiedätkö? Ihmiset heittävät
usein onnensa avaimet ymmärtämättään,
Etsiessään onneaan.
” Tiedän.” Vastaa ääni sydämestä.
Niin kai meille kävi. Tai ainakin minulle,
kun luotasi lähdin. – Unelmieni perään.
Uskoin unelmiini ja kadotin onneni avaimet.
” Niin.” Sanoi mies.
Vaikka unelmasi olivat suuria,
ei minun rakkauteni niihin mahtunut.
Se oli kai vieläkin suurempi.
” Tiedän.” Ääni sydämessä myöntää.
Minä uskoin unelmiini.
Uskoin, niiden toteutuessa löydän onneni. Niin vain ei käynytkään.
Kadotin vain onneni avaimet. Ehkä ne jäivät silloin sinun luoksesi
” Eivät ne täällä ole.” Mutisee mies.
Olen etsinyt omiani lähdöstäsi saakka.
Olisin kyllä nähnyt, jos ne täällä olisivat.
Luulen, että olen tulossa hulluksi. Kuulen ääniä.
” Ja höpsistä.” Naurahtaa ääni.
Nuorempana sinä olit hullu
ja siksi kai minä sinuun rakastuinkin.
Ja hullu olin minäkin. Unelmiin uskoja.
” Tiedän:” Mies toteaa.
Eikä sen enää väliä.
En vain halua menettää sitä vähää sinusta,
mitä minulla vielä on. Muistoja.
” Oletko varma?” Kysyy ääni.
Oletko varma, että olet jo katsonut kaikista paikoista?
Entäpä, jos katsoisimme
--- yhdessä?
Mies ja ääni
6
144
Vastaukset
" Minä olen rakastanut satoja naisia,
ja kai niistä joku minuakin on rakastanut."
( Jack Nicholson )
http://www.youtube.com/watch?v=8OiT3v_TdpY- Ceero
Kiitos runoni lukemisesta.
Meijun liittäminen aiheeseen "Kyllä sydän tietää" teemalla, kertoo erinomaisesta kyvystäsi tulkita lukemaasi.
Jos olisi mahdollista, että olisit pystynyt päättelemään, kuinka Jack Nicholson liittyy runon syntyyn, niin uskoisin sinun niin tehneen.
Ei sellainen kuitenkaan ole mahdollista.
Kiitos palautteestasi.
- *laudi*
Hyvä runo. Pidin, koska siinä oli sanoma.
Toivottavasti ymmärsin runosi sanoman :)
Eniten minuun vetosi juuri tuo karismaattinen mies> (kirja, kynttilä ja nojatuoli..voisin kuvitella vielä lasit nenällään) :))
Mies, jolla oli kyky katsoa myös "sisälleen"..
niin..ehkä nuorena ja :)) hulluna uskoo unelmiin. Monesti
siinä käy vain niin, että ne unelmat juoksevat karkuun. Sitä
juoksee ja juoksee "ilman päätä ja häntää"..:(..ja hakee jotain..
Hiukan :)) vanhempana muistelee jo sitä, mitä oli.
Kerää kuin helminauhaa..
Vaan aika menee liian nopeasti emmekä voi valitettavasti siirtää viisareita.
Voimme Pitää vain huolta itsestämme parhaamme mukaan.- Ceero
Kiitos.
Tämän runon syntyminen on omalla tavallaan poikkeuksellisen erikoinen, ei siitä sen enempää.
Pyrin saamaan sisältöön kertomuksellisen rakenteen ja siitä, ymmärsitkö sanoman oikein: Mikäli asetetaan vastausvaihtoehdot " Kyllä, tai Ei!, niin uskon, että päättely on helppo.
Kiitos palautteestasi, se kertoo sinun syventyneen runon sisältöön ja se on asia, joka ilahduttaa minua kirjoittajana.
Kiitos 2laudi".
Ceero
- Liona1
Kuvasit runosi niin taitavast että sen pystyi
melkein näkemään ja kuulemaan. Tuo viimeinen lause
oli kuin pisten ii:n päällä.
Hieno filosofinen runo jonka luki mielellään!- Ceero
Kiitos palautteesta Liona.
Mikäli yhtään olen oppinut tuntemaan sinua näiden vuosien aikana, niin uskon sinulla olevan juuri tuo kyky " nähdä". Kyky luoda mielikuvista niin voimakkaita ja selkeitä, että niistä pystyt rakentamaan mieleesi kuvallsia, lähes nähtävissä olevia ilmaisuja.
Kiitos arvokkaasta kommentistasi.
Ceero
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402