Onko kukaan katsonut ohjeita? Minulla kohta loppuu, en voi enää ottaa lääkkeitä apteekista. En saa terveyskeskuksesta ketään kiinni, on takaisinsoittoajat, mutta ei pääse edes pyytämään sitä, kun tulee vaan tekstiä, että kaikki takaisoinsoittoaikamme on menneet. Katsoin kan-ta :sta reseptien uusimista (siis että apteekki uusisi). Siellä luki jotain, että uusimispyyntö on voimassa 8 vuorokautta. Ja jos lääkäri ei sitä uusi, sitä ei voi toista kertaa uusia. Kyse on diabeteslääkkeistä ja verenpainelääkkeistä. Niitä olen syönyt ja pistänyt vuosikausia. Terveyskeskuksessa oli kesällä ainakin huone, jossa oli hoitaja ja sinne sai viedä PAPERIreseptit uusittavaksii. Luki, että eivät uusi sähköisiä reseptejä. Onpa tässäkin jätetty potilaat heitteille!
Mahtaako vuoden alusta tulla voimaan se, että reseptit kestäisivät kaksi vuotta? Ainakin siitä on ollut puhe!
8 vuorokaudessa ei kukaan saa lääkäriä kiinni. Syksyllä yritin 2 kuukautta saada aikaa, vihdoin sain ajan. Mutta nyt 2 kuukaudessa lääkkeet loppuu!
e-reseptin uusiminen
43
2618
Vastaukset
Pikkasen menin sekasin jutustasi, mutta jos niitä ei uusita niin kait silloin pitää vain tilata aika lekurille, koska lääkityksesi tarvii ehkä jotain tarkistusta.
Mun käsittääkseni toi uusimisaika koskee vaan sitä, että niin kauan kestää ennenku lääkäriltä menee aikaa laittaa apteekkiin tieto. En mä muista et siellä olis niin sanottu ettei voi pyytää useampaan kertaan uusimista.
Mulla on ainakin onnistunut toistaiseksi kaikki uusimiset.- meeriamanda
Minulle Apteekki huomautti reseptien uusimisista , sain puhelinnumeron josta uusinta hoidettiin, noin viikon kuluttua uusiresepti on käytettävissä.
Mene terveyskeskukseen reseptiesi kanssa joko joku päivystävä lääkäri uusii kun on akuuttitarve. Älä päästä tuollaista tilannetta toiste, jääkaapinoveen isolla kirjaimilla lappu ja päivämäärä, muista se 8 pvää ottaa huomioon.- valtuutettuna
Lääkepurkissa on päivämäärä, milloin uuden saa hakea. Kaksi viikkoa ennen lääkkeen loppumista lääkettä saa.
Reseptien uusinta käy apteekin kautta, kun on kaikki reseptit tietokoneella.
Lääkkeet saa näyttämällä sv-korttia joko itse tai valtuuttamasi henkilö puolestasi. Siihen tarvitaan kirjallinen suostumus.
Paperiset reseptit jäävät historiaan. Asiointi helpottuu huomattavasti. - varma sentti.
valtuutettuna kirjoitti:
Lääkepurkissa on päivämäärä, milloin uuden saa hakea. Kaksi viikkoa ennen lääkkeen loppumista lääkettä saa.
Reseptien uusinta käy apteekin kautta, kun on kaikki reseptit tietokoneella.
Lääkkeet saa näyttämällä sv-korttia joko itse tai valtuuttamasi henkilö puolestasi. Siihen tarvitaan kirjallinen suostumus.
Paperiset reseptit jäävät historiaan. Asiointi helpottuu huomattavasti.Halutessaan saa edelleen paperisen reseptin sähköisen reseptin sijasta.
- vaikeaksi mennyt
Siis, asia on niin, että ei ole lääkäriä, joka uusisi reseptit. En pääse lääkäriin, (kun ei ole) eikä päivystävä lääkäri mitään rupea uusimaan. Ja olen kyllä liikkeellä tarpeeksi ajoissa kun resepti vanhenee tammikuun puolessa välissä, mutta en saa sillä enää otettua lääkkeitä, kun otin vasta nyt joulukuussa. Ei tule 3 kuukautta täyteen. Näin tällä paikkakunnalla. Olkaapa tyytyväisiä te, joilla on terveyskeskuksessa lääkäri!
- Lusiina
vaikeaksi mennyt kirjoitti:
Siis, asia on niin, että ei ole lääkäriä, joka uusisi reseptit. En pääse lääkäriin, (kun ei ole) eikä päivystävä lääkäri mitään rupea uusimaan. Ja olen kyllä liikkeellä tarpeeksi ajoissa kun resepti vanhenee tammikuun puolessa välissä, mutta en saa sillä enää otettua lääkkeitä, kun otin vasta nyt joulukuussa. Ei tule 3 kuukautta täyteen. Näin tällä paikkakunnalla. Olkaapa tyytyväisiä te, joilla on terveyskeskuksessa lääkäri!
Oletkos syönyt lääkkeitä enemmän kuin määrätty vai miksi lääkkeet loppuvat kesken?
Päivystävällä lääkäriläl taitaa olla muutakin tekemistä kuin uusia reseptejä.
Minä istun apteekissa.
Neito sanoo että tässä viimeinen satsi.
Minä sanon, laita uusintaan.
Neito sanoo okkej!
Ja se siitä sitten.
Jaa taas tulee tavaraa.
Ei se tuon vaikeanpaa ole minulle tuo uusiminen.
H.Hienoa että olet lukenut viestini, mutta oliko pakko toistaa samat asiat jotka olin jo sanonut.
Nittaminax kirjoitti:
Hienoa että olet lukenut viestini, mutta oliko pakko toistaa samat asiat jotka olin jo sanonut.
"Nittaminax"
Minä tein tuon viime Torstaina.
Siksi se tuli minulta niin helposti.
Olen ollut tuon Apteekin kanta-kortti-asiakas kauan.
Ja se on duunini eläke-konttorin hyväksymä.
On tietysti valitettavaa että uudistettavat järjestelmät ylettyvät vain 60 asti.
Vanhukset jäävät kädettömiksi.
Kyllähän sinä mielessäni olet useinkin, mutta et nyt tässä ollut.
H.
- ----
Resetien uusiminen onnistuu kun käy neuvonnassa sanomassa että kyseinen resepti pitäisi taas uusia. Uusimiseen menee 8vrk ja tiedon uusimisesta saa puhelimeen tekstiviestillä.
Minulle on ainakin tähän asti onnistunut.
Joskus en ole muistanut uusia ajoissa, silloin on joku hoitaja käynyt lääkärin puheilla ja uusiminen on tapahtunut muutaman tunnin tai vuorokauden aikana, riippuen siitä kuinka pian lääkettä on tarvittu.Meilläpä on apteekki mikä ei ottanut sähköisen reseptin uusimisesta mitään. Käväisin kun ohi kuljin, ei ole tarvinnut perään soitella. Mutta meillä onkin iiihhhaaana Apteekkari ;-D)). Toivottavasti ei jää eläkkeelle ikuna...
- vaikeaksi mennyt
Siis kyse sähköisestä reseptistä. Ei sitä missään luukulla oteta uusittavaksi, pitäisi olla paperinen. Ja teoriassa apteekki uusii, mutta kuinka se uusii ja kenen puoleen kääntyy, kun ei ole lääkäriä! Eipä hoitajakaan voi mennä lääkärin puheille, kun ei ole sitä lääkäriä! Ei siis myöskään saa aikaa lääkärille, kun ei ole lääkäriä! Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää!? Ehdottelette vaikka mitä, mutta kun EI OLE LÄÄKÄRIÄ.
- staka*
Siis kyse sähköisestä reseptistä. Ei sitä missään luukulla oteta uusittavaksi, pitäisi olla paperinen. Ja teoriassa apteekki uusii, mutta kuinka se uusii ja kenen puoleen kääntyy, kun ei ole lääkäriä! Eipä hoitajakaan voi mennä lääkärin puheille, kun ei ole sitä lääkäriä! Ei siis myöskään saa aikaa lääkärille, kun ei ole lääkäriä! Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää!? Ehdottelette vaikka mitä, mutta kun EI OLE LÄÄKÄRIÄ.
Älä tee asiasta liian vaikeaa... ;-)
- meeriamanda
Tottakai Apteekit tietää lääkärit, jonsei omalla kylällä ole mennään naapurikuntaan... olen takuuvarma tästä asiasta.
Kyllä nyt menee vaikeaksi, lukijoissako vai kertojassa vika? Tulee tuntuma ettei tässä keskustelussa mitä käydään ole päätä eikä häntää. meeriamanda kirjoitti:
Tottakai Apteekit tietää lääkärit, jonsei omalla kylällä ole mennään naapurikuntaan... olen takuuvarma tästä asiasta.
Kyllä nyt menee vaikeaksi, lukijoissako vai kertojassa vika? Tulee tuntuma ettei tässä keskustelussa mitä käydään ole päätä eikä häntää."meeriamanda"
Minulla on asiasta Yliopiston-Apteekin tasoinen tutkinto.
Köyhän ei kannata ostaa, saati mennä halpaan.
Ehkäpä aloitus on tosi-vanhan, kärttyisen vanhuksen, jonka pillin mukaan ei enää
tanssita?
H.- ------
Tänäänkin uusin kolme resptiä tk:n neuvonnassa. Ei ollut vaikeaa.
- nikiN
Jos olet esim. saanut työterveyslääkäriltä e-reseptin ja jäänyt sitte pois työterveyspuolelta täytyy sinun varata aika terveyskeskukseen uutta reseptiä varten. Tämän jälkeen uusiminen hoituu apteekin kautta. Voit käydä katsomassa reseptejäsi www.kanta.fi.J
- tiedonhaluinen.
Onko e-reseptin uusiminen apteekin kautta ilmainen palvelu?
"tiedonhaluinen."
Ei, he maksavat jotka jaksavat maksaa veroja.
Eli, kanssa-ihmisesi kantavat tuonkin taakan puolestasi.
Käytä siis törkeesti hyväksesi.
H.- meeriamanda
Olisiko Apteekkikohtainen, käyttämäni Apteekki perii 2 euroo per resepti uusiessaan, kuluihinsa... niin sanoivat.
meeriamanda kirjoitti:
Olisiko Apteekkikohtainen, käyttämäni Apteekki perii 2 euroo per resepti uusiessaan, kuluihinsa... niin sanoivat.
"meeriamanda"
Minulle ei maksa mitään.
H.- tiedonhaluinen.
meeriamanda kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ennen oli uusinta ilmainen, kun itse hilpaisi reseptin tk:hon. Mutta mikäpä tässä maailmassa olisi ilmaista, ainakaan apteekissa.
tiedonhaluinen. kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ennen oli uusinta ilmainen, kun itse hilpaisi reseptin tk:hon. Mutta mikäpä tässä maailmassa olisi ilmaista, ainakaan apteekissa.
"tiedonhaluinen."
Miten käsität sanan: ilmainen?
H.- meeriamanda
hunksz kirjoitti:
"meeriamanda"
Minulle ei maksa mitään.
H.Hyvä kun on, siksipä minäkin soitan vasiten numeroon josta reseptit uusitaan...se maksaa vain oman puhelimenkäytön verran.
- ei maksuton
Jos on Yliopiston Apteekin kanta-asiakas uudistavat ilmaiseksi. Mutta lääkäri ottaa palkkion.
Minä oon aina uusinut reseptit lääkäri käynnillä tai ajan varauspisteeseen vienyt uusittavaksi. Se on vielä ilmaista.
Tottakai apteekki ottaa maksun, jos ylimääräisiä palveluksia joutuu tekemään.- 1234567.
Miten E-resepti viedään uusittavaksi???
- 7+9
1234567. kirjoitti:
Miten E-resepti viedään uusittavaksi???
Kai jokainen saa tulostetun reseptin ( yhteenvedon ) lääkärillä käydessään, sillä voi hakea ja ottaa talteen seuraavaa kertaa varten. Helpottaa kummasti, asiointia ja muistamista.
- ,.-ä.-ö
7+9 kirjoitti:
Kai jokainen saa tulostetun reseptin ( yhteenvedon ) lääkärillä käydessään, sillä voi hakea ja ottaa talteen seuraavaa kertaa varten. Helpottaa kummasti, asiointia ja muistamista.
Koneeton?
- ei vaikeaa
,.-ä.-ö kirjoitti:
Koneeton?
Apteekissa, puhelimessa asioinnissa. Konetta ei tarvita.
- Akki Salmi
Olisi kannattanut aikoinaan alkaa apteekkariksi = paikkakunnan parhaimpia veronmaksajia.
Voi, voi, kun ei sitä silloin tiennyt. Nythän heilläkin on eläkeikä. - prudence
Täällä Mikkelissä uusinta onnistuu terv. keskuksessa-. Siellä on oma luukkunsa uusimisille eikä maksa mitään.
Viimeksi viesti tuli puhelimeen ennen kuin kotiin ehdin että on käytössä. - pulivari
Terveyskeskuksen luukulta se e-reseptin uusiminen onnistuu täälläkin, kunhan on näyttää henkilöllisyys todistus.Eikä maksa mitään.
- e-re
Mene apteekkiin, mihin suomessa olevaan apteekkiin hyvänsä, todista henkilöllisyytesi ja sano jonkin käyttämäsi lääkkeen nimi, kysyvätkin. Sieltä sitten sinulle kerrotaan mikä lääke on uusimistarpeessa ja mitä vielä saat.
Apteekki uusii sähköisesti, kestää noin viikon ja maksaa , nämä molemmat asiat, aika ja summa riippuu paikkakunnasta ja apteekeista.
Lääkkeet voit noutaa mistä apteekista hyvänsä, näkevät koneeltaan, mitä olet saamassa.
Kun nostat jotain lääkettä viimeisen erän niin jätä siltä istumalta uusinta pyyntö siihen apteekkiin.
Jos lääke on sellainen ja siinä vaiheessa ettei sitä enää uusita, varaa lääkäri. Apteekki yleensä sanoo ettei lääkettä voi enää uusia joten on mentävä lääkäriin, varaa se lääkäri heti kun apteekki sinulle ilmoittaa ettei enää voi uusia.
Et jää heitteille, kyllä siihen oppii ja harmi että uusiminen meni maksulliseksi.- tosi hyvä
Kiitos, selkeä ja kattava vastaus.
- e-re
tosi hyvä kirjoitti:
Kiitos, selkeä ja kattava vastaus.
"tosi hyvä"
Näin minulle neuvoi apteekki, johon menin ensimmäisen kerran kun e-resepti oli tullut käyttöön.
Minun tapani on kyllä kysyä asioita niin monta kertaa että ymmärrän asian.
Apteekki neuvoi myös että itse voi tarkistaa siitä lääkkeeseen liimatusta lapusta, mitä on vielä saamassa kyseistä lääkettä.
Liikkuvalle ihmiselle järjestelmä on ainakin hyvä, ei ole sidoksissa mihinkään apteekkiin ja ei unohdu reseptit kotiin.
Menin lääkäriin polvipiikin vuoksi ja saamaan uusittua särkylääkkeen.
Lääkäri otti paperiset reseptit, (oli kaikki mukana)pois, naputteli koneelle ja uusi mitä oli tarpeessa uusia, siitä se lähti.
Joku mainitsi ketjussa yhteenvedosta jonka lääkäri antaa, sitä ei tämä reseptini e-re muuttanut lääkäri antanut, lie eri käytäntöjä. - hyvä palvelu*
e-re kirjoitti:
"tosi hyvä"
Näin minulle neuvoi apteekki, johon menin ensimmäisen kerran kun e-resepti oli tullut käyttöön.
Minun tapani on kyllä kysyä asioita niin monta kertaa että ymmärrän asian.
Apteekki neuvoi myös että itse voi tarkistaa siitä lääkkeeseen liimatusta lapusta, mitä on vielä saamassa kyseistä lääkettä.
Liikkuvalle ihmiselle järjestelmä on ainakin hyvä, ei ole sidoksissa mihinkään apteekkiin ja ei unohdu reseptit kotiin.
Menin lääkäriin polvipiikin vuoksi ja saamaan uusittua särkylääkkeen.
Lääkäri otti paperiset reseptit, (oli kaikki mukana)pois, naputteli koneelle ja uusi mitä oli tarpeessa uusia, siitä se lähti.
Joku mainitsi ketjussa yhteenvedosta jonka lääkäri antaa, sitä ei tämä reseptini e-re muuttanut lääkäri antanut, lie eri käytäntöjä.Sattuipa kerran että en kyläreissulle lähtiessäni muistanut otaa lääkettä mukaani. Jouduin paikkakunaan lääkäriltä hakemaan reseptin ja onneksi oli vielä paketti lääkettä jäljellä apteekissa. Jos ei olisi ollut, olisin joutunut hakemaan sen kaupungista Yliopiston apteekista, non 20 km:n päästä.
- Lusiina
"Jos lääkäri ei uusi reseptiä, hän kuittaa uudistamispyynnön hylätyksi. Kertaalleen hylätyn reseptin uudistamista ei voi pyytää miltään terveydenhuollon toimintayksiköltä".
- Hannele64
Minulla ei ole ollut onglmia e-reseptin kanssa, apteekki on uusinut.
Ko. asiaan saa tietoa esim. Omakanta-nettipalvelusta ja kanta.fi- sivuilta (kirjaudutaan pankkitunnuksilla ), josta löytyy tiedot lääkkeistäsi, paljonko saamatta, kuka lääkäri määrännyt jne. - Pirre*
En tiedä mikä siellä teillä on vikana, mutta täällä e -reseptien uusinta sujuu vaivattomasti, vain soitto terv.keskukseen, ja pian tulee tekstiviestillä apteekista ilmoitus että reseptinne on uusittu, ei koskaan mitään ongelmaa...
Nyt kun reseptit ovat sähköisiä, lääkäreitten on helppo kontrolloida ettei reseptin uusijalla ole useamman lääkärin määräämiä päälekkäisiä lääkkeitä..olisiko kohdallasi kyse vastaavasta tilanteesta?
En lukenut ketjua, joten asia lienee jo selostettu.. - tiina@
mää kävin apteekissa ja kysyin voiko ne uusituttaa reseptiä kysyivät multa kellä lääkärillä olin käynyt ja sen jälkeen onko sähköinen vai paperinen sanoin että paperinen jätin sinne ja hain lääkkeet muutaman päivän kuluttua kun oli viikonloppu välissä sähköinen olis varmaan onnistunut nopeemmin.
- ---------
Minulle lääkkeitä hakiessani apteekissa mainittiin että nyt on lääkettä viimeinen erä ostettu ja tämän jälkeen on käytävä tk:n neuvonnassa resepti uusimassa. Lääkepurkin lapusta näkee montako kappaletta on lääkettä enää jäljellä, jos siinä on nolla, niin silloin on resepti uusittava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5136602Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3142478Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3871984- 1241179
- 301122
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51104- 79922
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60894Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel94892- 40780