Onko normaalia jos poltin käy näin -10 pakkasella noin 3 tunnin välein ja käyntiaika on 10-15min kerrallaan. Ja paljonko poltin mahtaa kuluttaa öljyä minuutissa..
Talossa on 110 asuinneliöö
Öljypoltimen käyntiaika ja väli
13
2491
Vastaukset
- Lamikka
No, näethän sinä sen kattilaveden lämmön siitä lämpömittarista. Jos se pysyy siinä mihin sen termarista olet säätänyt niin, hyvähän se silloin on.
Minun lamborgini vie n. 0,5 litraa juurikin tuon n. 15min. käyntijakson aikana, jonka käy.
Tai, ehkä hieman allekin, jos nyt pilkkua ruvetaan viilaamaan. - gdkdepöp
Pitäisi tietää suuttimen koko ja sumutuspaine.
Yleensä polttimissa on 0,5 gallonaa/h suutin. Eli 1.95 tai 2,1 l/h , en tiedä kumpi gallona on käytössä.- jenkkigallona
Jenkki-mitoilla öljyala pelaa.. Ja mikäli katsot niitä arvoja suuttimen kyljestä, niin lukemat ovat muotoa x,xx USG / h... Mutta ihan tarkkoja lukuja ei noin saa laskettua, koska käytännössä nuo nimellisarvot eivät kuitenkaan pidä paikkaansa ihan 1/1.
- harhautus
ei pidä paikkaansa. teho on liian pieni jos kolmen tunnin välein muka vain 15min käy!?! talo lämpenee jollain muulla kuin öljyllä esim. sähkövastus osittain käytössä tai ilp tai takkaa lämmitetty jne...
- ex-öljymies
Mulla kävi -78 170m2 talossa 6min tunnissa leppoisilla pakkasilla kun ei ollut muuta kulutusta, esim. suihkuttelua. Kovemmilla pakkasilla sitten useimmin, ehkä 45min välein sen 6min jakson. Mulla oli systeemissä 1200l puskuri varaaja jossa käyttövesikierukka. Käyntiväli oli 70 sytty ja 80 sammu. Kuumaa vettä kattilasta lykkäs varaajaan alhaalta ja ylhäältä takaisin kattilaan.Eli kattila olin koko ajan mukana kierrossa. Ei kai tuossa muuta hyvää ollut kun se että lämmintä vettä ei saanut millään loppumaan. Jos otti varaajan pois kierrosta niin käyntiväli tiheni ja aika lyheni. Eli samanhan energian se talo ottaa vaikka miten lämmittää. Eli jos on uudehko talo voi pitää paikkansa jos pelkkä lämmitys on vaan päällä, käyttövesi sitten ottaa oman osansa.
- Just muuttanut
Noh joo siis mulla on leivinuuni ja ilmalämpöpumppu . Mutta kun ei ole oikein mitään käsitystä että kuinka usein ja kuinka pitkään polttimen pitäisi käydä noin suunnilleen sen takia kysymys. Mutta taidan siis päästä aika vähällä öljynkulutuksella?
- kari789
Jos lämpöä riittää, niin kaikki on kunnossa. Ja mitä harvemmin poltin käy, niin sitä vähemmin kuluu öljyä.
Jos polttimesi on tavanomainen 20 kW:n poltin, niin se kuluttaisi tunnissa 2 litraa polttoainetta, jos se kävisi koko ajan.
Minuutissa kulutus on 2 l / 60 = 0,33 dl.
Jos polttimesi käy kolmessa tunnissa 9 tai 12 tai 15 min,
niin se tekee tuntia kohden 3 tai 4 tai 5 min.
Poltin käy siis 3/60 tai 4/60 tai 5/60 osaa ajasta (eli 5,0% tai 6,7% tai 8,3 %).
Näillä arvoilla keskimääräinen lämmitysteho on
3/60 x 20 kW = 1,0 kW = 1000 W
4/60 x 20 kW = 1,3 kW = 1300 W
5/60 x 20 kW = 1,7 kW = 1700 W
Jos poltin käy huippupakkasilla 1/3 ajasta, niin lämmitysteho on 20 kW / 3 = 6,7 kW. - oho 3
Paljonko edelinen omistaja/asukas väitti öljyä kuluvan vuodessa?
PS: Mitä se pakolinen energian todistus kertoo vuituiseksi lämmitys kuluksi?- Just muuttanut
Noin 1600 litraa ja se energia todistus on yhtä tyhjän kanssa. Mutta halusin tietää että kuin usein normaalisti poltin käy ja paljonko se kuluttaa öljyä käymisen aikana. Noh se selvisi että pääsen aika halvalla kiitos leivinuunin ja ilmalämpöpumppun
- kari789
Enrgiatoditus on pakollinen vain vuoden 1980 jälkeen rakennetuissa taloissa. Ja se on tosiaan suunnilleen yhtä tyhjän kanssa. Kulutus voi olla puolet tai tupla siitä mitä sen todistuksen mukaan pitäisi olla.
Monasti öljylämmittäjillä on tallessa rahtikirjat vuosien takaa. Ne kertovat paljonko öljyä on oikeasti ostettu, eivät siis ole arvailua. - Eppäilijä
Just muuttanut kirjoitti:
Noin 1600 litraa ja se energia todistus on yhtä tyhjän kanssa. Mutta halusin tietää että kuin usein normaalisti poltin käy ja paljonko se kuluttaa öljyä käymisen aikana. Noh se selvisi että pääsen aika halvalla kiitos leivinuunin ja ilmalämpöpumppun
"Noin 1600 litraa ja se energia todistus on yhtä tyhjän kanssa. Mutta halusin tietää että kuin usein normaalisti poltin käy ja paljonko se kuluttaa öljyä käymisen aikana. Noh se selvisi että pääsen aika halvalla kiitos leivinuunin ja ilmalämpöpumppun "
Kiittele vaan sitä leivinuunia, mutta ilppiä ei ehkä kauheasti kannata kiitellä. Paljonko menee sähköä vuodessa?
- Elämä on kallista
Niin ei taida olla viel keksitty lämmitysmuotoa mikä olisi ilmainen. Mutta kunhan kustannukset ei nouse ihan hirmuiseksi.
- ilmapuu
Paitsi ne kuuluisat, "ilmaiset" puut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551226
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.921214Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171060- 18925
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45813Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112788Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64742- 14730
- 38619
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72613