Kaipuu suomeen?

ruotsinsuomalainen o

Itte kun asu täällä suomen ja ruotsin rajalla , niin saattaa vaikkapäivittäin käyä kotimaassaan.
Te jotka olette siellä etelässä, onko teillä ikävä Suomeen? Nykyaikanahan on kuitenki tämä yhteydenpito helpompaa kuin silloin 70 luvulla kun minä olin alhaalla.
Lauantaisin oli suomalaiset uutiset, joita innolla odotettiin..puhelimen käyttökään ei silloin ollut niikuin nykyään. Sitä todella kaipasi kotiin.
Onko monella mielessä paluu suomeen eläkkeelle päästyään?
Lapset tietenkin ovat monelle syynä että ei enää aatellakkaan palaamista.

21

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo on

      On mielessä paluu.

      Että olis vaikka kesämökki Suomessa.

      Onhan ne lapset täällä, - mutta heillä on omat elämät.

      Jos olis kesämökki, niin voisivat tulla hekin kesällä Suomeen.
      Tavallaan on aika realistinen ajatus. Äidilläni on kesämökki ja kun hänestä aika jättää, niin kai minä sen perin sitten.

    • ingenting i repris

      Kun lähdin Ruotsiin en edes ajatellut mitä vanhempieni mielessä liikkui,kävin kesälomalla ja talvella,mistä jäin paitsi,kaikki sukulaisten juhlat ja tapaamiset,työ merkitsi tosiaan liian paljon.Onneksi lapseni opiskeli sekä Ruotsissa ja Suomessa ja sai työn Suomesta (nokia) ja perhe peruustettiin Suomeen.Eläkkeelle jäädessäni en epäillyt hetkeäkään muuttaessani takaisin Suomeen.Viihdyin Ruotsissa mutta en halunut vanheta siellä ja tietenkin lastenlapset.Ystävät Suomessakin ovat nyt eläkkeellä joten helppoa oli paluu takaisin.Omat valinnat,on vaan yksi elämä!

    • Yks elämä täälläkin

      Näin on meikänkin aatokset.

      Suomeen paluu eläkepäivillä on kuin seikkailu!

      Vanheta täällä ja kuulla koko ajan ruotsinkieltä ja olla mukana toisen kansan mietteissä, kiitos ei!

    • TakaTakaTAkaTAka

      "Suomeen paluu eläkepäivillä on kuin seikkailu!"

      Ihan varmasti! Eläkeiän nosto ja työnhakupiirien laajennus (sun on otettava työtä vastaan 80 km säteellä kodistasi) sekä auton käytöstä tuleva kova kilometrivero tekevät varmasti elämästä seikkailun. Jos luulet sellaisen jälkeen vielä nauttivasi eläkepäiviä, niitä joita joutilaiksikin kutsutaan, niin olet optimisti.

      • sillä lailla

        Sinulle "takataka" PESSIMISTI EI KOSKAAN PETY!!
        On sekin jotain!Ei ole tarvinnut töitä hakea ja eläke tulee näköjään mukavasti tilille!!


      • TakaTakaTakaTAka
        sillä lailla kirjoitti:

        Sinulle "takataka" PESSIMISTI EI KOSKAAN PETY!!
        On sekin jotain!Ei ole tarvinnut töitä hakea ja eläke tulee näköjään mukavasti tilille!!

        :D
        Kuule, nuo ongelmat ei koske minua mutta hyvin monia suomalaisia kuitenkin.
        Yrittäjänä en tule eläkepäiviä viettämään, ei kiinnosta edes, sillä valitsemani ala on mielenkiintoisempi kuin eläkeläisyys.
        Ongelmat olkoon teidän muiden.


      • sfwkfhkhdkghdhdk
        sillä lailla kirjoitti:

        Sinulle "takataka" PESSIMISTI EI KOSKAAN PETY!!
        On sekin jotain!Ei ole tarvinnut töitä hakea ja eläke tulee näköjään mukavasti tilille!!

        Ei saa huutaa, ei ole kohteliasta. Muista nettietiketti.


    • Hyvää eläkettä!

      Jokainen saa pitää omat seikkailunsa, eikä siihen oo muilla nokan koputtamista.

      Jos haluaa eläkkeellä muuttaa Suomeen ja se on hauska seikkailu, niin onnittelen vaan, että osaa ottaa elämän niin myönteisenä!

      • TakaTakaTakaTAka

        Ihan kuin olisit närkästyneenä kirjoittanut? Provosoiduitko Takatakan tekstistä? :D


    • Tällälaill

      Turha sinun voivotella.

      Asia on vain fakta.

      Eikä sinun itsesi Takataka- tartte olla kateellinen muille, mee omillasi eteenpäin!
      Tsau.

      • sillä lailla

        Aivan ,itsekin yrittäjänä ja sukupolven vaihdoksen tehneenä näen pienoisen kateellisuuden tekstissä!Hieman tuo hymyilyttää!


      • TakaTakaTAkaTAk.

        Kateellinen? Hahahaaahaaa :D
        Kyllä tuossa nyt eläkkeestä haaveileva on se kateellinen.

        No, kunhan muistat että joulun väri on punainen eikä (kateuden) vihreä ja nautit edes niistä parista-kolmesta jouluvapaastasi ensin niin ehkä jopa naurat tuolle närkästymisellesi :D


    • många bäckar !

      Kyllä joku on nyt kateellinen ja JO suree Suomen autoveroja ja työnhaku matkoja,no jos hän ei muuta niin ei pitäisi surra Suomen oloja vaan jatkaa yrittäjyyttä onnekkaasti,eihän nuo asiat häntä koske?! Hyvin toimiva yritys voi tietenkin pitää pitkiäkin vapaita varsinkin jos johto on noin empaattinen!

      • Sjuksköterska

        Tuskinpa tuo muuttaa Suomeen, ainakaan minä en tekstissä sellaista näe.
        Itse en asu Ruotsissa vaan Norjassa mutta kyllä täälläkin norjansuomalaiset jo tarkoin seuraavat Ollilan ryhmän kilometrikorvausten leikkaamista kontra pidentyvät työmatkat. Ylen ulkosuomalaisille suunnatussa lähetyksessä kerrottiin niiden yhteisvaikutuksesta.
        Pienellä kotimaallani tulee olemaan vaikeuksia järjestää kasvavalle eläkeläismäärälle riittävää huoltoa joten jos joku paluuta suunnittelee, on ehkä syytä varautua pitkälti omakustanteiseen huoltoon.


    • Terveisiä!

      Heh, heh.

      Tää takatakataka vastailee itselleen eri nimimerkeillä, on kehissä jotain 8 eri vuoropuhelua itsensä kanssa.

      No, huvinsa hänellä, terapiaa.
      Terapian sivussa voisi opetella oikeinkirjoitusta.
      On melko helppoa erottaa takatakan kannanotot...

      Kaikkea hauskaa, hyvää ja menestystä!
      Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

      Taidanpa muuttaa Suomeen jo ensi vuonna.
      Kerron sitten lisää.

      • TAkaTAkaTakaTAka

        Hehhehhee, joku moninikki todellakin provosoitui TakaTAkaTAkan teksteistä :D
        Kuule, käytän kyllä rohkeasti tätä samaa nikkiä, ei se ole minulle ongelma.

        1. Miksi on niin helppo kadehtia ihmistä, joka nauttii työn tekemisestä eikä haikaile joutilaana olemisen perään?
        2. Onko jotenkin perisuomalaista pitää työn tekemistä rasitteena ja ihannoida vapaapäiviä?
        3. Suomalaiset kovin herkkkänahkaisesti pitävät yrittäjiä jotenkin porvarillisina, eri kastiin kuuluvina tai leuhkinakin luullen että kaikki olisivat myös katkeria. Miksi?

        Minulla on ollut hyvä olla yrittäjänä Ruotsissa, joka on antanut siihen mahdollisuudet ja aikoinaan koulutustakin. En todellakaan haikaile Suomeen, en etenkään kun luen suomalaisia tiedotusvälineitä ja näen, miten Suomen suomalaiset jälleen alistuvat poliitikkojensa kyykytykseen. Mielestäni se ei ole reilua eikä houkuttele paluuseen, ei työntekijää, ei yrittäjää ja ihmettelenkin että miksi eläkeläistä.

        Sjuksköterska: Miten Norjan suomalaiset, pidättekö tiiviisti yhteyttä esim. jonkinlaisten Suomi-seurojen kautta? Onko siellä vanhaan kotimaahan kaipailevia?
        Jotenkin tuntuu että niitä on vain tällä palstalla, ruikuttamassa paluusta.
        Kun näkisi joskus onnellisten ruotsinsuomalsietn palstan mutta taitaa olla vika kansanluonteessa. Ehkä teilläkin pitäisi olla muuta kuin suomalasita verta suonissanne niin olisitte vähän optimistisempia :D


    • ruotsinsuomalainen o

      Aina näillä sivulla tökkää negatiivisiin ihmisiin kuten muuallakin elämässä.
      Täälläkin tuntee jo ne joilta ei muullaista näkö kantaa osaa edes odottaa.
      Ehkä he ovat vain peruspohjiltaan sellaisiin tai elämä on johdattanut pahoin.

      Minä tunsin erää naisen joka sanoi että hän ei mitään muuta kadu kun sitä että aikoinaan tuli Ruotsiin. Rikkautta hän on täällä saanut paljonkin, mutta ilmeisesti se ei tehnyt häntä onnelliseksi.
      Olisiko hän ollut onnelisempi Suomessa, mene ja tiedä?

      Minä lähdin aikoinani Ruotsiin pakoon pahoinpitelevää pokakaveriani jota todella rakastin, mutta väkivalata ei ollut minun mielestä rakkautta hänen puolelta.

      En todellakaan kadu päätöstäni, vaikka kotimaani on aina oleva Suomi.

    • Ruottin palstalle!

      On se nyt kumma, että missään ei saa valittaa ja pohtia että miksi tuli lähdettyä ja että joskus on elo rankkaa!!

      Pysy ite poissa tältä palstalta ja oo tyytyväinen.
      Mee ruottalaisten juttuihin ja kerro siellä miten sulla pyyhkii hyvin!

      Mitä sinä täällä oikeastaan kuhkit?

      • takaTakaTAkaTAka

        Ei oman muuttovalintansa aiheuttaman mielipahan purkaminen ole kielletty eikä sitä tässäkään (eläkeaika Suomessa) ketjussa minun mielestä näy? Tuo toinen ketju jossa joku katui päätöstään Ruotsiin muutosta on ainakin sellainen, johon voi sitä mielipahaa purkaa.

        Oliskohan niin, että joillakin on vain tapana tulla joka ketjuun valittamaan? En siis väitä että just sinä, puhun yleisesti.
        Kyllä niitä vaikeita aikoja oli itsellänikin kun teininöösinä lähdettiin Suomesta perheen kanssa mutta en muista kohdanneeni rasismia miltään taholta. Kielivaikeuksia alkuun oli, joo, ammattikoulutus oli hankittava Suomessa mutta kun meidän ukko pisti firman pystyyn niin kyllähän sitä takaisin mielellään tuli kun oli työmaata edessä vaikka kuinka. Ehkä mulla vaan oli sitä kuuluisaa suomalaista sisua ja Sven Dufvan yksinkertaisuutta ettei ole ollut mahdollisuuksia/ aikaa/ kiinnostusta ryhtyä spekuloimaan että mitä tuo tai tää minusta miettii. Sitä vaan oon kuulut, että ei se ruotsinsuomalainen ole ainoa joka maahanmuuttoaan saattaa katua, on suomalaisia muuallakin maailamassa kaipaus mielessään.
        Kaipaus kun vaan bruukaa kultaamaan ne muistot vanhasta kotimaasta.
        Oma poika läks Suomen armeijaan aikanaan, Dragsvik tjn. tais olla olla se paikka ja löysi tytön ja jäi sinne. Pisti siellä putkifirman pystyyn ja on saanut kielen takia kokea rasismia kun ei aina äännä suomensanoja oikein eikä sanavarasto ole kauheasti kehittynyt kun asuu ruotsinkielisellä alueella. On saanut jopa suoraan hurrittelua kun on tehnyt tarjouksen jollekin yksityiselle suomenkieliselle talonrakentajalle. Mutta, ehkä se nykysuomalainen sitten tykkää virolaisesta työmiehestä enempi kun kieli on niin samankaltainen, en tiedä.

        Mutta, kun on eläkeajasta kysymys ja Suomeen on taas kehittymässä talousongelmia tavalliselle kansalaiselle niin kysynpä vaan onko takeita siitä että ne mielellään ottais paluumuuttajat sinne, vaikka niiden eläke tulis toisesta maasta perässä? Pitäisivätkö kuitenkin pummeina, käpykaartilaisina tjn.?


    • ruotsinsuomalainen o

      Totta kait , häätyyki valittaa jos tuntee että aihetta on.
      Muutenhan asiat ei muutu koskaan jos kaikki vain olis tyytyväisiä.
      Minä ilmeisesti olen tyytyväinen täällä ruotsissa olooni, en tiedä olisinko ollut suomessa sitä, vaikea mennä sanomaan .
      Muta käsitän kovin niitä jotka haluavat takaisin jos he tuntevat että eivät saa täällä sitä arvostusta jota kaipaavat.
      Silloku mun lapset oli aivan pienii, niin mullekki sanottiin ett , sun häätyy puhua heille ruotsia, muuten he eivät pärjää koulussa.
      Kyllä mulla otti luonnon päälle noi sanat.Miten mie puhun ruottii kun en osaa.
      Sanoinki joskus kun oikein tympäsi,ett mie vaikka vie ne suomen puolelle sit...

      Onneksi kuitenkin ,opin ruottii ja lapset oppi naapurin lapsilta kielen ennen minua.
      Huomasin silloin,et olin erittäin haavoittuvainen, kun en ymärtänyt ruotsia kylliksi.
      Nyt tosiaan saattas käydä, ett suomessa potkittas kun on tällänen sekakielinen.
      No, mie nyt kuiteski oon täällä ja hautanikin oon tänne toivonut.
      Hyvää joulua kaikille.

    • :-)

      Ei sinne Suomeen mikään hinku ole, riittää kun kesällä käy omaisten haudoilla.-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6223
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3788
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1470
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe