Miten romanit suhtautuu?

Utelias

Olen kolmekymppinen valkolaisnainen. Sain vastikään tietää että olen suvultani osittain romani, mutta mitä sukua, siitä minulla ei ole tietoa. Tiedän lisäksi vain sen että isäni ukki on ollut puolittain romani.
Monien valtaväestöön kuuluvien suhtautumisen romaneja kohtaan tietää, mutta oma suhtautumiseni on aina ollut toisenlainen. Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut romanikulttuurista ja varsinkin romaninaisten kauniit puvut ovat minua aina kiehtoneet.
Miten te romanit suhtaudutte tällaiseen valkolaiseen jolla on suvussaan myös "romaniverta"?
Osaisiko joku neuvoa mistä voisin saada tietoa tästä isäni ukista ja hänen vanhemmistaan? Sukulaisilla ei tietoa ole.

24

2120

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

No kaukaapa haet.Mustalaisia on varmaan joka suvun jälkeläisissä jossain kohtaa...isän ukki puoliksi...on kuule haalennut sinuun tullessa,et voi ainakaan romaniksi itseäsi väittää.Enpä usko että saat mistään selvyyttä,jos kerta sukulaisetkaan ei tieä.Kukapa ei kauniista vaatteista pitäisi.

• Valtaväestöön kuuluva

et tuohon vastausta saa, ainakaan mustalaisilta, koska he eivät tiedä mikä on internet eivätkä osaa käyttää tietokonetta.

• Minä vaan

Minhinkäs tietos perustuu?Ootpa ikävä ihminen!!
        Ei vuosikymmeniä sitten tapahtuneita asioita ihan helpolla kaiveta,etenkää jos ne on ollut hävettyjä tms. tai sellasia joita ei varmuudella tiedetty.Ei kirkonkirjoissa tai missään ja sotien aikana meni tietoa.

• Utelias

No hyvä että sinä osaat; ainakin vinoilla, katsohan omaa tyhmyyttäs? kun kuulut ja vastaat asioihin jotka eivät, edes sinua kosketa.
        Häpeän sinun puolestasi; pyydä edes anteeksi jos jotakin ihmisyyttä edustat.Moukka...suvaitsematon

• ieko
        Minä vaan kirjoitti:

Minhinkäs tietos perustuu?Ootpa ikävä ihminen!!
        Ei vuosikymmeniä sitten tapahtuneita asioita ihan helpolla kaiveta,etenkää jos ne on ollut hävettyjä tms. tai sellasia joita ei varmuudella tiedetty.Ei kirkonkirjoissa tai missään ja sotien aikana meni tietoa.

Älä höpötä. Kyllä sukua voi selvittää vaikka kuin kauas, eri asia kannattaako se. Ei näiltä mettäläisiltä kannata mitään kysyä, olethan jo nähnyt mitä porukkaa ne on.

• ieko
        Utelias kirjoitti:

No hyvä että sinä osaat; ainakin vinoilla, katsohan omaa tyhmyyttäs? kun kuulut ja vastaat asioihin jotka eivät, edes sinua kosketa.
        Häpeän sinun puolestasi; pyydä edes anteeksi jos jotakin ihmisyyttä edustat.Moukka...suvaitsematon

Sinä ite olet moukka ja haukut toista, vieläpä vaadit anteeksi pyyntöä.Peruste miksi sinä saat haukkua ja toisen pitäs pyytää anteeksi? Minä en häpeä sinun tyhmän ihmisen puolesta enkä kenenkään muunkaan.

• pölli

no ensin mistäpäin nämä sinun sukus on, sitten voisi vähän funsata, kyllä niitä on paljon jossa on hiukan mustalais verta, mutta mistäpäin

• ulla

jos olet varaskas niin tottakai olet minun serkku
      ja rakas sellainen

• killi

hai miun kans, serkku

• manne mustalainen

no voi mahaton, siellähän sinä olet serkku. olen etsinyt sinua kauan aikaa. sie olet minun se rahnu serkku

• yks vaan

On löytää esittämääsi kysymykseen vastausta, jos sukulaiset eivät tiedä mitään vanhoista sukulaisista. Tämä on suomessa todella yleistä melkein kaikki suomalaiset ovat jollain tapaa suku mustalaisiin. Romaneille ei kovin kauan ole tehty kirkollisia toimituksia, joten jostain vanhoista arkistoista on vaikea löytää sukulaisiaan paitsi sotilasasikirjoista löytyy. Romanit ovat olleet suomen parhaita sotilaita joskus ja useat romanisuvut ovat sotilassukuja.
      Tiedän tapauksia, joissa on aloitettu sukuselvityksiä, mutta lopettaneet ne lyhyeen koska on paljastunut, että heidän hieno suku onkin lähtöisin romanisuvusta. WWW.genealogia.fi voit yrittää hakea ammatin kohdalle kirjoitetaan - zig* or must* niin löytyy mustalaisia ainakin. sekä mormonien tietokannasta. Eräässä kirjassa on listaus suomalaisista romaneista jotka ovat suomalaisille sukunimillä esim MÄKELÄ, josta on iso romanipopulaatio, jotka ovat jo sulautuneet valtaväestöön.

• en osaa

neuvo hiukan paremmin

• tiipii
        en osaa kirjoitti:

neuvo hiukan paremmin

Itse löysin sukuani koskevia tietoja eri seurakuntien kirjoista, 1800l. alkuun asti ja lisää tietoa antaa halutessani ns. lakkautetut seurakunnat, joka sijaitsi ainakin ennen Mikkelissä. On otettava kuitenkin huomioon,ettei kaikki suvut ole olleet aikoinaan halukkaita rekisteröitymään. Lykkyä tykö.

• hah

näin ne suhtautuu heh heh heh

• serkuni pimiä

voi mahoton serkkuhan se siinä, vippaa tonni

• serku kummin kaima

voi sinua serkku huonosti ne suhtautuu

• tavat

no jaa onko sinulla yhdään samoja tapoja kuin meillä mustalaisilla? mustalaisilla on tiedyt tavat jotka perityvät. osaatko varastaa? jos et niin et ole meidän serkku

• hai ninun serkku

missä asut serkuni, tultas kylään muiden serkkujen kanssa, saatas keskustella rauhassa sukulais suhteista

• manta

Perimä on kaukaa ja vaan puoliksi.Ei voi sukua sanoa olevansa.

• Täällä

Minulla on täysin samanlainen tilanne. Isoäitiäni, enoani, jne., luultiin jatkuvasti romaneiksi ulkonäön perusteella. Tutkin asiaa ja se mitä sain selville, oli tieto siitä, että sukua on kutsuttu aikoinaan romaneiksi (eli romaneja on ollut!) Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että suurimmaksi osaksi taidamme olla ihan valkolaisia, varsinkin tässä sukupolvien vaiheessa, mutta itse olen todella kiinnostunut aiheesta. Minusta on erittäin mielenkiintoista, että minussa on edes vähän romania...

Olen myös aina ollut kiinnostunut romanikulttuurista ja tavoista, perhekeskeisyydestä jne.

• Samanlainen

Lisäisin vielä, että tiedän siis olevani valkolainen, en yritäkään väittää muuta. Kuitenkin osa minusta on jotain muuta, ja olen siitä pienestä palasesta aikas iloinen ja ylpeä :)

• hohhoijaa
        Samanlainen kirjoitti:

Lisäisin vielä, että tiedän siis olevani valkolainen, en yritäkään väittää muuta. Kuitenkin osa minusta on jotain muuta, ja olen siitä pienestä palasesta aikas iloinen ja ylpeä :)

tollanen perimä hailenee niin nopsaan,ettei valkolainen voi juur mustalaiseks ihteään väittää.Taas pöhköt liikkeellä.

• hopsiko
        hohhoijaa kirjoitti:

tollanen perimä hailenee niin nopsaan,ettei valkolainen voi juur mustalaiseks ihteään väittää.Taas pöhköt liikkeellä.

mitä sinö höpötät, kaikki kaajeet on kaaleita, samat tavat. hah heh heh, juu niin se on kaajeet kaaleita heh heh hah hah-

• eräs tumma

kuule sinun pitäisi ensin tietää että mikä sinun isäsi ukki oli nimeltään sitten sen peruusteella sinä voit alkaa tutkimaan että ketä sinä olet ei muuten

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      69
      3090
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      25
      1950
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      272
      1543
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      99
      1515
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      260
      1186
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      26
      1078
    7. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1054
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      79
      1036
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1030
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1003
    Aihe