Luuleeko ihmiset oikeasti noin pahoja asioita Steineristä?

Steinerlapsi

Herra mun saatana nyt laittaa vihaks tällänen Steinerin arvostelu.

Tietenkin kaikilla saa olla oma mielipide, mutta kuinkakohan moni ihminen oikeasti tietää millaista koulua käymme? Itse olen Steinerlapsena kasvanut koko pienen ikäni (tarhaikäisestä asti) Ja minusta on tullut ihan normaali ja yhteiskuntaan sopiva nuori naisen alku.

Steiner kasvattaa lapsista vain avoimia ihmisiä, meidän on helpompi hyväksyä esim. eri uskonnot ja kulttuuri erot koska ei kertaakaan minun kouluvuosieni aikana ole kukaan tullut tunkemaan raamattua kurkusta alas.

Meillä opitaan myös tekemällä, meillä ei ole pelkkiä oppikirjoja joista luetaan suorat vastaukset, vaan Steinerissä kehotetaan kokeilemaan mikä itsestä tuntuu parhaalle.
Joillekkin sopii lukeminen, ja silloin heille annetaan siihen mahdollisuus samalla tavalla kuin joillekkin sopii itse asiasta kirjoittaminen/piirtäminen, milloin myös se on mahdollista.

En sano että Steinerpedagogia olisi täydellistä, mutta en ymmärrä mistä ihmiset ovat saaneet sen käsityksen että meidän koulu olisi niin paha paikka kuin täältä olen lukenut. Ehkäpä kaikki te ihanat kukkahattu tädit vain niin kovasti pelkäätte uudistumista ja tuoreita näkökantoja että on vain turvallisempaa elää sen mukaan niin kuin teidän vanhempanne ovat eläneet.

Pyydän tässä lopuksi vielä anteeksi jos olen loukannut tekstissäni jotain, se ei ollut tarkoitukseni.

7

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aijamivileniusdissis

      Steiner-eskarista Ruskeasuon A-koululla ylioppilaaksi.
      Koulu ei avaa maailmakuvaa eikä tuo suvaitsevaisuutta yhtään sen enempää kuin peruskoulu lukiokaan. Oppimisesta kiinnostuneille oppiminen on tehty vaikeaksi kun tunneilla on häiritsemistä, ei ole kunnon oppimateriaaleja, kaikki kirjoitetaan isoihin vihkoihin, on muotopiirustusta, eurytmiaa ja lukiota myöten liikaa taideaineita.
      Omaa kompetenssiaan arvostavia opettajia ei saa pidetyksi opettajakunnassa. Hörhöjä ja natseja löytyy sitäkin enemmän.
      Poikien keskuudessa "oot kova jätkä jos et ltee läksyjä ja kiusaat luokkatovereitasi".
      Harva kirjoittaa ylioppilaskokeesta hyviä...erinomaisia arvosanoja.
      Moni päätyy tavis-ammatteihin halvalla palkalla valittamaan. Syynä on se että huono koulu ja vääristynyt maailmankuva pilaavat lupaavatkin lahjakkuudet.
      Saksaa luettiin A-kielenä. Englanti alkoi (muistaakseni) kahdeksannelta luokalta. Saksaa ei business- ja technology-urilla tarvitse koskaan. Se ei siis hyödytä. Englannin osaaminen jää monilla huonommalle tasolle ja vaatii preppausta sitten myöhemmin. Itse koin lukiossa herätyksen ja preppasin itseni kirjoituksiin aloittamalla läksyjen teon ja kunnolla kokeisiin lukemisen. Nyt olen akateeminen ja urallaa kansainvälisessä yrityksessä. Koulun meriitiksi sanoisin ainoastaan muotopiirustuksen. Osaan mennä fälppitaululle piirtämään. Kaiken muun sieltä saamani koen negatiivisena.

      Kehoitan kaikkia niitä jotka harkitsevat lapsensa laittamista Steiner -kouluun miettimään asiaa seuraavalta kantilta. Koulu kestää vuoden normalia kauemmin ja ylioppilaskirjoituksissa duudelinne joutuvat viivalle muiden suomalaisten Pisa-tutkimuksen mukaan "maailman kuudenneksi osaavimpien" lasten kanssa. Kuka haluaisi lapselleen huonot eväät jatko-opintoja varten.

      • steinerkoululainen

        Meitä on moneksi. Itse olen myös steinerkoulun käynyt. Kävin koulua 9.luokalle asti ja siitä siirryin ihan normi lukioon. Mitään vaikeutta en kokenut ja pärjäsin lukiossa hyvin. Kirjoitin myös hyvin arvosanoin ylioppilaaksi normaalissa ajassa. En koe olevani erityisen lahjakas steinerkoulun ansiosta, mutta en myöskään koe sen heikentäneen menestystäni. Vaikea tietenkin miettiä, miten steinerkoulu on vaikuttanut. Jos jotain täytyy sanoa, luulen sen tehneen minusta luovemman.
        Kielissä monet steinerkoululaiset pärjäävät hyvin, koska englanti ja saksa(tai joissain kouluissa ruotsi) alkavat jo 1.luokalla. Näin ainakin meillä alkoi. En usko, että missään steinerkoulussa englanti alkaisi 8.luokalla. Viimeistään 3. luokalla alkaa varmasti. Useimmissa steinerkouluissa heti 1.luokalla.

        Jokaisella tietenkin on koulusta omat kokemuksensa, mutta en usko steinerkoulun vaikuttavan jatko-opintojen mahdollisuuksiin. Itse pääsin suoraan opiskelemaan ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen. Valmistuin viime keväänä opettajaksi ja sain myös heti opettajan töitä. (en steinerkoulusta, koska paikkakunnallani ei sellaista ole.)


      • viimemetri
        steinerkoululainen kirjoitti:

        Meitä on moneksi. Itse olen myös steinerkoulun käynyt. Kävin koulua 9.luokalle asti ja siitä siirryin ihan normi lukioon. Mitään vaikeutta en kokenut ja pärjäsin lukiossa hyvin. Kirjoitin myös hyvin arvosanoin ylioppilaaksi normaalissa ajassa. En koe olevani erityisen lahjakas steinerkoulun ansiosta, mutta en myöskään koe sen heikentäneen menestystäni. Vaikea tietenkin miettiä, miten steinerkoulu on vaikuttanut. Jos jotain täytyy sanoa, luulen sen tehneen minusta luovemman.
        Kielissä monet steinerkoululaiset pärjäävät hyvin, koska englanti ja saksa(tai joissain kouluissa ruotsi) alkavat jo 1.luokalla. Näin ainakin meillä alkoi. En usko, että missään steinerkoulussa englanti alkaisi 8.luokalla. Viimeistään 3. luokalla alkaa varmasti. Useimmissa steinerkouluissa heti 1.luokalla.

        Jokaisella tietenkin on koulusta omat kokemuksensa, mutta en usko steinerkoulun vaikuttavan jatko-opintojen mahdollisuuksiin. Itse pääsin suoraan opiskelemaan ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen. Valmistuin viime keväänä opettajaksi ja sain myös heti opettajan töitä. (en steinerkoulusta, koska paikkakunnallani ei sellaista ole.)

        Helsingin Rudolf Steiner -koulussa englannin opiskelu aloitetaan A ja C -luokilla kuudella, D-luokat aloittavat ensimmäisellä. Ruotsinkielisellä puolella aloitetaan käsittääkseni myös ensimmäisellä luokalla.

        Steiner -koulussa on paljon hyvää ja huonoa, mutta itse aion omat lapseni sinne laittaa, jos niitä minulle vain siunautuu.
        On totta, että monille lukioluokille siirtyminen tuottaa vaikeuksia, mutta se ei ole pelkästään koulun vika. Lukio on lukio, myös Steiner -kouluissa Suomessa. Jos haluaa opiskella, silloin opiskelee. Ei koulu voi kaataa tietoa oppilaan päähän


      • viimemetri
        viimemetri kirjoitti:

        Helsingin Rudolf Steiner -koulussa englannin opiskelu aloitetaan A ja C -luokilla kuudella, D-luokat aloittavat ensimmäisellä. Ruotsinkielisellä puolella aloitetaan käsittääkseni myös ensimmäisellä luokalla.

        Steiner -koulussa on paljon hyvää ja huonoa, mutta itse aion omat lapseni sinne laittaa, jos niitä minulle vain siunautuu.
        On totta, että monille lukioluokille siirtyminen tuottaa vaikeuksia, mutta se ei ole pelkästään koulun vika. Lukio on lukio, myös Steiner -kouluissa Suomessa. Jos haluaa opiskella, silloin opiskelee. Ei koulu voi kaataa tietoa oppilaan päähän

        Siis kuudennella aloitetaan ei kuudella. Suokaa anteeksi.


      • ookoo

        Etpä erityisen järkevältä vaikuta, steiner kouluissa pitää noudattaa samoja lakeja kuin peruskouluissakin. Meillä on ollut saksaa ja englantia ensimmäisestä luokasta asti, ja kuudennella luokalla meillä on yhtä monta englannin tuntia kuin peruskouluissakin. Steinerissa pitää oppia yhtä paljon kuin peruskouluissakin. Ei steinerissä yhtäkkiä voi vain päättää ettei englantia opeteltaisi ennen kuudennetta luokkaa! Steinerin vihaajat: itsekin vihaan MUTTA HYVÄ LUOJA JOTAIN JÄRKEÄ SENTÄÄN NOIHIN:"Enkku alkoi vasta kasilla" VÄITTÄMIIN.


    • Aijamivileniusdissis

      Pyydän nöyrimmästi anteeksi Englanninkielen aloitusvuoden muistamistani. Se olikin mainittu epävarmana tuossa. Se taitaa tosiaan alkaa 1-2 vuotta aiemmin. Kävin koulun A-luokalla Suomen suurimmassa Steiner-koulussa Lehtikuusentiellä Helsingin Ruskeasuolla 1978 alkaen. Silloin luettiin Saksaa ja Ruotsia leikkimällä 5 ensimmäistä vuotta. Se oli älyttömän tehotonta touhua.
      Nykyäänhän on noita kaikenmaailman epävirallisia Steiner-kouluja joissa ehkä on osattu vastata ajan vaatimukseen ja swapata kielet mielekkääseen aloitusjärjestykseen.
      Sen kuitenkin kerron että koulu kykenee pieneen osaan lapsen kasvatuksessa. Paljon suurempi vaikutus on ilmapiirillä joka grillaa fiksut ja koulussa hyvät oppilaat joko vaihtamaan koulua tai alistumaan kiusatuksi. Nimimerkki "viimemetri" hankittuaan lapset tulee toteamaan itsekin että lapsi on aika herkkä koneisto ikäistensä dynamiikalle. Siinä voi sitten harmittaa kun kakara notkuu Steinerissä.
      Positiivinen ilmapiiri, positiivinen kilpailu opintomenestyksessä ja oppimisen arvostus eivät kuulu Steiner-kouluun. Sinne kuuluvat laaduton opetus tärkeissä aineissa, eurytmia, astraaliruumiit, veden siunaaminen, taideaineet ja musiikki kun pitäis ppiskella, jne... Kivaa!?

      • steinerlainen

        Mitäköhän ovat kaikenmaailman epäviralliset Steiner-koulut?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe