Kuinka syödään oikein

Ruoka ja tunne

Hei!
Sairastin koko teini-iän syömishäiriötä: ensin ahmimin muuttui bulimiaksi ja lopulta siihen kombinoitui anoreksia. Olin onnekas, sillä asianmukaisella terapialla ja lääkityksellä tulin terveeksi. Yhdeksän vuotta on jo kulunut, mutta törmään edelleenkin liki päivittäin ongelmaan kuinka syödä oikein. Miten normaalit ihmiset syö. Kuinka paljon he ottavat ruokaa lautaselle. Mitä he ottavat iltapalaksi. Millaiset ovat heidän välipalansa. Painoni heittelee 2 vuoden vinkkelissä 10 kg ja se on stressaavaa, kun minun normisyömistäni on aina vastassa dieetti. Sekin toki pelottaa, että jossain kurjassa elämän tilanteessa sairaus aktivoituu, kun paino jojoilee. Koen, että en ole koskaan oppinut syömään, kuten pitäisi, eikä esimerkkejä ole ollut silloin tai nyt. Täytyy mainita, että on upeaa, että kuulemani mukaan syömistä harjoitellaan terapiakeinona.

Tunnistaako kukaan itseään? Oletteko löytänyt ratkaisuja?

5

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vetttä ja happea

      Et kyllä täysin tervehtyneeltä kuulosta, koska vieläkin, vuosien jälkeen syöminen takkuilee!
      Terve ihminen ei jojoile eikä kompensoi normaalia syömistä.
      Tarkkana kannattaa olla, tuosta on niin helppo lipsahtaa!

    • parantunut sh

      Hei, mahtavaa, että olet parantunut!

      Syömishäiriön jälkeen lienee aika yleistä, että suhde ruokaan on edelleen ongelmallinen, samoin kuin kehonkuva. Sinuna pyytäisin tk-lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille, joka voisi auttaa sinua ruokavalion kanssa.

      Netissä on laskureita, joihin syötetään pituus, paino ja liikunnallinen aktiivisuus. Se antaa arvion, mikä on kalorikulutus. Kuitenkin ihmisten aineenvaihdunnat ja kehon koostumus ovat erilaisia, joten mitenkään orjallisesti siihen ei kannata uskoa.

      Perussääntönä voidaan sanoa, että naisen kaloritarve on vähintään 1500 kcal, vaikka ei harrastaisi mitään liikuntaa.

      Terve ihminen ei tarkkaile syömisiään jatkuvasti ja voi joskus herkutellakin hyvällä omallatunnolla. Hän ei siis laske jokaista suupalaansa ja mieti niiden kaloripitoisuutta.

      Yleensä terve ihminen syö vaistomaisesti sen verran kun tarvitsee. Nälkä ilmoittaa ravinnontarpeesta ja elimistön kylläisyys viestii, että syöminen voidaan lopettaa. Toki ylipainoisilla ihmisillä on usein ongelmana, että he syövät, vaikka ei olisi nälkä tai kokevat "nälkää" jatkuvasti.

      Yksi keino on pitää kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista.

      Muutaman kilon painonheilahtelu voi johtua mm. nesteen kerääntymisestä.

      Kiinnitä huomiota siihen, miten ihmiset ympärilläsi syövät, etenkin ikäisesi ja kokoisesi naiset.

      • Irti kahleesta

        "Kiinnitä huomiota siihen, miten ihmiset ympärilläsi syövät, etenkin ikäisesi ja kokoisesi naiset."
        Juuri tuota ÄLÄ tee!
        Toisten syömisten tarkkailu ei ole tervettä ja syömishäiriöisellä johtaa hyvin helposti ruoan säännöstelyyn, vähentelemiseen, paastoon.. ja kierre on taas päällä!
        Sitä niin helposti näkee sen oman annoksensa niin paljon suurempana kuin mitä tuo naapuri syö. Mun pitää varmuuden vuoksi ottaa vähemmän jne.
        Lisäksi, mistä tiedät mitä kyseinen henkilö on syönyt aikaisemmin sinä païvänä? Ehkä hän on vielä melko kylläinen ison viinerin tai 2oo g karkkipussin jälkeen? Tai tuhdin puuroannoksen aamulla?
        Lisäksi et tiedä, minkälaista signaalia hänen kroppansa juuri sillä hetkellä lähettää. On tullut syötyä kyllin tuhdisti edellisinä päivinä joten terve keho itse säätelee paljonko ravintoa nyt tarvitsee!
        Sen lisäksi vielä liikkuminen, työ, harrastumkset. Joku kilpapyöräilijä on hyvinkin hoikka mutta joutuu syömään 3500 kcal säilyttääkseen kropassaan lihakset ja terveen rasvaprosentin. Toinen saman kokoinen viettää aikansa tv:n ja netin ääressä. Kulkee bussilla kouluun tai tekee kevyttä sisätyötä. Silloin riittää kenties se 2000 kcal.
        Ja kuten sanoin, ruoan ja toisten syömisien tarkkailu ja vertailu omaansa on jo hälyttävää!


      • parantunut sh
        Irti kahleesta kirjoitti:

        "Kiinnitä huomiota siihen, miten ihmiset ympärilläsi syövät, etenkin ikäisesi ja kokoisesi naiset."
        Juuri tuota ÄLÄ tee!
        Toisten syömisten tarkkailu ei ole tervettä ja syömishäiriöisellä johtaa hyvin helposti ruoan säännöstelyyn, vähentelemiseen, paastoon.. ja kierre on taas päällä!
        Sitä niin helposti näkee sen oman annoksensa niin paljon suurempana kuin mitä tuo naapuri syö. Mun pitää varmuuden vuoksi ottaa vähemmän jne.
        Lisäksi, mistä tiedät mitä kyseinen henkilö on syönyt aikaisemmin sinä païvänä? Ehkä hän on vielä melko kylläinen ison viinerin tai 2oo g karkkipussin jälkeen? Tai tuhdin puuroannoksen aamulla?
        Lisäksi et tiedä, minkälaista signaalia hänen kroppansa juuri sillä hetkellä lähettää. On tullut syötyä kyllin tuhdisti edellisinä päivinä joten terve keho itse säätelee paljonko ravintoa nyt tarvitsee!
        Sen lisäksi vielä liikkuminen, työ, harrastumkset. Joku kilpapyöräilijä on hyvinkin hoikka mutta joutuu syömään 3500 kcal säilyttääkseen kropassaan lihakset ja terveen rasvaprosentin. Toinen saman kokoinen viettää aikansa tv:n ja netin ääressä. Kulkee bussilla kouluun tai tekee kevyttä sisätyötä. Silloin riittää kenties se 2000 kcal.
        Ja kuten sanoin, ruoan ja toisten syömisien tarkkailu ja vertailu omaansa on jo hälyttävää!

        Olet oikeassa, neuvoni oli huono. Voin allekirjoittaa kaiken, mitä sanoit.


    • ruoka ja tunne

      Kiitos kovasti vastauksistanne! Olen kiitollinen ajatuksistanen.

      Se kalorien laskenta on asia, jota haluaisin välttää, koska ruoka liittyvät mielikuvat muuttuvat negatiivisiksi. Joihinkin ruokiin liittää herkästi silloin hyvis/pahis asetelman. Ydinhän on se, että syömiseen tätä nykyä joutuu kiinnittämään vasta siinä vaiheessa huomiota, kun painoa on kertynyt ja kun BMI on nousutrendinen (olen nyt siis luokkaa 25). Tarkoitan, että kalorilaskuri pyöri jatkuvalla tahdilla päässä sairaana, joten sen naksutuksen haluaisi saada hiljenemään - eikä ainakaan tietoisesti haluaisi sitä asettaa uudelleen naksuttamaan.

      Olen siinä samaa mieltä, että säännöllisyys elämän tavoissa varmasti helpottaisi tilannetta. Pyrinkin pitämään verensokeritason tasaisena hedelmin, sillä notkahdukset saavat syömään suuria määriä kerralla.

      Olen käynyt joskus ravitsemusterapiassa, mutta olen hieman skeptinen pystyykö se huomioimaan taustalla olevaa ent. syömishäiriöisen psyykettä. Eräällä tavalla rinnastan sairauden siinä mielessä esim. alkoholismiin. Alkoholisti voi tervehtyä ja elää raittiina, mutta hän on aina alkoholisti, joka taustalla täytyy alkoholistin itse tiedostaa; syömishäiriöinen voi tervehtyä ja elää ravitsemuksesti hyvin tervettä elämää, mutta tietty tiedostus täytyy säilyttää. Toivottavasti en loukkaa tällä rinnastuksella ketään - se ei ole tarkoitukseni. Siksi pohdinkin, onko tarjolla psykofyysistä ravitsemusterapiaa? Onko kukaan törmännyt? Tiedän, että uusi terapiamuoto syömishäiriöisille (ilm. hyvin tuloksin) on psykofyysinen fysioterapia, jossa paneudutaan vääristyneeseen kehonkuvaan ja vaikuttamaan siihen.

      Mutta kiitos vielä kerran ajatuksistanne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe