yöllinen heräily kuriin?

turhautunut

Olen nyt hyvän aikaa paininut tämän ongelman kanssa: nukahdan yleensä hyvin illalla, mutta aamuyöstä herään täysin virkeänä ja valvon usein tuntikausia eli aamuun asti. Tämän jälkeen olen taas umpiväsynyt ja jos mahdollista jatkan unia pätkissä läpi päivän.

Tätä om jatkunut nyt ehkä kuukauden, kaikki alkoi lievien masennusoireiden selvittyä ja päästyäni ongelmistani ahdistuksen ja paniikin kanssa. Nyt siis olen jo pitkään tuntenut mielenterveyteni olevan terveellä pohjalla, mutta taistelu jätti tämän uniongelman. Sain pitkävaikutteista melatoniinia, joka ei poista heräilyä, mutta kyllä auttaa nukahtamaan hieman nopeammin uudelleen.

Olen tämän ongelman takia päivisin kuolemanväsynyt ja käytännössä voisin nukkua missä vain. Työni ja arkirutiinini kärsivät tästä aika tavalla, ja sanomattakin lienee selvää että starttini uuteen päivään on surkea. Millä ihmeen poppakonsteilla saisin uneni kestämään sen normaalit 7 tuntia??

10

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama vaiva

      Minulla ei ole diagnoosia mistään, mutta tarkkana täytyy olla ja luulenpa, että jokunen vuosi taaksepäin ollut jaksamisongelma aiheutui juuri kuvaamastasi unen puutteesta. Illalla uni tulee helposti, mutta aamuyöllä 2-5 välillä yleensä herään ja uni ei tahdo tulla, vaikka väsyttääkin. No kieriskelyn jälkeen unikin tulee, mutta tunnit jää vajaaksi. Erityisesti asia korostuu näin syksyn pimeyden aikaan, jolloin unentarpeeni kasvaa ja vastaavasti uni huonontuu, tai ainakin siltä vaikuttaa.

      Lukeminen eri huoneessa, myös viileässä on ollut apuna, sekä olen turvautunut kirkasvalon ja tryptofaanin (melatoniinin esiaste) apuun. Kirkasvalo ei enää oikein auta, aiemmin kyllä ja tryptofaani aamuyöllä nautittuna aiheuttaa minulla hieman pöpperöisen olon aamuun, kuitenkin lievemmän kuin melatoniini joskus kokeiltuani. Makuunhuoneen lämpötila on meillä vain 17 astetta ja viileä sopii minulle unen kannalta parhaiten. Sopiva liikunta auttaa myös unen laadussa ainakin minulla, mutta valitettavasti aina ei ole mahdollista liikkua tai ei saa aikaiseksi.

      Poppakonsteja kaipaisin myös minäkin tarpeeksi pitkän yöunen saavuttamiseksi.

    • jooo.

      Jos pyrit täyteen yöuneen, päivätirsat kannattaa jättää väliin, jos et ole alle 5 vuotias tai yli 60 vuotta....

    • njaam

      7 tunnin yöuni on nykyajan myytti. Jos yöllä herää virkeänä niin silloin kannattaa suosiolla nousta sängystä ja ottaa torkkuja päivällä sen sijaan, että yrittää väkisin nukkua yöllä pitkään. Kaikki eivät tarvitse seitsemän tunnin yöunia, riittää että saa nukuttua unisyklin verran.

      Artikkeli vaihtoehtoisista unirytmistä:
      http://www.highexistence.com/alternate-sleep-cycles/

      Tällä sivustolla on enemmän asiaa vaihtoehtoisista unirytmeistä mutta myös hyödyllisiä vinkkejä nukkumiseen ja nukahtamiseen liittyen:
      http://www.polyphasicsociety.com/polyphasic-sleep/beginners/sleep-hygiene/

    • nukku

      Mulla myös vaikeuksia nukkumisen kanssa. Nukahdan melkein heti kun menen sänkyyn, mutta herään jo kahden tunnin kuluttua...eikä sen jälkeen meinaa uni tulla millään. Pyörin ja pyörin ja tätä kestää sitten aamuun asti. Tosin saatan jossain unen rajamailla välillä kävästä. En kuitenkaan ole päivällä mitenkään väsynyt. Kaipa unentarveeni ei ole kuin muutama tunti yössä.

    • Hypnos1

      Juu, sama ongelma täällä. Herään ns. suden hetkellä, aamuyön pimeinä tunteina, enkä tahdo saada enää unta. Kaikki ikävät asiat pyörivät mielessä, ahdistaa. Minua alkaa uudestaan nukuttaa vasta esim. seitemältä ja silloin on jo liian myöhä.

      Joskus tästä on apua; tilkka kuumaa maitoa ja banaania ja lukemista n. 15 min. Aluksi verensokeri nousee ja virkistyy, mutta kun se alkaa laskea, niin unettaa. Lukemisella katkaisen päässä pyörivät ajatukset. Sitten selän alle laitettavaan lämpötyynyyn virtaa. Lämpö ryömii niskan lihaksiin ja rentouttaa ne. Saatan ottaa avuksi rippusen nukahtamislääkettä, 1/4 osan tablettia.

      Joskus toimii, joskus ei.

      • Johtaja7401

        Sama ongelma täälläkin. Nukahdan yleensä erittäin hyvin, mutta herään muutaman tunnin unen jälkeen siinä klo 01-03 tienoilla ja uni ei tule millään. Valvon muutaman tunnin ja sitten aamuyöllä tai aamulla nukuttaisi mutta on pakko nousta ylös. Seuraava päivä menee sitten väsyneenä. Kun tätä jatkuu muutaman päivän, olen sitten niin väsynyt että nukun yhden yön 8-9 tuntia. Sitten kierre alkaa taas alusta.

        Tänään taas sama homma. Nukahdin 22, heräsin 0130, ei nukuta. Herätys 0415 odottaa, lähtö lentokentälle aamulla. Tulossa taas väsynyt päivä ulkomailla, ahdistas jo valmiiksi...


    • Hypnos1

      Voimia sinulle. MInä en pidä unilääkkeiden käytöstä, mutta väsymys laskee elämän laatua niin, että lääkkeet pienempi paha. Yksi lääkäri sanoi minulle, että paha väsymys vastaa humalatilaa.

      Etsin jatkuvasti uutta työpaikkaa, jossa suurempi osa työstä olisi rutiininomaista, suorittavaa. Tutkijana joudun keskittyneesti ajattelemaan paljon ja mm. kirjoittamaan tekstiä vieraalla kielellä. Väsyneenä tämä ei vain onnistu. Työtä, jossa joutuisin useita kertoja vuodessa ulkomaan matkalle, en voi edes ajatella. Stressin vaikutuksen voi todeta lomalla - kun työ ei vaivaa, niin nukun paremmin.

      Nukkumaanmenoaikasi on aika aikainen. Jos yrittäisit sinnitellä valveilla yli puolenyön, niin ehkä pystyisit nukkumaan aamuun?

    • VäsyttääTöissä

      Aivan sama ongelma! Olen ollut nyt monta vuotta pitkäuninen ja kanttuvei aamuisin. Jos väsytti kunnolla niin nukahdettuani ei maailmanloppukaan olisi saanut minua heräämään. sunnuntai - maanantai välinen yö tuli valvottua jotta sais unirytmin kiinni. Maanantaina menin 12 aikaa yöllä nukkumaan, niin heräsin aivan pirteänä (Luulin nukkuneen täydet 8tuntia) niin katson puhelimen kelloa ja sen mukaan olin nukkunut vain tunnin, Minulle ei ole koskaan ennen käynyt näin ja olin hetken hämilläni. Mutta tiistai-Keskiviikko yö välisenä sama juttu, nukuin vain parin tunnin ajan ja heräsin 1-2 aikaa yöllä. Töissä oli tuskaa kun väsytti koko ajan, olin siis mennyt töihin 7 aikaa aamulla ja pääsin kotiin vasta 8 aikaa illalla, olen ylhäällä muutaman tunnin ku alko väsyttää aivan sairaasti, silmä luomet alko itsestään jo mennä umpeen, joten nukahdin joskus 11 aikaa yöllä. Nyt keskiviikko-torstai välisenä yönä heräsin 2 aikaa, olen ollut jo vähän yli tunnin hereillä. Onko kenelläkään tietoa mistä on kyse? Voisiko olla joku täysikuu tai jtn? Minun on pakko alkaa saada unta, ei töistä tule muuten yhtään mitään.

    • älyvälkky

      Tuossa edellä olevien kirjoituksista tunnistin myös kuin oma unettomuuteni. Sain Olanzapin Lillyä 1 tabl ennen nukkumaan menoa. Se muuten toimii hyvin unen tuojana. Unen pituus voi samalla pidentyä.
      Kokeilkaa jos mikään muu ei ole auttanut.

    • SakariJussila

      Mikäli kärsit unettomuudesta tai olet levoton nukkuja, voi kollageeni tuoda helpotusta tilanteeseen: kollageenissa on glysiini-nimistä aminohappoa, jolla selittyy osa sen terveysvaikutuksista – glysiini mm. parantaa unen laatua.

      Itse heräilin ennen öisin, mutta otan kollageenia iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja en heräile enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe